Saarna !

savonarola

Eräänä päivänä, kun lähdin ulos kävelemään, satuin paikalle, joka on iäksi piirtynyt muistiini, sillä siellä näin tämän Ystävän, parhain ja ainoan Ysyäväni murhattuna. Näin, että hänen kätensä oli lävistetty karkeilla rautanauloilla ja hänen jalkonsa olivat haavoitetut samalla tavalla. Hänen kuoleilta kasvoiltaan kuvastui niin hirvittävä tuska, että saatoin, että saatoin tuskin katsoa niitä. Hänen ruuminsa oli nälän hiuduttama. Hänen selkänsä oli verihaavoista punainen, ja hänen otsallaan punoitti haavoja, josta näkyivät selvästi orjantappuran piikkien jäljet. Minua puistatti, sillä olin tuntenut tämän ystävän hyvin. Hänessä ei ollut moitteen sijaa, hän oli puhtaista puhtain ja pyhistä pyhin. Kuka oli saattanut vahingoittaa häntä? Sillä hän ei koskaan tehnyt pahaa kenellekään; koko elämänsä ajan hän "kulki ympäri maata ja teki hyvää". Hän oli parantunut sairaita, hän oli ruokinut nälkäisiä.hän oli herättänyt kuoleita;minkä teon tähden he surmasi hänet?Hän ei ollut henkinyt muuta kun rakkautta,ja kun min katsellin noita surullisia kasvoja, niin täynnä tuska ja silti niin täynnä rakkauta. Ihmettelin kuka kurja oli saattanut puhkaista tuollaisen ystävän kädet.
Sanoin itsekseni:"Missä nuo petturi voisivat asua?Keitä ovat ne, jotka ovat voineet lyödä tällaista ihmistä?" Jos he olisivat murhanneet sortajan, olisimme voineet antaa heille anteeksi; jos he olisivat tappaneet paheiden ja rikosten harjoittajan, se olisi voinut olla hänelle oikein; jos kyseisessä olisi ollut murhamies ja kapinoitsija, olisimme sanoneet: Haudatkaa hänen ruumiinsa sillä hän on vihdoin saanut oikeuden mukaan."
Mutta kun sinut surmattiin, paras Ystäväni, ainoa rakkaani, missä nu petturit asuivat? Kunhan vain saan heidät kiinni, he saavat kohdata kuleman. Jos voin aiheuttaa heille kärsymyksiä, he saavat totisesti kestää ne kaikki.
Oi, mitä vihaa ja koston halua tunsinkaan! Jospa vain löytäisin nämä nurhaajat, he saisivat tuntea kaiken nahoissaan! Ja kun katselin tuota ruumista, kuulin askeleet ja ihmettelin, mikä se oli. Kuuntelin ja tajusin selvästi, että murhaaja oli aivan lähellä. Oli pimeää, ja haparoin kädelläni häntä kohti. Huomasin, että jostakin syystä käteni ei koskaan tavoittanut häntä, sillä hän oli minua lähempänä kuin käteni saattoi tavoittaa. Viimein laskin käteni omalle rinnalleni "Nyt sain sut kiinni", sanoin; sillä voi, hän oli omassa sydämessäni; murhaaja piileksi minun povessani ja sieluni syvimmässä sopukoissa.
Ah! Silloin itkin katkerasti, että minä murhatun ja Mestarini parhaan Ystäväni edessä kätkin sisääni murhaajan, ja tunsin olevani syylistä syylisin, kun kumarruin hänen ruumiinsa yli ja lauloin valitusvirren:

Minun syntini, julmat syntini,
te olette piinaneet häntä.
Kaikki rikokseni olivat nauloja
ja epäuskoni oli keihäs.

Vuosia myöhemmin, syyskuussa 1855, kun Spurgeon jo oli kuuluisa, hän saarnasi Lontoon
itäosassa niityllä. Ilta oli kaunis . Noin 12000 henkeä kuunteli saarnaa, joka kesti lähes tunnin. Myöhemmin se painettiin otsikolla "Taivas ja helvetti"

Tällaista ihana aika oli silloin kuin Pyhä Henki saarnasi rakas veljemme Spurgeonin kautta ja tuli satatuhansia uskoon!!

2

197

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • =`0´=

Oot salaa opetellu ja harjotellu, eikös!

Moonku puulla päähän lyäty!

=`0´= (butbatbot) =`O´=

Voiku ma oon siit ilone sun pualestas Savonarola!!!!!!!!!!!!!!

PS. Vaikka ma oonki vinoillu sulle sillo tällö Savonarola niin silti mä tykkään susta!!!!!
      Sä oot....sä oot....sä oot hyväntahtonen Savonarola vaikka joskus sä kyllä haiskahdatkin rikinhajulta, eikä mun tiäteekseni sellaset hajut tuu taivaasta mut kait sut on johdettu harhaan aivosi jynssäämällä rikinhajuherran rengiksi......mutta ehkä oon väärässä?
      En kunnioita enkä ihaile helvetillä uhkailijoita mutta minkäs sille itse mahrat ystäväparka.

Mutta sua en vihaa enkä toivo sulle mitään helvetin kauheuksia kuten sinä olet joskus toivotellut muille.

Rauhaa Savonarola!
      Mä tykkään susta ja toivon sun pääsevän pikahissillä taivaaseesi, missä se nyt sitten lieneekään!

=`O´=

• Sun ilox niin laitoin sitt seurava saarna,,, joka jo osuu melko nappiin sun edellisestä vinoilusta!

Ja enkä minäkään sua viha vaan rakastaa!! : )

Sua siunaten Jeesuxeen (savis) !!!! !!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      99
      6053
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4792
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      96
      3045
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      28
      2843
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      26
      2105
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1516
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      335
      1067
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      85
      1028
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      125
      970
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      774
    Aihe