Ikkunaan lentäneen linnun lopettaminen?

Raili.A-P

Hei nimeni on Raili ja olen 56-vuotias leskeksi jäänyt tuusulalaisrouva. Vietän paljon aikaa tuttavapariskuntani Irman ja Erkin maaseutuasunnolla Sipoossa. Viime viikonloppunakin olin heitä auttamassa lehtien haravoimisessa.

Keskustelimme viikonlopun aikana mieltämme vaivanneesta ongelmasta. Nimittäin Irman ja Erkin maaseutuasunto sijaitsee etelään viettävällä rinteellä ja talossa on isot ikkunat, joihin etenkin kirkkaalla aurinkoisella ilmalla lentää usein lintuja pahki. Viikonlopun aikana peräti kolme lintua (sanoisin että sinitiaisia olivat) lensi ikkunaan ja ne kituivat nurmikolla tunnin verran kunnes kuolivat.

Eläinrakkaana ihmisenä (itselläni ollut kissoja, joista viimeisin kissani Töpö kuoli munuaisvaivoihin kesällä) en kestä katsoa eläinten kärsimystä ja Irmakin oli tästä kärsimyksestä erittäin huolissaan. Olisimme halunneet lopettaa linnut kärsimyksistään mutta Erkki sanoi kyllä ne siihen kuolee eivätkä kärsi. Olen tästä asiasta eri mieltä ja keskusteltuani ystäväni Liisan kanssa asiasta hänkin ajatteli samoin.

Haluaisin tietää miten te muut olette ratkaisseet tämän ikkunaan lentäneen linnun ongelman. Tietenkin jos kuolee heti ei ole ongelmaa ja voi laittaa kompostiin maatumaan. Käsittääkseni salmonellaongelman vuoksi hyvä käyttää hanskoja?

Mutta jos lintu (tässä tapauksessa sinitiaiset) jäävät sätkimään ja kiivaasti hengittämään kymmeniksi minuuteiksi nurmikolle, mielestäni kysymyksessä suuri kärsimys ja sen vuoksi olisi hyvä lopettaa lintu siihen paikkaan.

Olin erittäin järkyttynyt seuratessani yhden sinitiaisen kuoleman tekemistä. Siksi asia on minulle tärkeä ja toivoisinkin asiallisia vinkkejä.

Ystävällisin terveisin,
Raili

33

18454

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ekoistinen

      Asiaa pohdit, Raili. Kyllä luontokappale kärsii siinä missä isompikin ihminen. Kärsiviin lintuihin en ole törmännyt, mutta entisen kerrostaloni rapattua seinää kiipesivät ja kipittivät liian pienet oaravanpojat, joiden taidot tai voimat eivät aivan riittäneet. Useammankin kerran oravanpoikkia makasi nurmella pudonneena ja selkäranka katkenneena. Mielestäni viisaasti toimi naapurini, joka kerrankin lapiolla lopetti pikkuveitikan kärsimykset. Pahalta tuntuu armomurha, mutta parempi sekin kuin oaravaparan kitua halvaantuneena suurissa tuskissa. Kyllä eläinkin kipua tuntee, se on selvä.
      Aurinkoista syksyä sinulle, Raili! Onneksi joillakin on vielä inhimillistä ajattelua tallella.

    • Taneli

      Kesällä ikkunaamme päin lensi mustarastas niin että sisään kuului kunnon pamaus ja lasiin jäi sellainen läntti missä oli höyheniä kiinni. Menin pihalle kituvaa lintua etsimään ja ikkunan alta löysinkin mustarastaan joka näytti siltä että niska olisi vääntynyt ja toinen siipi oli ihan epämääräisessä asennossa. Lintu liikkui vähän ja oti sen käteen, oioin siiven ja ajattelin soittaa kaverille että olisiko mitään tehtävissä. Lintu oli pitkään ihan liikkumaton ja juuri kun olin laskemassa sitä maahan että lapiolla auttaisin sitä, niin se lähtikin lentoon. Viikkoa myöhemmin sama juttu, tälläkertaa lasiin vaan lensi pajulintu. Otin senkin käteen ja lintu meni ihan liikkumattomaksi ja oltuaan liikkumattomana jonkin aikaa avasin kättäni ja sekin lähti lentoon ja lensi suoraan läheiseen pensaaseen. Laitoimme ikkunaan ohuet verhot, eikä siihen senjälkeen ole lintuja lennellyt. Oli hyvä etten kerennyt niitä lintuja lopettamaan, sillä sillä mustarastaalla oli pesä lähistöllä ja poikaset pesässä.

      • lintu

        Vaikka linnut ikkunaan lentäessään näyttää kamalasti kärsivän, niin kannattaa ottaa se pimeään (vaikka pahvilaatikkoon) sisälle ja antaa olla siellä rauhassa jonkin aikaa. Yleensä linnut kuolevat samantien törmätessään ikkunaan, mutta jos ne/se ei ole vielä kuollut niin kannattaa yrittää auttaa sitä juuri yllämainitsemallani tavalla. Jos vaikka lintu on ollut tunnin, pari laatikossa, niin luultavasti se on siinä ajassa tervehtynyt (törmäyksestä seuraa usein tajunlähtö, aivotärähdys, yms. joka saa linnun jopa näyttämään kuolleelta) tai sitten lintu on kuollut. Eli itse en menisi missään nimessä tappamaan lintua, koska se saattaa olla vain 'pyörtynyt' ja usein lintu kouristeleekin ikävän näköisesti, vaikkei mitään kuoleman vakavaa olekaan tapahtumassa.


    • minä

      meillä törmäsi kesällä räkättirastas ikkunaan ja lähti lentelemään jonnekkin.myöhemmin päivällä se löytyi pihalammestamme hukkuneena.isäni joutui tappamaan marjapuskien verkkoihin tarttuneen räkätin,sillä toinen siipi roikkui puoliksi irti olleena.

      • meppuFIU

        Marjapuskien verkot koska ne tapaa ja kiduttaa paljon lintuja sekä siilejä! "Se" ketä käyttää marjapuskissa verkkoja on pahimpia eläinrääkkääjiä... ja onkon meillä ihmisillä puutetta marjoista kun niitä tällä tavalla suojellaan..toisella puolella maailmaa kuollaan janoon ja täällä on mettät täynnä marjoja ja sieniä, mut kun ollan niin pirun laiskoja että täytyy marjat kasvattaa lähellä ulko-ovea että ei tarvitse nähdä vaivaa ..on siinä hyvä sitten muistella marjan tuotantoa kun viettomia eläimiä leikellyt verkosta pois ja tehnyt murhia.


      • mä vaan
        meppuFIU kirjoitti:

        Marjapuskien verkot koska ne tapaa ja kiduttaa paljon lintuja sekä siilejä! "Se" ketä käyttää marjapuskissa verkkoja on pahimpia eläinrääkkääjiä... ja onkon meillä ihmisillä puutetta marjoista kun niitä tällä tavalla suojellaan..toisella puolella maailmaa kuollaan janoon ja täällä on mettät täynnä marjoja ja sieniä, mut kun ollan niin pirun laiskoja että täytyy marjat kasvattaa lähellä ulko-ovea että ei tarvitse nähdä vaivaa ..on siinä hyvä sitten muistella marjan tuotantoa kun viettomia eläimiä leikellyt verkosta pois ja tehnyt murhia.

        On ikävää et otat ton nälänhädän mukaan viestiisi.
        Millä ihmiset auttaa niitä ihmisiä siellä,jos ne ei osta verkkoja puskiinsa.Ei.Mä menin perheen kanssa kaheks viikoks Thaimaaseen viettään joulua,ja kappas!Tuli pikkunen aalto.No,paettiin sisämaahan ja meidän perhe säästy.Me ehditttiin olla siellä viisi päivää.Mä näin ne ihmiset siellä,ja niillä oli hätä.Olin viime kesänä Kenyassa perheeni kanssa kahden viikon lomalla.Mä olen nähnyt ne ihmiset siellä slummiaueilla.Minä ja mun perhe ollaan autettu niitä ihmisiä sielä niin paljon kuin meidän oli mahdollista.Mutta asiasta toiseen,ihmiset ei pysty auttamaan niitä ihmisiä sillä että ei osta lintuverkkoa.On ikävää että lintuja niihin tarttuu,mutta lentäähän niitä yhtälailla ikkunaan ja jää auton alle.


      • meppuFIU
        mä vaan kirjoitti:

        On ikävää et otat ton nälänhädän mukaan viestiisi.
        Millä ihmiset auttaa niitä ihmisiä siellä,jos ne ei osta verkkoja puskiinsa.Ei.Mä menin perheen kanssa kaheks viikoks Thaimaaseen viettään joulua,ja kappas!Tuli pikkunen aalto.No,paettiin sisämaahan ja meidän perhe säästy.Me ehditttiin olla siellä viisi päivää.Mä näin ne ihmiset siellä,ja niillä oli hätä.Olin viime kesänä Kenyassa perheeni kanssa kahden viikon lomalla.Mä olen nähnyt ne ihmiset siellä slummiaueilla.Minä ja mun perhe ollaan autettu niitä ihmisiä sielä niin paljon kuin meidän oli mahdollista.Mutta asiasta toiseen,ihmiset ei pysty auttamaan niitä ihmisiä sillä että ei osta lintuverkkoa.On ikävää että lintuja niihin tarttuu,mutta lentäähän niitä yhtälailla ikkunaan ja jää auton alle.

        auttamista ostaa verkkoja sillä että voi auttaa heitä ja tappaa täällä viettomia eläimiä? Kyllä tässä jokainen empaattinen ihminen on oman panoksen antanut heille! Kaikilla ei ole mahdollisuus sinne lähteä auttamaan mut sitä varten ovat ne järjestäytyneet ammattilaiset joita yritetään tukea! Hienoa että te selvisitte...minulla kyllä jäi sinne neljä ystävää:-(


      • mä vaan
        meppuFIU kirjoitti:

        auttamista ostaa verkkoja sillä että voi auttaa heitä ja tappaa täällä viettomia eläimiä? Kyllä tässä jokainen empaattinen ihminen on oman panoksen antanut heille! Kaikilla ei ole mahdollisuus sinne lähteä auttamaan mut sitä varten ovat ne järjestäytyneet ammattilaiset joita yritetään tukea! Hienoa että te selvisitte...minulla kyllä jäi sinne neljä ystävää:-(

        Mulla ei jäänyt sinne ketään tuttua.Äidin setää me sinne tosin mentiinkin katsomaan ku se sinne oli muuttanut koska vaimonsa kuoli mut heitti henkensä kankkulan kaivoon kuukaus ennen matkaa.oltiin sovittu jo tapaamispaikkakin mut ei ehditty nähä sitä enää.nähtiin se viimeks seittemän vuotta sitten.oli äidille aika kova pala.


      • sip-su
        mä vaan kirjoitti:

        On ikävää et otat ton nälänhädän mukaan viestiisi.
        Millä ihmiset auttaa niitä ihmisiä siellä,jos ne ei osta verkkoja puskiinsa.Ei.Mä menin perheen kanssa kaheks viikoks Thaimaaseen viettään joulua,ja kappas!Tuli pikkunen aalto.No,paettiin sisämaahan ja meidän perhe säästy.Me ehditttiin olla siellä viisi päivää.Mä näin ne ihmiset siellä,ja niillä oli hätä.Olin viime kesänä Kenyassa perheeni kanssa kahden viikon lomalla.Mä olen nähnyt ne ihmiset siellä slummiaueilla.Minä ja mun perhe ollaan autettu niitä ihmisiä sielä niin paljon kuin meidän oli mahdollista.Mutta asiasta toiseen,ihmiset ei pysty auttamaan niitä ihmisiä sillä että ei osta lintuverkkoa.On ikävää että lintuja niihin tarttuu,mutta lentäähän niitä yhtälailla ikkunaan ja jää auton alle.

        Miksi meidän pitäisi käyttää marjaverkkoja?


    • sip-su

      Hyvä olisi toki laittaa ikkunaan jotakin, joka ehkäisisi lentelyt. Erkki ei ilmeisesti tiedä, että linnuillakin on kipuaisti?!? Tottakai ne kärsii, jos ovat loukanneet! Ihminen on lain mukaan velvollinen auttamaan hädässä olevaa eläintä. Tähän kuuluu ikävä kyllä usein eläimen lopetus.

      Lintu tarkistetaan, ettei ole vain pökrännyt. Mikäli se on loukkaantunut, on armeliainta lopettaa se välittömästi lyömällä jollakin kovalla, esim. kirveen hamarapäällä, päähän. Toisella kädellä lintu pidetään paikallaan. On oltava tarkkana, että isku osuu päähän ja varmasti tappaa heti.

