Rytmihäiriöt on tuskaa

Hmm

Onko normaalia että sydämen rytmihäiriöitä on päivittäin, niitä on useita peräkkäin ja ne alkavat helposti nostellessa varsinkin painavia esineitä? Se on niin tuskaista.

Pelkään ihan hirveästi tuota vaivaa ja pelkoni alkaa pian olla haitaksi mielenterveydellenikin. En tiedä kannattaisiko mennä lääkärille (koskaan ei olla todettu sydämessä mitään vikaa)... Vai voisiko rytmihäiriöt johtua kilpirauhasesta? Arveltiin joskus olevan kilpirauhasen liikatoimintaa, muttei sitä tutkittu sen tarkemmin.

123

112240

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hanna

onhan ne pelottavia...itselläni ne aikanaan kehitti ilmeisesti ihan paniikin,mutta tutkituta itsesi,kyllä niihin lääkettä on beetasalpaajia ym.itselläni alkoi 23v.nyt olen 50v.välillä oli rauhallisempaa,ota selvää mikä niitä saa tulemaan,kahvi,valvominen,stressi,tms.....pelottavia ne on...niin sanoit että nostaessa..niin ja kumartuessa tai jos on nälkä...joku laakäri sanoi että sydän kallistuu ...kun selitin että jos vaikka imuroi pitää välillä oikaista itsensä kun sydän alkaa muljahdella..

• riesana

Hei! Voin oikein hyvin kuvitella pelkosi!! Itse olen 37 v. ja kärsinyt "muljahduksista" pitkään. Olen käynty EKG:ssä, on otettu rasitustesti, holter on ollut ja sydän ultralla katsottu, mutta mitään erikoista ei löytynyt. Sain b-salpaajaa lääkkeeksi mitä olen nyt syönyt n.2 vuotta...välillä enemmän välillä vähemmän. Ne auttavat hyvin, mutta joskus saa ottaa tupla annoksen, että helpottaa. Kuukautisten aikana on pahinta, joten myös hormonitoiminta vaikuttaa tähän vaivaan. Minulle on monet lääkärit sanoneet, että nämä ovat vaarattomia ja niistä ei pitäisi välittää, MUTTA se on helppo sanoa!! Minulla on montakertaa tullut kuolemanpelko mieleen, kun oikein sydän "muljuaa". Yritän tässä nyt saada mieleni siihen ajatukseen, että tulkoon vaan muljahduksia, minä en välitä...vaikeatahan se on!! Käy lääkärissä ja vaadi tutkimuksia, niin saat ainakin mielenrauhan siitä, että vaarattomia ovat ja pyydä lääkitystä. B-salpaaja on vaaratonta (monet lääkärit syövät pienen annoksen välttääkseen verenpainetaudin), joten sitä voi syödä huoletta. Jos sinulla on kovin alhainen verenpaine, niin varmaan lääkäri määrää lääkettä pienen määrän.
      Kyllä rytmihäiriöt voivat myös johtua kilpirauhasesta. Jos on liikatoimintaa, niin silloin yleensä sydämen rytmi on todella nopea, mutta kannattaa tutkituttaa sekin. Tsemppiä jatkoon ja kertoile mitä lääkäri on sanonut, jos sinne menet!!

• Mesibba

Hypertyreoosi aiheuttaa sinusrytmin muuttumisen flimmeriksi tai flutteriksi jos T4V on liian korkea,
        itsellä 25 ja 38 aiheuttivat rytmihäiriön. Itsellä ne ei koskaan käänny itsekseen takaisin sinukseen, aina on ollut mentävä kardioversioon. On tuskallista odotella riittääkö aika rytminkääntämiseen. Jonkun kerran on jo tuntunut että ei välitä, että ei mene kääntämiseen. Mutta järki on tähän asti vielä toiminut ja sinus on saatu palautumaan. Se on aina juhlaa. Hypertyreoosin aiheutumista eivät lääkärit täysin osaa selittää. Netissä on oikeaa ja väärää tietoa mm. ruoka-aineiden vaikutuksesta hypo tai hypertyreoosiin. Kokeilin raakaa kaalia mutta se vain pahensi asiaa. Ei kannata ihan nuin vain uskoa niitä ruokaohjeita. Itsellä on nyt hurja tyrazolmäärä päivittäin, mutta jos lukemat sillä laskeutuu viiterajoihin niin haitoista huolimatta on kannattanut lääkehoito ja tavallinen ruokavalio. Sitä toivoisi lisää kirjoituksia hypertyreoosista,niin paljon kirjoitetaan hyposta, joka sitten tulee jos hyper hoidetaan radiojodilla tms. Suuret kiitokset lääkäreille, anestesialääkäreille ja hoitajille, jotka ovat auttaneet suuresti, että itsellä on sinus tähän asti saatu palautumaan.

• kukka

TIedän tunteen!
      Minullakin on rytmihäiriöitä, ja olen käynyt jo 2 kertaa lääkärissä. Kaikki on sydän filmin ja kuuntelun mukaan ok.Mut minua jännittää/ pelottaa milloin muljahduksia/rytmihäiriöitä taas tulee.
      Jos niitä jännittää/pelkää niitä tulee lääkärin mukaan vielä enemmän. Pitäisi vaan "olla" eikä välittää niistä,mut en oikein osaa. Ja sitten huolestun niistä.
      Kuulema stressi valvominen, kahvi, tee ym kofeiinipitoiset juomat herkistävät entisestään.
      Ja toisilla muutenkin tulee väsyneenä niitä herkemmin. Onko teillä suvussa toisilla samoja juttuja? miten rasituksessa sydän tekee? vai onko oireet vaan levossa?

• rytmihäiriöitä

Itselläni on ollut lapsesta saakka ja olen nyt yli viiskymppinen, jatkuvasti niitä on ja siihen on lääkitystä, eikä ne pysy silläkään pois, parempi on kun ottaa rauhallisesti, tidän yhden kaverinkin jolla on eteisvärinä koko ajan päällä ja touhuaa normaalisti ja ei sillä siitä hirveetä vaivaa ole tietysti lääkitys päällä kokoajan. Pelko vaan lisää stressiä ja paniikkia se adrenaliinia ja se tykytyksiä, on sopeuduttava opittava elämään niiden kanssa ja kuunteleen omaa sydäntään. Syö terveellisesti liikkuu paljon ja nukkuu hyvin niin kaikki ok.

• Hei

Oletteko käyneet?

• Hmm

En minä ainakaan, koska siihen ei varmaankaan ole tarvetta, olen niin laiha: pituus 172 cm ja paino varmaankin jotain 50-52 kg. Ja ikä muuten on vasta 19 vuotta (tyttö).

• Hmm

Kiitos kaikille rohkaisusta. Menen huomenna lääkäriin ja kerron kyllä sitten mitä sanottiin (jännittää kyllä väkisinkin ja pelottaa tulokset). Miten rytmihäiriöitä muuten tutkitaan?

Niin vielä: Rasituksessa minulla ei ilmene pahemmin rytmihäiriöitä, joskus saattaa tuntua pari kertaa. Ja minäkin kun poljen pyörällä joka päivä kouluun ja edestakaisin tulee jotain 4-5 km.

• kukkanen

Ne varmaankin kuuntelee sydäntä, ottavat sydän filmin, ja mahdollisesti tutkivat rasituksessa sydäntä myöskin.
        Ilmoittele mitä sinulle sanottiin. Kiinnostaa tietää, kun itselläni on myös muljahduksia/ rytmihäiriöitä.

• Hmm

Lääkärissä tuli sitten käytyä. Syke oli normaali, samoin verenpaine. Tosin muljahdusta ei tullut ollenkaan juuri silloin kun olisi pitänyt... Tarkotus olisi kyllä varmuuden vuoksi mennä vielä labrakokeisiin mm. ottamaan verikoe sekä sydänfilmi (tai joku sellainen). Tarvittaessa annetaan ehkäpä kotiin mukaan laite, joka päivän aikana merkitsee kaikki sydämenlyönnit.

Piti kyllä ihan tyypillisenä, vaarattomana oireena, mutta ihmetteli vähän kun niitä muljahduksia on niin usein. Määräsi beetasalpaajaa otettavaksi kun on oikein paljon niitä. Eihän beetasalpaajaan liity muuten mitään sivuvaikutuksia? Hölmö kysymys, mutta eihän se voi pysäyttää sydäntä kokonaan?

• Hmm

Kirjoitin vahingossa "oireena", tarkoitus oli siis kirjoittaa, että piti ihan tyypillisenä vaivana ja että kuvailemiini sydämen muljahduksiin ei liitetä alkavaa sydänvikaa tai muutakaan vaarallista.

Muljahteluni siis ovat sellaisia, että ensin on tavallista sykettä, yksi voimakkaampi lyönti joka tuntuu juuri tuona muljahduksena ja pieni muutaman sekunnin tauko ennen kuin lyö taas normaalisti ja sitten voi taas pian muljahtaa.

Oli pakko myös kysyä pelon takia että voiko sydän yhtäkkiä noin vain pysähtyä tuon tauon jälkeen ja lääkärin mukaan se on täysin mahdotonta, sitä se ei tee.

Kirjoittelen sitten taas kun saan labrakokeiden tulokset selville =)

• kohtalotoverilta

rytmihäiriöt on todellakin tuskaa. Itse kävin ultraäänessä lähes 10 vuotta sitten, silloin todettiin että mitraaliläppä vuotaa hieman ja voi aiheuttaa rytmihäiriöitä. Nykyään mulla on puuskittain todella häiritseviä rytmihäiriöitä. Joskus tuntuu että sydän muljahtelee koko päivän, lisäksi on huimausta ja voimattomuuden tunnetta. Toisinaan taas on jaksoja jolloin ei aina edes muista että sydän temppuilee välillä. Kirjoitan sulle vaan sen takia että kysyit että eihän beetasalpaajilla ole sivuvaikutuksia. No, eihän niissä muuta olekaan - ostapa paketti niitä lääkkeitä ja lue sitä listaa, mitä kaikkia oireita ihmiselle voi niistä tulla. Eihän kaikille kaikkia oireita tule, mutta en minä ainakaan sellaisia mömmöjä syö, kun en muutenkaan lääkkeitä popsi. Sitä paitsi ei ne mulle edes sovi, koska alentavat verenpainetta, ja mulla on todella matala paine muutenkin. Yhden paketillisen taisin aikoinani syödä Sotacor-nimistä beetasalpaajaa, mutta en huomannut mitään vaikutusta, suuntaan eikä toiseen. Lisäksi tuntui että lääkäri ajatteli että mulla on enimmäkseen vikaa korvien välissä, vaikka sydänspesialisti olikin.. Tsemppiä sulle kuitenkin, ei tähän taida sentään kuolla, kun minäkin tässä vielä keikun!

• ihl

Itse olen käyttänyt salpaajaa ainakin 5 vuotta.Otan puolikkaan tablettia päivässä yleensä iltaisin,enempää en voi ottaa silloin alkaa tulla painajaisia ja hallusinaatioita lääkäri kysyi aina pitääkö katsella videoita öisin

• ,ixmax------
        ihl kirjoitti:

Itse olen käyttänyt salpaajaa ainakin 5 vuotta.Otan puolikkaan tablettia päivässä yleensä iltaisin,enempää en voi ottaa silloin alkaa tulla painajaisia ja hallusinaatioita lääkäri kysyi aina pitääkö katsella videoita öisin

Salpaajaa on käytetty 5 vuotta - mutta minkä verran ? Ai 2 kertaa päivässä. Ei sano kellekään yhtään mitään. Mutta kuinka paljon? Tableteissa on erilaisia pitoisuuksia, esim bisoprololi 5 tai 10 mg. En minä tähän vastausta tarvitse, yritän vaan herätellä ihmisiä ilmoittamaan vertailukelpoisia arvoja, joista jollekin saattaa olla hyötyä.

• hyödyllinen apuaine
        kohtalotoverilta kirjoitti:

rytmihäiriöt on todellakin tuskaa. Itse kävin ultraäänessä lähes 10 vuotta sitten, silloin todettiin että mitraaliläppä vuotaa hieman ja voi aiheuttaa rytmihäiriöitä. Nykyään mulla on puuskittain todella häiritseviä rytmihäiriöitä. Joskus tuntuu että sydän muljahtelee koko päivän, lisäksi on huimausta ja voimattomuuden tunnetta. Toisinaan taas on jaksoja jolloin ei aina edes muista että sydän temppuilee välillä. Kirjoitan sulle vaan sen takia että kysyit että eihän beetasalpaajilla ole sivuvaikutuksia. No, eihän niissä muuta olekaan - ostapa paketti niitä lääkkeitä ja lue sitä listaa, mitä kaikkia oireita ihmiselle voi niistä tulla. Eihän kaikille kaikkia oireita tule, mutta en minä ainakaan sellaisia mömmöjä syö, kun en muutenkaan lääkkeitä popsi. Sitä paitsi ei ne mulle edes sovi, koska alentavat verenpainetta, ja mulla on todella matala paine muutenkin. Yhden paketillisen taisin aikoinani syödä Sotacor-nimistä beetasalpaajaa, mutta en huomannut mitään vaikutusta, suuntaan eikä toiseen. Lisäksi tuntui että lääkäri ajatteli että mulla on enimmäkseen vikaa korvien välissä, vaikka sydänspesialisti olikin.. Tsemppiä sulle kuitenkin, ei tähän taida sentään kuolla, kun minäkin tässä vielä keikun!

Itselle on määrätty Emconcor 10 mg 10 mg. Se suojaa sydäntä jonkin verran. Kysyin voiko ottaa enemmän, lääkäri sanoi, että ei ole hyötyä ottaa enemmän, sillä ei saada enempää suojavaikutusta, joten enempää kuin on määrätty ei kannata ottaa.

• Hmm

Kävin äsken lääkärissä ja sain kuulla kokeiden tulokset. Verenpaine hyvä (vaikka olenkin aika laiha), kilpirauhanen toimii normaalisti, ei tulehdusta ja verikin oli kuulemma mainio.

Lääkäri epäili siis, että muljahteluni liittyvät stressiin, muuta syytä kun ei oikein voi olla, kun en polta enkä juo alkoholia. Täytyisi siis vain koittaa olla stressaamatta... Sydänfilmiin kuulemma voisi varmuuden vuoksi vielä mennä (ja beetasalpaajaa ottaa tarvittaessa), mutta uskottiin vahvasti, ettei se johdu kuin alitajuisesta stressistä, ei mitään vakavaa.

Helpottihan tuo hieman, mutta kiusalliset muljahdukset ne vain jatkuvat yhä ilman että niille voi oikeastaan tehdä mitään. Kai sen kanssa sitten vain täytyy koittaa elää ja olla stressaamatta.

• timanttimies

lopettaa kaikki metsurin työt,ryhdy oloneuvokseksi,niinku mä,ei itteensä kannata tappaa

• _Nea

Mullakin on jonkunlaisia rytmihäiriöitä ollut vuoden verran. Olin silloin vuosi sitten pari viikkoa sairaalassa kun tutkittiin, mistä ne voisi johtua, kaikki tutkittiin eikä löytynyt mitään ihmeempää. Mutta itse olen tässä rytmihäiriöitäni seuratessa huomannut sellaisen asian, että jos mulla on selkä kipeä ja selkälihakset todella jumiutuneet, niin rytmihäiriöitä on selvästi enemmän! En tiedä auttaako teillä muilla selän säännöllinen hierominen, mutta kannattaa kokeilla edes :) Mulla ei tuu rytmihäiriöitä enää melkeinpä koskaan!

• imppuli

todella hankala vaiva noi rytmihäiriöt. itsellä alko vuosi sitten ja välillä ei mitään vaivaa. nyt tulin just lääkäristä. viides päivä jo rytmit sekoilee jatkuvasti. lääkkeenä emconcor 1 päivässä.ei auta. otettiin ekg jossa näky koko ajan joka kolmas lyönti lisälyönti. kamala tunne kun sydän hyppii miten sattuu. jouduin sairaslomalle ja sain diapamia. pitäs kuulemma rauhoittua tilanne. lääkärin mukaan vaarattomia lisälyöntejä joista ei pitäis välittää.niin helppo sanoa.

• minävaan83

Mulla myös näitä rytmihäiriöitä. Asia on tutktittu kahteen kertaan eikä ole todettu mitään vaarallista. Se on totta että ne on ikäviä ja ne alkavat pelottaa, silloin vaa pitää yrittää ajatella että ei olo vaarallista.

Oon myös huomannu että ku nousee nopeesti ylös, niin rinnan kohdalla on tavallaan paineen tuntua. Ja sen jälkeen saattaa tulla rytmimuutoksia. Niitä tulee myös ihan satunnaisesti.

• minä vaan

mulla kkans ollut jonkun vuoden ja just sain pahan kohtauksen,tuli useenmman minuutin ajan koko ajan=(iihan uutta...on otettu ekg ym ja tutkittu kans kilpirauhanen muttei mitään...tää sun viesti o n näköjään jätetty mona uotta siten...mut jos saat vies´tin niin olis kva kuulla miten on menny tän asian suhteen?

• -mie-

moi!tässä minun tarinani. Olen nyt 20.v normaalipainoinen ihan ok -kuntoinen nainen.
        Mulla alkoi sydän temppuilemaan 3v. sitten. Ensimmäisen tykytyskohtauksen jälkeen aloin pelkäämään, että niitä tulee lisää, ja lopulta aloin saada paniikkikohtauksia, joihin tämä tykytys sitten liittyi. Menin useaan otteeseen ensiapuun, luullessani saavani sydänkohtauksen. En saanut öisin unta ja oireet pahenivat aina illla ja nukkumaan mennessä.
        Sain emconcoria, opamoxia ja rentoutusohjeita avuksi. Monet terveyskeskuslääkärit kuuntelivat sydäntä, ja kävin lopulta myös yksityisellä, jossa vasta huomattiin ihan pieni viaton sivuääni. Mielenrauhani säilymiseksi minulle tehtiin kaikki mahdolliset sydäntutkimukset: sydänfilmejä, rasitus ekg, ultraäänitutkimus ja vuorokauden kestävä holter-nauhoitus. Mitään elimellistä vikaa ei löytynyt, joten minut passitettiin nuorten psykologiselle osastolle potilaaksi. Kävin psykologilla, josta en kylläkään saanut mitään apua.

Lopulta uskoin, että sydämessäni ei ole mitään vikaa, pääsin eroon paniikkikohtauksista ja opin elämään tykytysten kanssa.
        Kuitenkin tässä kolmen vuoden jälkeen minulle on alkanut tulla rytmihäiriöitä. ne ovat melko satunnaisia, mutta sattuessaan saattavat kestää muutamia, useita minuutteja ja rytmi on todella sekaisin. Kipua tai mitään muita tuntemuksia niihin ei ole vielä liittynyt. Opiskelen laulua, ja esiinnyn paljon, käyn keikoilla tms ja juuri ennen esiintymistä pulssi nousee luonnollisesti jännityksestä, mutta siinä samalla tulee inhottavia muljahduksia ja rytmi menee sekaisin. vasta kun jännitystila laskee, rytmi alkaa tasaantua.

Tässä kolme päivää sitten menin ottamaan lävistyksen ja minua luonnollisesti jännitti ja poljin pyörällä kovalla vauhdilla paikan päälle, ja kun pääsin sinne sydän meni aivan sekaisin. Ei ikinä ollut sattunut mitään noin pahaa. rytmihäiriön, muljahtelun, lyöntien poisjäämisen tunnetta jatkui noin vähän alle viisi minuuttia. Pelästyin todella, ja nyt olen taas alkanut pelätä, että minulle on kehittymässä sydänvika, ja se viaton sivuääni ei olekaan enää niin viaton. Ahdistavaa, jos se sama kierre alkaa taas, josta kolme vuotta sitten pääsin ulos. Varasin ajan yksityiselle ja haluan saada taas varmuuden, että voinko olla pitkään kestävien rytmihäiriöiden kanssa turvallisin mielin. Kuitenkin ne ovat epämiellyttäviä ja pelottavia. Kertokaa jos jollain on samanlaisia kokemuksia..ja jos olette saaneet niihin jotain vastauksia tai ohjeita!

• Nimetön
        -mie- kirjoitti:

moi!tässä minun tarinani. Olen nyt 20.v normaalipainoinen ihan ok -kuntoinen nainen.
        Mulla alkoi sydän temppuilemaan 3v. sitten. Ensimmäisen tykytyskohtauksen jälkeen aloin pelkäämään, että niitä tulee lisää, ja lopulta aloin saada paniikkikohtauksia, joihin tämä tykytys sitten liittyi. Menin useaan otteeseen ensiapuun, luullessani saavani sydänkohtauksen. En saanut öisin unta ja oireet pahenivat aina illla ja nukkumaan mennessä.
        Sain emconcoria, opamoxia ja rentoutusohjeita avuksi. Monet terveyskeskuslääkärit kuuntelivat sydäntä, ja kävin lopulta myös yksityisellä, jossa vasta huomattiin ihan pieni viaton sivuääni. Mielenrauhani säilymiseksi minulle tehtiin kaikki mahdolliset sydäntutkimukset: sydänfilmejä, rasitus ekg, ultraäänitutkimus ja vuorokauden kestävä holter-nauhoitus. Mitään elimellistä vikaa ei löytynyt, joten minut passitettiin nuorten psykologiselle osastolle potilaaksi. Kävin psykologilla, josta en kylläkään saanut mitään apua.

Lopulta uskoin, että sydämessäni ei ole mitään vikaa, pääsin eroon paniikkikohtauksista ja opin elämään tykytysten kanssa.
        Kuitenkin tässä kolmen vuoden jälkeen minulle on alkanut tulla rytmihäiriöitä. ne ovat melko satunnaisia, mutta sattuessaan saattavat kestää muutamia, useita minuutteja ja rytmi on todella sekaisin. Kipua tai mitään muita tuntemuksia niihin ei ole vielä liittynyt. Opiskelen laulua, ja esiinnyn paljon, käyn keikoilla tms ja juuri ennen esiintymistä pulssi nousee luonnollisesti jännityksestä, mutta siinä samalla tulee inhottavia muljahduksia ja rytmi menee sekaisin. vasta kun jännitystila laskee, rytmi alkaa tasaantua.

Tässä kolme päivää sitten menin ottamaan lävistyksen ja minua luonnollisesti jännitti ja poljin pyörällä kovalla vauhdilla paikan päälle, ja kun pääsin sinne sydän meni aivan sekaisin. Ei ikinä ollut sattunut mitään noin pahaa. rytmihäiriön, muljahtelun, lyöntien poisjäämisen tunnetta jatkui noin vähän alle viisi minuuttia. Pelästyin todella, ja nyt olen taas alkanut pelätä, että minulle on kehittymässä sydänvika, ja se viaton sivuääni ei olekaan enää niin viaton. Ahdistavaa, jos se sama kierre alkaa taas, josta kolme vuotta sitten pääsin ulos. Varasin ajan yksityiselle ja haluan saada taas varmuuden, että voinko olla pitkään kestävien rytmihäiriöiden kanssa turvallisin mielin. Kuitenkin ne ovat epämiellyttäviä ja pelottavia. Kertokaa jos jollain on samanlaisia kokemuksia..ja jos olette saaneet niihin jotain vastauksia tai ohjeita!

juhani 32v. melkein vuosi sitten puolikuntoisena kova urheilusuoritus,sen jälkeen elämä muuttunut täysin. aluksi kova leposyke ja voimakasta tykytystä. muutama viikko ja alkas valtavat tykytyskohtaukset jossa pulssi nousi ajoitain 200. niitä tuli jotain 20 kertaa viime kesänä.välillä en jaksanut tehdä yhtään mitää fyysistä,pulssi nousi heti ja tosi heiko happi. ne on jäänyt nyt pois ja tilalle tuli nämä muljahtelut joita on päivittäin. 7kk kesti se voimakas tykytys,ei unta millään kun sydän löi niin voimakkaasti,tunsi selvästi joka lyönnin. muutama tosi voimakas muljahdus,kerran sängyllä maatessani aivan kuin sydän olisi pysähtynyt,molemmat käteni puutui ja myös pää. sen jälkeen pulssi nousi noin 130 ja siitä pian rauhoittui. oon ollut kaikki tutkimuset mitä varmaan voi tehdä,mutta mitään ie ole löytynyt.sydänlihas tulehdustakaan ie todettu vaikka sitä epäilin. 9kk taikoa kunkosalilta eikä muutkaan urheilua. peettasalpaajaa syönut tarvittaen. nyt oon 3viikkoa käynyt kevyesti salilla,mutta jälkeen aina hieman heiko olo.kävelyä jaksaa paremmin.en tiedä onkotämä loppuelämä tällaist,mutta taytyy vain jaksaa. kilparheilija ennen.

• ei paniikkihäiriöinen
        Nimetön kirjoitti:

juhani 32v. melkein vuosi sitten puolikuntoisena kova urheilusuoritus,sen jälkeen elämä muuttunut täysin. aluksi kova leposyke ja voimakasta tykytystä. muutama viikko ja alkas valtavat tykytyskohtaukset jossa pulssi nousi ajoitain 200. niitä tuli jotain 20 kertaa viime kesänä.välillä en jaksanut tehdä yhtään mitää fyysistä,pulssi nousi heti ja tosi heiko happi. ne on jäänyt nyt pois ja tilalle tuli nämä muljahtelut joita on päivittäin. 7kk kesti se voimakas tykytys,ei unta millään kun sydän löi niin voimakkaasti,tunsi selvästi joka lyönnin. muutama tosi voimakas muljahdus,kerran sängyllä maatessani aivan kuin sydän olisi pysähtynyt,molemmat käteni puutui ja myös pää. sen jälkeen pulssi nousi noin 130 ja siitä pian rauhoittui. oon ollut kaikki tutkimuset mitä varmaan voi tehdä,mutta mitään ie ole löytynyt.sydänlihas tulehdustakaan ie todettu vaikka sitä epäilin. 9kk taikoa kunkosalilta eikä muutkaan urheilua. peettasalpaajaa syönut tarvittaen. nyt oon 3viikkoa käynyt kevyesti salilla,mutta jälkeen aina hieman heiko olo.kävelyä jaksaa paremmin.en tiedä onkotämä loppuelämä tällaist,mutta taytyy vain jaksaa. kilparheilija ennen.

Moi

Olen 45-vuotias ja sain ensimmäisen pahemman kohtauksen kolmisen viikkoa sitten töissä ollessani. Sydän alkoi tykyttää, kädet puutuivat ja alkoi pyörryttämään. Olen töissä sairaalassa ja työkaveri mittasi paineet, verenpaineeni on aina ollut alhainen noin 100/65 ja kohtauksen aikana paineet nousivat 146/85, syke 95. Tuli tunne että ei saa henkeä, kädet tärisivät ja jalat eivät kantaneet. Menin päivystykseen jossa makasin paareilla 5 tuntia, otettiin verikokeita ja mitattiin verenpainetta, EKG:tä ei jostain syystä otettu. Lääkäri oli ylimielinen ja kiireinen, kyseli vaan minulta että "Onko töissä kiirettä?". Sanoi että minulla on ehkä paniikkihäiriökohtaus ja antoi poislähtiessä Burana 600 mg, koska valitin päänsärkyä. Sain ajan sairaalamme työterveyslääkärille joka otatti useita verikokeita, EKG:n ja teki myös neurologisia ja tasapainoon liittyviä testejä. Teki lähetteen autonomisen hermoston tutkimuksiin, jonne sain ajan helmikuun lopulle, hän epäili myös paniikkihäiriötä, ei antanut mitään lääkettä ennen kuin diagnoosi selviää. Eilen töihin kävellessä tunsin heikkoa oloa, jalat olivat kuin lyijypainot ja meinasin pyörtyä kesken matkan. Kävelin sinnikkäästi työpaikalleni ja rupesin töihin. Sain taas kohtauksen ja tunsin että tukehdun, soitin yksityiselle lääkäriasemalle ja sain ajan päivystävälle lääkärille. Siellä alkoikin asiaan tulla selvyyttä. Paineet ja syke olivat aika korkeat ja hän epäili minulla olevan rytmihäiriön. Sain reseptin Seloken lääkkeestä ja lähetteen sairaalaan kardiologin tutkimuksiin. Hän ei pitänyt enää vaivaani paniikkihäiriönä. Pahinta tässä on kohtauksen jälkeen tuleva kuolemanpelko, joka tulee ihan väkisin vaikka kuinka yrittäisi olla ajattelematta sitä. Toivottovasti kaikki joilla on rytmihäiriöitä saavat siihen oikean avun ja kukaan lääkäri ei vähättele potilaan tuntemuksia ja aliarvioi potilaan todellista hätää. Toivon että sydämessäni ei ole pahempaa vikaa ja lääkkeet ehkäisevät rytmihäiriöitä ja jaksan taas urheilla ja tehdä töitä kuten ennenkin.

• Tautipesä
        Nimetön kirjoitti:

Juhanin tarina ei paljon itseäni lohduttanut. Minäkin lähdin flunssaisena salibandykentälle, ja itse suorituksen aikana ei tuntunut pahalta. Illalla sitten väsytti kamalasti ja kun heräsin pieniltä torkuilta, syke nousi voimakkaasti. Seurauksena tietenkin pieni paniikki mikä ei ainakaan auttanut asiaa. Kohtaus meni ohi, soitin päivystykseen josta määräsivät "rajusti lepoa". Pari päivää meni ilman oireita, mutta sitten taas syke nousi illalla. Sydän tykytti ja tuntui, että uloshan se tulee. Lääkärissä ottivat verikokeet ja sydänfilmin, mutta mitään ei löytynyt. Sydänlihastulehdusta ensimmäisenä epäiltiin, mutta mikään ei viitannut siihen. Rytmihäiriöt diagnosoitiin siis flunssan jälkioireiksi. Lääkäri määräsi betasalpaajia ja sanoi oireiden menevän ohi viikossa parissa. Kolme viikkoa on nyt mennyt, eikä loppua näy. Syön lääkkeitä edelleen ja huomenna on uusi aika lääkäriin. Flunssakin tuli uudelleen, joten sekään ei paranna tilannetta. Toivottavasti tämä tosiaan liittyy flunssaan eikä luvassa ole samanlaista kierrettä kuin Juhanilla. Muljahduksia minulla ei ole, ja vaikka sydän oikein tykyttää, se lyö kuitenkin tahtiin. Mutta selväähän on, että jos sydän lyö sataa, niin ei siinä juuri mitään tehdä. Seisoessakin hengästyy ja ruoka ei maistu. Onneksi lääkkeet helpottavat, mutta enpä niitäkään haluaisi loppuelämääni popsia. Urheilullisena tyyppinä tämä kolmen viikon lepi on käynyt todellakin luonnolle ja välistä tuntuu, ettei millään jaksa.

• Tautipesä
        Tautipesä kirjoitti:

Juhanin tarina ei paljon itseäni lohduttanut. Minäkin lähdin flunssaisena salibandykentälle, ja itse suorituksen aikana ei tuntunut pahalta. Illalla sitten väsytti kamalasti ja kun heräsin pieniltä torkuilta, syke nousi voimakkaasti. Seurauksena tietenkin pieni paniikki mikä ei ainakaan auttanut asiaa. Kohtaus meni ohi, soitin päivystykseen josta määräsivät "rajusti lepoa". Pari päivää meni ilman oireita, mutta sitten taas syke nousi illalla. Sydän tykytti ja tuntui, että uloshan se tulee. Lääkärissä ottivat verikokeet ja sydänfilmin, mutta mitään ei löytynyt. Sydänlihastulehdusta ensimmäisenä epäiltiin, mutta mikään ei viitannut siihen. Rytmihäiriöt diagnosoitiin siis flunssan jälkioireiksi. Lääkäri määräsi betasalpaajia ja sanoi oireiden menevän ohi viikossa parissa. Kolme viikkoa on nyt mennyt, eikä loppua näy. Syön lääkkeitä edelleen ja huomenna on uusi aika lääkäriin. Flunssakin tuli uudelleen, joten sekään ei paranna tilannetta. Toivottavasti tämä tosiaan liittyy flunssaan eikä luvassa ole samanlaista kierrettä kuin Juhanilla. Muljahduksia minulla ei ole, ja vaikka sydän oikein tykyttää, se lyö kuitenkin tahtiin. Mutta selväähän on, että jos sydän lyö sataa, niin ei siinä juuri mitään tehdä. Seisoessakin hengästyy ja ruoka ei maistu. Onneksi lääkkeet helpottavat, mutta enpä niitäkään haluaisi loppuelämääni popsia. Urheilullisena tyyppinä tämä kolmen viikon lepi on käynyt todellakin luonnolle ja välistä tuntuu, ettei millään jaksa.

Kirjoitin tuossa ylempänä jo oireistani, ja nyt on toiseen kertaan käyty myös lääkärissä. Oloni huojentui hieman käynnin jälkeen, sillä lääkäri vakuutti, että nämä rytmärit ovat ohimeneviä ja urheilemaan pääsen vielä. Tiedä sitten milloin. :)

Muutaman päivän on kuitenkin mietityttänyt sellainen ihme sisäinen värinä, joka kulkee kehossa. Mielestäni se alkaa rinnasta, mutta vähän päästä värinä tuntuu myös jaloissa ja käsissä, joskus päässäkin. Tällaista värinää on ollut vähissä määrin koko tämän ajan kun olen taudista kärsinyt, mutta nyt se on alkanut lisääntyä häiritsevästi. Se alkaa ihan missä vain ja ihan milloin vain, eli lepo ja rauhassa oleminen eivät siihen vaikuta. Muita oireita sen yhteydessä ei ole ollut, mutta tänään se laukaisi pienen rytmihäiriön, johon otin Propralin. Se tehosi pulssiin ja yllättäen myös värinät hävisivät pariksi tunniksi, mutta tulivat sen jälkeen takaisin.

Se on aika häiritsevää ja sen häiritsevyyden havaitsee kunnolla silloin, kun värinää loppuu. Tuntuu kuin keho olisi turta! Tuli heti mieleen, että onko tämä jotenkin hermostoon liittyvää? Tosin lihaksetkin saattavat olla jumissa, kun en ole moneen viikkoon tehnyt mitään. Jos jollakin on aavistus siitä, mitä tällainen värinä mahtaa olla, niin kertokaa ihmeessä!

• salrit
        ei paniikkihäiriöinen kirjoitti:

Moi

Olen 45-vuotias ja sain ensimmäisen pahemman kohtauksen kolmisen viikkoa sitten töissä ollessani. Sydän alkoi tykyttää, kädet puutuivat ja alkoi pyörryttämään. Olen töissä sairaalassa ja työkaveri mittasi paineet, verenpaineeni on aina ollut alhainen noin 100/65 ja kohtauksen aikana paineet nousivat 146/85, syke 95. Tuli tunne että ei saa henkeä, kädet tärisivät ja jalat eivät kantaneet. Menin päivystykseen jossa makasin paareilla 5 tuntia, otettiin verikokeita ja mitattiin verenpainetta, EKG:tä ei jostain syystä otettu. Lääkäri oli ylimielinen ja kiireinen, kyseli vaan minulta että "Onko töissä kiirettä?". Sanoi että minulla on ehkä paniikkihäiriökohtaus ja antoi poislähtiessä Burana 600 mg, koska valitin päänsärkyä. Sain ajan sairaalamme työterveyslääkärille joka otatti useita verikokeita, EKG:n ja teki myös neurologisia ja tasapainoon liittyviä testejä. Teki lähetteen autonomisen hermoston tutkimuksiin, jonne sain ajan helmikuun lopulle, hän epäili myös paniikkihäiriötä, ei antanut mitään lääkettä ennen kuin diagnoosi selviää. Eilen töihin kävellessä tunsin heikkoa oloa, jalat olivat kuin lyijypainot ja meinasin pyörtyä kesken matkan. Kävelin sinnikkäästi työpaikalleni ja rupesin töihin. Sain taas kohtauksen ja tunsin että tukehdun, soitin yksityiselle lääkäriasemalle ja sain ajan päivystävälle lääkärille. Siellä alkoikin asiaan tulla selvyyttä. Paineet ja syke olivat aika korkeat ja hän epäili minulla olevan rytmihäiriön. Sain reseptin Seloken lääkkeestä ja lähetteen sairaalaan kardiologin tutkimuksiin. Hän ei pitänyt enää vaivaani paniikkihäiriönä. Pahinta tässä on kohtauksen jälkeen tuleva kuolemanpelko, joka tulee ihan väkisin vaikka kuinka yrittäisi olla ajattelematta sitä. Toivottovasti kaikki joilla on rytmihäiriöitä saavat siihen oikean avun ja kukaan lääkäri ei vähättele potilaan tuntemuksia ja aliarvioi potilaan todellista hätää. Toivon että sydämessäni ei ole pahempaa vikaa ja lääkkeet ehkäisevät rytmihäiriöitä ja jaksan taas urheilla ja tehdä töitä kuten ennenkin.

