Millainen on Juutalaisten pelastusoppi? Onko sellaista samanlaista Taivas/Helvetti jakoa niinkuin Kristinuskossa? Kiitos vastauksista jo valmiiksi :)
Juutalainen Pelastusoppi
19
1534
Vastaukset
- rasismia vastaan
ne jotka uskovat tulevaan elämään eivät jaa sitä taivaaseen ja helvettiin.
- SuprMies
Siis onko tämä todellisesti Juutalainen oppi?
- rasismia vastaan
SuprMies kirjoitti:
Siis onko tämä todellisesti Juutalainen oppi?
pitäisikö olla kuten kristinuskossa, jotta olisi todellinen juutalainen oppi? Jos vain oman uskonnon näkemys kelpaa juutalaisuudenkin näkemykseksi, älä suotta kysy.
- SuprMies
rasismia vastaan kirjoitti:
pitäisikö olla kuten kristinuskossa, jotta olisi todellinen juutalainen oppi? Jos vain oman uskonnon näkemys kelpaa juutalaisuudenkin näkemykseksi, älä suotta kysy.
En ole nimittäin Kristitty :)
Eli Juutalaiset eivät edes usko kuoleman jälkeiseen elämään? - rasismia vastaan
SuprMies kirjoitti:
En ole nimittäin Kristitty :)
Eli Juutalaiset eivät edes usko kuoleman jälkeiseen elämään?osa uskoo (ortodoksit)on käsite "tuleva maailma" (olam haba)jonne ortodoksisen käsityksen mukaan on kaikilla hyvin eläneillä uskontoon katsomatta pääsy. Siis jos saa rangaistuksen -mikä on määräaikainen- siihen vaikuttaa mitä on tehnyt -ei se miten on uskonut. Usko ei ole tahdon asia eikä oma valinta, teot ovat.
Nyt, kuten ehkä tiedät, juutalaisuus on jakaantunut useampaan ryhmään, joista vain konservatiivit ovat lähellä ortodoksien käsitystä, osa heistä ainakin. Paradoksaalista tässä on, että reformoidut /liberaalit ryhmät ovat lähinnä sitä mitä juutalaisuus alunperin uskoi näistä asioista. Torah -uskon perusta- ei nimittäin tunne iankaikkista elämää lainkaan eikä kuolemanjälkeistä rangaistusta missään muodossa. Tähän pitäytyivät esim. saddukeukset aikoinaan, mutta perushim (fariseukset) ja rabanim alkoivat opettaa nykyistä opetusta.
Yksiselitteistä vastausta tähän kysymykseen ei voi antaa, osa uskoo, osa ei. - SuprMies
osa uskoo (ortodoksit)on käsite "tuleva maailma" (olam haba)jonne ortodoksisen käsityksen mukaan on kaikilla hyvin eläneillä uskontoon katsomatta pääsy. Siis jos saa rangaistuksen -mikä on määräaikainen- siihen vaikuttaa mitä on tehnyt -ei se miten on uskonut. Usko ei ole tahdon asia eikä oma valinta, teot ovat.
Nyt, kuten ehkä tiedät, juutalaisuus on jakaantunut useampaan ryhmään, joista vain konservatiivit ovat lähellä ortodoksien käsitystä, osa heistä ainakin. Paradoksaalista tässä on, että reformoidut /liberaalit ryhmät ovat lähinnä sitä mitä juutalaisuus alunperin uskoi näistä asioista. Torah -uskon perusta- ei nimittäin tunne iankaikkista elämää lainkaan eikä kuolemanjälkeistä rangaistusta missään muodossa. Tähän pitäytyivät esim. saddukeukset aikoinaan, mutta perushim (fariseukset) ja rabanim alkoivat opettaa nykyistä opetusta.
Yksiselitteistä vastausta tähän kysymykseen ei voi antaa, osa uskoo, osa ei.Kiitoksia asiallisesta vastauksesta.
- etsijän tiellä
osa uskoo (ortodoksit)on käsite "tuleva maailma" (olam haba)jonne ortodoksisen käsityksen mukaan on kaikilla hyvin eläneillä uskontoon katsomatta pääsy. Siis jos saa rangaistuksen -mikä on määräaikainen- siihen vaikuttaa mitä on tehnyt -ei se miten on uskonut. Usko ei ole tahdon asia eikä oma valinta, teot ovat.
Yksiselitteistä vastausta tähän kysymykseen ei voi antaa, osa uskoo, osa ei."Paradoksaalista tässä on, että reformoidut /liberaalit ryhmät ovat lähinnä sitä mitä juutalaisuus alunperin uskoi näistä asioista. Torah -uskon perusta- ei nimittäin tunne iankaikkista elämää lainkaan eikä kuolemanjälkeistä rangaistusta missään muodossa."
Pysähdyinpä miettimään. Ymmärsinkö oikein: naturalistinen maailman- ja/tai elämänkäsitys? Mihin Jumalaa ylimalkaan tarvitaan? Ihmisen tarkoitus on lähinnä olla kansan, kulttuuriperinnön ja yhteisön osa, ei mikään yksilöllinen iankaikkisuusolento?
Toivottavasti et koe uteluja loukkaavana, olen kovasti etsinyt tietoa vaan ei helpolla löydy. - tertullianus
Yksiselitteistä vastausta tähän kysymykseen ei voi antaa, osa uskoo, osa ei., mistä Tooran korostus tässä kohdassa johtuu.
Olen ymmärtänyt Raamatun tutkijoiden valtaosan ajattelevan heprealaisen Raamatun kuoleman jälkeisyys-opin kehityksen juuri noin kuin esitit.
Keräsin joku aika sitten muutamia kohtia, jotka sivusuivat ko. aihetta.
Minusta aihepiiri jättää monia avoimia kysymyksiä alkuperäisestä ajattelusta.
Mitenhän esim. patriarkat mahtoivat ymmärtää sen heimojensa tykö ottamisen...
Alla aiemmin funtsimani kohdat:
1.Moos.25:8: Ja Aabraham vaipui kuolemaan korkeassa iässä, vanhana ja elämästä kyllänsä saaneena, ja tuli otetuksi heimonsa tykö.
1.Moos.35:29: Ja Iisak vaipui kuolemaan ja tuli otetuksi heimonsa tykö, vanhana ja elämästä kyllänsä saaneena. Ja hänen poikansa Eesau ja Jaakob hautasivat hänet.
4.Moos.23:10: Kuka mittaa Jaakobin hiekkajyväset, kuka Israelin tomuhiukkasten luvun? Suotakoon minun kuolla oikeamielisten kuolema, olkoon minun loppuni niinkuin heidän."
1.Sam.2:6: Herra antaa kuoleman ja antaa elämän, hän vie alas tuonelaan ja tuo ylös jälleen.
Ps.9:14. Armahda minua, Herra, katso, kuinka minun vihamieheni minua vaivaavat, sinä, joka nostat minut kuoleman porteista,
Ps.16:10: Sillä sinä et hylkää minun sieluani tuonelaan etkä anna hurskaasi nähdä kuolemaa.
Ps.49: 6: Miksi minä pelkäisin pahoina päivinä, kun minun vainoojani vääryys piirittää minut?
7. He luottavat tavaroihinsa ja kerskaavat suuresta rikkaudestaan.
8. Kukaan ei voi veljeänsä lunastaa eikä hänestä Jumalalle sovitusta maksaa.
9. Sillä hänen sielunsa lunastus on ylen kallis ja jää iäti suorittamatta,
10. että hän saisi elää iankaikkisesti eikä kuolemaa näkisi.
11. Vaan hänen täytyy nähdä, että viisaat kuolevat, että tyhmät ja järjettömät myös hukkuvat ja jättävät toisille tavaransa.
12. He luulevat, että heidän huoneensa pysyvät iäti ja heidän asuntonsa polvesta polveen; he nimittävät maatiloja nimensä mukaan.
13. Mutta ihminen, mahtavinkaan, ei ole pysyväinen: hän on verrattava eläimiin, jotka hukkuvat.
14. Näin käy niiden, jotka itseensä luottavat, ja heidän perässään niiden, jotka mielistyvät heidän puheisiinsa. Sela.
15. Kuin lammaslauma heidät viedään tuonelaan, kuolema heitä kaitsee, jo huomenna oikeamieliset astuvat heidän ylitsensä; tuonela kalvaa heidän hahmoansa, eikä heillä ole asuntoa.
16. Mutta minun sieluni Jumala lunastaa tuonelan vallasta, sillä hän ottaa minut huomaansa. Sela.
Ps.68:21: Meillä on Jumala, Jumala, joka auttaa, ja Herra, Herra, joka kuolemasta vapahtaa.
Snl.10:2: Vääryyden aarteet eivät auta, mutta vanhurskaus vapahtaa kuolemasta.
Jes.25:8: Hän hävittää kuoleman ainiaaksi, ja Herra, Herra pyyhkii kyyneleet kaikkien kasvoilta ja ottaa pois kansansa häväistyksen kaikesta maasta. Sillä Herra on puhunut.
Jes.26:19: Mutta sinun kuolleesi virkoavat eloon, minun ruumiini nousevat ylös. Herätkää ja riemuitkaa, te jotka tomussa lepäätte, sillä sinun kasteesi on valkeuksien kaste, ja maa tuo vainajat ilmoille.
Dan.12:2: Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset iankaikkiseen elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen.
Hoos.13:14: Tuonelan kädestä minä heidät päästän, kuolemasta minä heidät lunastan. Missä on sinun ruttosi, kuolema, missä sinun surmasi, tuonela? Katumus on peitetty minun silmiltäni.
Lisäksi voidaan havaita myös tällainen ”hämäräperäinen” kuvaus uskosta tuonpuoleiseen:
1.Sam.28:7: Niin Saul sanoi palvelijoillensa: "Etsikää minulle joku vaimo, jolla on vallassaan vainajahenki, niin minä menen hänen luoksensa ja kysyn häneltä". Hänen palvelijansa vastasivat hänelle: "Katso, Een-Doorissa on vaimo, jolla on vallassaan vainajahenki".
8. Silloin Saul teki itsensä tuntemattomaksi, pukeutui toisiin vaatteisiin ja lähti matkalle, mukanansa kaksi miestä. He tulivat yöllä vaimon luo, ja hän sanoi: "Ennusta minulle vainajahengen avulla ja nostata minulle se, jonka minä sinulle sanon".
9. Mutta vaimo vastasi hänelle: "Sinä tiedät kyllä, mitä Saul on tehnyt, kuinka hän on hävittänyt vainaja- ja tietäjähenkien manaajat maasta. Miksi virität minulle ansan tuottaaksesi minulle kuoleman?"
10. Niin Saul vannoi hänelle Herran kautta ja sanoi: "Niin totta kuin Herra elää: tästä asiasta ei sinulle tule mitään syytä".
11. Vaimo kysyi: "Kenen minä nostatan sinulle?" Hän vastasi: "Nostata minulle Samuel".
12. Mutta kun vaimo näki Samuelin, huudahti hän kovalla äänellä. Ja vaimo sanoi Saulille: "Miksi olet pettänyt minut? Sinähän olet Saul."
13. Kuningas sanoi hänelle: "Älä pelkää. Mitä sinä näet?" Vaimo vastasi Saulille: "Minä näen jumal'olennon nousevan maasta".
14. Hän kysyi häneltä: "Minkä näköinen hän on?" Vaimo vastasi: "Vanha mies nousee ylös, viittaan verhoutuneena". Niin Saul ymmärsi, että se oli Samuel, ja kumartui kasvoilleen maahan ja osoitti kunnioitusta.
15. Ja Samuel sanoi Saulille: "Miksi sinä olet häirinnyt minua ja nostattanut minut?" Saul vastasi: "Minä olen suuressa hädässä: filistealaiset sotivat minua vastaan, ja Jumala on poistunut minusta eikä vastaa minulle enää, ei profeettain kautta eikä unissa. Niin minä kutsutin sinut, että ilmoittaisit minulle, mitä minun on tehtävä."
16. Mutta Samuel vastasi: "Miksi sinä minulta kysyt, kun Herra on poistunut sinusta ja tullut vihamieheksesi?
(käytetty Raamatun käännös: vuoden 1933 Kirkkoraamattu eli ns. vanha käännös) - Kaikkea sitä
tertullianus kirjoitti:
, mistä Tooran korostus tässä kohdassa johtuu.
Olen ymmärtänyt Raamatun tutkijoiden valtaosan ajattelevan heprealaisen Raamatun kuoleman jälkeisyys-opin kehityksen juuri noin kuin esitit.
1.Moos.25:8: Ja Aabraham vaipui kuolemaan korkeassa iässä, vanhana ja elämästä kyllänsä saaneena, ja tuli otetuksi heimonsa tykö.
1.Moos.35:29: Ja Iisak vaipui kuolemaan ja tuli otetuksi heimonsa tykö, vanhana ja elämästä kyllänsä saaneena. Ja hänen poikansa Eesau ja Jaakob hautasivat hänet.
4.Moos.23:10: Kuka mittaa Jaakobin hiekkajyväset, kuka Israelin tomuhiukkasten luvun? Suotakoon minun kuolla oikeamielisten kuolema, olkoon minun loppuni niinkuin heidän."
1.Sam.2:6: Herra antaa kuoleman ja antaa elämän, hän vie alas tuonelaan ja tuo ylös jälleen.
Ps.9:14. Armahda minua, Herra, katso, kuinka minun vihamieheni minua vaivaavat, sinä, joka nostat minut kuoleman porteista,
Ps.16:10: Sillä sinä et hylkää minun sieluani tuonelaan etkä anna hurskaasi nähdä kuolemaa.
Ps.49: 6: Miksi minä pelkäisin pahoina päivinä, kun minun vainoojani vääryys piirittää minut?
11. Vaan hänen täytyy nähdä, että viisaat kuolevat, että tyhmät ja järjettömät myös hukkuvat ja jättävät toisille tavaransa.
12. He luulevat, että heidän huoneensa pysyvät iäti ja heidän asuntonsa polvesta polveen; he nimittävät maatiloja nimensä mukaan.
13. Mutta ihminen, mahtavinkaan, ei ole pysyväinen: hän on verrattava eläimiin, jotka hukkuvat.
14. Näin käy niiden, jotka itseensä luottavat, ja heidän perässään niiden, jotka mielistyvät heidän puheisiinsa. Sela.
15. Kuin lammaslauma heidät viedään tuonelaan, kuolema heitä kaitsee, jo huomenna oikeamieliset astuvat heidän ylitsensä; tuonela kalvaa heidän hahmoansa, eikä heillä ole asuntoa.
16. Mutta minun sieluni Jumala lunastaa tuonelan vallasta, sillä hän ottaa minut huomaansa. Sela.
Ps.68:21: Meillä on Jumala, Jumala, joka auttaa, ja Herra, Herra, joka kuolemasta vapahtaa.
Jes.25:8: Hän hävittää kuoleman ainiaaksi, ja Herra, Herra pyyhkii kyyneleet kaikkien kasvoilta ja ottaa pois kansansa häväistyksen kaikesta maasta. Sillä Herra on puhunut.
Jes.26:19: Mutta sinun kuolleesi virkoavat eloon, minun ruumiini nousevat ylös. Herätkää ja riemuitkaa, te jotka tomussa lepäätte, sillä sinun kasteesi on valkeuksien kaste, ja maa tuo vainajat ilmoille.
Dan.12:2: Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset iankaikkiseen elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen.
Hoos.13:14: Tuonelan kädestä minä heidät päästän, kuolemasta minä heidät lunastan. Missä on sinun ruttosi, kuolema, missä sinun surmasi, tuonela? Katumus on peitetty minun silmiltäni.
Lisäksi voidaan havaita myös tällainen ”hämäräperäinen” kuvaus uskosta tuonpuoleiseen:
1.Sam.28:7: Niin Saul sanoi palvelijoillensa: "Etsikää minulle joku vaimo, jolla on vallassaan vainajahenki, niin minä menen hänen luoksensa ja kysyn häneltä". Hänen palvelijansa vastasivat hänelle: "Katso, Een-Doorissa on vaimo, jolla on vallassaan vainajahenki".
