Mulla on se normi autokortti,eli onko se nyt B. Kaveri väitti etten saa ajaa mopoa,kun siihen tarvii hakea erikseen maksavan mopokortin,toinen kaveri taas sanoi,että tottakai mopoa saa ajaa jos on ajokortti, piikkikortti,tai isomman moottoripyörän kortti.
Miten on?
saako ajokortilla ajaa mopoa?
35
28980
Vastaukset
- ajokortilla
saa ajaa mopoa.
Moottoripyörä on eri juttu.- sassa
..tuolta poliisin sivulta. Ihan uutta tietoa mulle. Luulin et tarvin mopokortin.. Mutta se henkilöutokortti sitten riittää.
- rattijehu
Mopoa saa ajaa M - ajokortilla ja MT - ajokortilla, mutta ei pelkällä T - kortilla.
Edellisten lisäksi mopedia saa Suomessa ajella kaikenlaisilla moottoripyörien ja autojen ajokorteilla.- Risupartanen.
Tätä olen ihmetellyt,että traktori,eli T-ajokortilla saa ajaa uusiakin isoja traktoreita ja niiden perässä esim.suuria lietevaunuja??? Mutta tällä T-kortilla,ET saa ajaa mopoa???????!!!!!!! Mitähän lie ollut lainsäätäjän mielessä.Jos kerta tuollaista yhdistelmää osaa ajaa,niin eiköhän moponkin sarviin kykene!!!! :-D
- alsdjfl
Risupartanen. kirjoitti:
Tätä olen ihmetellyt,että traktori,eli T-ajokortilla saa ajaa uusiakin isoja traktoreita ja niiden perässä esim.suuria lietevaunuja??? Mutta tällä T-kortilla,ET saa ajaa mopoa???????!!!!!!! Mitähän lie ollut lainsäätäjän mielessä.Jos kerta tuollaista yhdistelmää osaa ajaa,niin eiköhän moponkin sarviin kykene!!!! :-D
itse asiassa noita isoimpia traktoreita saa ajaa vain kuorma-auto kortilla. en nyt muista oliko siinä joku painoraja.
- hmh..
Risupartanen. kirjoitti:
Liikennetraktoria et saa ajaa ainakaan T-kortilla.
- KpA3
alsdjfl kirjoitti:
itse asiassa noita isoimpia traktoreita saa ajaa vain kuorma-auto kortilla. en nyt muista oliko siinä joku painoraja.
Kaikki muut traktorit kuin liikennetraktorit saa ajaa T-kortilla, eli kaikki traktorit missä on suurin nopeus 40 km/h. Liikennetraktoreissa se on 50 km/h. Mitään muuta rajoitusta esim. painon tai yhdistelmän koon ei ole...
Tosiaan aika ihmeellistä kuin kyseessä voi olla toistakymmentä tonninen yhdistelmä... Suoraan liikenteeseen vain ilman mitään ajokokemusta (tai mahdollisesti ajotaitoa...). Se vielä kun traktori ei missään tapauksessa ole "hyvää" ajoneuvo liikenteessä, esim. vaihteita ja jarruja ajatellen... Henkilöauto on kyllä paljon helpompi ajaa... - metallurg
alsdjfl kirjoitti:
meiltä syntyjään maatalon ihmisiltä.
T-kortilla ajettiin isoakin paska ei se haittaa kuormaa . ei mitään normaali maatalouslaiterajoituksia.
- gadhasd
Itselläni oli aluksi mopokortti ja nyt henkilöauton kortti. Takakannessa on merkinnät henkilöauton ja mopon ajoluvasta. Ilman mopomerkintää en saa ajaa. Laki on muuttunut. Ennen -85v syntyneet ei tarvitse mopokorttia.
- poliisien ohjeistuksen
mukaan saa...
http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/89C7A076CB88BC8BC2256BC300466EC6 - sipulisäkki
Jos olen lain oikein ymmärtänyt, niin tuohan pätee vain tilanteessa, jossa ei ole a, b tai vast. ajokorttia.
- __Timotei__
ennen 85 syntyneet saavat ajaa mopoa ilman MINKÄÄNLAISTA ajokorttia.
Ja "Mopokortti on pakollinen vuonna 1985 tai sen jälkeen syntyneille mopoilijoille, ellei heillä ole A1-, A- tai B-luokan ajokorttia."
HUOM!!! ELLEI!!! - mie mie
kyllä b korti..a saa ajaa mopoa mutta ei moottoripyörää. Naurettavaa ajokortti asetuksessa
on juuri se että Tkortillla saa ajaa 500hv:n hirviötä mutta ei pientä
mopo autoa/mönkijää.
- 7 § Ajo-oikeuden laajuus
B-luokan ajoneuvon ajo-oikeuden haltija saa kuljettaa myös M- ja T-luokan ajoneuvoa.
- TIETÄÄÄ..
Pitää olla JOULUKORTTI kahdella postileimalla, ei saa olla kahtavuotta vanhenpi!!!!!!!!
