Fortumin johtajien optio-ohjelmat purettava
Selitykset, joiden mukaan Fortumin johtajien jättioptioihin ei voi lain mukaan puuttua, eivät pidä paikkaansa. Lain mukaan on useampiakin tapoja, joilla optiot voidaan purkaa tai kohtuullistaa.
Toimitusjohtajatasoa lukuun ottamatta optiosopimukset voidaan irtisanoa samoilla ”taloudellisilla ja tuotannollisilla syillä”, joihin vedoten työnantajat irtisanovat ja heikentävät tavallisten työntekijöiden työsopimuksia. Viiden sadan miljoonan jättioptiot rasittavat perusteettomasti Fortumin taloutta ja tällainen ”laillistettu rosvous” vahingoittaa yhtiön mainetta ja heikentää henkilöstön motivaatiota.
Oikeustoimilain mukaan optio-ohjelmat hyväksyneet yhtiön hallintoelimet voivat esittää myös toimitusjohtajatason sopimusten kohtuullistamista. Tähän on vahvat perusteet, koska optioita ja osakekannustimia ovat paisuttaneet muut kuin optio-ohjelman tarkoittamat yhtiön johdon omat toimet. Öljyn ja sähkön hinnannousu on tapahtunut pääosin yhtiön johdosta riippumattomista syistä. Kaiken lisäksi tästä optioita ja osakekannustimia paisuttavasta hintojen noususta on haittaa valtionyhtiöille asetetuille kansantaloudellisille tavoitteille ja tietysti kuluttajille. Jos yhtiön toimiva johto asettaa oman rikastumisensa yhtiön ja kansantalouden tarpeiden edelle, se joutaa tulla vaihdetuksi.
Poliittisen päävastuun Fortumin ja muiden valtionyhtiöiden kohtuuttomista optioista kantavat Paavo Lipposen hallitukseen osallistuneet puolueet — SDP, kokoomus, Vasemmistoliitto, vihreät ja RKP — jotka antoivat valtuudet optio-ohjelmiin valtioneuvoston periaatepäätöksellä. Optioiden ohella tähän ”laillistettuun rosvoukseen” kuului valtionyhtiöiden kannattavimpien osien siirtäminen yksityisen voitontavoittelun piiriin.
Hallitus ja eduskunta eivät voi väistää poliittista vastuutaan järjettömien ja epäoikeudenmukaisten optio-ohjelmien perumisessa. Fortumin optioskandaalista pitäisi muutenkin ottaa opiksi ja estää vastaavanlaisen rosvouksen laajeneminen pysäyttämällä valtionyhtiöiden ja kunnallisten liikelaitosten yksityistäminen.
Yrjö Hakanen Helsingissä 28.9.05
16
1116
Vastaukset
- Esittämään anteeksipyynnön
SKP:n sinänsä anteeksiantamattomista murhien salailuista ja Suomalaisten pettämisestä?
- CheGuevara
tietää asiasta enemmän ennenkuin puhelee..elikkä tässä Viialaisen tahallaan vääristämästä jutusta jota en siltä osalta kiellä, etteikö Stalin olisi tapattanut suuria määriä suomalaisia kommunisteja ja kyseinen teko on anteeksiantamaton ja nykyinen SKP on kuin onkin tuominnut Stalinin ja sosialismin nimessä tehdyt rikokset. Stalinia en itse kunnioita millään tavalla ja itse asiassa onkin hyvin pitkälti hänen syytään, että kommunistinen liike joutui niin huonoon jamaan kuin se oli vielä 90-luvun puolivälissäkin vasta nyt alkaa kommunistinen liike jälleen saamaan itsensä jälleen pystyyn hyvin tietoisena siitä, että NL:ssä ja sen itä-blokin maat eivät noudattaneet sosialismia...ja vielä toiseksi Toveri Hakanen on itse liittynyt SKP:hen muistaakseni 70-luvulla eikä ollut silloin puolueen johdossa....itsekin olen vasta liittynyt vuonna 2002 tai jotain en tarkkaan muista=) Ja kuten varmaan huomasit tässä puhutaan fortumista eikä SKP:n ns salailusta 50-60 luvulla.
- !!!!!!!!!!1
eikö suomen valtio ole myöntämisen ja anteeksipyynnön velkaa luovutettujen juutalaisten omaisille sekä suomalaisten tappotehtailla kuolleiden venäläisten omaisille?
- Kalle
CheGuevara kirjoitti:
tietää asiasta enemmän ennenkuin puhelee..elikkä tässä Viialaisen tahallaan vääristämästä jutusta jota en siltä osalta kiellä, etteikö Stalin olisi tapattanut suuria määriä suomalaisia kommunisteja ja kyseinen teko on anteeksiantamaton ja nykyinen SKP on kuin onkin tuominnut Stalinin ja sosialismin nimessä tehdyt rikokset. Stalinia en itse kunnioita millään tavalla ja itse asiassa onkin hyvin pitkälti hänen syytään, että kommunistinen liike joutui niin huonoon jamaan kuin se oli vielä 90-luvun puolivälissäkin vasta nyt alkaa kommunistinen liike jälleen saamaan itsensä jälleen pystyyn hyvin tietoisena siitä, että NL:ssä ja sen itä-blokin maat eivät noudattaneet sosialismia...ja vielä toiseksi Toveri Hakanen on itse liittynyt SKP:hen muistaakseni 70-luvulla eikä ollut silloin puolueen johdossa....itsekin olen vasta liittynyt vuonna 2002 tai jotain en tarkkaan muista=) Ja kuten varmaan huomasit tässä puhutaan fortumista eikä SKP:n ns salailusta 50-60 luvulla.
"nykyinen SKP on kuin onkin tuominnut Stalinin ja sosialismin nimessä tehdyt rikokset"
Tästä taisimme jo aikaisemminkin keskustella ja silloin et väitettäsi pystynyt todistamaan - kuinka on nyt?
/Kalle, joka ei usko kommareiden puheita vaan antaa heidän tekojen puhua puolestaan - CheGuevara
Kalle kirjoitti:
"nykyinen SKP on kuin onkin tuominnut Stalinin ja sosialismin nimessä tehdyt rikokset"
Tästä taisimme jo aikaisemminkin keskustella ja silloin et väitettäsi pystynyt todistamaan - kuinka on nyt?
/Kalle, joka ei usko kommareiden puheita vaan antaa heidän tekojen puhua puolestaanKalle ole minun syytäni, että olet niin tymä, ettet osaa lukea sitä kyseistä asiakirjaa jonka olen sinulle näillä sivuilla jo noin satakertaa sanonut=)
/Che Guevara, joka hämmästelee Kallen lukutaidottomuutta ja sitä, että eikö Kalle huomaa, että tässä puhuttiin fortumin optioista, kuten jo aiemmin mainitsin edellisen kerran tänne vastatessani=) - Kalle
CheGuevara kirjoitti:
Kalle ole minun syytäni, että olet niin tymä, ettet osaa lukea sitä kyseistä asiakirjaa jonka olen sinulle näillä sivuilla jo noin satakertaa sanonut=)
/Che Guevara, joka hämmästelee Kallen lukutaidottomuutta ja sitä, että eikö Kalle huomaa, että tässä puhuttiin fortumin optioista, kuten jo aiemmin mainitsin edellisen kerran tänne vastatessani=)En voi auttaa sinua, poika parka, laskuopissa. Puhu opettajan kanssa tukiopetuksen mahdollisuudesta.
Samalla voit kysyä tukiopetusta itse kirjoittamasi tekstin ymmärtämisessä. Kalle voi valaista sinua ja kertoa, että itse lipsuit aiheesta ja otit esille väitteen, jonka mukaan SKP olisi tuominnut Stalinin tekemiset. Kalle vain kommentoi sinun tekstiäsi eikä aloittanut keskustelua asian vierestä, sen teit sinä itse ilmeisesti sitä edes ymmärtämättä koska syytät siitä Kallea.
/Kalle, joka ei ole lainkaan hämmästynyt kommunistin luku- ja laskutaidosta. Jotakin sentään vaaditaan yksilöltäkin ennenkuin hänestä tulee kommunisti - Fortumi edelleenkin sikseen.
CheGuevara kirjoitti:
tietää asiasta enemmän ennenkuin puhelee..elikkä tässä Viialaisen tahallaan vääristämästä jutusta jota en siltä osalta kiellä, etteikö Stalin olisi tapattanut suuria määriä suomalaisia kommunisteja ja kyseinen teko on anteeksiantamaton ja nykyinen SKP on kuin onkin tuominnut Stalinin ja sosialismin nimessä tehdyt rikokset. Stalinia en itse kunnioita millään tavalla ja itse asiassa onkin hyvin pitkälti hänen syytään, että kommunistinen liike joutui niin huonoon jamaan kuin se oli vielä 90-luvun puolivälissäkin vasta nyt alkaa kommunistinen liike jälleen saamaan itsensä jälleen pystyyn hyvin tietoisena siitä, että NL:ssä ja sen itä-blokin maat eivät noudattaneet sosialismia...ja vielä toiseksi Toveri Hakanen on itse liittynyt SKP:hen muistaakseni 70-luvulla eikä ollut silloin puolueen johdossa....itsekin olen vasta liittynyt vuonna 2002 tai jotain en tarkkaan muista=) Ja kuten varmaan huomasit tässä puhutaan fortumista eikä SKP:n ns salailusta 50-60 luvulla.
Mitä jos minä kannattaisin natsismia? Olisin ns. uusnatsi? Enhän minä ole elänyt Hitlerin aikaan ja siis olen syytön siihen. Leikitään että minulla olisi "johtaja", joka olisi perustanut tämän uusnatsiliikkeen vaikka 70-luvulla. nytkö tämä minun natsipuolueeni on uusi ja uljas ilman siteitä ja vastuuta menneisyydestä?
Ei sellaista ole kuin "uusi" SKP. SKP on aina ollut ja tulee aina olemaan samaa itselleen valtaa hamuavaa kommunistijoukon tuhertelua. - Kalle
Fortumi edelleenkin sikseen. kirjoitti:
Mitä jos minä kannattaisin natsismia? Olisin ns. uusnatsi? Enhän minä ole elänyt Hitlerin aikaan ja siis olen syytön siihen. Leikitään että minulla olisi "johtaja", joka olisi perustanut tämän uusnatsiliikkeen vaikka 70-luvulla. nytkö tämä minun natsipuolueeni on uusi ja uljas ilman siteitä ja vastuuta menneisyydestä?
Ei sellaista ole kuin "uusi" SKP. SKP on aina ollut ja tulee aina olemaan samaa itselleen valtaa hamuavaa kommunistijoukon tuhertelua.Olet oikeassa. Tämä nykyinen SKP on juuri sitä samaa p..... kuin aikaisemmin. Ja todisteena väitteelleen Kalle ottaa esille SKP:n logon:
http://www.skp.fi/vaalit/tulosteita/skplogo.gif
Tuntuuko tutulta?
Olisi luullut ottavan käyttöön uuden logon uutta puoluetta perustettaessa. Mutta kaikki merkit viittaavat siihen, että samaa p..... hämmennetään edelleen ja puolueen nykyisen puheenjohtajan meriitteihin lasketaan jäsenyys vanhassa puolueessa. Jos olisi perustettu uusi puolue ja otettu etäisyyttä vanhasta kommunismista niin
1. puolueen nimi ei olisi SKP
2. puolueen logo ei olisi sama kuin edellisen SKP:n
3. Jäsenyys edellisessä puolueessa olisi rasite eikä meriitti
4. Stalinismi ja Stalin tuomittaisiin jyrkästi ja selvästi
Kas tässä SKP:n voimakas stalinismin tuomitseminen:
"On luotava sellainen demokratia ja oikeusjärjestys, jotka sulkevat pois stalinismin ja muut rikokset ihmisoikeuksia ja sosialismin periaatteita vastaan."
Stalinismi pitää sulkea pois tulevaisuudessa mutta ei pahaa sanaa sen aikaansaanoksista. Hahhaa - näin tämä "uusi" SKP "tuomitsee" stalinismin. Kalle nauraa kommunistien stalinismin tuomitsemisella paskaiset naurut - vai pitää stalinismi sulkea pois. Hahhaa, ettehän te kommunistit pysty sulkemaan stalinisteja pois edes omasta puolueestanne, puhumattakaan koko yhteiskunnan toimielimistä.
/Kalle, joka täten tietoisesti jättää viestin ketjun varsinaisen puheenaiheen sivusta. - INTERNATIONALE
Kalle kirjoitti:
Olet oikeassa. Tämä nykyinen SKP on juuri sitä samaa p..... kuin aikaisemmin. Ja todisteena väitteelleen Kalle ottaa esille SKP:n logon:
http://www.skp.fi/vaalit/tulosteita/skplogo.gif
Tuntuuko tutulta?
Olisi luullut ottavan käyttöön uuden logon uutta puoluetta perustettaessa. Mutta kaikki merkit viittaavat siihen, että samaa p..... hämmennetään edelleen ja puolueen nykyisen puheenjohtajan meriitteihin lasketaan jäsenyys vanhassa puolueessa. Jos olisi perustettu uusi puolue ja otettu etäisyyttä vanhasta kommunismista niin
1. puolueen nimi ei olisi SKP
2. puolueen logo ei olisi sama kuin edellisen SKP:n
3. Jäsenyys edellisessä puolueessa olisi rasite eikä meriitti
4. Stalinismi ja Stalin tuomittaisiin jyrkästi ja selvästi
Kas tässä SKP:n voimakas stalinismin tuomitseminen:
"On luotava sellainen demokratia ja oikeusjärjestys, jotka sulkevat pois stalinismin ja muut rikokset ihmisoikeuksia ja sosialismin periaatteita vastaan."
Stalinismi pitää sulkea pois tulevaisuudessa mutta ei pahaa sanaa sen aikaansaanoksista. Hahhaa - näin tämä "uusi" SKP "tuomitsee" stalinismin. Kalle nauraa kommunistien stalinismin tuomitsemisella paskaiset naurut - vai pitää stalinismi sulkea pois. Hahhaa, ettehän te kommunistit pysty sulkemaan stalinisteja pois edes omasta puolueestanne, puhumattakaan koko yhteiskunnan toimielimistä.
/Kalle, joka täten tietoisesti jättää viestin ketjun varsinaisen puheenaiheen sivusta.KALLE EI VOI KAATAA SKP.TÄ.KALLEA KIUSAA KOMMUNISMIN AAVE.ELÄKÖÖN VALLANKUMOUS.
Kalle kirjoitti:
En voi auttaa sinua, poika parka, laskuopissa. Puhu opettajan kanssa tukiopetuksen mahdollisuudesta.
Samalla voit kysyä tukiopetusta itse kirjoittamasi tekstin ymmärtämisessä. Kalle voi valaista sinua ja kertoa, että itse lipsuit aiheesta ja otit esille väitteen, jonka mukaan SKP olisi tuominnut Stalinin tekemiset. Kalle vain kommentoi sinun tekstiäsi eikä aloittanut keskustelua asian vierestä, sen teit sinä itse ilmeisesti sitä edes ymmärtämättä koska syytät siitä Kallea.
/Kalle, joka ei ole lainkaan hämmästynyt kommunistin luku- ja laskutaidosta. Jotakin sentään vaaditaan yksilöltäkin ennenkuin hänestä tulee kommunistiKuules nyt "Kalle/joka..." omastamielestään on aina oikeassa! Olen suositellut Sinulle ennenkin lukemisen ymmärtämisharjoituksia! Nimimerkki "CheGuevara" otsikoi viestinsä
"Fortumin johtajien optio-ohjelmat purettava". Vaatii "erikoislahjakkuutta" ymmärtää tuo
J.V. Stalin´in tekemisien ruotimiseksi!!
vom- logiikalla:
Kalle kirjoitti:
Olet oikeassa. Tämä nykyinen SKP on juuri sitä samaa p..... kuin aikaisemmin. Ja todisteena väitteelleen Kalle ottaa esille SKP:n logon:
http://www.skp.fi/vaalit/tulosteita/skplogo.gif
Tuntuuko tutulta?
Olisi luullut ottavan käyttöön uuden logon uutta puoluetta perustettaessa. Mutta kaikki merkit viittaavat siihen, että samaa p..... hämmennetään edelleen ja puolueen nykyisen puheenjohtajan meriitteihin lasketaan jäsenyys vanhassa puolueessa. Jos olisi perustettu uusi puolue ja otettu etäisyyttä vanhasta kommunismista niin
1. puolueen nimi ei olisi SKP
2. puolueen logo ei olisi sama kuin edellisen SKP:n
3. Jäsenyys edellisessä puolueessa olisi rasite eikä meriitti
4. Stalinismi ja Stalin tuomittaisiin jyrkästi ja selvästi
Kas tässä SKP:n voimakas stalinismin tuomitseminen:
"On luotava sellainen demokratia ja oikeusjärjestys, jotka sulkevat pois stalinismin ja muut rikokset ihmisoikeuksia ja sosialismin periaatteita vastaan."
Stalinismi pitää sulkea pois tulevaisuudessa mutta ei pahaa sanaa sen aikaansaanoksista. Hahhaa - näin tämä "uusi" SKP "tuomitsee" stalinismin. Kalle nauraa kommunistien stalinismin tuomitsemisella paskaiset naurut - vai pitää stalinismi sulkea pois. Hahhaa, ettehän te kommunistit pysty sulkemaan stalinisteja pois edes omasta puolueestanne, puhumattakaan koko yhteiskunnan toimielimistä.
/Kalle, joka täten tietoisesti jättää viestin ketjun varsinaisen puheenaiheen sivusta."Olet oikeassa. Tämä nykyinen SKP on juuri sitä samaa p..... kuin aikaisemmin. Ja todisteena väitteelleen Kalle ottaa esille SKP:n logon:
http://www.skp.fi/vaalit/tulosteita/skplogo.gif"
Kallen logiikalla:Suomen valtio on sama p.... kuin Suur-Suomi aikoihin,todisteena otan esille Suomen lipun:http://www.aura.fi/kirjasto/joulu-2000/6.html(yläreunoissa)
näyttääkö tutulta kalle?
olisi luullut että fasismin jälkeen olisi otettu uusi lippu. Mutta kaikki merkit viittaavat siihen, että samaa p..... kyllähän Mannerheim toimi fasismin jälkeen presidenttinä 1944-1946,Mannerheim toimi myös fasistien puolella sisällisodassa,ja hallituksessa joka luovutti juutalaiset saksalle,tappoi venäläisiä siviileitä karjalassa(mm kovero). Jos haluttaisiin unohtaa tuo mennyt teurastus ja vääryydet niin muutettaisiin myös maan nimeä. maan lippu ei olisi sama kuin fasistisen suomen
3. jäsenyys sotarikollisessa hallituksessa olisi rasite
4. sota rikolliset ja lahtarit tuomiitaisiin ja myönnettäisiin rikokset ja korvattaisiin ne.ei äänestettäisi suurimmaksi suomalaiseksi kuritonta juoppo venäläisupseeria joka teki sotarikoksia!
Petri nauraa paskaisesti kallen yritykselle lakkauttaa ja tuomita SKP! - Kalle
vom kirjoitti:
Kuules nyt "Kalle/joka..." omastamielestään on aina oikeassa! Olen suositellut Sinulle ennenkin lukemisen ymmärtämisharjoituksia! Nimimerkki "CheGuevara" otsikoi viestinsä
"Fortumin johtajien optio-ohjelmat purettava". Vaatii "erikoislahjakkuutta" ymmärtää tuo
J.V. Stalin´in tekemisien ruotimiseksi!!
vomJoko Kalle tai stalinisti "vom" ei osaa lukea sillä Kalle ei saata löytää tästä viestiketjusta viestiä otsikolla "Fortumin johtajien optio-ohjelmat purettava".
Jos vielä ymmärtäisit lukemaasi niin tajuaisit, että Kalle ei lipsunut ketjun asiasta vaan hän vain kommentoi muiden asiasta lipsahtaneita viestejä.
/Kalle, joka on varma että harjoitusta lukemisen ymmärtämiseen tarvitsee joku muu - Kalle
logiikalla: kirjoitti:
"Olet oikeassa. Tämä nykyinen SKP on juuri sitä samaa p..... kuin aikaisemmin. Ja todisteena väitteelleen Kalle ottaa esille SKP:n logon:
http://www.skp.fi/vaalit/tulosteita/skplogo.gif"
Kallen logiikalla:Suomen valtio on sama p.... kuin Suur-Suomi aikoihin,todisteena otan esille Suomen lipun:http://www.aura.fi/kirjasto/joulu-2000/6.html(yläreunoissa)
näyttääkö tutulta kalle?
olisi luullut että fasismin jälkeen olisi otettu uusi lippu. Mutta kaikki merkit viittaavat siihen, että samaa p..... kyllähän Mannerheim toimi fasismin jälkeen presidenttinä 1944-1946,Mannerheim toimi myös fasistien puolella sisällisodassa,ja hallituksessa joka luovutti juutalaiset saksalle,tappoi venäläisiä siviileitä karjalassa(mm kovero). Jos haluttaisiin unohtaa tuo mennyt teurastus ja vääryydet niin muutettaisiin myös maan nimeä. maan lippu ei olisi sama kuin fasistisen suomen
3. jäsenyys sotarikollisessa hallituksessa olisi rasite
4. sota rikolliset ja lahtarit tuomiitaisiin ja myönnettäisiin rikokset ja korvattaisiin ne.ei äänestettäisi suurimmaksi suomalaiseksi kuritonta juoppo venäläisupseeria joka teki sotarikoksia!
Petri nauraa paskaisesti kallen yritykselle lakkauttaa ja tuomita SKP!Onko Kalle joskus väittänyt, että nyt olisi perustettu jokin "uusi" Suomi ja se on aivan erilainen kuin se taaksejätetty "vanha" Suomi???
Onko joku muu sellaista väittänyt ja sanonut ettei sillä vanhalla Suomella ja uudella Suomella ole muuta yhteistä kuin nimi??
Linkitäpä heti Kallen viesti missä hän tälläistä väittää ja hän häpeää ja katuu typerää viestiään.
Kommunistit häpeävät ( osaisivatko he todella tehdä sen?? ) menneisyyttään ja siksi täytyy keksiä tälläisiä tarinoita, että nyt on uusi SKP ja uusi kommunismi mutta kuitenkaan nämä uudetkaan kommunistit eivät läpäise kunnialla stalinistikoetta. Siis samanlaisia stalinisteja edelleenkin koko sakki.
Koitahan muuten selviydytkö stalinistikokeesta niin tiedetään mikä olet miehiäsi:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=4500000000000333&posting=22000000010998222
/Kalle, joka ei usko saavansa ensimmäistäkään linkkiä... Hähhää
Voiko tuon paremmin sanoa?
vom- kjeh, kjeh....
ei tekisi tälläistä virhettä kuin vasemmistolaiset ministerit.
Ei ole moita yhtä hölmöjä. - hilkka
Ei noi optiorahat tule yhtiön pussista vaan omistajien.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2032175
- 1341198
- 1131073
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa23827- 58806
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34771ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42638Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175584Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46577- 10560