8. Silloin Saul teki itsensä tuntemattomaksi, pukeutui toisiin vaatteisiin ja lähti matkalle, mukanansa kaksi miestä. He tulivat yöllä vaimon luo, ja hän sanoi: "Ennusta minulle vainajahengen avulla ja nostata minulle se, jonka minä sinulle sanon".
9. Mutta vaimo vastasi hänelle: "Sinä tiedät kyllä, mitä Saul on tehnyt, kuinka hän on hävittänyt vainaja- ja tietäjähenkien manaajat maasta. Miksi virität minulle ansan tuottaaksesi minulle kuoleman?"
10. Niin Saul vannoi hänelle Herran kautta ja sanoi: "Niin totta kuin Herra elää: tästä asiasta ei sinulle tule mitään syytä".
11. Vaimo kysyi: "Kenen minä nostatan sinulle?" Hän vastasi: "Nostata minulle Samuel".
12. Mutta kun vaimo näki Samuelin, huudahti hän kovalla äänellä. Ja vaimo sanoi Saulille: "Miksi olet pettänyt minut? Sinähän olet Saul."
13. Kuningas sanoi hänelle: "Älä pelkää. Mitä sinä näet?" Vaimo vastasi Saulille: "Minä näen jumal'olennon nousevan maasta".
14. Hän kysyi häneltä: "Minkä näköinen hän on?" Vaimo vastasi: "Vanha mies nousee ylös, viittaan verhoutuneena". Niin Saul ymmärsi, että se oli Samuel, ja kumartui kasvoilleen maahan ja osoitti kunnioitusta.
15. Ja Samuel sanoi Saulille: "Miksi sinä olet häirinnyt minua ja nostattanut minut?" Saul vastasi: "Minä olen suuressa hädässä: filistealaiset sotivat minua vastaan, ja Jumala on poistunut minusta eikä vastaa minulle enää, ei profeettain kautta eikä unissa. Niin minä kutsutin sinut, että ilmoittaisit minulle, mitä minun on tehtävä."
16. Mutta Samuel vastasi: "Miksi sinä minulta kysyt, kun Herra on poistunut sinusta ja tullut vihamieheksesi?
(käytetty Raamatun käännös: vuoden 1933 Kirkkoraamattu eli ns. vanha käännös)Siinailla tehty liitto oli maallista elämää koskeva.
Sen noudattaminen ja seuraukset koskivat maallista elämän aikaa.
Jumalan lupaus uudesta liitosta ja sen päämiehestä olivat siis aluevaltaus "kuoleman jälkeisestä" jatkosta tämän elämän lisäksi.
Näin ollen Jeesuksen tehtävä ei avaudu vanhaan liittoon soveltuvaksi, jota kuitenkin aina siihen on sovitettu juutalaisessa pohdiskelussa.
Samaan virheessen ovat sortuneet kristitytkin meidän aikaamme asti.
Moosesta kunnioitetaan hänen kuolemansa jälkeen hänen lakinsa kautta vaikka hän ei itse luvatussa maassa käynytkään.
Jeesus teki omassa liitossaan Mooseksen tavoin, mutta Hän "kävi" kuolemansa jälkeen "valtakunnassaan omiensa nähden 40 päivää".
Mooses pääsi näkemään "toisessa tulemisessaan"uuden Kuninkaan juuri ennen
kuin Jeesus suoritti oman tehtävänsä loppuun.
Samoin kuin Moseksenkin on laita, Jeesuskin jätti lakinsa vaikuttamaan jälkeensä jotta sitä käytettäisiin niissä oloissa johon se oli laadittukin.Tulkoon Hänen valtakuntansa meidän keskuudessamme sille kuuluvaan arvoon kun valmistaudumme Hänen takaisintuloaan varten.
Näin Mooseksen tapaan on Jeesuskin tuleva "uudestaan" toisen kerran omiensa luokse. - rasismia vastaan
tertullianus kirjoitti:
(käytetty Raamatun käännös: vuoden 1933 Kirkkoraamattu eli ns. vanha käännös)mitään varmaa tietoa varhaisemmasta oraalisen tradition ajasta. Vain kirjallisen ajan tekstit tulkintoineen, joista emme tiedä ovatko ne sen todempia vanhemman ajan tulkkeja kuin omat rekonstruktiomme. Tekstithän ovat melko nuoria eikä niiden taakse ole pääsyä kuin arkeologian keinoin, jossa siinäkin on tulkintavirheen mahdollisuus aina olemassa.
Mehän kuitenkin aina ajattelemme oman aikamme ihmisinä emmekä pääse rautakauden ihmisten ajatusmaailmaan millään. Sen on täytynyt olla hyvin toisenlainen kuin omamme. Nuo tekstit jotka lainaat ovat patriarkkojen aikaa ainakin 5-600 vuotta myöhempiä jollei enemmän.
Monet tutkijat kuitenkin arvelevat että isien luo meneminen olisi kirjaimellisesti tarkoittanut sitä: tietyn perheen, heimon jäsenten luut kerättiin yhteen paikkaan, yhteen hautaan.
Shaulista: nekromania oli oleellinen osa kaananilaisten uskontoa, israelilaisesta uskonnosta sitä yritettiin kitkeä pois,mutta tässä nyt kuvataan Shaulia kysymässä kaananilaiskultin mukaan neuvoa kuolleiden hengiltä.
Tuonelahan oli maanalainen sheol jonne vainajien uskottiin ikiajoiksi jotenkin varastoituvan, mistä käsitys on alkuisin, en tiedä. Ehkä sinä tiedät?
Noita psalmikohtia en tulkitsisi kristillisesti kuten sinä ilmeisesti ajattelet, kuvakielenä pikemmin.
Daniel on nuori kirja, siinä on jo ajatus elämästä kuolemanjälkeen, zachar vaonesh joka ilmaantui osaan juutalaisuutta joskus Babelin vankeuden jälkeen, toisen temppelin aikaan.
Toran korostus: sitä korostettiinkin eri tavoin.
Aihe on mielenkiintoinen, mutta juuri nyt en ehdi jatkaa. Jatketaan myöhemmin tarkemmin. - tertullianus
mitään varmaa tietoa varhaisemmasta oraalisen tradition ajasta. Vain kirjallisen ajan tekstit tulkintoineen, joista emme tiedä ovatko ne sen todempia vanhemman ajan tulkkeja kuin omat rekonstruktiomme. Tekstithän ovat melko nuoria eikä niiden taakse ole pääsyä kuin arkeologian keinoin, jossa siinäkin on tulkintavirheen mahdollisuus aina olemassa.
Mehän kuitenkin aina ajattelemme oman aikamme ihmisinä emmekä pääse rautakauden ihmisten ajatusmaailmaan millään. Sen on täytynyt olla hyvin toisenlainen kuin omamme. Nuo tekstit jotka lainaat ovat patriarkkojen aikaa ainakin 5-600 vuotta myöhempiä jollei enemmän.
Monet tutkijat kuitenkin arvelevat että isien luo meneminen olisi kirjaimellisesti tarkoittanut sitä: tietyn perheen, heimon jäsenten luut kerättiin yhteen paikkaan, yhteen hautaan.
Shaulista: nekromania oli oleellinen osa kaananilaisten uskontoa, israelilaisesta uskonnosta sitä yritettiin kitkeä pois,mutta tässä nyt kuvataan Shaulia kysymässä kaananilaiskultin mukaan neuvoa kuolleiden hengiltä.
Tuonelahan oli maanalainen sheol jonne vainajien uskottiin ikiajoiksi jotenkin varastoituvan, mistä käsitys on alkuisin, en tiedä. Ehkä sinä tiedät?
Noita psalmikohtia en tulkitsisi kristillisesti kuten sinä ilmeisesti ajattelet, kuvakielenä pikemmin.
Daniel on nuori kirja, siinä on jo ajatus elämästä kuolemanjälkeen, zachar vaonesh joka ilmaantui osaan juutalaisuutta joskus Babelin vankeuden jälkeen, toisen temppelin aikaan.
Toran korostus: sitä korostettiinkin eri tavoin.
Aihe on mielenkiintoinen, mutta juuri nyt en ehdi jatkaa. Jatketaan myöhemmin tarkemmin.on minun tietämiseni...
Miunusta on ollut mielenkiintoista huomata, että muinaisitämaisuus on kuin perhe toisilleen sukua olevia ajatuksia.
Jos Abram todella tallusti kaukaa idästä, mitä lie tuonut repussaan? Sananlaskujen kirjan personifioitu Viisaus on kovin saman oloinen kuin Ea (tai Enki-jumaluus) tai myöhempi kreikkalaisen maailman Logos-funtsailu. - Eikö se tuonpuoleisuus- uskokin alkanut esiintyä "kehittyneenpänä" mahdollisesti iranilaisen uskollisuuden tyylillä.
Lainaan (tiivistetysti) pikkaisen Martin Hengeliä:
Uskonnollisen ahdistuksen ajan (Antiokus IV:n vaino) marttyyrit eivät kokeneet Ben Siran tarjoamaa immanentin retribuution ajatusta riittäväksi. Jos Jumala oli kaikkivaltias, edes kuolema ei voi rajoittaa hänen mahdollisuuksiaan. Kohtaamme viitteitä ylösnousemuksesta, tuomioista ja kuoleman jälkeisestä kohtalosta jo varhaisen hasidismin apokalyptiikassa. Teodikean ongelma nousi jälleen esille israelilaisessa viisaudessa ja etsi uutta ratkaisuaan. Jes.26:19 on kirjoitusajankohtansa kannalta vaikeasti ajoitettava(, mutta kuitenkin varhaisempi kuin tämä aika). Dan 12:2 on jo selkeä viittaus kuolleiden ylösnousemukseen.
Lisää viitteitä saman ajan ylösnousemususkosta löytyy myös 1.Heenokin kirjasta 90:33 ja Jaason Kyreneläisen töistä. – Viitteitä ylösnousemususkon alkuperästä löytyy toisaalta iranilaisen uskonnon suunnasta (Theopompus/neljäs B.C. vuosisata), toisaalta hedelmällisyyden jumaluuksien kuolemisista ja ylösnousemisista (jotka olivat tuttuja jo muinaisessa Israelissa). On huomattavaa, että ylösnousemuksen tila ja tapa on kuvattu varhaisen apokalyptiikan todistuksessa hyvin ”hämärin” termein (Dan.12:3: kuin taivaankannen kirkkaus). Kenties juutalaisten omaksuman ”astraalin kuolemattomuuden” (tai ajatuksen tähdistä enkeleinä) ajatuksella oli myös vastustajansa. Saarnaaja näyttää kyseenalaistavan tämän idean (3:21). Itse ko. kuolemattomuus näyttää olleen niin yleinen, että sen alkuperää israelilaisen uskon taakse lienee mahdotonta vakuuttavasti todentaa.
Mutta...
Enpäs todellakaan tiedä mistä se sheol voisi olla alkujaan?
Minusta tässä uskontojen tutkimuksessa on kiinnostavaa juuri se, että monet tutkimustulokset avaavat vain väliaseman vielä vanhempaan traditioon..., vaikka voihan se olla, että se sheol jääkin salaisuudeksi.
On kiva kuulla, jos löydät jonkin uuden näkökulman jaaritukseeni... Itseasiassa olen aika vihreä tässä hommassa...
Ps. En muuten ollut ajatellut psalmilainauksissani kristillisiä tulkintoja. Se iankaikkisuus oli johtotähtenä(jos ei sitä jo tulkitse kristilliseksi). - Rifkele
tertullianus kirjoitti:
on minun tietämiseni...
Miunusta on ollut mielenkiintoista huomata, että muinaisitämaisuus on kuin perhe toisilleen sukua olevia ajatuksia.
Jos Abram todella tallusti kaukaa idästä, mitä lie tuonut repussaan? Sananlaskujen kirjan personifioitu Viisaus on kovin saman oloinen kuin Ea (tai Enki-jumaluus) tai myöhempi kreikkalaisen maailman Logos-funtsailu. - Eikö se tuonpuoleisuus- uskokin alkanut esiintyä "kehittyneenpänä" mahdollisesti iranilaisen uskollisuuden tyylillä.
Lainaan (tiivistetysti) pikkaisen Martin Hengeliä:
Uskonnollisen ahdistuksen ajan (Antiokus IV:n vaino) marttyyrit eivät kokeneet Ben Siran tarjoamaa immanentin retribuution ajatusta riittäväksi. Jos Jumala oli kaikkivaltias, edes kuolema ei voi rajoittaa hänen mahdollisuuksiaan. Kohtaamme viitteitä ylösnousemuksesta, tuomioista ja kuoleman jälkeisestä kohtalosta jo varhaisen hasidismin apokalyptiikassa. Teodikean ongelma nousi jälleen esille israelilaisessa viisaudessa ja etsi uutta ratkaisuaan. Jes.26:19 on kirjoitusajankohtansa kannalta vaikeasti ajoitettava(, mutta kuitenkin varhaisempi kuin tämä aika). Dan 12:2 on jo selkeä viittaus kuolleiden ylösnousemukseen.
Lisää viitteitä saman ajan ylösnousemususkosta löytyy myös 1.Heenokin kirjasta 90:33 ja Jaason Kyreneläisen töistä. – Viitteitä ylösnousemususkon alkuperästä löytyy toisaalta iranilaisen uskonnon suunnasta (Theopompus/neljäs B.C. vuosisata), toisaalta hedelmällisyyden jumaluuksien kuolemisista ja ylösnousemisista (jotka olivat tuttuja jo muinaisessa Israelissa). On huomattavaa, että ylösnousemuksen tila ja tapa on kuvattu varhaisen apokalyptiikan todistuksessa hyvin ”hämärin” termein (Dan.12:3: kuin taivaankannen kirkkaus). Kenties juutalaisten omaksuman ”astraalin kuolemattomuuden” (tai ajatuksen tähdistä enkeleinä) ajatuksella oli myös vastustajansa. Saarnaaja näyttää kyseenalaistavan tämän idean (3:21). Itse ko. kuolemattomuus näyttää olleen niin yleinen, että sen alkuperää israelilaisen uskon taakse lienee mahdotonta vakuuttavasti todentaa.
Mutta...
Enpäs todellakaan tiedä mistä se sheol voisi olla alkujaan?
Minusta tässä uskontojen tutkimuksessa on kiinnostavaa juuri se, että monet tutkimustulokset avaavat vain väliaseman vielä vanhempaan traditioon..., vaikka voihan se olla, että se sheol jääkin salaisuudeksi.
On kiva kuulla, jos löydät jonkin uuden näkökulman jaaritukseeni... Itseasiassa olen aika vihreä tässä hommassa...
Ps. En muuten ollut ajatellut psalmilainauksissani kristillisiä tulkintoja. Se iankaikkisuus oli johtotähtenä(jos ei sitä jo tulkitse kristilliseksi).Ettäs on kiva keskusteluketju ollut tämä (jopa meikä pysynyt perässä)!
Kun olen tuota juutalaisuutta pohdiskellut, olen myös ollut vähän suossa siellä ja vetelässä täällä tuon iankaikkisuuden kanssa. Olen miettinyt samaa; sitä, miksi kaikkivaltiaan Jumalan ote herpaantuisi atomien asettuessa uuteen järjestykseen - se, MILLAISTA tuo iankaikkinen elämä sitten on; ihmisen muotoista, ektoplasmaa, syvää rauhaa vai sukujuhlia heimon parissa, on edelleen aika sumussa, mutta niinpä se taitaa olla ihan kaikille. - tertullianus
Rifkele kirjoitti:
Ettäs on kiva keskusteluketju ollut tämä (jopa meikä pysynyt perässä)!
Kun olen tuota juutalaisuutta pohdiskellut, olen myös ollut vähän suossa siellä ja vetelässä täällä tuon iankaikkisuuden kanssa. Olen miettinyt samaa; sitä, miksi kaikkivaltiaan Jumalan ote herpaantuisi atomien asettuessa uuteen järjestykseen - se, MILLAISTA tuo iankaikkinen elämä sitten on; ihmisen muotoista, ektoplasmaa, syvää rauhaa vai sukujuhlia heimon parissa, on edelleen aika sumussa, mutta niinpä se taitaa olla ihan kaikille.olenko kerettiläinen, mutta minusta on mukavaa pohtia tuollaista...
