Kyllä nyt alkaa viimeistään olemaan aika laittaa viimasuojaa Xantian keulille. Olin viime yönä palaamassa työmatkalta kotiinpäin ja moottoritiellä alkoi Xantian lämmöt jo uhkaavasti laskemaan, ulkoilma on jo melko kylmä yö-aikaan.
Välttäkseni nykimisen (=huohottimen jäätymisen) laitan keulille viikonlopun aikana vällyn. Onko sen materiaalin oltava lämmönkestävää, vai kelpaako perinteinen välly eli matonsuikale ??
Pitääkö hydraulikkaa suojata jotenkin tulevalta talvelta ??
t. eka talvi xantian kanssa (-95)
Nyt on vällyn aika !
10
1824
Vastaukset
- vaan
laita vaan puskurissa oleva aukko tukkoon,
ei tarvi olla lämmönkestävää, saatavana valmiita suojuksia. hydrauliikkaa ei tarvi suojata, jos ei hydraulinesteitä ole vaihdettu pitkään aikaan, ne kannattaa vaihtaa, pakkanen ei yleensä vaikuta hydrauliikkaan. - veegoo
kannattaa laittaa joku pohjapanssari/suoja kanssa
- Innokenti
Itse ostin 96-xantiaan viikolla viimasuojan Vehosta (Koivuhaka, maksoi 17 euroa.
- Anonyymi
onko joku tietty pakkasraja kun tämä "välly" kannattaa asentaa sitikkaan ? Jossakin oli maininta että voi aiheuttaa moottorin kuumenemisen, oliko se nyt 72 asteen rajan ylityksen
C5
- Chrisse E.
ei kannata laittaa mitään kotikutoista riepua keulille vaan tarkoitukseen tehtyä viimasuoja, niitä saa lähes jokaisesta tarvikeliikkeestä.
Miks tämä vällyhomma aina tulee tänne xanttu osastolle, eix muissa autoissa ole samaa ominaisuutta ??
chrisse- Kari
Onhan niissä samat ongelmat, muttei kaupasta saatavaa viimasuojaa. Joutuvat raukat kärsimään tai laittamaan niitä vällyjä nokalle. Mutta eihän se ole mies, eikä mikään, jos talvella pitää pitkiä kalsareita.
- Kari
Kari kirjoitti:
Onhan niissä samat ongelmat, muttei kaupasta saatavaa viimasuojaa. Joutuvat raukat kärsimään tai laittamaan niitä vällyjä nokalle. Mutta eihän se ole mies, eikä mikään, jos talvella pitää pitkiä kalsareita.
...se ajankin toyota corollalla! Ja karvanopatkin mulla on.
- jkl
Kari kirjoitti:
...se ajankin toyota corollalla! Ja karvanopatkin mulla on.
Olen vetänyt huohottimen suoraan öljypohjan viereen niin ei jäädy eikä öljysumu karstota konetta
- citikka99
Vaihda autoosi kunnossa oleva termostaatti (avautumislämpötila 89 astetta celssiusta). Ei näillä yölämpötiloilla moottorin lämpötilan pitäisi mihinkään laskea. No diesel ehkä, jos laskettelee pitkää alamäkeä moottorijarrutuk-sella.
Mielestäni viimasuojan tehtävänä on lähinnä varmistaa huohotinputken sulanapysyminen, erityisesti silloin, jos huohotinputkea ei ole varustettu lämpövastuksella tai muutoin suojattu. Samalla suoja saattaa jouduttaa moottoritilan lämmön kohoamista normaaliin lämpötilaan. Moottoritilan lämmön säilyminen on pääasiassa riippuvainen termostaatin toiminnasta.
Kovilla pakkasilla huohotinputken jäätyminen on ongelmana useassa automerkissä.
Kovilla pakkasilla kannattaa suojata moottoritila myös alta varsinkin, jos ajomatkat ovat lyhyitä. - Anonyymi
Nyt viimeistään alkaa tyhjät banaanilaatikot häviämään Markettien takapihoilta tosin käy Citikkaan Tampax laatikostakin tehty viimasuoja onhan siinä ollut tavarakin käytetty päin vittua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 794287
- 293194
- 2013122
- 512947
- 242885
Miten hitsissä ulosoton asiakas?
On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez3212646Kuule rakas...
Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl422613Kela valvoo lasten tilejä.
Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen2342307Törmättiin tänään
enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v252136- 452077