Somalian asevientikielto.

KARVINISTI

Kotimaan politiikasta tietää suurin piirtein milloin kannattaa höristellä korviaan: kun uutisten lukijan korvat vispaa niin paljon että se on vaarassa nousta ilmaan. Maailman politiikasta ei ota selvää vanha Erkkikään, voi vain arvailla missä milloinkin rysähtää.

Afrikka on kyllästetty aseilla. Ruoka on loppunut useinkin mutta aseet ja ammukset ei koskaan. Siksi hiukan ihmetyttää tämä etiikan ja moraalin puuska, YK:n asevientikielto Somaliaan.

Poliitikkojen ja pankkiirien omatunto herää vain yhdestä syystä, heidän hiekkalaatikolleen on tullut joku uusi peluri joka haluttaisiin häätää pois. Valistumaton arvaus: olisikohan Kiina kokeilemassa siipiään?

4

324

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • China twn

      ei kiina kokeile enään siipiään, sillä se on suurin aseiden viejä mitattuna materiaalimäärällä.
      rahallisestikin se on 3.

      • KARVINISTI

        Taidanpa olla puolinukuksissa valvotun yön jälkeen kun odottelen aika-ajoja. En tiedä mikä Kiinan asema on Afrikassa mutta ajattelin jonniilaista sillanpääaseman hankkimista. Olipa typerä juttu, unohdetaan.


      • KARVINISTI kirjoitti:

        Taidanpa olla puolinukuksissa valvotun yön jälkeen kun odottelen aika-ajoja. En tiedä mikä Kiinan asema on Afrikassa mutta ajattelin jonniilaista sillanpääaseman hankkimista. Olipa typerä juttu, unohdetaan.

        Epäilen, että Kiina hankkisi sillanpääasemaa yhtään mistää.
        Historia ei anna yhtään esimerkkiä, jolloinka Kiina etsisi länsimaalaisen mallin mukaan sillanpääasemia toiselta puolen maapalloa. Naapureitaan sillä on kyllä ollut tendenssi pyrkiä hallitsemaan.

        Jos minä olisin Kiina, niin ainoa kiinnostava ilmansuunta olisi pohjoinen. Siperia rikkauksineen.

        Mitenkään mihin liittymätön anekdootti Kiinasta: Kiina varusti valtamerilaivaston kauan ennenkuin Kolumbus oli edes Amerikkaa löytänyt ja kävi Afrikassa.
        Siis vain kävi. Se ei ollut kauppalaivasto, ei sotalaivasto vaan he vain päättivät käydä siellä. Niinkuin turistit.
        Ikäväkseni en muista edes vuosisataa.


      • nykyisin
        dj-marco kirjoitti:

        Epäilen, että Kiina hankkisi sillanpääasemaa yhtään mistää.
        Historia ei anna yhtään esimerkkiä, jolloinka Kiina etsisi länsimaalaisen mallin mukaan sillanpääasemia toiselta puolen maapalloa. Naapureitaan sillä on kyllä ollut tendenssi pyrkiä hallitsemaan.

        Jos minä olisin Kiina, niin ainoa kiinnostava ilmansuunta olisi pohjoinen. Siperia rikkauksineen.

        Mitenkään mihin liittymätön anekdootti Kiinasta: Kiina varusti valtamerilaivaston kauan ennenkuin Kolumbus oli edes Amerikkaa löytänyt ja kävi Afrikassa.
        Siis vain kävi. Se ei ollut kauppalaivasto, ei sotalaivasto vaan he vain päättivät käydä siellä. Niinkuin turistit.
        Ikäväkseni en muista edes vuosisataa.

        on ottanut globalisaation huomioon, on aika iso teijä Afrikassa, poraa öljyä siellä, mm. Sudanissa.

        Suurin aseiden viejä taas on nykyään Venäjä joka on ohittanut 2000 luvulla USA:n, käsiaseitten suurin viejä taas on EU
        http://plus.kaleva.fi/cf/juttu.cfm?j=328992

        USA taas vie eniten aseita kantajineen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1323
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      841
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      650
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      481
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      454
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      150
      422
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      397
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe