jouluvalot...aaaargh!!!

tyyppi

Mikä ihme saa ihmiset nyt jo polttamaan jouluvaloja...aika naurettavan näköstä ku jouluvalot palaa pitkin kaupunkia lokakuussa! Haloo Porilaiset...

76

18405

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tähtitoimittaja ejk

mutta kun ne sammutetaan vasta juhannuksen tienoilla, arggg.

• Haamu kuopasta

huomasin muutama vuosi sitten asunnon, jossa joulukuusi oli sisällä vielä huhtikuun lopulla, kauniisti koriteltuna ja kynttilät tuikkien.
        Oli sellainen harmaa, sateinen, aikainen aamu ja olin vähällä ajaa kolarin, kun huomasin vuodenaikaan sopimattoman näyn.
        Ehdotan lakia joka kieltää jouluvalot kuuset tammikuun ja marraskuun lopun välillä.
        Kuka olisi maksanut kolarin kustannukset jos olisin edelläajavan perään kajauttanut.
        Olisin vaatinut korvauksia kuusta asunnossaan kasvattavalta kansalaiselta.

• tukkusutija
        Haamu kuopasta kirjoitti:

huomasin muutama vuosi sitten asunnon, jossa joulukuusi oli sisällä vielä huhtikuun lopulla, kauniisti koriteltuna ja kynttilät tuikkien.
        Oli sellainen harmaa, sateinen, aikainen aamu ja olin vähällä ajaa kolarin, kun huomasin vuodenaikaan sopimattoman näyn.
        Ehdotan lakia joka kieltää jouluvalot kuuset tammikuun ja marraskuun lopun välillä.
        Kuka olisi maksanut kolarin kustannukset jos olisin edelläajavan perään kajauttanut.

on joulutähti ollut papinkammarin akkunassa vuosikausia. uusi lamppu siihen vaihdetaan adventtina, ja se syttyy, kun ilta tummuu ja sammuu päivän valoon. ja tuikkii, kunnes langat palavat.

• miumau

mutta mullapa oli eräänä vappuna pihalla talven joulukuusessa vappuilmapallot ja naapureila oli tosi hauskaa

• peke

Aivan samaa mieltä, pitäisi olla laki joka kieltää kaiken maailman jouluvalot, joulukoristeet sekä tavaratalojen joulumusiikin ennen marraskuuta ja tammikuun jälkeen. Täs ois karpelalle lakiehdotus jota vois jopa pitää oikeana, toisin kun se edellinen

• pääsiäistipu
        peke kirjoitti:

Aivan samaa mieltä, pitäisi olla laki joka kieltää kaiken maailman jouluvalot, joulukoristeet sekä tavaratalojen joulumusiikin ennen marraskuuta ja tammikuun jälkeen. Täs ois karpelalle lakiehdotus jota vois jopa pitää oikeana, toisin kun se edellinen

munat pitäis pitää piilossa toukokuusta maaliskuuhun

• joulumusa pyllyyn
        peke kirjoitti:

Ennen marraskuuta???? Että sitä viittis kuunnella koko marraskuun joulumusaa kaupassa? Yöks. Sanotaan, että viikko ennen joulua sitä vois soittaa ja sit toosat kiinni. Eniten ajattelen kaupan myyjiä. Ajatelkaa nyt ku samat vonkumiset jatkuu päivästä toiseen - kyllä pitää olla hyvä mielikuvitus, että pysyy iloisena töissä. Otan osaa, aamen.

• En oo possu
        joulumusa pyllyyn kirjoitti:

Ennen marraskuuta???? Että sitä viittis kuunnella koko marraskuun joulumusaa kaupassa? Yöks. Sanotaan, että viikko ennen joulua sitä vois soittaa ja sit toosat kiinni. Eniten ajattelen kaupan myyjiä. Ajatelkaa nyt ku samat vonkumiset jatkuu päivästä toiseen - kyllä pitää olla hyvä mielikuvitus, että pysyy iloisena töissä. Otan osaa, aamen.

Se porsaita oomme kaikki oomme kaikki...ei ainakaan oo mun mielimusiikkia.

• Rudi

Toisaalta voihan autonvalojakin kutsua jouluvaloiksi jos siltä tuntuu. Ja niitä prkl poltetaan läpi kesän.
      Kyllä tästä selvitään. Hengitä vaikka pussiin.

• Kännykansalainen

Voisikos se olla niin, että ihmiset tarvitsevat niitä valohoidoksi? Ei raaski / viitsi ostaa kalliita ja rumia komootteja kotiinsa sisustusta pilaamaan.
        Tai sitten kyseessä voisi olla sellainen -addict to jouluvalo- tyyppinen riippuvuus?

Hmmm, oli niin tai näin, mutta tässäkin tapauksessa liika on liikaa.

• Angiina

... vaan tänne Pekingiin. Täällä voisit polttaa sen toisenkin hiasi, sillä monissa länsimaalaisille tarkoitetuissa kaupoissa roikutetaan pölyisiä joulupukkeja ja vilkkuvia valoja varmuuden vuoksi ympäri vuoden. Muutama viikonloppu sitten, kun olimme lounaalla pienessä libanonilaisessa ravintolassa, jonka ulkomaalainen pitäjä ei juuri silloin sattunut olemaan sisätiloissa. Olimme ainoat asiakkaat. Ja kun paikalliset työntekijät huomasivat pitkänokkien saapuneen, he laittoivat meitä miellyttääkseen sen Valkea joulu -biisin levylautaselle. Se oli oikeastaan aika liikuttavaa.

