Mikä on stm. Hytin tapaus? Kuka tuntee tai tietää?

Kertokaahan

Mikä on stm. Hytin tapaus? Kuka tuntee tai tietää?

Onko siitä kirjoitettu jossain kirjassa?
Siis joku sotilas ammuttiin 1944 ja oikeutta käytiin jälkikäteen?

20

5720

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mestariampuja

*Tapaus sotamies Hytti ja evl. S. O. Lindgren*

http://www.jippii.fi/jsp/forum/thread.jsp?b=kielipolitiikka&t=4237&p=71

http://www.jippii.fi/jsp/forum/thread.jsp?b=kielipolitiikka&t=35373

Nyt jo valitettavasti kuollut armoitettu journalisti Ilmari Turja nosti kissan pöydälle 1970-luvulla tästäkin asiasta.

http://www.jippii.fi/jsp/forum/thread.jsp?b=armeija&t=5535

Tehän muistanette Ilmari Turjan hienon " Päämajassa " - nimisen näytelmän, joka tuli nyt tammikuussa televisiostakin hienona uusintana. Siis kyseessä on sotamies Hytin umpimähkäinen ampuminen omien miesten läsnäollessa...

Ampuja oli peloton, rämäpäinen, kuolemaahalvensiva ja epäilemättä karskin rintamaupseerin perikuva - silloinen evl. S. O. Lindgren. Mestariampujana ja jo talvisodan Ässärykmentin upseerina kuuluisaksi tullut mainehahmo, kuten res. vänr. Leskinen - myöhempi sosdem puolueen johtaja.

Sotamies Hytti ei vastustellut esimiestä, eikä ollut luikkimassa karkuun, mutta niin vain
      Lindgrenin hermot olivat moniviikkoisen perääntymisen vuoksi pinnalla, että ampui ilmeisesti hetken mielijohteesta ! Hytti ei saanut sankarihautausta - erittäin tärkeää sotilaskunnian ja toisten jaksamisenkin vuoksi - eikä hänen omaisensa kaatuneen perheelle kuuluneita korvauksia !!! En tiedä onko Hytin maine ja kunnia palautettu, mutta laiiliset korvaukset olisi maksettava korkojen kera näin myöhästyneinäkin !!!

http://www.jippii.fi/jsp/forum/thread.jsp?b=armeija&t=5535

S. O. Lindgren on jo kuollut, mutta hänellä säilyi upseerin kunnia loppuun asti...
      S.O. joutui oikeuteen 60-luvun alussa siitä Hytin ampumisesta.Oli aivan sattumaa että ammuttu oli juuri Hytti,koska hän ei ollut edes mikään karkuri.Lindgreniltä hermot pettivät.
      En muista minkä tuomion S.O. saikaan mutta ei mitään kovaa kuitenkaan.Lopultahan hän ampui itsensä.
      Hytin tapauksen johdosta ei S.O. saanut tuomiota. Kuten äsken kirjoitin, hänessä ei löytynyt syyllisyyttä vaikka kuinka koetettiin häntä mustamaalata upseerikunnan saattamiseksi häpeään: ensin sotaoikeudessa, hovissa ja korkeimmassa oikeudessa, ja sittemmin 60-luvun alussa oman isän aurinkoisemme kädellä ohjatusti, journalisti Turjaakin välikappaleena käyttäen. Sitä vastoin hänet tuomittiin, kun hän verekseltään Pernajassa Kjällön saaressa oli ottanut kiinni muutama salametsästäjä (Linnasvuon, Penttilän ja muuan Widellin). Mutta se on jo aivan toinen tarina se.
      Ampumalla itsensä S.O., tuo Vallilan pataljoonan legendaarinen komentaja, teki lopun presidentin pyrkimyksiltä käyttää häntä hyväksi poliittisissa vehkeilyissään. — Terveisiä teille kaikille, ja eläköön Suomi ja sen puolustajat!
      P. Lindgren

Sain itse Turjalta v. 1983 tämän kirjoitteluiden pohjana olevan aineiston kopioitavaksi. Aineisto ei osoittanut isässäni syyllisyyttä, vaan Turjan toimineen korkeamman käden ohjaamana. Jotta presidentti kohoaisi äänestäjien silmissä maamme turvallisuuden ainoaksi takaajaksi, puolustusvoimat ja niiden keulakuvana upseerikunta oli saatava häpeään hinnalla millä hyvänsä. Turja valitti tapahtunutta. Sota ei faijan hermoja tainnut pahemmin koetella, sitä vastoin "rauhan miesten" salakavalat ja raadolliset juonittelut, joiden välikappaleeksi hän vastoin tahtoaan joutui. Mutta kunnia säilyi, niin kuin sanoit.
      P. Lindgren vm. 52

YHDEN HYLLYN päästä löytyy kirjekuori, sieltä sivuja vuoden 1959 Uudesta Kuvalehdestä. Päätoimittaja Ilmari Turja nosti silloin taas julkisuuteen sotamies Eemil Mätön tapauksen. Majuri S.O. Lindgren ampui 5.8.1944 tämän syyttömän vainikkalalaisen neljän lapsen isän muka karkurina ja selvisi siitä rangaistuksetta. - Tässä on siihen Mätön tapaukseen lisäselvitystä, sanoo Rautio. Majuri Lindgrenin sotilaspalvelija Olavi Liisanantti on kertonut tapauksesta silminnäkijän kuvauksen kirjaansa Taistelulähetin sota. Oli se raaka teko Lindgreniltä. Ilmari Turja puolestaan julkaisi 1971 Mätön kohtalosta näytelmän Sotamiehen kunnia.

http://www.joensuu.fi/mekri/sotahistoria/

Uusi Kuvalehti 48/1959: Erään soturin kohtalo
      Uusi Kuvalehti 49/1959: Yksinäinen sankarihauta
      Uusi Kuvalehti 50/1959: Sotamies Hytin tapaus
      Uusi Kuvalehti 51-52/1959: Sotilaan viimeinen kirje
      Uusi Kuvalehti 2/1960: Uusia todisteita Hytin jutussa
      Uusi Kuvalehti 5/1960: Yleinen mielipide Hytin asiassa
      Uusi Kuvalehti 7/1960: S.O.Lindgren vastaa avustajansa kautta
      Uusi Kuvalehti 15-16/1960: Suomalainen kärsimysnäytelmä
      Uusi Kuvalehti 19/1960: Hytin tapauksen uudet todistajat
      Uusi Kuvalehti 35/1960: Uusi tärkeä todistaja Hytin asiassa
      Uusi Kuvalehti 38/1960: Vielä uusi todistaja Hytin asiassa
      Uusi Kuvalehti 52/1961: Stm Hytin asia uudessa vaiheessa

http://www.jippii.fi/jsp/forum/thread.jsp?b=armeija&t=15179

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=4000000000000028&posting=22000000010643917

• aina

Ehkä meni hermot, ehkä ei.. Olisi siellä jossain.. ollut tietty vihollisiakin ammuttavaksi.
        Että ei olisi turhautuneena tarvinnut omaa miestä ampua.

• vm-38

Stm. Hytti ei kuulunut Lindgrenin omiin joukkoihin. Hyvin sekavassa tilanteessa hän oli joutunut erilleen omistaan, harhaillut metsässä ja päässyt sitten yhteyteen Lindgrenin osaston kanssa. Muistelen, että ainakin jotkut ajattelivat hänen paenneen taistelusta. Myös Lindgrenin joukossa oli paniikkimielialaa (johtajaa myöten). Ehkä perääntymistaistelujen mieletön ilmapiiri, jossa pakenemisen ajatus kyti monien mielessä, sai Lindgrenin toimimaan tavalla, jonka nykyisin tiedämme olleen tavallista rintamalinjan toisella puolella.

• art

"...armoitettu journalisti Ilmari Turja nosti kissan pöydälle 1970-luvulla tästäkin asiasta."

Turja otti asian esille 50-luvun puolenvälin jälkeen omassa "Uusi Kuvalehti" viikkolehdessään.

• Hytin tuttavapiiriä

Sen kummemmin tapausta kommentoimatta totean vain, että ainakin Hytin jälkeläisiltä on virallisesti pyydetty anteeksi tapahtuneen johdosta.

• Riku1984
        Hytin tuttavapiiriä kirjoitti:

Sen kummemmin tapausta kommentoimatta totean vain, että ainakin Hytin jälkeläisiltä on virallisesti pyydetty anteeksi tapahtuneen johdosta.

Itse olen kuullut tapauksesta puhuttavan sukulaisten kesken. En usko, että Eemil olisi karannut tai yrittänyt välttää taisteluihin osallistumista. Hän joutui kateisiin taistelukentällä puutteellisesta varustuksesta johtuen. Eemil olisi minun pikkuserkkuni jos hän olisi saanut elää. Hänet on tietääkseni siunattu Lappeenrannan hautausmaalle. Riku Hytti. CMDR Seal Team 3

• eikä muusta
        aina kirjoitti:

Ehkä meni hermot, ehkä ei.. Olisi siellä jossain.. ollut tietty vihollisiakin ammuttavaksi.
        Että ei olisi turhautuneena tarvinnut omaa miestä ampua.

Vitut siinä mistää hermojen menemisestä ollut kysymys. Puhtaasta 1918 tyyllisestä rasismista.

• svensk prööt
        Hytin tuttavapiiriä kirjoitti:

Onko maksettu korvauksia vai menevätkö kaikki korvaus rahat ruotsinkielisille sotaveteraaneille?

• röyhkeä svensson
        Riku1984 kirjoitti:

Itse olen kuullut tapauksesta puhuttavan sukulaisten kesken. En usko, että Eemil olisi karannut tai yrittänyt välttää taisteluihin osallistumista. Hän joutui kateisiin taistelukentällä puutteellisesta varustuksesta johtuen. Eemil olisi minun pikkuserkkuni jos hän olisi saanut elää. Hänet on tietääkseni siunattu Lappeenrannan hautausmaalle. Riku Hytti. CMDR Seal Team 3

Hyti ei kuulunut Munsalan soutajiin kuten eräät. Svekot meni jopa niin röyhkeäksi että kävivät Mannerheimilta vaatimassa että Airon pitää opetella ruotsia. Onneksi Marski ei ollut mikään kiihkosvekkomaani.

• sotahullujapiisaa
        eikä muusta kirjoitti:

Vitut siinä mistää hermojen menemisestä ollut kysymys. Puhtaasta 1918 tyyllisestä rasismista.

Tokkopa oli rasismia. Taisi vaan olla komentajalla ne hermot menneet ja Hytti sattui kohdalle. Kun oli vielä ihan vieras mies, niin komentaja on varmaan ajatellut että tuosta saadaan hyvä esimerkki. Täytyy pitää mielessä, että sotalain mukaan esimiehillä oli laillinen oikeus aseen käyttöön tietyissä tilanteissa. Hytin tapaus oli ilmeisesti sen verran epäselvä, että sitä puitiin sitten oikeudessakin.

Itse olen sitä mieltä, ettei omien ampuminen ole koskaan kovin fiksua. Kun ympärillä kaatuu miehiä muutenkin, teho on mitätön. Parhaimmillaan se saa aikaan paniikkia ja tuloksena on massakuolema vihollisen luoteihin (esim. venäläiset joukot Stalingradissa yms.). En muista kuka rintamakomentaja oli kyseessä, mutta hänellä oli tapana antaa pakokauhuisille miehille yksinkertaisia hommia siksi aikaa että tokenivat. Tyyliin: korpraali! Vahditte tätä ovea kunnes toisin määrään! Vahditte tätä halkokasaa! Jne.

En vaan saa päähäni kuka tämä heppu oli. Idea oli siinä, että pakokauhuinen mies tarvitsi vain hetken toipuakseen ja jotakin muuta ajateltavaa, tunteen siitä että tilanne oli hallinnassa ja ettei hätään ollut syytä. Ns. tärähtäneiltä otettiin aseet ja ammukset pois ja heidät lähetettiin pikavauhtia takalinjoille pois jaloista pyörimästä. Kukahan tämä komentaja mahtoi olla? Oli muistaakseni ollut talvisodassa ja siellä oppinut nämä kikat.

• Hytinpojantytär

Sotamies hytti on minun isosäni. Kirjassa Turja Skriivari, Ilmari Turja paneutuu asiaan yksityiskohtaisesti. Isoäidilleni, isälleni ja hnen sisaruksilleen tapaus ollut todella rankka, ja varjostanut heidän lapsuuttaan.

• Anonyymi
        Hytinpojantytär kirjoitti:

Sotamies hytti on minun isosäni. Kirjassa Turja Skriivari, Ilmari Turja paneutuu asiaan yksityiskohtaisesti. Isoäidilleni, isälleni ja hnen sisaruksilleen tapaus ollut todella rankka, ja varjostanut heidän lapsuuttaan.

Minä olin koulussa Hytin pojan kanssa samalla luokalla ja paljon muistan miten tämä perhe kärsi tästä tapauksesta.

• Talar du svenska?

Se on se kun suomenruotsalainen ampui oman maanmiehensä vaikka maanmies ei ollut tehnyt mitää. Teon oletetaan johtuvan siitä että maanmies oli suomenkielinen eikä puhunnut ruotsia.

• stmhytintapaus

Silminnäkijäkuvauksia Hytin taposta:

Kuoppala Jussi (toim.): Sotapapit kovan ajan koulussa
      Kustantaja: Kirjapaja, painovuosi:1976, 175 sivua

Jos Hytin tapaus kiinnostaa, niin realistisen kuvauksen voi lukea pappi Ano Kauppisen kertomana Jussi Kuoppalan toimittamasta kirjasta Sotapapit.

Toinen silminnäkijäkuvaus on Olavi Liisanantin kirjassa Taistelulähetin sota.

• Anonyymi

Riku Hytti, Pupuhuhta Jyväskylä
      Kakaran asteella oleva kaveri, joka muka on jotain… täysi pelle, joka kulkee ämyri kädessä ja soittaa kaikelle kansalle ”mieli musiikkiaan” ja häiritsee öisinkin ihmisten nukkumarauhaa, joutais telkien taakse koko jätkä!

• Anonyymi

Olen täydellisen samaa mieltä kanssasi ja meitä on paljon muitakin lisää!!👍🏻

• Anonyymi

riku hytti on yrittänyt viedä nuoria poikia varastoon runkkaamaan ja muuta vastaavaa.
      Nyt se yrittää että Suomalaiset ei saa viettää kesää taloyhtiöiden grillipaikoilla.

Uhkailee että ostoskeskukselta poistetaan penkit, et jos ei hyvällä ni sit pahalla.

Niin vitun vammanen afrikassa nussittu äpärä ettei sitä voi edes vetää litsarilla päähän...

• Anonyymi

Ampuja oli Tähdet kertovat komisario Palmu -elokuvan majuri Vandenblikin hahmon esikuva.

• Anonyymi

Erik J. Halmeen muistelmat

Erik J. Halme

1916-1989

Sotavankina 1941 - 44

https://web.archive.org/web/20050130140720/http://www.yle.fi/dokumentti/sotavangit/halmeen_muistelmat.htm

"Pataljoonan komentajanamme oli entinen maailmanmestari ampuja aktiivikapteeni S.0 Lindgren. Kuvittelimme ensin ettemme tuollaista kukonpoikaa juurikaan vitjassa tule näkemään, mutta erehdyimme. Hän ratsasti lakkaamatta ja joka paikassa. Vaikutti, ettei sillä ole hermoja eikä pienintäkään pelon tunnetta. Tästä Linkusta, kuten me häntä keskuudessamme nimitimme en malta olla kertomatta hiukan enemmän. Tappelutohinoissa aina pyritään käyttämään maastoa suojana. Linkku, ei koskaan edes kumartunut. Merkillinen tuuri seurasi miestä koko sodan ajan. Ainoan kerran kun sai siipeensä, teki sen itse. Jossain Itäkarjalassa käsitteli pistoolia niin huolimattomasti, että ase laukesi lävistäen pussin haaroissansa ja oli joutunut siitä hoitoon.
      Linkku selvisi sodasta ehjänä, mutta kuoli sitten - niin hassulta kun se kuulostaakin - kissan takia. Hänellä oli maapaikka Pernajan pitäjässä. Tila oli ympäröity piikkilanka aidoilla kuin oikea keskitysleiri. Hän kasvatti fasaaneja. AK:n toimitusjohtajana ollessaan hän jollakin Puolan reissulla oli joutunut pahaan autokolariin, jossa oli vammautunut päähän vaikeahkosti. Hän väitti siellä Pernajassa ympäristön kissain tappavan fasaanejaan. Kuljeskeli ase kädessä ympäristössä ja ampui kaikki näkemänsä kissat. Kerran Linkku ampui kissan erään navetan nurkalla. Pahaksi onnekseen oli talon emäntä juuri navetassa lypsyllä ja lehmä laukausta säikähtäessään survoi emäntäänsä niin pahoin, että joutui sairaalareissun tekemään. Linkku yritti sitten sopia ja hyvittää jutun tuomalla konjakkia ja muuta hyvää, mutta isäntä oli niin sydämistynyt ettei suostunut sopimaan vaan pani jutun käräjiin. Kun käräjät Pernajassa piti olla huomenna, ampui Linkku itsensä illalla. Tämän kertoi minulle Linkun naapuri virolaissyntyinen veneveistäjä Nyström. Hän oli Linkun hyvä tuttava ja oli vuokrannut maatakin Linkulle. Näin päättyi rajun sotilaan elämä."

Siinä tuli yhden hurrin pää kirjaimellisesti käteen!

Tapaus Hytti tunnetaankin paremmin tällä palstalla. Sitä en tiennyt että Linkku "ruunasi" itse itsensä :=)

http://fi.wikipedia.org/wiki/Sotamies_Hytin_tapaus

http://fi.wikipedia.org/wiki/Sven_Oskar_Lindgren

---

Linkku olikin siis piettiö?

Tuuri Heporauta: Syöksypommittajia

Lentomestari "Otso" Rantalan muisteluja. Karisto 2007 3.p.

Tuossa kirjassa maailmanmestariampujanakin tunnettu Rantala kertoilee sotajuttujaan ja omia vaiheitaan mm. ampumakilpailumatkoistaan Espanjaan, vuotta ei mainita, ja Italiaan, Roomaan, vuonna 1935.

Matkalla mukana oli tietenkin luutnantti Sven Oskar Lindgren, joka tyylilleen uskollisena otti paikkansa epävirallisena matkan johtajana.
      Hänestä on kirjassa montakin juttua sivuilla 94-120, mutta tässä on eräs aika erikoinen kommentti Linkusta:

s. 97:

"Kuten tavallista, itseoppineena oppaana toimi S.O. Lindgren, Sven Oskar. Paitsi mestariampujana, hän oli monikielitaituri, hirtehishumoristi ja tarmonpesä, joka myöhemmin tosikoitoksissa osoittautui taitavaksi ja pidetyksi johtajaksi. Sanottiin hänen pahimmassakin tulituksessa tyynenä kävelleen miestensä suojautumista tarkastelemassa, itse korkeintaan joskus toisen polven varaan laskeutuen. Ihmeteltiin, kuinka hän partaisten ja ryvettyneiden jermujensa vaivat ja vastukset jakaen silti aina esiintyi leuka ajeltuna, asepuku tahrattomana ja jopa vanhan ohjesäännön mukainen vitivalkea kovikekaulus asetakin kauluksen sisäpuolella. Murheellista, että hän tietämättään kantoi elimellistä sairautta, joka jatkosodan lopulla sai yliotteen ja muutti hilpeän luonteen äkkipikaiseksi, jopa vainoharhaiseksi, siten vähitellen, etteivät lähimmätkään ystävät sitä aluksi oivaltaneet."

---

Majuri Lindgrenin taistelulähetti Olavi Liisanantti on kertonut siisteystarkastustapauksesta silminnäkijän kuvauksen kirjassaan Taistelulähetin sota. Siinä Linkku piti alastomiksi riisuttamilleen täydennysmiehille siisteystarkastuksen vanhalla rajalla joskus elokuussa 1944 ja silloin hän syynäsi miesten penisten esinahkojen alusia, oliko ne puhtaita. Hän valitsi kaikkein tuppikullisimman ja pitkänahkaisimman miehen ja sieltä löytyikin "valkoinen rasvarengas" poimujen seasta. Liisanantti itse sai 3 vrk arestia tuosta "pahasta" kun ei ollut valvonut miesten mulkkujen puhtautta.

Taisi Linkkua homottaa... kun ei ollut kertomansa mukaan nainut kuulemma koko kesänä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      82
      1289
    2. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      202
      1078
    3. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      61
      1040
    4. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      989
    5. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      160
      966
    6. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      103
      953
    7. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      68
      866
    8. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      119
      781
    9. Tiesin, että olet jotenkin paha ihminen

Vaikka muuta osaat esittää.
      Ikävä
      77
      715
    10. Ihmeelliseltä pikkunaiselta....

Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t
      Ikävä
      121
      714
    Aihe