Jehovat ja pukeutuminen

Tuovi73

Onko jehovantodistajilla jonkinlainen pukeutumiskoodi? Tunnen muutaman todistajatytön, jotka normaalisti pukeutuvat ihan tavallisesti - ehkä jopa keskivertoa näyttävämmin ja naisellisemmin. Muutaman kerran olen nähnyt heidät ilmeisesti "kentälle" tms menossa ja silloin tyyli on ollut ihan toinen: mustaa ja harmaata peittävää "körttimäistä" vaatetta. Vaatiiko seurakunta suoraan tai välillisesti sitä?

48

7289

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • >>
      Jehovat ja pukeutuminen
      >>

Tarkoitit ilmeisesti Jehova ja pukeutuminen?

Jehovan todistajat uskovat että Jumala on yksi ja ainut ylitse muiden. Monikoista on siis turha puhua;)

En tiedä onko mitään pukukoodeja. Itse olen pari kertaa nähnyt Jehovan todistajat kenttätyössään täysin normaaleissa vaatteissa. Itse kukinhan meistä pukeutuu tilanteiden mukaan. Juhliin laitetaan juhlavaatteet ja niitä ei välttämättä käytetä kirkkoon mentäessä...

• Mekko_Mauri

Jehovan todistaja miehenä olen jo kohtuullisen kyllästynyt tuhon naisten mummo-mekko pakkoon. Mikseivät he saisi pukeutua haluamallaan tavalla eikä jonkun eunukki vanhemmiston mielenliikkeiden mukaan.
        Kyllä se pitäisi olla myös meidän tyttöilevien Jehova miesten oikeus käyttää hametta ihan avoimesti ja julkisesti.
        Sapettaa koko sisäänpäin lämpiävä tunkkainen uskon punnaaminen muutenkin tässä seurakunnassa.
        Alkaa eroaminen olla jo tuossa kulmantakana. Johan tässä on 20 vuotta maailmanloppua jumpattu ja pelätty. Eihän tällaisessa jatkuvassa pelkäämisessä ja valmistautumisessa ole mitään järkeä. Siltä on tuntunut jo vuosia. Olen kysellyt vertaistukea eronneilta ja heiltä olen saanut vahvistusta ja voimia irtaantumisen järkevyydestä. Heillä on alkanut ihan uusi elämä kun ovat tämän porukan pauloista päässeet.
        Parempi se on vapaana elää ja haluamiaan vaatteita pitää ilman pelkoa ja vainoa muilta jehovilta.

• JT.
      • mlkvst

Kyllä Vartiotorni- ja Herätkää! -lehdistä saa usein lukea kuinka tärkeää on pukeutua siististi ja asiallisesti ja kuinka tärkeää on antaa hyvä kuva ja vaikutelma itsestään, jne. Pukua, kravattia, pitkää hametta - unohtamatta pakkeleita ja kampauksia ameriikan malliin; varsinkin Gilead-koulun kuvissa porukka on kuin kopioita toisistaan. Onko nykyajan miesten puku ja naisilla hame ja pikkutakki se "Jumalan sota-asu" joka Raamatussa mainitaan?

Mielestäni Jehovan todistajat kiinnittävät aivan liikaa huomiota itseensä ja pukeutumiseensa (sekä toisten pukeutumiseen). Ja kuulemma ne kesäiset konventit vasta oikeita jt-muotinäytöksiä ovatkin...

• UskoToivo

>>Jehovan todistajat eivät halua Jumalan valtakuntaa julistaessaan, että huomio kiinnittyisi heihin itseensä (esim. vaatteisiin), vaan sanomaan Raamatusta.

Joo, voihan tuon noin ajatella "teoriassa", mutta käytäntö on usein sellainen, että varsinkin sisaret erottuvat jo kaukaa kummallisen pukeutumisen takia. Esimerkiksi talvella puolen metrin lumihangessa kahlaamassa oleva naiskaksikko pitkine hameineen on koominen näky. Ilmeisesti Suomen talven olemassaoloa ei ole vielä havaittu. Kukaan, siis KUKAAN muu nainen ei laita 20 asteen pakkasella lumituiskuun pitkää hametta kuin Jehovan todistajasisar, joka on kenttäpalveluksessa. Kyllä ovenavaajan suu loksahtaa auki moisesta näystä.

• JT.
        mlkvst kirjoitti:

Kyllä Vartiotorni- ja Herätkää! -lehdistä saa usein lukea kuinka tärkeää on pukeutua siististi ja asiallisesti ja kuinka tärkeää on antaa hyvä kuva ja vaikutelma itsestään, jne. Pukua, kravattia, pitkää hametta - unohtamatta pakkeleita ja kampauksia ameriikan malliin; varsinkin Gilead-koulun kuvissa porukka on kuin kopioita toisistaan. Onko nykyajan miesten puku ja naisilla hame ja pikkutakki se "Jumalan sota-asu" joka Raamatussa mainitaan?

Mielestäni Jehovan todistajat kiinnittävät aivan liikaa huomiota itseensä ja pukeutumiseensa (sekä toisten pukeutumiseen). Ja kuulemma ne kesäiset konventit vasta oikeita jt-muotinäytöksiä ovatkin...

Jos menisit (presidentin tai muun korkeassa asemassa olevan) eteen, pukeutuisitko rääsyihin? Et varmaankaan.

JT:t pukeutuvat siis hyvin, kun menevät palvomaan Jumalaa kokouksiinsa.

Myöskin he ovat hänen edustajiaan ja pukeutuvat siististi julistaessaan Jumalan Valtakuntaa ainoana toivona tuoda rauha ja turvallisuus maan päälle.

Tuossa aloituksessa kyllä sanottiin, ettei mitenkään huomiotaherättävästi oltu pukeuduttu..

Gilead-kouluun osallistuvat asuvat Yhdysvalloissa, (jossa sen pääkoulu on) monta kuukautta -> vaatetus samanlaista.

Suomi on länsimaa, joten ei yllättävää jos täälläkin pukeudutaan niin..

Afrikassa pukeudutaan omalla tavalla. JT:t kulttuurin mukaan.

Konventit ovat hengellisiä juhlia, harvoin vuodessa. Niihin tietty mietitään jonkin verran kauemmin vaatevalintaa kuin 3:sti viikossa oleviin kokouksiin..

Mutta ne mitä olet voinut kuulla, ovat harvoja ylilyöntejä joiltakin nuorilta sisarilta (tiedät maailmanlaajuisen perheemme käyttävät nimitykset), jos liian hienoja vaatteita on.

Sellaiseen ei suositella järjestön taholta, vaan nimenomaan päinvastoin.

Nimimerkki: 'nuori veli'

• JT.
        UskoToivo kirjoitti:

>>Jehovan todistajat eivät halua Jumalan valtakuntaa julistaessaan, että huomio kiinnittyisi heihin itseensä (esim. vaatteisiin), vaan sanomaan Raamatusta.

Joo, voihan tuon noin ajatella "teoriassa", mutta käytäntö on usein sellainen, että varsinkin sisaret erottuvat jo kaukaa kummallisen pukeutumisen takia. Esimerkiksi talvella puolen metrin lumihangessa kahlaamassa oleva naiskaksikko pitkine hameineen on koominen näky. Ilmeisesti Suomen talven olemassaoloa ei ole vielä havaittu. Kukaan, siis KUKAAN muu nainen ei laita 20 asteen pakkasella lumituiskuun pitkää hametta kuin Jehovan todistajasisar, joka on kenttäpalveluksessa. Kyllä ovenavaajan suu loksahtaa auki moisesta näystä.

”Hyvin kylmässä ilmastossa, missä jokainen yhdyskunnassa pitää ilmastoon sopivaa vaatetusta, kuten pitkiä housuja, kristittyjen naistenkin sopii varmasti menetellä samoin. Tienraivaajia se on auttanut eräissä paikoissa säilyttämään vahvan terveyden, niin että he ovat voineet käyttää useita tunteja palvelukseen.” (Vartiotorni 1.11.1975 s. 492; vrt. myös Herätkää! 22.10.1976 s. 14.)

Nämä lainattiin julistajille tarkoitussa ohjelehtisessä (Valtakunnan Palveluksemme 1997 syyskuussa.)

En ole nainen kuten sinäkään, mutta olen kuullut joiltakin läheisiltä heidän näin toimineen, kuten on neuvottu.

• UskoToivo
        JT. kirjoitti:

”Hyvin kylmässä ilmastossa, missä jokainen yhdyskunnassa pitää ilmastoon sopivaa vaatetusta, kuten pitkiä housuja, kristittyjen naistenkin sopii varmasti menetellä samoin. Tienraivaajia se on auttanut eräissä paikoissa säilyttämään vahvan terveyden, niin että he ovat voineet käyttää useita tunteja palvelukseen.” (Vartiotorni 1.11.1975 s. 492; vrt. myös Herätkää! 22.10.1976 s. 14.)

Nämä lainattiin julistajille tarkoitussa ohjelehtisessä (Valtakunnan Palveluksemme 1997 syyskuussa.)

En ole nainen kuten sinäkään, mutta olen kuullut joiltakin läheisiltä heidän näin toimineen, kuten on neuvottu.

Tuo on sinänsä kyllä melko hyvä ohje, mutta se sovelluspuoli ontuu, koska minäkin olen omin silmin nähnyt näitä ihmeellisyyksiä. Tosin olen myös nähnyt muutaman kerran asiallisesti pitkiin housuihin pukeutuneita (vanhempia) sisaria kovalla pakkasella. Mutta tuntuu, että tuo on poikkeuksellista.

Pitäisiköhän näin syksyisin esim. palveluskokouksissa mainita tuosta ohjeesta, ettei kukaan sisar vilustu sen takia, ettei tiedä tai muista Seuran virallista kantaa. Joka syksy kuitenkin talvi yllättää suomalaiset ennemmin tai myöhemmin.

• JT.
        UskoToivo kirjoitti:

Tuo on sinänsä kyllä melko hyvä ohje, mutta se sovelluspuoli ontuu, koska minäkin olen omin silmin nähnyt näitä ihmeellisyyksiä. Tosin olen myös nähnyt muutaman kerran asiallisesti pitkiin housuihin pukeutuneita (vanhempia) sisaria kovalla pakkasella. Mutta tuntuu, että tuo on poikkeuksellista.

Pitäisiköhän näin syksyisin esim. palveluskokouksissa mainita tuosta ohjeesta, ettei kukaan sisar vilustu sen takia, ettei tiedä tai muista Seuran virallista kantaa. Joka syksy kuitenkin talvi yllättää suomalaiset ennemmin tai myöhemmin.

..naiset taas huolissaan ulkonäöstään ehkäpä, ainakin nuoremmat (?)

Olen jotain keskustelua kuullut,
        kun sisaret miettivät,
        että olisiko nyt sopivaa käyttää pitkiä housuja
        kun oli kylmää.

Hakemistosta löytyy kohtia, joissa tuo mainitaan:

KYSYMYSPALSTA
        . kenttäpalvelus:
        . pitkät housut sisarilla: km 9/97 3

KENTTÄPALVELUS
        . pukeutuminen ja ulkoasu: .. km 9/97 3 ..

ULKOASU
        . kenttäpalveluksessa: km 9/97 3 ..

. sopiva:
        . palveluksessa: .. km 9/97 3 ..

Tämä syksy on ollut pitkään lämmintä..tuleehan se talvikin joskus.
        Ihminen on sekoittanut ilmastoa..

• timotei
        UskoToivo kirjoitti:

eräskin kutsusta kokouksessa. Oli siististi pukeutunut siistiin housuasuun. Olipahan ainut koko joukosta, muut olivat hameissa. Ei vanha kauhtunut hame ole juhlallisempi kuin housuasukaan. Jotakin kummallista pukeutumisessa on. Joitakin esimerkkejä, hameen tulee peittää polvet, eli pitää ylettyä ainakin 10 senttiä polven alapuolelle, että syntinen polvi ei näkyisi istuma-asennossa. Onhan niitä kaula-aukosta ja monesta muustakin tarkat määräykset.

• JT.
        timotei kirjoitti:

eräskin kutsusta kokouksessa. Oli siististi pukeutunut siistiin housuasuun. Olipahan ainut koko joukosta, muut olivat hameissa. Ei vanha kauhtunut hame ole juhlallisempi kuin housuasukaan. Jotakin kummallista pukeutumisessa on. Joitakin esimerkkejä, hameen tulee peittää polvet, eli pitää ylettyä ainakin 10 senttiä polven alapuolelle, että syntinen polvi ei näkyisi istuma-asennossa. Onhan niitä kaula-aukosta ja monesta muustakin tarkat määräykset.

Jehovan todistajien kokouksiin saa tulla vaikka arkivaatteissa tutustumaan.

En löydä tuollaista mainitsemaasi ohjeistusta mistään.
        (En uskonut sellaista löytyvänkään.)

Mutta järjestön kirjallisuus lainaa muita lähteitä,
        osoittaen sen kielteiseksi toiminnaksi.

*** w87 15/3 s. 7 Kristityt naiset säilyttävät nuhteettomuuden työpaikalla ***

"Työpaikalla tapahtuvaa seksuaalista ahdistelua käsittelevä kirja (Sexual Harassment on the Job) sanoo: ”Kiihottava vaatetus – johon kuuluvat avonaiset kaula-aukot, paljastavat kesävaatteet, erittäin lyhyet hameet ja runsas kimalteleva ehostus – eivät kuulu työpaikalle. – – Mahdollisuutesi luoda asiallinen vaikutelma paranevat suuresti, jos pukeudut vähemmän silmiinpistävästi.”"

*** yp luku 11 s. 95 Paljastavatko vaatteet todellisen minäni? ***

"Psychology Today -lehti kertoi eräästä nuorten keskuudessa tehdystä tutkimuksesta, jonka mukaan miehet todennäköisesti tulkitsisivat ”syvään uurretun kaula-aukon, sortsit, tiukat farmarit tai rintaliivien poisjätön” seksuaalisesti kutsuvaksi eleeksi. Eräs nuorimies tunnusti: ”Minun on melko vaikea ajatella vain puhtaalla tavalla nuorista naisista nähdessäni heidän pukeutumistyylinsä.”"

• UskoToivo
        timotei kirjoitti:

Jehovan todistajilla on perinteisesti "sisäänrakennettu" direktiivi pukeutumismallista, joka tulee pääosin amerikkalaisesta kulttuurista, onhan Vartiotorniseuran päätomisto New Yorkissa Brooklynissa. Miehille ei käytännössä sallita kokouksissa muuta kuin perinteinen länsimainen puku kiristävine kravatteineen. Naisille vain hame. Kravatti on ruuvattava kiristämään, vaikka lämpötila olisi 40 astetta ja vaikka keskellä Afrikan savimajoja.

Jos Vartiotorniseuran päätoimisto olisi Saudi-Arabiassa, olisiko meillä täällä Suomessakin talviolosuhteissa kokouksissa valkoinen saunatakki päällä, raidallinen pyyheliina päässä ja jalassa sandaalit ilman sukkia? :) Mitäs sanotte?

Ai niin, yksi asia unohtui: Jos jollain miehellä on parta, vanhimmat paheksuvat sitä voimakkaasti. Sitä en tiedä tosin, miten olisi, jos jollain naisella olisi parta. :) (Olin joskus näkevinäni Etelä-Euroopassa sen tapaisen ilmiön, olikohan luonnonoikku).

• JT.
        UskoToivo kirjoitti:

Jehovan todistajilla on perinteisesti "sisäänrakennettu" direktiivi pukeutumismallista, joka tulee pääosin amerikkalaisesta kulttuurista, onhan Vartiotorniseuran päätomisto New Yorkissa Brooklynissa. Miehille ei käytännössä sallita kokouksissa muuta kuin perinteinen länsimainen puku kiristävine kravatteineen. Naisille vain hame. Kravatti on ruuvattava kiristämään, vaikka lämpötila olisi 40 astetta ja vaikka keskellä Afrikan savimajoja.

Jos Vartiotorniseuran päätoimisto olisi Saudi-Arabiassa, olisiko meillä täällä Suomessakin talviolosuhteissa kokouksissa valkoinen saunatakki päällä, raidallinen pyyheliina päässä ja jalassa sandaalit ilman sukkia? :) Mitäs sanotte?

Ai niin, yksi asia unohtui: Jos jollain miehellä on parta, vanhimmat paheksuvat sitä voimakkaasti. Sitä en tiedä tosin, miten olisi, jos jollain naisella olisi parta. :) (Olin joskus näkevinäni Etelä-Euroopassa sen tapaisen ilmiön, olikohan luonnonoikku).

*** g00 8/6 s. 15 Solmio ja sen edeltäjät ***

"Monista miehistä on epämukavaa pitää solmiota. He eivät pidä siitä, että jokin puristaa heidän kaulaansa. Monet tästä ongelmasta kärsineet ovat kuitenkin havainneet, että epämukavuus johtuu ennemminkin paidankauluksen koosta. Jos sinulla on tämä ongelma, tarkista, onko paidankauluksesi liian pieni. Kun se on oikean kokoinen, et ehkä edes huomaa käyttäväsi solmiota.

Monissa maissa solmio kuuluu olennaisena osana liikemaailmassa ja juhlissa käytettävään asuun. Siksi monet kristityt miehet käyttävät solmiota, kun he osallistuvat sananpalvelukseen. Kaulaan kiedottu asuste voi tosiaan lisätä miehen arvokkuutta ja saada hänet näyttämään kunnioitettavalta."

Kravatti ei ole pakollinen kenttäpalveluksessa:

*** w81 15/8 s. 14 Talosta-taloon-työn asettama haaste ***

"Vaikka talosta-taloon-toiminta onkin haaste, se ei ylitä vaatimattomimmankaan kristityn kykyjä. Niinpä Meksikossa eräs maaseutualueelta oleva todistaja, joka oli pukeutunut hyvin yksinkertaiseen maalaisasuun, koputti mahtavan kartanon ovea. Silkkiseen kylpytakkiin pukeutunut mies tuli avaamaan ja kysyi, mitä hän halusi. Todistaja sanoi: ”Jos ovellenne tulisi muuli, jolla on kaksi säkillistä kultaa, niin ottaisitteko sen vastaan?” Ärsyyntynyt ovenavaaja vastasi: ”En ymmärrä, mitä tarkoitatte. Olen kuuluisa insinööri.” Silloin todistaja kysyi häneltä: ”Mitä tiedätte Raamatun ennustuksista?” Mies myönsi, ettei hän tiennyt niistä mitään. Sitten todistaja sanoi: ”Juuri niistä haluan puhua teille. . . . Olen se muuli, joka tuli ovellenne, ja ne kaksi säkillistä kultaa ovat nämä lehdet, Vartiotorni ja Herätkää!” Tämän nöyrän todistajan esitys teki mieheen syvän vaikutuksen, ja hän otti molemmat lehdet. Tämä tuo mieleen tapauksen, joka on kerrottu Apostolien tekojen 4:8–13:ssa."

Afrikassa on omia asuja kulttuurista riippuen:

*** g97 8/9 s. 24 Kaba — elegantti afrikkalainen asu ***

"Kaba — elegantti afrikkalainen asu"

"Viisaita valintoja tekevät naiset voivat saada kabasta elegantin ja käytännöllisen asun. Ja vaikka monet perinteiset afrikkalaiset pukeutumistyylit ovat menneet pois muodista, kaba on toistaiseksi onnistunut säilymään asuna, joka heijastaa Afrikan kulttuuria ja ympäristöä miellyttävästi ja elegantisti."

• Lähimmäinen
        UskoToivo kirjoitti:

Lupasin pysyä poissa tästä palstalta mutta en voi!!Tietääkseni kirkko on paikka jossa ihmiset sanovat palvelevansa Jumalaa? Menettekkö esim. häihin ja hautajaisiin "Farkut ja T-paita päällä"? sopiiko tuollainen asu noihin tilaisuuksiin? Olen kyllä nähnyt tuota "villapuserokansaa" herätyskokouksissa.
        Kyllä vaatetus pitää olla tilaisuuden mukaan!siksi kun me JT menemme Valtakunnansalille tai kentälle meillä on asianmukainen asu.Usko ja toivolle tiedoksi että sisaret pohjoisessa josta itsekkin olen pukeutuvat kyllä lämpimästi kun on -20 pakkasta! Onhan olemassa paksuja sukkahousuja ja villahousuja!!joten, älä yritä!!

• fger
        UskoToivo kirjoitti:

>>>Miehille ei käytännössä sallita kokouksissa muuta kuin perinteinen länsimainen puku kiristävine kravatteineen. Naisille vain hame. Kravatti on ruuvattava kiristämään,

• Ansku
        Lähimmäinen kirjoitti:

Lupasin pysyä poissa tästä palstalta mutta en voi!!Tietääkseni kirkko on paikka jossa ihmiset sanovat palvelevansa Jumalaa? Menettekkö esim. häihin ja hautajaisiin "Farkut ja T-paita päällä"? sopiiko tuollainen asu noihin tilaisuuksiin? Olen kyllä nähnyt tuota "villapuserokansaa" herätyskokouksissa.
        Kyllä vaatetus pitää olla tilaisuuden mukaan!siksi kun me JT menemme Valtakunnansalille tai kentälle meillä on asianmukainen asu.Usko ja toivolle tiedoksi että sisaret pohjoisessa josta itsekkin olen pukeutuvat kyllä lämpimästi kun on -20 pakkasta! Onhan olemassa paksuja sukkahousuja ja villahousuja!!joten, älä yritä!!

mennä esim. salille tavallisissa siistissä vaatetuksessa kun olen seuraillut miten hienoissa pitkissä hameissa saavutte itse ja miehet puku päällä ja solmio kaulassa. Ei kaikki uskossa olevat miehetkään tykkää pitää solmiota.
        Ja kyllä vaatteet näyttelevät kohta pääosaa Teidän suurissa konventeissakin. Siellä "sopuisat" pariskunnat pukeutuvat niin sävy-sävyyn. Näin se vaan on.

• takki-kravatti-ongelman
        Ansku kirjoitti:

mennä esim. salille tavallisissa siistissä vaatetuksessa kun olen seuraillut miten hienoissa pitkissä hameissa saavutte itse ja miehet puku päällä ja solmio kaulassa. Ei kaikki uskossa olevat miehetkään tykkää pitää solmiota.
        Ja kyllä vaatteet näyttelevät kohta pääosaa Teidän suurissa konventeissakin. Siellä "sopuisat" pariskunnat pukeutuvat niin sävy-sävyyn. Näin se vaan on.

siten että hän meni tavallisissa vaatteissa
        salille ja pani päälleen siellä eteisessä vaatenaulakossa olleen pikkutakkinsa ja kravattinsa.
        Ei kukaan häntä siitä moittinut.
        Tämä veli oli sellaista tavallista tyyppiä joka ei halunnut keikaroida vaatteilla ja ikäänkuin häpesi pikkutakkiaan ja kravattiaan.
        Mutta ottaessaan osaa kokouksiin ei hän halunnut loukata muita veljiä ja sisaria vaan pukeutui eteisessä muiden tapaan

• kerrottiin että tstot
        UskoToivo kirjoitti:

siirretään halliweliin

• Rippe
        timotei kirjoitti:

Tuo hameen pituus juttu on mielestäni kyllä jossain määrin perusteltu.

Esimerkki: Kun olin viimeksi kesäkonventissa Tampereella Pirkkahallissa, niin poikani oli aika pieni. Siksi istuimme ruokalan puolella että olisi ollut vähän viileämpi ja poika olisi pysynyt rauhallisempana.

Siinä sitten kirjoittelin muistiinpanoja kun huomasin että parin pöydän päässä istui nainen (kasvot minua kohti), jolla oli todella lyhyt hame. Neiti/rouva tietysti ajatteli, että koska istui pöydän ääressä, niin ei ole mitään väliä miten jalkansa asettelee. Siinä minä onneton sitten yritin keskittyä ohjelmaan kun joku vieras nainen esitteli "kalleintaan" läpinäkyvien pitsialkkarien alta.

Itseäni hävetti ja varmaan hävettäisi sitä naistakin jos tietäisi.

• Rippe
        takki-kravatti-ongelman kirjoitti:

siten että hän meni tavallisissa vaatteissa
        salille ja pani päälleen siellä eteisessä vaatenaulakossa olleen pikkutakkinsa ja kravattinsa.
        Ei kukaan häntä siitä moittinut.
        Tämä veli oli sellaista tavallista tyyppiä joka ei halunnut keikaroida vaatteilla ja ikäänkuin häpesi pikkutakkiaan ja kravattiaan.
        Mutta ottaessaan osaa kokouksiin ei hän halunnut loukata muita veljiä ja sisaria vaan pukeutui eteisessä muiden tapaan

Tuo pikkutakin salille jättäminen oli ihan yleinen tapa Lappeenrannassa kun asuin siellä. Nuoret veljet tulivat usein pyörällä salille, joten oli paljon mukavampaa laittaa tukala takki vasta salilla.

Siihen sitten kyllä puututtiin palveluskokouksessa.

• fger
        Rippe kirjoitti:

Tuo pikkutakin salille jättäminen oli ihan yleinen tapa Lappeenrannassa kun asuin siellä. Nuoret veljet tulivat usein pyörällä salille, joten oli paljon mukavampaa laittaa tukala takki vasta salilla.

Siihen sitten kyllä puututtiin palveluskokouksessa.

Ja mitä sitten siitä sanottiin? Lappeessa oli kiva hiekkalinna, tekevätkö joka vuosi sen?

• fger
        Rippe kirjoitti:

Esimerkki: Kun olin viimeksi kesäkonventissa Tampereella Pirkkahallissa, niin poikani oli aika pieni. Siksi istuimme ruokalan puolella että olisi ollut vähän viileämpi ja poika olisi pysynyt rauhallisempana.

Siinä sitten kirjoittelin muistiinpanoja kun huomasin että parin pöydän päässä istui nainen (kasvot minua kohti), jolla oli todella lyhyt hame. Neiti/rouva tietysti ajatteli, että koska istui pöydän ääressä, niin ei ole mitään väliä miten jalkansa asettelee. Siinä minä onneton sitten yritin keskittyä ohjelmaan kun joku vieras nainen esitteli "kalleintaan" läpinäkyvien pitsialkkarien alta.

>>>Siksi istuimme ruokalan puolella

• Rippe
        fger kirjoitti:

>>>Siksi istuimme ruokalan puolella

Olemme saattaneet nähdä mutta häveliäisyyden nimissä kysyn mitä tarkoitat?

• Rippe
        fger kirjoitti:

Ja mitä sitten siitä sanottiin? Lappeessa oli kiva hiekkalinna, tekevätkö joka vuosi sen?

Ei ollut mukavan näköistä kun veljien takit roikkuivat narikassa. Sali on kuitenkin kahden seurakunnan käytössä. Muistaakseni sitä perusteltiin Jehovan kokoushuoneen arvostamisella. Tunnet varmaan jonkun Lappeenrantalaisen aktiivi jt:n? Kysy häneltä.

• fger
        Rippe kirjoitti:

Ei ollut mukavan näköistä kun veljien takit roikkuivat narikassa. Sali on kuitenkin kahden seurakunnan käytössä. Muistaakseni sitä perusteltiin Jehovan kokoushuoneen arvostamisella. Tunnet varmaan jonkun Lappeenrantalaisen aktiivi jt:n? Kysy häneltä.

Olisi pitänyt kysyä toiselta puolelta haittavatko roikkuvat takit. Jos ei haittaa, niin sitten saa roikkua.

Ehkä ajatus kulki siihen tapaan, että sali ei ole vaatehuone. Toisaalta jos muoti yleistyisi, naulakkotila kävisi melko pieneksi.

• fger
        Rippe kirjoitti:

Olemme saattaneet nähdä mutta häveliäisyyden nimissä kysyn mitä tarkoitat?

Siis olemme istuneet enintään 30 metrin säteellä toisistamme. Minulla oli housut jalassa, jos sitä mietit.

• Chentsu
        fger kirjoitti:

Siis olemme istuneet enintään 30 metrin säteellä toisistamme. Minulla oli housut jalassa, jos sitä mietit.

