Monessa vankilassa vartijoita on liian vähän vartioimaan vankien päivätoimintaa, uutisoi Helsingin Sanomat. Sen takia yhä useampi vanki joutuukin viettämään pääosan vuorokaudesta sellissään, vaikka muuta toimintaa vangeille olisikin tarjolla.
Suomen vankiloissa on liki 4000 vankia. Viimeksi näin paljon vankeja on ollut vuonna 1987.
Helsingin Sanomien haastattelemia vankilanjohtajia turhauttaa resurssien vähyys. Vankiloissa on aloitettu ohjelmia, joilla esimerkiksi pyritään vähentämään uusintarikollisuutta. Raha ei kuitenkaan riitä ohjelmien jatkamiseen saati uusien aloittamiseen.
Lue uutinen Helsingin Sanomista:
http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/tuoreet/artikkeli/Vartijoita ei riitä valvomaan vankien päivätoimintaa/1101981255091
Ovatko Suomen vankilat liian huonossa jamassa? Pitäisikö vankeinhoitoon saada lisää rahaa ja vanginvartijoita? Miten vankiloiden ja vankien nykytilaa voitaisiin kohentaa?
Vankiloissa liian vähän vartijoita
144
13306
Vastaukset
- ............
Itselle virkavuosia on jo kertynyt reilut neljä vuotta alalta ja oma henkilökohtainen mielipiteeni on se, että Keravan vankilan johtajan, Kirsti Niemisen kommentti Helsingin sanomien haastattelussa kertoo kaiken tarpeellisen:
"Miksi pitää odottaa, että jotain ikävää tapahtuu ennen kuin asiantila otetaan vakavasti", kysyy Keravan vankilan johtaja Kirsti Nieminen.
Niinpä.. Miksi vasta ns. ikävistä tapahtumista opitaan? Niin.. sen kun tietäisi. Tämän hetkinen tilanne vaatii sen, että asiasta keskustellaan ns. avoimesti eikä vain suljetuin ovin. On aika herätä tähän hetkeen eikä vain paapoa menneitä.- nerous, se tulee luonnostaan
niin vähenee ongelmat, kun ei ole pelkkää pamppu ja käännän silmät muualle huumeilta ja väkivallalta - linjaa
- Johanna
nerous, se tulee luonnostaan kirjoitti:
niin vähenee ongelmat, kun ei ole pelkkää pamppu ja käännän silmät muualle huumeilta ja väkivallalta - linjaa
Kyllä olen sitä mieltä kun vankilaan obn kerran "päässyt", ei ihminen mikään valkosiipinen pulmunen ole, joille pelkät kauniit sirkutukset auttaa -höpö höpö. Eivät he muuten siellä ole. Maailma ei enään ole vaaleanpunainen pilvilinna jolloin saa jättää esim. kodin luudan varaan -ehei. Rikolliset kohdeltakoon rikollisina, rikollisuus vankilan sisällä on jo sitten toinen juttu. Vartijoita lisää, turvallisuutta työntekijöille.
- tästä olla
apua mihinkään? www.netmission.fi klikkaa vankilatyö
- enska
tästä olla kirjoitti:
Kyllä vois ottaa mallia.Jeesus pelastaa ihmisen!
- ihmistenrengastus
tästä olla kirjoitti:
Valtiohan kaavailee nuorten rikollisten vankilatuomion sijasta kotiaresti, jolloin nuoret itse huolehtivat tuomionsa aikana itsestään, laittavat ruoan jne. Rikolliset rengastetaan radiolähetinsähköpaimentimella. Halpaa kuin mikä.
- vuodesta
kokemus aidan toiselta puolen. Olin 7½ vuoden kakusta ensi kertalaisena ½ tuomiosta tuomiosta lusimassa linnakkeessa.
Se oli -80 luvun puoli välin molemmin puolin. Kaikki tainnut muuttua sen jälkeen aidan molemmin puolin.
Vankila maailma on niin toisenlainen että sitä siviilissä on mahdoton ymmärtää.
Vangin elämä ei ole tv .n vankila sarjojen kuvaama elämä, ei dokumentitkään kerro todellisuutta ,totuutta kyllä todellisuutta ei.
En ole katkera, selvisin helpolla ajasta. En sotkeutunut päihteisiin ja tekemäni rikos vaikutti, se oli kuin koskemattomuus suoja verrattuna tavallisiin varkaisiin syyllistyneillä sellaista asemaan ei ole. Pamput, siis vartijat, antoi olla rauhassa, koska en kerjännyt vaikeuksia itse, monien silmissä siis ok. Tein havaintoja ympäröivästä kokonaan uudesta maailmasta. Kuin puolueeton tarkkailija.
Osa lusijoista tapa rikollisia, kotini on linnassa linnassa on kotini.
Ei monet halua aina vaan lusia, se on pakko, päästä pois ulkoa talveksi. Moni tietää miten paljon tuomiota saa jostakin keikasta, hoitaa itsensä talveksi pois kadulta. Ei sellaisia voi syyttää, omaisuus mahtuu muovikassiin. On myös vankeja, jotka lusii päihteissä tehtyjen rötösten takia, selvinpäin jos olisi ollut, ei olisi ollut rikostakaan. Joidenkin motiivi kosto tai nykyään maineen saaminen jonkin jengin arvostuksen takia. Nuoret usein lusii tyhmyyttään, eivät ymmärrä syys seuraus suhdetta ennen kuin ovat kakolan taimitarhassa, Keravalla. Mun aikana tutkinta vankejeina nokalla oli monesti myös eke kertalaisia pikku jätkiä auto varkauksista kiinni jääneitä, pelkäsivät olla yksin, joukossa esitti kovista.
Ei ole olemassa vaan vankeja ja siviileitä. Vankeja on monenlaisia ei ole yhtä lääkettä kaikkiin ongelmiin.
Enemmän pitäisi ennalta ehkäistä. Liian helposti lusimaan lähtee sellainenkin, kenen paikka ei ole linnassa. Eka kerta voi olla vahinko tai sattuma, toinen kerta joku pakon sanelema tai sitten typeryyttä. Kolmas kerta joko pakon sanelema tai sitten tyhmyyttä. Siitä edes päin omaa tyhmyyttä, ei kukaan lusi kymmentä kertaa kokemattomuuttaan. Lusimis aikana oli tyyppejä, jotka oli olleet useita kertoja lusimassa, samana aikana kun olin ainoata kertaani, sellainen ehti olla neljä viis kertaa aina eri jutusta. Mitä sellaista hyödyttää auttaa, se tekee sitä niin kauan kuin itse haluaa elää toisin. Ne joilla ei ole kotia, lusii suojan ja ruuan takia, mut niillä monesti viina ongelma, kaikki kaverit tai olosuhteista johtuvat tutut on samaa latua hiihtäviä, ne on oikeita kelkasta putoajia, niitä saattais auttaa ja pitkän tien jälkeen osalle apu ei olisi turha.
Kovis jengeihin hakeutuvia ei hyödytä auttaa, ne haluu maineensa ja tekee entistä suurempia asioita saadakseen tarvitsemansa maineen. Ehkä niitä auttai jos antais kovemman tuomion pienemmästäkin rikoksesta, niin ei joutuis tekemään suurta rikosta saadakseen yli 10 vuottansa.
Eri motiivit, eri tausta syyt, erilaiset ihmiset. Ei ole olemassa vankia, on vankeja. Kaikille yksi lääke on huono tapa hoitona. Se olisi sama kun yhteiskunnassa jokaselle annettaisiin häkkiä jollei itselleen työtä saa. Ei työttömyyden palkka tai palkinnoksi anneta kuukaus linnaa, se olisi väärä tapa auttaa työtöntä. Ennalta ehkäisy on parempi apu, tai kun vahinko on tapahtunut, annetaan uusi mahdollisuus, koulutus toiseen työhön. Sama hoito keino monille vankilaan joutuneille on oikea, uusi tilaisuus eikä kerralla tuomita loppu iäksi. Itse en tarvitse uutta tilaisuutta, pyytämättä otin sen tilaisuuden. Hain kouluun ja opiskelin uuden ensimmäisen ammatin. Laman alla jäin työttömäksi, opiskelin toisen ammatin. Iän takia jouduin työttömäksi, opiskelin taas uuden ammatin, mutta koskaan en suostunut taipumaan takaisin lusimaan vaan kouluttaduin aina uudelleen. Tiedän ettei monelle muulle yhteiskunta anna yhtäkään uutta tilaisuutta. Tiedän ettei kaikki jaksa oppia edes yhtäkään ammattia vaikka tilaisuus kouluunkin olisi, ei siitä voi ihmistä syyttää jos järjestelmässä on vika. Suomen systeemi ei ole oikea, se suosii rikkaita ja hyvä osaisia, tässä nyt näkyy seurausta siitä. Eliitti voi paremmin, vähempi osaiset elää siten millä saavat, jotkut ei suostu siihen tai sortuvat matkalla, niistä luemme itsemurha ja mielenterveys tilastoista tai osa päätyy vankilaan. En saisi sanoa, että yhteiskunnassa on vikaa, laki kieltää kapinaan ja kurittomuuteen lietsomisen. Tämä on politiikkaa, jos puuttuu hyvä tahto, se kyllä näkyy. Parempi tajuta, ei vika ole yksilöissä, Suomen systeemissä vika on, ne jotka säätää lait, sormi osoittaa heitä kohtaan. Silti, jokainen ei ole pulmunen joka lusii, parhaat rikolliset ei lusi koskaan se tiedetään kiven sisälläkin, ei ihminen ole automaattisesti tyhmä tai paha jos lusii.
Olen samaa mieltä tämän vankilanjohtajan ja edellä kirjoittaneen pampun kanssa, vian löytää ihan muualta kuin vankimääriä kauhistelemalla, sen tajuaa lapsikin. - unohda
Johanna kirjoitti:
Kyllä olen sitä mieltä kun vankilaan obn kerran "päässyt", ei ihminen mikään valkosiipinen pulmunen ole, joille pelkät kauniit sirkutukset auttaa -höpö höpö. Eivät he muuten siellä ole. Maailma ei enään ole vaaleanpunainen pilvilinna jolloin saa jättää esim. kodin luudan varaan -ehei. Rikolliset kohdeltakoon rikollisina, rikollisuus vankilan sisällä on jo sitten toinen juttu. Vartijoita lisää, turvallisuutta työntekijöille.
totuutta,sinä saatat olla joku päivä vanki.
tässäkin maassa joutuu kovinkin helposti vankilaa.
koskaan ei voi tietää ennalta kuinka elämän kulku voi muuttua vaikka et olisikkaan rikollinen.
moni on vanki tai ollut vankilassa. vielä useampi on vangin omainen.
harva nyt ihan elämän urakseen toivoo vankilakierrettä.
ei kaikkia saa tuomita yhden muotin mukaan. sillä jos yksi suomalainen lusii on kaikki rikollisia,myös sinäkin. jos yksi somali tappaa,ei kaikki ole murhaajia.
jokainen ihminen on yksilö,myös sitä joka luet tämän,ei pujuta siis massoista eikä yleistetä,puhutaan yksilöistä niin ei lähtökuopissa jo mennä harhaan.
Samaa mieltä kanssasi,lisää turvallisuutta yhteiskuntaan,sekä kouluun että ulkopuolelle. voit lukea sen myös noin sekä lisää turvallisuutta myös vankilaan niin vangeille kuin henkilökunnalle. lisää turvallisuutta myös muurien molemmille puolelle. lisää turvallisuutta minulle,sinulle,hänelle,meille,teille,heille
ei yksi ihminen on tärkeä jos ei kaikki olla tärkeitä mutta ongelma on mistä pussista otetaan turvallisuutta vai pitäälö se ihmisten itse saada aikaan.
nyt ei auta jeesus eikä jumala,nyt pitää ihmisten itse ratkaista tämä asia,jokaisen - mutta
enska kirjoitti:
Kyllä vois ottaa mallia.Jeesus pelastaa ihmisen!
sittenhän kaikki on hyvin,turhaan enää tässä asiaa mietimme.otetaanpa seuraava aihe käsittelyyn...ei mitä turhia,antaa jeesuksen hoitaa sekin,kaikkihan on niin hyvin kun jeesus hoitaa ja pelastaa,ei tarvitse itse edes ajatella. HALOO!!!!!!!!!!!!
- vain
ihmistenrengastus kirjoitti:
Valtiohan kaavailee nuorten rikollisten vankilatuomion sijasta kotiaresti, jolloin nuoret itse huolehtivat tuomionsa aikana itsestään, laittavat ruoan jne. Rikolliset rengastetaan radiolähetinsähköpaimentimella. Halpaa kuin mikä.
halpaa,vaan OPETUSVAIKUTUS on hyvä. Vankilaa rangaistukseksi nakki varkaalle ja murhamiehelle on vanhanaikainen ja "hyvä"tapa,,,on nähty ettei se toimi. Kasvattava ja opettava vaikutus on paras ennaltaehkäisy!!!
Joka lasta rakastaa,se lasta opettaa. Jos kotona ei oppia saa,ei ole edellytyksiä oppia oikeille tavoille,silloin on maalla mahdollisuus olla opettajana. Ei niin,että mikä on halvinta,vaan mikä on parasta! - tuomioni
Johanna kirjoitti:
lusinut ja sirkuttelut ei auta ketään,mutta maton alta vetämiseen ei tarvitse kuin esittämäsi periaate.
Olen itsekin entinen vanki.Luin täällä olleita kirjoituksia,entisiä vankeja ja vankien omaisia näyttää olevan muitakin.
Muistuttaisin,ei vankila ketään paranna (ei se ole vankilan tehtävä,vankilan tehtävä on perinteisesti pitää tuomitut eristettynä yhteiskunnasta,vankilassa taasen voi toimia erillaisia ulkopuolelta tulevia vankilatyötä tekeviä asioita,kuten lähetystyö,aa-kerho,ym. mutta ne eivät ole vankila palveluita,vaan vankilan ulkopuoleisten vapaaehtois järjestöjen toimintaa ).
Vankila ei siis itsessään paranna jos ei pahennakaan ihmistä. Ei ole olemassakaan sellaista automaattia,että kun kerran joudut vankilaan,se olisi elämän urasi.
Parannus ja myös pahentuminen on ihmisestä itsestään kiinni. Se,kumman ihminen valitsee,ei ole aina ihmisestä kiinni,vaan yhteiskunnasta,eli yhteiskunta= maan asukkaat.
Sinäkin siis vaikutat siihen,tuomitsetko vai annatko mahdollisuuden. Jos asenteesi on mainitsemasi,vapautuva vanki helposti taipuu omassa valinnaassaan siihen vaihtoehtoon minkä yhteiskunta on osoittanut,vaikka halua olisi ollut tehdä elämällään jotakin muuta.
Älä siis revi perhoselta siipiä.
Vankila ei itsessään paranna eikä pahenna,kaikki muutos lähtee ihmisestä itsestään,ja jos mahdollisuuksia ei ole tai ei anneta on pakko taipua siihen vaihtoehtoon mikä jää. - .....
Kunpa ns.ikävistä tapahtumista opittaiskin?!! ei ainakaan toimi Pelson kohdalla...
- coldwall
unohda kirjoitti:
koskaan ei voi tietää ennalta kuinka elämän kulku voi muuttua vaikka et olisikkaan rikollinen.
ei kaikkia saa tuomita yhden muotin mukaan. sillä jos yksi suomalainen lusii on kaikki rikollisia,myös sinäkin. jos yksi somali tappaa,ei kaikki ole murhaajia.
jokainen ihminen on yksilö,myös sitä joka luet tämän,ei pujuta siis massoista eikä yleistetä,puhutaan yksilöistä niin ei lähtökuopissa jo mennä harhaan.
Samaa mieltä kanssasi,lisää turvallisuutta yhteiskuntaan,sekä kouluun että ulkopuolelle. voit lukea sen myös noin sekä lisää turvallisuutta myös vankilaan niin vangeille kuin henkilökunnalle. lisää turvallisuutta myös muurien molemmille puolelle. lisää turvallisuutta minulle,sinulle,hänelle,meille,teille,heille
ei yksi ihminen on tärkeä jos ei kaikki olla tärkeitä mutta ongelma on mistä pussista otetaan turvallisuutta vai pitäälö se ihmisten itse saada aikaan.
nyt ei auta jeesus eikä jumala,nyt pitää ihmisten itse ratkaista tämä asia,jokaisenTässä maassa ei todellakaan "joudu" helposti vankilaan, vaan sine saa hankkiutua oikein tosissaan.
Vangit ovat paikkansa toiminnallaan itse hakeneet ja näin ollen ovat siellä missä kuuluukin.
Vartijoita lisää ja nopeasti. - vuotias
coldwall kirjoitti:
Tässä maassa ei todellakaan "joudu" helposti vankilaan, vaan sine saa hankkiutua oikein tosissaan.
Vangit ovat paikkansa toiminnallaan itse hakeneet ja näin ollen ovat siellä missä kuuluukin.
Vartijoita lisää ja nopeasti.ei tajua seurauksia teoilleen,kyllä vankilaan joudutaan joskus
- ei ole vankila
..... kirjoitti:
Kunpa ns.ikävistä tapahtumista opittaiskin?!! ei ainakaan toimi Pelson kohdalla...
vaikka sillä nimellä kulkeekin
- olisi ehkä
coldwall kirjoitti:
Tässä maassa ei todellakaan "joudu" helposti vankilaan, vaan sine saa hankkiutua oikein tosissaan.
Vartijoita lisää ja nopeasti.pystyä seulomaan vankiloista ne pois,jotka selviäisivät yhteiskunnassa ja jotka todella haluavatkin selvitä,ei sellaiset palaa takaisin jos voi pärjätä muutenkin. Ne jotka kuuluu ennemmin laitoshoitoon,olisi tärkeä saada asian mukaiseen hoitoon,ne jotka tieten tahtoen hakeutuvat takaisin,niitä on määrällisesti vähä,nykyinen vartija määrä riittäisi kevyesti.
Vai pitäisikö alkaa leikkimään tyyliin rosvoa ja poliisia,osa lusimaan ja toinen osa vahtimaan. Ei vanki ole synonyymi sanalle rikollinen,vaikka olisikin rikoksen tehnyt. Uusija tai keralainen on ihan muuta kuin talvea pakoon lähtevä puli tai haksahtanut ensikertalainen,nuori tai mielenterveys ongelmainen,ei siis vangit ole samaa joukkoa ja vankilaan voidaan joutua,jotkut pääsee sinne,mutta kynnys on verrattain pieni,vaikka ei tietenkään mitään mielivaltaista kuten joissakin maailman maissa. - siperia opettaa
unohda kirjoitti:
nyt ei auta jeesus eikä jumala,nyt pitää ihmisten itse ratkaista tämä asia,jokaisenVankilapalvelut halvinta ostaa Siperiasta. Vettä ja leipää. Toivon itsenikin puolesta näin jos joskus joutuisin. Ei sitä muuten opi. Ei mitään mukavuuksia.
- tommi
Johanna kirjoitti:
ihmisellä ei ole enään mitään arvoa tässä maailmasa ainoa asia mikä merkitsee on raha ja paljonko sitä on jos on paljon rahaa on tärkeä ihminen jos ei et ole tärkeä. ihmishenki on roskaa.
- mahd apua?
www.netmission.fi klikkaa vankilatyö
- oo mitään tajua!!!
mutta kirjoitti:
sittenhän kaikki on hyvin,turhaan enää tässä asiaa mietimme.otetaanpa seuraava aihe käsittelyyn...ei mitä turhia,antaa jeesuksen hoitaa sekin,kaikkihan on niin hyvin kun jeesus hoitaa ja pelastaa,ei tarvitse itse edes ajatella. HALOO!!!!!!!!!!!!
hengellisestä vankilatyöstä.Sadoissa on se joukko, ilm tuhansissa, jonka elämä on saanut uuden suunnan, kun on tultu uskoon.Rikokset, rosvous on jäänyt ja ihmisestä on tullut työtätekevä/arvosta, perheen isä.Jos se ei oo hyvä juttu tässä yhteiskunnassa niin mikä, kysyy ex-konna?
- ihan noin ole
tommi kirjoitti:
ihmisellä ei ole enään mitään arvoa tässä maailmasa ainoa asia mikä merkitsee on raha ja paljonko sitä on jos on paljon rahaa on tärkeä ihminen jos ei et ole tärkeä. ihmishenki on roskaa.
Sillä jokainen on jollekin tärkeä ja rakas.
Pessimismiin,kaikki on turhaa tai mikään ei kannata -asenteet johtaa passiivisuuteen ja pessimisminn entistä enemmän.
Silloin pitää nostaa enemmän toivoa,ei laittaa lumivyöryä liikkeelle.
Jokainen on jollekin rakas ja tärkeä,jokaisella on joku josta välittää ja jolle tahtoo hyvää. - sfd
unohda kirjoitti:
nyt ei auta jeesus eikä jumala,nyt pitää ihmisten itse ratkaista tämä asia,jokaisenKuolemanrangastus käyttöön, ni alkaa ne vangit väheneen. Tästä täytyisi säätää uusi laki joka tulisi voimaan taannehtivasti. putoisi vankimäärä heti muutamalla sadalla.
- minä vain.
itse olen joutunut käymään vankilassa toissa vuonna. en kenellekään, edes pahimmalle viholliselleni toivoisi sitä.minulle oli pahinta vapauden menetys.nyt elämä hyvin ja töitä olen saanut jne.
- eräs äiti
Onneksi olkoon!
Tosi hienoa, että olet saanut töitä
ja muutenkin kaikkea hyvää elämässä eteenpäin.
- sipe
En tajua sitä, että miksi vankilassa/linnassa pitäisi vangeilla olla hyvät oltavat, niinkuin asuisivat jossain hotellissa. Koska mahtaaa vankilassa olla porealtaat ja 50" plasma tv kaikilla kanavilla, sekä vesisängyt. Mielestäni linnassa pitäisi olla sen verran huonot oltavat ettei uusintarikollisuutta olisi näin paljon. Vanginvarijat suhtautua työhönsä rennommin, ettei ns. palaisi loppuun. Jotkut murhamiehetkin voitaisiin lähettää vaikka Venäjälle kärsimään tuomionsa.
- tässä syy
Syy on yksinkertaisesti tämä:
Jos laitat "pahiksen" pahaan paikkaan (tyrmään vaikka 10 vuodeksi), niin hän vapautuu sieltä vähintään yhtä pahana, ellei pahempana kuin ennen. Hän on myös pihalla maailman menosta, ei voi saada työpaikkaa eikä kykene muuhun kuin tienaamaan elantonsa "vanhalla kaavallaan".
Jos taas yrität antaa hänelle mahdollisuuden terapiaan, päidevieroitukseen, pysyä kärryillä maailman menosta (uutiset, se että vankilasta vapauduttua on keksitty kännykät ja Internet, yms) ja ehkä jopa sallitaan jokin työnteko pajalla, niin hän ehkä oppii toimimaan normaali´sti. - sipe
tässä syy kirjoitti:
Jos laitat "pahiksen" pahaan paikkaan (tyrmään vaikka 10 vuodeksi), niin hän vapautuu sieltä vähintään yhtä pahana, ellei pahempana kuin ennen. Hän on myös pihalla maailman menosta, ei voi saada työpaikkaa eikä kykene muuhun kuin tienaamaan elantonsa "vanhalla kaavallaan".
Jos taas yrität antaa hänelle mahdollisuuden terapiaan, päidevieroitukseen, pysyä kärryillä maailman menosta (uutiset, se että vankilasta vapauduttua on keksitty kännykät ja Internet, yms) ja ehkä jopa sallitaan jokin työnteko pajalla, niin hän ehkä oppii toimimaan normaali´sti.Onhan tietysti sellaisia "pahiksia", jotka haluaa ns."parantua", mutta on myös sellaisia jotka haluaa viettää elämänsä tiilenpäitä laskiessa.
- Superpamppu
tässä syy kirjoitti:
Jos taas yrität antaa hänelle mahdollisuuden terapiaan, päidevieroitukseen, pysyä kärryillä maailman menosta (uutiset, se että vankilasta vapauduttua on keksitty kännykät ja Internet, yms) ja ehkä jopa sallitaan jokin työnteko pajalla, niin hän ehkä oppii toimimaan normaali´sti."Jos taas yrität antaa hänelle MAHDOLLISUUDEN..." Olisi mielenkiintoista nähdä tilasto siitä että kuinka monennella tuomiolla todellisuudessa joutuu lusimaan. Veikkaanpa että "aloitteleville" lusijoille kertyy neljä viisi ehdollista tuomiota ennenkuin häkki heilahtaa. Jos todellisuudessa halutaan antaa eväitä muuttaa elämän suunta olisi se hyvä tehdä jo ennen lusimista. Siinä vaiheessa kun veijareilla tuppaa olemaan muhevat velat perässä ja paluu "normaalielämään" on varmasti vaikeaa.
- Urts
Kun kiusataan vankilassa tarpeeksi, niin ensimmäinen vastaantulija voi olla se johon ahdistus puretaan ja se voit olla sinä tai lapsesi tai lähimmäisesi!
- kuule
tässä syy kirjoitti:
Jos taas yrität antaa hänelle mahdollisuuden terapiaan, päidevieroitukseen, pysyä kärryillä maailman menosta (uutiset, se että vankilasta vapauduttua on keksitty kännykät ja Internet, yms) ja ehkä jopa sallitaan jokin työnteko pajalla, niin hän ehkä oppii toimimaan normaali´sti.Omahan on asiansa, itse ovat itsellen vaikeuksia hakeneet, TODELLA harvassa ovat ne jotka sinne ilman omaa syytään joutuvat.
- nyt kuitenkaan
Venäjälle ainakaan. Mitäs jos lähetettäsiin Venäjän vangit SINUN luoksesi. Miten typerää. Oletko kommunisti? Jos SUOMI olisi osa Venäjää saatettaisi lähettää siperiaan tai ei mutta kun SUOMI on ITSENÄINEN maa, ei Venäläisillä ole mitään osuutta eikä oikeutta Suomen vankeihin.
Minun isäni lusii, Haluaisitko lähettää isäni venäjälle! Mene itse siperiaan jos Venäjälle kaihoat,SUOMEN vangit kuuluvat SUOMEEN.
Miksi ehdotat kainsalaisoikeuksien riistämistä vankilaan joutumisesta? MIKSI ??? En minäkään tajua sinua. - --------------
tässä syy kirjoitti:
Jos taas yrität antaa hänelle mahdollisuuden terapiaan, päidevieroitukseen, pysyä kärryillä maailman menosta (uutiset, se että vankilasta vapauduttua on keksitty kännykät ja Internet, yms) ja ehkä jopa sallitaan jokin työnteko pajalla, niin hän ehkä oppii toimimaan normaali´sti.nykyään,onko mahdollisuutta työhön vankilassa? Ennen se oli pakko! Naurettavaa ihmisen riistoa. Ammattitaitoinen puuseppä laitetaan keittiömieheksi,ammattitaitoinen kokki siivoajaksi,siivoaja saattoi olla jossain muussa hommassa.
Huomaa,vankila ei ole vain menoerä yhteiskunnalle,se on valtio valtiossa. Pakkotyö,josta markka aikana palkka oli esin. normaalisti 45mk tunti,sai vanki vankilassa 1mk20p tunti. Kuitenkin vankila myi esim. vankilassa valmistetun huonekalun joko valtion yritykselle tai yksityiselle tilaajalle. Mutta vankilan kassaan kilahti kohtuullinen ja käypä hinta tuotteesta,vangille vain roponen tästä ilmaistyöstä.
Asialla,kuten kaikilla asioilla,kaksi puolta.
Jos ensin puhutaan onko tällainen orjatyön teettäminen oikein? Ei ole,kyllä ammattimiehen pitäisi saada asiallinen korvaus,eikä työhön pakottaminen ole edes vankilassa ihmisoikeuksien mukaista. Ei vankilan tarkoituksena ole viedä ihmisoikeuksia. Ammattiliittoon kuuluminen ei vaikuttanut asiaan palkan tai oikeuksien suhteen.
Jos puhutaan siitä,että me verorahoilla maksetaan vankien elämä... Kuinka suuri prosentti palkasta vangilta menee veroon? Pakko työtä tekevä vanki maksaa siis veroa. Jos työstä vankila ( eli yhteiskunnan kassa ) rokottaa joka markasta 99% se on kova vero.
Eriasiaa on kokonaan se,onko se oikein vangille tai mitäs sinne itsensä järjesti.
On vain helpompi käsitellä,ajatella ja puhua tästäkin aiheesta,kun ensin ei puhuta yksisilmäisesti koko aiheesta,aiheeseen liittyy niin paljon eriasioita jotta asia kerrallaan eteneminen tuo A) oikea suuntaisia ratkaisu vaihtoehtoja B) jokaisella on mahdollisuus oppia jotakin uutta.
Turhaan tästäkään aiheesta riitaa haastaa,se ei olisi kenenkään etu,ei vangin kuin ns. normaali yhteiskunnassa vapaudessa elävän työtä tekevänkään etu.
Eli ensin asia linjalle,pois yhdotukset vankien lähettämisestä Siperiaan ja pois poppakonstien esittäminen.
Kaikkiaan tässäkin keskustelussa kuten aina,on monta asiaa joita liittyy tähän itse koko aiheeseen. Jokainen asia taas vaikuttaa jollainlailla johonkin,eli patenttiratkaisua ei ole olemassakaan,mutta jos hyvää tahtoa riittää,ehkä jonkinlainen hyväkin ratkaisu on löydettävissä.
Olen juuri lukenut tämän ketjun viestit,osa aiemmin tulleita,osa nyt yön aikana,ja miettinyt kysymystä. Huomaan että osalla ihmisistä on selkeästi väärä käsitys vankiloista,väärä käsitys vankilaan joutuneista ihmisistä,ehkä myös väärä käsitys omasta itsestäänkin. Mutta tässäkin yhteydessä jokaisella on mahdollisuus oppia toisiltaan. Puuttuu vain oikeaa tietoa,eli enemmän asia tietoa vankilan hankilökunnalta ja vangeilta,hehän ovat oikeat tämän alan asiantuntijoita. Me kuulo ja luulo puheiden mukaan kulkevat tiedämme asiasta kaiketi kaikkein vähiten ja helposti tuomitsemme käsityksiemme mukaan,emme oikean tiedon mukaan,joten asia linjalla pysyäksemme voitteko jotkut unohtaa Siperian,Venään ja sähkötuolien esittämiset,ellette halua itse kokea sellaista.
Asia kiinnostaa kuitenkin monia,monet meistä ovat vangin omaisia tai tuttavapiiriä,joten asia tieto ja asia keskustelu varmasti on paikallaan. - todelta
Superpamppu kirjoitti:
"Jos taas yrität antaa hänelle MAHDOLLISUUDEN..." Olisi mielenkiintoista nähdä tilasto siitä että kuinka monennella tuomiolla todellisuudessa joutuu lusimaan. Veikkaanpa että "aloitteleville" lusijoille kertyy neljä viisi ehdollista tuomiota ennenkuin häkki heilahtaa. Jos todellisuudessa halutaan antaa eväitä muuttaa elämän suunta olisi se hyvä tehdä jo ennen lusimista. Siinä vaiheessa kun veijareilla tuppaa olemaan muhevat velat perässä ja paluu "normaalielämään" on varmasti vaikeaa.
on tuo näkökulma. Moni pilaa nuorena elämänsä,eikä sitten iän myötä järkiinnyttyään ole enää helppoa tai mahdollistakaan päästä normaalista elämästä kiinni,kun maine meni ja laskut kuitenkin joutuu maksamaan. Nimim.Super pamppu on mielestäni ihan oikeassa.
Nuoruudessahan ei välitetä asioista tai tehdään asioita jännityksen tai lauman mukana,lasku maksetaan jälkikäteen,eli ennaltaehkäisy auttaisi vahingoilta.
Aiemmin mainittu ymmärrys syy ja seuraus suhteesta olisi tärkeä opettaa ja oppia jo lapsena,eli ei lapsi ole tyhmä jollei opi...parempi lienee ajatella,kyllä lapsi oppii kunhan opetetaan. En syytä tuolla vanhempia enkä koulua,mutta huomautan että oppi pitäisi saada kuitenkin jostakin jo etukäteen,jälki viisastelu vähän lohduttaa,syyttely vain lisäisi katkeruutta. - et tiedä vaan vain luulet
vankilassa ei ole hyvät tai luulemasi hyvät olosuhteet,kokeile niin tiedät mikä on todellisuus.
No älä kokeile,et ole sen arvoinen että olisit ansainnut koppihoitoa. Todellisuus on,ettei ole sellaista kuin miksi sitä luulit. - ja sinäkin
lähdetään oitis lusimaan kun sinne tulee mainitsemas porealtaat ym luksus olot.älä pelkää,ei sinne sellaista tule vaikka toivoisit,mutta jos tulee lähdet sinäkin innolla kiljuen etunenässä sinne,niin minäkin
- Kaaleppi
Miksei ostettaisi vankilapalveluja Venäjältä. Lyötäisi ainakin kolme kärpästä:
1. Pelotavaikutus olisi huomattavasti suurempi kuin kotimaisella vankilalla.
2. Säästettäisi kustannuksissa merkittävästi, sillä Venäjä veloittaisi vankipaikasta vain murto-osan suomalaisiiin kustannuksiin nähden.
3. Meillä vapautuisi sopivia tiloja esim. siviilipalveluspaikoiksi tai pakolaiskeskuksiksi.- Olof
Toi oli järkevin kommentti mitä oon pitkään aikaan kuullut suomi24 keskustelupalstoilla. Olit kirjoittanut sen ehkä pilke silmäkulmassa, mutta ajatuksessa on hyvä totuuden siemen. Suomessahan on jo kaikki muut palvelut ulkoistettu.
Vuokrataan Venäjältä rajan tuntumasta sopivan kokoinen alue. Se määrättäisiin demilitarisoiduksi alueeksi. Tavallaan se olisi suomalaisten aluetta venäjän maalla. Sinne palkattaisiin venäläiset vartiat ja toimittaisiin venäjän lakien mukaan, mutta suomalaiset hoitaisivat vankilan asiakkaiden ja henkilökunnan valvonnan. Sinne voitaisiin sijoittaa kaikista pahimmat taparikolliset, pedofiilit ja muut häiriintyneet. Pikkurikolliset voitaisiin pitää edelleen Suomessa. Mielestäni ajatusta pitäisi kehitellä vakavasti eteenpäin - Tenho
Juuri niin; rikollisuus vähenisi ja rikokset jäisivät harkinta-asteelle monessa tapauksessa kun tiedossa olisi tosikakkua eikä vaan iltapäiväkerhotoimintaa. Huumevangeille pitäisin parhaana perustaa oman reservaatin esim. napapiirin pohjoispuolelle; käyttö ja bisnespuoli erilleen.
Ps. Vieläkö vankilan ruoka-annoksiin budjetoidut lihamäärät/hlö ovat 4x (4 kertaa ) suuremmat kuin varttuneemmille koululaisille ja varusmiehille budjetoidut lihamäärät. - zamirez
Olof kirjoitti:
Toi oli järkevin kommentti mitä oon pitkään aikaan kuullut suomi24 keskustelupalstoilla. Olit kirjoittanut sen ehkä pilke silmäkulmassa, mutta ajatuksessa on hyvä totuuden siemen. Suomessahan on jo kaikki muut palvelut ulkoistettu.
Vuokrataan Venäjältä rajan tuntumasta sopivan kokoinen alue. Se määrättäisiin demilitarisoiduksi alueeksi. Tavallaan se olisi suomalaisten aluetta venäjän maalla. Sinne palkattaisiin venäläiset vartiat ja toimittaisiin venäjän lakien mukaan, mutta suomalaiset hoitaisivat vankilan asiakkaiden ja henkilökunnan valvonnan. Sinne voitaisiin sijoittaa kaikista pahimmat taparikolliset, pedofiilit ja muut häiriintyneet. Pikkurikolliset voitaisiin pitää edelleen Suomessa. Mielestäni ajatusta pitäisi kehitellä vakavasti eteenpäinEikun vaan venäjälle kaikki rikoksen tehneet vangit esim murha miehet jne talous rikollisiset sdp läiset ym muut rötösläiset sinne ne kuuluvat niin:)
- palvelu pelaa
Tenho kirjoitti:
Juuri niin; rikollisuus vähenisi ja rikokset jäisivät harkinta-asteelle monessa tapauksessa kun tiedossa olisi tosikakkua eikä vaan iltapäiväkerhotoimintaa. Huumevangeille pitäisin parhaana perustaa oman reservaatin esim. napapiirin pohjoispuolelle; käyttö ja bisnespuoli erilleen.
Ps. Vieläkö vankilan ruoka-annoksiin budjetoidut lihamäärät/hlö ovat 4x (4 kertaa ) suuremmat kuin varttuneemmille koululaisille ja varusmiehille budjetoidut lihamäärät.>Ruokahuolto on parempi mitä, kouluissa vanhainkodeissa, ja monella kotona ei ole vara siihen mitä vangit ansaitusti nauttivat.
Ruoka 3 kertaa päivässä, eikä mitään huonoa,liha kala kana maksa erilaisissa muodoisa, perunat tietenkin kuoritut valmiiksi toisin kuin kouluissa, salaatit aina, hedelmät jäätelöt kiisselit jukurtit, rahkat ymt kuuluvat usein annoksiin.Vertauksena vanhainkoti joku aika sitten säästö syistä vanhukset söivät pilttiä,
tietenkin ymmärrettävää vanhukset hautaan meneviä, vangit tulevaisuuden toivoja yhteiskunnan rakentajia.
Joulu ja muina juhlapyhinä tulee oikein risestä menu lista mitä on ravintolassa tarjolla.. - WWH
...mitä ne sivarit siellä linnassa tekis ilman vankeja? Nypläis pitsiä ja vaihtais vaippoja, ninkuin muutenkin?
Ja sitäpaitsi sinne Venäjällehän pitäis nimenomaan laittaa sivarit! (Olis sille pullamössöjengille edes vähän pelotetta)
ja pakolaiset Venäjäle myös, turvalliseksi maaksihan se on todettu? - plää
Ratkaisu ideasi auttaisi kansainvälisten rikolliskontaktien syntymisessä sekä vaikuttaisi myös rikosten kovenemiseen.
- kdkdkdk
palvelu pelaa kirjoitti:
>Ruokahuolto on parempi mitä, kouluissa vanhainkodeissa, ja monella kotona ei ole vara siihen mitä vangit ansaitusti nauttivat.
Ruoka 3 kertaa päivässä, eikä mitään huonoa,liha kala kana maksa erilaisissa muodoisa, perunat tietenkin kuoritut valmiiksi toisin kuin kouluissa, salaatit aina, hedelmät jäätelöt kiisselit jukurtit, rahkat ymt kuuluvat usein annoksiin.Vertauksena vanhainkoti joku aika sitten säästö syistä vanhukset söivät pilttiä,
tietenkin ymmärrettävää vanhukset hautaan meneviä, vangit tulevaisuuden toivoja yhteiskunnan rakentajia.
Joulu ja muina juhlapyhinä tulee oikein risestä menu lista mitä on ravintolassa tarjolla..Eräs moninkertainen vanki sanoi kerran että vankilaan on hyvä päästä välillä lepäämään.
- OLET HULLU
Miks ei osteta vankila palveluita venäjältä?
ihaile sinä venäjää ja muuta sitten sinne. Toivottavasti joudut itse vankilaan,lähetän sinut ilomielin venäjälle sitten. Luulit olevasi kovin näppärä,AJATTELE MITÄ PUHUT. Rakkaani lusii,lähettäisit hänen venäjälle? Oletko typeryyksiä lausuva hullu? - palvelu pelaa
palvelu pelaa kirjoitti:
>Ruokahuolto on parempi mitä, kouluissa vanhainkodeissa, ja monella kotona ei ole vara siihen mitä vangit ansaitusti nauttivat.
Joulu ja muina juhlapyhinä tulee oikein risestä menu lista mitä on ravintolassa tarjolla..Samoin on juoppojen huoltokodeissa todella hyvät
ruuat,palapaistit,kinkkukiusaukset,kaalikääryleet
ym.herkkuja hyvien salaattien kera ja jälkiruokien.Ammatti ihmiset valmistavat ja vitamiinit lasketaan hyvin vaihtelevan ruuan kera,sairaanhoitaja käy päivittäin ja siivojat siivovat päivittäin eli todella hyvä huolto pelaa.Erilaisia virkistys- ,retkitoimintoja ja jalkahoitajat .Taxikortit millä saa käydä hakemassa kaljaa vaikka 20km päästä.
Toista on kouluissa ja päiväkodeissa kun
säästöjä tehdään ja halvimman tarjouksen mukaan ruokaa laitetaan.Yksityinen kun näille ruokaa laittaa niin kyllä todella on ala-arvoista
siinä ei lasketa vitaamineja niin kuin pultsareille vain mikä on halvinta .Todella eriarvoista !
Pultsareita ja hörhelöitä paapotaan jotka eivät
veromarkkoja ole maksaneet !! - HöpöHöpö
USA ssa on sähkötuoli ja vastaavat, se siitä pelote vaikutuksista ole hyvä ja ajattele mitä puhut!
- Kun ei käy
Olof kirjoitti:
Vuokrataan Venäjältä rajan tuntumasta sopivan kokoinen alue. Se määrättäisiin demilitarisoiduksi alueeksi. Tavallaan se olisi suomalaisten aluetta venäjän maalla. Sinne palkattaisiin venäläiset vartiat ja toimittaisiin venäjän lakien mukaan, mutta suomalaiset hoitaisivat vankilan asiakkaiden ja henkilökunnan valvonnan. Sinne voitaisiin sijoittaa kaikista pahimmat taparikolliset, pedofiilit ja muut häiriintyneet. Pikkurikolliset voitaisiin pitää edelleen Suomessa. Mielestäni ajatusta pitäisi kehitellä vakavasti eteenpäinVaimoni asuu Venäjällä rajan läheisyydessä,en usko että huolisivat sinun vankilaasi sinne.En viitsi edes kysyä mielipidettään.
- Tiedätköhän
Tenho kirjoitti:
Ps. Vieläkö vankilan ruoka-annoksiin budjetoidut lihamäärät/hlö ovat 4x (4 kertaa ) suuremmat kuin varttuneemmille koululaisille ja varusmiehille budjetoidut lihamäärät.Mistä tietosi olet kaivanut? Olin 4 joulua vankilassa.Ensin oli jouluna 1cm siivu palvikinkkua Vaasan lääninvankila. Seuraavana jouluna 5 suikaletta ,seuraavana ihan jotain muuta kuin kinkkua,neljäntenä ei sitäkään.Riihimäen keskusvankila. Perunaa sai kyllä syödä ja sen voimalla ja leivän voimalla Suomessa eletään muutenkin pitkästi,ja maatakin aikanaan puolustettiin. Ei Suomessa saa mainitsemaasi 4*liha-annosta kuin ehkä rahtilaivoilla jos pääsee syömään päällystön tiloihin.
Voinet kertoa mistä sait väittämäsi tiedon? - palvelu ei pelaa
palvelu pelaa kirjoitti:
Joulu ja muina juhlapyhinä tulee oikein risestä menu lista mitä on ravintolassa tarjolla..mainitsemallasi lässyn lässyn tavalla.Mitä vankimielisairaalaan tulee,se on kovempi paikka kuin itse vankila.
Mielenterveyshoidon vetäminen tähän yhteyteen on mielenterveystyötä tekevien,potilaiden ja omaisten halveeraamista.sitähän et halunnut tarkoittaa? - hWBFHCL.
kdkdkdk kirjoitti:
Eräs moninkertainen vanki sanoi kerran että vankilaan on hyvä päästä välillä lepäämään.
Hyvä päästä lepäämään...etkö ymmärrä ironiaa
- puliukkeliksi
palvelu pelaa kirjoitti:
Samoin on juoppojen huoltokodeissa todella hyvät
ruuat,palapaistit,kinkkukiusaukset,kaalikääryleet
ym.herkkuja hyvien salaattien kera ja jälkiruokien.Ammatti ihmiset valmistavat ja vitamiinit lasketaan hyvin vaihtelevan ruuan kera,sairaanhoitaja käy päivittäin ja siivojat siivovat päivittäin eli todella hyvä huolto pelaa.Erilaisia virkistys- ,retkitoimintoja ja jalkahoitajat .Taxikortit millä saa käydä hakemassa kaljaa vaikka 20km päästä.
Toista on kouluissa ja päiväkodeissa kun
säästöjä tehdään ja halvimman tarjouksen mukaan ruokaa laitetaan.Yksityinen kun näille ruokaa laittaa niin kyllä todella on ala-arvoista
siinä ei lasketa vitaamineja niin kuin pultsareille vain mikä on halvinta .Todella eriarvoista !
Pultsareita ja hörhelöitä paapotaan jotka eivät
veromarkkoja ole maksaneet !!niin ei tartte valittaa jos kerran se kultakaivos on...ai niin,mut työkkäri ja kela korvauksistaki maksetaan veroa,harmillista nehän dogaa ja vielä maksaa veroakin,tääpäs nyt meni kinkkiseks
- ------
Tosin sinne vois viedä nämä murhamiehet ja tapoista tuomitut, sekä vankilakierteeseen joutuneet. 10 vuotta siberiassa saattaa parantaa kummasti, varsinkin jos laitetaan vaikka lyijykaivokseen. Se on kolme vuotta, ja kaveri on kypsä, ei tarvitse sen kummempaa terapiaa eikä muutakaan hössötystä.
- no niin
Vankiloiden ahtautta valitetaan usein.Minulla on aivan loistava idea.Vapautetaan vankit,niin kyllä vankiloiden ahtaus loppuisi siihen paikkaan.Ja jos jokin haluaisi jäädä vankilaan aivan vapaaehtoisesti,niin sallittakoon se heille.
- siirto
Venäjän vankiloihin !
- juccci
...VanGIN, vanGILLE??
T: pikkusielu
- kiitos kaunis
kun eivät viitsi antaa rahaa, porukat varastaa
= lisää vankeja
vankilassa sitten oppivat käyttämään huumeita
= entistä enemmän vankeja- sipe
Puhut vähän, mutta asiaa. Itse olen työtön ja rahaa ei ole sitte mihinkään, vaikka vaimon kanssa asunkin. "sossusta" ei saa oikein mitään ja hädin tuskin saa "penniä venytetty", että pärjää kuun loppuun. (varastamalla pärjäis paremmin)
- lintsarit
Toiset paiskii töitä ja toiset käy luukulla !
VÄÄRIN ,kaikki kun luukulle kykenevät PAKKOTÖIHIN
ei kukaan rahaa ilmatteksi saa muut kuin juopot
linsarit ,huume hörhelöt ja rikolliset!!
Sosiaalitoimistolla liikaa RAHANJAKOA yhteiskunnan varoista ,väärää tukemista !
Toiset maksavat veroja 40-50 vuotta ja saavat vain pienen eläkkeen ,hävytöntä ! - työtä
sipe kirjoitti:
Puhut vähän, mutta asiaa. Itse olen työtön ja rahaa ei ole sitte mihinkään, vaikka vaimon kanssa asunkin. "sossusta" ei saa oikein mitään ja hädin tuskin saa "penniä venytetty", että pärjää kuun loppuun. (varastamalla pärjäis paremmin)
Kyllä työtä saa kun vain viitsii hakea.
Vaikka väliaikaista .Saahan sossusta kumminkin vaikkei työtä teekkään. Kyllä se on myös itsestä kiinni jollei edes yritä... kun helpommallakin pääsee ?? - sipe
lintsarit kirjoitti:
Toiset maksavat veroja 40-50 vuotta ja saavat vain pienen eläkkeen ,hävytöntä !suksi sinä kuuseen. jotkut haluaa töitä, mutta ei ole oman-alan tai yleensäkään sellaista työtä tarjolla, jota tehdä, koska eihän kaikki voi tykätä kaikesta!!!!!!!!!!!
- sipe
työtä kirjoitti:
Kyllä työtä saa kun vain viitsii hakea.
Vaikka väliaikaista .Saahan sossusta kumminkin vaikkei työtä teekkään. Kyllä se on myös itsestä kiinni jollei edes yritä... kun helpommallakin pääsee ??kylä mä töitä haenkin ja hakemuksia olen lähetellyt, mutta ei ole vaan onnistanut. Toivottavasti pian pääsis tekemään jotain rattoisaa työtä :)
- siinä sulle paikka
sipe kirjoitti:
kylä mä töitä haenkin ja hakemuksia olen lähetellyt, mutta ei ole vaan onnistanut. Toivottavasti pian pääsis tekemään jotain rattoisaa työtä :)
vanginvartijaksi
- rattopojaksi
sipe kirjoitti:
kylä mä töitä haenkin ja hakemuksia olen lähetellyt, mutta ei ole vaan onnistanut. Toivottavasti pian pääsis tekemään jotain rattoisaa työtä :)
niin on rattoisaa.
- kaikki vaan
lintsarit kirjoitti:
Toiset maksavat veroja 40-50 vuotta ja saavat vain pienen eläkkeen ,hävytöntä !aloitetaan siis sinusta.kyllä tämä minulle sopii.
Ensin vie roskat,mennessäs luutua lattia,samalla käy kaupassa ohessa maksa laskut,palatessas hae lapset tultuas tee ruoka,pese pyykit,odotellessas kuseta koira,kata pöytä ja... mitäs nyt mariset,pakkotyöhön kaikki halusit,älä nyt vielä lopeta tai pääset eristys selliin miettimään mitäs tuli toisille pahaaa toivottua.
Unohda pakkotyö,ajattele päällä äläkä vaahtoa kuin stalin. - kari
kaikki vaan kirjoitti:
aloitetaan siis sinusta.kyllä tämä minulle sopii.
Ensin vie roskat,mennessäs luutua lattia,samalla käy kaupassa ohessa maksa laskut,palatessas hae lapset tultuas tee ruoka,pese pyykit,odotellessas kuseta koira,kata pöytä ja... mitäs nyt mariset,pakkotyöhön kaikki halusit,älä nyt vielä lopeta tai pääset eristys selliin miettimään mitäs tuli toisille pahaaa toivottua.
Unohda pakkotyö,ajattele päällä äläkä vaahtoa kuin stalin.Mitäs noista ? Kotityöt kuuluu meille kaikille ,
ihan näin järjellä ajatellen .
Tottakai kotiasiat/työt jokaisen KUULUU ITSE HOITAA !??
......vai mitä mariset ja vaahtoat ? - Missä asut?
lintsarit kirjoitti:
Toiset maksavat veroja 40-50 vuotta ja saavat vain pienen eläkkeen ,hävytöntä !Ilmoita heti niin tulen ja varastan eläkkeesi! Vanki ei saa eläkettä vaikka takana on elämän ura...se on väärin! Valita siis tuostakin samaan hengen vetoon kun alkuun pääsit ; )
- Masa
"kiitos kun sossu ei viitsi antaa rahaa"
Sosiaalitoimisto saa rahansa meiltä kansalaisilta jotka maksamme veroja. Varmasti sosiaalitoimisto auttaa ihmisiä jos olet todella sen tarpeessa. Teitä saatanan vinkujia pitäisi ottaa niska-perse -otteella ja pyöräytellä pari kertaa pitkin Karjalan mäntyjä.
Lopettakaa toi helvetin valitus ja näyttäkää että teissä on sitä munaa. Ettehän te nyt voi saatana tätä yhteiskuntaa syyttää siitä ettei se elätä teitä nuoria ihmisiä ja ajaa teidät huumeiden ja rikosten pariin. - Make
Missä asut? kirjoitti:
Ilmoita heti niin tulen ja varastan eläkkeesi! Vanki ei saa eläkettä vaikka takana on elämän ura...se on väärin! Valita siis tuostakin samaan hengen vetoon kun alkuun pääsit ; )
Vangille eläkettä? Kuulostaa hyvältä. Mikähän mahtaisi olla se summa josta se eläkkeesi laskettaisiin? Kävisikö vaikka siitä summasta jonka yhteiskunta on maksanut hoidostasi?
Kun ajattelen ja näen sotiemme veteraaneja ja samalla mietin sinun eläkettäsi. Tulen väistämättä siihen tulokseen että eläkettäsi ei voisi laskea siitä summasta, koska saisit niin paljon parempaa eläkettä kuin TYÖLLÄ eläkkeensä ansainneet.
Voi vittu.... kaikkee sitä saa lukeekin.....eläkettä vangeille. OLISIKON SUN AIKA ALKAA MAKSAMAAN TAKAISIN TÄLLE YHTEISKUNNALLE.
Jos mietit miten voit sen maksaa niin sukella vaikka Sudaniin mutta älä tule takaisin !!!!! - Sanna
Masa kirjoitti:
"kiitos kun sossu ei viitsi antaa rahaa"
Sosiaalitoimisto saa rahansa meiltä kansalaisilta jotka maksamme veroja. Varmasti sosiaalitoimisto auttaa ihmisiä jos olet todella sen tarpeessa. Teitä saatanan vinkujia pitäisi ottaa niska-perse -otteella ja pyöräytellä pari kertaa pitkin Karjalan mäntyjä.
Lopettakaa toi helvetin valitus ja näyttäkää että teissä on sitä munaa. Ettehän te nyt voi saatana tätä yhteiskuntaa syyttää siitä ettei se elätä teitä nuoria ihmisiä ja ajaa teidät huumeiden ja rikosten pariin.Olipa hyvin sanottu !! Ihan naurutti tuo tuli
niin oikein ja topakasti ,jes !
Hirveä työ ja ympäristö henkilökunnalla pienellä
palkalla .Työ on myös vaarallista noitten
hörhöjen kanssa .
Vankeilla aivan liian hyvät ja helpot oltavat .
Rankaistukset niin koviksi että tulisi pelko
perseeseen mutta täällä vaan on viiden tähden hotelleita ja yhteiskunta saa maksaa lintsareiden
ja pahantekijöiden kustannuksia.Rankaistukset aivan liian pieniä ottakaa oppia naapuri maasta.
Rahat kouluja ja sairaaloita varten .Ihmiset kun on koko ikänsä kiltisti verojaan maksaneet ja itse hikipäässä yrittäneet niin ei kyllä mitään
yhteiskunnan tukea saisi vaikka monesti olis tarvis.Yrittämistä ei tueta mutta roistoja kyllä !- Rusina
Olet näemmä sinäkin päässyt tutustumaan venäjän vakiloiden oloihin! Istuitko kauankin, kun noin hyvin olot tunnet. Milloin muutit Suomeen?
- raseV
...työntekijä valvomaan ran-gais-tuk-sien täytäntöönpanoa. Heti kun saat peruskoulun suoritettua. Rankaistukset tarkoittanevat jotain, minkä ilmeisesti vain sinä tiedät?
Tai sitten olet piilohumoristi. Luulisin tosin, että imisit peukaloa, jos joutuisit vähänkin hankalempien ihmisten kanssa työtäsi tekemään. Ihmettelisit päivät pitkät, miksi linnaruunat vittuilevat sinulle kaiket päivät, mutta muiden vähänkin täyspäisempien vartioiden kanssa homma skulaa. Ja taisit unohtaa senkin pienen tosiseikan, että vanginvartija VAR-TI-OI, ei jakele jälkiviisaita tuomioita. Laki kun on suomessa kaikille sama, ainoastaan tuomiot vaihtelevat. Lisätietoa voit käydä katsommassa ISO-SOS-TA VIH-RE-ÄS-TÄ KIR-JAS-TA: SUO-MEN LA-KI. Tietysti sinun pitää opetella ensin lukemaan tavuttamatonta tekstiä.
Ja mitähän yhteiskunnan tukea vangit saavat lusiessaan? Yhteiskunta maksaa kyllä vartioiden ja muut vankeinhoidon kustannukset, mutta että vangit saavat yhteiskunnan tukea? Ja jos rahat laitetaan koulujen ja sairaaloiden pyörittämiseen, niin milläs vankiloiden henkilökuntaa sitten palkataan? Eikö rahaa tarvita ollenkaan esim vankeinhoidon henkilökunnan palkkojen korjaamiseen? Ja luojan kiitos vankeinhoidon työhön vielä seulotaan ihmiset. Tällöin kaltaisesi jäävät jonnekkin muualle, jossa jossa suurin "onkelmasi" on, milloin saa uuden pleikkaripelin... - -ph-
Rusina kirjoitti:
Olet näemmä sinäkin päässyt tutustumaan venäjän vakiloiden oloihin! Istuitko kauankin, kun noin hyvin olot tunnet. Milloin muutit Suomeen?
Ei tarvitse olla venäläinen että joutuu käymään työasioissa ,näkee samalla niin väkisinkin tulee tutuksi. Olen suomalainen.
- vartiaxy
Vangeille pitäisi olla mielestäni kovemmat olot.
Vanginvartioita saisi vähentää ja samalla vangit istumaan selleihinsä vähintään 23 tunniksi.
Muutamalla vartialla silloin pärjättäisiin valvontakameroiden avustuksella.
Vangit on vankeja eikä mitään hotelliasukkaita!
Pois kaikki päiväohjelmat ja koulutukset.
Kovat olot varmasti vähentäisi vankimäärää tulevaisuudessa.
Toinen joka olisi vielä parempi niin sellainen venäjänmalli. Luottovankeja käyttöön ja samalla kastijärjestelmä. Raiskaus/vanhustenryöstö yms alimpaan ja vähiten valvontaa tarvitsivien kastiin.- 33b
Onneksi tätä ei tarvitse erikseen kokeilla. Kaliforniassa nimittäin juuri tuon tyyppiset systeemit on olleet käytössä jo toista vuosikymmentä.
1990-luvun alkupuolella Kalifornian vankeinhoitolaitos muutti ratkaisevasti suuntaansa ja julisti, että vankilan tehtävä ei ole sopeuttaa, vaan rangaista. Vankien olot tulee siis tarkoituksellisesti tehdä inhottaviksi. Nyt tämän politiikan seurauksista alkaa olla näkyviä tuloksia:
1) Rikoksen uusijoiden määrä nousi.
2) Rikokset raaistuivat.
3) Rahaa alkoi kulua paljon terveydenhoidossa, poliisitoimessa ja muilla rikosten seurauksia "korjaavilla" aloilla.
Kalifornian hallitus katsoi tilannetta hetken ja teki hiukan korjaustoimenpiteitä: vartijoita lisättiin, vartijoiden aseistusta lisättiin, vankiloita rakennettiin lisää ja otettiin käyttöön ns. "three strikes" -laki, jonka perusteella kolminkertaiset rikoksenuusijat saavat automaattisesti elinkautisen. Seuraus näistä toimenpiteistä oli:
1) Vankien määrä lisääntyi entisestään.
2) Viranomaisiin kohdistuvat väkivallanteot (niin poliisiin, kuin vankeinhoitoon)kasvoivat entisestään.
3) Rahaa kului entistä enemmän.
Mutta hei, mikäänhän ei estä suomalaisiakin juoksemasta siihen samaan kaivoon, vai mitä? Jos Amerikkaan verrataan, niin meillähän ollaan kovasti jäljessä kun ei olla lähelläkään USA:n lukuja vankien määrässä suhteessa asukkaisiin. Nehän ovat todetusti tässä lajissa maailman mestareita... - enska
33b kirjoitti:
Onneksi tätä ei tarvitse erikseen kokeilla. Kaliforniassa nimittäin juuri tuon tyyppiset systeemit on olleet käytössä jo toista vuosikymmentä.
1990-luvun alkupuolella Kalifornian vankeinhoitolaitos muutti ratkaisevasti suuntaansa ja julisti, että vankilan tehtävä ei ole sopeuttaa, vaan rangaista. Vankien olot tulee siis tarkoituksellisesti tehdä inhottaviksi. Nyt tämän politiikan seurauksista alkaa olla näkyviä tuloksia:
1) Rikoksen uusijoiden määrä nousi.
2) Rikokset raaistuivat.
3) Rahaa alkoi kulua paljon terveydenhoidossa, poliisitoimessa ja muilla rikosten seurauksia "korjaavilla" aloilla.
Kalifornian hallitus katsoi tilannetta hetken ja teki hiukan korjaustoimenpiteitä: vartijoita lisättiin, vartijoiden aseistusta lisättiin, vankiloita rakennettiin lisää ja otettiin käyttöön ns. "three strikes" -laki, jonka perusteella kolminkertaiset rikoksenuusijat saavat automaattisesti elinkautisen. Seuraus näistä toimenpiteistä oli:
1) Vankien määrä lisääntyi entisestään.
2) Viranomaisiin kohdistuvat väkivallanteot (niin poliisiin, kuin vankeinhoitoon)kasvoivat entisestään.
3) Rahaa kului entistä enemmän.
Mutta hei, mikäänhän ei estä suomalaisiakin juoksemasta siihen samaan kaivoon, vai mitä? Jos Amerikkaan verrataan, niin meillähän ollaan kovasti jäljessä kun ei olla lähelläkään USA:n lukuja vankien määrässä suhteessa asukkaisiin. Nehän ovat todetusti tässä lajissa maailman mestareita...Puhut asiaa, ajattelin juuri kertoa amerikan mallista, mutta onneksi sinä kerroit. HYVÄT IHMISET USKOKAA NYT ETTEI KOVAT RANGAISTUKSET VÄHENNÄ RIKOLLISUUTTA! TUTKITTU ASIA!
- Kersa
Nostakaa piruvie vartijoiden palkat sieltä pohjamudista! Minua vanginvartijan työ kiinnostaisi, mutta eipä juuri houkuttele ruveta tekemään sekä ruumiillisesti että psyykkisesti tosi raskasta duunia vieläpä vuorotyönä, kun palkkaustaso on noin surkea. Vartijoiden palkkoja ylös, niin eiköhän tulisi lisää henkilökuntaa vankeinhoitolaitokseen ja sekä vankien että vartijoiden elin- ja työolot kohenisivat edes jonkin verran.
- kohdistetaan
esim. vankeille !
Kyllä vartijoiden palkat pitäisi nostaa ja työn
arvostus ylös.Ei ole helppo työympäristö vankien
joukossa .Henkilökunnalle paremmat palkat ja
korvaukset . - jonkinmoista
kohdistetaan kirjoitti:
esim. vankeille !
Kyllä vartijoiden palkat pitäisi nostaa ja työn
arvostus ylös.Ei ole helppo työympäristö vankien
joukossa .Henkilökunnalle paremmat palkat ja
korvaukset .pamputus lisää palkan päälle:)
- ........
jonkinmoista kirjoitti:
pamputus lisää palkan päälle:)
Niin siis tähän väliin mainittakoon, että myös vankeinhoitolaitos on siirtymässä / on jo siirtynyt upj:n (=uusipalkkausjärjestelmä) myötä tulospalkkaukseen. Tähän ollaan menossa siis valtion aloilla. Eräs upj:n tarkoituksista on juuri kannustaa uusia työntekijöitä, jotka ovat tulleet vasta alalle. Kuinka pisteytys / tulospalkkaus toimii käytänössä, se jää nähtäväksi.
- Vakli
Aika vähän taitaa täällä olla porukkaa, joilla on jonkinlaista omakohtaista kokemusta vankilaoloista...Suomessa on monenlaisia vankiloita, joissakin on todella avoimet olot, mutta sitten on ns.kovia taloja kuten Riihimäki,Sörkka,Kakola...Kyllä niissä vielä on sellaisiakin osastoja, joista hotellielämä on kaukana...ja hyvä näin,niillä osastoilla asuvat ne vangit, joita ei soisi päästää vapauteen ollenkaan!
Omalla käytöksellään vankiloissa on mahdollista parantaa omia olojaan..Vartijapulaan sen verran, että ei tunnu valtiolta löytyvän rahaa uusiin virkoihin, mutta kaikenlaiseen muuhun turhuuteen.. - mauno a.
........ kirjoitti:
Niin siis tähän väliin mainittakoon, että myös vankeinhoitolaitos on siirtymässä / on jo siirtynyt upj:n (=uusipalkkausjärjestelmä) myötä tulospalkkaukseen. Tähän ollaan menossa siis valtion aloilla. Eräs upj:n tarkoituksista on juuri kannustaa uusia työntekijöitä, jotka ovat tulleet vasta alalle. Kuinka pisteytys / tulospalkkaus toimii käytänössä, se jää nähtäväksi.
Nämä tulospalkkausjärjestelmät EIVÄT lisää jaettavan rahan määrää, joten turha odotella taivasta siitä suunnasta. Näillä tulospalkkaussysteemeillä ei saada muuta aikaan kuin kitkaa jakajien kesken. Kun pientä rahamäärää jaetaan naamojen perusteella, siitä ei seuraa mitään positiivista. Vartijoiden palkka on työhön nähden aivan naurettava ja työmaa hierarkinen suhteiltaan. Tämä hierarkisuus ja kaavamaisuus osaltaan tuhoaa tulospalkkauksen "ideaa". Yksinkertaisesti tulospalkkasysteemit eivät toimi ihmissuhdetyössä, eivät vankilassa, sairaalassa eivätkä muualla. Peruspalkkaa olisi nostettava kymmeniä % ennen mitään silmänkääntötulospalkkaussysteemin käyttöönottoa! Ihmissuhdetyötä ei voi millään tasapuolisesti mitata markkinavoimien kehittämillä kaavoilla!
- hah hah
jonkinmoista kirjoitti:
pamputus lisää palkan päälle:)
ai meinaat pamputus provikkaa: ) hyvä juttu,yli töihin jäis ilomielin.jos osuis pedofiiliin sais 2pistettä lisää,pahiksista vain yhden...
ihan hyvä vitsinä,ymmärsin kyllä vitsinäkin...
mutta ikävä tosiasia on,että ilman provikkaakin eräät pahoinpitelevät toisiaan...eikä sekää ole ihan oikeinkaan : ( - pidätys provikka
........ kirjoitti:
jos vartijoille ja poliisille maksettais proviisioita suoritettujen pidätysten määrästä tai pamputun lisää kuten edellä jo vitsailtiin... kuinka meidän vapaana olevien elämä muuttuisi,joutuisimme piileskelemään ettei pidätyshullut intoilijat sais kiinni...kyllä sitten itkettäisiin etten mä tätä tarkoittanut toivoa,kun vaadin pienempää koppia ja kaikki siperiaan...
se mitä toiselle toivot...sen kohtaat itse,eli jos provikka tai suorite palkka on oikea...mutta ei se ole. - ..........
pidätys provikka kirjoitti:
jos vartijoille ja poliisille maksettais proviisioita suoritettujen pidätysten määrästä tai pamputun lisää kuten edellä jo vitsailtiin... kuinka meidän vapaana olevien elämä muuttuisi,joutuisimme piileskelemään ettei pidätyshullut intoilijat sais kiinni...kyllä sitten itkettäisiin etten mä tätä tarkoittanut toivoa,kun vaadin pienempää koppia ja kaikki siperiaan...
se mitä toiselle toivot...sen kohtaat itse,eli jos provikka tai suorite palkka on oikea...mutta ei se ole...siis upj:llä ei ole mitään tekemistä provikan kanssa. Palkkaus tulee koostumaan tehtävän kohtaisesta pohjapalkasta, kokemuslisästä ja henkilökohtaisesta pisteytyksestä (= miten suorituu ym.)ja siihen vielä kaiken maailman lisät päälle...
- työpamppu
työskentelen itse vankilassa ja olen miettinyt muutamia asioita....
Vartijoiden( koko vankilahenkilökunnan)palkkaus on hyvin alakanttiin suhteutettuna työn vaativaan luonteeseen. Eli palkat ylös niin halukkaita olisi enemmän alalle!
Palkkojen nosto ja henkilökunnan lisäys ei kuitenkaan alentaisi vankimääriä vaikka se ehkä helpottaisi henkilökunnan jaksamista!
Erilaisiin mahdollsiin ongelmiin, esim. syrjäytyminen yms. tulisi yhteiskunnan puuttua jo paljon ennen vankilaan joutumista.
Eikä tuomoiden pituutta lisäämällä ainakaan helpoteta vankiloiden ahtautta! Tällöinhän vankilat vain täyttyvät enemmän kun vangit viipyvät vankiloissa pidempään!
Ja vielä yksi juttu: Jokainen vanki vapautuu joskus...Yhteiskunnan on autettava vankia sopeutumaan normaaliin elämään ja yksi keino tähän on vankiloissa järjestettävä toiminta: työtoiminta, kurssit yms. kunhan vain olisi rahaa ja henkilökuntaa toteuttamaan ko. toimintoja!- reijo
Suomeen pitäis säätää kuoleman tuomio ainaki henkirikoksen tehneille.Kenellä on oikeus tappaa toinen ihminen ja lusia siitä maks.5vuotta paskat ei kenelläkään.Nythän alkaa pian näkyä ennusmerkkejä siitä,että kansa ottaa lain omiin käsiin jos meidän hallitus ei siihen pysty sen jälkeen on tappiot suuremmat kun talvisodassa.
- se menikään
reijo kirjoitti:
Suomeen pitäis säätää kuoleman tuomio ainaki henkirikoksen tehneille.Kenellä on oikeus tappaa toinen ihminen ja lusia siitä maks.5vuotta paskat ei kenelläkään.Nythän alkaa pian näkyä ennusmerkkejä siitä,että kansa ottaa lain omiin käsiin jos meidän hallitus ei siihen pysty sen jälkeen on tappiot suuremmat kun talvisodassa.
kuoleman tuomio...ei kenelläkään ole oikeutta tappaa ketään sanoo yhteiset pelisääntömme,LAKI on nimitys mainituille pelisäännöille.
Mikäs laki on sellainen,joka sanoo että tappaa ei saa ja itse tekisi tapon...
Pitäisikö muuttaa perustuslakia,rikkoa ihmisoikeusjulistuksia ja saada maine ; Suomi,tuo pohjolan Pohjois-Korea...
meiltä menis turistit,ulkomaankauppa,loppuisi kaikilta leipä.
Totta kai rikoksista pitää jäädä kiinni ja saada rangaistus,mutta rajansa kaikella...
Koskahan vai ei koskaan ihmiset oivaltaa,ettei rangastuksia koventamalla päästä kuin katastroofiin...
Rangaistuksia koventamalla inhimillisen hädän määrä kasvaa,ja tarkoitushan on käsittääkseni parantaa elämänlaatua,ei tuhota sitä...
Onnellisessa maassa ei ole heikointa lenkkiä,jos sellainen on,sitä pitää jeesata niin että se oivaltaa itse ottaa itseään niskasta kiinni ( tähän tähtää vankienhoito,nuorisotyö,kaikki inhimillinen apu )... jos joku huutaa tai tarvitsee apua,annetaan apua eikä aleta kivittämään...
Jos joku haluaa itse muuttaa itsensä yhteiskunta kelpoiseksi.se tapahtuu oman tahdon kautta,väkisin saa vain pahaa aikaan...
Eli jos rohkaistaan hyvään suuntaan muutokseen,on mahdollisuutta että jotakin tapahtuu,jos rangaistaan vaan kovemmin,tilanne menee umpikujaan...sama pätee lastenhoitoon,aikuisten hoitoon,sinunkin hoitoon,sitä kutsutaan psykologiaksi...joka taas tähtää meidän jokaisen onnellisuuden ja etujen parantamiseksi...jollei sinulla ole hyvä olla ja haluat pahaa muille,on sinulla asenne vamma,muuta itse itseäsi...ettei miuden tarvitse,se olisi nolompaa
asia koskee oikeasti eräitä täällä,joillekin vaan tämä on kanava jolla purkaa omaa turhaituneisuuttaan ja itseensä tyytymättömyyttä,vaikka eivät halua sitä tunnustaa...
- kun vankila
on kuin hotelli eikä rangaistuslaitos. http://www.iltalehti.fi/2005/10/12/200510123601317_uu.shtml
- auttaa
jotkut ovat sitä mieltä että vankiloihin pitäisi järjestää huonot oltavat jotta vangit eivät uusisi rikoksiaan, itse olen eri mieltä, sillä se että vankiloihin järjestetään huonot oltavat ei auta siinä että vangit eivät uusisi rikoksiaan, vaan terapia auttaa, pitäisi järjestää terapiaa vangeille. Ja terapiassa esimerkiksi voitaisiin käydä läpi ko. vangin elämän tilannetta, sitä miten hänen elämänsä on niille raiteille mennyt, tulisi pohtia vangin kanssa yhdessä miten elämää on mahdollista suunnitella etenpäin ilman että joutuu viranomaisten kanssa tekemisiin, uskoisin että se auttaa enemmän, kuin pelkästään huonot oltavat.
- ...........
auttaa kirjoitti:
jotkut ovat sitä mieltä että vankiloihin pitäisi järjestää huonot oltavat jotta vangit eivät uusisi rikoksiaan, itse olen eri mieltä, sillä se että vankiloihin järjestetään huonot oltavat ei auta siinä että vangit eivät uusisi rikoksiaan, vaan terapia auttaa, pitäisi järjestää terapiaa vangeille. Ja terapiassa esimerkiksi voitaisiin käydä läpi ko. vangin elämän tilannetta, sitä miten hänen elämänsä on niille raiteille mennyt, tulisi pohtia vangin kanssa yhdessä miten elämää on mahdollista suunnitella etenpäin ilman että joutuu viranomaisten kanssa tekemisiin, uskoisin että se auttaa enemmän, kuin pelkästään huonot oltavat.
Toki olen sinun kanssasi aika pitkälti samaa mieltä, mutta ei se vankilan / henkilökunnan vika ole, että se sama ukko palaa taas hetken kuluttua kiven sisään. Terapiaa, päihdekuntoutusta (kokonaisia osastoja ym.), toimintaohjelmia, suunnitelmia rangaistusajaksi ym ym.. ovat linnat nykypäivänä pullollaaan, mutta itse näen asian niin, että ongelma ei ole "talon sisällä" vaan siinä, että tätä kúntouttamista ei pystytä tarpeeksi tehokkaasti jatkamaan tuomion jälkeen. Eli systeemiltä puuttuu selvä jatkumo ja toimiva sellainen. Vangit ovat yleensä moniongelmaisia (päihteet, mielenterveys, työttömyys ym. ym) ja näin ollen kierteeen katkaisuun on vaikeampi löytää ratkaisua.
Ja vaikkakin se ratkaisu löytyisi, ei ketään voi pakottaa tekemään tai toimimaan koko elämäänsä toisen tahtomalla tavalla. Kyllä kaikki lähtee sieltä yksilön omien korvien välistä. Käyttääkseni vanhaa elokuvistakin tuttua vertausta:
"Voimme yhdessä kulkea käytävää pitkin ovelle asti, mutta sinun on yksin kuljettava ovesta toiselle puolelle. Sinun täytyy itse valita kuinka toimit oven toisella puolella". - tuskin...
on vankila,mieluummin avohoitopaikka tai varavankila...ei pidä sekottaa sitä vankilaan...no ei se sinun vikasi ole,että tuota vankilaksi kutsutaan,,,vaikka sattuu niitä oikeissakin vankiloissa,milloin henkilökunnasta joku jää kiinni vankimyymälän rahojen omimisesta,korruptio rahan vastaanotosta jne. MUTTA,ei kaikki henkilökunta ole altiita houkutuksille,ei kaikki tee virheitä,ei kaikki vangit ole niin pahoja kuitenkaan kuin yks mäkihyppääjä...eikä sekään oikeesti ole paha...
Sattuu virheitä työssä niin vartioilla,poliitikoilla,poliiseilla,kaupankassoilla,lastenhoitajilla,jne. ei yks virhe saa kaikkea leimata,vaikka valitettavasti niin usein käy.
Vankilatkin ovat erilaisia,ei kaikki ole kuin Sukeva,nuo maaseutujen ns.vankilat on lieviä paikkoja,samoin kuintyösiirtolat,mutta niiden kutsuminen vankilaksi antaa väärän mielikuvan,kukahan korjaisi asian? - on ihan yes
........... kirjoitti:
Toki olen sinun kanssasi aika pitkälti samaa mieltä, mutta ei se vankilan / henkilökunnan vika ole, että se sama ukko palaa taas hetken kuluttua kiven sisään. Terapiaa, päihdekuntoutusta (kokonaisia osastoja ym.), toimintaohjelmia, suunnitelmia rangaistusajaksi ym ym.. ovat linnat nykypäivänä pullollaaan, mutta itse näen asian niin, että ongelma ei ole "talon sisällä" vaan siinä, että tätä kúntouttamista ei pystytä tarpeeksi tehokkaasti jatkamaan tuomion jälkeen. Eli systeemiltä puuttuu selvä jatkumo ja toimiva sellainen. Vangit ovat yleensä moniongelmaisia (päihteet, mielenterveys, työttömyys ym. ym) ja näin ollen kierteeen katkaisuun on vaikeampi löytää ratkaisua.
Ja vaikkakin se ratkaisu löytyisi, ei ketään voi pakottaa tekemään tai toimimaan koko elämäänsä toisen tahtomalla tavalla. Kyllä kaikki lähtee sieltä yksilön omien korvien välistä. Käyttääkseni vanhaa elokuvistakin tuttua vertausta:
"Voimme yhdessä kulkea käytävää pitkin ovelle asti, mutta sinun on yksin kuljettava ovesta toiselle puolelle. Sinun täytyy itse valita kuinka toimit oven toisella puolella".mutta vapautumisen jälkeen on yksi paha asia joka sotkee palettia,nimittäin päihteet ( vain harva lähtee lusimaan ilman että olis känässä tai jossain kamoissa ) ja väärässä seurassa on helppo mennä lauman mukana.
Muistakaa,ihminen on aina ihminen,ihon väriin,uskontoon,sukupuoleen,ikään tms. katsomatta,ihminen on myös vanki,vapautunut,siviili,sinä niinkuin minäkin,ihmistä tulee aina kohdella ihmisenä ensi sijaisesti - jore
tuskin... kirjoitti:
on vankila,mieluummin avohoitopaikka tai varavankila...ei pidä sekottaa sitä vankilaan...no ei se sinun vikasi ole,että tuota vankilaksi kutsutaan,,,vaikka sattuu niitä oikeissakin vankiloissa,milloin henkilökunnasta joku jää kiinni vankimyymälän rahojen omimisesta,korruptio rahan vastaanotosta jne. MUTTA,ei kaikki henkilökunta ole altiita houkutuksille,ei kaikki tee virheitä,ei kaikki vangit ole niin pahoja kuitenkaan kuin yks mäkihyppääjä...eikä sekään oikeesti ole paha...
Sattuu virheitä työssä niin vartioilla,poliitikoilla,poliiseilla,kaupankassoilla,lastenhoitajilla,jne. ei yks virhe saa kaikkea leimata,vaikka valitettavasti niin usein käy.
Vankilatkin ovat erilaisia,ei kaikki ole kuin Sukeva,nuo maaseutujen ns.vankilat on lieviä paikkoja,samoin kuintyösiirtolat,mutta niiden kutsuminen vankilaksi antaa väärän mielikuvan,kukahan korjaisi asian?pannaanpa sinut sinne istumaan, niin katotaan miten käy.
- lähtisitkö
jore kirjoitti:
pannaanpa sinut sinne istumaan, niin katotaan miten käy.
olin Riksussa jo oman osani,en enää,on perhe ja työ
- mimmi
senkö vuoksi huumebisneksiä pystyy pyörittämääm vankiloissa sekä käyttämään huumeita kun vartioita on liian vähän?
- Virkamies
Kuules, vankila ei ole mikään pullo. Sieltä on paljon yhteyksiä ulospäin, ja ulkoakin jonkin verran sisään. Olisi kyllä mahdollista rakentaa vankilat, joihin ei juuri tavaraa kuljetettaisi eikä niissä käytäisi huumekauppaa, mutta kustannukset olisivat noin viisinkertaiset nykyisiin verrattuna.
Olisiko suomalainen veronmaksaja valmis kustantamaan? - mimmi
Virkamies kirjoitti:
Kuules, vankila ei ole mikään pullo. Sieltä on paljon yhteyksiä ulospäin, ja ulkoakin jonkin verran sisään. Olisi kyllä mahdollista rakentaa vankilat, joihin ei juuri tavaraa kuljetettaisi eikä niissä käytäisi huumekauppaa, mutta kustannukset olisivat noin viisinkertaiset nykyisiin verrattuna.
Olisiko suomalainen veronmaksaja valmis kustantamaan?missä ei voisi enää lisää rötöstellä,millainen on yhteiskunta joka ei pysty pitämään edes vankilassa järjestystä yllä?
- toimii
maailmallakin miks ei suomessaki. Jotkut vartiatki kulettaa maksusta tai kiristyksen alla aseita ja kamaa linnaan vaik ei tost sais puhuu ettei leimata. Kaikki ei kulje tapaajien kautta,eikä kaikkia tapaajia,eikä pamppui saa leimata tonkaan mukaan mut vuotoja on
- me olla jo
mimmi kirjoitti:
missä ei voisi enää lisää rötöstellä,millainen on yhteiskunta joka ei pysty pitämään edes vankilassa järjestystä yllä?
suljetussa tilassa tällä pallolla täällä me kaikki lusitaan vai pitäiskö sahata kahtia että kaikki saa valita kummalle puolelle menee ja sit puoliskot lähtis kuka minneki eri suuntiin...nooo niinhan uskonnollekin kävi,piti olla yks mut tuliki monta haaraa
- on yhteiskunta
mimmi kirjoitti:
missä ei voisi enää lisää rötöstellä,millainen on yhteiskunta joka ei pysty pitämään edes vankilassa järjestystä yllä?
yhteiskunnan sisällä
jokainen vankila on yksittäinen itsenäinen yksikkö ja yksilö
ihan samoin kun leipaa saa k-kaupasta,saa sitä alepastakin,mutta eivät ne ole samanlaisia - tontsa
toimii kirjoitti:
maailmallakin miks ei suomessaki. Jotkut vartiatki kulettaa maksusta tai kiristyksen alla aseita ja kamaa linnaan vaik ei tost sais puhuu ettei leimata. Kaikki ei kulje tapaajien kautta,eikä kaikkia tapaajia,eikä pamppui saa leimata tonkaan mukaan mut vuotoja on
sanon vaan että jos linnassa pystyy myymään jotain niin aitoo meininkiä. tämä on vain minun mieli pide enkä halua että joku ottaa siitä itseensä.
- exvartija
Vartijoita on ihan riittävästi (vankeja voi olla liikaa) ja mitä palkkaukseen tulee niín siihen kongilla istumiseen palkka on ihan riittävä. Työolot eivät rahalla parane ja mielestäni rikollisuus lisää muutenkin liikaa veronmaksajien taakkaa roistojen puolustusasianajokuluina ynnä muina menoina. Kolmivuoro töistä päästäisiin esimerkiksi yö vuorot yksityistämällä, esim vartiomisliikkeen hoidettavaksi, jolloin työpaine vartijoilta väheneisi. Vaihtoehtoja on jos on vaan haluja kehittää, aina luullaan että raha tuo onnea. Mikä siinä jos vartijakoulutus olisi esim 4-vuotinen ja vartijat toimisivat ikään kuin vankien psygologeina ja oikein tien näyttäjinä rikolliselle tämän vankeudessa olo aikana. Usein se jää vain avainten kilistelyksi tästäkö pitäis lisää maksaa kiitos ei - minä valitsin toisen ammatin.
- muumitar
Tänä päivänä vankilassa, jossa olen töissä on suunnaton vartija pula, vankeja on reilu sata ylimääräistä talossa. Ja kokoajan tulee lisää. Kaikki ammatti ryhmät tekee töitä äärirajoilla ja ovat tosi kovilla. Palkkaus muutokset ovat tulossa mutta silti se valtion leipä on pitkä ja kapea!! Rahaa ei ole sijaisiin eikä mihinkään muuhunkaan...että sillee!!!
- Oikea vartija 18 vuotta
Ei ole ihme jos olet exä jos vain kilisyttelet avaimia. Tämän päivän vankeinhoito on aivan jotain muuta, jonka työpäivää ei viedä läpi vain
avaimia heiluttelemalla. Sellainen laitetaan pois
jos ei itse älyä lähteä. Sopimaton alalle, siksi
on nykyisin tiukat pääsykokeet, onneksi. Itse varmaan noista jutuista päätellen olet ns. kesäjussi, joka ei paljon RTA.sta tiedä yhtään
mitään, niin kuin ei vartiointiliikkenkään tyypit.
Vankeinhoitohenkilökunta on niihin tehtäviin koulutettua ammattiväkeä ja töissä on tiedettävä
paljon eri asioita ja osattava tehdä oikeita päätöksiä tarvittaessa nopeastikin. Vasta vuosien
kokemus tuo työvarmuutta. Kaikista ei ole tähän
työhön ja suuri yleisö ei tätä ammattia tunne,
mutta ovat valmiit arvostelemaan. Ei ole niitä
helpoimpia ammatteja henkisesti ja päivät ovat
työntäyteisiä on sitten kyse avolaitoksesta tai
suljetusta laitoksesta. Totta on, että palkkaus
on jäljessä moneenkin asiaan verrattaessa, mutta
minkäs teet. Tosin huonompiakin liksoja löytyy.
Vankien oloista olen jäävi sanomaan mitään, mikä
on oikein tai väärin, mutta selkeä mielipide kuitenkin on, joka jääköön omakseni. Kokonaisuutena Suomen vankeinhoidon tilanne on
kuitenkin sellainen, että jotain pitäisi tehdä ja
pian, ettei Pelson tapauksia tulisi, mutta kellä
se viisasten kivi sitten asian suhteen on? Ei tunnu olevan ainakaan valtakunnan päättäjillä.
Tilanpuute ja henkilöstöpula on tosiasia, joka
näkyy tässä ammatissa monella tavalla. Helpotusta pitäisi saada ja pian ennen kuin homma leviää
käsiin. - JAAAAHA
muumitar kirjoitti:
Tänä päivänä vankilassa, jossa olen töissä on suunnaton vartija pula, vankeja on reilu sata ylimääräistä talossa. Ja kokoajan tulee lisää. Kaikki ammatti ryhmät tekee töitä äärirajoilla ja ovat tosi kovilla. Palkkaus muutokset ovat tulossa mutta silti se valtion leipä on pitkä ja kapea!! Rahaa ei ole sijaisiin eikä mihinkään muuhunkaan...että sillee!!!
.. puntit on viety, ei ole kunnon iltatoimintoja kuin keittiöhuone.. vartijoita onko heitä KUITENKEEN NIITÄ EI NÄY SIELLÄ MISSÄ ME ELETÄÄN. Eli osastoilla ne ei viihdy vaan kahvihuoneessa. Kun vanki valottaa sellistä käsin, niin kyselyhetki-tapahtuma koittaa " no, mitä?" ja taas vartija häviää. No...Omenahotelli ketjulla on tarjolla hotelleita, joissa ei ole läsnäolevaa henkilökuntaa, tätä samaa vankilat on tehnyt PITKÄÄN. Sellissä eloa ja hellurei, helppoo työtä ..porukalla vartijahuoneessa odotellaan valotuksia ja jalla, jalla,, Sunnuntaisin tuplapalkka.
- t__
muumitar kirjoitti:
ammattitaito on se oleellinen asia,sitä on tai ei tai siltä väliltä,mutta myös vartijan työssä ammattitaito on tärkeä asia. lujijana tiedän sen ja arvostan ammattitaitoista vartijaa,vaikka eihän sellaista kunnon ryökäleen pitäis ääneen päästää suustaan.
- ..............
Oikea vartija 18 vuotta kirjoitti:
Ei ole ihme jos olet exä jos vain kilisyttelet avaimia. Tämän päivän vankeinhoito on aivan jotain muuta, jonka työpäivää ei viedä läpi vain
avaimia heiluttelemalla. Sellainen laitetaan pois
jos ei itse älyä lähteä. Sopimaton alalle, siksi
on nykyisin tiukat pääsykokeet, onneksi. Itse varmaan noista jutuista päätellen olet ns. kesäjussi, joka ei paljon RTA.sta tiedä yhtään
mitään, niin kuin ei vartiointiliikkenkään tyypit.
Vankeinhoitohenkilökunta on niihin tehtäviin koulutettua ammattiväkeä ja töissä on tiedettävä
paljon eri asioita ja osattava tehdä oikeita päätöksiä tarvittaessa nopeastikin. Vasta vuosien
kokemus tuo työvarmuutta. Kaikista ei ole tähän
työhön ja suuri yleisö ei tätä ammattia tunne,
mutta ovat valmiit arvostelemaan. Ei ole niitä
helpoimpia ammatteja henkisesti ja päivät ovat
työntäyteisiä on sitten kyse avolaitoksesta tai
suljetusta laitoksesta. Totta on, että palkkaus
on jäljessä moneenkin asiaan verrattaessa, mutta
minkäs teet. Tosin huonompiakin liksoja löytyy.
Vankien oloista olen jäävi sanomaan mitään, mikä
on oikein tai väärin, mutta selkeä mielipide kuitenkin on, joka jääköön omakseni. Kokonaisuutena Suomen vankeinhoidon tilanne on
kuitenkin sellainen, että jotain pitäisi tehdä ja
pian, ettei Pelson tapauksia tulisi, mutta kellä
se viisasten kivi sitten asian suhteen on? Ei tunnu olevan ainakaan valtakunnan päättäjillä.
Tilanpuute ja henkilöstöpula on tosiasia, joka
näkyy tässä ammatissa monella tavalla. Helpotusta pitäisi saada ja pian ennen kuin homma leviää
käsiin....asiaa!! Täyttä totta joka sana.
- MarGues
voi onpa suomessa asiat huonolla mallilla kun vankilassa ei ole hauskaa ja viihteellistä elämää.
- haluaa..
Kunnolla koppihoitoa! eikä mitään aktiviteetteja. Vi¤ut mikään terapia auta, tai miksi ihmeessä vangit uusivat rikoksiaan ja joutuvat uudestaan vankilaan? Olot varmasti paremmat siellä kuin kotona joillakin, vain vapaus puuttuu ja siitä on turha itkeä kun ei teitä sinne pyydetty vaan laitettiin oman tyhmyyden takia.
- mielestäni
vankiloissa ei ollakaan viihtymässä, tekee todella heille hyvää vain istuskella ja miettiä mitä on tullut tehtyä.
Tuomioitakaan ei tarvitse istua täysimääräisenä, tähän ehdottomasti korjaus oikeuslaitoksessa tai kovempia tuomioita.
Vankeja onkin ymmärretty ihan liikaakin. Jopa niin että saavat nykyisin huomattavasti parenpaa ruokaakin kuin lapset kouluissa tai varusmiehet armeijassa. Sikamaista! - säästetään paljon
rahaa ja lisäksi saadaan vangeille kunnon rangaistukset - eikä mitään lepokotia - koviakundeja kun väittävät olevansa... hah!
Kyllä siperia vois tässäkin vähän opettaa.
Kaikki uusijat ja yli kolmen vuoden tuomiot suoraan junaan ja perussettinä vois pitää 8vuotta loikoilua venäjän, ukrainan tai vaikka valko-venäjän hoitoloissa... kelatkaa paljonko rahaa säästyis? Lisäksi niiltä vois ottaa passin pois, joten paskajengistä päästäis näin lopullisesti.
t. kovis- Armoa ei, Siperiaan!
Kannatan vankeusvankien hoidon ulkoistamista. Venäläiset vankivaunut voisivat hakea asiakkaat tavallan suoraan ovelta. Raideleveyshän meillä on sama. Vankiloissa vapautuu tilaa tutkintavangeille, joita jo nyt on suuri osa vangeista. Siinäpä samalla opittaisiin kulttuurikieltä - venäjää.
- Totta haastat!!!
Voi että viisasta puhetta!!!!
Menepä ehdokkaaksi niin varmaan menet tuolla läpi.
Minä ainakin olen vaahdonnut samaa asiaa jo 20 vuotta. Suomi on saatanan lepokoti kaikelle saastalle. Täällä paapotaan niin loiset kuin rikollisetkin. Se Eveliina Lappalaisen murhaajakin sai pikku rangaistuksen jälkeen valtiolta asunnon ja työpaikan. Voi kiesus tätä sarvikuonojen oikeusjärjestelmää. Kyllä tarvittais puolustusvoimat puolustamaan kansalaisia kun kerran poliisi on niin munaton, saamaton ja hampaaton. Ainoastaan rikolliset ja optiorikolliset porskuttavat suomessa, euroopan persereiässä.
- Rehellisyys maan perii, var...
Kun vankeja on 4000, niin paljonko pitäisi olla vartioita, jotta tilanne olisi siltä osin normaali? Vartioiden määrän lisäämisellä ei kuitenkaan asiaa varmaankaan pelkästään korjata. Tilakysymys myös olisi ratkaistava.
Kaikkien vankilassa olevien vankien paikka ei toisaalta ole kuitenkaan vankila, vaan jonkinasteinen pakkohoito tulisi tällöin kysymykseen. Huume- ja päihderiippuvuuksista kärsivä ihminen ei todellakaan parane muutamassa kuukaudessa, ellei sitten kuole.
Vankilassa pitäisi vangin myös päästä tekemään töitä, mistä työpaikkoja?
Pohjimmiltaan vangit ovat kuitenkin samanlaisia ihmisiä kuin muutkin, jos näin ei olisi, niin miten ne sitten voisivat vapautua aikanaan. En tiedä, mutta luulen, että vankila elämää on Suomessa kokenut ainakin 20 000 ihmistä, josta siis 4000 on nyt vankilassa.- arvuutan
että vankilaelämää suomessa on kokenut ainakin 150 000 ihmistä sotien jälkeen
- Kunnon roisto
Kun terveyden- tai pitäisikö sanoa sairaanhoitosektorilla huomattiin lääkäripula kestämättömäksi niin siihen pika-apuna tarjottiin hoitajien kouluttautumista lääkäreiksi.
Eikö nyt voisi tätä soveltaa vankeinhoitoonkin?
Osa kunnollisista roistoista (lue vangeista) voitaisiin kouluttaa vartijoiksi.
Se jos mikä olisi omiaan luomaan luottavaista suhtautumista kaltereiden kummallekin puolen. - eetteri
Vankilat sinäänsä on jo aivan järjetön ratkasu jolla yhteiskunnan ongelmat lakaistaan maton alle. Totuus on että vankilassa oppii ja saa kontakteja ja elämäntapa tuskin muuttu. Yksityisen ihmisen ongelmia se varsinkin pahentaa, muutenkin elämä vähän sekavaa ja sitten vielä laitetaan linnaan.
Jenkeistä vois vaikka kattoa mallia ja ajatella mitä hyötyä on laittaa 5% kansasta lukkojen taakse... joo, siellähän on asiat hyvin :) Ehkä se helpoin ratkasu ei olekkaan se oikea. Ainakin koulussa vielä tentattiin sitä että aidan ali ei saa mennä, mutta kun täs aikuistuu niin huomaa et koko yhteiskunta menee aidan ali :)
Ja tuskin linnassa herää iloisia ajatuksia yhteiskuntaa kohdin.
Lyhytnäköistä puuhaa, mutta sehän on meidän tapa elää.- rikos ei kannata
Mikä olisi mielestäsi ratkaisu esim. lapsen raiskaajalle. ajattele jos se kohdistuisi sinun läheisiisi vaikka. Entä murha, tapot jne
- ja puuhun kiinni
rikos ei kannata kirjoitti:
Mikä olisi mielestäsi ratkaisu esim. lapsen raiskaajalle. ajattele jos se kohdistuisi sinun läheisiisi vaikka. Entä murha, tapot jne
Joo korpilaki käytäntöön vaan tommoisille vehkeen heiluttajille. Voidellaan vehje poronmaidolla poron vasomisaikaan ja sidotaan raiskaaja puuhun kiinni ja annetaan poronvasojen antaa miehelle kunnon opetus, ne ei nimittäin lopeta imemistä ennekuin ukko on kuiva.
- riit
Pitäisikö vankila olla joku luksus koti.Mielestäni vankilaan mennään kärsimään tehdystä rikoksesta eikä nauttimaan tehdystä.Vangeilla on liianki hyvät olot jos verrataan meidän vanhuksiin Suomessa.Menköön sosiaali tantat niitä taas hieromaan niin kyllä ne kuntoon tulee.Suomen pitäis ostaa vankila palvelut venäjältä niin tulis yhteiskunnalle halvemmaksi elättää konnia.Luulen että rikosien uusiutumis prosetti pienenis tuntuvasti.
- Laki ja järjestys
täytyy löytyä lainsäädännöstä. Liian heppoisia tuomioita kovista rikoksista, sakkovankeja vankilat pullollaan. Lait vaan uusiksi ja tuomiot tehdyn rikoksen mukaan
- KANSALINEN D3
SÄÄSTYYPÄHÄN VERORAHAT TYÖTTÖMILLE TYTTÄYSTÄVILLE JA HEIKKO-OSOILLE VENHEMMILLE, KUN EI PALKATA LISÄÄ VARTIOITA, SAMALLA VANKILASSAOLO-AIKAKIN TUNTUU VANKILALTA, MIKÄ TÄMÄN MERKITYKSEN MUKAAN TARKOTUSKIN ON.
- TVMH
...johonkin kouluun!! Ei taida elämänkoulun eka luokka näihin keskusteluhommiin ihan riittää??
Vai oletko sittenkin joku verorahoilla porskutteleva ulkkis??
t: Perusasiat Järjestykseen, Perkele!!
- -kukkanen-
vankila on työllistäjä. Yksi vanki työllistää viisi ihmistä.Kolme vartijaa vuorotyö,lisäksi tuomarin ja poliisin. Vankeus aikana myös posteljooni ja saa työtä,täytyyhän äitiä muistaa vaikka lapsi olisikin sortunut jne.
Tuo kaikki on totuutta elämästä.
Mikä vika voi olla yhteiskunnassa jossa tarvitaan vankilaa. Voiko vika todella olla syyllisissä,syyttömissä vai molemmissa. Onko vika huonossatuurissa,tuossa yksi entinen vanki kirjoitti ihan oikean havainnon,olemma yksilöitä. En tiedä osoittaako sormi todella syyllisiä kuten hän kirjoitti,mutta totuuden jyvänen asiassa varmastikin on,syytä on yhteiskunnassa jos suksi ei luista. - Jar
EVVK.
- Töihin valittajat
Turhaan itkeä että on työvoima pulaa,aivan turhaa.
Kun joka alalla on niin paljon lomautettuja,erotettuja ja irtsanottuja,ei ole mikään uutinen ettei vartioita ole riittävästi.
Menkääpäs vartijoiksi koulutukseen kuten itsekin. Palkkaa saa,vaikka ei päätä huimaa,mutta ei huimaa työssä käyvän palkat muutenkaan,silti ei tarvitse hävetä,toimeen tulee kyllä ja työllisyys näkymät on hyvät.
Kas kun ei uutisoida kuljetusalan hankalista työllistämis näkymistä,moni työnantaja on vaikeuksissa polttoaine kustannusten takia,eikö se ole uutinen? Uutinen tuskin ketään liikuttaa,mutta jos kuljetukset lakkaa,loppuu sinultakin ruoka lautaselta.
Ei muuta kuin vanginvartijaksi,palkka tulee ajallaan ja saatte omin silmin nähdä mitä elämä on. - rangaistus kärsittävä
naurettavaa luettavaa...vangit joutuvat viettämään melkein koko päivän selleissään...no missä sitten,ei vankila ole mikään huvituskeskus vaan siellä tosiaankin olisi tarkoitus kärsiä rangaistustaan. suomen vankiloissa aivan liikaa etuisuuksia. tv:t ja videot pois,lehtiä lukemalla pysyisivät vangit ajan tasalla. vankilassa olo liian leppoisaa,joten ei se ainakaan ole peloite rikoksia tekeville.
- löytyy
Syyllisen nimi on Markku salminen. Hän oli pääjehu vankeinhoitoalalla. Hän saneerasi ja piti valtion menot kurissa. Nyt hän on poliisiylijohtaja ja hänet on palkattu sinne saneeraamaan. Poliisihallinto kokee kovia lähivuosina.
- sivistymätön
Suomessa asiat ovat hyvin, kun vertaa moniin muihin maihin, enkä tarkoita EU-maita. Vangeilla on nykyään aika hyvät olot harrastumahdollisuuksineen - ja miksei olisi. Hulluksihan vankilassa tulisi jos ei mitään voisi tehdä muuta kuin maata ja räkiä kattoon. Hyvät olot eivät kuitenkaan ole ilmaisia.
Valtion budjetti ei ole helppo rukata. Verot pitäisi saada alas (=valtion tulot), mutta rahaa pitäisi riittää kaiken parantamiseen (=valtion menot). Toki tuloja saadaan muualtakin. Eduskunta tekee parhaansa ja aina joku valittaa. Aina, kun joku asia tökkii valitetaan, ja kun tahtoa ei saada läpi haukutaan koko valtiovalta.
Jos rikollisuutta aletaan torjua vasta vankilassa niin hukassa ollaan. Eikö rikollisuuden torjunta pitäisi aloittaa kun ihmiset ovat pieniä, eli varhaislapsuudessa? Toisin sanoen, mikä kasvatuksesa on pielessä jos lapsista kasvaa rikollisia? Asennekasvatusta kotona ja koulussa, yhteiskunnan ja toisten ihmisten kunnioittamista. Silti aina löytyy niitä jotka ajautuvat (?) syrjään ja väärille poluille. Mutta haaste onkin saada minimoitua se porukka.
Ehkä vankiloiden ahtauteen vaikuttaa myös ulkomaisten vankien määrän lisääntyminen, mutta sitä ongelmaa pitää ratkoa kansainvälisellä tasolla. EU:lta pitäisi saada tukea ulkolaisten vankien osalta. EU:lla on varaa "tarkistaa" heidän budjettiaan kokouksiin käytetyissä menoissa. Been there, seen that, neuvoston kokoukset eivät ole lainkaan huonosti järjestetty.
Mutta, tosiasia eli nykytilanne pitäisi purkaa. Kuinka tällaisessa tilanteessa markkinoidaan ihmisiä kouluttautumaan alalle, jossa tiedetään saavan vain ankeat työolot (kärjistetysti, sillä on siinä työssä varmasti hyvätkin puolensa). Miten saadaan rahaa tilanteen purkamiseksi? Samoja kysymyksiä kuin aloituksessa. Olisiko valtiolla mahdollisuus panostaa projektiluonteisesti kohdistamalla määräaikaisesti enemmän rahaa ja resursseja, että saadaa tilanne purettua. Otetaan ne rahat vaikka kulttuurista. Kulttuurikin kaipaa valtiolta tukea, tiedän itse kun kulttuuria harrastan, mutta kun laitetaan asiat tärkeysjärjestykseen, niin miksei esim. 3-5 vuotta 'saataisi jostain' extra-apurahaa vankilaolojen kohentamikseksi? Herrat kiristäköön pr-menoista. Aina ajatellaan, että "ne ovat niin pieniä summia"... joten niistä ei ole koskaan kiristetty. Kokeilisivat edes, 3-5 vuotta. Samaan aikaan panostetaan lapsiin ja nuoriin asennekasvatuksessa. - tuommonen
Voi voi, jos rehellinen vankiparka joutuu vankilassa oikein pitkästymään. Eihän siviilissäkään joutunut. Ja siviilissä sai ottaa luvatta käyttöön ja polttaa naapurin auton jos huvitti. Siviilissä sai ottaa myös koulusta palaavia lapsia käyttöönsä ja mitä siitä saa palkaksi, joutuu melkein ehdonalaiseen siitä hyvästä ja harmittaa. On se väärin. Ruokakin on vankilassa ihan samanlaista kuin nuorena koulussa, ja huumeitakin saa yhtä huonosti kuin asemalta. Rahat joutuu ottamaan väkisin joltain kun ei yhteiskunta välitä. Kyllä pitää valtion ylläpitämät huorat saada joka jätkälle vankilaan ja muuta viriketoimintaa kuten yökerhoja ja sellaisia, esim kukkotappeluita. Muuten tulee vielä traumoja. Ja niille kaikille somalirikollisille pitää antaa kunnon autot ja autokoulu jo siviilissä ja asunnot, etteivät suutu. - Siis vittu minkinruuaksi kaikki saatanan vikisijät vankilasta, tai venäjältä vankilat ostopalveluna!!! Sullokaa ne niin täyteen että kuolevat hapen puutteeseen kuten uponneen sukellusveneen miehistö.
- kopit
isommat tilat sehän on karmeta jos joutuu toisen kanssa samaan koppiin.täytyy olla oma tupa ja TV-VIDEOT suihku sauna jne.
- Make
Itse henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että tämä resurssien puutos johtuu ihan vankeinhoidon päättävien tahojen päätöksistä.
Nämä tahot ja ehkä jotkin muutkin tahot ovat joskus päättäneet ns. vangeille kuuluvista oikeuksista. Vangeilla on oikeus päästä lomailemaan ja päästä muutenkin vapaille esim. sukulaisten hautajaisiin. häihin ja sen sellasiin. Tällöin vangeille tarvitaan saattaja matkaan. Vangeilla on oikeus päästä ulkoilemaan. Tällöin tarvitaan vartijoita vahtimaan ulkoilua. Kun vangit on kopeissansa niin vartijoita tarvitaan vähemmän.
Ihmettelen suuresti miksi vangeilla on oikeus saada em. 'etuisuuksia'.
Vankila, paikka jonne rikolliset on tarkoitus eristää yhteiskunnasta koska he eivät kykene elämään yhteiskunnan normien mukaisesti.
Ihminen, jonka on ollut tarve tappaa, raiskata tai tehdä jotain muuta rikollista on ansainnut paikkansa vankilassa. Paikassa jossa mielestäni on tarkoitus viedä pois nämä yhteiskunnan suomat etuudet.
Mielstäni Suomessa kuuluisi ottaa kova linja vankeinhoidon suhteen. Ei mitään lomailuja vankilasta. Ei ulkoiluja. Vangin paikka on kopissansa. Televisiot ja muut viihdykkeet pois. Vangin täytyy saada tuntea se että hän on vanki ja häntä rangaistaan. Vankilat on ainakin täällä Suomessa lepokoteja venkuloille.
Olisko syytä miettiä kuolemanrangaistuksen käyttöönottoa. Ihan turha kenenkään ihmisoikeusaktivistin alkaa mielipiteeni vuoksi keulimaan, sillä ette te sillonkaan ole metelöimässä kun joku riistää toiselta hengen.
Kyseisillä toimenpiteillä varmaan jo toimessa oleva henkilökunta riittäisi vahtimaan vankeja. Ja luulen että tässä maassa vähentyisi rikollisuus. Ei tulisi Reino Raiskaaja ja Tane Tappaja uusimaan rikoksiaan kun saisivat kuolemantuomion.
Miettikääpä sitä.- Virkamies
Aika selvä ja yksinkertainen on reseptisi.
Oletko ajatellut, että lähes jokainen vanki vapautuu kuitenkin aikanaan. Onko sinulle ihan samantekevää, millaisena ja minkälaisin valmiuksin hän vapautuu? Mitä hän tekee vapauduttuaan?
Esittämäsi malli edellyttäisi huomattavaa vankilarakentamista sekä lisähenkilökunnan palkkaamista. Oletko valmis maksamaan veroja siitä? - .....................
Virkamies kirjoitti:
Aika selvä ja yksinkertainen on reseptisi.
Oletko ajatellut, että lähes jokainen vanki vapautuu kuitenkin aikanaan. Onko sinulle ihan samantekevää, millaisena ja minkälaisin valmiuksin hän vapautuu? Mitä hän tekee vapauduttuaan?
Esittämäsi malli edellyttäisi huomattavaa vankilarakentamista sekä lisähenkilökunnan palkkaamista. Oletko valmis maksamaan veroja siitä?Lainaan tähän väliin osan kirjoituksestani, jonka kirjoitin taannoin tuohon toiseen viestiketjuun (aihe: vankila vankilana).
Niin... Tämähän on nyt niin loputun väittelyn aihe; Vankila kontrolloijana vai kuntouttajana? Vai molempia yhtä aikaa...? Kuinka kova vankilan tulisi olla? Aihe / Aiheet, jonka / joiden sisällöistä väitellään vielä kymmeniä vuosia..
Jos mietitään asiaa ihan peruslähtökohdista; "Vankeinhoitolaitoksen tehtävänä on toimeenpanna tuomioistuimien langettamat ehdottomat vankeusrangaistukset ja valvoa niiden oikean mukainen suorittaminen" Kriminaalihuoltolaitoksen tehtävänä on toimeenpanna ehdolliset tuomiot,valvonnat yms.. jne jne.. ja näin homma siis toimii. Vankilan tehtävä ei ole enää Suomen kaltaisessa hyvinvointi valtiossa "rangaista". Rangaistuksesta huolehtii tuomioistuin. Me vain huolehdimme, että tämä "rangaistus" toteutuu. Langetetuissa tuomiossa tuomioistuimet noudattavat muiden euroopan maiden tapaan aika yhden mukaista linjaa. Tarkoitan rangaistusaikoja (pituuksia) siis. Toki pieniä eroavaisuuksia maiden välillä on.
Jos mietitään taas sitä, että onko eettisesti ja ihmisoikeudellisesti oikein rangaista ihmistä sullomalla "yksilö" kymmeneksi vuodeksi koppiin ja toivoa, että "Kyllä se siellä tokenee!"... No onko se? KAIPA se on, mutta mitä siitä hyödytään? Eikö kannattaisi kontrolloinnin yhteydessä ainakin PYRKIÄ vaikuttamaan edes jotenkin yksilön rikolliseen toimintaan johtaviin / vaikuttaviin tekijöihin..? Miettikää sitä raha määrää, joka moninkertaiseen rikoksen uusijaan uppoaa TEIDÄN VERORAHOISTANNE hänen koko elämänsä aikana ja jos kerta toisensa jälkeen sama ruutiini toistuu " jätkä koppiin, tuomio siellä ja ulos" - kierre on jatkuva.. ei siihen muutosta tule. Jotkut oppivat kerrasta jotkut eivät koskaan.. Tälläistä tämä on! :)
Ongelma on siinä, että vankeinhoitolaitokselle on luotu niin paljon tehtäviä, että niistä kaikista toiminnoista selviäminen ja niiden oikean mukainen suorittaminen on todella vaikeaa näillä resursseilla. Mistä tämä sitten johtuu? Yleisestä politiikasta kait.. kuka sen tietää.
Kurista sen verran, että jokainen ihminenhän kokee asiat erilailla.. Toisilla on todellisia ongelmia, toisilla taas helppoa.. Näin ainakin omasta mielestäni..
Mutta totuus on se, että kun se sellin ovi pamahtaa kiinni silmien edessä ja on taas se hetki päivästä, että varsinainen lusiminen alkaa, murtuu siinä kovempikin kaveri. Lainatakseni monien vankien vankilassa kirjoittamaa fraasia;
"Kun menetin rahani, menetin vähän"
"Kun menetin sinut, menetin paljon"
"Kun menetin vapauden, menetin KAIKEN..."
Vankien ongelmat ovat moninaisia ja niihin ei löydy sormia napsauttamalla ratkaisua. Työttömyys, päihteet, asunnottomuus, mielenterveysongelmat, syrjäytyminen ym. ovat vain muutamia suurimpia riskitekijöitä uusintarikollisuuden kannalta. Kontrolloijan ja kuntouttajan rooli on monimutkainen yhdistelmä ja nykyisillä resurseilla ja koko ajan kasvavalla vanki määrällä lähes mahdoton, että kaikki suunnitellut toiminnot pyörivät normaalilla päivärytmillä.
Mitä tulee noihin palkkaus, työntekijämäärä, koulutus ym. viesteihin, lukekaa viestiketjua. Siellä on hyviä vastauksia esitettyihin kysymyksiin alalla työskenteleviltä virkaveljiltä.
Pää pystyyn! Kyllä tämä tästä helpottaa. Toivottavasti.. :)
T: Vanhempi vartija pks:ta
- siistimään Suomea
Sovitaan että kaikki alle 2 vuotta lusivat pääsevät kotiin ja vartijat myös. Jokaisessa vankilassa räjäytetään minikokoinen neutronipommi, joka pitää huolen että rakennukset pysyvät ehjänä ja saasta kuolee russakoita myöten. Jos ja kun tämä ei ole kohteliasta, niin vaihtoehtona on siperialainen ostopalveluvankila jonne ei anneta passia mukaan. Sieltä ei lomailla joka sunnuntai, kun alkaa pitkästyttää.
- tapahtuu paapoen
Onnistuu siten että ostetaan vankeinhoitopalvelut venäjältä. Ei sitten mitään ehdonalaisuuksia, vaan 8 vuoden jälkeen pamahtaa uusi 8 vuotta siperiassa. Kyllä siperia opettaa uusimaan, toisin kuin suomalainen palkitsemisjärjestelmä. Katsokaa esim
pedofiilien historiaa ja tulevaisuutta, mutta suomessa vahtikaa lapsianne itse. Yhteiskunta ei sitä tee, eikä täällä olevat pedot. - Nelli
...että joutuvat istumaan suurimman osan päivästä sellissä. Saavatpahan miettiä mitä tuli tehtyä!! Ei niille mitään aktiviteettia tartte järjestää, veronmaksajien varoilla prkl!!
- Nimetön
NIIN ON NE NYKYÄÄN EI OSAA MITÄÄ MUUTAKO VARASTELLA JA MURHATA
- Iskolan poku
Vankeinhoito on ainakin aiemmin tarkoittanut
sopeuttamista yhteiskuntaan ja työelämään
ja tarjonnut mahdollisuuden puuttuvaan peruskoulutukseen.Liian ahtaissa paikoissa
tämä ei kuitenkaan ole mahdollista, vaan linnasta
tullaan katkeroituneina uusintarikollisina.
- jei
Tätä se halosen linja teettää. Rikollisia paapotaan.
- "tarkastettu"
Kyllähän noita vartijoita voisi olla lisääkin, mutta pitäisi sitten saada myös nuo kelmit vartijat pois vankiloista. Tai ainakin siltä paremmalta puolelta. Ei varmaan kovin harvinaista ole, että vartija jättää jonkun henkilön tarkastuksen erittäin pintapuoliseksi ja että kaikkea tulevaa postiakaan ei tarkasteta..
- jos
lisää väkeä saisi.Meillä täällä hämeen avotalossa
ei hirveitä kiireitä ole.Päivällä kerkii ottaa hyvin parintunnin päivänokoset.
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006494
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303883törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283280Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3781783- 331408
- 271350
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471033Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11986Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11910- 42879