Tampere pyöräilijöille!

Pyöräilijä

Muutin tässä taannoin Tampereelle pk-seudulta, jossa pyöräilin paljon mm. työmatkojani. Siellä pyöräilijän liikkuminen oli järjestetty mielestäni kohtuullisesti, vaikka paljon parantamisen varaa oli sielläkin.

Olin pitkään haaveillut muutosta Tampereelle pois pk-seudun ruuhkista ja kiireistä ja kun se vihdoin toteutui, olin todella tyytyväinen. Kaupunki ja sitä ympäröivä Pirkanmaa on ollut miellyttävä kokemus paria seikkaa lukuun ottamatta ja ne ovat pyöräilijän asema ja liikenne yleensä.

Ajattelin pk-seudun kokemusten jälkeen, että asukasluvultaan puolet pienemmällä paikkakunnalla olisi paremmin tilaa pyöräillä ja yleensä liikkua. Olin ikävä kyllä väärässä!

En voi ymmärtää seuraavia seikkoja täkäläisessä liikenteessä:

- Miksi ihmeessä pyöräteiden pitää alkaa ja päättyä jyrkkään reunakiveykseen eli täkäläisittäin rotvalliin? Miten ne hyödyttävät pyöräilijää? Joskus kanttikiveä on yritetty upottaa katuun huonolla menestyksellä, jonka vuoksi pyöräilijän huomio kiinnittyy risteysliikenteen sijasta matalimman ylityskohdan etsimiseen.

- Jalankulkijat näyttävät pelkäävän autoilijoita antaen heille tilaa suojatielläkin, mutta pyöräilijän eteen he kävelevät täysin mitään varomatta, välillä kävellään keskellä kevyen liikenteen väylää kaksi, -jopa kolme rinnakkain. Väistellä saat sitten milloin oikealta, milloin vasemmalta. Toki pyöräilijän pitää väistää jalankulkijoita, mutta kuvittelevatko he että kävellessään kevyen liikenteen väylällä, ovat jotenkin poissa yleisestä liikenteestä ja "turvassa", kun autoja ei ole?

- Pyöräilijöitä on useaan otteeseen syytetty jalkakäytävillä ajamisesta, mikä väärin onkin. Siksi ihmettelen, miksi kaupunki ei tee asian hyväksi mitään? Iänikuisen: "saako Hämeenkadun jalkakäytävällä pyöräillä?" -pähkäilyn sijasta voisi rajata jalkakäytävien kadunpuoleiseen reunaan edes metrin levyisen, risteyksen kohdalta rotvallivapaan ja selvästi sekä ajoratamaalauksin että liikennemerkillä erotetun kaistaleen pyöräilijöille. Tällä parannettaisiin niin autoilijoiden, jalankulkijoiden, kuin myös pyöräilijöiden asemaa kaupungissamme.

Kustannuksien ei luulisi kohoavan kovin suuriksi ko. järjestelyillä, onhan valmis katuverkko ja jalkakäytävät jo olemassa. Kyse olisi vain siitä, että väylät jaettaisiin siten, että pyöräilijät voisivat käyttää omaansa esteettömästi joutumatta pujottelemaan jalankulkijoiden tai autojen riesana.

Lopuksi: Asumme Suomen kolmanneksi suurimmassa kaupungissa ja käsitykseni mukaan toiseksi suurimmalla talousalueella heti uudenmaan jälkeen, tämän vuoksi myös liikennettä on enemmän kuin syrjäseuduilla. Ruuhkia syntyy ja niiden kanssa pärjääminen vaatii joustoa jokaiselta tielläliikkujalta. Miksi täällä kuitenkin ajetaan kuin jossakin takahikiällä? Kiilataan ja törttöillään totaalisella "minä ensin, minä ensin" ja "mitäs koitat siihen väliin ängetä" -meiningillä.

Täällä Tampereella asuu maamme fiksuinta porukkaa, miksei sitä osoiteta myös liikenteessä?

ps: antakaa tulla kokemuksia ja kommentteja näistä aiheista niin puolesta kuin vastaan!!!!

30

1335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • autoilija

      Ruuhkattomia baanoja pyöräilyyn on Suomi täynnä. Miksi sitä täytyy tulla keskelle kaupunkia mankeloimaan? Et kai vaan yritä urheilla työmatkalla? Emme me tamperelaiset sellaista harrasta, kuntoilu hoidetaan vapaa-ajalla.

      • Kuntoileva savolainen

        Mielestäsi aikaansa ei siis saa käyttää tehokkaammin hyväkseen? Onko sellainen ihminen mielestäsi huijari tai lusmu, jos sellaista tekee?

        Tuollainen asenne naurattaa jopa kaltaistani savolaista. Löytyykö teiltä oikeasti noin kateellista porukkaa?

        Toivottavasti kommenttisi oli joku ironinen vitsi. Muutoin olet melkoinen pohjanoteeraus ihmisenä.


    • muuttanut, muuttava?

      Tampere ei ole sivistyskaupunki. Täällä asennemaailma on Taka-Hikiältä ja joka asiassa laahataan jäljessä. Mittamaton omahyväisyys estää näkemästä sitä että muualla asiat tehdään fiksummin esim. Jyväskylässä tai Oulussa, jotka tosin ovatkin sivistyskaupunkeja. Huomaat sen siitä että täällä kiistellään siitä pääseekö autolla kaupan oven pieleen kuten Mouhijärven osuuskauppaan. Kaikki kuvittelevat että jokainen haluaa ostaa viimeisillä ja lainatuilla rahoillansa auton vaikka sitten pitäisi elää näkkileivällä. Ihan kuin kaikki olisivat jämähtäneet 60-luvulle, jolloin auto oli statusta ja pyörällä kulkivat ne joilla ei muuta ollut. Tampereella suositaan yli kaiken henkilöautoja, tulet sen huomaamaan. Pyöräteiden jama on ilmeisesti systemaattisen ja tahallisen kiusanteon seuraus, muuhun johtopäätökseen ei voi tulla.

      Kruunuksi kaikelle, kohta osa keskustan pyöräteistä häviää kuin pieru saharaan ja sitten ajetaan bussikaistoilla. On naurussa pitelemistä kun perässä jurraa kolme tai neljä liikennelaitoksen bussia 10 km/h!!! Tästäkin on kokemusta.

      Ei tällaista voi olla muualla kuin Tampereella, tervetuloa!

    • Yamma

      Tämä on tätä. Tampere on pyöräilijälle vittumainen paikka. Pyörille varattuja kulkuväyliä ei löydy mistään ja tamperelaiset ovat todella kärkkäitä myös kommentoimaan esim. jalkakäytävällä pyöräilystä.

      Tervettä järkeä käyttäen ja eläkeläisten vittuilulta korvansa sulkien täällä voi kuitenkin jotenkuten pärjätä pyöräilijäkin. Sen verran Tampere kuitenkin on sivistyskaupunki, että pyörä pöllitään ihan yhtä nopeasti kuin helsingissäkin...

      • Anonyymi

        Alle 12 v saa pyöräillä jalkakäytävällä.


    • Susanel

      ... No, ainakin parannusta on tapahtunut noiden pyöräteiden ja reunakivien suhteen. Pyöräreittejä on tullut lisää keskustaan ja niitä on tasoitettu. Tietysti sitä on itsekin oppinut, mistä kannattaa ajaa, mistä ei.

      Asenteet sen sijaan tuntuvat menneen lähinnä huonoon suuntaan - se taitaa olla liikenteessä yleisempikin ilmiö. Välillä tuntuu, että tien antaminen toisille ja toisten huomioon ottaminen ei kuulu täkäläiseen kulttuuriin lainkaan. Harmi, koska kyllä tuonne teille kaikki mahtuvat, jos sovinnolla ja sääntöjen mukaan mennään...

      No, ootellaan. Kun tämän väen määrä tästä vielä lisääntyy ja liikenne vilkastuu, hyviä tapoja on pakko oppia. Tietysti siihen voi mennä aikaa useampi sukupolvi ;)

    • reino

      Itse en viitsi nykyään lähteä asioille pyörällä tai autolla keskustaan ruuhka-aikana. Pyörän tai auton voi ihan hyvin jättää sivummalle ja hoitaa asiat kävellen, ei ole mikään pakko päästä pyörällä tai autolla siihen kaupan oven eteen. Keskustan ulkopuolella pyöräily onnistuu suhteellisen hyvin.

    • Tilanteen hyväksynyt

      Ei auta kuin hyväksyä tilanne. Hitaassa Hämeessä nopeasti kiitävät polkupyörät ovat liian suuri ihmetyksen aihe. Siinä monen mieli järkyttyy, kun ei saakaan kävellä hitaasti ja leveästi. Tilanne on vain hyväksyttävä. Hämeessä Hämeen tavalla. Itse luovuin pyörästä ja aloin kävellä. Nyt kävelen toisten kävelijöiden eteen aivan tahallani.

    • sivusta seurannut

      Sitä ihmettelen miksi pyöräilijät ajavat niin paljon päin punaisia. Tänäkin aamuna Satakunnankadulla yksi "hullu" veteli kaikki punaiset valot lävitse. Valot olivat jo valmiiksi punaisella kun hän tuli risteykseen, mutta vauhti vain kiihtyi risteykseen tultaessa. Meitä autoilijoita syytellään tästä, mutta ei pyöräilijät ole sen parempia... Ärsyttävää!!!! Itsekin kävelen välillä jalkakäytävällä "huolimattomasti" ja pyöräilijä suhahtaa ohitse todella läheltä. Ehkä minäkin kävelijänä ajattelen sen olevan vain omaa reviiriäni. Pitäisi varmastikin maalata kaistat Hämeenkadun jalkakäytävälle.

      • Fillarist

        Esim. Puutarhakadulla on on kaistat, oikein kiveyksellä erotetut, puitakin kasvaa siinä kaistojen välillä. On liikennemerkkiä ja katuun maalattua opastetta.

        Mikään näistä ei estä jalankulkijoita hyppelemästä ennalta varoittamatta pyöräkaistalle tai kävelemästä siinä kolme rinnan niin, että ohi ei pääse millään ilveellä. Kellonsoittajaa mulkoillaan kiukkuisesti.

        Jos ei ole jalankulkijoita, on parkkeerattuja autoja. Tavarantoimittajat ja vanhuksia kauppaan kyöräävät taksit ymmärrän, mutta "äkkiseltään" jossain liikkeessä pistäytyvää en.


      • keskeltä seuraava

        En tiedä olisko tuota kunnolla tutkittu, mutta ei välttämättä kahdella pyörällä ajeta sen useammin punaisilla, kuin neljälläkään. Tänään juuri katselin kuinka Viinikankadunta tullaan Teiskontie-Itsenäisyydenkadulle niin että kaksi autoa meni vielä punaisilla, ja seuraavassa risteyksessä Yliopistonkadulle jo taas viimeiset kolme kääntyi punaisella. Erityyppisiä nämä rikkeet näyttävät olevan, kevyt liikenne menee enemmän tyhjän risteyksen yli, kun taas autolla ajetaan vanhoilla vihreillä. Samat ihmiset kuitenkin liikkuu millä milloinkin, joten lopulta on enemmän kuitenkin kyse siitä miten näihin asioihin suhtautuu, kuin siitä millä liikkuu.

        Jalkakäytäväpyöräily on ikävä ilmiö, josta pitäisi päästä eroon. Parasta olisi jos myös autolla ajaessaan muistaisi antaa sinne oikeaan reunaan sitä tilaa, niin varmasti useampi ajaisi ajoradalla, koska se on useimmiten helpompaakin. Samalla kun se yleistyy, yhä useampi siirtyisi pois sieltä jalkakäytävältä. Usein suorastaan painostetaan ajamaan jalkakäytävällä ohittamalla mahdollisimman läheltä. Tässä kunnostautuvat erityisesti taksit ja jakeluautot.


      • reino

        vielä älyttömämpää on se että joskus näkee pyöräilijöitä tulevan esim. yksisuuntaista väärään suuntaan ajoväylää pitkin. Olen nähnyt sinäaikana kun olen omistanut autokortin ehkä kaksi autoa ajamassa yksisuuntaista vääärään suuntaan, mutta esim. viimekesänä tuli valehtelematta ainakin kymmenen pyöräilijää vastaan ko. tilanteessa. Onko todella sitten niin että nämä pyöräilijät ovat niitä jotka eivät omista ajokorttia ja pitäisikö ajokortti asettaa pakolliseksi kaikille jotka ajoväylää käyttävät?


      • Puutarhakadulla
        Fillarist kirjoitti:

        Esim. Puutarhakadulla on on kaistat, oikein kiveyksellä erotetut, puitakin kasvaa siinä kaistojen välillä. On liikennemerkkiä ja katuun maalattua opastetta.

        Mikään näistä ei estä jalankulkijoita hyppelemästä ennalta varoittamatta pyöräkaistalle tai kävelemästä siinä kolme rinnan niin, että ohi ei pääse millään ilveellä. Kellonsoittajaa mulkoillaan kiukkuisesti.

        Jos ei ole jalankulkijoita, on parkkeerattuja autoja. Tavarantoimittajat ja vanhuksia kauppaan kyöräävät taksit ymmärrän, mutta "äkkiseltään" jossain liikkeessä pistäytyvää en.

        Ruokavaraston edessä on usein jakeluautoja, pysäköity pyörätielle. Mitä tekevät pyöräilijät. Ajavat Jalankulkijoiden kaistaa ! Eikö teidän pitäisi siinä taluttaa pyörää. Pysykäähän omalla tontillanne.


      • Fillarist
        Puutarhakadulla kirjoitti:

        Ruokavaraston edessä on usein jakeluautoja, pysäköity pyörätielle. Mitä tekevät pyöräilijät. Ajavat Jalankulkijoiden kaistaa ! Eikö teidän pitäisi siinä taluttaa pyörää. Pysykäähän omalla tontillanne.

        Oukki doukki. Ja sit jos se jakeluauto on parkkeerattu jalkakäytävälle, jalankulkijat odottavat sen poistumista tai hankkivat polkypyörän, jos ohittavat auton fillarikaistan kautta?

        Ei mua siis haittaa, vaikka jalankulkijat käyttäisivät pyöräkaistaa, kun esim. haluavat ylittää kadun keskellä korttelia. Tämä sillä edellytyksellä, että eivät kävele pyöräilijän eteen katsomatta. Se on vaarallista - molemmille.

        Mutta tietty pilkunviilaaminen on paljon kivampaa kuin se, että noudatetaan sääntöjä turvallisuuden ja liikenteen sujuvuuden takia.


    • vaativat

      Siis vaativat, että jalankulkijoiden on väistettävä heitä ! Hiljentäkää vauhtia pyöräpösilöt, ei teillä ole oikeus ajaa päälle.

      • merkille pannut

        Suojatiekäyttäytymisestä päätellen autoilijatkin vaativat, että jalankulkijoiden on väistettävä heitä! Hiljentäkää vauhtia autopösilöt, ei teillä ole oikeutta ajaa päälle.....


      • autoilija

        Pyöräilijöiltä voisi kieltää pääsyn keskustaan ja sen lähelle. Ärsyttää kun ne tunkevat autotielle ja poikkoilevat päättömästi.
        Ja samoin ärsyttää kun ei pääse kaupan oven eteen autolla, kun pyörät on kasattu kaupan ovien vierille..


      • kun on
        autoilija kirjoitti:

        Pyöräilijöiltä voisi kieltää pääsyn keskustaan ja sen lähelle. Ärsyttää kun ne tunkevat autotielle ja poikkoilevat päättömästi.
        Ja samoin ärsyttää kun ei pääse kaupan oven eteen autolla, kun pyörät on kasattu kaupan ovien vierille..

        niin perkeleen vaikea nostaa perse sieltä lämpöisestä autosta ja kävellä muutama vaivainen metri, no kyllä se vanhempana sitten kostautuu.
        T: pyöräilijä


      • keskustasta
        autoilija kirjoitti:

        Pyöräilijöiltä voisi kieltää pääsyn keskustaan ja sen lähelle. Ärsyttää kun ne tunkevat autotielle ja poikkoilevat päättömästi.
        Ja samoin ärsyttää kun ei pääse kaupan oven eteen autolla, kun pyörät on kasattu kaupan ovien vierille..

        otsikossa kaikki.


    • -pipopää-

      Itsekin juuri pk-seudulta muuttaneena olen täsmälleen samaa mieltä. Nyt maalipönttö ja sivellin käteen ja fillaristeille se oma kaista. Ei tarvitse miettiä sitten mitään talvipyöräilyäkään. Menkää stdiin katsomaan kuinka siellä homma on hoidettu -> TOIMII.

      • liian kapeako ?

        Ottakaa muutama paukku vähemmän, jotta pysytte kaistallanne.
        Hämeenpuiston ympäristössä on leveät kaistat pyöräilijöille, jos ette siinä pysy, käykää pyöräkoulu tai kävelkää.


      • sekä Teiskontiellä että Sammonkadulla on kadun toisella puolella leveä pyörätie. Pyöräilijät ajavat just sitä toista puolta jalkakäytävällä. Sammonkadunkin jalkakäytävä (siis se jalankulkijoiden puoli) on todella kapea ja talojen ja liikkeiden ovet aukeavat kadulle; siinä on eläkeläisillä henki heikossa, kun astuu suoraan pyöräilijän eteen ovesta tullessaan.Näkee myös Teiskontien talouskaistoilla, että pyöräillään väärään suuntaan autoja vastaan.
        Miksi muuten pyöräilijät ajavat kaksi rinnan jalkakäytävillä?


      • jaahaha
        sharyn kirjoitti:

        sekä Teiskontiellä että Sammonkadulla on kadun toisella puolella leveä pyörätie. Pyöräilijät ajavat just sitä toista puolta jalkakäytävällä. Sammonkadunkin jalkakäytävä (siis se jalankulkijoiden puoli) on todella kapea ja talojen ja liikkeiden ovet aukeavat kadulle; siinä on eläkeläisillä henki heikossa, kun astuu suoraan pyöräilijän eteen ovesta tullessaan.Näkee myös Teiskontien talouskaistoilla, että pyöräillään väärään suuntaan autoja vastaan.
        Miksi muuten pyöräilijät ajavat kaksi rinnan jalkakäytävillä?

        Sammonkadulla se johtuu siitä että siellä jalkakäytävällä on vähemmän kävelijöitä kuin sillä toisen puolen pyöräkaistalla.


      • se johtuu
        sharyn kirjoitti:

        sekä Teiskontiellä että Sammonkadulla on kadun toisella puolella leveä pyörätie. Pyöräilijät ajavat just sitä toista puolta jalkakäytävällä. Sammonkadunkin jalkakäytävä (siis se jalankulkijoiden puoli) on todella kapea ja talojen ja liikkeiden ovet aukeavat kadulle; siinä on eläkeläisillä henki heikossa, kun astuu suoraan pyöräilijän eteen ovesta tullessaan.Näkee myös Teiskontien talouskaistoilla, että pyöräillään väärään suuntaan autoja vastaan.
        Miksi muuten pyöräilijät ajavat kaksi rinnan jalkakäytävillä?

        Ihminen on sellanen laumaeläin, viihtyy muiden seassa.
        Pyöräilijät varmaankin kuvittelevat että jalankulkijoiden pitää väistää heitä, syytä kyllä on pyöräilijöiden muuttaa käsityksiään tai jättää se pyörä kotiin.
        Vaikka olenkin jalankulkija, kysyn, miksi kävelijät ,(yleensä naiset) , kulkevat kaksi-kolme, rinnakkain. Siinä kun kolme mätisäkkiä taapertaa, se on kyllä naurettavaa, mutta tekisi mieli potkia ihraperseille, jos muuten eivät ymmärrä siirtyä.


    • auttaa...

      nekin paikat missä on rajattu pyörätie merkeillä ja viivoilla, niin eiköhän ne pyörätien puoliskotkin ole kävelijöitä täynnä.

      • Seassa polkeva

        ...kun kevyen liikenteen väylä olisi jaettu selkeästi niin pyöräilijöille kuin jalankulkijoille, ei kumpikaan osapuoli voisi valittaa jos hortoilee väärällä puolella ja joutuu kolariin.....


    • Sköde

      Täällä Stadissa olen paljasjalkaisena saanut viime vuosina ihmetellä yhäti lisääntyvää fillarointia jalkakäytävillä. Viimeksi eräs neitokainen ärjäisi vielä "älä perkele tule päälle", kun kävelin Eerikinkadun jalkakäytävää. On nuorisossa tosiaan tulevaisuus! Parikymmentä vuotta sitten oli vielä harvinaista, että joku ei tiennyt jalkakäytävien kuluvan jalkautuneille. Milloinkahan tapahtuu ensimmäiset vakavammat onnettomuudet tässä hulinassa? Ei poliisia tartte pelätä ,kun ne vain huomauttelevat korkeintaan, jos yleensä viitsivät puuttua tällaiseen.

      • kuntopyöräilijä

        Olen todella ärsyyntynyt jalankulkijoista, jotka heiluvat jalkakäytävillä aivan kuin ei olisi muita olemassakaan. Kun tulen kymppivaihteisellani takaapäin n. 10 km/t vauhdilla ja ajoissa soitan kelloa, niin eikös nämä tantat tule juuri siihen suuntaan jalkakäytävää, mihin olen menossa. Olisi näille törttömuijille asetettava ulkonaliikkumiskielto, jos ei itsesuojeluvaito riitä. Kyllä pyörä aina yhden muijan jyrää, joten siitä se isomman oikeuskin kumpuaa. Samalla tavalla kunnioitan autoja ja pysyn poissa ajoradoilta, henkeni on liian kallis. Onhan tämä eloonjäämistaistelua, mutta sitä ei ainakaan pyöräilijät häviä. Aion korottaa nopeuttani, jotta tulee selvää jälkeä, eikä kukaan alleni jäänyt jää kitumaan. Samalla kunto nousee mukavasti.


    • Anonyymi

      Just,sinunlaisia umpimulkkuja pyöräilijöitä on Tampere-Kangasala pullollaan ei minkäännäköistä tajua että teitäkin koskee liikennesäännöt.Vauhdilla vedätte suojatielle eikä katota mikä on tilanne teillä on nupissa vikaa minä,minä asenne pahasti kuupassa.

      • Anonyymi

        Jokainen tekee joskus virheitä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      114
      10125
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      52
      4950
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      42
      2151
    4. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      105
      2028
    5. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      26
      1824
    6. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1531
    7. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      41
      1372
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

      Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      54
      957
    9. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      30
      953
    10. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

      Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      932
    Aihe