OWK:n salaisuus selvitetty

nerd-Q

Keskustalaisia viime päivinä askarruttaneeseen kysymykseen Otto Wilhelm Kuusisen puheenjohtajakaudesta SDP:ssä on ollut vaikea saada selvyyttä. Esimerksi SDP:n omalle palvelimelle (www.sdp.fi) johtava linkki: http://www.sdp.fi/easydata/customers/sdp/files/pdf/pjt03.pdf ei tunne O.W. Kuusista.

Edellä olevassa pdf-tiedostossa O.W.Kuusisen paikalle on vaihdettu Matti Paasivuori...

Onneksi on mahdollisuus saada tietoa riippumattomista ulkomaisista tietokannoista. Eräs luotettava sellainen on: http://www.lexico.com/about/ , jonka ylläpitämä Encyclopedia tuntee hyvin O.W.Kuusisen puheenjohtajakauden SDP:ssä.

Lexicon Encyclopediasta löytynyt tieto vahvistaa O.W.Kuusisen toimineen SDP:n puheenjohtajana 1911-1917. (…He was member of Finland's Parliament 1908–1913 and the party's chairman 1911–1917.)
http://www.reference.com/browse/wiki/Otto_Ville_Kuusinen

10

492

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SDP:n historiaa

terveisin saunamajuri, LammasMauno.

• nerd-Q

Eiköhän keskustelu OWK:sta vähitellen rauhoitu kun totuus on saatu selville.

Olisi tietenkin hyvä, että oikea tieto olisi mahdollista saada myös SDP:n omilta sivuilta. Elämmehän sentään jo vuotta 2005, eiköhän olisi aika kertoa historialliset tosiasiat niin kuin ne ovat.

• oivahärkönen

... mutta tutkin tuota Otto Villen puheenjohtajuutta koskapa siitä näytetään kiisteltävän. Yleensä hänet mainitaan SDP:n puheenjohtajana 1911-1917, mutta Otavan Iso Fokuksessa vuodelta -73 hänen sanotaan olleen SDP:n puoluetoimikunnan puheenjohtaja tuona aikana. Yleensä tämän demareiden käytännön toimintaa pyörittäneen toimikunnan puheenjohtajana toimivat puolueen puheenjohtajat.

• oli?

Mikä osa kirjoituksessasi nyt oli siitä Fokuksesta ja mikä osa omaa päättelyäsi?

• Niiden lähteiden perusteella, mitä minä olen nähnyt, Kuusinen toimi puheenjohtajan pari vuotta 1911-1913. Mutta hiukan erilaista tietoa asiasta on kyllä liikkeellä. Ehkä hän oli puoluetoimikunnan puheenjohtaja vuosina 1911-1917 ja puheenjohtajana nuo kaksi vuotta. Puolueen puheenjohtajana sen sijaan oli Matti Paasivuori vuodesta 1913 lähtien uudestaan.

Asiahan ei sinänsä ole mitenkään tärkeä, mutta historiallisesti tietysti kiinnostava.

• politbyroo
        Mielipidepankki kirjoitti:

Niiden lähteiden perusteella, mitä minä olen nähnyt, Kuusinen toimi puheenjohtajan pari vuotta 1911-1913. Mutta hiukan erilaista tietoa asiasta on kyllä liikkeellä. Ehkä hän oli puoluetoimikunnan puheenjohtaja vuosina 1911-1917 ja puheenjohtajana nuo kaksi vuotta. Puolueen puheenjohtajana sen sijaan oli Matti Paasivuori vuodesta 1913 lähtien uudestaan.

Asiahan ei sinänsä ole mitenkään tärkeä, mutta historiallisesti tietysti kiinnostava.

SDP saa itse päättää kenetkä se kelpuuttaa puheenjohtajikseen - se asia ei muille kuulu. SDP:n puheenjohtajat (oikeat) v.v. 1899 - 1963 ovat tässä:

Suomen Sosialidemokraattisen puolueen puheenjohtajat 1899 - 1963

Puoluekokous Puheenjohtaja
        1899 Turku N. R. af Ursin
        1901 Viipuri K. F. Hellsten
        1903 Forssa Taavi Tainio
        1904 Helsinki Ei suoritettu johtoelinten tai -henkilöiden vaihtoja
        1905 Tampere Emil Perttilä
        1906 Oulu Edvard Valpas
        1909 Kotka Matti Paasivuori
        1911 Helsinki Matti Paasivuori
        1913 Tampere Matti Paasivuori
        1917 Helsinki Kullervo Manner
        1917 Helsinki Ei suoritettu johtoelinten tai -henkilöiden valintoja
        1918 Helsinki Väinö Tanner
        1919 Helsinki Väinö Tanner
        1922 Helsinki Väinö Tanner
        1926 Helsinki Matti Paasivuori
        1930 Helsinki Kaarlo Harvala
        1933 Tampere Kaarlo Harvala
        1936 Helsinki Kaarlo Harvala
        1939 Turku Kaarlo Harvala
        1944 Helsinki Onni Hiltunen
        1946 Helsinki Emil Skog
        1949 Helsinki Emil Skog
        1952 Helsinki Emil Skog
        1955 Helsinki Emil Skog
        1957 Helsinki Väinö Tanner
        1960 Helsinki Väinö Tanner
        1963 Helsinki Rafael Paasio...

• ivaamiseenkin
        politbyroo kirjoitti:

SDP saa itse päättää kenetkä se kelpuuttaa puheenjohtajikseen - se asia ei muille kuulu. SDP:n puheenjohtajat (oikeat) v.v. 1899 - 1963 ovat tässä:

Suomen Sosialidemokraattisen puolueen puheenjohtajat 1899 - 1963

Puoluekokous Puheenjohtaja
        1899 Turku N. R. af Ursin
        1901 Viipuri K. F. Hellsten
        1903 Forssa Taavi Tainio
        1904 Helsinki Ei suoritettu johtoelinten tai -henkilöiden vaihtoja
        1905 Tampere Emil Perttilä
        1906 Oulu Edvard Valpas
        1909 Kotka Matti Paasivuori
        1911 Helsinki Matti Paasivuori
        1913 Tampere Matti Paasivuori
        1917 Helsinki Kullervo Manner
        1917 Helsinki Ei suoritettu johtoelinten tai -henkilöiden valintoja
        1918 Helsinki Väinö Tanner
        1919 Helsinki Väinö Tanner
        1922 Helsinki Väinö Tanner
        1926 Helsinki Matti Paasivuori
        1930 Helsinki Kaarlo Harvala
        1933 Tampere Kaarlo Harvala
        1936 Helsinki Kaarlo Harvala
        1939 Turku Kaarlo Harvala
        1944 Helsinki Onni Hiltunen
        1946 Helsinki Emil Skog
        1949 Helsinki Emil Skog
        1952 Helsinki Emil Skog
        1955 Helsinki Emil Skog
        1957 Helsinki Väinö Tanner
        1960 Helsinki Väinö Tanner
        1963 Helsinki Rafael Paasio...

"SDP saa itse päättää kenetkä se kelpuuttaa puheenjohtajikseen - se asia ei muille kuulu."
        -------

Menet jo liian pitkälle, kun syytät SDP:tä diktatuurin kannattajaksi. Diktatuureissahan historiakin on tavattu väärentää myöhempien sukupolvien mieltymysten mukaiseksi.

Paras olisi, että SDP kirjaisi Otto-Ville Kuusisen puheenjohtajakseen, kuten historia todistaa. Sen toki voi nykypolvikin samalla omasta näkökulmastaan todeta, että valinta osoittautui jälkikäteen virheeksi.

• loogikko
        ivaamiseenkin kirjoitti:

"SDP saa itse päättää kenetkä se kelpuuttaa puheenjohtajikseen - se asia ei muille kuulu."
        -------

Menet jo liian pitkälle, kun syytät SDP:tä diktatuurin kannattajaksi. Diktatuureissahan historiakin on tavattu väärentää myöhempien sukupolvien mieltymysten mukaiseksi.

Paras olisi, että SDP kirjaisi Otto-Ville Kuusisen puheenjohtajakseen, kuten historia todistaa. Sen toki voi nykypolvikin samalla omasta näkökulmastaan todeta, että valinta osoittautui jälkikäteen virheeksi.

Ei pidä vaatia SDP:tä luopumaan perinteistään ja kertomaan totuutta. Nykymuotoinen valikoiva historiankirjoitus kuuluu SDP:n hyväksi havaitsemaan toimintakulttuuriin eikä sitä ole syytä lähteä muuttamaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      80
      1542
    2. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      14
      1014
    3. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      79
      912
    4. Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa

Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.
      Kajaani
      95
      912
    5. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      51
      724
    6. Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia

https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot
      Maailman menoa
      140
      680
    7. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      664
    8. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      48
      651
    9. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      51
      641
    10. Uskaltaako tässä luottaa siihen että

Ehkä rakastetaan toisiamme?
      Ikävä
      76
      639
    Aihe