Kaksikielisyyden Isänmaallisuus?

Isänmaallinen

Onko virallisen kaksikielisyyden vastustaminen Isänmaallista?

Minusta se on hyvin Isänmaallista.

19

1081

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Karjalan palautuksesta

      Teennäisestä kaksikielisyydestä aiheutuneet kulut voimme tulevaisuudessa sijoittaa Karjalan jälleenrakentamiseen.

      Tupla hyöty kerralla. Kaksikielisyys poistuu ja Karjalan jälleenrakentamisen rahoitus järjestyy.

      • A.Punaniska

        Meinaan siitä säästyvät varat; vaikka sulkisi kaikki Suomen julkiset laitokset, ei saataisi tarpeeksi pääomaa käytettäväksi luovutetun alueen siistimiseen. (Toisaalta, kyllä minustakin täällä pelkästään suomenkielellä pitäis pärjätä)


    • Germaanit ja suomalaiset asuttivat Suomenniemen kutakuinkin samoihin aikoihin.
      Germaanit (skandinaaveja pääasiassa) jäivät rannikolle suomalaisten jatkaessa sisämaahan. Elikeinojen ja kulttuurien eroista johtuen. Myös tiiviit kauppayhteydet Itämeren alueella edesauttoivat skandinaavikielten asemaa rannikkoalueella.
      Kauppaa kun on helpompi käydä, jos on yhteinen kieli.
      Sisämaassa väestöpohjasta ja myös vähemmästä kulttuurivaihdosta johtuen pysyi ja valtasi alaa suomenkieli.

      Saamelaiset, jotka asuttivat koko Suomenniemeä ennen em. kansallisuuksien invaasiota sulautuivat suomalaiseen väestöön, kielisukulaisuus kuin myös elinkeinojen ja kulttuurin samankaltaisuus edesauttoi sulautumista.

      Suomen valtion alue ja myös suuria alueita sen ulkopuolella on aina ollut vähintään kaksikielistä. On itsestäänselvää, että raja-alueet (rannikko, Saamenmaa sekä Karjala) ovat kaksikielisiä.

      • Saamenmaa on ikävä kyllä raja-aluetta kokonaisuudessaan.

        Venäjän, Suomen, Ruotsin ja Norjan raja-aluetta.

        Saamenmaa on kuitenkin olemassaoleva kokonaisuus ja vain naapureidensa väivaltaisuuden vuoksi se on yhä edelleen miehitetty, vaikka koko muu Eurooppa on jaettu kansallisvaltioiksi.

        Lukuisia poikkeuksia lukuunottamatta...


      • niin.

        "Germaanit ja suomalaiset asuttivat Suomenniemen kutakuinkin samoihin aikoihin."

        Laittaisitko vielä linkin joka tukee väitettäsi.


      • niin. kirjoitti:

        "Germaanit ja suomalaiset asuttivat Suomenniemen kutakuinkin samoihin aikoihin."

        Laittaisitko vielä linkin joka tukee väitettäsi.

        Ei ole olemassa ensimmäistäkään tutkimusta, joka tuon väitteen kieltäisi tai todistaisi.

        Ikävää, eikö totta?

        Suomen kartannimistöä tutkimalla löydät sensijaan rannikolta runsaan määrän paikannimistöä, joita ei voi mitenkään johtaa suomalais-ugrilaisiin kieliin ja niistä paikoista vain 10 km sisämaahan päin taas paikannimiä, joita ei voi mitenkään johtaa germaanisiin kieliin.
        Ja tätä paikannimistöä löytyy alueilta, jotka nykyään ovat täysin ruotsinkielisiä ja yhtälailla nykyään täysin suomenkielisiltä alueilta.
        Molemmilta alueilta myös löytyy nimistöä, joka voidaan johtaa suoraan saamesta.

        Ikäväkseni minulla ei ole karttaa tässä naamani edessä, että voisin sinua valaista esimerkein.

        Myös voit tehdä maakuntamatkan, ja käydä vertaamassa germaaniväestön asuttaman alueen kyliä 10 km sisämaahan perustettuihin kyliin. Rakennusten ja päätalojen sijoitus on täysin erilainen.


      • linkkejä
        dj-marco kirjoitti:

        Ei ole olemassa ensimmäistäkään tutkimusta, joka tuon väitteen kieltäisi tai todistaisi.

        Ikävää, eikö totta?

        Suomen kartannimistöä tutkimalla löydät sensijaan rannikolta runsaan määrän paikannimistöä, joita ei voi mitenkään johtaa suomalais-ugrilaisiin kieliin ja niistä paikoista vain 10 km sisämaahan päin taas paikannimiä, joita ei voi mitenkään johtaa germaanisiin kieliin.
        Ja tätä paikannimistöä löytyy alueilta, jotka nykyään ovat täysin ruotsinkielisiä ja yhtälailla nykyään täysin suomenkielisiltä alueilta.
        Molemmilta alueilta myös löytyy nimistöä, joka voidaan johtaa suoraan saamesta.

        Ikäväkseni minulla ei ole karttaa tässä naamani edessä, että voisin sinua valaista esimerkein.

        Myös voit tehdä maakuntamatkan, ja käydä vertaamassa germaaniväestön asuttaman alueen kyliä 10 km sisämaahan perustettuihin kyliin. Rakennusten ja päätalojen sijoitus on täysin erilainen.

        http://www.suomalaisuudenliitto.fi/Suomen-historia.htm

        http://www.suomalaiset.org



      • totuuden kirjoitti:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=1500000000000108&posting=22000000009939712

        Karttojen tietojen todenperäisyyttä en tässä lähde analysoimaan. Niiden tulkinta onkin sitten eri asia.

        Finnish tribes=suomalaisia heimoja, ei suinkaan tarkoita SUOMALAISIA. Vaikkakin joukossa toki on suomalaisiakin.

        Kartat eivät myöskään kumoa eivätkä todista omaa näkemystäni Suomen asuttamisesta.
        Skandinaavit ovat germaaneja, gootit (göötat) ja sveat (kartoissa mainitut swedish) ovat taas ruotsalaisia heimoja ja siinä sivussa tietenkin skandinaaveja ja germaaneja. Samoin olivat rusit, joiden mukaan me suomalaiset olemme Ruotsin nimenneet. Itse he kutsuvat valtakuntaansa Svean valtakunnaksi, Svea rike-> Sverige.

        Myös ruotsalainen nykytutkimus lähtee siitä, että göötanmaata myöten koko Ruotsin alue olisi ollut saamelaisten (suomalainen heimo, mutta eivät SUOMALAISIA) asuttama. Skoonessa taas ei löydy enää saamelaiseen asutukseen viittaavia löytöjä.


      • alkuperäiskansaa
        dj-marco kirjoitti:

        Karttojen tietojen todenperäisyyttä en tässä lähde analysoimaan. Niiden tulkinta onkin sitten eri asia.

        Finnish tribes=suomalaisia heimoja, ei suinkaan tarkoita SUOMALAISIA. Vaikkakin joukossa toki on suomalaisiakin.

        Kartat eivät myöskään kumoa eivätkä todista omaa näkemystäni Suomen asuttamisesta.
        Skandinaavit ovat germaaneja, gootit (göötat) ja sveat (kartoissa mainitut swedish) ovat taas ruotsalaisia heimoja ja siinä sivussa tietenkin skandinaaveja ja germaaneja. Samoin olivat rusit, joiden mukaan me suomalaiset olemme Ruotsin nimenneet. Itse he kutsuvat valtakuntaansa Svean valtakunnaksi, Svea rike-> Sverige.

        Myös ruotsalainen nykytutkimus lähtee siitä, että göötanmaata myöten koko Ruotsin alue olisi ollut saamelaisten (suomalainen heimo, mutta eivät SUOMALAISIA) asuttama. Skoonessa taas ei löydy enää saamelaiseen asutukseen viittaavia löytöjä.

        Suomalaiset asuttivat pohjolaan ennenkuin Ruotsalaiset tänne tulivat.

        http://www.suomalaisuudenliitto.fi/kuningaskunta.htm

        Tukholman seudun paikkojen nimetkin on Suomalaisperäisiä.

        http://www.suomalaisuudenliitto.fi/koti.htm

        Mutta miten tämä liittyy kielipolitiikkaan? Oli kuka hyvänsä ensin nyt tilanne on se että ruotsinkielisiä on noin 5% ja nekin pääosin kaksikielisiä, joten mitään järkeä ei ole pitää Suomea virallisesti kaksikielisanä.

        Se tulee yhteiskunnalle kalliiksi ja ihmisiä ärsyttää lukea lähes hyödytöntä pakkoruotsia.


      • dj-marco
        alkuperäiskansaa kirjoitti:

        Suomalaiset asuttivat pohjolaan ennenkuin Ruotsalaiset tänne tulivat.

        http://www.suomalaisuudenliitto.fi/kuningaskunta.htm

        Tukholman seudun paikkojen nimetkin on Suomalaisperäisiä.

        http://www.suomalaisuudenliitto.fi/koti.htm

        Mutta miten tämä liittyy kielipolitiikkaan? Oli kuka hyvänsä ensin nyt tilanne on se että ruotsinkielisiä on noin 5% ja nekin pääosin kaksikielisiä, joten mitään järkeä ei ole pitää Suomea virallisesti kaksikielisanä.

        Se tulee yhteiskunnalle kalliiksi ja ihmisiä ärsyttää lukea lähes hyödytöntä pakkoruotsia.

        Saamelaiset täällä ennen suomalaisia olivat.

        Mielenkiintoinen tuo Suomalaisuuden liiton sivusto, saamelaiset unohdetaan sukukansojen joukosta täysin.

        Vaan heidän muistamisensa kun ikävästi veisi pohjaa Suomi suomalaisille-vaatimuksesta...


      • niin.
        dj-marco kirjoitti:

        Saamelaiset täällä ennen suomalaisia olivat.

        Mielenkiintoinen tuo Suomalaisuuden liiton sivusto, saamelaiset unohdetaan sukukansojen joukosta täysin.

        Vaan heidän muistamisensa kun ikävästi veisi pohjaa Suomi suomalaisille-vaatimuksesta...

        Saame on Suomen sukulaiskieli ja se kertoo siitä että olemme olleet samaa poppoota joskus.


      • niin. kirjoitti:

        Saame on Suomen sukulaiskieli ja se kertoo siitä että olemme olleet samaa poppoota joskus.

        ...että saamenkieliin ei sana SOTA ole tullut kuin vasta Ruotsin suurvalta-aikana.

        Ruotsalaisilla oli muuten 30-vuotisessa sodassa saamelainen tark'ampujajoukko. Inarin saamelaismuseo Siidasta tämä tieto.

        Kollektiivinen väkivalta, sodakäynti, ei kuulu muistaakseni kuin suomalaisten ja virolaisten kertomusperinteeseen.

        Tämä taas kertoisi siitä, että suomalaiset ja virolaiset ovat vain kieleltään suomensukuisia, mutta kulttuuriltaan sotaakäyvä germaaniheimo, joka syystä tai toisesta omaksui suomalais-ugrilaisen kielen. Kuten magyaarit, joka ilmeisesti oli mongoliheimo.

        Tämä selittäisi myös suomalaisten geeniperimän keski-Eurooppaan.


      • tuolla
        dj-marco kirjoitti:

        ...että saamenkieliin ei sana SOTA ole tullut kuin vasta Ruotsin suurvalta-aikana.

        Ruotsalaisilla oli muuten 30-vuotisessa sodassa saamelainen tark'ampujajoukko. Inarin saamelaismuseo Siidasta tämä tieto.

        Kollektiivinen väkivalta, sodakäynti, ei kuulu muistaakseni kuin suomalaisten ja virolaisten kertomusperinteeseen.

        Tämä taas kertoisi siitä, että suomalaiset ja virolaiset ovat vain kieleltään suomensukuisia, mutta kulttuuriltaan sotaakäyvä germaaniheimo, joka syystä tai toisesta omaksui suomalais-ugrilaisen kielen. Kuten magyaarit, joka ilmeisesti oli mongoliheimo.

        Tämä selittäisi myös suomalaisten geeniperimän keski-Eurooppaan.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=1500000000000108&subcat=982


      • Tietoa
        niin. kirjoitti:

        Saame on Suomen sukulaiskieli ja se kertoo siitä että olemme olleet samaa poppoota joskus.

        Mielenkiintoinen tosiasia on, että saamelaiset ovat suomalaisille geneettisesti kaukaisia, esimerkiksi jopa italialaiset ja ranskalaiset ovat suomalaisille läheisempiä kuin saamelaiset.

        Kaikkein läheisimpiä suomalaisille geenitutkimuksen perusteella ovat baltit ja germaanit.


      • Jänkhä-Joonas

        "Germaanit ja suomalaiset asuttivat Suomenniemen kutakuinkin samoihin aikoihin."

        ......... MIstä tuon tekaisit? Suomen alue asutettiin n. 10 000 vuotta sitten. Germaaneja on ollut olemassa vasta tuhansia vuosia myöhemmin.


        "Germaanit (skandinaaveja pääasiassa) jäivät rannikolle suomalaisten jatkaessa sisämaahan. Elikeinojen ja kulttuurien eroista johtuen. Myös tiiviit kauppayhteydet Itämeren alueella edesauttoivat skandinaavikielten asemaa rannikkoalueella.
        Kauppaa kun on helpompi käydä, jos on yhteinen kieli.
        Sisämaassa väestöpohjasta ja myös vähemmästä kulttuurivaihdosta johtuen pysyi ja valtasi alaa suomenkieli.

        Saamelaiset, jotka asuttivat koko Suomenniemeä ennen em. kansallisuuksien invaasiota sulautuivat suomalaiseen väestöön, kielisukulaisuus kuin myös elinkeinojen ja kulttuurin samankaltaisuus edesauttoi sulautumista."

        .............Kielitieteen mukaan suomen kieli kehittyi "kantasuomesta", joka erosi "kantasaamesta" eri kieleksi joskus 3000 eKr. aikoihin. Molemmat "kantakielet" ovat siis "varhais-kantasuomesta" kehittyneitä.

        Tietty väestö tuli etelästä jääkauden jälkeen, asutti Itämeren ympäristöä ja Fennoskandiaa, ja jakautui itämerensuomalaisiksi ja saamelaisiksi.

        Saamen ja suomen ero siis ilmaantui vasta täällä. Marcon käsitys on siis puutaheinää.

        "Suomen valtion alue ja myös suuria alueita sen ulkopuolella on aina ollut vähintään kaksikielistä. On itsestäänselvää, että raja-alueet (rannikko, Saamenmaa sekä Karjala) ovat kaksikielisiä."

        ............. Tuo on silkkaa kuvitelmaa kuten koko juttusi.


    • I)ick

      Kaksikielisyyden vastustaminen on isänmaallista!!!
      Mutta en ymmärrä miksi ruotsin kielisellä vähemmistöllä ole pakko opetella suomea??
      Ja suomalaisten on pakko opetella jotain helvetin ruotsia! EI vittu..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1364
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      102
      881
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      521
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      389
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    Aihe