saako ajokortilla ajaa mopoa?

Ihmettelijä..

Mulla on se normi autokortti,eli onko se nyt B. Kaveri väitti etten saa ajaa mopoa,kun siihen tarvii hakea erikseen maksavan mopokortin,toinen kaveri taas sanoi,että tottakai mopoa saa ajaa jos on ajokortti, piikkikortti,tai isomman moottoripyörän kortti.

Miten on?

35

27062

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajokortilla

      saa ajaa mopoa.
      Moottoripyörä on eri juttu.

      • sassa

        ..tuolta poliisin sivulta. Ihan uutta tietoa mulle. Luulin et tarvin mopokortin.. Mutta se henkilöutokortti sitten riittää.


    • rattijehu

      Mopoa saa ajaa M - ajokortilla ja MT - ajokortilla, mutta ei pelkällä T - kortilla.

      Edellisten lisäksi mopedia saa Suomessa ajella kaikenlaisilla moottoripyörien ja autojen ajokorteilla.

      • Risupartanen.

        Tätä olen ihmetellyt,että traktori,eli T-ajokortilla saa ajaa uusiakin isoja traktoreita ja niiden perässä esim.suuria lietevaunuja??? Mutta tällä T-kortilla,ET saa ajaa mopoa???????!!!!!!! Mitähän lie ollut lainsäätäjän mielessä.Jos kerta tuollaista yhdistelmää osaa ajaa,niin eiköhän moponkin sarviin kykene!!!! :-D


      • alsdjfl
        Risupartanen. kirjoitti:

        Tätä olen ihmetellyt,että traktori,eli T-ajokortilla saa ajaa uusiakin isoja traktoreita ja niiden perässä esim.suuria lietevaunuja??? Mutta tällä T-kortilla,ET saa ajaa mopoa???????!!!!!!! Mitähän lie ollut lainsäätäjän mielessä.Jos kerta tuollaista yhdistelmää osaa ajaa,niin eiköhän moponkin sarviin kykene!!!! :-D

        itse asiassa noita isoimpia traktoreita saa ajaa vain kuorma-auto kortilla. en nyt muista oliko siinä joku painoraja.


      • hmh..
        Risupartanen. kirjoitti:

        Tätä olen ihmetellyt,että traktori,eli T-ajokortilla saa ajaa uusiakin isoja traktoreita ja niiden perässä esim.suuria lietevaunuja??? Mutta tällä T-kortilla,ET saa ajaa mopoa???????!!!!!!! Mitähän lie ollut lainsäätäjän mielessä.Jos kerta tuollaista yhdistelmää osaa ajaa,niin eiköhän moponkin sarviin kykene!!!! :-D

        Liikennetraktoria et saa ajaa ainakaan T-kortilla.


      • KpA3
        alsdjfl kirjoitti:

        itse asiassa noita isoimpia traktoreita saa ajaa vain kuorma-auto kortilla. en nyt muista oliko siinä joku painoraja.

        Kaikki muut traktorit kuin liikennetraktorit saa ajaa T-kortilla, eli kaikki traktorit missä on suurin nopeus 40 km/h. Liikennetraktoreissa se on 50 km/h. Mitään muuta rajoitusta esim. painon tai yhdistelmän koon ei ole...

        Tosiaan aika ihmeellistä kuin kyseessä voi olla toistakymmentä tonninen yhdistelmä... Suoraan liikenteeseen vain ilman mitään ajokokemusta (tai mahdollisesti ajotaitoa...). Se vielä kun traktori ei missään tapauksessa ole "hyvää" ajoneuvo liikenteessä, esim. vaihteita ja jarruja ajatellen... Henkilöauto on kyllä paljon helpompi ajaa...


      • metallurg
        alsdjfl kirjoitti:

        itse asiassa noita isoimpia traktoreita saa ajaa vain kuorma-auto kortilla. en nyt muista oliko siinä joku painoraja.

        meiltä syntyjään maatalon ihmisiltä.
        T-kortilla ajettiin isoakin paska ei se haittaa kuormaa . ei mitään normaali maatalouslaiterajoituksia.


    • gadhasd

      Itselläni oli aluksi mopokortti ja nyt henkilöauton kortti. Takakannessa on merkinnät henkilöauton ja mopon ajoluvasta. Ilman mopomerkintää en saa ajaa. Laki on muuttunut. Ennen -85v syntyneet ei tarvitse mopokorttia.

      • poliisien ohjeistuksen

      • sipulisäkki

        Jos olen lain oikein ymmärtänyt, niin tuohan pätee vain tilanteessa, jossa ei ole a, b tai vast. ajokorttia.


      • __Timotei__

        ennen 85 syntyneet saavat ajaa mopoa ilman MINKÄÄNLAISTA ajokorttia.
        Ja "Mopokortti on pakollinen vuonna 1985 tai sen jälkeen syntyneille mopoilijoille, ellei heillä ole A1-, A- tai B-luokan ajokorttia."

        HUOM!!! ELLEI!!!


      • mie mie

        kyllä b korti..a saa ajaa mopoa mutta ei moottoripyörää. Naurettavaa ajokortti asetuksessa
        on juuri se että Tkortillla saa ajaa 500hv:n hirviötä mutta ei pientä
        mopo autoa/mönkijää.


    • 7 § Ajo-oikeuden laajuus

      B-luokan ajoneuvon ajo-oikeuden haltija saa kuljettaa myös M- ja T-luokan ajoneuvoa.

    • TIETÄÄÄ..

      Pitää olla JOULUKORTTI kahdella postileimalla, ei saa olla kahtavuotta vanhenpi!!!!!!!!

    • saa tietoa kun

      kysyt.

      • Hetkinenn

        autokoulusta kysyttäni asiaa, niin sanoivat että mopoon ei riitä B kortti, vaan mopokortti tai A1/pikkuA/A kortti. Eli mopolla saa ajaa jos on A1/M
        mutta ei B-kortilla.


      • kyttien
        Hetkinenn kirjoitti:

        autokoulusta kysyttäni asiaa, niin sanoivat että mopoon ei riitä B kortti, vaan mopokortti tai A1/pikkuA/A kortti. Eli mopolla saa ajaa jos on A1/M
        mutta ei B-kortilla.

        sivuilta niin siellä sanotaan et saa ajaa b-kortilla


      • 18
        kyttien kirjoitti:

        sivuilta niin siellä sanotaan et saa ajaa b-kortilla

        Siis saako ajaa scootteria jos on autokortti !!!


      • Missä vikaa?
        18 kirjoitti:

        Siis saako ajaa scootteria jos on autokortti !!!

        Nostamalla viisi vuotta vanhoja viestiketjuja?

        No SUOMESSA B, A1 sekä A kortti sisältää ajo-oikeuden myös M ja T luokan ajonevuoihin...

        Seuraamaksi kysytään "miksi näitä ei sitten merkata korttiin"

        No vastaus on se, että Suomalainen ajokortti kelpaa myös muissa maissa, mutta tuo säädös ei ole voimassa jokaisessa maassa, ymmärrätkö?

        Samaten esim jos ajaa thaimaassa B-kortin, saa sillä ajaa vaikka kuinka isoa moottoripyörää, vaikka kortissa ei A:ta erikseen olekaan, mutta suomessa taasen ei saa ajaa...


      • kardo
        Missä vikaa? kirjoitti:

        Nostamalla viisi vuotta vanhoja viestiketjuja?

        No SUOMESSA B, A1 sekä A kortti sisältää ajo-oikeuden myös M ja T luokan ajonevuoihin...

        Seuraamaksi kysytään "miksi näitä ei sitten merkata korttiin"

        No vastaus on se, että Suomalainen ajokortti kelpaa myös muissa maissa, mutta tuo säädös ei ole voimassa jokaisessa maassa, ymmärrätkö?

        Samaten esim jos ajaa thaimaassa B-kortin, saa sillä ajaa vaikka kuinka isoa moottoripyörää, vaikka kortissa ei A:ta erikseen olekaan, mutta suomessa taasen ei saa ajaa...

        kiitti


      • mie mie
        Hetkinenn kirjoitti:

        autokoulusta kysyttäni asiaa, niin sanoivat että mopoon ei riitä B kortti, vaan mopokortti tai A1/pikkuA/A kortti. Eli mopolla saa ajaa jos on A1/M
        mutta ei B-kortilla.

        et muuten kysynyt sä valehtelet!!! Kerroppa se autokoulun
        nimi jotta pälästään toimi luvasta keskustelemaan.


    • nico kemi

      moi saako sellasta invamopoa(erkkolaa)kolmipyöräista kulkee50 ajaa viisitoistavuotiaana ilman korttia

    • Vuosi 2012!
      • mats....

        Sulla on nyt vanha säädös. Niinkuin osoitteestakin näet, säädös on alkuperäisenä. Tässä ajantasaisesta säädöksestä:
        "A1-, A- tai B-luokan ajoneuvon ajo-oikeuden haltija saa kuljettaa myös M- ja T-luokan ajoneuvoa".

        Ja vuoden päästä tämä sama asia on ajokorttilaissa, hieman eri sanoin (uusi luokka AM).


    • saanko vai en???

      Saankos minä ajaa mopoa kun ajortissa on ABE CE DE?

      • mopedi kuski

        Et saa.


      • kf

        Kyllä saat ajaa vaikka mopoautoa .


      • eevertti

        Saanko minä paneskellä äitiäni pyllyyn B-ajokortilla?


    • valtra

      saakao t-kortilla ajaa mopoa?

      • Mopoasiantuntija

        ei saa


    • pk

      saako 75v ajaa mopoautoo ilman korttia

      • kumifillaristi

        Saa ajaa, ja kaikkia muitakin missä on kumiset fillarit tai telat alla.


    • frefrrf

      M- korttiin vaaditaan ajo-opetusta ja ajokoe, T-korttiin vain veikkaus, ja se on ilmainen jos ajaa M-kortin samalla. Ihmettelen että miksi 45kmh kulkevaan 100 kg painoiseen tarvitaan ajokoe mutta ei sitten toistakymmentä tonnia painavaan traktoriin? Ja T-kortilla saa ajaa liikennetraktorilla 50kmh jos ajaa omaa ajoa. Itsekkin olen ajanut liikennetraktorilla lavetti perässä jossa kaivuri kyydissä=D yhteispainoa sen 40t.

    • väärä laki

      HASSUA, ettei B-KORTILLA Suomessa saa ajaa 126 cm3 skootteria.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5319
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4745
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3016
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1767
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1581
    Aihe