Ensimmäiset viimeisiksi ja toisinpäin

"Ensimmäiset tulevat viimeisiksi ja viimeiset ensimmäisiksi"
(Matt.19:30, 20:16, 22:14, Mark.10:31,Luuk.13:30)

Tuosta ensimmäisestä joukostahan ne Taivasten Valtakunnan suurimmat nousevat. Tämä paradoksi on toki tuttu sille joka Uutta Testamenttia on tutkinut. Jeesus korostaa sitä, että suurempi syntinen on tavallaan otollisempi Jumalan rakkaudelle kuin pienempi syntinen, koska hänen synnintuntonsa on potentiaalisesti suurempi ja synnintunnon suuruus saa sitten edelleen tuekseen vastaavan määrän Jumalan anteeksiantoa ja rakkautta:

"Oli kaksi miestä", sanoi Jeesus. "He olivat velkaa rahanlainaajalle, toinen viisisataa, toinen viisikymmentä denaaria. Kun heillä ei ollut millä maksaa, rahanlainaaja antoi molemmille velan anteeksi. Miten on, kumpi heistä nyt rakastaa häntä enemmän?"
Simon vastasi: "Eiköhän se, joka sai enemmän anteeksi." "Aivan oikein", sanoi Jeesus. Hän kääntyi naiseen päin ja puhui Simonille: "Katso tätä naista. Kun tulin kotiisi, sinä et antanut vettä jalkojeni pesuun, mutta hän kasteli jalkani kyynelillään ja kuivasi ne hiuksillaan. Sinä et tervehtinyt minua suudelmalla, mutta hän on suudellut jalkojani siitä saakka kun tänne tulin. Sinä et voidellut päätäni öljyllä, mutta hän voiteli jalkani tuoksuöljyllä. Niinpä sanonkin sinulle: hän sai paljot syntinsä anteeksi, sen vuoksi hän rakasti paljon. Mutta joka saa anteeksi vähän, se myös rakastaa vähän." Ja hän sanoi naiselle: "Kaikki sinun syntisi on annettu anteeksi." (Luuk.7:41-48)

Itämailla pakanalliset filosofiat lähtivät siitä, että kun oman karmansa (syntivelkansa) kuolettanut boddhisattvaolento (esimerkiksi Gautama Buddha) halusi inkanoitua vapaaehtoisesti maan päälle auttaakseen muita, hän tarvitsi siihen polttoaineekseen tulevien oppilaidensa karmaa. Hän luonnollisesti valitsi tällöin kaikkein suurimmat syntiset, koska heiltä sai ENITEN tätä polttoainetta. Tavalliselta keskinkertaiselta tallaajalta, joka ei elämässään ole tehnyt oikeastaan sen enempää hyvää kuin pahaakaan, ei ole yhtä otollinen. "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. En minä ole tullut kutsumaan hurskaita, vaan syntisiä." (Mark.2:17). Näin jo pakanafilosofioissa oli hämärästi nähtävissä tämä messiasparadoksi jota profeetta Jesaja kuvaa näin:

"Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana, mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut." (Jes. 53:4-5)

Esoterisessa kristinuskossa näitä otollisia kutsutaankin "Kain" -luonteiksi. Kain oli suurempi syntinen kuin Abel, joten Kain on Uudessa Liitossa Jumalalle otollisempi ja juuri tätä "Jumalan ennaltatuntemista" kuvaa käsite "Kainin merkki" (I Moos.4:15), jonka tehtävänä oli suojella hänen sieluaan lopulliselta tuholta ja oli merkki siitä, että Jumala tulee lopulta ottamaan hänet huostaansa Pyhän Hengen sinetillä.

3

147

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kukkahämähäkki

Lainauksesi Raamatusta on hyvä ja opettavainen tarina kaikille, uskonnosta tai ihonväristä riippumatta.

• Gigul216

>>"Ensimmäiset tulevat viimeisiksi ja viimeiset ensimmäisiksi"
      (Matt.19:30, 20:16, 22:14, Mark.10:31,Luuk.13:30)

• uskollinen

""Ensimmäiset tulevat viimeisiksi ja viimeiset ensimmäisiksi"
      (Matt.19:30, 20:16, 22:14, Mark.10:31,Luuk.13:30)"

Tiedättekö, mitä tuo tarkoittaa?

Kun vetovoima ylittää alkuräjähdyksen voiman, niin kaikki jo tapahtunut tapahtuu takaperin, sillä tapahtumat ovat sidottuja maailmankaikkeuden koon kohtaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      2018
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      98
      1478
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      112
      1187
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1067
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1062
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      903
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      877
    8. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      58
      836
    9. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      822
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      723
    Aihe