Uskon että tätä palstaa käy lukemassa myös opettajat, joten ajattelin kirjoittaa heille.
Eli asiani koskee lapsia jotka on vilkkaampia kun ehkä moni opettaja toivoisi omalle luokalleen.
Toivoisin että te opettajat hyväksyisitte ne pienet piipertäjät just semmoisenaan kun ne on. Ei kaikkien lasten tarvitsekkaan olla samanlaisia.Ja että kaikki lapset olisivat saman arvoisia teille siellä luokassa, numeroita antaessa, kun tulee jotain lasten välisiä selkkauksia yms..
Ettei aina epältäisiin sitä vilkkaampaa vilperttiä heti kaikesta negatiivisesta jutusta.
Tiedän että myös te olette ihmisiä, ja teilläkin on ne huonot päivät, jolloin homma ei luista.
Valitettavasti olen huomannut että on opettajia jotka ei pidä kaikista oppilaistaan yhtäpaljon ja sen saavat sitten kokea lapset monissa asioissa.
Tuntuu että jos luokassa on joku /jotkut oppilaat vilkkaampia kun toiset, ne on helppo passittaa johonkin tutkittavaksi( on myös ihan tarpeellisiakin tutkittavia). Olisiko totuus että jos opettaja alkaa kyllästyä työhönsä, ammattitaito ei riitä, tai väsyy muuten omien asioiden takia, niin ollankin etsimässä vikaa lapsista??? Ja juoksutetaan turhaan lapsosia sinne tutkimuksiin, mikä on niin lapselle kun lapsen vanhemmille raskasta.
Se on totta myös, että on varmaan paljokin semmoisia lapsia jotka häiritsee "oikeesti" tuntityöskentelyä ja on tarvis tutkituttaa ihan sen lapsen, luokan ja opettajan parhaaksi lapsi.
Opettajissakin on monenlaisia, suurin osa varmaan hyviä ja asiansa osaavia.
Toivoisinkin että te opettajat miettisitte omaa jaksamistaa että milloin olis ylimääräisen loman paikka, jottei lasten tartteis kärsii opettajan pahasta olosta.
Oikein hyvää syksyä teille opet, ja voimia.
Opettajille
33
3887
Vastaukset
- ole ystävällinen
ja kerro, mikä ero on "vilkkaalla vilpertillä" ja "oikeesti häiritsevällä" lapsella. Ettei taas olisi niin, että sinulla on se vilkas, ymmärrystä kaipaava pikkunero ja muilla sitten ne häiriköt?
- äitee4
henkilökohtainen kokemus tällaisesta kohtelusta. Viimeksi kun olin lapseni vanhempainillassa, huomasin taas kuinka vilkkaampien lasten vanhemmat naureskelivat kun opettaja puhui tunti häiriköistä. Hän ei maininnut nimiä mutta pienessä koulussa kaikki tiesivät keistä on kyse.Nämä "vähän vilkkaammat" häiriköivät jatkuvasti, vanhemmille on turha puhua kun heidän lapsensa eivät kuulemma häiriköi. On se kumma kun ei osata katsoa totuutta silmiin ja myöntää kerrankin ongelmat.Kerroppa mistä esim. sinä tiedät mitä lapsesi touhuilee koulussa,lapsi kertoo itse vai? Kyllähän jokainen tietää kuinka lapsi muuttuu kun kotiovi paukahtaa aamulla kiinni.En tiedä millä luokalla lapsesi on mutta jos alaluokilla niin voin sanoa että ylöspäin mentäessä pahenee.On varmaan hyvä että opettaja voi passittaa tutkimuksiin hänhän lapsesta näkee sen puolen mitä vanhemmat eivät.Ei kyllä nyt tule yhtään tapausta mieleen missä opettaja olisi tutkimuksiin passittanut.
- hilkka--
Koulusta puhuttaessa vilkkaus on usein ensisijaisesti vanhempien käyttämä peitenimi häiriköinnille.
- äitee4
hilkka-- kirjoitti:
Koulusta puhuttaessa vilkkaus on usein ensisijaisesti vanhempien käyttämä peitenimi häiriköinnille.
lapset jotka ovat vanhempiensa mukaan vähän vilkkaampia, häiriköivät tunteja eivätkä pysty keskittymään opiskeluun. Mielestäni tällaiset tulisi siirtää omaan "yksikköönsä" jotta muut voivat keskittyä siihen mihin koulussa kuuluukin eli oppimiseen.Nyt tietysti joku saa taas hepulin että lapsia ei saa erotella. Omien lapsieni kohdalla olisin valmis moiseen järjestykseen jos se helpottaa kaikkien työskentelyä. Kuinkahan paljon aikaa tällaiset oppilaat vievät opettajan aikaa? Eräs opettaja sanoi että tunnista menee melkein puolet siihen että oppilaat saadaan rauhoittumaan, ja sehän on väärin että kaikki kärsii.
- 3 x isä
Kolussa ollaan opiskelemassa, eikä hulinoimassa. Jos joku on vilkas tai ei jostain muusta syystä jaksa olla kuten tunneilla kuulluu, niin hän vie mahdollisuuden rauhalliseen opiskeluun, myös niiltä jotka muuten haluaisivat käydä koulunsa kunnolla.
- vika...
Katsopa peiliin häirikön äiti. Itse et ole opettanut lapsellesi tapoja, etkä vaatinut häntä ottamaan toisetkin ihmiset huomioon. Et ole pitänyt hänelle tarpeellista kuria ja itsehillintää - huomioi kirjoitin tarpeellista. Et ole opettanut pojallesi, että joissain tilanteissa ei aina olla huomion keskipisteenä, että joskus ollaan hiljaa ja annetaan toisten olla esillä.
Sitten tulet ja vaadit, että lapsesi saa jatkaa samaa häiriköinti vielä koulussakin ja pilata toisten lasten mahdollisuuden oppimiseen ja rauhalliseen työskentelyyn. Sinä olet itsekäs. Opettajilla ei ole mitään syytä kohdella poikaasi muita helläkätisemmin. Jos ei hoida tehtäviään, ei opi vaan häiriköi, niin miksi ihmeessä hänen pitäisi olla "tasaveroinen" numeroita annettaessa. Eihän hän osaa, kun hänen pitää mellastaa. Ja tuskinpa häntä syyttä syytetään. Älä ole niin sokea.
Toivottavasti opettajilla on sen verran selkärankaa, etteivät anna näiden kotien terroristien jatkaa terrorismiaan luokissakin muiden oppilaiden kustannuksella.- Anonyymi
Adhd ei johdu väärästä kasvatuksesta. Toki sen takia saa nähdä kolmin verroin enemmän vaivaa eträ saa keinot ja tavat miten pitää lapsi tarpeellisessa kurissa, itsehillinnässä ym ym. On kovaa ja ylimielistä sanoa että kaikkien tuntihäiriköinti johtuisi kasvatuksen puutteesta. Itse näen että näissä asioissa kasvatukseen vaaditaan lisää viisautta voimavaroja ja keinoja kun perheissä missä ei välttämättä ole ns nepsyjä ja lapset uskovat kerrasta /kahdesta miten käyttäydytään. Helpommalla pääsee toki kun ei ole erityishaasteita. Mutta olen samaa mieltä siinä että tietenkään ei ole silti oikein eikä oikeutusta lapselle antaa häiriköidä tunnilla vaan sitten tehdään tiiviimpaa yhteistyötä koulun kanssa ja nähdään enemmän vaivaa ja haetaan apuja. Minkään diagnoosin taakse ei tule mennä ja antaa lapsen käyttäytyä miten vaan ja asialle ei saisi naureskella vaan kyllä se tulee ottaa vakavasti ja tehdä parhaansa ja kaiken mitä voi tehdä. Mutta ymmärrän jos itselläsi ei kokemusta näistä niin helppoa on tuomita vanhemmat kun joku häiriköi ja kokea olevansa parempi kuin muut
- vm80
Olen opettaja ja halusin kirjoittaa muuteman minun ajatukseni aiheesta. On totta että opettajilla on paiviä jolloin he kestävät toisilta lapsilta enemmän kuin toisilta. Tähän todennäköisesti on ajauduttu silloin kun sama vilpertti paivä toisensa jälkeen on hankaluuksissa, kiusaa muita ja häiritsee tunteja vaikka kuinka asioita selvitellään lapsen ja vanhempien kanssa. Mitta alkaa täyttymään opettajalla...olemmehan mekin vain ihmisiä. Meidän päätehtävänä on taata jokaiselle oppilaalle työrauha, mukava ilmapiiri ja kunnon oppimisympäristö. JOs sama kaveri heiluu ja huutaa joka päivä se vie oppimisaikaa muilta lapsilta ja pilaa mukavaa ilmapiiriä kun muiden lasten pitää jatkuvasti kuunnella "nalkutusta".
