JT ja puheen koodit??

smakn

Luin jostakin, että jehovan todistajilla on joku oma "kieli"?? Eli toinen Jehovaqn todistaja tuntee toisen, pelkän puheen perusteella? Onko kyseessä joku koodi kieli vai painotukset vai mitkä`?

17

1301

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • UskoToivo

      Vartiotorniseuran vaikutuksesta jehovantodistajien kieli muuttuu vähitellen siten, että sanat eivät tarkoita enää sitä, mikä on niiden alkuperäinen merkitys. Esim. sanat "ystävä", "auttaa" ja "rakkaudellinen" ovat saaneet omat karmeat vivahteensa, jotka voi ymmärtää vasta, kun on ollut vähintään parikymmentä vuotta JT.

      • fger

        Voi olla että UT:n kohdalla näin on käynyt. Jokainenhan ymmärtää, ettei jatkuvasti jaksa pelkkää moittimista kuunnella, joten sillä tekniikalla saa tosiaankin poltettua ystävänsä loppuun. Pitäisi pyrkiä repimisen sijaan rakentamaan.


        Eräänä esimerkkinä voin tuoda tämän "kaanaan" sanakirjan. Eli jokaisessa yhteisössä tulee väistämättä sanoille omat merkityksensä.


        http://members.tripod.com/samovaari/kaanaa.html


      • Rippe
        fger kirjoitti:

        Voi olla että UT:n kohdalla näin on käynyt. Jokainenhan ymmärtää, ettei jatkuvasti jaksa pelkkää moittimista kuunnella, joten sillä tekniikalla saa tosiaankin poltettua ystävänsä loppuun. Pitäisi pyrkiä repimisen sijaan rakentamaan.


        Eräänä esimerkkinä voin tuoda tämän "kaanaan" sanakirjan. Eli jokaisessa yhteisössä tulee väistämättä sanoille omat merkityksensä.


        http://members.tripod.com/samovaari/kaanaa.html

        Tämä jt-ihmisten puhetapa liittyy ilmauksiin, joita tulee esim Vartiotornin välityksellä. Sitten on tietysti vakiintuneet ilmaisut, joita varmaan tulee jokaiseen tiiviiseen/sulkeutuneeseen yhteisöön.

        Puhutaan esim meikäläisistä ja heikäläistä. Tai silloin kun olin nuori niin juteltiin aivan arkisistakin asioista, että olen "nykyisessä valossa sitä mieltä..." Kukaan ulkopuolinen olisi tuskin tajunnut mistä on kysymys. Mutta kaikki jt:t tietävät sen viittaavan valon lisääntymiseen eli oppien "tarkentumiseen".

        Eli tuo koodikieli on varmaan samanlaista kuin mikä tahansa ammattisanasto joka muovautuu ajan saatossa huomaamatta.


      • fger
        Rippe kirjoitti:

        Tämä jt-ihmisten puhetapa liittyy ilmauksiin, joita tulee esim Vartiotornin välityksellä. Sitten on tietysti vakiintuneet ilmaisut, joita varmaan tulee jokaiseen tiiviiseen/sulkeutuneeseen yhteisöön.

        Puhutaan esim meikäläisistä ja heikäläistä. Tai silloin kun olin nuori niin juteltiin aivan arkisistakin asioista, että olen "nykyisessä valossa sitä mieltä..." Kukaan ulkopuolinen olisi tuskin tajunnut mistä on kysymys. Mutta kaikki jt:t tietävät sen viittaavan valon lisääntymiseen eli oppien "tarkentumiseen".

        Eli tuo koodikieli on varmaan samanlaista kuin mikä tahansa ammattisanasto joka muovautuu ajan saatossa huomaamatta.

        Näin se on. En vain käsitä sitä logiikkaa, että tuosta sanojen jalostuksesta osoitellaan sormella Jt:itä. Sehän on ihan normaali ilmiö.



        Kentsun piireistä huomasin sellaisen tuotteen kuin eikkari. Se tarkoittaa ei uskovaa ihmistä, eli käännettynä toiseen kieleen maailmallista.


      • Emeritus-Corrector
        fger kirjoitti:

        Näin se on. En vain käsitä sitä logiikkaa, että tuosta sanojen jalostuksesta osoitellaan sormella Jt:itä. Sehän on ihan normaali ilmiö.



        Kentsun piireistä huomasin sellaisen tuotteen kuin eikkari. Se tarkoittaa ei uskovaa ihmistä, eli käännettynä toiseen kieleen maailmallista.

        Älä yritä Fger harhauttaa. Vaikka eri yhteisöillä onkin oma slanginsa, niin on muistettava, että jt:illa on ollut nimenomaan tarkoituksena kehittää sellainen jt-kieli ("totuuden puhdas kieli"), jonka sanontoja/käsitteitä tietyissä konteksteissa käyttämällä toisillensa entuudestaan vieraat jt:t tunnistaisivat toisensa vieraassa ihmisryhmässä. Sellainen jt-kielihän onkin olemassa.

        Näen tuossa jt-kielessä sairaita piirteitä, koska hyväksymyksen saaminen jt-yhteisössä edellyttää tuon jt-kielen hyvää hallintaa. Kyseisen kielen omaksumisen edellytyksenä on taas alistuminen säännölliselle aivopesulle ja linkoukselle viisi kertaa viikossa.

        -Corrector-


      • fger
        Emeritus-Corrector kirjoitti:

        Älä yritä Fger harhauttaa. Vaikka eri yhteisöillä onkin oma slanginsa, niin on muistettava, että jt:illa on ollut nimenomaan tarkoituksena kehittää sellainen jt-kieli ("totuuden puhdas kieli"), jonka sanontoja/käsitteitä tietyissä konteksteissa käyttämällä toisillensa entuudestaan vieraat jt:t tunnistaisivat toisensa vieraassa ihmisryhmässä. Sellainen jt-kielihän onkin olemassa.

        Näen tuossa jt-kielessä sairaita piirteitä, koska hyväksymyksen saaminen jt-yhteisössä edellyttää tuon jt-kielen hyvää hallintaa. Kyseisen kielen omaksumisen edellytyksenä on taas alistuminen säännölliselle aivopesulle ja linkoukselle viisi kertaa viikossa.

        -Corrector-

        Oliko E-kurre vaikea kirjoittaa viestiä, kun piti seriffin pelossa jättää kaikki alatyyliset sanat pois?


        Kirjoituksesi on ollut juuri tuota ladatun sanaston oppimäärää parhaimmillaan. Sanasta miestä sarvesta härkää.


      • Emeritus-Corrector
        fger kirjoitti:

        Oliko E-kurre vaikea kirjoittaa viestiä, kun piti seriffin pelossa jättää kaikki alatyyliset sanat pois?


        Kirjoituksesi on ollut juuri tuota ladatun sanaston oppimäärää parhaimmillaan. Sanasta miestä sarvesta härkää.

        sanat pois?>>

        (1) Käytin sinusta käyttämääsi nimeä Fger, tosin isolla kirjaimella kirjoitettuna. Sinulla ei onnistunut minun nimeni kirjoittaminen oikein; missä lienee vika? Ehkä sinä itse tiedät sen.



        (2) Seriffi on esittänyt toivomuksensa joten minusta on reilua toimia hänen toivomuksensa mukaan.



        No mutta tässähän olisi iskun paikka. Anna palaa!

        -Corrector-


      • http://jasen.suomi24.fi/sis...

        kuritetaan lapsia salin vessassa. Käytetään keinoja, jotka eivät ole lain mukaisia, mutta kukapa ilmoittaisi. Lapsen ollessa tarpeeksi vanha, on rikos vanhentunut ja todistajia ei ole. Lainsuojaton on lapsi.


      • timotei
        http://jasen.suomi24.fi/sis... kirjoitti:

        kuritetaan lapsia salin vessassa. Käytetään keinoja, jotka eivät ole lain mukaisia, mutta kukapa ilmoittaisi. Lapsen ollessa tarpeeksi vanha, on rikos vanhentunut ja todistajia ei ole. Lainsuojaton on lapsi.

        tuo kumma nimimerkki tuli?


      • kuritta kasvaa ja kunniatta..

        Kaikki jt:thän ovat automaattisesti ystäviä, koska "sama asia" yhdistää. Se nyt vaan ei sen kummemmin ilmene käytännössä se ystävyys, mutta sitähän me emme kritisoi. Koska, näin se vaan on ja piste.
        Muut ihmiset on maailman ihmisiä, heitäkin rakastetaan. Rakastaminen tapahtuu saarnaamalla. Vihollisiakin on, ne on ne matkalla väsyneet jt:t. Auttaminen on sitä että saadaan erotettu tai eronnut häpeämään. Rakkaudellinen on hauska sana juu..valitettavan tuttu.


      • Chentsu
        fger kirjoitti:

        Näin se on. En vain käsitä sitä logiikkaa, että tuosta sanojen jalostuksesta osoitellaan sormella Jt:itä. Sehän on ihan normaali ilmiö.



        Kentsun piireistä huomasin sellaisen tuotteen kuin eikkari. Se tarkoittaa ei uskovaa ihmistä, eli käännettynä toiseen kieleen maailmallista.

        Kiitti opetuksesta. Meillä kyllä totuus tarkoittaa totuutta mutta Vartiotornin mukaan totuus tarkoittaa mm. näitä seikkoja:

        Sitä, että seurakuntajäsenen on pidettävä mitä tahansa hallintoelimeltä tulevaa opetusta Jehovalta lähtöisin olevana totuutena,

        ja sitä että, jäsenen odotetaan karttavan kaikkia kontakteja entisiin tuttaviinsa, jopa lapsuuden aikaisiin ystäviinsä, mikäli he eivät ole seuran tai seurakunnan jäseniä.

        ja sitä, että jäsen luopuu syntypäivien, joulun, pääsiäisen ym. vietosta ja vastaavista perhetapaamisista sukulaisten kesken. Käytännössä kaikesta kanssakäymisestä maailmallisen ihmisen kanssa.

        Jäsenen odotetaan vapaaehtoisesti raportoivan kaikki hallintoelimen määrittelemen sääntöjen rikkomukset seurakunnan vanhimmille stasin tapaan.

        Jäsenen pitää olla valmis luopumaan työpaikastaan, jos hallintoelimen ohjeet ja seurakunnan vanhimmisto sitä vaativat.

        Jäsenen tulee olla valmis käyttämään suuren osan vapaa-ajastaan järjestön toimintaan, käydä kokouksissa säännöllisesti kolmesti viikossa ja hänen hengellistä edistymistään kuvastaa hänen halukkuus osallistua konventteihin. Seurakunnassa hänen tulee osallistua joka kuukausi saarnaamistoimintaan, ja hänen tulee kenttäillä. Jos hän jättää kokouksia väliin, häntä aletaan pitämään hengellisesti heikkona.


      • fger
        Chentsu kirjoitti:

        Kiitti opetuksesta. Meillä kyllä totuus tarkoittaa totuutta mutta Vartiotornin mukaan totuus tarkoittaa mm. näitä seikkoja:

        Sitä, että seurakuntajäsenen on pidettävä mitä tahansa hallintoelimeltä tulevaa opetusta Jehovalta lähtöisin olevana totuutena,

        ja sitä että, jäsenen odotetaan karttavan kaikkia kontakteja entisiin tuttaviinsa, jopa lapsuuden aikaisiin ystäviinsä, mikäli he eivät ole seuran tai seurakunnan jäseniä.

        ja sitä, että jäsen luopuu syntypäivien, joulun, pääsiäisen ym. vietosta ja vastaavista perhetapaamisista sukulaisten kesken. Käytännössä kaikesta kanssakäymisestä maailmallisen ihmisen kanssa.

        Jäsenen odotetaan vapaaehtoisesti raportoivan kaikki hallintoelimen määrittelemen sääntöjen rikkomukset seurakunnan vanhimmille stasin tapaan.

        Jäsenen pitää olla valmis luopumaan työpaikastaan, jos hallintoelimen ohjeet ja seurakunnan vanhimmisto sitä vaativat.

        Jäsenen tulee olla valmis käyttämään suuren osan vapaa-ajastaan järjestön toimintaan, käydä kokouksissa säännöllisesti kolmesti viikossa ja hänen hengellistä edistymistään kuvastaa hänen halukkuus osallistua konventteihin. Seurakunnassa hänen tulee osallistua joka kuukausi saarnaamistoimintaan, ja hänen tulee kenttäillä. Jos hän jättää kokouksia väliin, häntä aletaan pitämään hengellisesti heikkona.

        Olet näemmä perehtynyt asiaan, joskin hieman negatiiviselta puolelta. Toki arvaat, että voin tuottaa yhteisöstäsi vähintään samaa ellei onnettomampaakin tarinaa. Jätetään kuitenkin väliin, kun on noita Raamatullisiakin aiheita kesken.


      • fger
        Emeritus-Corrector kirjoitti:

        sanat pois?>>

        (1) Käytin sinusta käyttämääsi nimeä Fger, tosin isolla kirjaimella kirjoitettuna. Sinulla ei onnistunut minun nimeni kirjoittaminen oikein; missä lienee vika? Ehkä sinä itse tiedät sen.



        (2) Seriffi on esittänyt toivomuksensa joten minusta on reilua toimia hänen toivomuksensa mukaan.



        No mutta tässähän olisi iskun paikka. Anna palaa!

        -Corrector-

        Kusenhuuruinen joukko.



        Mitä se voisi tarkoittaa kurren sanastossa.


      • UskoToivo
        fger kirjoitti:

        Kusenhuuruinen joukko.



        Mitä se voisi tarkoittaa kurren sanastossa.

        Minusta on kohtuutonta kaivella jonkun vanhoja tekstejä, joissa kielenkäyttö oli huonoa, kun nyt kerran saman henkilön tekstin taso on huomattavasti aikaisempaa asiallisempaa.

        Eikö meidän kaikkien tulisi omalta osaltamme huolehtia siitä, että keskustelu pysyy asiallisena ja kielenkäyttö "terveellisenä". Tämä koskee myös sinua. Jos toinen lopettaa huonon kielenkäytön, älä sinä aloita sitä. Vetoan ihan oikeasti sinuun. Asiallisuutta!

        Kun uusi sheriffimme on aloittanut siivoustyönsä, me voimme helpottaa hänen työtään tuottamalla mahdollisimman vähän roskaa.


      • fger
        UskoToivo kirjoitti:

        Minusta on kohtuutonta kaivella jonkun vanhoja tekstejä, joissa kielenkäyttö oli huonoa, kun nyt kerran saman henkilön tekstin taso on huomattavasti aikaisempaa asiallisempaa.

        Eikö meidän kaikkien tulisi omalta osaltamme huolehtia siitä, että keskustelu pysyy asiallisena ja kielenkäyttö "terveellisenä". Tämä koskee myös sinua. Jos toinen lopettaa huonon kielenkäytön, älä sinä aloita sitä. Vetoan ihan oikeasti sinuun. Asiallisuutta!

        Kun uusi sheriffimme on aloittanut siivoustyönsä, me voimme helpottaa hänen työtään tuottamalla mahdollisimman vähän roskaa.

        >>>kun nyt kerran saman henkilön tekstin taso on huomattavasti aikaisempaa asiallisempaa.


      • s...nan sokaisema kai :)
        Chentsu kirjoitti:

        Kiitti opetuksesta. Meillä kyllä totuus tarkoittaa totuutta mutta Vartiotornin mukaan totuus tarkoittaa mm. näitä seikkoja:

        Sitä, että seurakuntajäsenen on pidettävä mitä tahansa hallintoelimeltä tulevaa opetusta Jehovalta lähtöisin olevana totuutena,

        ja sitä että, jäsenen odotetaan karttavan kaikkia kontakteja entisiin tuttaviinsa, jopa lapsuuden aikaisiin ystäviinsä, mikäli he eivät ole seuran tai seurakunnan jäseniä.

        ja sitä, että jäsen luopuu syntypäivien, joulun, pääsiäisen ym. vietosta ja vastaavista perhetapaamisista sukulaisten kesken. Käytännössä kaikesta kanssakäymisestä maailmallisen ihmisen kanssa.

        Jäsenen odotetaan vapaaehtoisesti raportoivan kaikki hallintoelimen määrittelemen sääntöjen rikkomukset seurakunnan vanhimmille stasin tapaan.

        Jäsenen pitää olla valmis luopumaan työpaikastaan, jos hallintoelimen ohjeet ja seurakunnan vanhimmisto sitä vaativat.

        Jäsenen tulee olla valmis käyttämään suuren osan vapaa-ajastaan järjestön toimintaan, käydä kokouksissa säännöllisesti kolmesti viikossa ja hänen hengellistä edistymistään kuvastaa hänen halukkuus osallistua konventteihin. Seurakunnassa hänen tulee osallistua joka kuukausi saarnaamistoimintaan, ja hänen tulee kenttäillä. Jos hän jättää kokouksia väliin, häntä aletaan pitämään hengellisesti heikkona.

        Meikäläinen ei ymmärrä mitä mälsää fger löysi tästä sun kirjoituksestas,koska noinhan se on!

        EN kyllä ole sinun puolella enkä kenenkään itse asias enää. Ei kiinnosta koko uskontohomma,sen verta paljon kyllästyny. Kiitos uskonnon tuottaman "hedelmän",ja sitä edustavien ihmisten,kiitos paljon!

        Mutta joka kappale on kyllä totta,mitä ihme negatiivista siinä on jos sen noin kirjottaa tuohon?


    • Ei JT

      Tuli täs vaan mieleen, että saisko 'oikeita' sanoja viljelemällä selville esim. työtoverin jehovalaisuuden, jos ei tämä ole uskaltanut asiaa julkisuuteen mainita?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1945
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      104
      991
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      747
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      29
      590
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe