Onko jollakulla asuntolaina kyseisestä pankista?
Luin pankin "laina sivuja" ja olen nyt isona kysymysmerkkinä... Onko tämä kenties sellainen pankki missä ei VÄLTTÄMÄTTÄ tarvitsisi lainaan takaajia? Maksan vuokraa 650/kk, olisi mukava maksaa mieluummin tuolla summalla omaa. Mutta iso ongelma on se ettei löydy takaajia :(
Asuntolaina Ålandsbankista
2
1550
Vastaukset
- Juuri itse velkaantunut
Tuntematta paremmin Ålandsbankenin käytäntöjä kerron yleisesti:
- Pankista riippuen katsovat nykyään ostettavan asunnon arvoksi vakuutena n. 70 - 75 % asunnon arvosta.
- Sen lisäksi voit saada valtion takauksen, joka on muistaakseni enintään 20 % asunnon arvosta, kuitenkin seuraavin rajauksin:
(i) enintään siihen asti, että asunnon arvosta käytetty vakuutena 85%;
(ii) kuitenkin enintään 25.220 euroa (raja tulee vastaan kalliimmissa asunnoissa).
- Valtion takaus maksaa 2,5% sen vakuusmäärästä (esim. 20.000 euron valtion takaus maksaa sinulle kertakuluna 500 euroa).
- Edellä sanottujen jälkeen tilanne on siis suurin piirtein se, että olet saanut pankille 85% vakuuden. Eli jostain pitäisi löytyä vielä 15% asunnon hinnasta. Vaihtoehdot ovat siinä, että maksat tämän kokonaan itse säästöistä/sukulaisilta lainaten, tai maksat itse osan tästä määrästä ja hankit puuttuvalle määrällä takauksen tai vierasvelkapantin (esim. sukulaisten asunto pantiksi/tontti kiinnitykseen).
- Vaikka pankkeja juuri huomautettiin siitä, että vakuusvajetta ei pitäisi jättää, käytännössä pankit eivät välttämättä vaadi mitään takauksia tai pantteja. Tämä toki riippuu siitä, miten "hyvä" velallinen olet: pankit ottavat mutu-tuntumalla huomioon ikäsi, maksukykysi, työllistymisnäkymäsi, jne. Tämä ei selviä muutoin kuin pankin kanssa keskustelemalla. Ja pankkeja voit kilpailuttaa, keskustele niiden kanssa, se ei maksa mitään.
Onnellinen asuntovelallinen- tiedän ÅB:stä
... että siellä karsitaan asiakaskunnasta monia sellaisia, jotka muualla ovat sydämellisesti tervetulleita ottamaan lainaa. Esim. Ålandbankenin nettisivujen lainalaskuri ei hyväksy monia sellaisia maksusuunnitelmia, jotka ovat muualla ihan normaaleja. Vastaavaa oli suhtautuminen puhelimsessa ainakin v. 1999, jolloin yritin varata sinne aikaa. Lainasuunnitelmani, joka kahdessa muussa pankissa hyväksyttiin täysin mukisematta, oli puhelimeen vastanneen ÅB:n virkailijan mielestä niin typerä, että hän sanoi, ettei kannata edes varata aikaa konttoriin ennen kuin olen "vähän miettinyt". Ja olin kuitenkin jo silloin jo siedettävän hyvätuloinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7202870Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3572537Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o452308Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä262282Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581868Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu181399Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise121392- 721303
- 551250
Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?91229