Minun kohdalle sattui lääkäri joka käski mennä ammattiauttajalle kun pelkään niitä .....

• Ahmatti auttaaa
        salrit kirjoitti:

Minun kohdalle sattui lääkäri joka käski mennä ammattiauttajalle kun pelkään niitä .....

Juu täällä suomi24 niitä ammattiauttajia löytyy kaikkeen vaivaan , mitä enempi täällä lukee näitä juttuja sitä varmemmin sairaudet lisääntyy just tän netin välityksellä. kun olet poissa tältä ammattiauttajien caitilta vaikkapa kuukauden niin huomaat että oletkin tervehtynyt syövästä, rytmihäiriöstä ,hinkuyskästä ja seksi vaivoista jne...

• Mitä tapahtui
        Nimetön kirjoitti:

moi!
        mullakin kerran makuulla ollessani tuommoinen samanlainen kohtaus:
        tuntui kuin sydän ois pysähtynyt ja sitten sähköiskuntapaiset molempiin käsiin ja sen jälkeen kädet turraksi. Oletko saanut selville jostain mikä se kohtaus oli?

• muljutin
        -mie- kirjoitti:

Kuullostaa liiankin tutulta... Mulla alko kaikki 3v sitten sydänlihastulehduksen yhteydessä, ja sen jälkeen sydän on ollut herkkänä. reagoin kaikkiin asioihin sydämellä ensimmäisenä, jos esim tulossa kipeeksi nii sydän siitä huomauttelee ensimmäisenä.

Tuleehan noita rymtihäiröitä vieläkin satunnaisesti ja voin sanoa et inhottavin vaiva mitä löytyy, ku kyse on kuitenkin sydämmestä. Kardiologi epäili minulla jäi autonominen hermosto vähä ylikierrokislle tuosta tulehduksesta.ja käski söydä b-vitamiinia ja "ylitankata" esim ennen liikuntasuoritusta. ja ite oon humannu että se on auttanu ja Propral on kyllä ylivoimasesti paras lääke noihin mitä ite kokeillu.

• Värinä
        Tautipesä kirjoitti:

Kirjoitin tuossa ylempänä jo oireistani, ja nyt on toiseen kertaan käyty myös lääkärissä. Oloni huojentui hieman käynnin jälkeen, sillä lääkäri vakuutti, että nämä rytmärit ovat ohimeneviä ja urheilemaan pääsen vielä. Tiedä sitten milloin. :)

Muutaman päivän on kuitenkin mietityttänyt sellainen ihme sisäinen värinä, joka kulkee kehossa. Mielestäni se alkaa rinnasta, mutta vähän päästä värinä tuntuu myös jaloissa ja käsissä, joskus päässäkin. Tällaista värinää on ollut vähissä määrin koko tämän ajan kun olen taudista kärsinyt, mutta nyt se on alkanut lisääntyä häiritsevästi. Se alkaa ihan missä vain ja ihan milloin vain, eli lepo ja rauhassa oleminen eivät siihen vaikuta. Muita oireita sen yhteydessä ei ole ollut, mutta tänään se laukaisi pienen rytmihäiriön, johon otin Propralin. Se tehosi pulssiin ja yllättäen myös värinät hävisivät pariksi tunniksi, mutta tulivat sen jälkeen takaisin.

Se on aika häiritsevää ja sen häiritsevyyden havaitsee kunnolla silloin, kun värinää loppuu. Tuntuu kuin keho olisi turta! Tuli heti mieleen, että onko tämä jotenkin hermostoon liittyvää? Tosin lihaksetkin saattavat olla jumissa, kun en ole moneen viikkoon tehnyt mitään. Jos jollakin on aavistus siitä, mitä tällainen värinä mahtaa olla, niin kertokaa ihmeessä!

Moi! Olen 21 vuotias tyttö ja olen kohta 4 kuukauden ajan kärsinyt sydänoireista. Tunnen täysin samanlaista värinää, rinnassa, jaloissa, käsissä, melkein koko kropassa ja koko ajan kohta 4 kuukauden ajan. Alussa kärsin myös pahasta huimauksesta, mutta se on vähän helpottanut, nyt vain aina välillä heitättää (kuitenkin joka päivä) Lääkärissä käyty, yksityisellä ja kaupungin puolella. Yksityisellä sanotttiin paniikkihäiriöksi ja kaupungilla ei oikein miksikään. 4 sydänfilmiä otettu ja kaikki ok. Verikokeet ok. Saitko ikinä selville mistä tämä värinä johtuu. ?
        En polta, enkä pahemmin juo alkoholi, nyt neljän kuukauden aikana en oikeastaan yhtään. Kuntoni on no ei kovin hyvä ja nyt ainakin pudonnut vielä huonommaksi, koska en urheile melkein yhtään, koska tunnen rinnassa pientä pistävää kipua kun rasitun. Toivon lääkärin seuraavaksi laittavan minut rasituskokeeseen. Minulle sanottiin viimeksi että kaikki sydänviat näkyy sydänfilmissä ja tätä en usko. Mitä minun pitäisi seuraavaksi tehdä?

• Anonyymi
        -mie- kirjoitti:

Sä todella taidat pelätä jotain sydänperästä.Eikös se kerro jo kaiken sulle jos itse sanot "Pelästyin todella, ja nyt olen taas alkanut pelätä, että minulle on kehittymässä sydänvika, ja se viaton sivuääni ei olekaan enää niin viaton. Ahdistavaa, jos se sama kierre alkaa taas, josta kolme vuotta sitten pääsin ulos. Varasin ajan yksityiselle ja haluan saada taas varmuuden, että voinko olla pitkään kestävien rytmihäiriöiden kanssa turvallisin mielin. "
        Oletko kokeillut mitn muutoksia stressin ja jännityksen käsittelyyn? Sulla on paljon jännitystä, adrenaliinia yms pelkästään jo kuvailemasi perusteella. En tiedä kyllä mitä yritän sanoa..muuta kun et jos painavin asia on mielenrauha niin veikkaisin ahdistusta, paniikkia, adrenaliinia stressia, elämäntapoja (sori,mullemyös) on keho varmasti sekaisin.Mun keho on outoillut jonkun aikaa.Esiinnyin ennen paljon,yms.

Vaikuttaa et oon väärässä paikasssa ehkäpä..mulla alkaa päiväunilla usein rytkämään pumppu niin et häiritsee vielä enemmän kun korvasta kuulee miten epätavallinen pauke tuolta lähtee.Selkä ja niska lihakset ollu kipeenä, herään samalla aina siihen että tarvitsee ilmaa,ja ihan kauheita pelkotila tulee samalla "unen läpi' ennen kun herään kokonaan..Juuri vähän aikaa sitten sain taas kohtauksen.
        En oikein osaa sanoa et luulin propralin hieman auttavan.Tosi alhaset hyvät paineet, kammiossa ollut jtn pieniä lisälyöntejä.ei kai mikään pelko persiissä voi tällästä aiheuttaa?Ei oo kyllä ikinä näin paljon saanu keho kestää adrenaliinia stressia jännitystä kipuja pelkoa..oho.noh,tulihan siinä jo ensi hätään.

• Anonyymi
        Nimetön kirjoitti:

mulla hapensaanti on erilaista ollut tai jo nyt ehkä vuoden ja keho tuntuu olevan aivan lopen uupunut.Jos mietitään vaikka rappusia ennen niin nyt kykenen määrältään 1/10.sit huokailuttas kovasti.

mulla on aina ollu urheilullinen keho ja sydmen arvot.On tästä ehkä puolisen vuotta aikaa kun sain muutaman kerran käsiin, olkapäähän ja rintaan kipua/kihelmöintiö/tunnottomuutta ja sama toistui takaraivon alueella.holter oli..ei kauheesti mitn..joskus epäilty sydänlihaksen tulehdusta sitä ei ollut.. pitäisiköhän tässä mennä,kotiin, sairaalaan vai psykiatrian erikoislääkärille :D

• Ripa

niinpä niin onkohan se normaalia ku sydän mulahtelee päivittäin. varsinki levossa niitä tulee melko useasti.tuntuu aivan hirveelle ne muljahdukset. lääkärissä tuli käytyä kahteen kertaan. sanottiin vaan että ei oo mitään hätää. verikokeissa tuli käytyä.. täs oottelen niitten tuloksia.. olis niin ihanaa saada nää mulahdukset pois kokonaan. haittaa niin paljon niistä.

• keikuo

Näitä kun lukee nin voipa vaan todeta että onpa niitä tosiaan monella - niin myös itselläni. Ollut säännöllistä epäsäännöllisyyttä vajaat 10 v, nyt 30 v, nainen. Vaikka usein pelottaa ja ahdistaa niin einpä ole antanut silti liiemmin haitata. Siinä vaiheesa kun kaikki testit oli tehty ja lääkäri sanoi ettei pidä välittää nin sitten ei kun pakko vaan elää. Siis maratoneja juoksen, täysillä elän ja vaikka krapulassa kamalaa tykytystä onkin niin baarissakin käyn. Kyllä ne aina sitten ohi menee - tai vielä ovat ainakin menneet. Ei tässä auta. Kun kerta mitään ei voi tehdä eikä yletön huoli tai terveellinen elämä tunnu muuttavan asioita niin sitten niitten kanssa on vain elettävä.

• minkla
        keikuo kirjoitti:

Näitä kun lukee nin voipa vaan todeta että onpa niitä tosiaan monella - niin myös itselläni. Ollut säännöllistä epäsäännöllisyyttä vajaat 10 v, nyt 30 v, nainen. Vaikka usein pelottaa ja ahdistaa niin einpä ole antanut silti liiemmin haitata. Siinä vaiheesa kun kaikki testit oli tehty ja lääkäri sanoi ettei pidä välittää nin sitten ei kun pakko vaan elää. Siis maratoneja juoksen, täysillä elän ja vaikka krapulassa kamalaa tykytystä onkin niin baarissakin käyn. Kyllä ne aina sitten ohi menee - tai vielä ovat ainakin menneet. Ei tässä auta. Kun kerta mitään ei voi tehdä eikä yletön huoli tai terveellinen elämä tunnu muuttavan asioita niin sitten niitten kanssa on vain elettävä.

hei

Minullakin sama ongelma. Olen 25v nainen. Rytmihäiriöt alkoivat reilu vuosi sitten.
        Luulin niiden menneen jo pois,,mutta palaavat aina takaisin.
        Nyt niitä on jatkunut yhtäjaksoisesti jo puolitoista viikkoa..ajattelin mennä pian lääkärille. On katottu sydänfilmi jne aiemmin eikä mitän löytynyt..

Nyt kun olin uutenavuotena ravintolassa syömässä, alkoi yhtäkkiä tuntua että puristaa rinnasta ja sydän on vähintän jalkapallon kokoinen ja jyskyttää ja moukaroi koko rintakehää. Se on todella ahdistavaa ja vie fiilikset, vaikka yrittää sanoa itselleen että ei tässä mitään hätää. Sitä toivoisi että jossain muussa kohdassa olisi tämä ongelma, ei sydämessä, koska se tuntuu niin dramaattiselta. Tiedättehän te..

Unta on välillä vaikea saada, sydämen puolella ei halua olla kyljellään koska koko keho suunnilleen tärisee sydämen tahtiin. Toissayönä rytmit olivat aivan totaalisen sekaisin. Sitä vaan kuuntelee sitä jyskytystä yksin yön hiljaisuudessa. Todella mukavaa joo..
        Välillä kun lukee lehteä tai kirjaa sängyssä, ne sivutkin vain tärisevät.
        Mietin onko tämä psykosomaattista. Olen aika ahdistunut ihminen muutenkin ja murehdin todella paljon. Odotan että pääsen psykoterapiaan. JOtenkin haluan uskoa että jos mieli alkais voida paremmin, niin nämäkin oireet heltiäisivät..

Tsemppiä kaikille! Pitää yrittää vaan olla välittämättä..

• tykstyks
        minkla kirjoitti:

hei

Minullakin sama ongelma. Olen 25v nainen. Rytmihäiriöt alkoivat reilu vuosi sitten.
        Luulin niiden menneen jo pois,,mutta palaavat aina takaisin.
        Nyt niitä on jatkunut yhtäjaksoisesti jo puolitoista viikkoa..ajattelin mennä pian lääkärille. On katottu sydänfilmi jne aiemmin eikä mitän löytynyt..

Nyt kun olin uutenavuotena ravintolassa syömässä, alkoi yhtäkkiä tuntua että puristaa rinnasta ja sydän on vähintän jalkapallon kokoinen ja jyskyttää ja moukaroi koko rintakehää. Se on todella ahdistavaa ja vie fiilikset, vaikka yrittää sanoa itselleen että ei tässä mitään hätää. Sitä toivoisi että jossain muussa kohdassa olisi tämä ongelma, ei sydämessä, koska se tuntuu niin dramaattiselta. Tiedättehän te..

Unta on välillä vaikea saada, sydämen puolella ei halua olla kyljellään koska koko keho suunnilleen tärisee sydämen tahtiin. Toissayönä rytmit olivat aivan totaalisen sekaisin. Sitä vaan kuuntelee sitä jyskytystä yksin yön hiljaisuudessa. Todella mukavaa joo..
        Välillä kun lukee lehteä tai kirjaa sängyssä, ne sivutkin vain tärisevät.
        Mietin onko tämä psykosomaattista. Olen aika ahdistunut ihminen muutenkin ja murehdin todella paljon. Odotan että pääsen psykoterapiaan. JOtenkin haluan uskoa että jos mieli alkais voida paremmin, niin nämäkin oireet heltiäisivät..

Tsemppiä kaikille! Pitää yrittää vaan olla välittämättä..

Kuulostaa niin tutulta sinun teksti ja lähes kaikkien muidenkin. Oon 21v nainen,hoikka ja hyvä kuntoinen.
        Muljahdukset alkoi mulla 3v sitten lapsen syntymän jälkeisenä päivänä,silloin ekalla kerralla sydän löi yhtäkkiä liian nopeaan tahtiin ja tuntui kuin tulisi ulos rinnasta.Siitä jatkui noin vuoden jokapäiväiset,etenkin rasituksessa tuntuvat rytmihäiriöt. Nykyisin voi mennä viikkoja ilman,unohtaen melkein koko homman ja sitten taas yks kaks..vaikka flunssan takia tulla päivittäiseks riesaks. Mulla tutkittu vähän..ekalla kerralla arvauskeskus otti verikokeen ja kuvas keuhkot..vasta muutettaessa isommalla paikkakunnalle tajuttiin kuunnella minua,potilasta kun puhun että "vika" tuntuu sydämessä eikä keuhkoissa tms. Mutta ei ekg:tä. Tätä on meillä suvussa,pahenee stressin,väsymyksen,krapulan,jännityksen,sairastelun,nälän,kofeiinin,tupakan ja ties minkä ansiosta. Itse koitan elää terveesti. Mulla on myös paniikkihäiriö ja liittyy osittain siihen, ravintoloissa en voi käydä kun iskee kohtaus,baariin uskaltautuu pienessä sievässä jolloin rentoutuu, teatteri-ja musiikkiharrastukset on jäissä paniikki-ja rytmihäiriöiden takia. Tää on kamalaa! Eihän tähän kuole..vaarattomia ovat mutta minkä tekee kun pelot voittaa järjen tykytysten tullessa.

• siis hullu
        tykstyks kirjoitti:

Kuulostaa niin tutulta sinun teksti ja lähes kaikkien muidenkin. Oon 21v nainen,hoikka ja hyvä kuntoinen.
        Muljahdukset alkoi mulla 3v sitten lapsen syntymän jälkeisenä päivänä,silloin ekalla kerralla sydän löi yhtäkkiä liian nopeaan tahtiin ja tuntui kuin tulisi ulos rinnasta.Siitä jatkui noin vuoden jokapäiväiset,etenkin rasituksessa tuntuvat rytmihäiriöt. Nykyisin voi mennä viikkoja ilman,unohtaen melkein koko homman ja sitten taas yks kaks..vaikka flunssan takia tulla päivittäiseks riesaks. Mulla tutkittu vähän..ekalla kerralla arvauskeskus otti verikokeen ja kuvas keuhkot..vasta muutettaessa isommalla paikkakunnalle tajuttiin kuunnella minua,potilasta kun puhun että "vika" tuntuu sydämessä eikä keuhkoissa tms. Mutta ei ekg:tä. Tätä on meillä suvussa,pahenee stressin,väsymyksen,krapulan,jännityksen,sairastelun,nälän,kofeiinin,tupakan ja ties minkä ansiosta. Itse koitan elää terveesti. Mulla on myös paniikkihäiriö ja liittyy osittain siihen, ravintoloissa en voi käydä kun iskee kohtaus,baariin uskaltautuu pienessä sievässä jolloin rentoutuu, teatteri-ja musiikkiharrastukset on jäissä paniikki-ja rytmihäiriöiden takia. Tää on kamalaa! Eihän tähän kuole..vaarattomia ovat mutta minkä tekee kun pelot voittaa järjen tykytysten tullessa.

Kyl oli "kiva" lukea noita juttuja...Siis suurin osa on liki pöpiksi diaknosoitu...toiki varmaan väärin kirjotettu...hih
        Mul on ollu verenpainetauti noin 10vee ja kaikki ihka ok...noin yli vuosi sitten tuli eka tiheälyöntisyys kohtaus....viime keväänä toka (ea-polilla)..oli paineet taivaassa ja syke korkea...sain propralin ja ehdotettiin diapamia!!!!!
        Juu en ottanut sitä lääkettä
        Nyt lokakuussa kolmas kohtaus...lisä lääke tilalle...kuukauden kokeilu...huono olo...lääke pois..
        Sitten kardiologille..nostettiin olemassa olevan lääkkeen annostusta.
        Kolmeviikkoa kaikki hyvin...kunnes ..polille taas nyt alapaine noin 60 ja syke sohvalla istuen 50-58...aikas hyvä vai mitä???
        Toki olis, jos olisin joku huippu-urheilija ja jos toi syömäni lääke olis b-salpaaja mut ku ei ole..
        Kysyin lääkäriltä, mikä saa parissa viikossa syke tason laskemaan 20 lyöntiä minuutissa...eipä vastannut vaan sanoi laittavansa paperit eteenpäin....varmaan silppuriin
        Nyt ne rytmärit alkavat joka ilta tossa kahdeksan jälkeen...kestää tonne yhteen kahteen yöllä...
        Juu siinä senkun vaan nukut, etkä välitä niistä...ota rauhallisesti ja laita silmät kiinni
        No ei todellakaan onnaa, pitäis kuulemma olla siel konees sillo ku ne kohtaukset tulee...mut "ei tänne polille nyt joka nipistyksen takia kannata hypätä" sanoi se asiakaspalvelija, valkoinen takki päällä
        Siis mitään ei ole tutkittu kunnolla, vaikka viime viikolla esim näkyi pokkeavia eteisperäisiä lisälyöntejä seurannassa.hmm noissahan vois olla jotain...pitäis tutkia tarkemmin, mutta ku ei saa mistään aikoja.
        Kyllä sitä alkaa tuntea itsensä pikkusen pöpiks, ku selittää oireita ja lääkäri sanoo, ettei sellaisia vio olla!!
        Eikö ole uskomatonta ...perustetaan oma hullujen huone meille ja laitetaan yhteiskunta maksamaan se, ku ei voi töissäkään käydä...sairaslomaa kyllä saa:))))

• tpt
        siis hullu kirjoitti:

Kyl oli "kiva" lukea noita juttuja...Siis suurin osa on liki pöpiksi diaknosoitu...toiki varmaan väärin kirjotettu...hih
        Mul on ollu verenpainetauti noin 10vee ja kaikki ihka ok...noin yli vuosi sitten tuli eka tiheälyöntisyys kohtaus....viime keväänä toka (ea-polilla)..oli paineet taivaassa ja syke korkea...sain propralin ja ehdotettiin diapamia!!!!!
        Juu en ottanut sitä lääkettä
        Nyt lokakuussa kolmas kohtaus...lisä lääke tilalle...kuukauden kokeilu...huono olo...lääke pois..
        Sitten kardiologille..nostettiin olemassa olevan lääkkeen annostusta.
        Kolmeviikkoa kaikki hyvin...kunnes ..polille taas nyt alapaine noin 60 ja syke sohvalla istuen 50-58...aikas hyvä vai mitä???
        Toki olis, jos olisin joku huippu-urheilija ja jos toi syömäni lääke olis b-salpaaja mut ku ei ole..
        Kysyin lääkäriltä, mikä saa parissa viikossa syke tason laskemaan 20 lyöntiä minuutissa...eipä vastannut vaan sanoi laittavansa paperit eteenpäin....varmaan silppuriin
        Nyt ne rytmärit alkavat joka ilta tossa kahdeksan jälkeen...kestää tonne yhteen kahteen yöllä...
        Juu siinä senkun vaan nukut, etkä välitä niistä...ota rauhallisesti ja laita silmät kiinni
        No ei todellakaan onnaa, pitäis kuulemma olla siel konees sillo ku ne kohtaukset tulee...mut "ei tänne polille nyt joka nipistyksen takia kannata hypätä" sanoi se asiakaspalvelija, valkoinen takki päällä
        Siis mitään ei ole tutkittu kunnolla, vaikka viime viikolla esim näkyi pokkeavia eteisperäisiä lisälyöntejä seurannassa.hmm noissahan vois olla jotain...pitäis tutkia tarkemmin, mutta ku ei saa mistään aikoja.
        Kyllä sitä alkaa tuntea itsensä pikkusen pöpiks, ku selittää oireita ja lääkäri sanoo, ettei sellaisia vio olla!!
        Eikö ole uskomatonta ...perustetaan oma hullujen huone meille ja laitetaan yhteiskunta maksamaan se, ku ei voi töissäkään käydä...sairaslomaa kyllä saa:))))

Onneksi löytyi tämmäinen palsta. Olen kanssa kärsinyt vastaavista oireista 3 viikkoa. Kaikki kokeet yms. on otettu. On tullut kanssa mieleen, että onko vika korvien välissä. Mutta tässä tutkiessa omaa elämän tilannetta ja mistä kaikki johtuu, niin on puhtaasti sterssin aiheuttamia. Sterssi tekee kummia ihmisen keholle. Mulla on todennäköisesti tullut työn mukana. Aina on kiire, eikä kerkeä levähtää. Monta rautaa tulessa. Jos ajattelen töitä tai mikä siellä odottaa kun en ole siellä, niin sydän rupee tykyttää. Toisin sanoen elimistö rupee ylikuormittumaan. Toivottavasti tämä menee ohi. Ja kaikki alkoi sairastelusta. Oppii tulkitsemaan omaa jaksamista ja kehoa.

• hety2
        tpt kirjoitti:

Onneksi löytyi tämmäinen palsta. Olen kanssa kärsinyt vastaavista oireista 3 viikkoa. Kaikki kokeet yms. on otettu. On tullut kanssa mieleen, että onko vika korvien välissä. Mutta tässä tutkiessa omaa elämän tilannetta ja mistä kaikki johtuu, niin on puhtaasti sterssin aiheuttamia. Sterssi tekee kummia ihmisen keholle. Mulla on todennäköisesti tullut työn mukana. Aina on kiire, eikä kerkeä levähtää. Monta rautaa tulessa. Jos ajattelen töitä tai mikä siellä odottaa kun en ole siellä, niin sydän rupee tykyttää. Toisin sanoen elimistö rupee ylikuormittumaan. Toivottavasti tämä menee ohi. Ja kaikki alkoi sairastelusta. Oppii tulkitsemaan omaa jaksamista ja kehoa.

Olis kiva tietää, alkaako kenelläkään muulla rytmihäiriöt kun menee nukkumaan? Samalla tulee mieletön palelun tunne ja vessassa saa juosta yhtä mittaa. Verenpainekin on aika korkea ja apua siihen en ole saanut, nyt lääkkeenä emconcor 5mg, mutta ei tunnu tehoavan, kokeiltu on useita kakkoslääkkeitä mutta sopivaa ei ole löytynyt. Rytmihäiriöihin emconcor tehoaa jos ottaa yhden ylimääräisen.

• lilliputtibxnb
        tykstyks kirjoitti:

Kuulostaa niin tutulta sun kertomuksesi myös.Itselläni alkoivat ensimmäiset rytmihäiriöt 19vuotiaana ja samaan syssyyn paniikkihäiriö..nyt ikää 28vuotta ja syönyt propral nimistä lääkettä kaikki vuodet välissä oli jokin muukin mutta se ei toiminut lainkaan.muljahdukset ovat olleet poissa välillä pitkäänkin ja sit taas välillä niitä on useammin.minut tutkittiin viimeksi noin 2vuotta sitten koska verenpaine oli kohtuullisen korkea,otettiin verikokeet sekä ekg ja niissä ei mitään poikkeavaa.
        Mutta nyt kun perheessämme on vuoden ikäinen lapsi joka heräilee paljon ja on muutenkin ollut stressaavaa aikaa niin muljahduksia on päivittäin:(,vaikka syön mietoa propral lääkettä.
        Itse olen huomannut että raskaan ruokailun jälkeen niitä tulee useammin sekä väsyneenä..
        P.s tupakoinnilla on varmasti iso rooli näissi ainakin minun vaivoissani,joten olen tullut siihen lopputulokseen että stop röökaamiselle niin ehkä sydänkin kiittää:)!

• minulla kans, nainen vm-

Heippa!
      Täällä kans yks 32v kolmen pojan äiti, jolla "muljahtelee". Tälläkin hetkellä rajusti ja jos tk olis viä auki, pitäis mennä EKG:lle (lääkärin käsky seuraavasta pitkäkestoisesta takomisesta....). Otin just äsken Metoprolin -lääkettä. Saan ottaa vain ½ tabl. / vrk, koska mulla on matalat paineet ja toihan laskee sitä entisestään. Mulla on ollu _aina_ joku rytmihäiriö, sillä tunnistin heti nämä sellaisiksi, kun pahaks alkoivat. Mut lapsena/nuorena oli ehkä 1 x / vuosi! Nyt 2004 toisen poikamme syntymän jälkeen alkoi useasti ja aika kovina. Tehtiin perustestit, ei mitään. Sit tehtiin se 24h EKG kotimittauslaitteen kera ja siihen piirtyi jokunen häiriö, mitkä luokiteltiin vaarattomiksi eteisperäisiksi lisälyönneiksi. Lääkkeeksi määrättiin beetasalpaajaa, mitä en koskaan aloittanut, sillä homma helpotti välillä, kunnes alkoi taas ja eiku lääkäriin. Sit tuli lääkkeeksi tämänhetkinen Metoprolin-lääke. Sen kans on taituroitu... Kerran mulle tuli VIIKON mittainen häiriö ja sydän oli "kestomuljahduksessa". Sit sain ajan lääkäriin heti seuraavalle aamulle, ni eikös se ollu loppunut ;). Mut lääkkeeksi tuli Opamox:ia. Sitä en vielä ole aloittanut, koitan pärjäillä viä tuolla aiemmalla lääkkeellä. Tän hetkinen takominen on alkanu lauantaina, pitäen välillä taukoa (nyt eletään ti-illassa) ja jatkuu... Tää vähän vaikuttais taas pitkäkestoiselta, joten silloin mun pitäis kiirehtiä piuhoihin tk:een. Menen huomenna, jos viä takoo! Mut siis tänään sain ekaa kertaa omaan Omroniinkin piirtymään sen rytmihäiriökuvakkeen ja silloin takoo jo lujaa, ku toi rakkine ei järin herkkä ole. Mittasin 2 kertaa uudestaan ja tunsin muljahteluita, mut ei piirtynyt kuvaa... Että semmosta. Kieltämättä mietityttää, voiko nää olla EDELLEEN vaaratonta..?!?! Ja mullahan on ollut isoveli, joka kuoli 3kk iässä synnynnäisen sydänvian leikkaukseen.... Ja sen ei pitänyt olla perinnöllistä??????

• Kohtalotoverilta

Kyllä ne voi olla ihan vaarattomia vaikka kuinka paljon muljuisi. Itellä tekee sellaista että voi pitää vaikka vuoden tai puolen vuodenkin tauon ja sitten taas alkavat runsaina, yleensä noin joka kolmas lyönti on lisälyönti ja muljahtelu kestää 2-4 vuorokautta kerrallaan yhtäjaksoisesti, sitten taas rauhoittuu alkaakseen jälleen uudelleen jonain päivänä.
        Kertaalleen minut on viety töistä ambulanssilla tutkimuksiin kun rytmi meni niin sekaisin, että jokaikisen lyönnin yhteydessä tuli lisälyönti. Sydämeni on tutkittu moneen moneen moneen kertaan. Rytmihäiriöitäkin on filmille saatu, muttei siitä mitään hyötyä ole. Nykyisin yritän olla lähinnä välittämättä niistä. Betasalpaajista ei ole minulle enää muutamaan vuoteen ollut mitään hyötyä. Lähinnä pahentavat rytmihäiriötä.
        Eli vaikka niitä olisi kuinka paljon, niin kyllä se sydän siellä rinnassa kuitenkin työnsä hoitaa, joten niidenkin kanssa pystyy kyllä elämään. En kyllä itsekään niistä yhtään pidä.
        Mutta aina jos kärsii rytmihäiriöistä olisi hyvä tutkituttaa sydän ainakin kertaalleen kunnolla, että tietää, että kyse on vaarattomista häiriöistä.
        Ja lisäksi kannattaa aina tarkistuttaa myös kilpirauhasarvot. Itsellänikin on taustalla sairastettu kilpirauhasen liikatoiminta. Olen aika nuori (29-v) ja eräs lääkäri sanoi minulle kerran, että rytmihäiriöni saattavat johtua siitä, että ehdin sairastaa hoitamatonta kilpirauhasen liikatoimintaa useamman vuoden ennen kuin se diagnosoitiin. On siis mahdollista että tuo hoitamaton liikatoiminta ehdi vaurioittaa monen muun asian ohella myös sydäntäni.

Paljon tsemppiä sinulle! Kyllä ne voivat edelleen olla (ja todennäköisin vaihtoehto on, että ovatkin) vaarattomia. Mutta mene ihmeessä siihen sydänfilmiin, jos kohtaus on päällä, jotta saat ne tallennettua. Filmi kertoo enemmän kuin omat tuntemukset.

• rytmit sekaisin....

Oon 29v 2 lapsen äiti. Ja mulla on ollu 3-vuotta rytmihäiriöitä. Alko sellasena kiireisenä ressiaikana, jolloin nukuin vähän ja olin kokoajan menossa ja lisäks raskaana. Aluksi muljahteli vaan muutamia kertoja päivässä, mutta koko ajan vaan pahenee... Tää on ihan helvettiä!!! Nykyään tulee lähes päivittäin rytmihäiriöitä niin että joka toinen joka kolmas lyönti on lisälyönti, joskus tulee muutama lisälyönti ihan peräkkäin... Eikä loppua näy vaivalle ja tuntuu etten sen kanssa vaan opi elään, vaikka tutkimuksia on tehty!! Ajon mennä elektrofysioloogiseen "leikkaukseen", jos tän vaivan sais sillä pois!! Lääkkeet ei auta, nykyään ei oo ressiä, nukun hyvin, en jua enkä polta, mut vaiva vaan pahenee...

• ollut päi-

vittäin jo ainakin 10 v ajan mutta ei niistä mitään vakavaa ole seurannut. Olen käynyt erikoislääkärilläkin mutta ei se muuta kuin antoi beetasalpaajaa.

• jalostuskelvoton

Todella "mukavaa" on lukea että on näitä kohtalontovereita... Itse olen vikissyt rytmihäiriöitäni todella monta vuotta ja äitini valitti niistä jo kun olin noin 6v silloisille lääkäreille.. Ketään ei kiinnostanut mitenkään. Pyysin sitten ennen 3kk pitkää matkaa että oma lääkärini pistäisi sydänfilmit ja laittoikin pyynnöstä... eikä mitään ihmeellistä kuulemma löytynyt.

Nyt sitten olin erään työpaikan työhöntulotarkastuksessa ja hoitaja ei enää saanut verenpainetta kunnolla mitattua kun oli niin paljon lisälyöntejä ja kauhistui kun kuuli että niitä ei ole tutkittu mitenkään. Sain lähetteen lääkärille ja sieltä TYKSiin. Vuoden päivät tuli juostua ja lekuri antoi ympäripyöreitä vastauksia kun yritin kysyä mitään tietoa tuloksistani. Aina se onnistui jotenkin välttämään kun pyysin lukemia pöytään kunnes sitten kerran menin yhdeltä hoitsulta kysymään josko se voisi sanoa aikoja sitten tehdyn holterin lisälyöntien määrää... Täti sanoi että ei periaatteessa voi kertoa mutta kyllä hän voi pyydettäessä katsoa mitä siellä on... ja katsoikin ja pyöritti silmiään ja ilmoitti että ei voikkaan kertoa luultavasti... Pyysi osastonsa pomoa pysähtymään koneelle ja hänkin oli sitä mieltä että vain lääkäri voi sanoa minulle tulokset... kysyin kuitenkin että olisiko niitä yli tuhat ja molemmat nyökyttelivät silmät pyöreinä ja ajattelin että ehkä niitä oli muutama tuhat sitten...

Vasta monta kk myöhemmin pääsin toisen lääkärin kanssa juttusille ja hän sitten hiukan hämmentyneen naureskellen totesi että minulla toki on huomattavan suuria määriä rytmihäiriöitä... Virheellisiä lyöntejä oli vuorokaudessa 26 000 toisin sanoen 5% kaikista lyönneistä on vikatikkejä... ja holteri otettiin päivänä jolloin minusta ei ollut edes paljoa niitä... Kyllähän ne olisi ollut helposti itsekin laskettavissa että liikutaan noin suurissa lukemissa mutta en ole halunnut laskea oman mielenrauhan vuoksi.

Hoitona minulla puolikas 10mg emconcori tarvittaesa.... No mun tarve olis päivittäin :D Kyseinen piskuinen pilleri vei pois päivittäiset huononolonkohtaukset ja paransi kestävyyttä huimasti. Ennen maksimi hölkkä oli etanavauhtia 3-5min jonka jälkeen tein kuolemaa ja nyt pystyin heti 24min kunnon hölkkään. Rytmihäiriöt vähenevät huomattavasti lääkkeestä mutta silti niitä tulee joka minuuttiin kymmeniä.

Mitä sitten voitaisiin tehdä... Polttaa hermoratoja ja vaiva luultavasti uusii pikapuoliin... syödä enemmän lääkkeitä... ei kiitos... isäni sai myös samansuuntaisia holtertuloksia aikoinaan ja nyt se ravaa sairaalassa rytminsiirroissa koska flimmerit jäävät päälle... Niitä ei minun holteriini saatu kiinni ilmeisesti vielä yhtään mutta olen niitäkin saanut vuosia jo. Mitään hätää ei ole niin kauan kun ei taju lähde, ja sekin on ollut viimeisen 3kk jatkuvasti läsnä eli silmissä mustuu todella usein mutta vielä ei ole rojahtanut ketoon asti... Polvilteen on tullut käytyä. Innolla odotan mahdollista raskautumista ja hormonien ja verenkierron muutosten tuomia lisävaivoja. Vielä kun noi Beetat saa heittää sillon roskiin niin riemuhan on rajaton :D

Toivottavasti saan itselleni pätevän omalääkärin jossain vaiheessa ja ehkä jonkun hyvän raktaisun... Siihen asti vaan silmät kiinni ja korvat lukkoon... BTW mies ei suostu pitämään päätä edes sylissä koska häntä inhottaa ja pelottaa ja ahdistaa täysin päin kekkulaa hakkaava pumppu....

• miltei oireeton...
        jalostuskelvoton kirjoitti:

Todella "mukavaa" on lukea että on näitä kohtalontovereita... Itse olen vikissyt rytmihäiriöitäni todella monta vuotta ja äitini valitti niistä jo kun olin noin 6v silloisille lääkäreille.. Ketään ei kiinnostanut mitenkään. Pyysin sitten ennen 3kk pitkää matkaa että oma lääkärini pistäisi sydänfilmit ja laittoikin pyynnöstä... eikä mitään ihmeellistä kuulemma löytynyt.

Nyt sitten olin erään työpaikan työhöntulotarkastuksessa ja hoitaja ei enää saanut verenpainetta kunnolla mitattua kun oli niin paljon lisälyöntejä ja kauhistui kun kuuli että niitä ei ole tutkittu mitenkään. Sain lähetteen lääkärille ja sieltä TYKSiin. Vuoden päivät tuli juostua ja lekuri antoi ympäripyöreitä vastauksia kun yritin kysyä mitään tietoa tuloksistani. Aina se onnistui jotenkin välttämään kun pyysin lukemia pöytään kunnes sitten kerran menin yhdeltä hoitsulta kysymään josko se voisi sanoa aikoja sitten tehdyn holterin lisälyöntien määrää... Täti sanoi että ei periaatteessa voi kertoa mutta kyllä hän voi pyydettäessä katsoa mitä siellä on... ja katsoikin ja pyöritti silmiään ja ilmoitti että ei voikkaan kertoa luultavasti... Pyysi osastonsa pomoa pysähtymään koneelle ja hänkin oli sitä mieltä että vain lääkäri voi sanoa minulle tulokset... kysyin kuitenkin että olisiko niitä yli tuhat ja molemmat nyökyttelivät silmät pyöreinä ja ajattelin että ehkä niitä oli muutama tuhat sitten...

Vasta monta kk myöhemmin pääsin toisen lääkärin kanssa juttusille ja hän sitten hiukan hämmentyneen naureskellen totesi että minulla toki on huomattavan suuria määriä rytmihäiriöitä... Virheellisiä lyöntejä oli vuorokaudessa 26 000 toisin sanoen 5% kaikista lyönneistä on vikatikkejä... ja holteri otettiin päivänä jolloin minusta ei ollut edes paljoa niitä... Kyllähän ne olisi ollut helposti itsekin laskettavissa että liikutaan noin suurissa lukemissa mutta en ole halunnut laskea oman mielenrauhan vuoksi.

Hoitona minulla puolikas 10mg emconcori tarvittaesa.... No mun tarve olis päivittäin :D Kyseinen piskuinen pilleri vei pois päivittäiset huononolonkohtaukset ja paransi kestävyyttä huimasti. Ennen maksimi hölkkä oli etanavauhtia 3-5min jonka jälkeen tein kuolemaa ja nyt pystyin heti 24min kunnon hölkkään. Rytmihäiriöt vähenevät huomattavasti lääkkeestä mutta silti niitä tulee joka minuuttiin kymmeniä.

Mitä sitten voitaisiin tehdä... Polttaa hermoratoja ja vaiva luultavasti uusii pikapuoliin... syödä enemmän lääkkeitä... ei kiitos... isäni sai myös samansuuntaisia holtertuloksia aikoinaan ja nyt se ravaa sairaalassa rytminsiirroissa koska flimmerit jäävät päälle... Niitä ei minun holteriini saatu kiinni ilmeisesti vielä yhtään mutta olen niitäkin saanut vuosia jo. Mitään hätää ei ole niin kauan kun ei taju lähde, ja sekin on ollut viimeisen 3kk jatkuvasti läsnä eli silmissä mustuu todella usein mutta vielä ei ole rojahtanut ketoon asti... Polvilteen on tullut käytyä. Innolla odotan mahdollista raskautumista ja hormonien ja verenkierron muutosten tuomia lisävaivoja. Vielä kun noi Beetat saa heittää sillon roskiin niin riemuhan on rajaton :D

Toivottavasti saan itselleni pätevän omalääkärin jossain vaiheessa ja ehkä jonkun hyvän raktaisun... Siihen asti vaan silmät kiinni ja korvat lukkoon... BTW mies ei suostu pitämään päätä edes sylissä koska häntä inhottaa ja pelottaa ja ahdistaa täysin päin kekkulaa hakkaava pumppu....

Muistattehan kalcium-magnesium tasapainon tarkistaa. Aika tärkee juttu sekin.... Ja yläselän puolella olevat mahdolliset nikamalukot tai hermopinteet jollakin asiansa osaavalla jäsenkorjaajalla...

• fasdfadsfds

Kiitos itsellesi, että otit asian puheeksi. Itselläni tässä on ollut tämän vuoden aikana useasti rytmihäiriötä ja välillä on tosissaan saanut pelätä että koska se lähtö sitten tulee.
      Kaikki alkoi viime huhtikuussa kun juoksulenkillä(olen aktiivinen urheilija ja muutenkin terve) sydän sai jonkinlaisen kohtauksen, kävelin sitten lähimpään naapuriin, joka sattumalta oli 500m päässä ja vanha mies oli onnekseni kotona. Olen siis maalta. Vietiin sitten ambulanssilla sairaalaan ja siellä sain sähköä rintaani ja rytmihäiriöt loppuivat.
      Nyt ne ovat jatkuneet aika ajoin. Itselläni helpotti uusi elämänasenne(stressitön), tupakoinnin lopettaminen ja liian rankkojen treenien vähentäminen. Tsemppiä muille saman ongelman kanssa kamppaileville. Ette ole ainoita.

Ville, 20v

• mikä lääke?

tänään neljästi verenpainemittari ei pystynyt minua mittaamaan. Mieheni testasi ja kone toimi. Otin sitten uuden mittauksen puoli-istuvassa asennossa sängyssä. Rytmihäiriötähän se taas pukkasi. Tunne ei silti ollut niin voimakas, että olisin sen ilman laitetta huomannut.

Miten herkästi noita mielialalääkkeitä kokeillaan eli jos ei ole mielestään minkään sortin stressiä ja pystyy nukahtelemaan päiväunillekin? Lääkäri kuitenkin ensimmäisenä puhui, että stressistä nämä usein johtuu.
        Mun elämä on lepposaa ja huoletonta. Ei rahahuolia, ei niin minkäänlaisia. Huonovointisuudenkin luulin johtuvan vain matalasta verenpaineesta.

Onko siis ihan tavallista, että jotain psykoosilääkettä tai diapamia tarjotaan? Mitä sitten jos ei olekaan mitään ahdistusta, miten nämä lääkkeet vaikuttaa? Olen psykiatrilla pari kertaa käynyt ja täysin terveeksi siellä todettu.
        Joistain kirjoituksista vaan tulee mieleen, että lähdetään mielialalääkettä tarjoamaan. Onko sitten vaan jäänyt kirjoittamatta pelkotilat tai ahdistukset?
        Minun tapauksessa nuo läheiset taitaa olla ahdistuneita ja joudun heitä lohduttelemaan ja yritän saada heitä uskomaan tulevaisuuteen. Alkaa jo ihan tympiä.

• Vaivaveli

MORO
        Tutun kuuloset on kavereilla oireet ,minulla ollut noin 3,5 vuotta flimmereitä ,yleensä tulee urheilu suorituksen yhteydessä missä joutuu äkkiä pulssi nostattavaan tilanteeseen kuten salibändi. Käyn kuntosalilla 3-4 kertaa viikossa ,mut tarkkana saa olla et on saanut alku lämmön pintaan muuten rytmisekasi.Olen 48v. ja lääkitys on Emnconcor aamuisi ja Tambocorn aamuin ja illoin ,lyö rytmin siitä huolimatta sekaisin sillon tällöin mut kyl niistä jonkin verran apua on .Nyt olen ollut 7kk jonossa sydämmen hermo polttoon eli aplaatioon .Jonkin verra pisti ajattelemaan kun lukee näitä epäonnistumisia mitä tästä toimeenpiteestä on seurannut mut eikö isoin prosentti ole kumminkin et toimen pide on onnistunut,niin ainakin lekurit sanoo.

• operaatio.

Äitini kärsi vuosikausia rytmihäiriöistä jotka paheni vain. Pari vuotta sitten tehtiin OYKS:issä operaatio, jossa vietiin reisiin tehtyjen viiltojen kautta sydämeen piuhat ja operoitiin jotenkin niin, ettei rytmihäiriöitä pitäisi enää olla. Ei nukutettu, puudutettiin.
      Eikä ole ollutkaan ajoittaisia pieniä muljahduksia lukuunottamatta. Rytmihäiriöt katosivat tuon operaation jälkeen pikkuhiljaa kuukausien kuluessa kokonaan.

• jos jollekkin niin h

Suurina määrinä lakritsi toimii laksatiivina ja nostaa verenpainetta. Lakritsi johtaa kaliumi puutteeseen Kaliumin puutteen aiheuttamat oireet ovat yleensä väsymys, lihasheikkous, turvotus, ummetus ja munuaisten toimintahäiriöt. Kaliumin puutteen vakavin vaikutus on sydämen rytmihäiriöt.
        Söin ennen paljon lakritsi purkkaa josta tuli ajoittaisia rytmihäiriöitä.

• kevättä

Kilpirahasentoiminta on helppo selvittää verikokeella.

• Monisärmäinen juttu
    • ahdistunut

minulla on ollut kymmeniä vuosia muljahduksia , lääkkeenä Orloc 5 mg ja tarv diapam, koska minulla on alhainen verenpaine , ei muuta lääkettä voi lisätä. Olen kärsinyt elämäni aikana tosi paljon näistä..ne ovat rajoittaneet elämääni paljon.Mihinkään ei oikein uskalla lähteä.Kahvit ym olen jättänyt ruokavaliosta pois, hyvin yksinkertaisesti syön. Nyt pari päivää sitten sain tosi pahan rytmihäiriön, sellaista ei ole koskaan ollut. Se tuli yhtä-äkkiä ilman mitään ennakko-oireita tuntui että sydän pysähtyy, alkoi huimaamaan , luulin että kuolen, tuli toinen samanlainen kohtaus ja ajattelin että jos kolmas tulee, en kestä sitä enää, olo oli niin kauhea. Ekg otettiin ja eihän siinä tietenkään mitään enää näkynyt..lääkäri arveli syynä osittain olevan paniikkihäiriön,kun olin niin kauhuiissani kohtauksen saatuani,mutta ennenkuin sain kophtauksen olin työtä tekemässä ihan rauhassa...keskussairaalasakin kardiologi epäili kohtauksen olevan hyperventilaatioon liittyvää..tuntuu aivan kauhealta ,kun lääkärit eivät ymmärrä kuinka vaikea rytmihäiriö minulla oli. Nyt pelottaa ja ahdistaa kauheasti,että milloin seuraava tulee--ensiviikolla oln menossa holteriin,mutta eihän siinä varmaan mmitään erityistä enää näy.

• Solon1

Mulla myös vaihtelevin jaksoin rytmihäiriöitä, pulssini on jatkuvasti liian korkea 90-110. Muljahteluita tapahtuu noustessa ylös, mennessä istumaan ja välillä ilman mitään äkkivaroitusta. Mutta toistuvia muljahduksia tulee nukahtaessa tai juuri sen tapahtuessa.. luultavasti korkean sykkeeni ja sen hidastumisen takia vartalon siirtyessä offlineen. Tällä hetkellä päällä päivittäin, en voi väittää etteikö huolettaisi vaistomaisestikin.

Monet sanoi ettei lääkärit ota tosissaan pyyntöjä päästä tutkimuksiin. Kyllä ottaa, se on heidän velvollisuutensa. EKG:ssa ja verikokeissa voi käydä lisäksi terveydenhoitajan välityksellä koska vain, ja tarkemmat tulokset kertoo lääkäri.
      Periaatteessa rintakipu on se missä mennään nopealla aikataululla sitten.

• säikähdys

Hei, kiva huomata että on muitakin kohtalotovereita, vaikka vaiva itsessään on tod.pelottava ja epämiellyttävä!

Itselläni sydänvaivat alkoivat hieman raskauden jälkeen, reilu 6 vuotta sitten. Alkuun muutamina epämääräisina tuntemuksina ja parin yksittäisen tiheälyöntisyyskohtauksen jälkeen olivat kauan poissa.

Pari vuotta sitten vaivat palasivat uudelleen; alkuun aloin herätä öisin huonoon oloon, mutten osannut eritellä mistä olo johtui - yleensä tuli tunne "että sydän ei riittänyt"..Reilu vuosi sitten alkoi tulla lisälyöntejä ja lisää tiheälyöntisyyskohtauksia. Aluksi minua häiritsi eniten lisälyönnit ja epätasainen rytmi (joka minulla luontainen ominaisuus), pääsin tutkimuksiin ja minulta otettiin ekg-, holter- ja tehtiin rasitus ekg, jotka kaikki, lisälyöntejä lukuunottamatta normaalit. Nyt viimeiset 8kk kuvioissa on ollut erittäin pelottavat ja epämiellyttävät tiheälyöntisyyskohtaukset jotka tulevat useimmiten nukkumaan mentäessä tai pari tuntia nukkumaan menon jälkeen. Usein herään siihen että pumppuni takoo todella kovasi ja oloni on kuin olisin säikähtänyt todella pahasti!!! syke ei meinaa rauhoittua ja vieläpä kun syke on epätasainen niin olo on todella pelottava. Kardiologi sanoi, että hänen mielestään minulla on äärimmäisen herkkä hermosto joka "ruokkii" lisälyöntitaipumusta eikä hänen mielestään ole syytä olla peloissaan. Tästä huolimatta kyseiset tiheälyöntisyyskohtaukset ovat mielestäni kauheita ja ahdistavia.
      Betasalpaajia en voi käyttää, ainakaan isoilla annoksilla, koska minulla on matala leposyke 40-50/min ja verenpaineeni ovat myös melko matalat.

Muilla kokemuksia vastaavanlaisesta tiheälyöntisyydestä/epätasaisesta sykkeestä ym.tuntemuksista? olisin kiitollinen kannanotoista.

• Resu pumppu

Minulla 2009 yllättäen flimmeri rullaluistelun ja saunan jälkeen. Kääntyi päivystykseesä iv-selokenin jälkeen. Sydämen UÄ:ssä terve sydän, Holterissa lyhyitä flimmeri-pätkiä, verenpaineet koholla, johon aloitettiin verenpainelääkitys, rytmihäiriöihin pieni annos beettasalpaajaa varovasti, koska ekg:ssä näkyy ensimmäisen asteen av-blokki. Rasitusekg:ssa poljin lähes maksimisykkeeseen, palautumisvaiheessa rytmi muuttui supraventikulaariseksi takykardiaksi ja ambulanssilla suoraan sydänkeskuksesta päivystykseen rytminsiirtoon, käännettiin adenocorilla. Kertaalleen cardioversio.

Tuon jälkeen vaivat ovat uusineet, milloin on flimmerirytmi, milloin flutteri tai svt pulssitasolla 140-160. Elektofysiologisessa tutkimuksessa rytmihäiriötä ei kuitenkaan saatu pidettyä yllä niin kauaa että olisi saatu paikallistettua ja poltettua ylimääräinen tahdistava fokus sydämestä. Ektooppinen eteistakykardia, johon en kuulema kuole, mutta kiusallinen vaiva. Lisäksi nyt kun vielä ilmaantunut myös flimmereitä, jatkuva jännitys milloin rytmihäiriö paukahtaa päälle. Nyt sitten odotellaan mitä noiden rytmihäiriöiden kanssa tapahtuu. Todennäköisesti on lähellä Marevanin aloitus ainakin.

Rajoittaa elämää ja menemisiä kun aina pitää olla mielessä, että on joku hoitopaikka lähellä jos rytmihäiriö paukahtaa päälle. Lisäksi viimeksi mennessäni päivystykseen pulssin ollessa 160 ja ept hoitaja oli sitä mieltä että olisi pitänyt odottaa kotona aamuun? Että päivystyksessä ei yöllä mitään tapahdu? Rajut oireet ja epätietoisuus jatkoista kyllä vievät voimia. Miten minulle aiemmin terveelle voi ykskaks tulla tällaista? Paniikkihäiriödg.tä ei kukaan ole ehdotellut. Jos oliskin sitä, siihen olis olemassa lääkitystä ja olisi odotettavissa oireiden helpostusta.

Samoihin aikoihin näiden rytmihäiriöiden kanssa minulla on ollut lihaskipuja ja jännetulkehduksia niin jalkapohjassa kuin olkapäissäkin, oiskohan näillä jotain yhteyttä?

• therhythmrocker

kun rytmihäriöt vaivaa niin seuraavat asiat huomioon

- lähes kaikilla eliöillä, joilla on sydän, tulee joskus sähköisiä toimintahäiriöitä.
      - tupakka
      - alkoholi
      - väsymys
      - huolenaiheet (velat, rahanvähyys, oma terveys, jne)
      - jännittäminen
      - piilevät huolenaiheet
      - pitkään kestänyt oksentelu/ripulointi
      - kalium/natrium epätasapaino
      - kofeiini
      - epäsäännölliset elämäntavat
      - niskahartiajäykkyys
      - monet muut

eli rytmihäiriöiden ilmestyminen ei ole mikään outo asia vaan ihan todennäköinen. Eikä niistä kannata huolestua kuin vasta sitten kun ne aiheuttaa huomattavaa heikotusta ja pyörtymistä.

• Muljahdus tms Ei ole

sydänperäistä!!!!!

..........jatkuu. 23. Kysymys:
      - Itselläni ollut nykyään ilmeisesti vaihdevuosiin liittyviä sydämen muljahduksia ja tykytyksiä silloin tällöin.
      Vastaus:
      - Seuraava on oletuksella, että lääkäri on tutkinut sydämen ja todennut sydämen muuten terveeksi. Todennäköisinpänä syynä pitäisin näiden maitohappobakteerien puutetta limakalvoilla. Nimittäin ruokatorven limakalvoilla on jatkuva pieni tulehdus mhb.n puutteen takia ja yhteys sydämeen on hermotuksen kautta - josta voi tulla yleensä vaarattomia muljahduksia ja tykytyksiä.
      Jatkuu.......... linkissä.""

""............jatkuu. 6. Kysymys:
      - Mistä minä noita mhb.ta sitten saan jos en voi käyttää rasvaista maitoa esimerkiksi laktoosi-intoleranssi n ja/tai maitoallergia n takia?
      Vastaus:
      - *)On eräs poikkeus jolla toimenpiteellä saatat kestää maitotuotetta: Tee kotiviiliä suoraan maitotilalta haettuun raakamaitoon, jolloin 24-tunnin hapattamisen jälkeen viilissä oleva Probiootti-bakteeri määrä on 256-kertainen aloitustilanteeseen nähden.
      >>>>>*) Varoitus: Tätä toimenpidettä et saa tehdä jos sinulla on anafylaksian (=vakava allerginen reaktio) vaara!

- Jos et pysty käyttämään rasvaisia maito- ja/tai hapanmaito-tuotteita ollenkaan(katso edellinen kohta), niin ongelman voit ratkaista siten että syöt Probiootti-jauhekapseleita niin kauan (kuukausi–kuukausia!) että kestät maitotuotteita.
      - Saat mhb.t syömällä Probiootti-bakteereita kapselissa, jossa on kolme tärkeintä bakteeria 1.L-a, 2.L-b ja 3.Bif bakteerit joiden saantisuositus on 3×2-miljardia bakteeria/vrk muut Probiootti bakteerit joita Probiootti(mhb)-tuote saa sisältää.
      Jatkuu linkissä, klikkaa auki:
      http://maitohappobakteeri.nettisivu.org/mhb-kolme-vaikutukseltaan-tarkeinta-probiootti-bakteeria-ovat-immuunipuolustuksen-perusta/mhb-usein-kysytty-probiootti-bakteereistamhb/

Tee tästä elämäntapa!
      http://maitohappobakteeri.nettisivu.org/mhb-kolme-vaikutukseltaan-tarkeinta-probiootti-bakteeria-ovat-immuunipuolustuksen-perusta/mhb-tee-tasta-elamantapa-rasva-ja-probiootti-remontti/

Jos et pysty käyttämään rasvaisia maitotuotteita, niin sitten on mentävä bakteeripurkille.
      Rahastavia tuotteita löytyy pilvin pimen, mutta käyttökelpoisia mhb-tuotteita ei löydy montaakaan:
      http://maitohappobakteeri.nettisivu.org/mhb-kolme-vaikutukseltaan-tarkeinta-probiootti-bakteeria-ovat-immuunipuolustuksen-perusta/mhb-maitohappobakteeri-jauhe-ja-jauhekapseli-tuotteet-suomioikeat-probiootti-bakteerit/

• :)

Mooi olen 22v 60kg mies ja minulla on ollut nyt 6v ollut päivittäin sydänoireita.

Muljahduksia/rytmihäiriöitä (ei oo saatu nauhalle) mut ei kuulemma ole vaarallisia?
      Pistelyä vasemmal puolel rintaa
      Jatkuvat "elohiiret" ympäri kehoa
      Huimausta
      Välillä raskasta hengittää
      Voimakas pulssi tuntuu melkeen koko kropas joka lyönti

Sydänfilmin,verikokeet,verenpaine otettu lääkäril ne oli Ok paitsi pulssi hieman korkea kokoajan en tiedä miksi. Nyt syön Cipralex 20mg päiväs Emconcor 2.5mg 3 kertaa päivässä ja eipä oikeen auta paitsi pulssi laskee vähän mut ei muuten. Lääkärin diagnoosi oli Paniikkihäiriö ja Ahdistuneisuushäiriö.. Tällä hetkellä olen työtön koska en pysty tehdä töitä,nukun todella huonosti. :/ Välillä on niin huono olo et luulee että sydän pettää viel joku päivä..

• tarja

Minullakin on ollut juuri tuonkaltaisia oireita rytmihäiriön aikana,nyt kestänyt jo 5 viikkoa.samoin mullakin elohiiriä varsinkin kasvoissa,ja puristusta rintalastassa.ei välttämättä paniikkihäiriö ole jos on epätasainen rytmi sydämessä.Kokeilepa magnesiumia,siitä voisi olla apua.Itse olen vähentänut kahvin juontia..vaadi pitempiaikaista ekg.tä,eli holtermittausta,oman mielenrauhasi vuoksiOlet nuori,sinun pitäisi pystyä harrastamaan ja nauttimaan elämästä ilman murheita terveydestä.Siis enimmäkseenhän nuo rytmihäiriöt ovat harmittomia,ja ultralla (ja holterilla) voisit tarkistuttaa asian,niin saisit mielenrauhan..sano lääkärissä,että asia vaivaa niin paljon elämistä,että haluat tarkempia tutkimuksia.Pärjäile:)

• Toivoo

Hei, on nyt ollut neljä päivää putkeen noita muljahduksia. Ja kuumetta ensimmäisenä päivänä. Helpottanut koko ajan, eli en ole viitsinyt mennä lääkäriin. On ollut aikaisemmin vain todella harvoin, eikä ikinä usein.
      Voiko olla mahdollista että vain menevät ohi?
      Voi johtua rokotteesta, jota olin antamassa eläimille (ehkä vähän joutunut elimistöön jotenkin ihmeellisesti...). Mutta pelottavaa, toivottavasti ei ole tulehdusta..

• MIES 22V

Mooi :) Ite kärsin tosi voimakkaasta pulssista 24/7 vaikka on normaali pulssi mut tuntee itse koko kropas ku sydän lyö sillee inhottavasti ja sit on jonkinlainen rytmihäiriö ollut 6v jo melkein päivittäin eli en hirveesti enää pelkää ku niitä tulee vaik tuntuu tosi inhottavalt ku yleensä tulee vaa jonkinlainen lisälyönti tai joku mut välillä tuntee oikeen ku sydän lyö ihan miten sattuu joku 10sec ja ei pysty hengittää mut tähän asti aina menny ohi sitten mut välil pelkään et ku se lyö epätahtiin nii et mitä jos se ei lopu ku en pysty hengittää ku tulee semmone pidempi kohtaus?? :( olen käynyt lääkäris muutama vuos sitten siel otettiin Sydänfilmi,verikokeet,verenpaine ja ne oli OK eli ei oo saatu nauhalle mitään niist rytmihäiriöist mut ei kuulemma vaarallisia sanoi lääkäri en tajuu -.- Diagnoosi Paniikkihäiriö ja Ahdistuneisuushäiriö en itse usko ollenkaan mun diagnoosiin pakko olla jokin vikana ku tällasii oireet on! Vai mitä mieltä te olette??

• ....................

Onko sinulle tehty sydämen holter-nauhoitus? Siinä näkyy vuorokauden ajalta sydämen toiminta. Pelkkä muutaman minuutin sydänfilmi ei välttämättä kerro kaikkea.

Jostain myös joskus lukenut, että joskus sydänjuttuja, kilpirauhasvaivoja tai veritulppia luullaan virheellisesti paniikkihäiriön tai jonkun ahdistuneisuuden oireiksi. Kannattaa vaatia kunnon tutkimuksia ja mennä vain uudestaan lääkäriin jos tuntuu, ettei kropassa kaikki ole kunnossa.

• Kunnokiksu...

HIEROTTAKAA SELKÄNNE KUNTOON!

KUNNON HIEROJALL, EI MITÄÄN THAI HIERONTOJA!

KYLLÄ LOPPUU..

• Jumit pois

Totta .. Niska ja selkä jumit hieronnalla pois ja sitten eteenpäin pitää huolehtia voimistelulla tms ettei tule jumi uudelleen niin loppuu nämä muljahtelut !!!!
      Tottakait on olemassa myös sydämmen vika joka vaatii sähköratojen polttoa tai sitten lääkkeellä rytmärit pois ettei syke nouse liian korkealle... nämä on sitten asia erikseen.

• Poika 15v

Ite täytin vasta 15 ja ollu vuosia päivittäistä sydämen värinää/paineen tuntumista :(( Eniten sillon ku jokin jännittää.. ja sillon sitä stressia tulee vaan lisää ku alkaa sydän värisemään :( Ja kyllä, olen tietysti käyny monesti lääkärissä, röntgenissä sun muuta. Sanoivat vaan,että saattaa johtua murrosiästä (itse en tuohon usko) ja on vaaratonta ja että Jani Sievisellä on kuulemma ollut samantyppistä värinää. Ei vaan vaikuta yhtään normaalilta. Nyt ku on tässä tullu lueskeltuu jonki verran noita muiden ongelmia, (muualtakin kuin täältä) alkaa pelottamaan että kuinka tässä nyt tulee käymään..

• Jvaho

Olen nelikymppinen mies, en juo, en polta, en ole ylipainoinen ja urheilen säännöllisesti.. Mutta olen taipuvainen huolestumaan asioista, milloin mistäkin, usein terveyteen liittyvistä asioista. Kärsin nyt viidettä päivää rajuhkoista rytmihäiriöstä: tunnen pienen napauksen palleassa, sitten lyhyt tauko ja seuraava lyönti on voimakas. Todella vastenmielistä. Aluksi niitä oli yksittäisiä tai pienissä ryppäissä, mutta ovat nyt päivän-pari yltyneet. Ja olen ajautunut niitä kyttäämäänkin; tunnustelen sykettä ranteesta tai kaulalta. Se jotenkin rauhoittaa. Syynä voisi olla viikko sitten sairastettu keuhkotauti, kuumetta oli pari päivää ihan reippaasti. Näin ainakin on kiva ajatella.

Kävin terv.keskuksessa jopa pariinkin kertaan, mutta juuri sillloin niitä ei ollut. Tosin mittaavat muutaman kymmenen sekuntia. Ihmetteln siltikin ettei näkynyt, sillä nytkin muljahtelee, muutaman kerran peräkkäin, pahimmillaan normaalia sykettä ei ole kuin muutama lyönti välissä. Kävellessäkin tuntuu. Levossa voi olla tunnin-parikin normaalirytmi välissä. Tekisi mieli koittaa miten jos juoksisi hiukan.

Lääkäri sanoi, että harmittomia ovat. Perusteena tosin vain se kun ei ole heikko- tai huono-olo. Ei ole paha- tai heikko-olo, mutta hiton pelottavaa. Sain tänään salpaajaa (Propral 40mg), jonka teho ei ainakaan nyt heti ensi tunneilla vakuuta. Ehkä pahin jäi pois. Joskun olen aiemmin yksittäisiä muljahteluja kokenut, mutta nyt tämä tiheys on jotain ihan muuta. Lekuri mietti että todennäköisesti jäävät itsekseen pois, odotellaan. Hemmetti. Töihin en voi mennä, kun rinnassa muljuu niin ei ajatus juuri kulje. Koitan hokea että ei hätää, mutta ompas.

Lohduttaa lukea että muillakin tätä on ja elossa olette. Mutta enemmistöllä vain muutamia satunnaisia tuntenuksia..?

• Flimmerin yllättämä

Flimmeri iski ensi kertaa eilen nukkumaan mennessä. Sydän hakkasi lähes tunnin sykkeellä 150. Juuri ennen ampparipoikien saapumista sydän hiljeni hetkeksi, jysähti kerran ja rytmi oli kuin olisin tehnyt jotain hengästyttävää.
      Tänään sydän on kuin kolhun jäljiltä, kipeän tuntuinen, olen aivan poikki. Ma kehoitus mennä lääkärin vo:lle. Ja olen ollut aivan terve, ei ylipainoa, liikuntaa ja säännöllinen elämänrytmi. Että mulla sydämessä jotain, oli tosi yllätys!

• rytmäri

Moro ja tsemppiä kaikille kohtalontovereille!

Selkä ja niskat niksauttajalla (kunnollisella) tai hierojalla kuntoon, vaikka kerran pari kuussa säännöllisesti, niin usealle varmasti auttaa.

Pahintahan rytmihäiriöissä varsinkin alkuvuosina oli paniikki ja kuolemanpelko, mutta aika auttaa ja asennoituminen!
      Joskus muistan itselläni, että tuli tunne, että aivot halvautuu justiinsa, kun tuli paniikkihäiriökohtaus muljauksen jälkeen.

Toivottavasti jollekin apua näistä meidän kirjoittelusta.

• rimpula2004

Hei!!

Pakko kirjoittaa tänne oma tarinani. Olen 32vuotias nainen ja 4lapsen äiti. Lisälyönnit ovat olleet kiusanani noin 4-5vuotta. 20vuotiaana sain paniikkihäiriökohtauksia ja mukana sydämen nopea rytmi. Näitä sitten tutkittiin ekg:llä sekä kävin kerran kardiologilla. Kardiologi vain totesi silloin ,ettei ole rakenteellista vikaa. Tuolloin ei ollut vielä lisälyöntejä. Olen syönyt vuosia esim propralia ja viimeiset 2vuotta Selokenia. Raskausaikana lisälyönnit eivät ole olleet kovia. Vuosi sitten siskoni menehtyi ns keuhkoverenpainetautiin,hänelle tehtiin elinsiirto ja kaikki mahdollinen. Tämän myötä on ahdistus ja lisälyönnit tulleet epämukaviksi. Olen mm jäänyt töistä pois esimerkiksi työaikana tulleen lisälyönnin vuoksi. Siis yhden lisärin!! Paniikki ja ahdistus kasvaa ja kärsin ajanjaksoista jolloin lisäreitä tulee päivässä useita. Viime vuonna minulla oli 24 tunnin holterointi,sen mukana löytyi eteis ja kammioperäisiä lisälyöntejä. Kaikki nämä todettiin vaarattomiksi. Olen usein miettinyt mahtavatko nämä Seloken sekä Propral vain lisätä tuntemuksia? Toinen on tietysti erittäin huonot elintavat: tupakointi,kahvi ja stressaaminen...... Onko muita kohtalotovereita joita lisärit haittaisivat arjen asioissa????

• tyttötälläinen94

Onneksi en ole näköjään yksin vaivojeni kanssa!
      Olen 19v. nainen (160cm/48kg), tällä hetkellä olen erittäin huonossa kunnossa, lenkkeily onnistuu ja tuntuuvat mukavillekkin välillä, mutta muu raskaampi saa sydämmen sekaisin. Urheillessa ei tule häiriöitä (en ainakaan huomaa), mutta syke nousee helposti huiman korkeaksi, joka jarruttaa.

Kova stressi laukaisi keväällä minulle rytmihäiriöt, jotka ovat sellaisia, että esimerkiksi, kun nousen ylös nopeasti menee hetki ja kohta sydän lyö todella voimakkaasti, pieni tauko ja sitten jatkaa normaalisti TAI sitten kohta tulee taas uusi pamaus jne.. Näitä tulee ajoittain monta päivää putkeen ja toisinaan on jopa parin viikon taukoja, etten niitä ainakaan huomaa.

Elämäni meni aivan sekaisin näiden alettua. Elämäni oli ollut siihen asti lähes täydellistä, mutta kasaantuneet huolet sai nämä laukeamaan.
      Elämä on ollut viimeisen puolivuotta täynnä pelkoa, paniikkikohtauksia, itkua ja masennusta.
      EKG on otettu kahdesti, mutta niissä ei ole näkynyt mitään poikkeavaa. Kilpirauhanen on normaali ja veriarvotkin ovat normaalit. Ainut on, että verenpaineeni huitelee korkeana ja sykkeeni myöskin.
      Ja tosiaan näitä tulee yleensä noustessa. Eilen illalla nousin makuulta käymään vessassa ja kun kerkesin vessaan tuli n. 6kpl niitä pamahduksia. Tänään nousin sohvalta hämmentämään uunia niin tuli yksi pamaus.
      Lääkärit ovat sanoneet, etteivät ole vaarallisia, mutta en voi uskoa sitä. En usko varmaan ennen kuin kaikki mahdolliset ultrat ja holterit on katottu..
      Jotenkin alkaa olemaan sellainen olo, että saa ruveta omia hautajaisia suunnitelemaan. En voi sille mitään, minä vain pelkään.
      Kamalaa kun asian kanssa en saa mistään tukeakaan, kun perhe ei usko minua näiden vaivojeni kanssa ja ammattiapua en uskalla kysyä (ja siihen ei luultavasti olisi mahdollisuutta tälläisessä syrjäisessä pikkukylässä, jossa lääkäritkin on pääasiassa itänaapureita).

Vaivani invalidisoi ja yksin elävänä en uskalla enää tehdä mitään, joka tietenkin pahentaa vain asiaa. Univelkaakin kertyy, kun ei uskalla käydä nukkumaan.

• Tunnetko itsesi ter-

veeksi? Vika elimistössäsi on limakalvoilla, ei sydämessäsi! Nuo 1.L-a, 2.L-b ja 3.Bif hyötybakteeit ja maitorasva käyttöön! Näiden hyötybakteereiden puutteen- tason pystyy mittaamaan kotikonstein:

..........................jatkuu...................möksi esim.34,00C-ast.

Okei, jatketaan testaamista:
        Käyt labrassa otattamassa pika- CRP.n. Saat tulehdusarvon lukeman: 9.

Lääkärin vast.otolla saat ylläolevilla arvoilla terveen paperit!!
        Tunnetko itsesi terveeksi? Jatkuu..........
        Koko testaukset linkissä:
        http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/

P.S. Kaikki lääkärit eivät tunne tätä aluetta!

• Lisälyönnit
        Tunnetko itsesi ter- kirjoitti:

veeksi? Vika elimistössäsi on limakalvoilla, ei sydämessäsi! Nuo 1.L-a, 2.L-b ja 3.Bif hyötybakteeit ja maitorasva käyttöön! Näiden hyötybakteereiden puutteen- tason pystyy mittaamaan kotikonstein:

..........................jatkuu...................möksi esim.34,00C-ast.

Okei, jatketaan testaamista:
        Käyt labrassa otattamassa pika- CRP.n. Saat tulehdusarvon lukeman: 9.

Lääkärin vast.otolla saat ylläolevilla arvoilla terveen paperit!!
        Tunnetko itsesi terveeksi? Jatkuu..........
        Koko testaukset linkissä:
        http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/

P.S. Kaikki lääkärit eivät tunne tätä aluetta!

Tuo maitohappobakteerijuttu on suurimmaksi osaksi täyttä soopaa. Eivät rytmihäiriöt niistä johdu. Lisälyöntisyyden syynä on useimmiten hermosto, tavalla tai toisella. Harvemmin johtuu jostain varsinaisesta sydänviasta, mutta joskus lisälyöntisyys uutena oireena voi olla merkki alkaneesta sydänviasta ja hyvä tutkituttaa kertaalleen. Useimmilla mitään elimellistä syytä ei kuitenkaan löydy ja lisälyöntisyys voi olla hyvinkin kroonista, vuosikymmeniä kestävää, joko ajoittain tai ihan päivittäin. eikä siihen juurikaan apua ole. Paras apu on jos niistä koittaa olla välittämättä.

• 6+7

Pakko kysyä että mitä ihmettä 19v. nainen tekee syrjäisessä pikkukylässä, jos siellä ei ole tukea eikä edes ymmärrystä tarjolla? Maailma on tuossa vaiheessa auki joka suuntaan, ei muuta kuin maisema vaihtoon!

Ei tuosta sinun tekstistäsi kyllä saa mitään selkoa onko sinulle tehty lähete erikoislääkärille vai elätteletkö vain toiveita esim. ultraan ja holteriin pääsystä. Jos lähetettä ei saa pyytämällä, niin sitä pitää vaatia. Terveyskeskukseen voi asiallisesti mainita, että toinen vaihtoehto on, että käyt vaikeimman kautta hakemassa sen lähetteen tutkimuksiin yksityislääkäriltä. Yksityislääkärikin voi tehdä lähetteen julkiselle puolelle. Ehkä tässä tapauksessa kannattaa valita yksityislääkäriksi suoraan kardiologian erikoislääkäri ja viedä tk:sta mahdollisimman paljon labratuloksia, EKG-printtejä yms. mukaan.

Lepo-EKG ei kyllä todista rytmihäiriöistä yhtään mitään koska ei niitä siinä saada juuri koskaan "kiinni"; tietysti se jossain määrin kertoo sen että sydän vaikuttaa terveeltä.

• Tyttötälläinen94

Kiitos viestistä.
      Muutto tässä tapahtuukin mahdollisimman pian tarvittavien palveluiden lähelle, pakko saada varmuutta asiaan.
      Lähetettä ei ole kun ei ole tarvetta jatkotutkimuksiin (EKGn perustalta tämä), mutta kun ei ne tosiaan ne häiriöt tule siinä pöydällä makoillessa.. Hankala oli kyllä yrittää saada asiaan selvyyttä kun lääkärit oli ulkomaalaistaustaisia (kielimuuri), hoitaja onneksi oli mukava ja sanoi, että käy verikokeissa (yksityisellä sitten kävinkin)..
      Pitää nyt hoitaa se muutto alta ensin, niin pääsen kaupungin tklle kysymään. Yksityiselle sitten jos sekään ei onnistu...

• Pumsitipum

Rytmihäiriöistä kärsivän kannattaa kokeilla jauhemaista magnesiumia, moni on siitä avun saanut.

• Rane 55v

En malta olla puuttumatta tähän aiheesee kun se vaivasi mullakin .Eli alkoi statiinin käytöstä.Joka vaikuttaa keskushermostoon,noin neljä vuotta sitä myrkkyä söin kuuliaisesti.Eräänä iltana nukkumaan käydessäni pääni vatkasi ja mittain pulssin 150-160 olipulssi.Sairaalassa lääkeellä ei vaikutusta aamulla sähköhoitoa niin tasaantui. Sen jälkeen se jatkui mutta ei nopealyöntisenä vaan rinnasta puristi ja oli huono olo . Kerroin kaverille vaivastani niin kehotti kokeilemaa erästä ravitolisää jossa on arginiinia .Vajaan kuukauden käytin säännöllisesi aamuin illoin huomasin että rytmihäiriöt oli poissa .Tässä pari kuukautta sitten tuote loppui olin käyttämättä noin kolme viikkoa ja rytmihäiriöt palasi .Nyt en lopeta sen käyttöä ikinä ,on se vaan niin hyvä tuote. Jos jotakin kiinnostaa tuotteen nimi on proargi-9 plus. Lääkkeitä en ole tarvinnut käyttää emcomcoria jonka lääkäri "määräsi``. Ei sitä tarvitse kärsiä kun löytää oikeat aineet.Tämänkin vaivan aihetti statiini myrkky ja paljon muuta vaivaa jotka ovat jo hävinneet kun lopetin sen ajoissa.

• lisälyönnit

Ennen lisälyönnit vaivanneet vain satunnaisesti, nyt kuitenkin viimeaikoina lisääntyneet huomattavasti.
      Välillä niitä tulee useita peräkkäin, välillä taas harvemmin yksittäisinä. Viimeaikoina muuttunut melkein häiritseväksi vaivaksi, kun tuntuu että koko ajan muljahtelee.
      Lisäksi tykytystä varsinkin ruokailun jälkeen, hartiat aivan täysin jumissa ja ikääkin vasta 17.
      Lääkäriin en ole uskaltautunut, vaikka olisi varmaan aiheellista.
      Tässäkin kirjoittaessa muljahtelee vähän väliä.

• .....

Kannattaa venytellä niskoja ja hartioita sekä "avata" rintalastaa. Katso, hengitätkö liian pinnallisesti ja kokeile jotain hyvin imeytyvää magnesiumia.

Uskoisin, että nuo on hyvänlaatuisia oireita (jos ei ole huimausta, rintakipua ym.) mutta kannattaahan se käydä varalta lääkärillä ihan mielenrauhankin takia.

• .....

Jos muuten käytät energiajuomia, niin jätä ne pois. Myös kahvi ja colajuomat eli kaikki missä on kofeiinia saattaa joillain aiheuttaa rytmihäiriöitä.

• lisälyönnit

Kahvia tosiaan menee se 3-4 kupillista päivässä, energiajuomia en ole juonut oikeastaan ikinä, kerran join puoli tölkkiä ja tuli kamala tykytys ja outo olo.
      Kahvin vähentämistä kerran yritin, mutta tuli niin kova päänsärky että lopetin lakon :D Huimausta ei tosiaan ole liittynyt varmaan ikinä näihin eikä myöskään kipuja. Joskus tykytyksen aikana tulee kyllä vähän ahdistava olo rinta-alalla mutta ei muuta.
      Lisäksi närästää silloin tällöin, tiedä sitten onko sillä mitään yhteyttä tähän.

• lisälyönnit

Ja aamulla sängystä noustessa muuten tykytystä, välillä tuntuu että pulssi pomppii toisella sadalla, ja laskee sitten kun sitten taas istahdan. Tämä päättyy myös yleensä aina siihen että sydän muljahtaa ja sen jälkeen rytmi tasaantuu. Tiedä sitten jos onkin jotain vakavampaa, ja tätäkin tosiaan jatkunut jo pitkään.

• .....

Onko sulla stressiä tai muuten huolia? Nekin voi vaikuttaa.

Siksi myös voisit käydä lääkärillä, että saisit jotain beetasalpaajaa sykettä rauhoittamaan. Ne on ihan turvallisia eikä pieninä annoksina ainakaan aiheuta riippuvuutta.

Tsemppiä sulle!

• lisälyönnit

Tosiaan on, lähipiirissä sattunut järkyttäviä asioita ja muutenkin huolta monista muista jutuista, mutta en ole jaksanut uskoa että niillä olisi näin merkittävää vaikutusta näihin lisälyönteihin?

• .....

Kyllä, stressi on varmaan yleisimpiä syitä mikä aiheuttaa lisälyöntisyyttä jne.

• Apua saanut

Itse aloitin rytmihäiriöihin b-vitamiinin ja magneesiumin syömisen puoli vuotta sitten. Apua tuli melko heti. Lääkkeitä oli jos minkälaisia koetettu, mutta mikään niistä ei ole koskaan auttanut samalla tavalla kuin tuo vitamiini ja magnesium. Jostain luin että siihen täytyy myös lisätä d-vitamiini, mutta itse en sitä ole lisännyt. Ehkä minulla on tarpeeksi d-vitamiinia kun saan sitä ympäri vuoden auringosta. Serkkuni myös kärsi pahoista (omianikin pahempia) rytmihäiriöistä jotka helpottuivat myös tuosta minun kokeilemastani yhdistelmästä.

• Rane 55

Moni katsoi että tossa on yksi mannekiini joka tarjoaa jotain humpuukkia! Puhuin tosta synegin tuotteesta joka on minulle antanut avun rytmihäiriöön .Minulla tuntui tuo vaikuttavan hiilihydraattien vähentäminen ressiin mieli on rauhallisempi ,kun veren sokeri ei hypi ylös ja alas. Eli leipä ja peruna pos .Ette varmaan kaikki usko mutta kun kokeilette ja otatte elämän tavaksi niin ette luovu elämäntavasta. Hei lukekaapa kirja Jyrki Penttinen Arginiini 2000 luvun ihme lääke.Terveisin kaikille ja hyvää loppu elämää!

• Mari A

MAITOHAPPOBAKTEERIT POISTI RYTMIHÄIRIÖT.

Mulla rytmihäiriöitä on ollut vuosia.Pahimmillaan tuhansia vuorokaudessa. Kaikki mahdollinen on tutkittu läpikotaisin. Ongelma ei ole pelottanut sen jälkeen, kun lääkäri sanoi niiden olevan hyvälaatuisia.Lääkkeetkään eivät minun kohdalla ole juurikaan auttaneet. Elämää ongelma on haitannut kuitenkin paljon. On raskasta, kun sydän jumputtaa ihan miten sattuu. Se on raskasta henkisesti ja myös fyysisesti. Oireita en ala edes luettelemaan, koska kaikki niistä kärsivät tuntevat ne tarkasti. Mulla käänne parempaan tapahtui, kun jollain palstalla joku mainitsi sivulauseessa maitohappobakteerit. Ajattelin, että kokeillaan nyt noitakin. Olin maitohappobakteereja syönyt ennenkin, mutta hyvin epäsäännöllisesti. Ekan pillerin jälkeen parin tunnin päästä kuvittekin tuntevani rytmäreiden hiukan heikentyvän, seuraavana päivänä sama juttu. Nyt olen syönyt maitohappobakteereja päivittäin ja ONGELMA ON HÄVINNYT. Menen nukkumaan ilman jumputusta, enkä herää yöllä rytmäreihin. Mun elämä on muuttunut, olen niin ONNELLINEN. Kokeilkaa hyvät ihmiset, jotka tästä ongelmasta kärsitte. Itse en olisi ikinä uskonut. Elämän laatu on parantunut niin paljon. Itse syön Bioteekin Probiootti plus nimistä tuotetta, mutta varmaankin muut maitohappobakteeerit ajaa saman asian.

• MHB

Maitohappobakteerikokemuksena voin kertoa että useita kertoja pitempienkin (useiden viikkojen) matkojen aikana olen käyttänyt maitohappobakteereita päivittäin. Ei mitään vaikutusta rytmihäiriöihin ole ollut niillä.
        Ehkä joillain voi auttaa, mutta suurimmalla osalla ei.

• Vuosia kärsinyt

Mari, hienoa että olet saanut noista apua. Minulle ne eivät auttaneet, sitten aloitin tuon vitamiini-magnesium kuurin. Nyt olen ollut tuolla kuurilla kaksi vuotta, eikä rytmihäiriöt ole enää jokapäiväisiä, toki niitä silloin tällöin tulee, mutta ei edes joka päivä, eikä siinä määrin mitä aikaisemmin oli. Joskus pysähtyy hetkeksi tunnustelemaan että nytkö se alkoi, mutta onneksi jää muutamaan sekunttiin. Lähisukulaiseni on nuori ihminen ja on ollut rytmihäiriöiden takia sairaalassa ja hänelle tehtiin jokin operatio toiveena että ongelma häviäisi. Ei hävinnyt. Nyt hänkin on ollut kolmisen kuukautta ilman rytmihäiriöitä b-vitamiinin ja magnesiumin ansiosta. Kaikille ei kaikki samat auta, joten kannattaa kokeilla näitä vaarattomia "lääkkeitä".

• Stillyoung

Ite oon vasta 18v tyttö ja mulla ollu rytmihäiriöitä kauna. Aluks niitätuli vaan sanotaank joka kolmas kuukausi, mutta sitten mulle tuli lievä sydänlihastulehus ja sen jälkee ne on lisääntyny. Kävin sydänfilmis ja sydämmen rakenne katottiinultralla, mutta kaikki ok. Oon päässy eroon siitä pelosta että nää olis vaarallisia, mutta tosi inhottavaahan tää on. Saattaa olla kuukausia ettei tuu yhtään ja nyt taas jo viidettä päivää useitakertoja tunnissa ja nyt viimeisen tunnin sisään kolmenkymmenen sekunnin välein muljahtelee. Oon yrittäny yhistää nää johonkin tiettyyn ja ainut mitä oon saanu pääteltyä on se, että mitä enemmän urheilen, sitä enemmän häiriöitä. En haluaisi kuitenkaan vähentää urheilua ja toivon että sydän pikkuhiljaa vahvistuisi.

• Carmangel

Joissain tapauksissa kannattaa tosiaan käydä fysioterapeutilla tms. Katsomassa myös tuo selkäpuoli. Ganglio hermoston ärsytys/pinnetilat saattavat aiheuttaa rytmihäiriötuntemuksia tai vaikka hengitysoireita. Toki ensin lääkärin suorittamien sydäntutkimusten kautta on viisainta edetä selvittelyssä.

• aaadvvdf

Myös täällä alkoi talonrakennusprosessin tuoman stressin myötä sydän oireilla. Yhtenä aamuna heräsin muljahdukseen, ihan kuin joku olis potkaissut rintaan. Menin päivystykseen, verikokeet sis. Kilpirauhaskokeen ja ekg otettiin. Terveydenhoitaja sanoi että verenpaine on aika korkea ja pulssi vähän epätasainen eikä ihme, olin tietysti aivan hädissäni. Päädyin ekg-seurantaan pariksi tunniksi sängylle. Sillon ei muljahtanut. Paineet laski normaaliksi ja lääkäri tuli luokseni kertoen että makaan siellä turhaan koska ekg on normaali ja minulla on terve nuori sydän. Autonominen hermosto kuulema tekee tepposia. Pitäisi olla välittämättä. Voi johtua stressist tai kilpirauhasen liikaroominnasta. Seuraavana päivänä tulleet verikokeet kertoivat kilpirauhasarvojen olevan normaalit. Käski jonain hyvänä hetkenä mitata kotona verenpaineen ja sanoi että jos jatkuu ja hankaloittaa elämää niin onhan tähän lääkityskin tarvittaessa.

Vaiva katosi kahdeksi viikoksi. Verenpaine oli tällä ajalla normaali. Sitten alkoi alamäki: muljahduksia, huimausta, tärinää, lihasjännityksiä kouristuksenomaisesti (samanlaisia kuin palellessa mutta ilman vilun tunnetta). Tosi levoton ja hätäinen olo, pulssi ja verenpaine lievästi koholla. Päädyin taas päivystykseen ja ekg-seurantaan. Silloin ei muljahdellut. Lääkäri katsoi ekg:n normaaliksi, paineet laskivat eikä aikonut ottaa minua listalleen. Nousin ylös ja tunsin kuinka sama hätä alkoi puskea päälle. Lääkäri tuli sittenkin pyynnöstäni ja kuunteli sydämen, kyseli vointia ja kuulumisia ja että onko verikokeet otettu. Antoi tarvittaessa Propral10mg ja totesi samaa kuin edellinen lääkäri, että ei ole hätää. Tilanne laukesi parin päivän päästä yllättäen paniikkikohtaukseen. Sen jälkeen olo oli taivaallisen hyvä. Minä päätin varata ajan työterveyshoitajalle juttusille. Murehdin hänelle oireita ja huoliani 3lla käynnillä. Sain tarvittaessa soittaakin. Helpotti kun hän aina osasi kertoa minulle miksi keho toimii näin. Ja piti keskittyä aina niihin hyviin hetkiin. Olin vain pahentanut stressaavaa tilannettani stressaamalla terveyttäni ja stressihormonien määrä kehossani oli kuulema varmasti valtava. Eikä ne sieltä sormia napsauttamalla häviäkkään.

Työterveyslääkäri sanoi etten pääse rasitusekg:hen koska oireet ei ole riittävät vaikka minusta tuntui että henkeä alkaa urheillessa hiukka ahdistaa. Kun ei ole kipua eikä muljuja tule rasituksessa. Kuunteli sydämen ja huoleni, sanoi että kohonnut nuorella terveellä hoikalla ihmisellä ei aiheuta ainakan vuoteen vahinkoa ja ettei paineeni ole edes pahat. 150/90 näin stressin alla. Ja että vielä syke levossa 90-100 voi olla normaalia, jos se pompsahtaa täysin 150 ilman syytä niin kannattaa tulla uudelleen. No, olin kuukauden kesälomalla ja touhua riitti niin etten ehtinyt murehtia tuntemuksiani. Vaivat helpotti vaikka muljahteluja taisi tulla päivittäin. Kun palasin töihin vaikken sitä mielestäni stressaa, huimaus palasi ja taas mietin tuntemuksiani ja oloani ja jos ajattelen muljahteluja, ne varmasti tulevat. Niitä tulee taas muutama päivittäin kun istun tai vaikka puhun. Siis lähinnä levossa. Toisinaan rasituksen jälkeen niitä ilmaantuu usein. Yhtenä aamuna ja eilen illalla tuli ainakin kolme muljahdusta peräkkäin niin että yksi lyönti oli välissä, säikähdin ja taas alkoi huolettaa, että kuinka villiksi ne muuttuvat.

Kävin ennen lomaa pari kertaa hierottajalla. Menen taas ensi viikolla ja samalla käsitellään taas nikamat. Toivon sen tuovan myös helpotusta jos hierojan puheisiin on uskominen - keskiselän nikamat on niin jumissa ettei melkein liikukaan ja niiden lähellä kulkee joku iso hermo joka hermottaa keuhkoja ja sydäntä. Viimeksi käsittelyn jälkeen muljahti jo 10min päästä mutta katsotaan miten käy.

Siskolla on näitä aina kun nukkuu huonosti, sille auttaa uni. Mulle näköjään tekee ainakin stressi. Aloin myös syödä magnesiumsitraattia 185 mg kalaöljytablettien lisäksi ja on mielestäni tuonut hiukan helpotusta.

• SVTx2

Itsellä ollu nuoresta asti SVT-diagnoosi, epäilty ylim johtorataa eteisessä muttei saatu kiinni, siis ablaatiossa.

Rytmärini käännetään polilla Adenosiinillä, ja pulssi yleensä silloin 160-180.

Rytmhäiriö alkaa aina äkkinäisestä liikkeestä, esim kumarrus alaspäin ja /tai etumumaraistumisesta.

Joku kirjoitti aiemmin maitohappobakteereista ja itsellä siihen on selitys laktoosi-intoleranssilla, eli jos syön jotain mikä turvottaa vatsaa niin se painaa palleaa kohti eteistä ja taatusti tulee rytmäri. Sama jos syön jotain rasvasta. Yleensäen iltaisin syö enään mitään raskasta tms. ja jos vatsa piukea nukkumaaan mennessä niin otan käyttöön kaksi tyynyä, niin ettei pallea pääse painamaan ylöspäin.

Vuosi sitten aloitettiin kokeiluun Verpamil lääkitys ja rytmihäiriötuntemuksia alkoi olemaan enemmän. ihan jatkuvasti, tosin kertaakaan en ole käynyt rytmin käännössä lääkityksen alettua. Tuli vaan sellainen tarve oikaista äkkiä vartalo suoraksi, puhalsin, ja rytmäri ei tullut päälle.

kk sitten aloin syömään kalkkimagneesiumia, ja en voi tajuta, ei yhtään rytmihäiriötuntemusta!!!!! Ensimm kertaa elämässäni näin ja ei edes tunnetta siitä että mitään häikkää olis tapahtumassa. Olen aivan ihmeissäni!!!!! Olen kuitenkin kärsinyt näistä ongelmista jo n 30-40 vuotta!

Olen aina ollut sitä mieltä ettei mitkään pillerit auta jos eteisessä ylim johtorata, mutta näemmä on aika perua sekin mielipide:)

Jos tosiaan magnesium kalkkineen auttaa niin seuraavaksi kokeilemaan olal ilman Verpamilia!

• Vierastyttö78

Mulla on ollut teini-iästä asti sydämen muljahtelua ja joskus rytmihäiriöitä. Niitä ei ole sen paremmin tutkittu vielä. Olen huomannut nyt 36 vuotiaana että pms ja kuukautiset tuovat mukanaan muljahtelua ja sitten se taas lakkaa. Eli hormonit vaikuttavat. Nyt kärsin pari viikkoa kummallisista oireista. Pää tuntui olevan jumissa, korvia joutui aukomaan jatkuvasti ja sydän muljahteli ihan levossakin, saati sitten kun jotain alkoi tekemään. Muljahdukset tuntuivat päässä asti ja tuntui että silmissä sumenee, eikä jaksa tehdä mitään. Niska ja hartia särkyä myös. 2 kertaa kävin naprapathilla ja toisella kerralla (viikko väliä) aukesi loputkin niskanikamat. Naprapath pehmitti niskaa ja hartioita muutenkin ja sinne jäi päänsärky, paineen tunne sekä sydämen muljahdukset! :) siis hartian ja niskan lihakset ja -nikamat lukossa, mistä joku aiemmin jo mainitsikin.

• näinsiis

On jo vanha keskustelu,mutta tietääkö joku paljonko maksaa yksityisellä lääkärillä tehty holter tutkimus(siis ekg:n pitkäaikais rekisteröinti)? Eivät suostu mulle sitä julkisella puolella tekemään ja nää muljahtelut ja hitaat rytmärit on perseestä.

• minun_mielipide

Tiedän, että monie kohdalla, joila on ollut rytmihäiriöitä, ovat saaneet avun jättämällä kaikki viljatuotteet ja perunan pois ruokavaliosta. Nämä tuotteet sisältävät tavattomasti sokeria. Sokeri ei ole hyväksi kenellekään. Runsas sokerin käyttö vain ilmenee eri ihmisillä eri lailla. Se ei maksa mitään, jos kokeilee muutaman viikon vähähiilihydraattisen dieetin toimivuutta. Takaan, että olo tulee paremmaksi, mutta jos olen väärässä, niin aina voi palata entiseen ruokavalioon.
      Jotkut palaakin entiseen ruokavalioon, kun tuntee olonsa paremmaksi, mutta se on virhe. Muutaman viikon kokeilu ei poista gluteeni herkkyyttä.
      Kannattaa hakea parempaa tietoa esimerkiksi kirjastosta lainaamalla asiaa koskevia teoksia.
      Vaihtoehtona on tietysti lääkkeet. Lääkkeet vain pahentaa elämänlaatua.

• joujou79

itse huomasin 18vuotiaana ensimmäiset sydämen välilyönnit/muljahdukset/tykyttelyt, kuitenkaan kyseiset tykyttelyt eivät haitanneet minua yhtään koska niitä kuitenkin tuli suht koht "harvoin" (noin kerran kaksi viikossa) ja se oli vain se yksi tuntemus. siitä hieman vanhempana kävin kuitenkin tutkituttamassa ne ja todettiin että sydän on täysin terve eli ei syytä paniikkiin. vanhempana noin 27vuotiaana kyseisiä mulahduksia alkoi tulemaan päivittäin ja ei ollut yksittäisiä vaan kesti noin 30minuutin ajan ja se peläytti minut niin pahasti että rupesin tutkimaan mistä ne voisi aiheutua, vuosien varrella huomasin että muljahduksia tulee jos olen ollut pitkään syömättä. alkoholi,kahvi ja stressi ei itsessään aiheuttanut kyseisiä vaikka pitkään luulin niin, vaan syömiseni oli aina liitoksissa tapahtumiin.

• Propralia-nassuun

Erittäin vanha ketju, mutta vastaan kuitenkin. Muljahduksia minullakin on ollut ehkä noin 50 vuotta (alkaneet hyvin nuorena). Kaikki tutkittu, eikä mitään löydetty. Nykyisin lääkkeenäni on Propral tarvittaessa, joka auttaakin hyvin.

• Mgsitr

Mulla loppui rytmihäiriöt kun aloin syödä magnesiumsitraattia päivittäin. Yhdestä tapahtumasta johtuen, sain sykkeen tasaajaksi ja alentajaksi beetasalpaajaa, mutta niiden aiheuttaman voimakkaan huimauksen vuoksi jouduin jättämään ne pois - leposykenyt ilman niitä 60.. Kun jätin salpaajat vähitellen pois, tulivat esiin rytmihäiriöt, joita oli jatkuvasti pari kolme kuukautta - kiitos beetasalpaajien.. Saunassa ja lenkin jälkeen olivat pahimmat oireet. Mulle tehtiin Holter-tutkimus, jossa häiriöiden todettiin onneksi olevan vaarattomia. Päätin kokeilla mg-sitraattia (tavallinen magnesium ei auttanut), ja kas, yhtäkkiä kaikki häiriöt poissa!! Ei saunassa, ei missään, ei mitään enää!! Aloin myös syömään normaalia ruokaa, jossa suolaa normaalisti, kun aiemmin olin kevyellä "terveellisellä" ruokavaliolla. Nyt voin paljon paremmin, kun syke kunnossa, verenpaine aamulla 120/75 ja pulssi 60bpm.

Ihme ettei lääkärit määrää magnesiumsitraattikuuria vaan lyövät beetasalpaajat kaikkine haittavaikutuksinee heti tiskiin, jos syke piiputtaa.. Ja liian vähäinen suolansaanti liikkuvalle ihmiselle on myös myrkkyä!

• jaksaajaksaanyt

Sairastin sydänsarkoidoosin,ja jäljelle jäi rytmihäiriöt.Aloin käyttää kesäkuussa FitLine-lisäravintoaineita,joissa on siis mineraaleja,vitamiineja ja hivenaineita joita sydän tarvitsee käydäkseen normaalisti.Lisäksi käytän saman sarjan Sydän-duo omega valmistetta joka on paljon paremmin imeytyvää ja tehokkaampaa kuin muut markkinoilla olevat vastaavat tuotteet.Muutenkin,kuntoni on kohentunut,olen virkistynyt,ei tarvi enää nukkua päiväunia,eikä rytmihäiriöistä ole enää tietoakaan.Jaksaa liikkua,hapensaantikykyni on parantunut,nukun hyvin,aiemmin pienenkin rasituksen jälkeen oli yöllä rytmihäiriöitä,ja sydän lähti takomaan hullun lailla.Nämä ovat turvallisia,tutkittuja tuotteita,joita mm.kilpaurheilijat käyttävät.Imeytyvät hyvin kun ovat jauhemaisessa muodossa ja vesiliukoisia.Suosittelen lämpimästi,pysyy rytmihäiriöt poissa!

• P-ferrit

Matala rautavarasto voi aihettaa samanlaisia oireita kuin kilpparin vajaatoiminta, vaikka sydämenmuljahteluakin. Kannattaa pyytää P-ferritiini mitattavaksi. Alle 40 on raudanpuutetila, vaikka hemoglobiiniarvo olisi vielä kunnossa (romahtaa vasta tai jos rautavarasto tyhjenee täysin).

• yhä.syitä.etsivä

Onko tämän pitkän (ja vuosia sitten alkaneen) ketjun kirjoittajista kukaan saanut mitään apua vaivoihinsa tai onko selvinnyt mikä niitä aiheuttaa ?
      Kertokaa mikä on tilanteenne tänä päivänä !
      Onko parempi ja mikä auttaa/auttoi ?

• Magnesiumista
    • Ihanan vanha ketju! Minullakin on ollut rytmihäiriöitä jo vuosia. On tutkittu ja suljettu aukkokin sydämestä joka löytyi ja edelleen niitä on. Sain kilpparilääkäriltä sellaista kuin hypolock on kuulemma parempaa kuin beettasalpaaja . Niitäkin minulla kyllä on. Mutta hyviä vinkkejä täältä on kyllä saanut pitää kokeilla itsekkin. Kilpirauhanen kun nyt taas käy vajaalla ennen kuin nostettu lääke annos tehoaa niin kuulemma sitten sekin auttaa asiaan kun arvot tasottuu.

• tykytyky

Millä lailla Hypolock on parempaa kuin beetasalpaaja ? Miten tunnet tai koet sen itse ?
      Olisi mielenkiintoista tietää !
      Minusta nimittäin tuntuu, että kun otan beetasalpaajaa tykytykseen eli tiheään sykkeeseen,
      se joskus muuttuu eteisvärinäksi, epäsäännölliseksi sykkeeksi tai joksikin muuksi sydänhäiriöksi jonkun ajan päästä, 3-5:n tunnin.

Kun yritän kestää tykytystä, se kyllä laantuu, jos vaan hermot kestää, mutta ei muutu muiksi häiriöiksi.
      Joskus syke on niin pahan korkea, että on tietysti pakko ottaa beetasalpaaja.

• Tykytyksistä

Käypä tykytysten vuoksi luonteistuotekaupan myyjän puheilla. Useinkin osaavat antaa ohjeita jopa ongelman SYYN poistamiseksi.
        Oletko kokeillut esim. Magnesiumia?

• Lisälyönti
    • Eivaarallisia

Oli lapsesta saakka sydäntuntemuksia ja kansakoulun kilpahiihtovauhtia piti alentaa tuntemusten vuoksi. Vähän alle kuusikymppisenä tuli tiheälyöntisyyskohtaukset, kesto minuuteista kolmeen tuntiin. Terveyskeskuksen kautta tutkimuksia, mutta ei toimenpiteitä.
      Netistä löysin kadetriablaation. Haeskelin kadetriablaation kanssa tekemisissä olleen yksityislääkärin ja vein Holder- ym. aineiston nähtäväksi.

Hän laittoi keskussairaalalle lausuntonsa ja kadetriablaatio tehtiin kuukauden sisällä. Tiheälyöntisyyskohtaukset loppuivat. 10 vuotta myöhemmin lisälyöntejä tullut.
      http://www.ebm-guidelines.com/dtk/syd/avaa?p_artikkeli=syd00388

• Myt

Kerronpa oman tarinani tähän pikaisesti. Olen tällä hetkellä 29 vuotias mies. Sydänpuolenasiat alkavat jo olisiko 6vuoden takaa kun sain ensimmäisen paniikkikohtauksen ja siitä alkoikin semmoinen pieni masennuskausi jota kesti pari kolme vuotta. Kaikkea epäili omassa kehdossa ja oli ns luulotautia päällä. Sitten pääsin muuttamaan kotikaupungiata pois ja uudet tuulet puhalsi ja mieli oli avoin ja virkeä kunnes yhtenä iltana sydän alkoi pämppää niin että noutaja tässä tulee silloin piti soittaa lanssi itselle samoihin aikoihin alkoi selkävaivat vaivaamaan. No tästä tapahtumasta on nyt jotain 3 vuotta ja olen ollut vuoden aika raskaassa parisuhteessa, nainen terapiassa jne. Olen ollut helvetin stressaantunut, selkö reistailee ja tykytyksiä tulee joka päivä. Kaiken maailman testit on tehty holtierit, ekgeet ja labrat mitäön ei näy. Ainut mikä on edessä niin ultra sydämmelle vielä. Tåä on vieny tosi paljo masennuksee ku on ollu kaikkea niin paljon lyhyen ajan sisällä ja veikkaisin että tää sydän pamppaileeki ny kaiken tän seurauksena. Mulla se alkaa pamppailee välillä tosi helposti. Vähänki ku erehtyy syö tukevasti ni se on menoa tai polttaa tupakan. Krapulat on menny jopa pelottavaksi ku syke 100 pahemmalla puolen. Nyt on kaapissa propal 10 mg nimistä lääkettä mutta en ole vielä testannut mitrn auttaa buranaa ja sirdaludia selkään. Tosi pelottavaa on eläminen tämän jytkyttelyn kanssa ja vie paljon elämäniloa.

• Anonyymi

Miten pärjäilet nyt ? Entä muut ?
        Oletteko löytäneet uusia apukeinoja ?

Itsellä on Propralia avuksi, mutta en voi useinkaan sitä ottaa,
        kun verenpaine on valmiiksi aika alhainen.
        Propral laskee sykettä lisää,
        mutta 1/4:kin jo auttaa, otan joskus vain sen määrän.
        Propral on hitaasti vaikuttava, menee ainakin tunti ennenkuin mitään vaikutusta,
        mutta vaikutus kestää noin 6-8 tuntia minulla,
        ja joskus sydän rauhoittuu lopuksi päivää, myöhäisiltaan asti.

Bisoprolol on kai periaatteessa sama kuin Propral, mutta pitkävaikutteisempi.

• Anonyymi

Olen 61 vuotias ja olen kärsinyt rytmiksistä 17 vuotiaasta asti! Paniikkikohtauksia ja tykytyskohtauksia! lääkkeenä ensin propral ja nykyisin phisoprolol. Nykyisin ei enää tykytä, mut uudet kujeet on...muljahtelee ja välillä pari nopeeta peräkkäin jne!!! Eivät ne mihinkään häviä kellä niitä on ja ainakinminua ne pelottavat edelleenkin, varsinkin kun tulee jotain uutta mukaan, niinkuin nyt on tullut.

• Anonyymi

Kenelläkään tietoa voiko voimakas homealtistus tehdä rytmihäiriöitä?

• Anonyymi

Home on pirullinen, se voi aiheuttaa monenlaisia oireita,
        mutta lääkärit ei usko tai ei ainakaan myönnä tai ota asiaa todesta.

• Anonyymi

Syöttekö B-monivitamiinia ?
      Sen yksi laji eli tiamiininpuutos voi pitkällä juoksulla aiheuttaa sydänoireita.
      Satuin tämmöisen lukemaan äskettäin, ei se tietenkään ongelmia ratkaise,
      jos monipuolisesti syö ja syö lihaa, josta B-vitamiinit saa kai kaikki.
      Sydänongelmat on monimutkaisia.
      Niihin vaikuttaa niin moni asia ja niin moni ravintoasiakin
      ja kirottua, ettei syitä löydy aina.
      Epäilen, että jos monipuolisesti syö, vika on ihan muualla.
      Koko sydän/verenkierto/keuhko-järjestelmä on muodostaa
      sydämen toiminnan kokonaisuuden.
      Nm. Kuusi vuotta kroonisista sydänoireista kärsinyt

• Anonyymi

Oletko potilastietojen kyttäjä,joka tämä aiheen vetäsit tähän?

• Anonyymi

Tämä asia tutkitaan potilastiedoista,vaikka ihan huvikseen!

• Anonyymi

Oletko vainoharhainen ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      312
      7272
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2136
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1817
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1337
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1277
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      8
      1213
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1200
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1136
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1071
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1009
    Aihe