Lasta ei laiteta tutkimuksiin jos lapsi on vain vilkas ja puhelias sekä joutuu sen vuoksi hankaluuksiin mutta osaa käsitellä ongelmia rakentavasti tilanteiden jälkeen ja myöntämään oman osuutensa asiaan. Hälytyskellot alkavat soida jos lapsi jatkuvasti joutuu härnäämisellä ja kiusaamisella kahnauksiin muiden kanssa eikä osaa selvittää asioita tai näe omaa osuuttaan ongelmassa. Silloin lapsella on joitakin "häiriöitä" sosiaalisessa kehityksessä eikä osaa luoda kontakteja muihin kuin "kyynerpäätaktiikalla".- vm80
Voin vain kertoa myös että kuinka turhauttavaa se on opettajallekkin kun yksi tai kaksi lasta vie puolet tuntien ajasta kun luokassa on 25 muuta lasta joiden on oikeus saada opettajan huomio. Päivän jälkeen saa mennä kotiin miettien kuinka muut lapset jäivät taas kerran paitsioon kun luokan vilpertti vei koko open huomion ja ajan. Vanhemmat jotka kokevat omat lapset tottelemattomina kotonva voi olettaa lapsen olevan sitä myös koulussa. Jos omilla vanhemmilla ei ole auktoriteettia tarpeeksi niin tuskin yksi opettajakaan voi ihmeitä tehdä.Eli aina ei ole kyse pelkästään opettajan taidoista "hallita" lasten käytöstä.
- kirjoita
VÄÄRIN! Opettajalla ei saa olla kirjoitusvirheitä, ipana.
- äiti myös
Hieno ja asiallinen kirjoitus. Vilkaskin lapsi on ihminen ja ansaitsee ihmisen kohtelun ja myös minun mielestä maailmaan mahtuu erilaisia ihmisiä. Toiset ovat tosikoita ja toiset iloisia piipertäjiä. Toiset rohkeita ja toiset ujompia. Toiset menevät toisen seläntaakse piiloon ja toinen puolustaa isoon ääneen ystäväänsä...
Ei se vilkas aina häirikkö ole, eikä hänellä aina niitä huonoja tapojakaan ole saatika sitä että opettajille "aukoisi päätä". Ja joskus se vilkkaan häiriköinti tunnilla johtuu yksinkertaisesti siitä, että tunnilla on niin tylsää, kun oppitunnit ei etene, kun luokassa on myös heikkotasoisempia oppilaita ja aika menee heidän opettamiseen. No kuka jaksaa hiljaa istua 45 min ja odottaa että tunti jatkuisi, en minä ainakaan. Että turhaan sitä aina ollaan syyttämässä ja osoittamassa puheliasta ja asiaansa sanovaa lasta. (Ainahan sitten on lisätehtävät, mutta kun niitäkään ei aina keretä antamaan ) No fiksu ja viisas saa häirikön maineen
Minusta myös lapsilla on oikeus mielipiteisiin ja oikeus sanoa, jos ovat eri mieltä kuin opettajat. Ja oikea opettaja osaa vastata lasten kysymyksiin ja perustella eikä heti käskeä olemaan hiljaa tai olla vastaamatta ollenkaan.- weli_wiljami
Tosi on, että tunnilla on tylsää, kun opettaja joutuu opettamaan tyhmempiä oppilaita, mutta siellä on myös tylsää, kun hän joutuu hillitsemään häiriköitä, epäonnistuneen kotikasvatuksen tuloksia, ja ne ovat useimmiten juuri niitä "vilkkaita" lapsia, ainakin vanhempiensa mielestä, jos viimeksi mainittuja lapsensa koulunkäynti yleensäkään kiinnostaa.
Juuri nuo häiriköt, jotka loppujen lopuksi ovat tavallaan sairaita, pilaavat toisten opinsaannin. Ei ole ihme, että nykyään puhutaan jo hyvämaineisista ala- ja yläasteista.
Hyvin kasvatettu lapsi osaa hillitä itsensä eikä möläytä aina näkemyksiään julki, kun osaa olla eri mieltä. - osaa hillitä itsensä
weli_wiljami kirjoitti:
Tosi on, että tunnilla on tylsää, kun opettaja joutuu opettamaan tyhmempiä oppilaita, mutta siellä on myös tylsää, kun hän joutuu hillitsemään häiriköitä, epäonnistuneen kotikasvatuksen tuloksia, ja ne ovat useimmiten juuri niitä "vilkkaita" lapsia, ainakin vanhempiensa mielestä, jos viimeksi mainittuja lapsensa koulunkäynti yleensäkään kiinnostaa.
Juuri nuo häiriköt, jotka loppujen lopuksi ovat tavallaan sairaita, pilaavat toisten opinsaannin. Ei ole ihme, että nykyään puhutaan jo hyvämaineisista ala- ja yläasteista.
Hyvin kasvatettu lapsi osaa hillitä itsensä eikä möläytä aina näkemyksiään julki, kun osaa olla eri mieltä.ei tarkoita sitä, että hänet on kasvatettu hyvin, vaan kyse on tempperamentista ja luonteesta, joka on synnynnäinen. Kai opettaja tuntee "materiaalinsa"?
Lapsi joka häiriköi, ei tarkoita sitä, että hänet on kasvatettu väärin, vaan kyse on tempperamentista ja luonteesta ja usein myös jostain häiriöstä/viiveestä kehiyksessä. Usein myös siitä, että lasta ei ole löytänyt persoonalleen ja taidoilleen sopivaa paikkaa luokassa.
Karmeaa, jos tällainen lapsi hoidetaan sillä, että voi, voi, kun vanhempasi ovat sinut pilanneet. - OKL-opiskelija
osaa hillitä itsensä kirjoitti:
ei tarkoita sitä, että hänet on kasvatettu hyvin, vaan kyse on tempperamentista ja luonteesta, joka on synnynnäinen. Kai opettaja tuntee "materiaalinsa"?
Lapsi joka häiriköi, ei tarkoita sitä, että hänet on kasvatettu väärin, vaan kyse on tempperamentista ja luonteesta ja usein myös jostain häiriöstä/viiveestä kehiyksessä. Usein myös siitä, että lasta ei ole löytänyt persoonalleen ja taidoilleen sopivaa paikkaa luokassa.
Karmeaa, jos tällainen lapsi hoidetaan sillä, että voi, voi, kun vanhempasi ovat sinut pilanneet.Täysin samaa mieltä kuin edellä kijoittanut,
eli vilkkaus ja räsikyväisyys ovat temperementtipiirteitä, jotkut ovat ujompia ja jotkut vilkkaampia.
Opiskelen luokanopettajaksi, ja olen itse sellainen oppilas joka ala-asteella sai häirikön leiman, koska kyseenalaistin opettajien juttuja minulle oli (on) ominaista tuoda mielipiteeni esille voimakkaasti.
Näen eroa kyllä sillä hyväntahtoisella vilpertillä ja sillä häiriköllä.
Itse pyrin tukemaan lasta aina myönteiseen käyttäytymiseen ja ottamaan lapsien yksilöllisyyden huomioon, mutta auktoriteettia löytyy jos joku lapsi oikeasti pilaa muiden tunteja. Pyrin vain viimeiseen saakka ratkaisemaan tilanteet jollain muulla kuin autoritäärisellä määräilyllä.
Minusta opettajien tulee muutenkin olla erittäin herkkiä oppilaidensa suhteen, tietää lapsen perheestä ja ominaisista käyttäytymismalleista osatakseen ymmärtää lasta paremmin.
Usein ajatellaan että ne ujot oppilaat ovat parhaimpia koska eivät koskaan puhu mitää, ja huono opettaja pääsee silloin helpolla. Ongelma onkin se, miten luoda ujolle oppilaalle sellaisia turvallisia sosiaalisia tilanteita, joissa he luonnollisesti toisivat omia ajatuksiaan julki ja kehittyisivät vähän reippaammiksi.
Puhutaan että koulu tasapäistää, osaltaan totta.
Äärimmäiset temperamenttipiirteet tulisi saada lähemmäksi keskivertoa, että kaikki pystyisivät toimimaan yhdessä. Teepä se sitten hellävaroen ja loukkaamatta ketään...
Itse olen alakoulussa kokenut turhautumista, koska ymmärsin asiat niin nopeasti ja asiat tuntuivat monesti tyhmiltä ja liian yksinkertaisilta. JOtkut opettajat sen tajusivat ja osasivat eriyttää minulle vaativampia tehtäviä, mutta jos turhauduin, aloin juttelemaan ja häärimään muuta.
Näen oman taustani rikkautena kohdatessani erilaisia oppijoita, olivat he sitten samantyyppisiä (älykkäitä, räiskyviä, hitaammin asioita ymmärtäviä tai ujoja).
Tsemppiä kaikille vanhemmille ja olkaa rohkeasti yhteyksissä opettajaan, muistakaa että voi soittaa silloinkin kun on positiivista palautetta! :) - Häirikön maine?
Kuule, jos lapsi on "fiksu ja viisas", hän osaa olla hankkimatta sitä häirikön mainetta. Ei lapsia pidä ihan mittaamattomiin ymmärtää ja kohdella "piipertäjinä".
- äiti myös
OKL-opiskelija kirjoitti:
Täysin samaa mieltä kuin edellä kijoittanut,
eli vilkkaus ja räsikyväisyys ovat temperementtipiirteitä, jotkut ovat ujompia ja jotkut vilkkaampia.
Opiskelen luokanopettajaksi, ja olen itse sellainen oppilas joka ala-asteella sai häirikön leiman, koska kyseenalaistin opettajien juttuja minulle oli (on) ominaista tuoda mielipiteeni esille voimakkaasti.
Itse pyrin tukemaan lasta aina myönteiseen käyttäytymiseen ja ottamaan lapsien yksilöllisyyden huomioon, mutta auktoriteettia löytyy jos joku lapsi oikeasti pilaa muiden tunteja. Pyrin vain viimeiseen saakka ratkaisemaan tilanteet jollain muulla kuin autoritäärisellä määräilyllä.
Minusta opettajien tulee muutenkin olla erittäin herkkiä oppilaidensa suhteen, tietää lapsen perheestä ja ominaisista käyttäytymismalleista osatakseen ymmärtää lasta paremmin.
Usein ajatellaan että ne ujot oppilaat ovat parhaimpia koska eivät koskaan puhu mitää, ja huono opettaja pääsee silloin helpolla. Ongelma onkin se, miten luoda ujolle oppilaalle sellaisia turvallisia sosiaalisia tilanteita, joissa he luonnollisesti toisivat omia ajatuksiaan julki ja kehittyisivät vähän reippaammiksi.
Äärimmäiset temperamenttipiirteet tulisi saada lähemmäksi keskivertoa, että kaikki pystyisivät toimimaan yhdessä. Teepä se sitten hellävaroen ja loukkaamatta ketään...
Itse olen alakoulussa kokenut turhautumista, koska ymmärsin asiat niin nopeasti ja asiat tuntuivat monesti tyhmiltä ja liian yksinkertaisilta. JOtkut opettajat sen tajusivat ja osasivat eriyttää minulle vaativampia tehtäviä, mutta jos turhauduin, aloin juttelemaan ja häärimään muuta.
Näen oman taustani rikkautena kohdatessani erilaisia oppijoita, olivat he sitten samantyyppisiä (älykkäitä, räiskyviä, hitaammin asioita ymmärtäviä tai ujoja).
Tsemppiä kaikille vanhemmille ja olkaa rohkeasti yhteyksissä opettajaan, muistakaa että voi soittaa silloinkin kun on positiivista palautetta! :)..että on nuita muitakin "häirikkö" lapsia ollut ja ihan kunnollisiksi aikuisiksi kasvanut.
Eilen itkua väännin isännälle, kun meillä todella viisas lapsi, mutta myös sellainen, joka sanoo rohkeasti omat mielipiteet, vaikka ne olisikin erilaisia kuin opettajallansa. Ja opehan ei pidä siitä. Nyt ollaan oltu sit tilanteessa, jossa ope ei edes vastaa hänelle, kun kysyy jotain. Mielestäni se ei enään ole aikuisen käytäntöä, jos ruvetaan jotain "mykkäkoulua" oppilaalle pitämään. Olen ymmärtänyt, että tämä ope ei ole pätevä opettaja, vaan sellainen apuope (oma opettaja on ihan asiallinen ja asiansa osaava)
Muutenkin poika sitten puhuu ja tekee muuta. Lääkärissäkin poikaa käytin kun oma opettaja sanoi, että lapsi on äänekäs ja kulkee vessassa joka tunti..no lääkäri sanoi lapsen olevan terve lapsi, eikä hänessä mitään vikaa ole, vaan vika on koulussa, ettei lapsella ole tarpeeksi haasteita, vaan hän tylsistyy luokassa. (Joutuu odottamaan että muut oppilaat tekevät tehtävänsä, joten aikaa jää muuhun)..
No siinä sitten tippalinssissä isännälle sanoinkin, että pitääkö mun kohta ruveta jotain rauhoittavia sille antamaan, jotta ei ehdollistas vastauksia, istuisi hiljaa eikä tekisi niin nopeasti niitä tehtäviä.
Kaiken huippu on että kun kysyn että puhuuko hän rumasti opettajalle tai kiusaako muita niin ei...
On kuulemma ihan kohtelias, ja kavereita on (joita kuulemma mielellään puolustaa)
No nyt en sit enään tiedä mitä tekisin ja päädyin vastaukseen että pojan ja tämän apuopen kemiat ei jostain syystä kohtaa. Ja seuraavassa keskustelussa otan pojan mukaan ja vaadin myös ko. open sinne myös. - OKL-opiskelija
Häirikön maine? kirjoitti:
Kuule, jos lapsi on "fiksu ja viisas", hän osaa olla hankkimatta sitä häirikön mainetta. Ei lapsia pidä ihan mittaamattomiin ymmärtää ja kohdella "piipertäjinä".
Olen osittain kanssasi samaa mieltä, mutta joskus on sellaisia epäammatillisia opettajia, jotka esim. huomatessaan että jäävät alakynteen tai kohdatessaan muuten haasteellisen oppilaasn,
projisoivat omat turvattomuuden tunteensa ja kääntävät epäonnistuneet tilanteet oppilaan syyksi,
joten on sitten helppo tuhista muille kuinka vaikea se Pekka onkaan..
Oikeitakin häiriköitä on, mutta ylipäätään mikään leimaaminen ei ole hyvästä. Yleesä lapsi alkaa käyttäytymään kuin hänen oletetaan käyttäytyvän, esim, erityisopetukseen siirtyvä oppilas voi laittaa oikein ranttaliksi kun kerran erkassa jo ollaan.
Jos vanhemmat keskustelevat lapsiensa kanssa, opettavat alusta lähtien että aikuista on toteltava, ja jos opettajat pyrkivät ottamaan huomioon jokaisen oppilaan yksilöllist oppimisen edellytykset, koulussa voisi olla ihan kivaakin.
Minä luen 5 vuotta maisteriksi siksi että pääsen alakouluun opettajaksi. Hulluko? Ei, vaan haasteita rakastava. - vaan koulunkäyntiavustaja
äiti myös kirjoitti:
..että on nuita muitakin "häirikkö" lapsia ollut ja ihan kunnollisiksi aikuisiksi kasvanut.
Eilen itkua väännin isännälle, kun meillä todella viisas lapsi, mutta myös sellainen, joka sanoo rohkeasti omat mielipiteet, vaikka ne olisikin erilaisia kuin opettajallansa. Ja opehan ei pidä siitä. Nyt ollaan oltu sit tilanteessa, jossa ope ei edes vastaa hänelle, kun kysyy jotain. Mielestäni se ei enään ole aikuisen käytäntöä, jos ruvetaan jotain "mykkäkoulua" oppilaalle pitämään. Olen ymmärtänyt, että tämä ope ei ole pätevä opettaja, vaan sellainen apuope (oma opettaja on ihan asiallinen ja asiansa osaava)
Muutenkin poika sitten puhuu ja tekee muuta. Lääkärissäkin poikaa käytin kun oma opettaja sanoi, että lapsi on äänekäs ja kulkee vessassa joka tunti..no lääkäri sanoi lapsen olevan terve lapsi, eikä hänessä mitään vikaa ole, vaan vika on koulussa, ettei lapsella ole tarpeeksi haasteita, vaan hän tylsistyy luokassa. (Joutuu odottamaan että muut oppilaat tekevät tehtävänsä, joten aikaa jää muuhun)..
No siinä sitten tippalinssissä isännälle sanoinkin, että pitääkö mun kohta ruveta jotain rauhoittavia sille antamaan, jotta ei ehdollistas vastauksia, istuisi hiljaa eikä tekisi niin nopeasti niitä tehtäviä.
Kaiken huippu on että kun kysyn että puhuuko hän rumasti opettajalle tai kiusaako muita niin ei...
On kuulemma ihan kohtelias, ja kavereita on (joita kuulemma mielellään puolustaa)
No nyt en sit enään tiedä mitä tekisin ja päädyin vastaukseen että pojan ja tämän apuopen kemiat ei jostain syystä kohtaa. Ja seuraavassa keskustelussa otan pojan mukaan ja vaadin myös ko. open sinne myös....
- TYÖkokemusta!
Täysin samaa mieltä kuin edellä kijoittanut,
Tsemppiä kaikille vanhemmille ja olkaa rohkeasti yhteyksissä opettajaan, muistakaa että voi soittaa silloinkin kun on positiivista palautetta! :)Temperamentti ei kuitenkaan ole sama asia kuin huonot käytöstavat! Temperamentti on sitä, kuinka "sähäkästi asioihin tarttuu tai on tarttumatta". Epäasiallinen suun pieksentä on huonoa käytöstä, eikä mitään muuta! Mielipiteensä on jokaisella oikeus sanoa, mutta koululuokassa on odotetteva vuoroaan ja sanottava mielipiteensä asiallisesti.
- OKL-opiskelija
TYÖkokemusta! kirjoitti:
Temperamentti ei kuitenkaan ole sama asia kuin huonot käytöstavat! Temperamentti on sitä, kuinka "sähäkästi asioihin tarttuu tai on tarttumatta". Epäasiallinen suun pieksentä on huonoa käytöstä, eikä mitään muuta! Mielipiteensä on jokaisella oikeus sanoa, mutta koululuokassa on odotetteva vuoroaan ja sanottava mielipiteensä asiallisesti.
"Temperamentti ei kuitenkaan ole sama asia kuin huonot käytöstavat!"
En niin väittänytkään, olisit lukenut tekstini tarkemmin!
Sanoin selvästi, että näen eron häiriköllä ja vilpertillä.
Huonoja käytöstapoja en hyväksy keneltäkään.
En näe miten työkokemus liittyy tähän, mutta sitäkin on kertnyt jonkin verran. Tämä lapseen suhtautuminen kumpuaa kuitenkin akateemisesta osaamisesta ja omasta luonteesta, ei työkokemuksesta. - opiskelijalle
Olen osittain kanssasi samaa mieltä, mutta joskus on sellaisia epäammatillisia opettajia, jotka esim. huomatessaan että jäävät alakynteen tai kohdatessaan muuten haasteellisen oppilaasn,
projisoivat omat turvattomuuden tunteensa ja kääntävät epäonnistuneet tilanteet oppilaan syyksi,
joten on sitten helppo tuhista muille kuinka vaikea se Pekka onkaan..
Oikeitakin häiriköitä on, mutta ylipäätään mikään leimaaminen ei ole hyvästä. Yleesä lapsi alkaa käyttäytymään kuin hänen oletetaan käyttäytyvän, esim, erityisopetukseen siirtyvä oppilas voi laittaa oikein ranttaliksi kun kerran erkassa jo ollaan.
Jos vanhemmat keskustelevat lapsiensa kanssa, opettavat alusta lähtien että aikuista on toteltava, ja jos opettajat pyrkivät ottamaan huomioon jokaisen oppilaan yksilöllist oppimisen edellytykset, koulussa voisi olla ihan kivaakin.
Minä luen 5 vuotta maisteriksi siksi että pääsen alakouluun opettajaksi. Hulluko? Ei, vaan haasteita rakastava.Ajatuksissasi on vielä hiukkanen ihanteellisuutta ja teorian makua ;) mutta sitähän meillä kaikilla taisi opiskeluaikoina olla riittämiin. Raaka arki sitten vähän hillitsee intoa, valitettavasti. Mukavia opiskelupäiviä!
- OKL-opiskelija
opiskelijalle kirjoitti:
Ajatuksissasi on vielä hiukkanen ihanteellisuutta ja teorian makua ;) mutta sitähän meillä kaikilla taisi opiskeluaikoina olla riittämiin. Raaka arki sitten vähän hillitsee intoa, valitettavasti. Mukavia opiskelupäiviä!
Juu, niin varmasti on.
Hyvä kuitenkin kehittää nyt sitä omaa ideologiaa ja antaa sitten käytännön tuoda omat realiteettinsa.
Kyllä sitä ehtii kyynistyä sitten vuosien kuluessa.. :) - 15 vuoden työkokemus koulusta
"Temperamentti ei kuitenkaan ole sama asia kuin huonot käytöstavat!"
En niin väittänytkään, olisit lukenut tekstini tarkemmin!
Sanoin selvästi, että näen eron häiriköllä ja vilpertillä.
Huonoja käytöstapoja en hyväksy keneltäkään.
En näe miten työkokemus liittyy tähän, mutta sitäkin on kertnyt jonkin verran. Tämä lapseen suhtautuminen kumpuaa kuitenkin akateemisesta osaamisesta ja omasta luonteesta, ei työkokemuksesta.ja edelleenkin olen sitä mieltä, että sekoitat temperanmentin ja hyvät käytöstavat - ainakin osittain!
Näin kirjoitit:
"...kyseenalaistin opettajien juttuja minulle oli (on) ominaista tuoda mielipiteeni esille voimakkaasti...." Eikö aikuisuuteen liity se, että tuo mielipiteensä esille asiallisesti? Jos asia on painavaa, sitä ei tarvitse tuoda esille "voimakkaasti", joka on MINUN MIELESTÄNI useimmiten huonoa käytöstä sekä oman mielipiteen heiveröisyyttä ja oman mielipiteen nostamista tärkeämmäksi kuin muiden!
..."aloin juttelemaan ja häärimään muuta"... eikö tämä ole huonoa käytöstä ja selvää häirintää??? En ymmärrä, miten tälläista voi puolustaa! Itselläni on tosi lahjakas lapsi, joka ei ole pahemmin uutta asiaa koulussa oppinut tiedollisesti; melkeinpä kaikki tehtävät ovat hänelle mielettömän helppoja. Siitä huolimatta, en voisi hyväksyä mitenkään sitä, että hän alkaisi puhumaan ja osoittamaan huonoa käytöstä luokassa. Itsehillintä on taitolaji, jonka avulla pääsee huomattavasti pidemmällä kuin akateemisilla saavutuksilla! - OKL-opiskelija
15 vuoden työkokemus koulusta kirjoitti:
ja edelleenkin olen sitä mieltä, että sekoitat temperanmentin ja hyvät käytöstavat - ainakin osittain!