• Masse setä

kyynel jos toinenkin sedänkin poskelle tulla, jos radiossa alettaisiin jo näihin aikoihin joululauluja soitella.

• papu
        Masse setä kirjoitti:

kyynel jos toinenkin sedänkin poskelle tulla, jos radiossa alettaisiin jo näihin aikoihin joululauluja soitella.

Olenpa kuullut jo ensimmäisen joululaulun radiosta. Pikkasen liian aikaseen,lapsetkin vähän ihmeissään.

• Taatto

Hyvä niin. Yksityisellä puolella arvostan hillittyä harmoniaa. Valoletkut on hirvityksiä.

• Hämeenkylään

jos tahdotte joulunaikaan nähdä punaista, ajakaa Hämeenkylästä Linnaisiin tai päin vastoin.Ette voi olla huomaamatta matkan varrella ihme taloa, joka loistaa kuin lentokenttä.Nappivalot vilkkuvat sateenkaaren väreissä.Ensin ajattelin,että siinä on kauppa,mutta ei.Pikku talo se vaan.Ja vilkkuuuuuuuu

• ehkä bileet
        Hämeenkylään kirjoitti:

jos tahdotte joulunaikaan nähdä punaista, ajakaa Hämeenkylästä Linnaisiin tai päin vastoin.Ette voi olla huomaamatta matkan varrella ihme taloa, joka loistaa kuin lentokenttä.Nappivalot vilkkuvat sateenkaaren väreissä.Ensin ajattelin,että siinä on kauppa,mutta ei.Pikku talo se vaan.Ja vilkkuuuuuuuu

Ehkä niil on koko aika bileet ja ilmottavat siitä valoilla - ei tarvi lähetellä kutsuja jatkuvasti.

• ...

Kylläpä on kauheaa! On se kumma kun kunnon ihmisiä kidutetaan jouluvaloilla! Olen taas ylihuomenna lähdössä Afrikkaan joten täytyypä oikein tulostaa tämä keskustelu heille mukaan, että älyävät lakata valittamasti Aids:ista ja puhtaan veden puutteesta! Toiset sentään joutuvat kärsimään jouluvaloista! Hankkikaa elämä!

• Tonttu

Juuri näin asia on,niinku kirjotit.
        Eikö tosiaan ole muuta ajateltavaa ko naapurin jouluvalot,kukin taaplaa tyylillään.
        Laittaa valot se joka haluaa ja olkoot muut laittamatta,sillähän siitä pääsee!!!!

• tyyppi

Joopa joo, en todellakaan ihan tota tarkottanu tällä keskustelun avauksella. Ei mun elämä todellakaan kaadu siihenettä jotku polttaa jouluvaloja, mutta tuskin ne siellä afrikassakaan elää vaan päivitelläkseen kuin huonosti niillä menee...kaippa neki elää päivä kerrallaan ja jaksavat iloita elämän pienistä asioista! Anteeksi jos keskustelun avaus loukkasi jotenkin!!!

• tyyppi
        Tonttu kirjoitti:

Juuri näin asia on,niinku kirjotit.
        Eikö tosiaan ole muuta ajateltavaa ko naapurin jouluvalot,kukin taaplaa tyylillään.
        Laittaa valot se joka haluaa ja olkoot muut laittamatta,sillähän siitä pääsee!!!!

No eipä sullakaan taida olla parempaa tekemistä ku kommentoida toisten viestejä...sanoin vaan oman mielipiteeni, johon mielestäni kaikilla on oikeus, jopa minulla vaikken jouluvaloista lokakuussa pidäkään!

• ...
        tyyppi kirjoitti:

Joopa joo, en todellakaan ihan tota tarkottanu tällä keskustelun avauksella. Ei mun elämä todellakaan kaadu siihenettä jotku polttaa jouluvaloja, mutta tuskin ne siellä afrikassakaan elää vaan päivitelläkseen kuin huonosti niillä menee...kaippa neki elää päivä kerrallaan ja jaksavat iloita elämän pienistä asioista! Anteeksi jos keskustelun avaus loukkasi jotenkin!!!

Ei todellakaan Afrikassa päivitellä miten huonosti heillä menee, lähinnä me länsimaalaiset päivittelemme, että miten he jaksavat pysyä niin positiivisina, vaikka elämä on toisinaan niin raskasta. Ei avauksesi loukannut,mutta ärsytti, kun täällä Suomessa kitistään kaikesta turhasta. Eikä oikeastaan niinkään edes sinun viestisi, vaan osa noista vastauksista.

Sitä paitsi minustakin on vähän kummallista, että nyt jo on jouluvaloja, mutta synkkänä syksynä ne näyttävät kauniilta ja piristävät. Tosin ehkä joulu olisi vähän spesiaalimpaa, jos niitä ei käytettäisi kuutta kuukautta.

• julli

Nii, aletaan seuraavaksi pohtimaan tshernobylin uhreja, kuolleita ja eläviä, tai sit hiroshiman pommituksen uhreja ja säteilyvaikutukseen sairastuneita. Eiköhän pidetä keskustelu siinä mihin se on tarkoitettu eikä mennä tällaisiin ääripään juttuihin. Jos joku kirvaa bensan hintaa asemalla niin menetkö sille kertomaan afrikan aids-potilaista. En sano että asia ei olisi tärkeä, mutta ei siihen tarvi joka asiassa vedota.