      On myös hyvä muistaa, että siipensä pahasti loukannut lintu on elinkelvoton.

      • Järki_kädessä_

        Sori vaan mutta ennen kuin alkaa leikkiä jumalaa ja listiä lintuja kannattaa antaa reilusti rauhaa ja aikaa toipua.
        Useamman linnun olen nähnyt kouristelevan ja/tai pökränneen ja tunnin parin kuluttua olevan siivillään. Loukkaantumista ei voi tietää ennen kuin saavat pökräysvaiheen ohi. Senkin jälkeen ovat vielä aika pöllämystyneitä. Joten lääkärileikkeihin ja "armomurhiin" vähän jarrua.


    • Päivi

      Lapiolla kaula katki.. nopeaa ja kivuton.

      • tyttö87

        Meillä lensi ihan vasta tilhi ikkunaan. Vein sen sisälle ja pahvilaatikkoon kun se ei päässyt lentämään. Ihan voimissaan näytti muuten olevan, nokki kovasti käsiäni, onneksi oli hanskat. Jonkun tunnin se kyyhötti laatikkossa, menin sitten katsomaan niin se oli kuollut. Ilmareikiä sillä oli, joten siitä ei ollut kyse. Tiedä sitten`?


    • teen näin

      Itse otan linnun sisälle ja pistän sen pahvilaatikkoon pimeään hiukaksi aikaa rauhoittumaan shokistaan..yleensä ottaen kaikki on toipunut. ;)
      Viimeksi otin hippiäisen ja annoin sille hiukan vettä pipetillä nokan kärkeen (shokissa voi tietääkseni olla hyvä saada nestetasapaino kuntoon mikäli lintu ottaa vettä muuten ei kannata lintua paljoa pidellä ettei stressaannu lisää ja lintu toipumaan sitten ..hienosti pyrähti pois hetken kuluttua...eli älä ihmeessä lopeta ellei siihen ole todellista tarvetta..ohjeita saat myös paikalliselta eläinsuojelijalta jolla on vastuullaan luonnonvaraiset eläimet(itse olen sinne monesti soittanut). Ikkunoille kannattaa laittaa iso haukkaa muistuttava lintuprofiili, joka karkottaa pikkulintuja kauemmaksi.

      • onko kuollut?

        Mistä tietää onko lintu kuollut vai pyörtynyt/koomassa? Kuinka nopeasti lintu "kylmenee"? Voiko linnun laittaa myös ulos rauhalliseen paikkaan selviämään? En uskalla jättää lintua sisälle koska meillä on kissa....


      • sitten ajan kanssa selviää
        onko kuollut? kirjoitti:

        Mistä tietää onko lintu kuollut vai pyörtynyt/koomassa? Kuinka nopeasti lintu "kylmenee"? Voiko linnun laittaa myös ulos rauhalliseen paikkaan selviämään? En uskalla jättää lintua sisälle koska meillä on kissa....

        eli kannattaa odottaa rauhassa josko elonmerkkejä tulee :)
        Mikäli lintu on vahingoittunut selkeästi ota paikalliseen eläinsuojeluun yhteyttä ja saat sieltä neuvoja varsinkin jos kyse on harvinaisemmasta linnusta mutta omassa piirissäni myös pulunpoikasesta on huolehdittu...silloin sanoivat että katsovat aina tilanteen ja jos ei ole mitään tehtävissä niin lopettavat linnun mutta jos lintu on lähes terve ja mahdollisuudet hyvät ottavat sen huolehtiakseen.
        Voisit varmaan laittaa linnun pahvilaatikkoon ja vessaan toipumaan varsinkin jos úlkona on kovin kylmä shokista toipumiseen. Lämpimämmällä ilmalla voi olla joku suojaisa turvallinen paikka kuitenkin pahvilaatikkoon laitettuna (pimeys ja normaali lämpö on hyvästä toipumista ajatellen; varsinkin jos lintu toipuu nopeasti se voi loukata itsensä pyrkiessään lentoon)ja kuitenkin paikkaan johon ei kissat tai oravatkaan pääse.
        Päästä lintu siellä vapaaksi mistä sen löysit.. :)


    • Linnun puolesta

      Mun ikkunaan törmäsi just äsken lintu, oon ihan sokissa sen puolesta. Se ei näytä olevan mitenkään loukkaantunut (siipi oudosti tai mitään) se vain kyhjötti siinä. Hain autotallista sille pahvilaatikon ja laitoin sen siihen. Se on ollut nyt siinä hetken. Toivon kokoajan että se lähtisi lentöön. Pidetään peukkuja !

      • ...

        Juuri noin.
        Tässä ketjussa on täysin älyttömiä vinkkejä. On täysin normaalia että lintu menee shokkiin törmättyään, mutta jos on hengissä niin todennäköisesti toipuu.

        Lintu kyljellään olevaan pahvilaatikkoon tai muuhun hämärään paikkaan. Tarkistus parin tunnin päästä, jos se makaa siellä vielä silloin niin voi harkita lopettamista.


    • Hui hirviä

      Itse heräsin juuri äskön isoon kolaukseen. Mietin, että naapurin vekarat heitti jotain ikkunaan, mutta että ne olisi hereillä ennen puol seitsemää sai minut menemään ulos tutkimaan tilanteen. Melkein rukoilin, etten löytäisi sieltä lintua ja kas kummaa. Ikkunan alla makasi räkättirastas kyljellään. Paniikissa aloin hokea mitä-mä-teen mitä-mä-teen... Eniten huolestutti se, kun se selvästi hengitti. Kuollut haudataan, mutta mitä elävälle pitää tehdä? Menin sitten netistä lukemaan, niin neuvottiin vaan jättämään siihen.

      Menin heti katsomaan lintua, joka oli jo noussut seisomaan. Hieman sekaisin ja järkyttynyt se oli. Nokka auki ja hengitti raskaasti, mutta aika nopeasti se hengitti normaalisti. Se jäi siihen vielä hetkeksi kelailemaan, mitä juuri äskön tapahtui, jolloin huomasin, että tämän toinen jalka oli hieman oudossa asennossa. Äkkiäkös lintu lensi pois enkä saanut tietää, oliko sen jalkaan sattunut vai ei...

    • LintuLiikennettä

      minä ehdotan että laitat ikkunaan vaikka kuvan haukasta niin ei enää linnut törmäile

    • filosofisti

      Mitä luontokuvaajat tekevät jos susi tappaa jäniksen. Ei mitään, vaikka sillä olisikin mahdollisuus estää koko tapahtuma.
      Miksi? Koska on tehnyt itselleen selväksi ettei puutuu luonnon kiertokulkuun mitenkään.

      Sinänsä ymmärrän ajatuksen jättää vain lintu ulos kitumaan. Ehkä se siinäkin virkoaa ehkä ei. Ymmärrän myös toisen puolen että päästää kärsimyksistä.

      Kuka käskee seurata linnun kärsimistä?

      • niiettä

        IKKUNAT EIVÄ KUULU LUONNON KIERTOKULKUUN


    • rip räkättirastas

      Mikä näitä lintuja vaivaa, kun lentävät jopa pieneenkin "rakoon" ikkunassa? Itselläni on ikkunaverhot siten, että vain keskelle jää kolmion muotoinen aukko, josta tulee valoa, eli korkeintaan 1/3 1/4 ikkunapinta-alasta "näkyvillä". Siitä huolimatta juuri äsken lensi ilmeisesti räkättirastas suoraan keskelle tuota "aukkoa". Kova mojahdus vain kuului, ja tuolla maassa nyt näkyy henkensä menettäneenä.

      Samanlainen tapahtui muutama päivä takaperinkin. Jokin lintu komahti vain. Miksi ne haluavat tunkea lentämään jopa pienestäkin "aukosta"? Luulisi edes hieman olevan luonnollisia vaistoja, että vapaammasta lentäisivät.

      • rip räkättirastas

        Taitavatkin muuten olla räkätin pentuja. Ovatko ne jo lähteneet pesästä? Taas yksi tömähti tuossa, mutta ei sentään suoraan päin ikkunaa tullut, vaan kovalla mojahduksella ikkunalaudalle :) Vähän aikaa katseli siinä ja sitten etäisyyttä mitaten varovaisesti vaappuen lennähti läheiseen pusikkoon :)


    • Hentomielinen

      Eilen illalla otin ulko-oven eteemme pökertyneen talitintin turvaan kylpypyyhkeellä vuorattuun pahvilaatikkoon parvekkeellemme joka on lasitettu. Talitintti ei pystynyt lentämään mutta oli muutoin ärhäkkä ja yritti kyllä lentoa. Annoin sille siemeniä ja lämmintä vettä. Aamulla kun menin katsomaan "potilasta" ei sitä löytynyt mistään, pieni kakka vain muistona. Oli jostain lasiparvekkeen pienestä raosta lentänyt pois. Sisukas kaveri, kyllä kannatti yösija antaa ;)

    • sälekaihtimet..

      Yksi erittäin hyvä keino välttää ikkunaan lentämistä on sälekaihtimet. Sen jälkeen ei ole meidän ikkunoihin törmännyt yksikään lintu! :)

    • fvot7l.p5

      kyllä teidän viherpiiperöiden toiminta täyttää eläinsuojelurikoksen tunnusmerkit ihan heittämällä... tosin siinä ei ole mitään uutta...

    • ehkäisevä ohje

      Ikkunaan voi laittaa valkoiset langat esim nastoilla pokiin 10 cam välein. Langat laitetaan kulkemaan ruudun poikki joko pysty tai vaakasuoran.

      • Anonyymi

        Laitoin mökille joka ikkunaan eri korkeuksille kalastajalangasta roikkumaan styroxpalloja, joita saa askarteluosastolta. Maalasin niihin eri väreillä pieniä kuvioita. Ne voi laittaa tosi lähelle ikkunaa ja ne heiluvat pienessäkin tuulenvireessä mutta eivät kolise ikkunaan. Eipä ole ainakaan vielä tumpsahtanut lintusia ikkunaan.


    • luonnonlaki

      Onhan näitä lintusilppureita pian kaikki paikat täynnä. Tuulivoimalaitosten 70 metriä pitkien siipien kärkien nopeus on 300 - 400 km/h luokkaa. Tämä on liikaa monelle lintulajille, mutta toisaalta taas ketut, supikoirat ja kissat, jopa sudet hyötyvät tästä, kun saavat helppoja aamupaloja. Ei tällaisista kannata liikaa vetää herneitä nenään, koska luonnossa aina joku hyötyy toisen kuolemasta. Jos raadot eivät päädy petojen suihin, niin varikset nappaavat makupalat itselleen.

    • Anonyymi

      Näin syksyisin on täälläkin tilhien hilpeä joukkoitsemurha sesonki käynnissä. Kolme raatoa keräilin eilen tömpsteriin ja taas kolahti yksi.

      Ajattelin viritellä jotain pelättimiä ikkunoihin, mutta en taas keksi että mikä noita känniääliöitä pelottaisi. Onko kellään hyviä ajatuksia?

      kokeilen nyt ensin liimata "petolinnun siluetin" ikkunaan.

      ..paitsi että näyttää enemmän päin p€rsettä tehdyltä joulukuuselta, eikä ole teippiä niin ripustin tuon leipäpussinsulkija/joulutähti-virityksellä. On muuten pinkki pala paperia tytön aarteista, mutta ehkä joku vaarallinen lintukin on pinkki, niinku vaikka flaminko.

      We'll see..

    • Anonyymi

      itse vein kuolevan linnun eläinlääkärille.ei maksanut edes mitään koska kyseessä oli luonnon eläjä.

    • Anonyymi

      Mielestäni ihmiset voisivat kunnioittaa eläinten elämää sen verran, ettei niitä heitetä johonkin hiton kompostiin tai jätetä maantielle ajettavaksi yli uudestaan ja uudestaan. Mitä pahaa ne muka tekivät ansaitakseen tulla esim ajetuksi yli. Itse kerään aina kun mahdollista kuolleen eläimen esim. tieltä ja vien sen metsään vaikka jonkun puun alle. Sinne se kuuluu, metsässä on ja oli sen koti. Siellä pitää myös olla sen viimeinen leposija.❤️. Tai sitten sen voi tietenkin haudata.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      42
      2197
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      51
      1728
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      37
      1548
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      43
      1511
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1459
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1430
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      3
      1361
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1281
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1245
    Aihe