Olen aina pitänyt sinua kirjoitustyylisi perusteella miehenä. Annahan anteeksi.

• Rippe
        fger kirjoitti:

Ollaan saatettu istuakin. En kyllä tiedä kuka olet, joten en varmaan muista. Näitkö sinäkin samat "herkut"?

• Rippe
        fger kirjoitti:

Olisi pitänyt kysyä toiselta puolelta haittavatko roikkuvat takit. Jos ei haittaa, niin sitten saa roikkua.

Ehkä ajatus kulki siihen tapaan, että sali ei ole vaatehuone. Toisaalta jos muoti yleistyisi, naulakkotila kävisi melko pieneksi.

Kyllä se meni jotenkin noin. Sali ei ole vaatehuone vaan palvontapaikka. Harmiteltiin asiaa poikien kanssa, mutta toisaalta kyllä ymmärrettiin pointti.

• Rippe
        JT. kirjoitti:

*** g00 8/6 s. 15 Solmio ja sen edeltäjät ***

"Monista miehistä on epämukavaa pitää solmiota. He eivät pidä siitä, että jokin puristaa heidän kaulaansa. Monet tästä ongelmasta kärsineet ovat kuitenkin havainneet, että epämukavuus johtuu ennemminkin paidankauluksen koosta. Jos sinulla on tämä ongelma, tarkista, onko paidankauluksesi liian pieni. Kun se on oikean kokoinen, et ehkä edes huomaa käyttäväsi solmiota.

Monissa maissa solmio kuuluu olennaisena osana liikemaailmassa ja juhlissa käytettävään asuun. Siksi monet kristityt miehet käyttävät solmiota, kun he osallistuvat sananpalvelukseen. Kaulaan kiedottu asuste voi tosiaan lisätä miehen arvokkuutta ja saada hänet näyttämään kunnioitettavalta."

Kravatti ei ole pakollinen kenttäpalveluksessa:

*** w81 15/8 s. 14 Talosta-taloon-työn asettama haaste ***

"Vaikka talosta-taloon-toiminta onkin haaste, se ei ylitä vaatimattomimmankaan kristityn kykyjä. Niinpä Meksikossa eräs maaseutualueelta oleva todistaja, joka oli pukeutunut hyvin yksinkertaiseen maalaisasuun, koputti mahtavan kartanon ovea. Silkkiseen kylpytakkiin pukeutunut mies tuli avaamaan ja kysyi, mitä hän halusi. Todistaja sanoi: ”Jos ovellenne tulisi muuli, jolla on kaksi säkillistä kultaa, niin ottaisitteko sen vastaan?” Ärsyyntynyt ovenavaaja vastasi: ”En ymmärrä, mitä tarkoitatte. Olen kuuluisa insinööri.” Silloin todistaja kysyi häneltä: ”Mitä tiedätte Raamatun ennustuksista?” Mies myönsi, ettei hän tiennyt niistä mitään. Sitten todistaja sanoi: ”Juuri niistä haluan puhua teille. . . . Olen se muuli, joka tuli ovellenne, ja ne kaksi säkillistä kultaa ovat nämä lehdet, Vartiotorni ja Herätkää!” Tämän nöyrän todistajan esitys teki mieheen syvän vaikutuksen, ja hän otti molemmat lehdet. Tämä tuo mieleen tapauksen, joka on kerrottu Apostolien tekojen 4:8–13:ssa."

Afrikassa on omia asuja kulttuurista riippuen:

*** g97 8/9 s. 24 Kaba — elegantti afrikkalainen asu ***

"Kaba — elegantti afrikkalainen asu"

"Viisaita valintoja tekevät naiset voivat saada kabasta elegantin ja käytännöllisen asun. Ja vaikka monet perinteiset afrikkalaiset pukeutumistyylit ovat menneet pois muodista, kaba on toistaiseksi onnistunut säilymään asuna, joka heijastaa Afrikan kulttuuria ja ympäristöä miellyttävästi ja elegantisti."

>>Tämän nöyrän todistajan esitys teki mieheen syvän vaikutuksen, ja hän otti molemmat lehdet. Tämä tuo mieleen tapauksen, joka on kerrottu Apostolien tekojen 4:8–13:ssa."

• Helmisen Viljo
        Rippe kirjoitti:

"Kun olin viimeksi kesäkonventissa Tampereella Pirkkahallissa"

Minä vuonna tämä muuten tapahtui?

• Helmisen Viljo
        JT. kirjoitti:

Jos menisit (presidentin tai muun korkeassa asemassa olevan) eteen, pukeutuisitko rääsyihin? Et varmaankaan.

Myöskin he ovat hänen edustajiaan ja pukeutuvat siististi julistaessaan Jumalan Valtakuntaa ainoana toivona tuoda rauha ja turvallisuus maan päälle.

Tuossa aloituksessa kyllä sanottiin, ettei mitenkään huomiotaherättävästi oltu pukeuduttu..

Gilead-kouluun osallistuvat asuvat Yhdysvalloissa, (jossa sen pääkoulu on) monta kuukautta -> vaatetus samanlaista.

Konventit ovat hengellisiä juhlia, harvoin vuodessa. Niihin tietty mietitään jonkin verran kauemmin vaatevalintaa kuin 3:sti viikossa oleviin kokouksiin..

Mutta ne mitä olet voinut kuulla, ovat harvoja ylilyöntejä joiltakin nuorilta sisarilta (tiedät maailmanlaajuisen perheemme käyttävät nimitykset), jos liian hienoja vaatteita on.

"JT:t pukeutuvat siis hyvin, kun menevät palvomaan Jumalaa kokouksiinsa."

Katsotaanko "kieroon", jos joku tulee paikalle likaisissa vaatteissa?

Jaakob 2:1-4

• Rippe
        Helmisen Viljo kirjoitti:

"Kun olin viimeksi kesäkonventissa Tampereella Pirkkahallissa"

Minä vuonna tämä muuten tapahtui?

Nyt on 2005, joten se taisi olla vuosi 2003

• Rippe
        Rippe kirjoitti:

Nyt on 2005, joten se taisi olla vuosi 2003

Oon kyllä aika ankarassa krapulassa, joten muisti pätkii. Mutta olen aika varma että se oli 2003.

• Helmisen Viljo
        Rippe kirjoitti:

Oon kyllä aika ankarassa krapulassa, joten muisti pätkii. Mutta olen aika varma että se oli 2003.

Ajattelin vaan, että mahtoikohan fger olla 30 m säteellä tänä vuonna vai vuonna 2003. Ehkä ette olekaan nähneet toisianne, ellei sitten fger tiedä sinua.

• Rippe
        Helmisen Viljo kirjoitti:

Ajattelin vaan, että mahtoikohan fger olla 30 m säteellä tänä vuonna vai vuonna 2003. Ehkä ette olekaan nähneet toisianne, ellei sitten fger tiedä sinua.

Kiinnostaisi itseänikin tietää ketkä kaikki tuntevat minut tällä foorumilla. Minun nimimerkkini on niin läpinäkyvä että jokainen vähänkin viitseliäs saa oikean nimeni helposti selville. Se ei kuitenkaan ole mielestäni mikään paha juttu, koska siten juttujeni/kokemusteni todenperäisyyden voi tarkistaa/varmistaa.

Ei tule turhia vastaväitteitä.

• Hyi1
        Lähimmäinen kirjoitti:

Sanonpahan vaan tuohon paksuihin sukkahousuihin talvella, että minä en ainakaan voi niitä käyttää. Minulla on ylipainoa, ja ne rullautuvat alas nilkkoihin. Ja vaikka olen ostanut isoja kokoja, ne ovat usean kerran pudonneet ulkona kävellessä ihan alas asti nilkkoihin. Kyllä tuli hätä käteen, että minne pääsen ostamaan ne nilkoista ylös . Hame on epäkäytännöllinen ja epämiellyttävä, ja kylmä talvella.

• Uffin.asiakas
        JT. kirjoitti:

Ovatko muunmaailman ihmiset pukeutuneet "rääsyihin"? Kysyjähän kummastelee, miksei normaali arkivaatetus kelpaa ovityössä tai salilla.
        Mitä ihmeen rääsyjä itse käytät kenttätyösi ulkopuolella?

• kuin itsestään

omat lakinsa todistajien keskuudessa.
      Kentällä ollessa tämä juuri ilmenee.
      Alkuaikoina miehetkin pukeutuivat hyvinkin juhlavasti ja komeasti.
      Frakki oli päällä ja niinpäin pois.
      Sitten silloinen johtaja esiintyi ensi kertaa tavallisessa tummassa puvussa ja sen jälkeen kaikki muutkin miehet johtajan perässä.
      Naiset varmatenkin seurasivat johtajien vaimojen muotitietoisuutta ja pitivät asiallisena jäljitellä
      näitä hienoja rouvia.
      Nykypäivänä miehille riittää kunhan on siisti kauluspaita kravatti ja ainakin pikkutakki päällä.
      Kengät noudattelevat normaaleja pukeutumissääntöjä.
      Lenkkareita en ole kenelläkään saarnamiehellä havainnut.
      Naiset pukeutuvat aina huolitellusti hameeseen ja siihen liittyviin pukimiin.
      Pieniä poikia on kiva katsella, he ovat usein pukeutuneet aikuisten tavalla pukuun jne.
      Tyttöset tietysti esiintyvät naisten tapaan hamosissa jotka eivät tietenkään saa olla liian lyhyet.
      Naiset kantavat saarnatessaan usein jonkinlaista päähinettä. Miehet voivat kulkea paljain päin.
      Sitten vielä sellainen asia että mitä arvokkaampi veli on sitä arvokkaampi on hänen esiintymisasunsa.
      Sisään tullessaan yksityiseen kotiin he jättävät pyytämättä kenkänsä eteiseen ja vähän arkaillenkin tulevat istumaan kun käsketään.
      Kaikenkaikkiaan todistajat osaavat pukeutua asiallisesti suorittaessaan heille annettua tärkeää tehtävää ja näin he toivovat saavuttavansa ikuisen elämän paratiisissa ja osa taivaassa.

• JT.

Nainen joka kuului uskonnolliseen ryhmään,
      jonka jäsenet elävät pitkälti samalla tavoin kuin amishit ja mennoniitat,
      ja josta tuli Jehovan todistaja, kertoo [1]:

---
      "Pyysin matkavalvojana toimivaa veli O’Delliä selittämään minulle Jesajan 3:18–23:n ja 1. Pietarin kirjeen 3:3, 4:n. ”Eivätkö nämä jakeet osoita, että Jumala on mieltynyt koruttomaan asuun?” kysyin. Hän vastasi: ”Onko väärin käyttää päähinettä (Huom. *)? Onko väärin palmikoida hiuksensa?” Entisessä seurakunnassamme pikkutyttöjen hiukset palmikoitiin leteille ja naiset käyttivät päähineitä. Ymmärsin epäjohdonmukaisuuden ja ihailin matkavalvojan kärsivällisyyttä ja ystävällisyyttä.

Vähitellen tulin asiasta yhä varmemmaksi, mutta vielä eräs asia kiusasi minua suuresti: naiset leikkasivat hiuksiaan. Kristityt vanhimmat selittivät minulle, että joidenkin naisten hiukset eivät kasva yhtä pitkiksi kun toisten. Olivatko jonkun hiukset sen tähden toisen hiuksia paremmat? He auttoivat minua myös ymmärtämään omantunnon osuuden ulkoasussa"
      ---

* =   Naisen entisessä uskonnollisessa ryhmässä naiset käyttivät päähineitä.
      .      Ne mainitaan Jesajan kohdassa.
      .      Eräs tietosanakirja selittää,
      .      että Jesajan mainitsemat korut ym.
      .      olivat käytössä taikakaluina epäjumalanpalvonnassa.

[1] Herätkää-lehti 2003 22/12 s. 22 (Ulkoasu oli kompastuskiveni)

• nasir

Olen havainnut sisarten ja veljien aina pukeutuvan siististi ja asiallisesti.

• Kudeliivit

jehovanaiset kuulemma joutuvat pitämään avioiduttuaan tiukkoja liivejä, -ennenvanhaan kutsuttiin kureliiveiksi -, niin kauan kunnes ovat raskaanan. Raskauden päätyttyä, pyhänä seitsemäntenä kuukautena tiukat liivit on taas otettava käyttöön.

Aika kovaa naisille, vai mitä ?

• Rippe

Saa kiusoitella, mutta ei noin idiootti saa olla. Hölmöin provo mitä oon kuullut pitkään aikaan. Ja mie oon sentään jonkinnäköinen luopio.

• fger
        Rippe kirjoitti:

Saa kiusoitella, mutta ei noin idiootti saa olla. Hölmöin provo mitä oon kuullut pitkään aikaan. Ja mie oon sentään jonkinnäköinen luopio.

Erotettu voit olla, mutta toivottavasti et koskaan luopio. Aito luopio ei koskaan halua sössiä mitään mikä mahdollisesti huonontaa Jt mainetta.

• Riitta R

Entisenä jt:sisarena voin kertoa etteivät kyllä jt-naiset joudu mitään kureliivejä käyttämään. Joskus nuoret sisaret voivat jopa intoutua konventeissa pukeutumaan palvontatilanteeseen nähden liiankin provosoivasti. Jt-miehet pukeutuvat jäykästi ja tylsästi pukuihin. Kentällä käydessä ei miesten tartte laittaa koko pukua päälle, mutta aika jäykkää ja tylsää on toi pukeutuminen yleisesti. Tyylikäs rentous puuttuu pukeutumisesta kokonaan.

• Helmisen Viljo
        fger kirjoitti:

Erotettu voit olla, mutta toivottavasti et koskaan luopio. Aito luopio ei koskaan halua sössiä mitään mikä mahdollisesti huonontaa Jt mainetta.

"Aito luopio ei koskaan halua sössiä mitään mikä mahdollisesti huonontaa Jt mainetta."

Miten tuon sitten ottaa. Minä pidän itseäni luopiona (kerro sinä minulle olenko aito, jooko?), joskin melko maltillinen.

Minusta tuntuu, että sinä hellit mielessäsi joko omaa tahi Vt-seuran melko äärimmilleen kärjistettyä näkemystä, jossa Aito LuopioTM todellakin on valehteleva panettelija, pitkälti isänsä Saatanan tapaan. Mitä mieltä olet tästä?

Ehkä tuollaiseen luokitteluun perustuu nimimerkki Lähimmäisenkin kommentit palstalla. Ellei sitten ole trolli.

Nimimerkki Untamo lopetti ajatusten vaihdon kanssani Jippiillä, kun ilmaisin olevani jehovantodistajista eronnut. Hänen mukaansa Jehovan todistajat kun eivät erotettujen kanssa keskustele.

• Agapi

Kun löytyi mieleenkiintoinen avaus niin täytyy heti käyttää tilaisuutta hyväksi ja kysä mitä mieltä olette seuraavanlaisesta käytöksestä.

Yleensä kaikki todistajat joihin olen törmännyt ovat olleet siisti pukeutuvia ja kohteliaita. Kohteliasuutta on riittänyt vaikka käännytysyritys on taholtani joskus turhankin kiivaasti torjuttu.

Joudun työni puolesta saattelemaan usein vieraita Helsingin rautatieasemalla Venäjälle lähteviin iltajuniin.

Viime talvena ja keväällä useamman kerran ennen junan lähtöä paikalle saapui erittäin epäsiisti ja hyvin agressiivisesti käyttäytyvä mieshenkilö joka pakkojakoi todistajien lehtiä. Pari kertaa sattui niin että joku venäläinen (rautatieläinen?) teki valituksen VR:n konduktöörille. Satuin kerran olemaan vieressä kun konduktööri rauhallisesti ja ystävällisesti pyyti tätä resupekka räyhänhenkeä poistumaan sanoen että rautatieasema on perinteisesti pidetty uskonnoista vapaana alueena. Konnari parka sai silmät korvat täyteen tulta ja tulikiveä.

Siinä sitten konnarin kanssa ihmettelimme yhdessä maailman menoa ja sitä miten todistajat nykyisin pukeutuvat ja käyttäytyvät.

En oikein voi uskoa että kaveri oli oikea todistaja vaikka kouraan tyrkätty materiaali oli aitoa. Kun hänen käytöstään ja vaatetustaan vertaa vaikka asematunnelissa jatkuvasti päivystäviin todistajiin ero oli kuin yöllä ja päivällä.

Luojan kiitos kaveria ei ole näkynyt puoleen vuoteen ja toivottavasti ei enää näykkään. Muuten olen konnarin kanssa samaa mieltä että asemalaituri ei ole mikään oikea paikka käännyttämiselle...

• Anonyymi

Jehovan varpaat kulkevat asunnoissa toisten sähgyn alus tavaroita tekemässä sa varpaat muilla osua pahvilaatikkoon

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      136
      7639
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1893
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1870
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1613
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1535
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      978
    7. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      910
    8. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      810
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      769
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      32
      764
    Aihe