• tyyppi
        ... kirjoitti:

Ei todellakaan Afrikassa päivitellä miten huonosti heillä menee, lähinnä me länsimaalaiset päivittelemme, että miten he jaksavat pysyä niin positiivisina, vaikka elämä on toisinaan niin raskasta. Ei avauksesi loukannut,mutta ärsytti, kun täällä Suomessa kitistään kaikesta turhasta. Eikä oikeastaan niinkään edes sinun viestisi, vaan osa noista vastauksista.

Sitä paitsi minustakin on vähän kummallista, että nyt jo on jouluvaloja, mutta synkkänä syksynä ne näyttävät kauniilta ja piristävät. Tosin ehkä joulu olisi vähän spesiaalimpaa, jos niitä ei käytettäisi kuutta kuukautta.

toi lähinnä oli just munkin ajatukseni koko asiassa että joulu itsessään ei tunnu enää kohta miltään jos sitä hehkutetaan 2kk etukäteen ja kaupat pursuaa joulukamaa jo nyt, hyvä ettei sittarin käytävällä pukki kävele vastaan. mutta hyvää jatkoa sulle...

• tähtitoimittaja ejk
        tyyppi kirjoitti:

toi lähinnä oli just munkin ajatukseni koko asiassa että joulu itsessään ei tunnu enää kohta miltään jos sitä hehkutetaan 2kk etukäteen ja kaupat pursuaa joulukamaa jo nyt, hyvä ettei sittarin käytävällä pukki kävele vastaan. mutta hyvää jatkoa sulle...

ei huvita kuunnella joulurallatuksia lokakuussa, eikä muutakaan. Kohta kai kuullaan Petteri Punakuono juhannusaattona. Onhan joulusesonki kaupoille tärkeä, suuri osa vuoden liikevaihdosta, mutta tolkku pitäisi olla talkkunan syönnissäkin.

Ja viimeistään vappuna haluaisin mennä kiskomaan jouluvalot pois joka ainoasta puskasta minkä näen, ihan riippumatta siitä onko Afrikassa nälänhätä vai ei.

• on ihmisten vika

Aids kuten jouluvalotkin on ihmisten vika. Ei ne ole sellainen asia, joka vaan tulee ja jolle ei voi mitään.

Juomavesi taas puolestaan...ok, pahempi juttu kuin jouluvalot, mutta meillä on omat ongelmamme, afrikassa omansa. Meillä on paljon melua, sähköä ja valoa, jotka kyllä voivat rassata ihmistä siinä missä joku muukin ongelma.

Hyvää matkaa afrikkaan, mutta elä luule, pliis, että vain heillä siellä on ongelmia.

• tosi hyvä
        tyyppi kirjoitti:

Mun mielestä tämä jouluvalokeskustelu on tosi hyvä ja aiheellinen. Kyllä muista puutteista voi keskustella jos tykkää, mutta täällä voi puhua tästä asiasta.

Sitäpaitsi ei pidä unohtaa sitä, että vaikka sähköä jonkun mielestä riittääkin, niin kaikki härveli, mikä toimii sähköllä, kuluttaa sitä kuitenkin vääjäämättömästi. En tajua, miksi ei voisi jakaa asioita hyödyllisiin ja hyödyttömiin, ja velottaa hyödyttömästä käytöstä enemmän (hyödytön=jouluvalo), ettei sit tarvis itkee, kun meillekin todella tulee ongelmia sähkön tuotannon kanssa.

• että jospa
        tähtitoimittaja ejk kirjoitti:

ei huvita kuunnella joulurallatuksia lokakuussa, eikä muutakaan. Kohta kai kuullaan Petteri Punakuono juhannusaattona. Onhan joulusesonki kaupoille tärkeä, suuri osa vuoden liikevaihdosta, mutta tolkku pitäisi olla talkkunan syönnissäkin.

Ja viimeistään vappuna haluaisin mennä kiskomaan jouluvalot pois joka ainoasta puskasta minkä näen, ihan riippumatta siitä onko Afrikassa nälänhätä vai ei.

Aika mielenkiintoista, että jospa vaikka kaikki jouluvaloihin kulutettu raha ja sähköenergia vietäisi afrikkaan? No, siellä on niin paljon ihmisiä ja niin paljon ongelmia, että eipä taitaisi kovin moni meidän sähkörahoilla siellä syödä. Ikävä kyllä.

• veetä

sä teet jossain afrikassa ku suomes aletaan valmistautuu jouluun tai oikeesti ékaks pikkujouluun? no pistä tonttuhattu mustaan kiharaiseen päähäs ja oo onnellinen. hauskaa joulua?

• myyjä

Lueppa valojen laatikon kyljestä, ne on ulkovaloja suurin osa, eikä jouluvaloja.

• Kaamos

Pimeys saa ihmiset sytyttämään valot - olkoon tarkoitus mikä tahansa. Nostin minäkin kynttelikön esiin. TAHDON turvallista
        valoa joka on pientä ja rauhoittavaa kun on pimeä.

• Inkku

Jos vähän miettis niin juuri nythän niitä
        valoja kaivataan kun on pimeä ja lumi
        puuttuu. Käypä etelän lomakohteissa niin
        kaikkialla pimeät illat valaiseen mitä
        kauneimmat ulkovalot ( mielellään kirkkaat
        sellaiset ) - eikä kenenkään tule mieleen
        nimittää niitä jouluvaloiksi

• valoja

Mä rakastan niitä oon jo kaivanu ne kaikki kaapista vähän lähemmäs mutta en vielä ole laittanut ikkunaan, sittenku ekan kerran sataa lunta ni laitan. ja viimeistään marraskuussa. ne on vaan ihanat. ja joulu on ihana ku saa antaa hyvää mieltä kaikille ja kaikkien pitää se yksi ilta olla sovussa. mä vaan rakastan joulu valoja niitten tuomaa hyvää mieltä ja joulun odotusta.

• on hyvällä tuulella

Tekopyhät ja maanisdepressiiviset on hyvällä tuulella ja antavat hyvää mieltä jouluna. Kivaa. Jos vaikka vähän useammin vois ajatella sitä hyvän mielen toivottamista? Vois tarvita vähemmän sitä rahalla ostettavaa tuiketta...?

• tätskä35

Joulun odotus on aina yhtä mukavaa aikaa.Valot kuuluvat jouluun.Kyllä minäkin pikkuhiljaa alan kaivella valoja komeron perältä.Tuntuu joskus,että monet puhuvat negatiivisesti joulusta,vaikka itseasiassa ovat ihan vauhkona joulua laittamassa.Kaikkea kun ei välttämättä kehtaa tunnustaa.Mutta jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen,oli sitten kyse joulusta tai jostain muusta.

• tyyppi
        tätskä35 kirjoitti:

Joulun odotus on aina yhtä mukavaa aikaa.Valot kuuluvat jouluun.Kyllä minäkin pikkuhiljaa alan kaivella valoja komeron perältä.Tuntuu joskus,että monet puhuvat negatiivisesti joulusta,vaikka itseasiassa ovat ihan vauhkona joulua laittamassa.Kaikkea kun ei välttämättä kehtaa tunnustaa.Mutta jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen,oli sitten kyse joulusta tai jostain muusta.

No itse en vihaa joulua...enkä kuulu silti joulun vouhottajiin...Ei olla moneen vuoteen osteltu perheen ja ystävien kanssa ostettu joululahjoja lainkaan, koska ollaan yhdessä asiaa mietitty ja koettu se aikas turhaksi asiaksi. Vaikeeta se on kaikille osata mieleistä lahjaa hankkia ja rahaakaan ei ylenmäärin ole. Lapsille kyllä ostetaan aina muutama paketti. Ollaan sitten vaan lähinnä syöty hyvin ja vietetty muuten aikaa yhdessä, koska siihen ei vuoden aikana muuten ole kovasti mahdollisuutta.

• Siili Suhonen

Mikäs sitten olisi hyvä aika laittaa harmittomat ulkovalot parvekkeelle tai pihapuuhun? Jos haluaa ajatella naapureitaan...

• olisi

tunnelmallisempaa kun istuskella lasitetulla parvekkeella jossa palaa kynttilälyhty ja sellane tallilyhtysarja? mä ainaki poltan niitä kera hyvän musiikin ja lasillisen viiniä ja eikä unoheta ystäviä.
      Mut et oo tainu käydä vielä tänä syksynä isommis kaupois, usko tai älä mut citymarket myy jo niitä oikeita jouluvaloja ja muuta joulu krääsää.

• tunnelmavalaistusta

Onko tosiaan niin, että sinulla ei ole mitään oikeita ongelmia mistä valittaa, pitää sitten valittaa valoista!!!

Tiedoksi sinulle, että on olemassa myös erilaisia sisustusvaloja ja ne kaikki eivät ole hehkulamppuja tai loisteputkia katossa! Suomi on tietysti aina niin pieni ja ahdasmielinen, että pieniin aivoihin ei mahdu muuta ajatusta. Kun ei muunlaista valaistusta ole tottunut näkemään kuin jouluna tai joulun aikaan, niin tottakai ne on "jouluvaloja"!!!

"Niin täällä on aina ollu"

Just

Itse rakastan kaikenlaisia ja -kokoisia valoja, kuin pelkästään niitä typeriä hehkulamppuja! Valoja ja kynttilöitä pimeisiin iltoihin, mitä enemmän, sen parempi!

Jee, joulu ympäri vuoden!!!

• tyyppi

Itse asiassa olen erittäin onnellinen ettei mulla ole sen suurempia "ongelmia", kuin jouluvalot. Sulla tuntuu olevan sitäkin enemmän. Mulla ei ole mitään jouluvaloja vastaan, esitin vain mietteeni jouluvalojen aikaisesta polttamisesta...pointti tässä koko hommassa oli se,että joulusta itsestään menee hohto "valon juhlana" jos jouluvaloja poltellaan ympäri vuoden. Ja mulle ne tosiaan on jouluvaloja, koska eipä niitä juhannuksenakaan oo ollu tapana poltella! Hauskaa joulunodotusta!

• pimeyteen kyllästynyt
        tyyppi kirjoitti:

Itse asiassa olen erittäin onnellinen ettei mulla ole sen suurempia "ongelmia", kuin jouluvalot. Sulla tuntuu olevan sitäkin enemmän. Mulla ei ole mitään jouluvaloja vastaan, esitin vain mietteeni jouluvalojen aikaisesta polttamisesta...pointti tässä koko hommassa oli se,että joulusta itsestään menee hohto "valon juhlana" jos jouluvaloja poltellaan ympäri vuoden. Ja mulle ne tosiaan on jouluvaloja, koska eipä niitä juhannuksenakaan oo ollu tapana poltella! Hauskaa joulunodotusta!

Ja eikun taas valoja ripustelemaan ihmisten kiusaksi. Näin pimeimpään aikaan kun ei ole luntakaan, on tosi kiva kiusata ihmisiä polttelemalla erilaisia soihtuja,kynttilöitä ja muita tuikkuja ihan vaan muiden kiusaks. Enhän niitä itselleni toki, täällä pimeässä kukaan mitään halua nähdä,onneks kunnan sähkötkin pätkii jatkuvasti,niin saa olla ja murjottaa ihan rauhassa. valoja poltankin aina pihalla muiden kiusaksi ja onpa taas naapurilla ja ohikulkijalla jutun juurta kun hullu naapuri polttaa ties mitä valkeita omalla pihallansa. Ja sille joka oli ajaa autolla päin seinää kuusen takia,me hoitoon, oksentavia räkä poskella kulkevia yökötyksiä kulkee kadut pullollaan ja sä järkytyt joulukuusesta,haloo.

• Tuohihattu

Minä poltan juhannuskokon aina jouluna, ei ole palohälytystila voimassa juuri koskaan. Juhannuksena voi poltella sitten jouluvaloja ja hyvin menee mutta menköön

• Laate

mulla palanut jo kolmevuotta...aina vaan led-lamput kestää....sähkökynttelikin vielä ikkuna-
      laudalla ja joulutähtikin palaa makkarissa...
      etkös sinäkin toivonut pienenä...olispa joulu ainainen.....

• tyyppi

Kuten olen jo monessa viestissäni maininnut, niin mielestäni joulusta menee kaikki hohto ja ainutlaatuisuus jos jouluvaloja poltetaan koko ajan...Se on vaan arkipäivää niin ku töissä käynti ja imurointi...ja sitä mä en halua.

• Jeffa

Sanovat jehovan todistajat.

• Johanna

No ei ihan vielä...ja mielestäni vähä turhan aikasta valoille, mutta toisaalta!! Miettikää nyt, miksi me poltetaan hulluna valoja ja kynttilöitä valosaan aikaan kun on lumi maassa, eikä synkkänä syksynä ole mitään valasemassa...??

Itseä ei kyllä häiritse valot, olipa sitten joulu tai juhannus...ei ainakaan niin paljon kuin kaupassa soivat joululaulut marraskuun alusta alkaen!

• poltellaan

Vähästä se menee ihmisen hermot,niinku just jouluvaloista. Mä ainakin poltan kaikkia mahdollisia valoja näin pimeimpään aikaan. Onko jossain kielletty valot,vai onko kaupunkilaisilla yksinoikeus valoihin. Ihania tuikkuja,kynttilöitä ja Erilaisia roihuja pihat täyteen näyttää pimeellä tosi hienolle. Mites noi hautakynttilät arvaaks niitä enää viedä olleskaan,kun oon aina syksy pimeillä vieny äidin haudalle ,ettei vaan sun jouluvalo tunnelmas kärsi siitäkin. pah

• valofani

Hei, haloo!

Nythän niitä valoja pitää polttaa, kun on pimeää ja synkkää. Mitä iloa niistä sitten tammikuussa enää on? Ja miksi niitä ylipäänsä pitää sanoa jouluvaloiksi? Valot kuin valot!

• jokinen

Sananlaskukin sanoo: "Pieniä on tuikut jouluvaloiksi."
        Hommaan joulukuuseen tuhatvattiset halogeenivalot. Istu ja pala!

• Valoa elämäänne!!

Miten teillä riittääkin energiaa ja aikaa kyttäillä mitä toiset ihmiset tekee ja milloin?? Eläkää omaa elämäänne, tässä ja nyt!! Se on ihanaa kun sen oivaltaa!! Ihanaa ja jouluvaloista aikaa teille kaikkille!!

• Päivänsäde

Itse laitan valoja en "jouluvaloja" marraskuun puolivälin jälkeen parvekkeelle, koska on niin pimeää ja synkkää. Valot piristävät kummasti.

• Purkaamo

Että ne vihreät ja siniset ja punaiset valoletkut pitäisi lailla kieltää. Onko mitään kamalampaa kuin pieni parveke, jossa on kukkaritilään ripustettu viisi vuotta vanha auringonvalosta haalistunut veloletku. etenkin kun ripustus on tehty "hälläväliä"-meiningillä, eli saunakaljoissa viskattu siihen ritilään roikkumaan.. karseeta.

Näinpä viime joulun ayhden kerrostalon, jonka parvekkeilla oli AINOASTAAN niitä originaaleja kullanhohtoisia jouluvaloja. Sen kerrostalon ohi oli mukava aina ajaa, kun jouluinen tunnelma huokui talosta.... Ties vaikka niitäkin jouluvaloja saunakaljoissa olisikin ripustettu, miten vaan.. oli kuitenkin tehty tyylillä.

Itse ripustelen joulukuun puolessa välissä. Sitten kun joulunodotus kunnolla alkaa. Muutenkin ostelen lahjat ja muut siinä vaiheessa vasta...

• Masse setä

Silloin, kun on onnistunut pääsemään kauas asutuskeskuksien valoista ja on ihan pimeää, niin silloin sen vasta huomaa, miten paljon tähtiä onkaan taivaalla.
        Tai jos ainoa valonlähde on kuu, joka pistää hangen kimmeltämään.

Siinäpä sitä on jouluvaloa kerrakseen.

• Päivänsäde
        Masse setä kirjoitti:

Silloin, kun on onnistunut pääsemään kauas asutuskeskuksien valoista ja on ihan pimeää, niin silloin sen vasta huomaa, miten paljon tähtiä onkaan taivaalla.
        Tai jos ainoa valonlähde on kuu, joka pistää hangen kimmeltämään.

Siinäpä sitä on jouluvaloa kerrakseen.

Marraskuu on etelässä useimmiten musta, jolloin ei ole lunta vain pimeää. Olen asunut puolet elämästäni maalla ja vanhempani asuvat edelleen, joten tiedän mitä on kaupungin ulkopuolella. Itse en pidä värillisistä ulkovaloista. Kynttilät tuovat myös tunnelmaa.

• MaanMatonen

Mie en saa joulupukkii.
      Mie en saa lahjoja.
      Mie en saa kinkkuu.
      Mie en saa lanttulaatikkoo.
      Mie en saa porkkanalaatikkoo.
      Mie en saa joulukorttii.
      Mie en ala mittää.
      Mie en saa porilaisii.

• pimeys masentaa

Kynttilät ja lyhdyt ei kuulu vain jouluun. Nyt on kaikkein pimein aika; valotuikut piristävät kummasti. Tonttu-, poro-, kuusi- j.n.e. aiheet kyllä jättäisin jouluaikaan. Olisi kurja kyllästyä niihin jo ennen varsinaista joulun juhlaa. Sama pätee esim. joulumusiikkiin. Eli hyvän maun rajoja voisi kunnioittaa.

• Nykyaikanen

Jep, on olemassa myös valoja/valosarjoja kokovuotiseen käyttöön. Valot piristää näin pimeänaikaan. Et ole tainnut käydä etelänmaissa; joissa on tapana laittaa valosarjoja palmujen yms. ympärille sekä katujen ylle. Eikä ne vietä joulua. Siis haloo pahvi!

• Maxelle

Kyllä joulu vois olla vaikka joka päivä
      -illoista ja öistä puhumattakaan?

hih

• Joulu ainainen =)

Totta, voisi olla vaikka joulu ainainen niillä, jotka tykkää. Tietenkin itse en nyt ihan tykkää ainaisesta joulusta, mutta kaikki ihmiset ovat yksilöitä ja kukanenkin tykkää eri asioista. Minun puolesta kaikki saavat elää ja tehdä, miten haluavat. Vaikka itse tykkäänkin jouluvaloista ja antaisin ne palaa tietyn ajan, niin kuitenkin poltelkoo kuka vain haluaa, vaikka jouluvaloja kesään asti. Mutta eihän meidän ole pakko niihin niin kiinnittää huomiota. Teemmehän mekin omia päätöksiä kautta elämän ja eihän kaikki aina tykkää, mutta mitäs pienistä. Olkaamme kaikki onnellisia ja älkää kiinnittäkö turhiin asoihin huomiota, se vie vain turhaan energiaa! Iloista joulun odotusta! =)

• Maxelle
        Joulu ainainen =) kirjoitti:

Totta, voisi olla vaikka joulu ainainen niillä, jotka tykkää. Tietenkin itse en nyt ihan tykkää ainaisesta joulusta, mutta kaikki ihmiset ovat yksilöitä ja kukanenkin tykkää eri asioista. Minun puolesta kaikki saavat elää ja tehdä, miten haluavat. Vaikka itse tykkäänkin jouluvaloista ja antaisin ne palaa tietyn ajan, niin kuitenkin poltelkoo kuka vain haluaa, vaikka jouluvaloja kesään asti. Mutta eihän meidän ole pakko niihin niin kiinnittää huomiota. Teemmehän mekin omia päätöksiä kautta elämän ja eihän kaikki aina tykkää, mutta mitäs pienistä. Olkaamme kaikki onnellisia ja älkää kiinnittäkö turhiin asoihin huomiota, se vie vain turhaan energiaa! Iloista joulun odotusta! =)

Elä ja anna naapurisinkin poltella valojaan.

• lumileopardi

Olipas hauskaa lukea nää kymmenet viestit läpi.. =) Ite ainakin ymmärtäisin, että keskustelun avaus tarkoitti nimenomaan noita "jouluvaloja" eli niitä kaikenmaailman väreissä vilkkuvia tai loistavia hirvityksiä! Kuka ihme on saanut mieleensä keksiä ne kammottavat valokaapelit, jotka loistavat räikeää pinkkiä, neonvihreää tai sähkönsinistä!??? :P
        Ne vasta ovat kammoja ja niitä ei saisi polttaa edes joulukuussa!
        Nämä perinteiset värit voivat puolestani loistaa joulukuussa, mutta ei ihan vielä!
        Tähän aikaan vuodesta saa toki polttaa kaikkia mahdollisia tuikkuja, lyhtyjä, kynttilöitä ja luonnon mukaisia vaaleita valoja.. Nehän juuri tuovat tunnelmaa ja lämpöä tähän pimeään vuodenaikaan, eivätkä mitenkään liity jouluun!!!
        Toisaalta saavathan ihmiset poltella omilla pihoillaan ja parvekkeillaan mitä lystääät =), toivottavasti en vaan koskaan joudu sellaisen naapuriksi, jolla parvekkeen kaiteeseen on kiedottu pinkki valokaapeli!! ;)

• Maxelle
        lumileopardi kirjoitti:

Olipas hauskaa lukea nää kymmenet viestit läpi.. =) Ite ainakin ymmärtäisin, että keskustelun avaus tarkoitti nimenomaan noita "jouluvaloja" eli niitä kaikenmaailman väreissä vilkkuvia tai loistavia hirvityksiä! Kuka ihme on saanut mieleensä keksiä ne kammottavat valokaapelit, jotka loistavat räikeää pinkkiä, neonvihreää tai sähkönsinistä!??? :P
        Ne vasta ovat kammoja ja niitä ei saisi polttaa edes joulukuussa!
        Nämä perinteiset värit voivat puolestani loistaa joulukuussa, mutta ei ihan vielä!
        Tähän aikaan vuodesta saa toki polttaa kaikkia mahdollisia tuikkuja, lyhtyjä, kynttilöitä ja luonnon mukaisia vaaleita valoja.. Nehän juuri tuovat tunnelmaa ja lämpöä tähän pimeään vuodenaikaan, eivätkä mitenkään liity jouluun!!!
        Toisaalta saavathan ihmiset poltella omilla pihoillaan ja parvekkeillaan mitä lystääät =), toivottavasti en vaan koskaan joudu sellaisen naapuriksi, jolla parvekkeen kaiteeseen on kiedottu pinkki valokaapeli!! ;)

-ja tylsinä pysyy?

Minusta on ihan samantekevää, mitä naapuri saa päähänsä, olisi vaan hauskaa, kun virittäisi oikein kunnon neonvalaistuksen vaikka ympärivuotisesti.

Pitääkö ihmisten täällä olla aina niin ahdasmielisiä, ettei mitään suvaita?

• vali vali..

Hanki hyvä ihminen elämä!! Eikö enää löytyny mitään muuta valitettavaa, kuin toisten ihmisten teot? Tiedoksesi vain, että valot, joita ulkona poltellaan ovat TALVIVALOJA EI JOULUVALOJA!! Tänä aamuna oli jo aika kova pakkanen, jos et sattunut huomaamaan!!

• lukee "jouluvalot"?

Ainakaan meidän ulkovaloissa ei lue missään, että ne olisivat nimenomaan jouluvalot. Mielestäni ihan hyvin voi jo iltapimeällä laittaa ulkovaloja ja kynttilöitä, ne ovat tosi kauniita pimeällä. Ei muuta kuin joukolla vaan lamput palamaan.

• Angiina

Täältä idästä katseltuna teidän jouluvalokinanne näyttää niin kotoisalta. Suomessa käydessä on aina rentouttavaa kuunnella uutisia ja lukea lehtiä, kun sellainen tasainen ja turvallinen kitinä tulee vastaan kaikkialta. Sitä semmoista alkaa jo kymmenessä diasporavuodessa kaipaamaan, siinä kuin ruisleipää ja Fazerin Sinistäkin.

• 1+1=1000

Tässä avauksessa on melkein 80 kommenttia ja lukijoita kohta 12000. Se tekee n.150 lukijaa/kommentti ja kun ajattelee, että näitä palstallakävijöitä on maksimissaan 30-40, niin mitä tuo lukijamäärä kertookaan? Onko se osoitus luetun ymmärtämättömyydestä, että on käytävä lukemassa viesti uudelleen ja uudelleen aina.

Kävin katsomassa noita suosituimpia avauksia ja samanlaista laskurin naputtelua tuntuu olevan joka puolella.

Vai onko jouluvaloteema sittenkin yksi kiinnostavimmista?

• lumileopardi

tähän lasketa kaikki jotka ainoastaan käyvät kurkkimassa kommentteja...? Niin ainakin itse olen kuvitellut ja kyllähän monet käyvät lukemassa uudelleen mitä omaan kommenttiin on vastattu...! Että siksi lukukerrat niin suuria luulisin..! ;)

• täällä

on yli puolet puskanikkejä? onko aihe jotenkin arka?

• eeva-sisko

kaikki valot palaisivat nyt, niin se olisi minulle yhtä juhlaa. Mies soitti olevansa kotiin lähdösaä. Luonani on kuulemma paras olla.

Muuten, miksi ei voi polttaa "jouluvaloja?"
      Tämähän on pimein aika vuodesta ja kaikki valot - kynttilät ja muut luovat tunnelmaa pimeyden ja harmauden keskelle.

• loistavaa

Kohta voimme ihastella taas kauniita valokaapeleita ihmisten parvekkeilla puissa ja savupiipuissa.Värejäkin on ihan sairaan paljon.Minusta jouluun sopii hyvin tollainen violettinen neonkaapeli kilometrin mittainen.Sen kun kietasee pihakuuseen on naapurit ihan neonvihreinä kateudesta.

• sssssss

Ei niitä nyt pelkästään porissa oo... Ympäri suomea nitä jo ooon nähnyt. Ja mitä se sulle edes kuuluu, jos joku haluaa niitä jo polttaa? Itse laitan marraskuussa, mutta eipä mua se haittaa jos niitä joku jo on laittanut. Onhan nyt jo niin pimeetäkin että ihan kivan näköstä jouluvalojen polttaminen on. Mutta kaikkien oma asia se on. Itse poltan kynttilöitä kesälläkin, eikä se ole ketään haitannut... Miksi siis jouluvalot haittaisi lokakuussa? HUH sun kanssa...

• JokisenEväs

Keräsin talteen kaikki vuoden aikana kertyvät kissanruokapurkit. Taloudessani on kolme kissaa... joten purkkeja kertyi kohtuullinen määrä.

Pesin ne tiskikoneessa ...ja silloin etiketit irtosivat helposti ja purkit jäivät kiiltäviksi.

Lapseni sitten ajankulukseen reijittivät purkit.
      Olivat sellaisia naula ja vasaraikäisiä... eivät vastustelleet, ennemminkin kilpailivat siitä, kumpi pihdistuneen purkin ensin ehtii ottaa.

Ripustimme n. 150 kissanruokapurkkilyhtyä jouluaattona pihan puihin... Jokaiseen laitettiin sisälle palamaan öljykynttilä... sellainen n. 3 vrk:n tuikku...

Projekti vei koko jouluaattoaamupäivän. Mutta, mitäpä muuta voisi jouluaattoaamupäivänä tehdä?... ei ainakaan mitään tuota järkevämpää.

Kolmen päivän jouluvalaistus tuntui juuri sopivalta.

Kävi sitten vielä niin, että naapurin nuori isä tammikuussa kuoli yllättäen. Käytimme noita samoja lyhtyjä valaisemaan kotitien sinä päivänä kun vainajaa viimeistä kertaa käytettiin kotipihalla.

Jos joku kysyy nyt, että mikä on tämän tarinan opetus... niin ehkä se on se, että kun teet jotain, et koskaan voi tietää etukäteen sitä, millaiset mittasuhteet se tekemäsi asia saa..

;))

...keksiiköhän joku jonkun paremman 'opetuksen'
      ...*nauraa*

• Oikea Tonttu!

SIIS JO ON KUMMIA TYYPPEJÄ TAAS LINJOILLA.. Laittaa nyt kielto ettei joku saisi polttaa jouluvaloja lokakuussa ym ym.. En ymmärrä. Ootte kyllä melko ahdas mielisiä. Ei tuo pukki lahjoja jouluna kun tommosii puhutte... antakaa kaikkien jouluihmisten viettää joulua rauhassa jos tykkäävät..Ei teidän oo pakko laittaa ja viettää joulua mutta antakaa muille se rauha.. ÄLKÄÄ PILATKO JOULURAUHAA... Jos jossain tavaratalossa soi joulumusa jo nyt niin älkää menkö sinne kauppaan jos se musa niin ahdistaa! Jotkut ihmiset jotka ovat paljon töissä, joutuvat jo hyvin ajoissa aloittaa joulupuuhat ihan sen takia että kerkeäisi tehdä kaiken. Jotkut taas vaan ihan ovat jo joulumielellä, niinkuin esimerkiksi minä, tonttu kun olen.. jouluvalot ovat yksi ihanimmista asioista. Sulle vielä joka näit joulukuusen jossain talossa ja meinasit kolarin ajaa, niin ihan olis ollut oma vikasi eikä sen kuusen. Jos ois kolari tullu niin oisko sen kuusen pitänyt maksaa sulle korvausta? JOULUJA VAAN KAIKILLE!!! ja olkaa kiltisti, tonttuja kattokaas vilisee jo ikkunoiden alla ja kertoo kaiken kuulemansa ja näkemänsä joulupukille. Kyllä siinä tulis teille varmaan tippa linssiin jos ei se joulupukki aattona tuliskaan.. JOULU ON IHANA JUTTU JA NYT EI OLE YHTÄÄN LIIAN AIKAISTA RIPUSTAA JOULUVALOJA IKKUNAAN... VALOA KANSALLE!!!!!!!
      T. Tonttu

• Andúril

Ällös huoli, kyllä muhamettilaiset maahanmuuttajat ja änkyräkäännynnäiset vielä vaativat jouluvalojen kieltämistä islamia loukkaavana...

• Äiti&t+p

Ei niit o pakko sanoo jouluvaloiks. Vaik pimeen ajan valoiks... Ihanaa, ku ihmiset polttaa. Mä en kyl ite, täytyy myöntää, laita kynttelikköö ennen ku 1.12, mut kyl mä nautin ku muut laittaa! Piristää kummasti, ku tuola pimeessä kävelee. Kauniitahan ne on!!

• eeva-sisko

koko ketjua läpi ja voi olla, että joku muukin on oivaltanut, että syksyllä valot ulkotiloissa ovat aivan ok.
      Samoin sisällä kynttilät luomasa tunnelmaa.
      Eihän niissä ulkona palavissa valoissa taida missään lukea, että "jouluvalot?"
      Meillä on pitkä ja pimeä syys ja talvikausi. Itse laitan ulos valoja jo lokakuun loppupuolella, enkä miellä niitä varsinaisiksi jouluvaloiksi.
      Enemmän minua pimeys ja synkkyys ärsyttää kuin valaistu pihapiiri näinä kamoskuukausina.

• vuodenajat

Riittäisi kolme vuodenaikaa: kevät, kesä ja joulu.
      Sitten vois laittaa jouluvalot syyskuussa ja ottaa pois vappuna.

Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3085
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1342
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1206
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      120
      992
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe