Luumu, persikka, pähkinät -ohjeita

Kivisiemen

Miksi kukaan ei yritäkään koskaan rikkoa kivellisten hedelmien siementen kuorisuojaa aikoessaan idättää?
Itse ostin kerran pussillisen nektariineja ja toisen kerran pähkinämixin -se pikkukori, jossa kuorellisia pähkinöitä kuin koristeena.
Nyt ikkunallani kasvaa nektariini, parapähkinä
ja hasselpähkinä.
Jos haluaa taimien itävän viikossa, ota vasara tai paremminkin kotikuntoiluun tarkoitettu yhdenkäden käsipaino. Siksi, että vasaran täräys yleensä liian kova, ja siemenkin hajoaa rikki.
Napauttele napakasti, pieniä säröjä juuri puhtaaksisyötyyn, kosteaan kiveen... kuivuttuaan kovempi. Kun napauttelee, ja taivuttelee kiven halkeamia, saa OIKEAN siemenen esiin kiven sisällä
olevasta pikkuonkalosta.
Siemenhän on omenansukuisilla kivihedelmillä
(luumu, persikka, nektariini) kuin kuorimaton manteli, pähkinöillä hyvinkin vaihteleva.
Tämä paljastettu siemen kääritään kosteaan talouspaperimyttyyn. Ei saa eristää muovipussiin, homehtuu heti. Kostutetaan kämmenenkokoinen talouspaperimytty heti kun uhkaa kuivua, pidetään esim. teevadilla.
Kivellisten hedelmien paljastetut siemenet esi-idätetään jääkaapissa kosteassa paperissa, monet pähkinät taas kasvavat paljastettuina sirkkajuuren huoneenlämmössä tuosta vain.
Kun parin sentin juuri, multaan hieman siemenkärki pari milliä mullan yläpuolelle.

9

5885

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jiikoo

      Itse olen viimeksi joskus lapsena laittanut äidin kukkapurkkiin luumunsiemeniä.. En siis varsinaisesti koskaan ole edes yrittänyt kasvattaa mitään hedelmiä/pähkinöitä.

      Tuotahan voisi kokeilla. Mutta löytyykö mistään hoito-ohjeita esim. jonkin nektariinin tai hasselpähkinän kasvatukseen? Kun puhutaan esim. valo-olosuhteista tai kosteudesta jne.?

    • S23

      Halkaisin persikan siemenen (tai siis sen kiven) ja sieltä sisältähän paljastui siemen. Jospa tästä lähtis alkuun nyt edes yksi eksoottinen hedelmä...käärin siis KOKONAAN kosteeseen paperiin ja lautaselle jääkaappiin. Enkä peittänyt millään ettei homehdu.
      Saas nähdä mitä tosta tulee.

      • onpi

        Kiven sisällä on jotain?? (ilmeisesti juurtumista lisäävää), mitä ne siemenet tarvitsevat itääkseen eli vaikka kivi olisikin auki kannattaa laittaa siten itämään.
        Laita kosteaan multaan jääkaappiin ettei pääse kuivumaan huomaamattasi, ei homehdu (en ole siihen kertaakaan joutunut lisäämään idätyksen aikana vettä).
        Persikka itää kyllä jääkaapissa takuuvarmasti, mutta talvikauden pienien tainten hengissä pysyminen onkin toinen juttu.


      • S23
        onpi kirjoitti:

        Kiven sisällä on jotain?? (ilmeisesti juurtumista lisäävää), mitä ne siemenet tarvitsevat itääkseen eli vaikka kivi olisikin auki kannattaa laittaa siten itämään.
        Laita kosteaan multaan jääkaappiin ettei pääse kuivumaan huomaamattasi, ei homehdu (en ole siihen kertaakaan joutunut lisäämään idätyksen aikana vettä).
        Persikka itää kyllä jääkaapissa takuuvarmasti, mutta talvikauden pienien tainten hengissä pysyminen onkin toinen juttu.

        Mites jos sen nyt saa itämään (minkä suhteen edelleen olen skeptinen kun en ennenkään ole saanut mitään -edes appelsiinia- itämään) ja saan sen taimiasteelle. Pitäiskö sellaista pientä tainta sitten lannoittaa? Ihan jotain normaalia Substralia löytynee. Auttaisiko hengissä pysymistä?


      • onpi
        S23 kirjoitti:

        Mites jos sen nyt saa itämään (minkä suhteen edelleen olen skeptinen kun en ennenkään ole saanut mitään -edes appelsiinia- itämään) ja saan sen taimiasteelle. Pitäiskö sellaista pientä tainta sitten lannoittaa? Ihan jotain normaalia Substralia löytynee. Auttaisiko hengissä pysymistä?

        Valoa tarvitsee pieni taimi paljon eli ainakin eteläikkuna ja lisävaloa lampulla, jos pimeämpi ikkuna ja varmaan vuodenvaihteen molemmin puolin eteläikkunankin kasvatti vaatii lisävaloa hengissä pysyäkseen.


      • S23
        onpi kirjoitti:

        Valoa tarvitsee pieni taimi paljon eli ainakin eteläikkuna ja lisävaloa lampulla, jos pimeämpi ikkuna ja varmaan vuodenvaihteen molemmin puolin eteläikkunankin kasvatti vaatii lisävaloa hengissä pysyäkseen.

        Meillä on molemmat ikkunat etelään, joten luulisi valoa riittävän. Jos lisävaloa antaa lampulla, onko sama millanen lamppu? Käykö sellanen pöytälamppu jossa kuitenkin varjostin? Ei tässä ole nyt varaa mitään erikois-uv-valo-lamppuja kuitenkaan alkaa osteleen.=)


      • Anonyymi
        S23 kirjoitti:

        Mites jos sen nyt saa itämään (minkä suhteen edelleen olen skeptinen kun en ennenkään ole saanut mitään -edes appelsiinia- itämään) ja saan sen taimiasteelle. Pitäiskö sellaista pientä tainta sitten lannoittaa? Ihan jotain normaalia Substralia löytynee. Auttaisiko hengissä pysymistä?

        Oikeastaan ei mun mielestä idätyksen aikana just saa antaa yhtään lannoitetta ja pitää jääkaapissa kahdessa pussissa multaa ja paperi siemenen väliin ja pussiin ja odottaa (2kk) tulin ihan mukavasti kuiteskin myöhemmin tähän keskusteluun, mutta ei varmaan haittaa (KESKIVAIKEAA).


    • Anonyymi

      Saanko persikan siementä itämään ja kuinka saan?

    • Anonyymi

      Huolettomin tapa on laittaa jonkun kosteana pidettävän ruukkukasvin ruukkuun, kuin vieraaksi, itämään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10250
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4543
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3084
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2704
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1874
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe