Rattilukko pois päältä?

Tipitii

Olen juuri saanut kortin ja päässyt oman auton rattiin. Ongelma on rattilukko jota en saa pois.
Joka kerta menee noin 15min ennen kuin saan avaimen virtlukossa kääntymään. Rynkytän rattia ja käännän avainta, mutta ei. Sitten yhtäkkiä se vaan tsäkällä lähtee käyntiin. Mies ei osaa neuvoa mitä teen väärin. Neuvokaa te viisaammat!
Meillä on Ford Fogus.
Pahin pelko on, että auto sammuu liikennevaloihin enkä saakaan sitä uudestaan käyntiin.

10

60581

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teppo

      Ensinnäkin se että miksi se rattilukko on joka kerta päällä kun lähdet ajamaan? Jos sen päällä pitoon ei ole mitään todellista syytä niin ei sitä kannata päällekkään vääntää jos kerran tämmöinen ongelma sattuu olemaan.

      Rattilukon pois saamisesta sen verran että älä rynkytä sitä rattia. Käännät avainta ja kun huomaat että rattilukko on päällä niin sitten riittää että sitä rattia kääntää jompaan kumpaan suuntaan. Avainta täytyy kaiketi hiukan "päästää takaisin" eli et väännä sitä koko ajan ihan täysillä vasten rattilukon pykälää. Kun olet kääntänyt rattia niin hellitä hiukan otetta siitä avaimesta ja sen jälkeen väännät avaimesta uudestaan. Jos lukko ei lähtenyt pois niin ehkä rattia pitää kääntää hieman enemmän mutta mitään tarvetta ei ole vääntää sitä hampaat irvessä.

      En nyt sano ihan varmaksi miten tuossa täytyy tehdä kun se tulee niin luonnostaan ettei itse tapahtumaan enää kiinnitä sen kummempaa huomiota.

      • Anonyymi

        rattilukko menee itsestään päälle heti kun irrotan avaimen , en mitenkään sitä rattilukkoa laita päälle , ei se ratti liiku mihinkään kun yritän käynnistää vaan on täysin jumissa , ajan kanssa se irtoaa ja saan virran päälle . pakkasella on eniten harmia ,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        rattilukko menee itsestään päälle heti kun irrotan avaimen , en mitenkään sitä rattilukkoa laita päälle , ei se ratti liiku mihinkään kun yritän käynnistää vaan on täysin jumissa , ajan kanssa se irtoaa ja saan virran päälle . pakkasella on eniten harmia ,

        Kun menet autoon et käynnistä sitä vaan avaat lukon.
        *Kevyesti* heilutat rattia edestakaisin niin paljon kuin se heiluu. Kun ratti heiluu käännät *kevyesti* avainta lukossa. Lukko ei aukea avaimella vaan ratin liikkeellä ja avaimella.
        Minkäänlaista voimaa ei saa tarvita.

        Sitten seuraa käynnistys.

        Rattilukko on ainoa kunnon lukko autossa ja sitä tulisi käyttää aina pysäköidessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun menet autoon et käynnistä sitä vaan avaat lukon.
        *Kevyesti* heilutat rattia edestakaisin niin paljon kuin se heiluu. Kun ratti heiluu käännät *kevyesti* avainta lukossa. Lukko ei aukea avaimella vaan ratin liikkeellä ja avaimella.
        Minkäänlaista voimaa ei saa tarvita.

        Sitten seuraa käynnistys.

        Rattilukko on ainoa kunnon lukko autossa ja sitä tulisi käyttää aina pysäköidessä.

        Jos joku varastaa auton niin itsehän he laittavat sen rattilukon päälle kun ensimmäisen kerran kääntävät rattia joten miksi muka pitäisi itse laittaa päälle?


    • estävä laite

      Ensinnäkin on oikein kytkeä luvattoman käytön estävälaite. ajon päätteeksi. Senhän kytket, sammutettuasi moottorin ja otettuasi virta-avaimen pois lukosta, kääntämällä rattia jompaan kumpaan suuntaan kunnes se lukkiutuu. Kääntäessäsi ohjausta lukkoon joustavat eturenkaat pyrkien palauttamaan ohjauksen suoraan aiheuttaen samalla kuormituksen lukon säpelle. Avatessasi lukkoa, käännä rattia aivan vähän siihen suuntaan mihin se kääntyy, älä kuitenkaan liikaa jolloin säppi kuormittuu vastakkaiseen laitaan. Kokeile kääntää avainta herkästi samalla kun käännät hieman (so. 1-2 mm.) rattia niin huomaat avaimen kääntyvän. Älä pelkää moottorin sammumista, lukko ei lukkiinnu ellet ota avainta pois lukosta

    • Tipitii

      Rattilukon mysteeri selvis. Mun avain oli niin kulunut, ettei siksi kääntynyt kunnolla virta-
      lukossa. Nyt otin vara-avaimen käyttöön ja nyt
      ei tartte enää rynkytellä:)

    • Ratia ei tarvise rynkyttää, avaimen työntää sen verran kun vähän otta kiin sen jälkee vähä pyöritää ohjaus pyörää avain menee paikoilleen, elle mene on syytä vähä öljutä avainta että liukastuu heilutella avain pesässä.

    • Anonyymi

      Miksi kaikkien autojen ohjekirjassa ei tuosta rattilukosta edes kerrota?

    • Anonyymi

      Oot suorittanut kortin CAP-autokoulussa?

    • Anonyymi

      Pitkällisestä hartialukosta seuraa että pää tulee kipeäksi. Ei naurata.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko varattu minulle?

      Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      260
      10977
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      128
      6952
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

      Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      95
      5623
    4. Vanhempi mies

      Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      34
      4956
    5. Noloa että kaipasin sinua

      Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      52
      4221
    6. Minne sä aina välillä joudut

      Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      3769
    7. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      61
      3474
    8. On niin vaikea olla lähelläsi

      En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3422
    9. Nyt peukut pystyyn

      Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      2908
    10. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      58
      2680
    Aihe