C1 kortilla oikeus D1 autoon

utelias

Ajattelin suorittaa D1-kortin.

Silmiini sattui kuitenkin eduskunnan sivuilta valtioneuvoston "muistio" EUn uudesta ajokorttidirektiivistä.

Siinä on ehdotettu, että C1-luokan ajokortille tulisi oikeus ajaa D1-luokan ajoneuvoa (matkustajineen) ja päinvastoin. D1-auton kuljettamiseen vaadittaisiin kuitenkin 24 vuoden ikä.

Tietääkö kukaan tästä tarkemmin? Onko näin todellä tapahtumassa, ja mikä on aikataulu?

26

5114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • C1kortti

      ei minun kortissa ainakaan ole tuommoista. Ainoastaa A1,A,B,C,D1,E ja T on lueteltu.
      Ajokorttiluokka on kortissani ABEC

      • utelias

        Se on kevyille kuorma-autoille tarkoitettu luokka. Muistaakseni autot, joiden kokonaispaino on enintään 7000 kg. Harvempi tuota taitaa erikseen suorittaa, melkein samalla vaivalla ja rahalla saa täysimittaisen C-kortin.

        Itseäni asia kiinnostaa, koska olen joskus suorittanut erikseen C1E-luokan kortin (siis ajoneuvoyhdistelmät, joissa vetoauto kuuluu luokkaan C1 ja yhdistelmän kokonaispaino max 12 000 kg). Jos sillä nyt saisi lähiaikoina luvan myös D1-autoille, säästäisi pitkän pennin. Korttiluokkani on nykyisellään siis ABE C1E C.


      • ------
        utelias kirjoitti:

        Se on kevyille kuorma-autoille tarkoitettu luokka. Muistaakseni autot, joiden kokonaispaino on enintään 7000 kg. Harvempi tuota taitaa erikseen suorittaa, melkein samalla vaivalla ja rahalla saa täysimittaisen C-kortin.

        Itseäni asia kiinnostaa, koska olen joskus suorittanut erikseen C1E-luokan kortin (siis ajoneuvoyhdistelmät, joissa vetoauto kuuluu luokkaan C1 ja yhdistelmän kokonaispaino max 12 000 kg). Jos sillä nyt saisi lähiaikoina luvan myös D1-autoille, säästäisi pitkän pennin. Korttiluokkani on nykyisellään siis ABE C1E C.

        mun kortti on M T A B E C E D E


      • tuo viimeinen
        utelias kirjoitti:

        Se on kevyille kuorma-autoille tarkoitettu luokka. Muistaakseni autot, joiden kokonaispaino on enintään 7000 kg. Harvempi tuota taitaa erikseen suorittaa, melkein samalla vaivalla ja rahalla saa täysimittaisen C-kortin.

        Itseäni asia kiinnostaa, koska olen joskus suorittanut erikseen C1E-luokan kortin (siis ajoneuvoyhdistelmät, joissa vetoauto kuuluu luokkaan C1 ja yhdistelmän kokonaispaino max 12 000 kg). Jos sillä nyt saisi lähiaikoina luvan myös D1-autoille, säästäisi pitkän pennin. Korttiluokkani on nykyisellään siis ABE C1E C.

        kirjainyhdistelmä E C sitä maks.7000kg vetoautoa ja peräkärryn kanssa maks.12000kg siis yhdistelmän paino?


      • Kanssa-autoilija
        utelias kirjoitti:

        Se on kevyille kuorma-autoille tarkoitettu luokka. Muistaakseni autot, joiden kokonaispaino on enintään 7000 kg. Harvempi tuota taitaa erikseen suorittaa, melkein samalla vaivalla ja rahalla saa täysimittaisen C-kortin.

        Itseäni asia kiinnostaa, koska olen joskus suorittanut erikseen C1E-luokan kortin (siis ajoneuvoyhdistelmät, joissa vetoauto kuuluu luokkaan C1 ja yhdistelmän kokonaispaino max 12 000 kg). Jos sillä nyt saisi lähiaikoina luvan myös D1-autoille, säästäisi pitkän pennin. Korttiluokkani on nykyisellään siis ABE C1E C.

        Ajokorttini ei sellaista tunne, siinä onpi puhtaasti ABeC.
        Saan siis ajaa moottoripyöriä (silloin ei ollut viisaasti kuin yksi kokoluokka: moottoripyörä), kaikkia henkilöautoja (painoluokista viis), ja sitten vielä kiskoa asuntovaunua (piti jossakin vaiheessa maksaa että sai sen luvan, törkeätä), plus sitten ne kuorma-autot (mikä ihmeen painoluokka, kuormuri on kuormuri).


      • täällä voi
        Kanssa-autoilija kirjoitti:

        Ajokorttini ei sellaista tunne, siinä onpi puhtaasti ABeC.
        Saan siis ajaa moottoripyöriä (silloin ei ollut viisaasti kuin yksi kokoluokka: moottoripyörä), kaikkia henkilöautoja (painoluokista viis), ja sitten vielä kiskoa asuntovaunua (piti jossakin vaiheessa maksaa että sai sen luvan, törkeätä), plus sitten ne kuorma-autot (mikä ihmeen painoluokka, kuormuri on kuormuri).

        olla, joku uusijuttu tämä C1, kun noita pakettiautoja rekisteröidään kuormaautoksi kokonaispainon mukaan ja silloin ei saa ajaa B-kortilla


      • mukaan
        Kanssa-autoilija kirjoitti:

        Ajokorttini ei sellaista tunne, siinä onpi puhtaasti ABeC.
        Saan siis ajaa moottoripyöriä (silloin ei ollut viisaasti kuin yksi kokoluokka: moottoripyörä), kaikkia henkilöautoja (painoluokista viis), ja sitten vielä kiskoa asuntovaunua (piti jossakin vaiheessa maksaa että sai sen luvan, törkeätä), plus sitten ne kuorma-autot (mikä ihmeen painoluokka, kuormuri on kuormuri).

        Saat kuljettaa vain alle 3500 kg.n henkilöautoa et siis kaikkia henkilöautoja.


      • siihen
        mukaan kirjoitti:

        Saat kuljettaa vain alle 3500 kg.n henkilöautoa et siis kaikkia henkilöautoja.

        riitä henkilöautokortti?


      • utelias
        Kanssa-autoilija kirjoitti:

        Ajokorttini ei sellaista tunne, siinä onpi puhtaasti ABeC.
        Saan siis ajaa moottoripyöriä (silloin ei ollut viisaasti kuin yksi kokoluokka: moottoripyörä), kaikkia henkilöautoja (painoluokista viis), ja sitten vielä kiskoa asuntovaunua (piti jossakin vaiheessa maksaa että sai sen luvan, törkeätä), plus sitten ne kuorma-autot (mikä ihmeen painoluokka, kuormuri on kuormuri).

        Koska kortissasi on C, saat ajaa kaikkia kuorma-autoja ja vetää niillä kärryjä joiden kokonaispaino on max 750 kg.

        C1-luokan kortti on kuorma-autoille, joiden max paino on 7000 kg. Luonnollisesti saat ajaa sellaista C-kortillasi. Mutta jos tuollaisen auton perään laitetaan kärry, jonka paino on yli 750 kg, ei ajokorttisi enää riitä. Sitä varten on olemassa vaihtoehto C1E.

        Käytännössä kukaan ei taida suorittaa pelkkää C1-luokan korttia, koska melkein samalla rahalla ja vaivalla saa täyden C-kortinkin. Sensijaan C1E-luokkia on jonkun verran suoritettu: mahdollistaahan se esimerkiksi yli 3500 kg painavalla asuntoautolla jarrullisen venetrailerin vetämisen.

        Oma ajokorttini on uusittu viimeksi vuonna 2000. Sen kääntöpuolella on mainittu C1- ja D1-luokat, sekä niiden E-versiot.


      • utelias
        tuo viimeinen kirjoitti:

        kirjainyhdistelmä E C sitä maks.7000kg vetoautoa ja peräkärryn kanssa maks.12000kg siis yhdistelmän paino?

        Siis kirjainyhdistelmä C1E tarkoittaa mainitsemaasi max 7000 kg autoa, ydistelmän paino ei saa ylittää 12 000 kg.

        Viimeinen C on normaali kuorma-auto. Se oikeuttaa ajamaan kaiken painoisia kuorma-autoja, mutta tässä tapauksessa yli 7000 kg painavilla kärryn paino ei saa ylittää 750 kg (vaadittaisiin täysi rekkakortti).


      • tuo kortti jos
        utelias kirjoitti:

        Koska kortissasi on C, saat ajaa kaikkia kuorma-autoja ja vetää niillä kärryjä joiden kokonaispaino on max 750 kg.

        C1-luokan kortti on kuorma-autoille, joiden max paino on 7000 kg. Luonnollisesti saat ajaa sellaista C-kortillasi. Mutta jos tuollaisen auton perään laitetaan kärry, jonka paino on yli 750 kg, ei ajokorttisi enää riitä. Sitä varten on olemassa vaihtoehto C1E.

        Käytännössä kukaan ei taida suorittaa pelkkää C1-luokan korttia, koska melkein samalla rahalla ja vaivalla saa täyden C-kortinkin. Sensijaan C1E-luokkia on jonkun verran suoritettu: mahdollistaahan se esimerkiksi yli 3500 kg painavalla asuntoautolla jarrullisen venetrailerin vetämisen.

        Oma ajokorttini on uusittu viimeksi vuonna 2000. Sen kääntöpuolella on mainittu C1- ja D1-luokat, sekä niiden E-versiot.

        on ABE C niin kyllä käsittääkkseni sillä saa vetää painavampaa kärryä kuin 750kg. Silloin kun olen kortin ajanut ainakin sai olla kuorma-auton perässä se 750kg kärry joita kyllä harvoin näkee, muuta kuin työmaavehkeitä esim. kärrynpäälle tehty nosturi.

        käsittääkseni AB kortilla saa vetää tuota maks750kg:kärryä henkilöautolla ja tästä muistan lukeneeni lehdestä


      • Tietäjä???
        ------ kirjoitti:

        mun kortti on M T A B E C E D E

        M ja T tippuu pois kortista, kun saa ylemmän kortin. Eli jos A tai B on, niin muut kirjaimet ovat valittu joukosta C D E (tai C1 sekä D1)

        Kirjainten ryhmittelylläkin on merkitystä

        Jos sinulla se kortti olisi, mitä nyt yrität sumuttaa, niin se olisi A BE CE DE


      • tässä hieman
        utelias kirjoitti:

        Se on kevyille kuorma-autoille tarkoitettu luokka. Muistaakseni autot, joiden kokonaispaino on enintään 7000 kg. Harvempi tuota taitaa erikseen suorittaa, melkein samalla vaivalla ja rahalla saa täysimittaisen C-kortin.

        Itseäni asia kiinnostaa, koska olen joskus suorittanut erikseen C1E-luokan kortin (siis ajoneuvoyhdistelmät, joissa vetoauto kuuluu luokkaan C1 ja yhdistelmän kokonaispaino max 12 000 kg). Jos sillä nyt saisi lähiaikoina luvan myös D1-autoille, säästäisi pitkän pennin. Korttiluokkani on nykyisellään siis ABE C1E C.

        Jos kortti on BE, niin saa ajaa yhdistelmää, missä veturina on henkilöauto, kokonaismassa enintään 3500 kg, ja perävaunu saa olla niin iso, kuin tämän henkilön rekisteriotteessa on sanottu esim. 3200 kg. Yhteensä siis 7700 kg.

        Mutta jos se iso henkilöauto (joku amerikanrauta tai iso paku) käydäänkin muutoskatsastamassa kuorma-autoksi, kokonaismassa 3600 kg, niin kortin pitää olla vähintään C1 yleensähän se on C. Mutta sitten ne ongelmat alkavat kun tähän alat kytkeä yli 750 kg:n perävaunua. Tarvitaan C:n kylkiäiseksi E. CE ei irtoa jokamiehelle ihan noin vaan, mutta jos on pohjalla C, niin vuoden jälkeen voi käydä hankkimassa pelkän kuljettaja
        tutkinnon perusteella C1E:n.
        Ja muut ovat jo kertoneet, että silloin kokonaispaino saa olla enintään 12 tonnia, ja veturin pitää olla ns. kevyt kuorma-auto, eli alle 7500 kg. Ja neljän tonnin veturiin ei sitten laiteta 5 tonnin perävaunua, tai voihan laittaa, jos rakenteet ja kytkentäpainot sallivat, mutta kortin pitää silloin olla CE.


      • guapo-57
        utelias kirjoitti:

        Koska kortissasi on C, saat ajaa kaikkia kuorma-autoja ja vetää niillä kärryjä joiden kokonaispaino on max 750 kg.

        C1-luokan kortti on kuorma-autoille, joiden max paino on 7000 kg. Luonnollisesti saat ajaa sellaista C-kortillasi. Mutta jos tuollaisen auton perään laitetaan kärry, jonka paino on yli 750 kg, ei ajokorttisi enää riitä. Sitä varten on olemassa vaihtoehto C1E.

        Käytännössä kukaan ei taida suorittaa pelkkää C1-luokan korttia, koska melkein samalla rahalla ja vaivalla saa täyden C-kortinkin. Sensijaan C1E-luokkia on jonkun verran suoritettu: mahdollistaahan se esimerkiksi yli 3500 kg painavalla asuntoautolla jarrullisen venetrailerin vetämisen.

        Oma ajokorttini on uusittu viimeksi vuonna 2000. Sen kääntöpuolella on mainittu C1- ja D1-luokat, sekä niiden E-versiot.

        Minulla on ABECD1 Saan vetää henkilö- tai paketti autolla niin paljon kuin rekisteriote sallii,muilla 750kg.C1E ja D1E pitää suorittaa erikseen.Hinta yhteensä n.500 euroa.Samalla rahalla saa CE-kortin jolla saa vetää mitä vaan.Tosin pitää olla ajanut väh. 12-tonnista kuorkkia 3 kk ammatikseen.Eli harjoittelupaikka jostain liikennöitsijältä.
        Laskekaa mikä kannattaa.
        ps. CE-korttiin tulee muutama ajoharjoittelu samaan hintaan.


      • Wiima
        siihen kirjoitti:

        riitä henkilöautokortti?

        Ainakin mulla on Kutterin korilla varustettu Scania henkilöauto. Sanoivat, että pitäis olla C kortti ja kirjoittivat rv.n ja määräsivät ajokieltoon.


      • laite
        tuo kortti jos kirjoitti:

        on ABE C niin kyllä käsittääkkseni sillä saa vetää painavampaa kärryä kuin 750kg. Silloin kun olen kortin ajanut ainakin sai olla kuorma-auton perässä se 750kg kärry joita kyllä harvoin näkee, muuta kuin työmaavehkeitä esim. kärrynpäälle tehty nosturi.

        käsittääkseni AB kortilla saa vetää tuota maks750kg:kärryä henkilöautolla ja tästä muistan lukeneeni lehdestä

        Työmaakopit ja kaikenmaailman pyydykset ovat usein hinattavia laitteita eikä rekisteröityjä perävaunuja. Jos sitä ei ole rekisteröity, ei ole massoja myöskään missään rekisteriotteessa, eli se ei paina mitään. käsittääkseni ei tarvitse isoa E:tä, vaikka vetäjänä olisikin kuorma-auto.


      • mutta
        tässä hieman kirjoitti:

        Jos kortti on BE, niin saa ajaa yhdistelmää, missä veturina on henkilöauto, kokonaismassa enintään 3500 kg, ja perävaunu saa olla niin iso, kuin tämän henkilön rekisteriotteessa on sanottu esim. 3200 kg. Yhteensä siis 7700 kg.

        Mutta jos se iso henkilöauto (joku amerikanrauta tai iso paku) käydäänkin muutoskatsastamassa kuorma-autoksi, kokonaismassa 3600 kg, niin kortin pitää olla vähintään C1 yleensähän se on C. Mutta sitten ne ongelmat alkavat kun tähän alat kytkeä yli 750 kg:n perävaunua. Tarvitaan C:n kylkiäiseksi E. CE ei irtoa jokamiehelle ihan noin vaan, mutta jos on pohjalla C, niin vuoden jälkeen voi käydä hankkimassa pelkän kuljettaja
        tutkinnon perusteella C1E:n.
        Ja muut ovat jo kertoneet, että silloin kokonaispaino saa olla enintään 12 tonnia, ja veturin pitää olla ns. kevyt kuorma-auto, eli alle 7500 kg. Ja neljän tonnin veturiin ei sitten laiteta 5 tonnin perävaunua, tai voihan laittaa, jos rakenteet ja kytkentäpainot sallivat, mutta kortin pitää silloin olla CE.

        C1E:ssä on yks pikku mutta, mitä ei aina huomata! PERÄVAUNUN KOKONAISMASSA EI SAA YLITTÄÄ VETOAUTON OMAMASSAA! Esim. Kevyt kuorma-auto kok. massa 3550 omamassa 2200 perävaunu kok. massa 2500kg(varsin yleinen tavarankuljetukseen tarkoitettu keskiakselivankkuri) C1E ei riitä, tarvittas CE. Peijooni!


    • tietoasi

      Tuntuisi tosi oudolta, että EU-direktiivi helpottaisi jotain asiaa. D1 on nykyisinkin aika kovan takana. Ja se, että D1:llä saisi ajaa C1:stä on nulliteetti. Nykyään ei saa edes antaa ajo-opetusta D1 luokkaa varten ilman että kuljettajalla on valmiiksi C. Siis opetuksessa oppilas on joka tapauksessa myös vastuullinen kuljettaja.

      • Utelias

        Luin tämän eduskunnan sivulta osoitteesta: http://www.parliament.fi/triphome/bin/utahref.scr?{KEY}=U 2/2004

        Tässä pari lainausta:

        "Raskaamman kaluston alaluokat C1 ja D1
        vakinaistettaisiin ja niihin kuuluvien ajoneu-
        vojen kokonaispainoja tarkistettaisiin. Ajo-
        kortin suorittaminen toisessa luokassa toisi
        ajo-oikeuden myös toiseen luokkaan luokki-
        en erilaiset ikävaatimukset kuitenkin huomi-
        oiden."

        "C1- ja D1-luokan ajoneu-
        vojen suurin sallittu massa laskisi 7500 kilos-
        ta 6 000 kiloon. Ehdotuksella ei olisi vaiku-
        tuksia näiden luokkien E-luokan yhdistelmi-
        en kokonaismassoihin. C1/C1E-luokkaan
        kelpoisuuden antavat ajokortit oikeuttaisivat
        kuljettamaan myös D1/D1E-luokkaan kuulu-
        via ajoneuvoja ja päinvastoin henkilöliiken-
        teen kuljettajan korkeampi ikävaatimus kui-
        tenkin huomioiden."


      • elää niin
        Utelias kirjoitti:

        Luin tämän eduskunnan sivulta osoitteesta: http://www.parliament.fi/triphome/bin/utahref.scr?{KEY}=U 2/2004

        Tässä pari lainausta:

        "Raskaamman kaluston alaluokat C1 ja D1
        vakinaistettaisiin ja niihin kuuluvien ajoneu-
        vojen kokonaispainoja tarkistettaisiin. Ajo-
        kortin suorittaminen toisessa luokassa toisi
        ajo-oikeuden myös toiseen luokkaan luokki-
        en erilaiset ikävaatimukset kuitenkin huomi-
        oiden."

        "C1- ja D1-luokan ajoneu-
        vojen suurin sallittu massa laskisi 7500 kilos-
        ta 6 000 kiloon. Ehdotuksella ei olisi vaiku-
        tuksia näiden luokkien E-luokan yhdistelmi-
        en kokonaismassoihin. C1/C1E-luokkaan
        kelpoisuuden antavat ajokortit oikeuttaisivat
        kuljettamaan myös D1/D1E-luokkaan kuulu-
        via ajoneuvoja ja päinvastoin henkilöliiken-
        teen kuljettajan korkeampi ikävaatimus kui-
        tenkin huomioiden."

        viimein v-kin näkee. Totta näyttää olevan. Paljonkohan meinataan kiristää C1 / D1 kortin suoritusvaatimuksia. Sehän on selvää, että C-kortti kiristyy kovin, mutta olin uskotellut itselleni, että C1 jäisi kortiksi, jonka yksityishenkilökin voisi hankkia yksityiseen tarpeeseen hieman raskaamman ajoneuvon ajamista varten. Mutta käyköhän tässä niin, että 3500 kg raskaamman ajoneuvon ajaminen estetään yksityiskäytössä kokonaan.
        Minullehan tämä passaa, kun on C-kortti taskussa ja C1E ajokorttilupa haettuna.


      • utelias
        elää niin kirjoitti:

        viimein v-kin näkee. Totta näyttää olevan. Paljonkohan meinataan kiristää C1 / D1 kortin suoritusvaatimuksia. Sehän on selvää, että C-kortti kiristyy kovin, mutta olin uskotellut itselleni, että C1 jäisi kortiksi, jonka yksityishenkilökin voisi hankkia yksityiseen tarpeeseen hieman raskaamman ajoneuvon ajamista varten. Mutta käyköhän tässä niin, että 3500 kg raskaamman ajoneuvon ajaminen estetään yksityiskäytössä kokonaan.
        Minullehan tämä passaa, kun on C-kortti taskussa ja C1E ajokorttilupa haettuna.

        Tosiaan mielenkiintoista nähdä miten tuo toteutetaan. Sitä ei tiedä, mitä kansalliset lainsäätäjät vielä keksivät. Siksi yritin vähän kysellä, josko joku olisi kuullut tarkemmin.

        Tuon muutoksen jälkeen ei varmaankaan C1-korttia saa yhtään helpommalla kuin D1-korttia tänä päivänä.


      • Roger
        Utelias kirjoitti:

        Luin tämän eduskunnan sivulta osoitteesta: http://www.parliament.fi/triphome/bin/utahref.scr?{KEY}=U 2/2004

        Tässä pari lainausta:

        "Raskaamman kaluston alaluokat C1 ja D1
        vakinaistettaisiin ja niihin kuuluvien ajoneu-
        vojen kokonaispainoja tarkistettaisiin. Ajo-
        kortin suorittaminen toisessa luokassa toisi
        ajo-oikeuden myös toiseen luokkaan luokki-
        en erilaiset ikävaatimukset kuitenkin huomi-
        oiden."

        "C1- ja D1-luokan ajoneu-
        vojen suurin sallittu massa laskisi 7500 kilos-
        ta 6 000 kiloon. Ehdotuksella ei olisi vaiku-
        tuksia näiden luokkien E-luokan yhdistelmi-
        en kokonaismassoihin. C1/C1E-luokkaan
        kelpoisuuden antavat ajokortit oikeuttaisivat
        kuljettamaan myös D1/D1E-luokkaan kuulu-
        via ajoneuvoja ja päinvastoin henkilöliiken-
        teen kuljettajan korkeampi ikävaatimus kui-
        tenkin huomioiden."

        Se eu dirketiivi asia on siis vasta käsittelyvaiheessa. Niin se kuitenkin on ehdotettu.


    • ...........

      Suomessa on c1 kortteja noin 30 eli ei sillä direktiivillä ole täälä montaa hyötyjää. Tosin C kortti oikeuttaa kaikkeen samaan mitä c1

      • ihan noin

        Kyllä tuolla muutoksella jotain merkitystä täytyy olla, tai sitten kaikki kiemurat eivät ole tulleet esille.
        Voi olla että suomessa on vain 30 C1:stä, luultavasti jonkin ulkomaisen kortin perusteella vaihdettuja. Mutta C1E:tä on varmasti enemmän, ja minullakin on vain pikkuista vailla. Eikö se ole mielestäsi C1-kortti.


      • utelias
        ihan noin kirjoitti:

        Kyllä tuolla muutoksella jotain merkitystä täytyy olla, tai sitten kaikki kiemurat eivät ole tulleet esille.
        Voi olla että suomessa on vain 30 C1:stä, luultavasti jonkin ulkomaisen kortin perusteella vaihdettuja. Mutta C1E:tä on varmasti enemmän, ja minullakin on vain pikkuista vailla. Eikö se ole mielestäsi C1-kortti.

        Minä hyötyisin tuosta uudistuksesta. Hyöty tulisi nimenomaan sitä kautta, että nykyinen C1E-korttini oikeuttaisi ajamaan D1-luokan autoa (tai D1E?).
        Ainankin niin olettaisi...


      • miten on

        Tuolla aiemmin oli linkitettynä tuo muutosehdotus. Siinä sanotaan nimenomaan, että D1-autoa voisi ajaa myös C1-kortilla. Siitä, että C-kortti oikeuttaisi D1-autoon, ei puhuta mitään.

        C1E-kortteja muuten on huomattavasti enemmän kuin 30.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1749
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      240
      1553
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1356
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1025
    5. Aika usein mietin sitä

      Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      931
    6. Rakastan sinua ja

      Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      918
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      908
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

      Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      894
    9. On ikävä sua

      Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      852
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

      Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      829
    Aihe