Selasin nettiä ja etsin kuvaa ikonista, joka esittäisi Fransiskus Assilaista eläimineen. Niitä on, sen tiedän, mutta en onnistunut löytämään. Tällaisenkin haun sitten päälle pistän...
St. Franciscus
16
1859
Vastaukset
- Tuulikki Tuuri OFS
Heti aluksi tuotan Sinulle pettymyksen. En tiedä Franciscuksesta maalatun ikoneita hänen elinaikanaan. En ole kovin pätevä taidehistorioitsija, mutta minulla on se mielikuva, ettei ikonimaalaus ollut "muodissa" F:n elinaikana. San Damianon ikoniristi oli vanha jo silloin, kun sen Kristus puhutteli Franciscusta. -- Cimabue ja Giotto ovat kuuluisimmat Franciscus-maalarit.
Franciscuksen nuoruudessa joku nimeltä mainitsematon benediktiiniveli maalasi hänet "elävästä mallista" Franciscuksen käydessä Subiacon benediktiiniluostarissa (jossa hän muuten taisi vierailla aika usein). Tuostakin aiheesta on saatavana postikortteja.
Itselläni on suomalaisen ikonimaalarin maalaama ikoni, jonka aiheena ovat Franciscuksen stigmat. Ehkä joku minua tietävämpi osaa neuvoa Sinua. Toivon niin. Pax et bonum!- M-LS
On maalannut Fransiscus Assisilaisesta montakin ikonia aivan bysanttilaisen perinteen mukaisesti. Fransiscuksella on kylläkin niissä päällään fransiskaanimunkin ruskenharmaa kaapu. En tiedä, missä tai kenellä ikonit nyt ovat.
- olen vieraillut em. pakassa
Greccion luostarissa oli 1989 maallikkofransiskaanina siellä vieraillessani Seitsemän auringon Jakoban vuotta ennen pyhän
veljemme kuolemaa maalaama taulu. Kodissani on
toisinto tästä ikonista. - Filbert
Kunnioitan sinua siitä, että kirjoitat täällä omalla nimelläsi. Siksi en sinun viestejäsi poistaisi ilman painavaa syytä. Nyt yhden poistin sen vuoksi, että olin saanut useampia ilmoituksia siitä, että viestissäsi oli perätöntä tietoa nimeltä mainitsemastasi henkilöstä.
En itse tiedä asian oikeaa laitaa, en tunne k.o. henkilöä lainkaan. Jos poisto oli perusteeton, pyydän anteeksi. - Tuulikki Tuuri OFS
Filbert kirjoitti:
Kunnioitan sinua siitä, että kirjoitat täällä omalla nimelläsi. Siksi en sinun viestejäsi poistaisi ilman painavaa syytä. Nyt yhden poistin sen vuoksi, että olin saanut useampia ilmoituksia siitä, että viestissäsi oli perätöntä tietoa nimeltä mainitsemastasi henkilöstä.
En itse tiedä asian oikeaa laitaa, en tunne k.o. henkilöä lainkaan. Jos poisto oli perusteeton, pyydän anteeksi.Viestini tieto a.o. henkilöstä piti sataprosenttisesti paikkansa. Tiedän sen, koska olen OFS:n puheenjohtaja.
- Filbert
Tuulikki Tuuri OFS kirjoitti:
Viestini tieto a.o. henkilöstä piti sataprosenttisesti paikkansa. Tiedän sen, koska olen OFS:n puheenjohtaja.
Noin minä vähän uumoilin, ja siis olin liian hätäinen liikkeissäni. Pahoittelen.
- omanimi1
Filbert kirjoitti:
Noin minä vähän uumoilin, ja siis olin liian hätäinen liikkeissäni. Pahoittelen.