Kun on pikkaisen "sumussa" kuten kuvasit, niin ei pääse oikeaoppisuuden raivotauti niin pahaksi. Vaikka "sumu" ei ole itsetarkoitus, niin sellaisen keskellä on mukavampi todeta olevansa "sumussa" kuin väittää olevansa jossain muussa...
Hellurei toivottavasti 'rasismia vastaan' on kirkkaammassa valossa kuin minä... - rasismia vastaan
tertullianus kirjoitti:
olenko kerettiläinen, mutta minusta on mukavaa pohtia tuollaista...
Kun on pikkaisen "sumussa" kuten kuvasit, niin ei pääse oikeaoppisuuden raivotauti niin pahaksi. Vaikka "sumu" ei ole itsetarkoitus, niin sellaisen keskellä on mukavampi todeta olevansa "sumussa" kuin väittää olevansa jossain muussa...
Hellurei toivottavasti 'rasismia vastaan' on kirkkaammassa valossa kuin minä...kirkkaudesta tiedä...
Jesajasta vielä sen verran että eivätköhän esittämäsi kohdat ole kuvaannollisesti tarkoitettuja, kansallista "ylösnousemusta" kuvaavia siinä kuin Hesekielin kuolleet luutkin.
Ajatus sielun kuolemattomuudesta on kreikkalainen, vanha heprealainen ajatustapa meni jotenkin näin: " Seitsemänkymmentä on vuosiemme määrä, tai kahdeksankymmentä, jos voimamme kestää. Ja kaikki niiden meno on vain turhuutta ja vaivaa, ne kiitävät ohitse, ja me lennämme pois." Mikä oli, oli tässä elämässä, jonka jälkeen ei spekuloitu sen paremmin palkkioilla kuin rangaistuksilla. Ajatustapa sitten muuttui pikku hiljaa etenkin hellenismin alkaessa vaikuttaa.
Varhempia tekstejä tulkitessa on koko ajan varottava ettei siirrä nykyajan ajatusmaailmaa sinne mihin se ei ole kuulunut. Miten itse näet tämän? - Rifkele
kirkkaudesta tiedä...
Jesajasta vielä sen verran että eivätköhän esittämäsi kohdat ole kuvaannollisesti tarkoitettuja, kansallista "ylösnousemusta" kuvaavia siinä kuin Hesekielin kuolleet luutkin.
Ajatus sielun kuolemattomuudesta on kreikkalainen, vanha heprealainen ajatustapa meni jotenkin näin: " Seitsemänkymmentä on vuosiemme määrä, tai kahdeksankymmentä, jos voimamme kestää. Ja kaikki niiden meno on vain turhuutta ja vaivaa, ne kiitävät ohitse, ja me lennämme pois." Mikä oli, oli tässä elämässä, jonka jälkeen ei spekuloitu sen paremmin palkkioilla kuin rangaistuksilla. Ajatustapa sitten muuttui pikku hiljaa etenkin hellenismin alkaessa vaikuttaa.
Varhempia tekstejä tulkitessa on koko ajan varottava ettei siirrä nykyajan ajatusmaailmaa sinne mihin se ei ole kuulunut. Miten itse näet tämän?Jos tuo muistelusi loppu oli alunperin edes jotakuinkin kirjoittamassasi muodossa, se kuulostaa minun silmääni hyvin personoidulta tavalta poistua elämästä. Jolloin tahtoo taas kysyä: Lennämme? Minne?!
- rasismia vastaan
Rifkele kirjoitti:
Jos tuo muistelusi loppu oli alunperin edes jotakuinkin kirjoittamassasi muodossa, se kuulostaa minun silmääni hyvin personoidulta tavalta poistua elämästä. Jolloin tahtoo taas kysyä: Lennämme? Minne?!
lähtö oli, ei muutenkaan paras valinta, mutta ainoa joka tuli juuri sillä hetkellä mieleen!
- tertullianus
kirkkaudesta tiedä...
Varhempia tekstejä tulkitessa on koko ajan varottava ettei siirrä nykyajan ajatusmaailmaa sinne mihin se ei ole kuulunut. Miten itse näet tämän?Minäkin näkisin, että ylösnousemuksen ja rangasistuksen ajatukset kehittyivät hellenismin vallatessa alaa Välimeren pohjukassa. - Oliko hellenismi kuitenkaan kaikkea selittävä vai voiko se olla vain indikaattori?
Jotkut ovat sitä mieltä, ettei kreikkalaisilla ollut paljon mitään omaa, suurin osa oli muinaisitämaista yms. lainaa...
Se on mielenkiintoista, että samantyyppisiä ajatuksia pulpahteli varsin laajoilla alueilla ja ei ole kovinkaan selvää näyttöä kuinka paljon kehitys oli itsenäistä ja kuinka paljon hellenismin (vuoro)vaikutusta.
Ajattelen, että ko. ajanhenkeä oli yleisen individualismin esiinmarssi, heimoidentiteetistä siirryttiin yksilöllisempään... Saattoi olla, että kyse oli ikäänkuin ihmistieteellisen maailmankuvan laajenemisesta... Heimon luo palaaminen ei enää tyydyttänyt, vaan koettiin tarvettä kysellä, mieten minun persoonalleni käy?
Sinällään tuopuoleisuuden teorioiden laajeminen ei uhannut Jumalan suvereenisuutta, vaan päinvastoin tuli avuksi teodikean ongelmaan... Ymmärrän, että juutalainen usko kehittyi yleisestikin varsin pitkään tähän tapaan avoimella mentaliteetilla... Kenties ajanlaskun alun molemmin puolin tapahtuneet katastrofit muuttivat asennetta opin kehitykseen... - SuprMies
tertullianus kirjoitti:
(käytetty Raamatun käännös: vuoden 1933 Kirkkoraamattu eli ns. vanha käännös)Muutamat Juutalaiset opit jopa puhuvat jälleensyntymisen puolesta minusta. Tosin on vähintään selvää, ettei Juutalalinen oppi ota täysin selkeästi kantaa kuoleman jälkeiseen elämään.
Uudelleen syntymisen oppi voitaisiin perustella
ainakin 1.Sam.2:6: "Herra antaa kuoleman ja antaa elämän, hän vie alas tuonelaan ja tuo ylös jälleen"
Hyvin paljon on myös mahdollista, että tuo elämä tosin liittyy vasta viimeiseen tuomion päivään.
Myös mielenkiintoista on tulkita asiaa 1.Moos.25:8: "Ja Aabraham vaipui kuolemaan korkeassa iässä, vanhana ja elämästä kyllänsä saaneena, ja tuli otetuksi heimonsa tykö."
Mitä heimo tarkoittaa? Menikö Abraham taivaaseen vai Tuonelaan. Vai jonnekkin muualle? Juutalaisuus todella jättää tulkintaa tämän aiheen varaan minusta.
Minusta jopa on hyvä sinäänsä, ettei tuonpuoleiseen elämään kiinnitetä sillä tavalla huomiota kuin esimerkiksi kristinuskossa vaan otetaan Jumalan sanan oppi ja eletään sen mukaan.
Asia on silti varsin mielenkiintoinen, koska Juutalaisuus on yksi harva oppi, jolla ei ole selvää kantaa tuonpuoleiseen elämään.
.
...pelastusopin perusta jo 1.Mooseksen kirjan 3.:sta luvusta, jakeista 14-15:
"14. Ja Herra Jumala sanoi käärmeelle: "Koska tämän teit, kirottu ole sinä kaikkien karjaeläinten ja kaikkien metsän eläinten joukossa. Vatsallasi sinun pitää käymän ja tomua syömän koko elinaikasi.
15. Ja minä panen vainon sinun ja vaimon välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille; se on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet pistävä sitä kantapäähän."
Mitä mieltä olisi itsensä Jumalan puhua paratiisissa olleen ja Eevan pettäneen käärmeen eli perkeleen pään murskaamisesta ja vieläpä vaimon siemenen eli Eevan jälkeläisen toimesta, ellei se liittyisi syntiinlankeemuksen kirouksesta vapautumiseen ? Ei kerrasssan mitään mieltä !
Mutta jo tuossa jakeessa annettiin lupaus Messiaasta, eikä tämä selviö edellytä kristittynä oloa, sillä Tanakh'issa kyseinen lupaus on jo vuosituhansia ennen kristinuskon syntyä otettu lupauksena kuolemasta ylösnousemukseen uskomalla luvattuun Messiaaseen eli uskomalla itse Jumalaan, joka tuon lupauksen antoi välittömästi kaikkein varhaisimmille esivanhemmillemme.
Tosin tällä foorumilla on eräs saddukeus, joka pyrkii omimaan 'aidon juutalalisuuden' määrittelemisen omaksi asiakseen ja väittää kaikkien muitten, esim. Messiaanisten Juutalaisten Tanakh'in tuntemusta harhaopiksi, jolla ei hänen käsityksensä mukaan ole mitään tekemistä 'aidon juutalaisuuden' kanssa.
Hänen mieleensä ei ole tullut se seikka, että jo juutalaisen Tanakh'in varhaisvaiheista alkaen löytyy sellaisia yksilöitä, jotka uskoivat iankaikkiseen elämään. Esimerkiksi Jov, jonka kirja kirjoitettiin jopa ennen Mooseksen kirjoja eli arviolta n. 1900 eMs (=ennen Messiaamme syntymää). Jov'ia pidetään yleisesti juutalaisten keskuudessa juutalaisuuden perikuvana siksi, että hän joutui kärsimään syyttömästi. Jov kirjoitti esim. seuraavaa: (Jov 19:25-27)
"25. Mutta minä tiedän Lunastajani elävän, ja viimeisenä hän on seisova multien päällä.
26. Ja sittenkuin tämä nahka on yltäni raastettu ja olen ruumiistani irti, saan minä nähdä Jumalan.
27. Hänet olen minä näkevä apunani; minun silmäni saavat nähdä hänet - eikä vieraana. Munaskuuni hiukeavat sisimmässäni."
Siis mitä ilmeisin usko kuoleman jälkeiseen elämään !
Vain Tanakh'ille väkivaltaa tekevät väittävät, ettei aitoon juutalaisuuteen kuulu usko kuolemanjälkeiseen elämään !
Paljon muitakin esimerkkejä Tanakh'ista löytyy, mutta kysyttäessä kerron niistä lisää...
Siunausta Jeshuassa kaikille Tnakh'iin uskoville !
.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941753
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581169Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181168- 941019
- 62823
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam35797Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6734- 46706
En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42680Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113676