http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa.htm#id1068974
Noi linkit harvoin pysyy kovin kauaa valideina, niin tässäpä myös copy&paste:
"""
Syysloma - turha loma?
Koululaisten syyslomasta on tullut monessa perheessä jokavuotinen tuskastelun paikka. Erityisesti vaivaisten kahden päivän lomalaisten vanhemmat ovat ihmeissään.
Monissa Suomen kouluissa syysloma alkaa viikon päästä torstaina.
- Tämä on aivan turha loma. Lähinnä syysloma tarkoittaa ylimääräisiä hoitojärjestelyjä, tyrmää Annika Ursin, nelihenkisen helsinkiläisperheen äiti.
7-vuotias Raul on ekaluokkalainen. 5-vuotias Felia on päiväkodissa, mutta haluaa tasapuolisuuden nimissä lomalle, kun velikin pääsee.
Puolipäivätyötä tekevä Ursin on onnistunut ratkaisemaan lastenhoito-ongelman ylityövapailla. Esimerkiksi hänen miehelleen vapaiden ottaminen ei olisi kuitenkaan käynyt.
- Meidänkin työpaikalla monet joutuvat käyttämään lomapäiviä. En tiedä, ovatko he kovin tyytyväisiä, mutta muuta vaihtoehtoa ei välttämättä ole.Ursinin mielestä koulujen iltapäiväkerhojen pitäisi tarjota vaihtoehtoinen hoitopaikka niille perheille, joiden vanhemmilla ei ole mahdollisuutta jäädä kotiin.
"""
Siis hei, kamoon. Ne on niiden lasten harvoja vapaapäiviä.
" Tämä on aivan turha loma. Lähinnä syysloma tarkoittaa ylimääräisiä hoitojärjestelyjä, tyrmää Annika Ursin"
Eiks oo kiva, että kun lapsi viettää niitä harvoja vapaapäiviään, joita vielä on sille suotu, niin se onkin taakka vanhemmille. (Vinkki peruskoulua on aivan liikaa, lapset oppivat vähemmälläkin. Läksyt ovat toistoa: 'laske tehtävät 1-32', vaikka todellisuudessa tehtävän #30 ratkaiseminen riittäisi vallan mainiosti asian oppimiseen, ei niitä muita edes koskaan tarkisteta. Vinkki; jos lapsi haluaa kympin (ei kannata), niin sitten pitää tehdä vielä tehtävä 32, ei muuta. Loppupäivän voi vaikka piirrellä, tmsp. Aikuisten tehtävänä on todeta, että lapsi on ymmärtänyt asian, vaikkei saisikaan kymppejä, sillä - kuten sanoin - ne kympit ovat muissa käyttötarkoituksissaan aivan joutavia). Tässäkin mutsi vierittää ongelmansa lapsen syyksi. Syy on tavallaan kakaran ja sen perkeleen vapaapäivien. (Ei lapsi tajua sitä, että se ei ole sen syy, ja lapset osaavat surffata internetistä tällaisiakin artikkeleita)
Repliikki tulee ihmiseltä, jolla ei ole mitään käsitystä lapsen maailmasta (onko se koskaan ollut lapsi, vai onko sillä vaan onneton muisti?). Onko vapaapäivä vanhempien kanssa turha? Varmaan tämä henkilö sitten valittelee työpaikalla ja whatnot, että kun niiden lasten kanssa ei tunnu ikinä olevan tarpeeksi aikaa. Kyseisellä henkilöllä on pahasti pallo hukassa. Hänellä ei ole mitään käsitystä siitä, mitä hän oikeasti haluaa.
Varmaan nämä vanhemmat sitten aikanaan ruikuttavat, kun aikuiset lapset eivät paljon pitele yhteyttä. Joka tapauksessa: "Miten ne voivat tehdä tämän _minulle_?" Minä, minä, minä.
Koulussa ihmisen innovatiivisin elämänaika valuu aivan hukkaan, ja sitten näillä "uraihmisillä" on vaikeuksia järjestää lastensa kanssa parin päivän vapaata. Voi Tsiisus.
Eipä liittynyt mitenkään feminismiin, mutta tuo koko "uutinen" oli oikeastaan aika pelottavaa.
"Meidänkin työpaikalla monet joutuvat käyttämään lomapäiviä."
No mihin ne sitten käytetään? Ne lomapäivät? Jos ei niitä haluta olla lasten kanssa? (Joo-o, kyllä muakin ottais päähän, kun _joutuisin_ käyttämään vapaapäiviä lasteni kanssa olemiseen.) Pitäisiköhän tuossa tilanteessa pikkuhiljaa alkaa tajuamaan, ettei tuolla menolla oikein koskaan tule onnistumaan vanhempana? Eikös onnistumisen pitänyt olla näille ihmisille kaikki kaikessa?
Mitä te tekisitte vapaapäivänä?
hauskaa luettavaa
3
638
Vastaukset
- abc
että missä ovat lapset iltapäiväisin koulun jälkeen? Yksinkö kotona?
- aatos
et tajunnut yhtään mitään.
Mitä väliä sillä on, missä ne lapset ovat arkisin? Onhan niitä vuorotyöläisiä ja vaikka mitä. Nehän ovat siellä, missä ovat jokatapauksessa. Ne ovat lasten ja aikuisten _normaalipäiviä_. Just niitä samoja iltapäiviä, kuin kaikki muutkin.
Nyt puhuttiin nimenomaan _lasten_ _vapaapäivistä_: jostain spesiaalista. Lapselle. Voisi vaikka katsella syksyä aamunkoitosta iltapimeään, eikä tarvitse tehdä sitä aina yksin. Minä muistan millaista se oli. Värejä ja muotoja. Yksityiskohtia, uusia asioita, joita ei näe iltapäivisin, ja joita useimmat aikuiset eivät enää näe. Jatkuvaa aallonharjaa. Elämäsi pisimmät ja parhaat hetket. Ja nerokkaintahan niissä on se, että kukaan ei niitä enää voi viedä pois, vaikka miten kävisi.
Lukisit joskus vaikka Lassia ja Leeviä. Näkisit edes pilkeen siitä, millaista elämä voi olla, kun on kuus vee, eikä mene massan mukana. Niille, jotka eivät sitä ymmärrä, sen täytyy tulla taiteilijan siveltimestä.
asialla.
Mutta. Ursin on mallikelpoinen kuluttajakansalainen, töitä ja vapaa-aikaa vain sopivassa suhteessa.
Ilman muuta koulujen lomat on poistettava tai loma-ajaksi järjestettävä vähintään ohjattua toimintaa 7-18 koulutetun henkilökunnan voimin.
Vetelehtiminen sopii työttömille ja muille luusereille. Meillä muilla on oltava aikataulutus kuin Heathrow'n lentokentällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?861759Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,171101Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa
Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.981076Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol79962- 92829
Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia
https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot150799Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt51754Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs52726- 53674
Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv51671