Painojakauma

Jope

Bemari mainostaa "ominaisuuksia joista vain muut unelmoivat". mm 50/50 painojakauma. Onko tämä paras? Epäilen, sillä Porschet sun muut oikeat
urheiluautot ovat takapainoisia.

Kertokaa mikä painojakauma on paras
a) etuveto autolle
b) takaveto autolle
c) neliveto autolle ?

29

4026

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huonoja..

      Kuten eräskin koeajanut sanoi on ajaminen kuin heittäisi vasaraa kahva edellä.

    • JJH

      Tasainen painojakauma akselistojen suhteen on tietenkin ihanteellinen tavoite.

      a)
      Etuvetoiselle on eduksi tietty etupainoisuus.
      Takapainoinen etuvetoinen ei ole yhdenkään autonsuunnittelijan tavoite.
      Citroen on hyvä esimerkki siitä miten ajettavuus ja suuntavakavuus voi olla huippuluokkaa raskaallakin etupainoisuudella (Vanha CX ja DS)

      b)
      Takavetoinen etumoottoriauto on usein lievästi etupainoinen, mutta kuten monet esimerkit osoittavat, pyrkivät suunnittelijat tekemään niistä mahdollisimman tasapainoisia esim. sijoittamalla moottori riittävän taakse (BMW, Chevy Corvette) tai sijoittamalla esim. vaihteisto taakse vetopyörästön yhteyteen (Alfan Alfetta, Giulietta, 75- ja 90-mallit ja Porschen 924...944 -mallisto)

      Oma lukunsa ovat monet keskimoottoriautot joista löytyy valkoimaa pikkusportista huippusportteihin


      TakatuuppariPorschet ovat esimerkkinä taitavasta autonsuunnittelusta joka tuottaa hyvät ajo-ominaisuudet jopa takapainoiselle autolle.
      Vanhat Porschen takatuupparit olivat äkkivääriä ja vain taiturien käsissä toimivia laitteita.

      c)
      Nelivetoisuus tuo jo rakenteensa puolesta mahdollisuuksia tasapainoisuuteen voimansiirron painon vuoksi.
      Nelivetoisuus itsessään ei vaadi tasaista painonjakaumaa.
      Tässäkin Porschen takamoottoriset nelivetoversiot näyttävät esimerkkiä.
      Ei niiden ajo-ominaisuuksia ole kukaan haukkunut.

      • näin on

        mutta juuri etuvetoisen etupaino on kamala. Kokka puskee talvella oikealle kääntyvässä kurvissa vastaantulijoitten puolelle! Onko Timo Mäkisellä tai Rauno Aaltosella koulutusta näihin venkuroihin?


      • sulla on?
        näin on kirjoitti:

        mutta juuri etuvetoisen etupaino on kamala. Kokka puskee talvella oikealle kääntyvässä kurvissa vastaantulijoitten puolelle! Onko Timo Mäkisellä tai Rauno Aaltosella koulutusta näihin venkuroihin?

        Ei minun autot ole puskeneet. Ohjauskulmat taitaa olla pielessä jos puskee vain toiseen suuntaan. Kannattaa käyttää nelipyöräsuuntauksessa. Jos aurausta vähennetään saadaan etuvetoisestakin yliohjaava. Tai vasemman jalan jarrutuksella.
        Ajo-koulutusta löytyy monestakin paikasta.


      • JJH
        näin on kirjoitti:

        mutta juuri etuvetoisen etupaino on kamala. Kokka puskee talvella oikealle kääntyvässä kurvissa vastaantulijoitten puolelle! Onko Timo Mäkisellä tai Rauno Aaltosella koulutusta näihin venkuroihin?

        Eivät ne sellaisia kaikki ole.
        Jos on ajanut esim. sitikan BX:llä, muistaa varmasti, että auto taittui hyvin liukkaallakin kelillä mutkiin. Sama koskee muitakin hyvin ajettavia pikkuetuvetoisia.
        Etupainoisuuden ei ole pakko merkitä puskemista.
        Silloinhan suuri osa autokannastamme olisi toivottomia puskijoita !

        Puskemisen toki saa aikaiseksi lisäämällä kaasua tai jarruttamalla moottorilla juuri mutkassa.

        Paradoksaalisesti jotkut takamoottoriset ja takapainoiset autot saattoivat talvikelillä puskea pahastikin juuri keulan keveytensä vuoksi kunnes sitten pyörähtivät. Esim. kuplan "isoveli" 1600 TL ja 411 -mallit olivat tällaisia.


        Noin yleisesti puskeva ajokäyttäytyminen on turvallisempi kuin yliohjautuva ja helposti peräluisuihin ja hallitsemattomiin pyörähtelyihin johtava ajokäyttäytyminen.

        Neutraali ajokäytös on tietysti paras ominaisuus.


      • vaan
        näin on kirjoitti:

        mutta juuri etuvetoisen etupaino on kamala. Kokka puskee talvella oikealle kääntyvässä kurvissa vastaantulijoitten puolelle! Onko Timo Mäkisellä tai Rauno Aaltosella koulutusta näihin venkuroihin?

        senverran, kuin taitoa ON HALLITA SE AUTO MYÖS MUTKASSA KELI HUOMIOON OTTAEN.
        Etuvetoinen kyllä kääntyy paremmin kunhan vaan löysää kaasua mutkassa.
        Taidon lisääntyessä (ei tiellä harjottelemalla vaan suljetulla radalla) sen saa myös jarrulla/ kaasulla kääntymään, kunhan vaan opettelee sen ensin. Jos sattuu yllätys tilanne joskus eteen.


      • Pörje

        Kyllä ymmärrän että etenemiskyvyn kannalta parasta on keskittää painoa vetävien pyörien päälle ja suorituskykyä hakiessa paras yhdistelmä (kaksivetoisissa) on takaveto ja selvästi takapainoinen auto, kaarrenopeus saadaan suuremmaksi kun ohjaavilla (enemmän sortavilla) pyörillä on vähemmän sivuttaista kuormaa dynaaminen painonsiirto kohdistuu vetäville pyörille kiihdytyksessä, jarrutukseenhan osallistuvat kaikki pyörät.

        Puskeminen, yliohjaaminen tai suuntavakavuus saadaan tai voidaan pilata muilla keinoin ja painonjakauma on niissä vain yksi osa, joka on tuotantoautoissa aina kompromissi hinnan, rakenteen ja käyttötarkoituksen välillä.

        Perustelisitko väitettäsi, miksi 50/50 on jotenkin ihanteellinen tavoite, siis muitakin syitä kuin mainosmiesten puheet ? ?


      • JJH
        Pörje kirjoitti:

        Kyllä ymmärrän että etenemiskyvyn kannalta parasta on keskittää painoa vetävien pyörien päälle ja suorituskykyä hakiessa paras yhdistelmä (kaksivetoisissa) on takaveto ja selvästi takapainoinen auto, kaarrenopeus saadaan suuremmaksi kun ohjaavilla (enemmän sortavilla) pyörillä on vähemmän sivuttaista kuormaa dynaaminen painonsiirto kohdistuu vetäville pyörille kiihdytyksessä, jarrutukseenhan osallistuvat kaikki pyörät.

        Puskeminen, yliohjaaminen tai suuntavakavuus saadaan tai voidaan pilata muilla keinoin ja painonjakauma on niissä vain yksi osa, joka on tuotantoautoissa aina kompromissi hinnan, rakenteen ja käyttötarkoituksen välillä.

        Perustelisitko väitettäsi, miksi 50/50 on jotenkin ihanteellinen tavoite, siis muitakin syitä kuin mainosmiesten puheet ? ?

        Perusteluina käytän mm. jo aiemmin viestiketjussa luettelemiani automalleja joissa valmistaja on pyrkinyt moottorin taaksesijoittamisella tai voimansiirron sijoittamisella pyrkimään lähelle 50/50 tilannetta.
        Tällaista on tehty jo kauan eivätkä valmistajat niin lämpimikseen ole tehneet.
        Esim. Alfa Romeoiden huippuajettavuutta haettiin eräiden mallien kohdalla juuri näillä keinoin.

        Kyse on siis staattisesta painonjakaumasta joka on esim. silloin olemassa kun auto kulkee tasaista nopeutta kiihdyttämättä tai jarruttamatta.

        Jarrutettaessa ja käännettäessä lisääntyy paino kääntyvillä etupyörillä ja kiihdytettäessä takapyörillä.
        Kyse on silloin dynaamisesta painonjakautumisesta.
        Tällöin on varmasti helpompaa suunnitella auton käytöstä kun staattinen painonjakauma on lähellä 50/50-tilannetta. Lähtötilanne on edullinen.
        Ei jouduta niin helposti äärirajoille erikoistilanteissa kuin auton kanssa jonka staattinen painonjakauma on esim. 65/35

        Mutta kuten kerroin, hyviä ratkaisuja on saatu aikaiseksi ilman 50/50-painonjakaumaakin.


      • Pörje
        JJH kirjoitti:

        Perusteluina käytän mm. jo aiemmin viestiketjussa luettelemiani automalleja joissa valmistaja on pyrkinyt moottorin taaksesijoittamisella tai voimansiirron sijoittamisella pyrkimään lähelle 50/50 tilannetta.
        Tällaista on tehty jo kauan eivätkä valmistajat niin lämpimikseen ole tehneet.
        Esim. Alfa Romeoiden huippuajettavuutta haettiin eräiden mallien kohdalla juuri näillä keinoin.

        Kyse on siis staattisesta painonjakaumasta joka on esim. silloin olemassa kun auto kulkee tasaista nopeutta kiihdyttämättä tai jarruttamatta.

        Jarrutettaessa ja käännettäessä lisääntyy paino kääntyvillä etupyörillä ja kiihdytettäessä takapyörillä.
        Kyse on silloin dynaamisesta painonjakautumisesta.
        Tällöin on varmasti helpompaa suunnitella auton käytöstä kun staattinen painonjakauma on lähellä 50/50-tilannetta. Lähtötilanne on edullinen.
        Ei jouduta niin helposti äärirajoille erikoistilanteissa kuin auton kanssa jonka staattinen painonjakauma on esim. 65/35

        Mutta kuten kerroin, hyviä ratkaisuja on saatu aikaiseksi ilman 50/50-painonjakaumaakin.

        Etumoottorisen takavetoisen auton ongelmana on aina ollut huono etenemiskyky ja painoa on yritetty saada vetäville pyörille, mutta enpä ole kuullut takamoottoristen tai etuvetoisten valmistajien koskaan edes yrittäneen saada tuotteitaan 50/50 painojakaumalle ja molemmista löytyy mainioita esimerkkejä hyvistä ajo-ominaisuuksista.

        Perusteeksi esittämäsi muutamat mallit joissa vaihteisto on taka-akselin yhteydessä kokemukseeni liittyy vain Hollannin Volvot Ja Alfan Giulietta.
        Jälkimmäisen ajo-ominaisuuksista sanoisin, että ei yllä edes edeltävien tavallisten mallien tasolle ja mm. Alfetta oli suorastaan kuuluisa yllättävästä yliohjautuvuudestaan jota koitettiin parantaa useampaankin otteeseen joten ei ihme että koko rakennetta ei ole näiden muutamien kokeilujen jälkeen näkynyt, vakka uskoisin että niitä osattaisi vieläkin valmistaa.

        Yhtä kaikki, väitteesi "ihanteellinen tavoite" on vieläkin vailla minkäänlaisia perusteita.


      • moni muukin
        Pörje kirjoitti:

        Etumoottorisen takavetoisen auton ongelmana on aina ollut huono etenemiskyky ja painoa on yritetty saada vetäville pyörille, mutta enpä ole kuullut takamoottoristen tai etuvetoisten valmistajien koskaan edes yrittäneen saada tuotteitaan 50/50 painojakaumalle ja molemmista löytyy mainioita esimerkkejä hyvistä ajo-ominaisuuksista.

        Perusteeksi esittämäsi muutamat mallit joissa vaihteisto on taka-akselin yhteydessä kokemukseeni liittyy vain Hollannin Volvot Ja Alfan Giulietta.
        Jälkimmäisen ajo-ominaisuuksista sanoisin, että ei yllä edes edeltävien tavallisten mallien tasolle ja mm. Alfetta oli suorastaan kuuluisa yllättävästä yliohjautuvuudestaan jota koitettiin parantaa useampaankin otteeseen joten ei ihme että koko rakennetta ei ole näiden muutamien kokeilujen jälkeen näkynyt, vakka uskoisin että niitä osattaisi vieläkin valmistaa.

        Yhtä kaikki, väitteesi "ihanteellinen tavoite" on vieläkin vailla minkäänlaisia perusteita.

        JJH:n esittämä väite vailla kunnollista perustetta.


      • JJH
        Pörje kirjoitti:

        Etumoottorisen takavetoisen auton ongelmana on aina ollut huono etenemiskyky ja painoa on yritetty saada vetäville pyörille, mutta enpä ole kuullut takamoottoristen tai etuvetoisten valmistajien koskaan edes yrittäneen saada tuotteitaan 50/50 painojakaumalle ja molemmista löytyy mainioita esimerkkejä hyvistä ajo-ominaisuuksista.

        Perusteeksi esittämäsi muutamat mallit joissa vaihteisto on taka-akselin yhteydessä kokemukseeni liittyy vain Hollannin Volvot Ja Alfan Giulietta.
        Jälkimmäisen ajo-ominaisuuksista sanoisin, että ei yllä edes edeltävien tavallisten mallien tasolle ja mm. Alfetta oli suorastaan kuuluisa yllättävästä yliohjautuvuudestaan jota koitettiin parantaa useampaankin otteeseen joten ei ihme että koko rakennetta ei ole näiden muutamien kokeilujen jälkeen näkynyt, vakka uskoisin että niitä osattaisi vieläkin valmistaa.

        Yhtä kaikki, väitteesi "ihanteellinen tavoite" on vieläkin vailla minkäänlaisia perusteita.

        "vailla minkäänlaisia perusteita"...
        ohhoijaa.
        Sinulta itseltäsi ei ole tullut mitään perusteluja sille, että jyrkkä painonjakauma jommankumman akseliston päälle olisi jotenkin edullista.
        Aika outoa argumentaatiota siis.

        Sinun hehkilökohtainen kokemuksesi Alfasta ei vielä liene kattava eikä myöskään ole mikään järkevä argumentti muiden asiaa toiseen suuntaan kääntävien argumenttien joukossa.
        Alfa Romeon painonjakaumaratkaisu oli kallis.
        Se on varmasti suurin syy sen harvinaisuuteen.
        SE ei varmaankaan huonontanut ajettavuutta.
        Vertailit vanhoihin malleihin. Ne olivat täysin eri autoja eivätkä todista mitään siitä, että Giulietan ajettavuus olisi parantunut, jos sen vaihteisto olisi ympätty koneeseen kiinni.
        Hiukan logiikkaa kehiin.

        Porsche 924...944 -sarjassa oli sama homma tosin kytkin oli koneen kyljessä.
        Ovat aina saaneet kehuja ajettavuudessa.
        Ratkaisu on kalliimpi, muttei erikoisautossa niin haitaksi. Kallis se on kuitenkin.

        Paljon helpompaa on tietysti tuottaa edullinen painonjakauma perinteisin keinoin kuten siirtämällä moottori mahdollisimman taakse ja etuakseli eteen esim. BMW:n tapauksessa.
        Luuletko, että BMW olisi paremmin hallittavissa, jos siinä olisi moottori etuakseliston etupuolella ja painonjakauma etuakselille esim. 65 prossaa ??
        Tai sama Corvettelle tai AC Cobralle joissa kone oli erittäin takana etupellin alla ?

        Huumorimielelläkö kuvittelet autonvalmistajien käyttävän auton keulaosissa kevyempiä materiaaleja, alumiinia ja muovia sekä siirtävän esim akun takatiloihin?
        Enimmäkseen on kyse painonjakauman hallinnasta.

        Jätit täysin myöskin huomiotta perusteluni staattisen painonjakauman edullisuudesta tilanteessa joissa joudutaan äärimmäisyyksiin eli dynaamisen painonjakauman alueelle.
        50/50 -jakauma on tietenkin helpompi lähtökohta.
        Ulosmitattavaa riittää.

        En ymmärrä mikä siinä on niin vaikea ymmärtää.

        Miten tällainen autotekninen perusseikka tuottaa näin paljon tuskaa ja miksi juuri minun pitäisi juuri Sinulle se perustella ??

        Auttaisi ehkä, jos tutustuisit alan teoriateoksiin ja ajodynamiikkaan noin yleensä.

        Oletko yhtään heikkona hetkenäsi ajatellut, miksi keskimoottoriautoja tehdään.
        Tuliko mieleen, että painonjakauma näyttelee erästä osaa ?


        Muuten, Nissan selittää painonjakaumasta aivan samaa kuin Bemarikin:
        http://www.nissan.fi/mallisto/350z/

        Ja onhan niitä muitakin...........


      • JJH
        moni muukin kirjoitti:

        JJH:n esittämä väite vailla kunnollista perustetta.

        Kerro ne muut väitteet, sinä multinimimerkki ?

        Taitaa olla niin, että yksi rekisteröitynyt kirjoittaja joutuu taas puskista-ampujille vääntämään vastauksia jotka eivät tietenkään koskaan kelpaa.

        Puskista-ampujien omat perustelut ovat tyystin olemattomia kuten aina ennenkin....


      • ymmärtänyt
        JJH kirjoitti:

        "vailla minkäänlaisia perusteita"...
        ohhoijaa.
        Sinulta itseltäsi ei ole tullut mitään perusteluja sille, että jyrkkä painonjakauma jommankumman akseliston päälle olisi jotenkin edullista.
        Aika outoa argumentaatiota siis.

        Sinun hehkilökohtainen kokemuksesi Alfasta ei vielä liene kattava eikä myöskään ole mikään järkevä argumentti muiden asiaa toiseen suuntaan kääntävien argumenttien joukossa.
        Alfa Romeon painonjakaumaratkaisu oli kallis.
        Se on varmasti suurin syy sen harvinaisuuteen.
        SE ei varmaankaan huonontanut ajettavuutta.
        Vertailit vanhoihin malleihin. Ne olivat täysin eri autoja eivätkä todista mitään siitä, että Giulietan ajettavuus olisi parantunut, jos sen vaihteisto olisi ympätty koneeseen kiinni.
        Hiukan logiikkaa kehiin.

        Porsche 924...944 -sarjassa oli sama homma tosin kytkin oli koneen kyljessä.
        Ovat aina saaneet kehuja ajettavuudessa.
        Ratkaisu on kalliimpi, muttei erikoisautossa niin haitaksi. Kallis se on kuitenkin.

        Paljon helpompaa on tietysti tuottaa edullinen painonjakauma perinteisin keinoin kuten siirtämällä moottori mahdollisimman taakse ja etuakseli eteen esim. BMW:n tapauksessa.
        Luuletko, että BMW olisi paremmin hallittavissa, jos siinä olisi moottori etuakseliston etupuolella ja painonjakauma etuakselille esim. 65 prossaa ??
        Tai sama Corvettelle tai AC Cobralle joissa kone oli erittäin takana etupellin alla ?

        Huumorimielelläkö kuvittelet autonvalmistajien käyttävän auton keulaosissa kevyempiä materiaaleja, alumiinia ja muovia sekä siirtävän esim akun takatiloihin?
        Enimmäkseen on kyse painonjakauman hallinnasta.

        Jätit täysin myöskin huomiotta perusteluni staattisen painonjakauman edullisuudesta tilanteessa joissa joudutaan äärimmäisyyksiin eli dynaamisen painonjakauman alueelle.
        50/50 -jakauma on tietenkin helpompi lähtökohta.
        Ulosmitattavaa riittää.

        En ymmärrä mikä siinä on niin vaikea ymmärtää.

        Miten tällainen autotekninen perusseikka tuottaa näin paljon tuskaa ja miksi juuri minun pitäisi juuri Sinulle se perustella ??

        Auttaisi ehkä, jos tutustuisit alan teoriateoksiin ja ajodynamiikkaan noin yleensä.

        Oletko yhtään heikkona hetkenäsi ajatellut, miksi keskimoottoriautoja tehdään.
        Tuliko mieleen, että painonjakauma näyttelee erästä osaa ?


        Muuten, Nissan selittää painonjakaumasta aivan samaa kuin Bemarikin:
        http://www.nissan.fi/mallisto/350z/

        Ja onhan niitä muitakin...........

        Pörjehän väitti, ettei etumoottorista etuvetoista autoa yritetäkään tehdä painonjakautumaltaan "neutraaliksi" eikä myöskään takamoottorista takavetoista.

        Edelleen on perustelematta miksi se 50/50 olisi paras.

        Sinulla meni taas puurot ja vellit sekaisin niinkuin teho/vääntökeskusteluissa.


      • Rellu5L
        näin on kirjoitti:

        mutta juuri etuvetoisen etupaino on kamala. Kokka puskee talvella oikealle kääntyvässä kurvissa vastaantulijoitten puolelle! Onko Timo Mäkisellä tai Rauno Aaltosella koulutusta näihin venkuroihin?

        Sen takia pitääkin autoilu-ura aloittaa vanhalla pienehköllä takavetoautolla, näin oppii tietämään, kuinka kovaa voi turvallisesti ajaa missäkin olosuhteissa. Tämän jälkeen ei etuvetoauto sitten ajaudu talvella kurvissa vastaantulijoiden kaistalle.


      • Chevette
        JJH kirjoitti:

        "vailla minkäänlaisia perusteita"...
        ohhoijaa.
        Sinulta itseltäsi ei ole tullut mitään perusteluja sille, että jyrkkä painonjakauma jommankumman akseliston päälle olisi jotenkin edullista.
        Aika outoa argumentaatiota siis.

        Sinun hehkilökohtainen kokemuksesi Alfasta ei vielä liene kattava eikä myöskään ole mikään järkevä argumentti muiden asiaa toiseen suuntaan kääntävien argumenttien joukossa.
        Alfa Romeon painonjakaumaratkaisu oli kallis.
        Se on varmasti suurin syy sen harvinaisuuteen.
        SE ei varmaankaan huonontanut ajettavuutta.
        Vertailit vanhoihin malleihin. Ne olivat täysin eri autoja eivätkä todista mitään siitä, että Giulietan ajettavuus olisi parantunut, jos sen vaihteisto olisi ympätty koneeseen kiinni.
        Hiukan logiikkaa kehiin.

        Porsche 924...944 -sarjassa oli sama homma tosin kytkin oli koneen kyljessä.
        Ovat aina saaneet kehuja ajettavuudessa.
        Ratkaisu on kalliimpi, muttei erikoisautossa niin haitaksi. Kallis se on kuitenkin.

        Paljon helpompaa on tietysti tuottaa edullinen painonjakauma perinteisin keinoin kuten siirtämällä moottori mahdollisimman taakse ja etuakseli eteen esim. BMW:n tapauksessa.
        Luuletko, että BMW olisi paremmin hallittavissa, jos siinä olisi moottori etuakseliston etupuolella ja painonjakauma etuakselille esim. 65 prossaa ??
        Tai sama Corvettelle tai AC Cobralle joissa kone oli erittäin takana etupellin alla ?

        Huumorimielelläkö kuvittelet autonvalmistajien käyttävän auton keulaosissa kevyempiä materiaaleja, alumiinia ja muovia sekä siirtävän esim akun takatiloihin?
        Enimmäkseen on kyse painonjakauman hallinnasta.

        Jätit täysin myöskin huomiotta perusteluni staattisen painonjakauman edullisuudesta tilanteessa joissa joudutaan äärimmäisyyksiin eli dynaamisen painonjakauman alueelle.
        50/50 -jakauma on tietenkin helpompi lähtökohta.
        Ulosmitattavaa riittää.

        En ymmärrä mikä siinä on niin vaikea ymmärtää.

        Miten tällainen autotekninen perusseikka tuottaa näin paljon tuskaa ja miksi juuri minun pitäisi juuri Sinulle se perustella ??

        Auttaisi ehkä, jos tutustuisit alan teoriateoksiin ja ajodynamiikkaan noin yleensä.

        Oletko yhtään heikkona hetkenäsi ajatellut, miksi keskimoottoriautoja tehdään.
        Tuliko mieleen, että painonjakauma näyttelee erästä osaa ?


        Muuten, Nissan selittää painonjakaumasta aivan samaa kuin Bemarikin:
        http://www.nissan.fi/mallisto/350z/

        Ja onhan niitä muitakin...........

        Taas sama itku ja valitus -

        Kun joku erehtyy kysymään jotain totuutena esittämääsi väitettä niin vastaukset on aina samasta muotista, - opettele moottoritekniikkaa, - millä perustelet väitteesi, - et ymmärrä asiasta mitään ym.

        Ymmärtäisit edes että kukaan muu ei ole nytkään esittänyt mitään väitteitä, vain sinä esität totuutena joitain kuulemiasi asioita joita et edes pysty perustelemaan, tuskin edes ymmärrät, mutta monisanainen selitys tuntuu löytyvän aina ja asian vierestä.

        Esittelet näitä viisaita "totuuksiasi" silloin tällöin kuten v-kasin sytytysvälit ym. mutta enää ei jaksa edes nauraa, ainoastaan kummastella sitä että minkälainen vietti saa ihmisen esiintymään auktoriteettina asioissa, joissa oma tietämys juuri olisi eniten täydennystä vailla.

        - Huh huh -

        Ei tarvitse vastata, tämä oli vain omaa ihmettelyäni.


      • jakke
        näin on kirjoitti:

        mutta juuri etuvetoisen etupaino on kamala. Kokka puskee talvella oikealle kääntyvässä kurvissa vastaantulijoitten puolelle! Onko Timo Mäkisellä tai Rauno Aaltosella koulutusta näihin venkuroihin?

        voi se takavetoinenkin puskea vastaantulijoiden kaistalle. Ja tärkeintähän on nopeus millä kurvit voidaan ajaa ei se tee etenemisestä yhtään nopeampaa jos mennään perä sladissa, oma auto pitää tuntea ja osata ajaa, millä nopeudella voidaan mutkat ajaa .Hyvä etuveto on parempi kuin huono takaveto jne


      • Kallonkutistaja

        Mutta onko merkitystä onko painonjakautuma 50/50 saavutettu pelkästään kuljettaja kyydissä vai esim kuljettaja kyydissä tavaratila kuormattuna? Eli pitäiskö hankkia kevytpeäinen auto, jos tietää, että miltei aina tavaratilassa on tavaraa sen verran, että painojakauma on lähellä 50/50?


      • -.....-
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        Mutta onko merkitystä onko painonjakautuma 50/50 saavutettu pelkästään kuljettaja kyydissä vai esim kuljettaja kyydissä tavaratila kuormattuna? Eli pitäiskö hankkia kevytpeäinen auto, jos tietää, että miltei aina tavaratilassa on tavaraa sen verran, että painojakauma on lähellä 50/50?

        ............


    • Monne

      Mitä tarkoitetaan parhaalla? Nopeutta, kiihtyvyyttä, hallintaa?
      Etuvetoisella jakauma voi olla 70/30 tai enemmänkin. Näin voisi ajaa "mono aina pohjassa", mutta sitten sitten kun hellittää niin perä irtoaa.
      50/50 takavetoisella on yleensä neutraalit ajo-ominaisuudet, ja sen hallinta on helppoa sillä kaasulla/moottorijarrutuksella voidaan säätää yli/aliohjattavuutta. 40/60 takaveto on nopeampi sillä pitoa on enemmän kiihdytyksessä. Kaarteessa pitoa riittää sekä eteenpäin vievään voimaan että keskeisvoimaan. Hallinta pidon loppuessa vaikeaa.
      Nelivedon painojakauman voi sovittaa neutraaliksi tai vaikkapa takapainoiseksi, jotta tasapaino säilyy jarruksessa.

      • Hese

        Hyvillä ajo-omainaisuuksilla mielestäni tarkoitetaan hyvää hallittavuutta suurissa kaarrenopeuksissa. Toisin sanoen autolla voi ajaa lujaa "lipsahduskertoimen" jäädessä pieneksi.

        Hallittavuuden kannalta vetotavasta riippumatta 50/50 painojakauma on optimaalinen jos veto ei ole päällä. Näinhän tilanne usein onkin kaarteen huippupisteessä. Jos painoa on auton jommassa kummassa päässä enemmän, niin kaarteessa renkaisiin kohdistuut keskeisvoimia epätasaisesi. Alletaittumis ym. ilmiöstä johtuen renkaiden pito heikkenee mitä suurempi on poikittainen voima.

        Jos halutaan ajaa lujempaa täytyy vetävillä pyörillä olla enemmän painoa. Formuloissa ym. kilpa-autoissa on tärkeää että auto on balanssissa jarrutuksessa. Tällöin takapainoinen auto on hyvä, sillä jarrutuksessa auto nojaa eteenpäin.

        Saksalaiset autonvalmistajat tastaavat ajo-ominaisuuksia Nürnburgringin Nordschleifeellä.
        Tuloksia ei julkaista virallisesti, jotta jannut eivät menisi testailemaan omia taitojaan. Kuitenkin eri lähteistä päätellen nimenomaan Porschet ovat erityisen nopeita. M BMWt näyttävät superautojen sarjassa kesyiltä.


      • 406 3.0

        3.0l kutosella varustettu 406 tarjoaa kyllä aika vakuuttavan etupainoisuuden (akselipainot 950kg/550kg) joka *todella* tuntuu ajossa. Rattia kun vääntää tiukkaan mutkaan taitettaessa tuntuu siltä kuin pitäisi laittaa kipparinlakki päähän ja odotella tankkilaivan kääntymistä :(

        Mutta ei niin huonoa ettei jotain hyvääkin. Vetävien pyörien pito on todella mahtava jopa talvikeleillä ja kun tuon yhdistää kutoskoneen tasaiseen ja viiveettömään vääntöön heti tonnin pinnasta lähtien, onnistuu ripeäkin valoista lähtö tai kiihdytys jopa talvikeleillä ilman luistonestojärjestelmiä.

        Ja toinen plussa on uskomattoman vakaa ajettavuus sohjoisilla talvisilla maanteillä ja paksun keskivallin yli ohitukseen lähdettäessa sekä omalle kaistalle palattaessa.


      • Monne
        406 3.0 kirjoitti:

        3.0l kutosella varustettu 406 tarjoaa kyllä aika vakuuttavan etupainoisuuden (akselipainot 950kg/550kg) joka *todella* tuntuu ajossa. Rattia kun vääntää tiukkaan mutkaan taitettaessa tuntuu siltä kuin pitäisi laittaa kipparinlakki päähän ja odotella tankkilaivan kääntymistä :(

        Mutta ei niin huonoa ettei jotain hyvääkin. Vetävien pyörien pito on todella mahtava jopa talvikeleillä ja kun tuon yhdistää kutoskoneen tasaiseen ja viiveettömään vääntöön heti tonnin pinnasta lähtien, onnistuu ripeäkin valoista lähtö tai kiihdytys jopa talvikeleillä ilman luistonestojärjestelmiä.

        Ja toinen plussa on uskomattoman vakaa ajettavuus sohjoisilla talvisilla maanteillä ja paksun keskivallin yli ohitukseen lähdettäessa sekä omalle kaistalle palattaessa.

        Mini Cooper S
        Loistava ajettava!
        Painojakauma myös 63/37


      • Monne
        406 3.0 kirjoitti:

        3.0l kutosella varustettu 406 tarjoaa kyllä aika vakuuttavan etupainoisuuden (akselipainot 950kg/550kg) joka *todella* tuntuu ajossa. Rattia kun vääntää tiukkaan mutkaan taitettaessa tuntuu siltä kuin pitäisi laittaa kipparinlakki päähän ja odotella tankkilaivan kääntymistä :(

        Mutta ei niin huonoa ettei jotain hyvääkin. Vetävien pyörien pito on todella mahtava jopa talvikeleillä ja kun tuon yhdistää kutoskoneen tasaiseen ja viiveettömään vääntöön heti tonnin pinnasta lähtien, onnistuu ripeäkin valoista lähtö tai kiihdytys jopa talvikeleillä ilman luistonestojärjestelmiä.

        Ja toinen plussa on uskomattoman vakaa ajettavuus sohjoisilla talvisilla maanteillä ja paksun keskivallin yli ohitukseen lähdettäessa sekä omalle kaistalle palattaessa.

        Mini Cooper S. Ehkäpä paras ajamani etuvetoinen. Painojakauma 63/37

        Eikä se type ärräkään huono ole. 61/39


    • Ainakin minulla

      Jos tosiaan tarvitsee radalle nopean auton otan tietysti tehokkaan takamoottorisen takavetoisen auton (Porsche yms). Tavalliseen liikenteeseen taas normaalilla ajolla etuveto tai takaveto etumoottorilla. Talvella suosin etuvetoa, sillä mutkat pystyy ajamaan ainakin minun mielestä etuvedolla nopeammin luistoja välttäen. Takaveto talvella hieman arvaamaton, vaikka on todella lähelle tuo 50/50 painonjakauma. Varsinkin pääkallokelit ajan etuvetoisella. Takaveto hauska ja helppo ajaa kesällä, ja talvella sillä voi ajella kokoajan kahva edellä (tosin sitäkään ei jaksa tehdä koko talvea :) ). Neliveto on sitten niille jotka tunsivat ennen jäävänsä aina talvella valoissa ;)

      Eli jos kysymystä tarkennettaisiin niin saataisiin varmaan parempia vastauksia. Joo ja tuota 50/50 painonjakaumaa löytyy kyllä monelta muultakin valmistajalta, jotta se nyt ei ole mikään erityinen. Parikymmentä vuotta vanhoista takavetoautoistakin monet ovat juuri 50/50 painonjakaumalla. Muuten hyviä ajettavia, mutta ei kannata antaa ihan ummikolle talveksi käteen.

      Tämä siis minun kokemusten kautta tullut mielipide, josta ei kannata vetää herneitä neniin.

    • seuraaja .

      >> Hyvillä ajo-omainaisuuksilla mielestäni tarkoitetaan hyvää hallittavuutta suurissa kaarrenopeuksissa. Toisin sanoen autolla voi ajaa lujaa "lipsahduskertoimen" jäädessä pieneksi.

      Hallittavuuden kannalta vetotavasta riippumatta 50/50 painojakauma on optimaalinen jos veto ei ole päällä

      • Hese

        Toteat viestissä - ilman perusteluita - miten asiat eivät ole, silti ikäänkuin itse tietäisit totuuden.

        Mä väitän että painojaukauma on merkittävin parametri auton suunnittelussa. Alusta suunnitellaan painojakauman ehdoilla, ei päinvastoin. Jos auton painojakauma on 50/50, alustassa ei tarvitse tehdä kompromissejä, jotta auton käytöksestä saa neutraalin.

        Jos asia yksinkertaistetaan ja otetaan suunnittelupöydälle mäkiauto kiinteillä pyörillä, niin optimaalisen painojakauman voi laskea teoreettisesti ja käytännön oloissa toistettavien kokeiden avulla vahvistaa oikeaksi. Tosin tässäkään tapauksessa se ei ole 50/50, sillä autolla ajetaan aina alamäkeen.


      • seuraaja .
        Hese kirjoitti:

        Toteat viestissä - ilman perusteluita - miten asiat eivät ole, silti ikäänkuin itse tietäisit totuuden.

        Mä väitän että painojaukauma on merkittävin parametri auton suunnittelussa. Alusta suunnitellaan painojakauman ehdoilla, ei päinvastoin. Jos auton painojakauma on 50/50, alustassa ei tarvitse tehdä kompromissejä, jotta auton käytöksestä saa neutraalin.

        Jos asia yksinkertaistetaan ja otetaan suunnittelupöydälle mäkiauto kiinteillä pyörillä, niin optimaalisen painojakauman voi laskea teoreettisesti ja käytännön oloissa toistettavien kokeiden avulla vahvistaa oikeaksi. Tosin tässäkään tapauksessa se ei ole 50/50, sillä autolla ajetaan aina alamäkeen.

        - Sanoit että painonjakautuma on merkittävin parametri auton suunnittelussa.

        - Kerroit myös käytännön esimerkein ajatuksesi oikeellisuuden.

        Toivottavasti et koe kovin suurta yllätystä kun joskus tietosi ja kokemuksesi kasvaa niin paljon että pääset perille myös oikeista aikuisten autoista mäkiautojen sijaan ja huomaat, että asiat ovatkin oikeasti paljon monimutkaisempia.


      • JJH

        "tasainen painonjakauma on kaunis luku".....

        Jos näin on eikä tasaisella painonjakaumalla ole MITÄÄN merkitystä auton ajettavuuden suunnittelussa, voisit hyvin kertoa kuinka äärirajoilla voidaan liikkua jotta ajettavuus olisi edelleenkin edes jotenkin hyvä.

        Olisiko esim. vanha kuplavolkkari 35/65 painonjakaumallaan parempi ajettavuuden kannalta kuin vastaava laite kaksipaikkaisena moottori takapenkin paikalla ja painosuhde 50/50 ??
        Jos ei niin Miksi ei ?

        Eikö olisi mitään merkitystä esim. sivutuuliherkkyyden ja suuntavakavuuden
        kannalta??


        Yleisin perheauto on nykyään etuvetoinen ja etupainoinen.
        Kuormattaessa se takapainoistuu ja tasapainottuu.
        Voisitko kertoa mitkä ovat ne MUUT tekijät jolla tällaisen auton ajoturvallisuutta lisätään ?
        Jostain syystä unohdit kertoa nämä seikat.
        Johtuuko tämä siitä, että et tiedä mitään ajo-ominaisuuksien suunnittelusta saati, että ymmärtäisit alustarakenteista ja ajettavuudesta ylipäätään mitään ?
        Tiedätkö edes millä tavoin lisätään auton ali/yli -ohjautuvuutta ?

        Onko aivan yhdentekevää mikä on painonjakauma ?


      • utelias
        seuraaja . kirjoitti:

        - Sanoit että painonjakautuma on merkittävin parametri auton suunnittelussa.

        - Kerroit myös käytännön esimerkein ajatuksesi oikeellisuuden.

        Toivottavasti et koe kovin suurta yllätystä kun joskus tietosi ja kokemuksesi kasvaa niin paljon että pääset perille myös oikeista aikuisten autoista mäkiautojen sijaan ja huomaat, että asiat ovatkin oikeasti paljon monimutkaisempia.

        Paljasta edes osa aikuisten tiedoista vaikkakin vain nimimerkin suojassa.

        Haluamme kaikki saada kuulla suuren autoteknisen tietämyksesi mukanaan tuomat vinkit.

        Salaisuutesi voit pitää, mutta paljasta edes jotain!!!


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten reagoisit

      Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      79
      3204
    2. Olisiko kaivattusi

      Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2410
    3. Ihana nainen

      Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2127
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

      Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2122
    5. Ootko koskaan miettinyt että

      miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1889
    6. Ryöstö hyrynsalmella!

      Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      31
      1802
    7. Huomenta ihana

      Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    8. Sukuvikaako ?

      Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1579
    9. Joskus mietin

      miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1320
    10. Hyvää yötä

      Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1264
    Aihe