Haluan Tampereelle metron ja pilvenpiirtäjiä. Kustannuksista viis. Nostakaa veroja vaikka! Kyllä minä maksan. Ihme kun pitää aina kustannuksista kitistä vaikka kaikkeen paskaan kyllä riittää rahaa.
Tampereelle metro
30
3432
Vastaukset
- tre---
...mihin kaikkeen scheißeen sitä rahaa on täällä riittänyt? Mitä "metroon", eli pikaraitiotiehen tulee, se olisi todellakin hyödyllinen investointi.
- enpäs kerro...he he hee
Paskan vitut, ei todellakaan olisi mikään hyvä investointi...lisätään niitä bussivuoroja miellummin kuin kolisevia kiskoja kaupunkiin...
- Akcitar-Acip
enpäs kerro...he he hee kirjoitti:
Paskan vitut, ei todellakaan olisi mikään hyvä investointi...lisätään niitä bussivuoroja miellummin kuin kolisevia kiskoja kaupunkiin...
-
Olen parissa paikassa Euroopassa matkustaessani nähnyt pikaratikan. Siltä pohjalta haluan oikaista yhden melko yleisen väärän käsityksen.
Nimittäin: pikaratikka ei välttämättä merkitse "kolisevia kiskoja". Niissä paikoissa missä olen pikaratikan nähnyt, oli pikaratikassa kilisevä kello sen vuoksi, että ratikka oli muuten lähes äänetön..
- - maksaa hunajaa
Akcitar-Acip kirjoitti:
-
Olen parissa paikassa Euroopassa matkustaessani nähnyt pikaratikan. Siltä pohjalta haluan oikaista yhden melko yleisen väärän käsityksen.
Nimittäin: pikaratikka ei välttämättä merkitse "kolisevia kiskoja". Niissä paikoissa missä olen pikaratikan nähnyt, oli pikaratikassa kilisevä kello sen vuoksi, että ratikka oli muuten lähes äänetön..
-Pikaratikan käyttöönotto Tampereella on 1) kallista 2) tilaavievää 3) täysin turhaa. Busseilla me ajetaan halvemmalla. Jos niitä ei ole tarpeeksi, lisätään vuoroja. Ihan helvetin typerää lähteä tollasiin hömpötyksiin mukaan.
- tre---
maksaa hunajaa kirjoitti:
Pikaratikan käyttöönotto Tampereella on 1) kallista 2) tilaavievää 3) täysin turhaa. Busseilla me ajetaan halvemmalla. Jos niitä ei ole tarpeeksi, lisätään vuoroja. Ihan helvetin typerää lähteä tollasiin hömpötyksiin mukaan.
Yksikään noista mainitsemistasi kolmesta ominaisuudesta ei kuulu pikaraitiotielle. Sinun olisi syytä tutustua ko. liikennemuotoon tarkemmin ja tulla tietoiseksi niistä eduista, mitä sillä voidaan saavuttaa.
"Busseilla me ajetaan halvemmalla. Jos niitä ei ole tarpeeksi, lisätään vuoroja."
Tampereen joukkoliikenne ei nykyisellään houkuta ihmisiä, sen kertovat jo matkustajamäärien radikaalit muutokset huonompaan suuntaan. Vuorojen
lisäys olisi tietysti ensiarvoisen tärkeä toimenpide, mutta ei sillä siltikään saataisi joukkoliikenteen ongelmia ratkaistuiksi. Vain teknisesti täysin erilaisessa joukkoliikenneratkaisussa piilee Tampereen joukkoliikenteen - ja myös koko liikennejärjestelmän - tulevaisuus. - jossen
tre--- kirjoitti:
Yksikään noista mainitsemistasi kolmesta ominaisuudesta ei kuulu pikaraitiotielle. Sinun olisi syytä tutustua ko. liikennemuotoon tarkemmin ja tulla tietoiseksi niistä eduista, mitä sillä voidaan saavuttaa.
"Busseilla me ajetaan halvemmalla. Jos niitä ei ole tarpeeksi, lisätään vuoroja."
Tampereen joukkoliikenne ei nykyisellään houkuta ihmisiä, sen kertovat jo matkustajamäärien radikaalit muutokset huonompaan suuntaan. Vuorojen
lisäys olisi tietysti ensiarvoisen tärkeä toimenpide, mutta ei sillä siltikään saataisi joukkoliikenteen ongelmia ratkaistuiksi. Vain teknisesti täysin erilaisessa joukkoliikenneratkaisussa piilee Tampereen joukkoliikenteen - ja myös koko liikennejärjestelmän - tulevaisuus.>> Tampereen joukkoliikenne ei nykyisellään houkuta ihmisiä, sen kertovat jo matkustajamäärien radikaalit muutokset huonompaan suuntaan.
No miten joku ratikka sen ratkaisisi...eihän tampereella ja sen lähialueilla ole kuin joku 300 000 asukasta. Tuskin tuollainen määrä nyt mitään ratikkaa tarvii. Itse olen aina selvinnyt joko omalla autolla, bussilla tai kävellen. Ei ole koskaan ollut mitään ongelmia liikkumisen kanssa.
Ratikka on ainoastaan siinä tärkeä, jos tampereen on tärkeää retostella sillä, että "kyllä mekin ollaan suurkaupunki, kun meilläkin on ratikka stadin ohella"...tällaisena pr kamppaniana se ehkä kannattaa, mutta käy vaan helvetin kalliiksi imagon kohottimeksi veronmaksajille. Saattaahan se muutaman uuden asukkaankin tuoda... - tre---
jossen kirjoitti:
>> Tampereen joukkoliikenne ei nykyisellään houkuta ihmisiä, sen kertovat jo matkustajamäärien radikaalit muutokset huonompaan suuntaan.
No miten joku ratikka sen ratkaisisi...eihän tampereella ja sen lähialueilla ole kuin joku 300 000 asukasta. Tuskin tuollainen määrä nyt mitään ratikkaa tarvii. Itse olen aina selvinnyt joko omalla autolla, bussilla tai kävellen. Ei ole koskaan ollut mitään ongelmia liikkumisen kanssa.
Ratikka on ainoastaan siinä tärkeä, jos tampereen on tärkeää retostella sillä, että "kyllä mekin ollaan suurkaupunki, kun meilläkin on ratikka stadin ohella"...tällaisena pr kamppaniana se ehkä kannattaa, mutta käy vaan helvetin kalliiksi imagon kohottimeksi veronmaksajille. Saattaahan se muutaman uuden asukkaankin tuoda...En ymmärrä tätä vähättelytautia, joka tamperelaisia riivaa. 200 000 asukasta ei ole mitenkään vähäinen asukasmäärä, eikä kasvu ole loppumassa - tähän faktaan olisi jo syytä havahtua.
"Tuskin tuollainen määrä nyt mitään ratikkaa tarvii."
Monet ihmiset virheellisesti luulevat, että pikaraitiotie olisi jokin metron kaltainen viritelmä, joka vaatii kaupungilta kuusinumeroista asukaslukua ollakseen järkevä investointi. Näin ei
missään tapauksessa ole - pikaraitiotie on nimenomaan suhteellisen edullisine hankintakustannuksineen mutta linja-autoja paljon houkuttelevampana joukkoliikennemuotona erinomainen ratkaisu keskisuurten kaupunkien joukkoliikenneratkaisuksi.
"Ei ole koskaan ollut mitään ongelmia liikkumisen kanssa."
Kuitenkaan henkilöautoliikenteen ei voida antaa kasvaa nykyisestä paljoakaan - nykykehitys, jossa
kaupungin asukasmäärä ja autotiheys kasvavat kasvamistaan, tarkoittaa, että ennemmin tai myöhemmin katutila täyttyy autoista. Massiivisiin tieliikennehankkeisiin ei ole varaa eikä tilaa - puhumattakaan autoilun saastuttavuudesta. Henkilöautoilun kasvaminen kaupungin kriittisimmillä alueilla estetään vain ylläpitämällä kilpailukykyistä joukkoliikennettä -
ja sitähän Tampereella ei tällä hetkellä ilmeisestikään ole.
"tällaisena pr kamppaniana se ehkä kannattaa,"
Myös nämä pikaratikan mukanaantuomat imagohyödyt olisivat täyttä totta, olisihan kyseessä ennakkoluuloton, suomalaiselle kapeakatseiselle liikennesuunnittelulle vieras, raikas 2000-luvun tuulahdus modernia maailmaa. Tuo imagonkohotus ei tietenkään ole syy rakentaa pikaraitiotietä, mutta
hyvä lisä, mitä sen rakentamisesta seuraisi... - Akcitar-Acip
jossen kirjoitti:
>> Tampereen joukkoliikenne ei nykyisellään houkuta ihmisiä, sen kertovat jo matkustajamäärien radikaalit muutokset huonompaan suuntaan.
No miten joku ratikka sen ratkaisisi...eihän tampereella ja sen lähialueilla ole kuin joku 300 000 asukasta. Tuskin tuollainen määrä nyt mitään ratikkaa tarvii. Itse olen aina selvinnyt joko omalla autolla, bussilla tai kävellen. Ei ole koskaan ollut mitään ongelmia liikkumisen kanssa.
Ratikka on ainoastaan siinä tärkeä, jos tampereen on tärkeää retostella sillä, että "kyllä mekin ollaan suurkaupunki, kun meilläkin on ratikka stadin ohella"...tällaisena pr kamppaniana se ehkä kannattaa, mutta käy vaan helvetin kalliiksi imagon kohottimeksi veronmaksajille. Saattaahan se muutaman uuden asukkaankin tuoda...-
Pikaratikkakeskustelussa ei ole tarpeeksi hyvin tajuttu sitä, että kaupunkiseutu kasvaa. Eikä sitä, että väestönkasvu ei ole ainoa tekijä, jonka vuoksi kaupunkiseudun liikennejärjestelmää on mietittävä perusteellisesti. (Avainsanat tekstissä suurilla kirjaimilla)
Vuoteen 2030 mennessä kaupunkiseudun VÄESTÖNKASVUN on ennustettu olevan 50-100000 henkeä. Todennäköisimmin luku tulee olemaan jotain tästä puolivälistä. Samalla myös ASUMISVÄLJYYS kasvaa ja KOTITALOUKSIEN KESKIKOKO pienenee. Tästäkin syystä uusia asuntoja on vuoteen 2030 mennessä rakennettava ainakin 20-40000 ihmiselle, vaikka seudulla ei olisi edes väestönkasvua. ASUNTOJA myös POISTUU KÄYTÖSTÄ seudulla muutaman sadan kappaleen vuosivauhtia. Tästäkin syystä uusia asuntoja on rakennettava seuraavan 25 vuoden aikana 10-30000 asukkaalle.
Laskemalla yhteen näitä lukuja voi todeta, että uusia asuntoja vuoteen 2030 mennessä tarvitaan seudulla 80-170000 asukkaalle. 80000 voi siinä mielessä olla aika alhainen luku, että kaupungin asuntopoliittisessa strategiassa on arvioitu uusia asuntoja vuosina 2001-2020 tarvittava pelkästään Tampereen kaupungin alueella lähes 70000 asukkaalle, vaikka väestönkasvuksi samana aikana oli laskettu vain 30000 henkeä.
Näiden lukujen pohjalta voi miettiä, kuinka paljon uusien asuntojen sijoituspaikalla on vaikutusta tulevaisuuden liikennemääriin. Edellä mainittujen lukujen valossa näyttää siltä, että seudun nykyisissä asunnoissa asuisi vuonna 2030 noin 260000 asukasta, vielä rakentamattomissa ehkä 130000.
Tiivistetysti voi todeta, että jos näiden uusien alueiden joukkoliikenne suunnitellaan tukeutuvaksi bussiliikenteeseen, niin joukkoliikenteen käyttöaste tulee tuskin olemaan yli 10%, koska nämä uudet alueet sijaitsevat enimmäkseen niin kaukana, että matka-ajat muodostuisivat liian pitkiksi. Pikaratikalla sitävastoin matka-ajat olisivat kauempaakin kilpailukykyisiä henkilöauton kanssa, ja joukkoliikenteen osuus kulkumuotojakaumasta voisi olla näillä uusilla alueilla 30%.
NÄIDEN POHJALTA LASKELMIA:
Ei pikaratikkaa: vanhojen alueiden kulkumuotojakaumasta matkoja henkilöautolla 65%, uusilla alueilla 75% henkilöautolla. ->
0,65 x 260000 0,75 x 130000
-> henkilöautoilun osuus kulkumuotojakaumasta 68%
Pikaratikka: vanhojen alueiden kulkumuotojakumasta matkoja henkilöautolla 62%, uusilla alueilla 50% henkilöautolla. ->
0,62 x 260000 0,50 x 130000
-> henkilöautoilun osuus kulkumuotojakaumasta 58%
Näiden lukujen pohjalta voi miettiä, onko katu- ja tieverkon kuormitukseen vaikutusta sillä, kasvaako henkilöautoilla tehtävien matkojen määrä nykyisestä 15% vai 35%? Väitän, että aiemman kasvun verkko pääsääntöisesti kestää. Ja edelleen väitän, että jälkimmäinen kasvu vaatii jo aika kalliita investointeja tie- ja katuverkkoon. Läntiset kehät ja Tampellan pitkät tunnelit eivät tällaisissa kasvuluvuissa kovin pitkälle riittäisi.
-
- Tampereelle
Voitaisiinko Tampereelle rakentaa myos monotrail? Ajetelkaa nyt itse milta se tuntuisi, jos voisitte ja saisitte liikkua yli 320km/h rautatieaseman ja metson valilla? Tai sitten Tampereella voitaisiin kehittaa vossikka linja? Ihan mita vaan, kun teilla siella kuitenkin on niin aarettoman suuret mittasuhteet ja laajat seka koskemattomat eramaa alueet!
Se olisi ikaankuin laajennettu Sarkanniemi. Ja Tampereen uusi valtti.
Tule Tampereelle ja kiihdyta itsesi kuin atomihiukkanen kiihdyttimessa Hameenkadun monotrainissa ! Metro sopii Helsinkiin ei Tampereelle!
- Tampereen metro
http://conworld.wikia.com/wiki/Tampere_Metro_(NC)
Tampere Metro (NC)
The Tampere Metro is an underground rapid transit system primarily within the municipal borders of Tampere, in Finland, Ugrian Union, but also in the municipalities of Aitolahti and Pirkkala.
History
First suggestions for a rapid transit system were put forward in the 1930's, however the first part was opened only in 1969. Years of completion:
Line 1 Pispanaro-Kaupinkatu (1969)
Line 1 Kaupinkatu-Muotiala (1971)
Line 1A Muotiala-Lukonoja (1973)
Line 1A Hervanta loop (1975)
Line 1 Pispanaro-Virontörmä (1979)
Line 1B Virontörmä-Tohloppi (1982)
Line 2 Pirkkala-Keskussairaala (1992)
Line 1B Iidesjärvi-Kaukajärvi (1995)
Line 2 Lentoasema-Pirkkala (1999)
Line 1A Virontörmä-Ikuri (2001)
Line 2 Keskussairaala-Sorila (2004)
Future
There is a new section of 1B under construction, from Ikuri to Leppisolmu. There will be no stations between these two, however a reservation has been made for such, if northern part of Myllypuro industrial area is converted to residential.
A considerable part of current city council members have expressed their support to add branches to both western and eastern ends of Line 2:
western: Pirkkala-Katajala-(Nokia)
eastern: Keskussairaala-Linnainmaa-(Vehmainen/Atala)- sayonaraa juu.
Just joo, miksei myös ilmarata Näsinneula-Ilveshotelli? Ilveshotelli-Viinikanlahden puhdistamo?
- Vakavaa pohdintaa
Jos Tampereellekin tulisi metro, muuttuisivatko tamperelaiset koppaviksi stuck up-metropoli-ihmisiksi?
- Lorrylei
vai stick cock tapaus
- juu..
Haluan tampereelle luotettavia komeita sinkkumiehiä.
- porompomperon'''
Heitit todella naurettavan ja idioottimaisen provon. Onko mieli nyt hyvä? Luuletko, että joku taavi sinua edes uskoi? :-//
- huokaus-
Olkoon aloittajalla vaikka provo. Käytät sanoja "idioottimainen" ja "naurettava", se mitätöi muita. Mitätöiminen ei ole kivaa ketään kohtaan.
- jbidbdobg
Miksei Tampereelle voisi tulla metroa? Sehän olis just siistiä ja tulis urbaani tunnelma. Ei ratikka vielä mitään. Lähijunakin olis kiva, ja sillehän olis jo rataki valmiina.
- Anonyymi
Kirjoitin tuon reilu 10 vuotta sitten, ja voila, nykyisin Tampereella on lähijuna edes Tesomalle, ja muitakin yhteyksiä harkitaan!
- Nääs nääs
Ette te mitään metroa tarvii, nääs. Kävin Treella pari viikkoa sitten pe-la ja hiljaista oli Hämeentellä kuin huopatossutehtaalla.Tampere on tuppukylä.
- Katto nääs
Et muuten sitten käynytkään Tampereella. Tampereella ei ole Hämeentietä. Oot jäänyt Pasilassa junasta ja eksynyt johonkin Kumpulan nukkumalähiöön.
- Nääs nääs
Katto nääs kirjoitti:
Et muuten sitten käynytkään Tampereella. Tampereella ei ole Hämeentietä. Oot jäänyt Pasilassa junasta ja eksynyt johonkin Kumpulan nukkumalähiöön.
No, häme mikä häme. Se oli sitten Hämeenkatu. Mutta olipa hiljaista. Joulutorillakin vain muutama hassu. Mihin piruun se Tre metroa oikein tarvitsee? Jäitä hattuun! Aikoinaan tuli matkustettua ratikalla kakarana -70 luvulla Turussa. Ratikka rules.
- Katto nääs
Nääs nääs kirjoitti:
No, häme mikä häme. Se oli sitten Hämeenkatu. Mutta olipa hiljaista. Joulutorillakin vain muutama hassu. Mihin piruun se Tre metroa oikein tarvitsee? Jäitä hattuun! Aikoinaan tuli matkustettua ratikalla kakarana -70 luvulla Turussa. Ratikka rules.
Kyl määki Turuus. Mutta ei määkiny enää Loimaalla.
Turku ja Tampere puuhaavat ratikkaa jotenkin kimpassa keskenään.
- Village people
Tampereen kaupunki kampanjoi sen puolesta, että kaikki kynnelle kykenevät lähtisivät ravaamaan Hämeenkatua edestakaisin klo 15 - 18, jotta kaupungille saataisiin vilkkaan suurkaupungin tunnelma. Aika keinotekoista.
- Kannatan nopeutta
Mikään iso kaupunki ei pyöri vain bussien varassa. Tre ei ole iso mutta nyt jo bussiliikenne haittaa itseään mm jonotus pysäkeille.
Ja käryja melu on mahtava.
Kiskot olisi saatava joilla massat kuskataan 10ssä minuutissa K.alle, Lempäälää, Pirkkalaan, Nolialle ja Ylöjärvelle.
Nyt nussimme matkat bussissa. Maan aamuna 07:20 lähtö Kangasalta K-torille aikataulun mukaan kestää 40 min mutta todellisuudessa melkein tunnin !!!!! Sähköjunalla ehkä 10 min muutamalla pysähdyksellä.
Bussit vain paikkaisivat massojen liikennettä. Kaikillehan ei nopea sähköjuna sovi. Siksi bussitkin kulkisivat nopeammin kun kiskoasemien matkustajat olisivat niistä poissa. - jepjep
Juurihan sitä valmistui kaupungin alle tunneli.Puuttuu vaan metro.
- tuunattu metro
jepjep:
Juuri valmistuneeseen keskustan alla olevaan tunneliin pitää rakentaa pari raiteet resiinoja varten. Niilä olisi mukava viilettää omatoimisesti potkien (potkukelkan tavoin) asemalta kohti ydinkeskustaa. Kuntokin siinä nousee ja Tampereella olisi tuunattu metro.- jepjep
tuunattu metro:
Mä oon ainakin tos tuunaushommassa messissä. Sit vois viälä järkätä vaikka sellasen underground metro-resiinarallin, luulisin olevan ehkä eka maailmassa.
- hakkurimakkuri
Kyllähä kai se ihan kannattavaa on ku kasvava kaupunki ja kokoaja muuttaa opiskelijoita treelle normi porukkaa ja tyätä on siellä enemmä ku porukkaa enemmä.Töitä se teettää huimasti lisää ku joudutaan räjäyttää ja louhiin ja uutta tietä tekee ja sähköjä putkia sun muuta härpäkettä,eikä unohdeta amiksen levyseppä hitsaajia =)
- METROMAN
Mies puhuu asiaa! Tampereelle pitää saada Metro! Ton ratikkarojektin vois jo lopettaa! Metro on tätäpäivää!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663362Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433157Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1202610- 432538
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271850- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851465- 391320
- 821179