- saa tietoa kun
kysyt.
- Hetkinenn
autokoulusta kysyttäni asiaa, niin sanoivat että mopoon ei riitä B kortti, vaan mopokortti tai A1/pikkuA/A kortti. Eli mopolla saa ajaa jos on A1/M
mutta ei B-kortilla. - kyttien
Hetkinenn kirjoitti:
autokoulusta kysyttäni asiaa, niin sanoivat että mopoon ei riitä B kortti, vaan mopokortti tai A1/pikkuA/A kortti. Eli mopolla saa ajaa jos on A1/M
mutta ei B-kortilla.sivuilta niin siellä sanotaan et saa ajaa b-kortilla
- 18
kyttien kirjoitti:
sivuilta niin siellä sanotaan et saa ajaa b-kortilla
Siis saako ajaa scootteria jos on autokortti !!!
- Missä vikaa?
18 kirjoitti:
Siis saako ajaa scootteria jos on autokortti !!!
Nostamalla viisi vuotta vanhoja viestiketjuja?
No SUOMESSA B, A1 sekä A kortti sisältää ajo-oikeuden myös M ja T luokan ajonevuoihin...
Seuraamaksi kysytään "miksi näitä ei sitten merkata korttiin"
No vastaus on se, että Suomalainen ajokortti kelpaa myös muissa maissa, mutta tuo säädös ei ole voimassa jokaisessa maassa, ymmärrätkö?
Samaten esim jos ajaa thaimaassa B-kortin, saa sillä ajaa vaikka kuinka isoa moottoripyörää, vaikka kortissa ei A:ta erikseen olekaan, mutta suomessa taasen ei saa ajaa... - kardo
Missä vikaa? kirjoitti:
Nostamalla viisi vuotta vanhoja viestiketjuja?
No SUOMESSA B, A1 sekä A kortti sisältää ajo-oikeuden myös M ja T luokan ajonevuoihin...
Seuraamaksi kysytään "miksi näitä ei sitten merkata korttiin"
No vastaus on se, että Suomalainen ajokortti kelpaa myös muissa maissa, mutta tuo säädös ei ole voimassa jokaisessa maassa, ymmärrätkö?
Samaten esim jos ajaa thaimaassa B-kortin, saa sillä ajaa vaikka kuinka isoa moottoripyörää, vaikka kortissa ei A:ta erikseen olekaan, mutta suomessa taasen ei saa ajaa...kiitti
- mie mie
Hetkinenn kirjoitti:
mutta ei B-kortilla.et muuten kysynyt sä valehtelet!!! Kerroppa se autokoulun
nimi jotta pälästään toimi luvasta keskustelemaan.
- nico kemi
moi saako sellasta invamopoa(erkkolaa)kolmipyöräista kulkee50 ajaa viisitoistavuotiaana ilman korttia
- Vuosi 2012!
7 § Ajo-oikeuden laajuus
"A- tai B-luokan ajoneuvon ajo-oikeuden haltija saa kuljettaa myös T-luokan ajoneuvoa."
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1990/19900845
Vieläkö ajetaan B-kortilla Mopoa???- mats....
Sulla on nyt vanha säädös. Niinkuin osoitteestakin näet, säädös on alkuperäisenä. Tässä ajantasaisesta säädöksestä:
"A1-, A- tai B-luokan ajoneuvon ajo-oikeuden haltija saa kuljettaa myös M- ja T-luokan ajoneuvoa".
Ja vuoden päästä tämä sama asia on ajokorttilaissa, hieman eri sanoin (uusi luokka AM).
- saanko vai en???
Saankos minä ajaa mopoa kun ajortissa on ABE CE DE?
- mopedi kuski
Et saa.
- kf
Kyllä saat ajaa vaikka mopoautoa .
- eevertti
Saanko minä paneskellä äitiäni pyllyyn B-ajokortilla?
- valtra
saakao t-kortilla ajaa mopoa?
- Mopoasiantuntija
ei saa
- pk
saako 75v ajaa mopoautoo ilman korttia
- kumifillaristi
Saa ajaa, ja kaikkia muitakin missä on kumiset fillarit tai telat alla.
- frefrrf
M- korttiin vaaditaan ajo-opetusta ja ajokoe, T-korttiin vain veikkaus, ja se on ilmainen jos ajaa M-kortin samalla. Ihmettelen että miksi 45kmh kulkevaan 100 kg painoiseen tarvitaan ajokoe mutta ei sitten toistakymmentä tonnia painavaan traktoriin? Ja T-kortilla saa ajaa liikennetraktorilla 50kmh jos ajaa omaa ajoa. Itsekkin olen ajanut liikennetraktorilla lavetti perässä jossa kaivuri kyydissä=D yhteispainoa sen 40t.
- väärä laki
HASSUA, ettei B-KORTILLA Suomessa saa ajaa 126 cm3 skootteria.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä912900Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2991676Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461547- 871391
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4021374Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3981292Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21079Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381037Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun329874Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden257855