Pummaava eukko Hesassa

Turistina

Olen vuosikausia käynyt Hesassa noin kerran kuussa. Lähes joka kerran olen törmännyt keskustassa suunnilleen keski-ikäiseen, lyhyehköön ja hieman pyöreähköön eukkoon, joka jatkuvasti ruinaa rahaa vastaantulijoilta. Vielä markan aikaan lause oli "Voisitteko antaa viisi markkaa?" Euron jälkeen pyyntö oli yksi euro ja nyt viime kesänä jo kaksi euroa. Pummauspaikka yleensä Aleksilla, Mikonkadulla tai asemalla. Viime kesänä näin jopa, kuinka hän yritti kahmaista kolikot katusoittajien astioista, mutta onneksi muut läsnäolijat estivät sen.

Onko muilla kokemuksia tästä eukosta? Minua ainakin on jo alkanut vihastuttaa se jatkuva pummaaminen.

38

6952

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nuoren kundin kerjäämässä?

Tuo nainen on ainakin viisi vuotta jo kerjännyt keskustassa, tuttu kasvo. Käsittääkseni sillä on mielenterveysongelmia, sellaisen vaikutelman olen itse saanut.

Mua taas kiinnostaapi sellainen nuori, siisti kundi, joka kuulemma usein kerjää Krunikan ja keskustan alueella. Kerran tuli mulle vastaava Hakaniemessä pyytämään rahaa ja annoin sille pari euroa kun vaikutti niin siistiltä eikä miltään narkkarilta. Sitten kuurin opistokaverilta että Krunikassa pyörii tällainen nuori siisti kundi jolle hän aina aiemmin antoi rahaa sydäntäsärkevien tarinoidensa takia mutta nykyään enää ei kun on tajunnut että kundi kerjää "ammatikseen". Mikäs tän hepun tarina on? Varmaan sama mies jonka tapasin Hakaniemessä.

• kiinnostaa

nää jutut

• Rosa
        kiinnostaa kirjoitti:

nää jutut

Mäki oon nähnyt sen eukon joka pummii rahaa.. Joskus se on ollut hakaniemessäkin. Muistan kans sen saman tädin monen vuoden takaa..

• Keskustelua

Kyllä olet varmaan sykiatrian prosessori, kun olet päätellyt, että tuolla naisella on mielenterveysongelmia.

Mielestäni voidaan sanoa ihan suoraan kansankielellä, että ihminen on hullu, jos kerjää joka päivä ulkosalla, kun lämmin laitospaikkakin/tuettu asunto olisi tarjolla.

• Riekkuja
        Keskustelua kirjoitti:

Kyllä olet varmaan sykiatrian prosessori, kun olet päätellyt, että tuolla naisella on mielenterveysongelmia.

Mielestäni voidaan sanoa ihan suoraan kansankielellä, että ihminen on hullu, jos kerjää joka päivä ulkosalla, kun lämmin laitospaikkakin/tuettu asunto olisi tarjolla.

Niin. Se nainen on kyllä ihan oikeasti hullu. Omistaa kaksi asuntoa Helsingissä eikä ole ihan pikkurahan puutteessa. Kaveri vuokrasi aikanaan sen toista kämppää Fredalla.

• ccc223
        Riekkuja kirjoitti:

Niin. Se nainen on kyllä ihan oikeasti hullu. Omistaa kaksi asuntoa Helsingissä eikä ole ihan pikkurahan puutteessa. Kaveri vuokrasi aikanaan sen toista kämppää Fredalla.

Ei kai sillä kämppiä voi olla.. tai jos on, mä vuokraan siltä ;P

Välillä se tulee ratikoihinkin kerjäämään. Ja se muistaa ihmiset joita näkee useasti.

• Anonyymi

Eihän Hesassa muita olekkaan.

• AROSUSI-09

Ei sen kummempaa.Jossain vaiheessa väijyi pankki-automaattien tienoilla ja pari kertaa piti käskeä painumaan vittuun,kun tiiras automaatin ruutua about nenä siinä kiinni.Ei täysin harmiton.

• meitähän riittää

mutta ihmettelen, miksi haluatte (jotkut) kasvattaa kiukkuanne näitä onnettomia kohtaan, maailmahan on ihan samanlainen kuin aina ennenkin: on siis hulluja, köyhiä ja muita... jos se pännii, niin sopii ajatella muita asioita, esim. miten kivaa itsellä on !

• ja rasittava
        meitähän riittää kirjoitti:

mutta ihmettelen, miksi haluatte (jotkut) kasvattaa kiukkuanne näitä onnettomia kohtaan, maailmahan on ihan samanlainen kuin aina ennenkin: on siis hulluja, köyhiä ja muita... jos se pännii, niin sopii ajatella muita asioita, esim. miten kivaa itsellä on !

Just viikonloppuna kaveri nauroi, että nyt se pummaa jo kakskymppistä "Onks sul antaa 20euroo?"

Yleensä suhtaudun suopeasti noihin tyyppeihin, narkkarillekin voin heittää kolikoita jos on, mutta tuossa eukossa on jotakin kylmäävää. En tiedä mitä. Kaikki tuttunikin inhoavat sitä. Ja kysehän ei ole sen kohdalla pummaamisesta oikeasti, vaan tavasta, enemmän se jankuttaa kuin oikeasti rahaa haluaa.

• AROSUSI-09
        meitähän riittää kirjoitti:

Paljasjalkainen ja pennusta asti näihin tottunut.Totesin vain,että se täti EI ole täysin harmiton,kuten suurin osa pummeista.En mä niitä vihaa.Ihmisen kohtalo on välillä niin pienestä kiinni.

• AROSUSI-09
        ja rasittava kirjoitti:

Just viikonloppuna kaveri nauroi, että nyt se pummaa jo kakskymppistä "Onks sul antaa 20euroo?"

Yleensä suhtaudun suopeasti noihin tyyppeihin, narkkarillekin voin heittää kolikoita jos on, mutta tuossa eukossa on jotakin kylmäävää. En tiedä mitä. Kaikki tuttunikin inhoavat sitä. Ja kysehän ei ole sen kohdalla pummaamisesta oikeasti, vaan tavasta, enemmän se jankuttaa kuin oikeasti rahaa haluaa.

kahta euroa...(Siis kakstoista vanhaa markkaa)...Toi kakskymppiä on kyllä jo aika hauska:D

• raportoija

Vähän pyöreä huuli ja puolipitkät hiukset? Olen törmännyt usein ja kysynytkin mihin sinä rahaa tarvit, ei sanonut mitään. Ei ole kaikki kotona. Törmää hagiksessa ja makkaratalolla.

• HYVINKIN

KUKAPA EI TÄTÄ ROUVAA TUNTISI

• kahden denzon

Kuulinpa kerran kahden denzon juttelevan: "Tuollakin naisella on oma osake, että kehtaakin kerjätä..."

• sanna

Asuu jossain Vantaalla, koska usein M-junassa. On muuten fiksu nainen, matkustellut paljon ja osaa kieliä! Sen verran ole myös kuullut, että nimi on Sirkka.
      Viime viikolla törmäsin ratikassa samantapaiseen naiseen, jolla iso Teddy-nalle mukana. Oli viedä nuorisolta heidän vesipullonsa!

• hyvinkin

Martsarin kirjastossa sihtailee hesaria ja tekee jotain muistiinpanoja.

Tää teddy-karhu nainen on kanssa tuttu. Viimeksi näin sunnutaina sokoksella, kun oli niitä ilmaiskakkuja vahtaamassa. Kyseli tarjoilijoilta onko täällä kaupassa mitään ostettavissa eurolla ja vaivasi heitä muutenkin älyttömillä kysymyksillä. Viimein opastettiin kohti liukuportaita.

• jeps

Kerran Turun Eerikin kadulla, joku ulkomaalainen 15-16v jätkä lapun kanssa, jossa luki harakanvarpailla jotakin tälläistä:
      "
      Tarvitsen rahaa ruokaan, mulla on kolme lasta ja pla pla pla
      "
      Naureskelin siinä sitten, että joopa joo. Noin tyhmästä vitsistä on pakko antaa viis markkaa. Meni varmaan pelikaaniin pelaamaan sen.

• p-juna

Siis onko kyseessä sama nainen joka edelleenkin matkustaa P-junalla rautatieasemalle joka aamu ja istuu bussiaseman portaiden vieressä kerjäämässä (Anna rahaa/Anna pullo jne) ja sitten päivän lopuksi matkustaa takaisin kotiin P-junalla? Toi Sirkka-nimi kuulostaa tutulta. Olisi mieleenkiintoista tietää enemmän hänestä ja hänen historiasta. Pitäisi varmaan puhua hänen kanssa ensi kerralla kun tapaan häntä :)

• p-juna

I-junalla siis, eli voisi hyvin olla että hän asuu martinlaaksossa.

• junantuomaton
        p-juna kirjoitti:

I-junalla siis, eli voisi hyvin olla että hän asuu martinlaaksossa.

Haloo junantuoma, I- tai P junat sama pääteasema!

• p-juna
        junantuomaton kirjoitti:

Haloo junantuoma, I- tai P junat sama pääteasema!

Niin... Jos haluaa istua tunnin junassa niin molemmat toimii hyvin samaan tarkoitukseen..

• Asianajaja-janne

Ite nään tän rouvan monta kertaa helsingissä ja kerran martinlaakson kauppakeskuksessa penkillä istumassa ja huutamassa kaikille samaa lorua: "Hei! Hei! Anna vähä rahaa" ja samaan tahtiin käsi heiluu oudosti.
      Kuvasin siit muorist videonki siellä martsarissa.
      Serkku koitti jonkinnäköstä keskustelua saada aikaseks sen kanssa, mut tää muori alkaa höpöttämää vaa jotain jumalajuttuja tai pysyy hiljaa ja ihmettelee.
      Näin myös samalla ku joku anto sit sitä rahaa hänelle, ni hän sano "Anna vähän enempi!".
      Muuta en siitä tiiä.

• Jhggth

Antaisitte vanhan naisen olla rauhassa ettekä kuvaisi videoita, koska niistä tulee helposti kiusaamisen välineitä idiooteille.

Sairauksia voi olla monenlaisia, teilläkin. Mistä tietää teidänkään tilanteenne parin vuosikymmenen päästä? Että onko kaikki kotona. Ihmisiä kun on moneen junaan suuressa maailmassa.

• Jos nyt puhutaan siitä naisesta josta luulen puhuttavan niin en ole kyllä aikoihin nähnyt.

Vielä pari kolme vuotta sitten pyöri useastikin päärautatieasemalla ja Pasilassa.

Oli niin yleinen näky yhteenaikaan, että olen miettinyt onko poistunut mananmajoille kun en ole nähnyt aikoihin.

Rahaa se kyllä kehtasi pyytää ihan siekailematta, eivät olleet pyynnit enää mitään kahta euroa.

Pysäytti kerran minutkin ja pyysi satasta.

• hellsinski

Aikoinaan tämä mummo kielsi virolaisia nuoria miehiä puhumasta viroksi. Saa puhua vain suomea. Miehiä tämä kielto nauratti. Tämä tapahtui M-junan aikaan. Tuo mummo on harmiton sellainen.

• Kerjääminenonsaatanasta

Tää sama mamma on muuten joskus käyny myös agressiiviseks ja meinas tulla päälle. Onneks oli mieskaveri siinä vieressä ja komens hänet pois.

• Xdd

Sama nainen se istuu vieläkin siinä portaitten vieressä ja oon kuullu huhuja että täl naisel on oikeesti rahaa, mut se on vaa jotenki vajaaälyinen.

• Jhhhjh

Taidatte pyöriä liikaa steissillä. Ketju on yli 10 vuotta vanha.

Ette ole enää teinejä. Alkaa elämän kova koulu näkyä tekstissä. Varmaan naamassakin. Edessä on rahankerjuu steissillä. Elämä vaan virtaa ohi.

• Anonyymi

Viime vuosina Martsarin asemalla huuteli herra herra tai rouva rouva auttaisitteko minut kotiin. Asui Martinlaaksossa. Kerran pyysi minuskin saattamaan hänet kotiin. En tarttunut täkyyn koska olin nähnyt miten raskaasti nojasi auttajaansa kun sellainen löytyi ja itse olen puolta pienempi. Viime vuonna havahduin että eipä ole mummoa enää näkynyt eikä kuulunut.

• Anonyymi

Sirkka on nukkunut pois reilu vuosi sitten. Oli tuttu näky päivätoimintakeskuksissa.

• Anonyymi

Jumalalle kiitos!

• Anonyymi

Kiitos tiedosta, että Sirkka on nukkunut pois.

Tiedoksi jollekin elämänkoulusta viisastelevalle että kaikki jotka steissillä hengaa ei hengaa siellä huvikseen vaan on siellä töissä.
      Jotkut katuelämää viettävät jäävät siksi muistiin ja sitä miettii, onko jotain sattunut jos ei näykään hetkeen.

Muistan tämän Sirkan jo 90-luvulta kun olin itse lapsi ja hän kerjäsi Itiksessä. Myöhemmin sitten tuli työn puolesta häntä nähtyä vaikka en hänen kanssaan sen enempää asioinutkaan ja tämä Sirkka nimi on palstoilta luettu.

Meidän työporukassa hän kulki nimellä Anna Rahaa.

• Anonyymi

Pakkohan vaimon on käydä jossain töissä että tuo mulle toimeentulon.
      Voisitte vähän ajatella muitakin ja käydä keskustassa useammin.
      Ollaan eukon kanssa ajateltu pientä hinnoittelun tarkistusta kun tuo inflaatiokin on ovella. Eurosta on nostettava puoleentoista köyhän näköisiltä pummattavilta. Rikkaan oloisilta nostetaan vitosesta kahdeksaan euroon.
      Toivoisin vähän ymmärrystä ja armeliaisuutta...
      Keväällä olis pakko vaihtaa auto ja välirahasta vielä puuttuu reilut parikymmentä tonnia. Mutta luottavainen olen että hyvää tahtoa ja rahaa löytyy siihen mennessä.
      Kiittäen: Haarakonttorin Johtaja

• Anonyymi

Se on semmoista eugeniaa vaan.

• Anonyymi

Liikkuuko vielä iso, keski-ikäinen vaalea nainen pummaamassa rahaa? Kulki lähinnä Töölössä, Mannerheimintiellä.

• Anonyymi

Itis kauppakeskus ulkona . Itsi siään pääsee useampi puoli. On romani kerjäläisiä miehiä naisia vuosia,samat naamat.Kevät kesä syksy Helsinki 94 ostoskeskukeen tulo väylät ja parkki paikat. Tulevat iholle siloin joten niin itis kuun käydessä Kontula Helsinki 94 Laitan käden stop merkkinä, Karjasen nou mani!Harastavat myös itis pussi laiturit kevät kesä syksy.Hajuvesi ymm miesten tuoksu kaupan myyntiä omista kasseista. Lailla pitäisi kerjääminen kieltää.

• Anonyymi

onkohan basti hengissä? oli rautatieaseman vakituisia penkinkuluttajia oman kertomansamukaan vuonna noin 2010 kun pysähdyin junaa odottamaan.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi persuilla ei ole firmoja?

Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      82
      7086
    2. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      26
      7053
    3. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      108
      6157
    4. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      45
      5394
    5. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      84
      5228
    6. Demarikultin uhri kertoo

Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      63
      5185
    7. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      40
      5098
    8. Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi

Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset
      Maailman menoa
      27
      4585
    9. Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä

"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv
      Maailman menoa
      16
      3467
    10. Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto

vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html
      Maailman menoa
      300
      3380
    Aihe