Jerusalemin temppeli ja kolme kastetta

Kuten tiedämme, niin Vanhan Testamentin Jerusalemin temppeli oli jaettu kolmeen eri lohkoon tai alueeseen. Ulointa osaa kutsuttiin esipihaksi. Sen sisällä oli ns. "Pyhä" ja edelleen sen sisällä ns. "Kaikkein Pyhin", jonne sai astua ainoastaan Ylipappi tiettyinä tarkkaan määritettyinä ajankohtina.

Kristillisiä kastemysterioita voidaan verrata näihin kolmeen alueeseen. Johannes Kastaja mainitsee nämä kasteet Matteuksen evankeliumin kolmannessa luvussa:

"Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta minun jälkeeni tulee toinen, joka on minua väkevämpi. Minä en kelpaa edes riisumaan kenkiä hänen jalastaan. Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella."

Kuten tiedämme, niin kristinopissa vesikaste toimii aina porttina seurakunnan jäsenyyteen. Olipa sitten kyseessä lapsikaste tai aikuiskaste, niin henkilön kastaminen vedessä (1.Kor.6:11) symboliseeraa vanhan ihmisen hautaamista ja uuden ihminen nousemista vedestä ylös. Tällöin ihminen siirtyy kuvainnollisesti temppelin esipihan alueelle.

Henkikasteella tarkoitetaan sitä, että seurakuntalainen saa Pyhän Hengen voimalla ensimmäisen kosketuksensa yliaistilliseen maailmaan ja kenties käyttöönsä tiettyjä armolahjoja kuten esimerkiksi kielilläpuhumista, profetointia jne. Tätä kykyään hänen tulee sen jälkeen käyttää vain lähimmäisten auttamiseen, eikä oman edun tavoitteluun. Henkilahjoja on ilmeisesti olemassa lukematon määrä, mutta yleisimmät niistä Paavali luettelee ensimmäisen Korinttolaiskirjeen kahdennessatoista luvussa:

"Yhden ja saman Hengen voimasta toinen saa kyvyn jakaa viisautta, toinen kyvyn jakaa tietoa, toiselle sama Henki suo uskon voiman, toiselle parantamisen lahjan, joku saa voiman tehdä ihmeitä, joku profetoimisen lahjan, joku kyvyn erottaa eri henget toisistaan, joku kielillä puhumisen lahjan, joku taas kyvyn tulkita tälläistä puhetta. Kaiken tämän saa aikaan yksi ja sama Henki, joka jakaa kullekin omat lahjansa niin kuin tahtoo."

Henkikastetta voidaan kutsua portiksi temppelin "Pyhään" osaan.

Tulikaste, jonka Johannes viimeisenä mainitsee, on portti kaikkein pyhimpään ja kuuluu vain niille harvoille ja valituille, jotka päättävät kuolettaa itsensä kokonaan ja mennä yhdessä Kristuksen kanssa ristille. Tämä on kristityn vaelluksen lopullinen päämäärä. Sitä voidaan kutsua myös Golgata-kasteeksi tai kirkastukseksi (Room.8:30). Tämä ristille meno on useimmiten kuvainnollista mutta alkuseurakunnan jäsenet saattoivat usein joutua tekemään sen myös konkreettisesti. Joka tapauksessa tällä asteella kristitty lopullisesti kuolettaa vanhan minänsä tullen Kristuksen kaltaiseksi (Room.8:29, 2.Kor.3:18, 1.Joh.3:2).

Nag Hammadin kirjalöytöön kuuluva apokryfikirja Filippuksen evankeliumi kutsuu näitä kolmea vaihetta "kasteeksi", "lunastukseksi" ja "Morsiushuoneeksi". Gnostilaisessa Pistis Sophiassa niitä kutsutaan Ensimmäisen Käskyn aukioksi, Ensimmäisen Mysteerion aukioksi ja Suuren Lausumattoman aukioksi. Ne vastaavat myös kristillisen kolminaisuuden eri persoonia, Pyhää Henkeä, Poikaa ja Isää.

1

181

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Trubaduuri

Kun aikoinaan Juutalaisten taivaat ja maat oettiin heiltä pysyvästi pois sekä kaikki pyhät paikat hävitettiin ikiajoiksi ja esirippu revittiin kahtia, paljastaen kokonaan heidän häpynsä, pyhinpänsä ja kun vielä temppelikin tuhottiin maan tasalla. Niin tästäkin kaikesta voimme ykstuumaan päätellä jos haluamme ja osaamme, Kaikkivaltiaan ilmoituksen ja ihmisen Pojan tekojen lisäksi, jotta koko juutalaisuuden pohja ja opetukset sekä lait saivat todella suoraviivaisen ja laillisen sekä säädyllisen lopun. Heidän päällensä tuli se ennalta määrätty ja luvattu tuomio, jonka täytäntöönpanoa lykättiin näiden nyt olevien aikojen loppuun.

Näinollen, kristillisten arvojen ja uskon sekä toimituksien peilaaminen ja vertaaminen juutalaisuuteen on turhaa ja täysin hyödytöntä.

Kristuksen kanssa ristille "meneminen" ei kuulu kristityn ihmisen tekoihin, vaan toisten ihmisten auttaminen, opastaminen, ohjaaminen ja opettaminen elämään sekä totuuden tuntemiseen että myös tietenkin oman uskonsa huoltaminen.
      Niin kuin asian tuossa tekstissäsi ilmaisitkin.

Mutta tuo ristille meno koski vain Aposteleita, joita oli kaksitoista plus juudas, ei siis tavallista uskovaa ihmistä. Ja Isä yksin on
      hyvä ja Hänen hengensä on Pyhä. Ja poika on poika, joka tuli todistamaan Isästään, ja etsimään eksyneita sekä julistamaan ilosanomaa, kuten myös opettamaan. Pojalle, Kristukselle annettu valta koski vain hänen omaa elossa olevaa aikaa, joka päättyi jo noin kaksituhatta vuotta sitten, ja nyt hän istuu voiman oikealla puolella taivastenvaltakunassa eikä itse voi enää puuttua maalllisiin asioihin. Mutta onneksi meille on lähetetty se toinen totinen puolustaja
      , joka on lahjomaton Totuuden Henki.
      Pyhän Hengen kasteen saa jokainen ihminen joka uskoo oikeasti. Ja sen tietää vain se ihminen itse, joka on kastettu, muulla tavoin se ei näy ulospäin, kuin totuuden tuntemisena ja totuudessa pysymisenä sekä ahkeruutena hyvään.
      Ja nämä oikeasti "kastetut" eivät yleensä kerskaa uskollaan ollenkaan, eivätkä omilla erinomaisilla taidoillaan, eivätkä myöskään hyvillä teoillaan sekä monenmonituisilla osaamistasoillaan. Siksi onkin hieman suureleistä
      mystifisoida tätä aitoa kristinuskoa, joka on jo niin simppeli että lapsikin siitä selvän saa ja niin yksoikoinen kaikkine tavoitteineen, ettei se edes kelpaa kaikille ihmisille sellaisenaan.

Muuten kyllä tekstisi oli asiaa täynnä, mutta selkeä linjaus itse kristinuskoon puuttui.
      Paavali ei tainnut kristinuskosta tajuta muuta kuin sen, jotta jotakin uskoa se on. Ja tuon voi kyllä ymmärtää, sillä kaikilla ihmisillä joilla on kiivas halu hallita muita ihmisiä omalla uskollaan käy samoin. He jäävät juuri kiinne niihin pauloihin, joita muille kokoavat.

Mutta onneksi meillä on tämä kristinusko, jossa ihminen saa olla myös se heikko jäsen ja samalla vähän avuton, jopa saamaton, jonka avulla ihan kuka hyvänsä ihminen voi päästä perilliseksi ja osalliseksi paratiisista ja iankaikkisesta
      elämästä, olemalla vain uskossa ja tekemällä
      niitä hyviä tekoja luomakunnan hyväksi sekä
      olemalle kunniaksi Luojalle, taivaalliselle Isälle elämänsä loppuun asti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1806
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1272
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      73
      987
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      105
      909
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      838
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      752
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      751
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      691
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      673
    Aihe