Arvon sheriffi,
Siinä sitä sitten ollaan!!! Miten on mahdollista että Tuulikki Tuuri nimimerkki voi julkistaa palstalla yksityisen henkilön asioita. Henkilön, joka ei mitenkään ole osallistunut
keskusteluun? mainittu henkilö on katolisen kirkon jäsen. Tarkistin asian Jyväskylän kat. seurakunnasta. Hän ei ole OFS
maallikkofransiskaani. Olen ilmoittanut asianosaiselle tästä keskustelusta ja hän
selvittää nyt millaisiin toimiin asia antaa aihetta. Ainakin nimimerkki Tuulikki Tuuri on anteeksi pyynnön velkaa samoin te arvon sheriffi. Miksi kirjoititte ylipäätään poistosta, koska sellaista en ole koskaan nähnyt tehtävän. - Filbert
omanimi1 kirjoitti:
Arvon sheriffi,
Siinä sitä sitten ollaan!!! Miten on mahdollista että Tuulikki Tuuri nimimerkki voi julkistaa palstalla yksityisen henkilön asioita. Henkilön, joka ei mitenkään ole osallistunut
keskusteluun? mainittu henkilö on katolisen kirkon jäsen. Tarkistin asian Jyväskylän kat. seurakunnasta. Hän ei ole OFS
maallikkofransiskaani. Olen ilmoittanut asianosaiselle tästä keskustelusta ja hän
selvittää nyt millaisiin toimiin asia antaa aihetta. Ainakin nimimerkki Tuulikki Tuuri on anteeksi pyynnön velkaa samoin te arvon sheriffi. Miksi kirjoititte ylipäätään poistosta, koska sellaista en ole koskaan nähnyt tehtävän.hoitaneeni tämän asian huonosti, molempiin suuntiin.
Pyydän anteeksi kaikilta niiltä, joita typeryyksissäni loukkasin, erityisesti henkilöltä, jonka nimi tuli keskustelussa esiin, ja myös Tuulikki Tuurilta sitä, että toimin selvittämättä asiaa ensin.
Olen kyllä myös silloin tällöin muissakin keskusteluissa ilmoittanut ja yrittänyt selittää poistoja, se ei ollut tässä poikkeuksellista. - Tuulikki Tuuri OFS
omanimi1 kirjoitti:
Arvon sheriffi,
selvittää nyt millaisiin toimiin asia antaa aihetta. Ainakin nimimerkki Tuulikki Tuuri on anteeksi pyynnön velkaa samoin te arvon sheriffi. Miksi kirjoititte ylipäätään poistosta, koska sellaista en ole koskaan nähnyt tehtävän.Avomielisyys kuuluu naurettaviin fransiskaanisiin omainaisuuksiin. En ole halunnut loukata ketään. Ilmeísesti kirkkoon uudelleen ottaminen on mahdollista. Haluamatta riepotella asiaa pitemmälle, kehotan sinua selvittämään sen juurta jaksain tuttavasi kanssa.
- tosi törkeetä
M-LS kirjoitti:
On maalannut Fransiscus Assisilaisesta montakin ikonia aivan bysanttilaisen perinteen mukaisesti. Fransiscuksella on kylläkin niissä päällään fransiskaanimunkin ruskenharmaa kaapu. En tiedä, missä tai kenellä ikonit nyt ovat.
Oikeuskäytännössämme Tuulikki Tuurin "avomielisyyttä" kutsuttaneen julkiseksi herjaukseksi. Kummia nuo fransiskaanit. Kun sivullisia ihmisiä herjataan julkisesti. Sakot
kehottaisin herjauksen kohteen hoitelemaan Tuurille niin eiköhän "avomielisyys" pane vähän miettimään. - Filbert
tosi törkeetä kirjoitti:
Oikeuskäytännössämme Tuulikki Tuurin "avomielisyyttä" kutsuttaneen julkiseksi herjaukseksi. Kummia nuo fransiskaanit. Kun sivullisia ihmisiä herjataan julkisesti. Sakot
kehottaisin herjauksen kohteen hoitelemaan Tuurille niin eiköhän "avomielisyys" pane vähän miettimään.Tuulikki Tuuri on kirjoittanut tällä palstalla kauan, omalla nimellään. Hänen kirjoituksensa ovat tähän asti aina olleet täysin asiallisia, esimerkillisiä. Tälläkään kerralla ei ole esitetty näyttöä minkäänlaisesta herjauksesta. Kukaan häntä kritisoiva kirjoittaja ei ole esiintynyt nimellään, ei myöskään kukaan niistä, jotka ovat lähettäneet minulle sähköpostiviestejä. Sinä et käytä edes nimimerkkiä. Tämän hyökkäävän puheenvuorosi arvo on olematon.
- vaikuttavan näyttellyn nähnyt
Joensuun taidemuseon sivuilta löydät Pogostan Hilikan ja Juhani Berghemin ikonikokoelman
kaikki 58 ikonia. Yksi näistä on i Robertin maalaamaa P.Fransiskus linnut ja kalat, joille hän
saarnaa.- Repostor
osoitteesta http://taidemuseo.jns.fi/ikonit/?gal=1&pic=4
Siinä on neljää lintulajia puussa, yhtä maassa, ja sitten järvessä on jotain täpliä, joilla näyttäisi olevan nokka. Vesilintuja pikemminkin kuin kaloja? Kuva ei ole ihan tarkka.
- ikonimaalari
Olen joskus 10 vuotta sitten maalannut muutaman ikonin. Asia alkoi taas kiinnostamaan ja ilmoittauduin Ortodoksiseurakunnan ikonipiiriin. Jostakin syystä tuo Assisilainen kiehtoo. Ortodoksiopettajalta sain "luvan" ko aiheen maalaamiseen vaikkakaan hän ei suostunut yksityiskohtaisesti opastamaan ko pyhimyksen kyseessäollessa... Onhan niitä muitakin. Ei ortodoksisia pyhimyksiä. Ikonipiri käyttää kylläkin Robert de Caluwe:n mallikirjoja.
Mutta asia kunnossa. Kiitos teille mielenkiintoisista tiedoista.
harrastajamaalari - Schottesham
ja joka päivä on tarpeellinen Franciscuksen tuttu rukous:
Vapahtajani, tee minusta rauhasi välikappale,
jotta osoittaisin rakkautta siellä, missä vallitsee viha;
jotta toisin anteeksiantamusta sinne, missä rehottavat vääryys ja loukkaukset;
jotta saisin sopua sinne, missä vallitsee eripuraisuus;
jotta saisin tuoduksi uskoa sinne, missä vallitsee epäilys;
jotta toisin totuuden sinne, missä vallitsevat erehdykset;
jotta toisin toivoa sinne, missä vallitsee epätoivo;
jotta toisin sinun valosi sinne, missä vallitsee pimeys;
jotta toisin iloa sinne, missä vallitsee suru ja murhe.
Oi Herra, auta minua, etten hakisi niin paljon omaa lohdutustani kuin lohduttaisin toisia,
etten niinkään pyrkisi saavuttamaan ymmärtämystä kuin itse ymmärtämään,
etten niin paljon pyrkisi rakastetuksi kuin itse rakastamaan.
Sillä ihminen saa, kun antaa itsensä,
hän löytää, kun unohtaa itsensä,
hän saa anteeksi, kun itse antaa anteeksi,
iäiseen elämään hän nousee kuollessaan.
Hyvää pyhän Franciscuksen päivän iltaa kaikille. - fransiskuksen seuraaja
Ortodoksisen käsityksen mukaan ikonin ei tule välttämättä kuvata historiallista totuutta vaan
kirkon usko ja perinne. Näin i Robert on maalannut
Fransiskuksesta ikonin, jossa tämä saarnaa linnuille ja kaloille. Historiallisesti on totta, että Fransiskus saarnasi Bevagnan kylän lähellä linnuille. Kaloille saarnasi Antonius Padovalainen
Anconassa. Ikoni kuvaa Fransiskusta luonnon ystävänä ja on ihan ok. Fransiskuksesta on yksi autenttinen ikoni, joka on maalattu noin vuotta ennen pyhän kuolemaa Seitsemän auringon Jacoban toimesta ja kuva on Greggion luostarissa eli paikassa.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241556- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691227- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18962Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855