Näin kirjoitit:
"...kyseenalaistin opettajien juttuja minulle oli (on) ominaista tuoda mielipiteeni esille voimakkaasti...." Eikö aikuisuuteen liity se, että tuo mielipiteensä esille asiallisesti? Jos asia on painavaa, sitä ei tarvitse tuoda esille "voimakkaasti", joka on MINUN MIELESTÄNI useimmiten huonoa käytöstä sekä oman mielipiteen heiveröisyyttä ja oman mielipiteen nostamista tärkeämmäksi kuin muiden!
..."aloin juttelemaan ja häärimään muuta"... eikö tämä ole huonoa käytöstä ja selvää häirintää??? En ymmärrä, miten tälläista voi puolustaa! Itselläni on tosi lahjakas lapsi, joka ei ole pahemmin uutta asiaa koulussa oppinut tiedollisesti; melkeinpä kaikki tehtävät ovat hänelle mielettömän helppoja. Siitä huolimatta, en voisi hyväksyä mitenkään sitä, että hän alkaisi puhumaan ja osoittamaan huonoa käytöstä luokassa. Itsehillintä on taitolaji, jonka avulla pääsee huomattavasti pidemmällä kuin akateemisilla saavutuksilla!Olen kanssasi hyvin eri mieltä. Oletko todella opettaja?
" Eikö aikuisuuteen liity se, että tuo mielipiteensä esille asiallisesti? Jos asia on painavaa, sitä ei tarvitse tuoda esille "voimakkaasti", joka on MINUN MIELESTÄNI useimmiten huonoa käytöstä sekä oman mielipiteen heiveröisyyttä ja oman mielipiteen nostamista tärkeämmäksi kuin muiden!"
Miten ihmeessä se on mielipiteen heiveröisyyttä? :D
Ei hyvä ihminen, ihmiset ILMAISEVAT itseään eri tavoilla. On täysi painajainen, että opettaja ei kestä erilaisia tapoja puhua ja viestiä, kuin vain itselleen ominaiset.
Ehkä en ollut tarpeeksi selkeä kun sanoin että ilmaisen itseäni voimakkaasti. En siis koskaan huuda, vihastuessani voin punehtua ja puhua nopeasti, mutta en loukkaa toista tms.
Olen asiallinen, vaikka olenkin suorapuheinen ja vaadin perusteluja ihmisiltä. En myöskään todellakaan nosta mielipidettäni muiden mielipiteitä ylemmäksi.
Ehkä minua luonnehditaan yleensä sanoilla "pirteä ja puhelias". Olen akateemisen suvun kasvatti ja minut on tottakai opetettu käyttäytymään kauniisti, mutta ei kaikki ihmiset käyttäydy samalla tavalla siltikään! Jokaisella on oma tyylinsä viestiä ja tehdä asioita, oma temperamenttinsa.
"..."aloin juttelemaan ja häärimään muuta"... eikö tämä ole huonoa käytöstä ja selvää häirintää??? En ymmärrä, miten tälläista voi puolustaa!""
Olet selvästi vanhanaikainen opettaja, jonka mielestä puhuminen on syntiä.
Et ole ilmeisesti perehtynyt valmistumisesi jälkeen lainkaan alan kirjallisuuteen? Opettajien tulisi nimeomaan kannustaa oppilaita puhumaan ja keskustelemaan, pieneen ääneen jopa keskenään, jos liittyy aiheeseen. Minun häärimiseni oli oli ehkä joskus häiritsevää, myönnän sen, mutta monta kertaa opettajan olisi kannattanut alkaa keskustelemaan kanssasi aiheesta tai eriyttää muuten. Ei aktiivinen lapsi jaksa istua paikallaan jos kaikki tuntuu liian helpolta ja tehtävät on tehty aikaa sitten. Piirtelin, kirjoittelin kirjeitä ja tein muita läksyjä tuntien aikana.
"Itsehillintä on taitolaji, jonka avulla pääsee huomattavasti pidemmällä kuin akateemisilla saavutuksilla!"
Hah, sanopa tuo kaikille sukuni tohtoreille, jotka voivat olla rempseitä ja aitoja ihmisiä, vaikka olisivat kuinka korkeissa viroissa yliopistoilla yms.
Pelkään pahoin, että olet juuri sellainen opettaja, joka ilkeilee ja haluaa tallata kaikki yksilöt täsmälleen samaan muottiin, kaikki jotka eivät ole hiljaisia ja ujoja lapsia, ovat häirikköjä? Toivon kovasti ettet ole.
Muutenkin, en oikein usko että olet opettaja,
se vain jotenkin huokuu kirjoituksestasi.
Käytät esim. kolmea kysymysmerkkiä peräkkäin ja "huudat".
Voit toki silti ollakin ,mistäs minä sen tiedän ja millä todistaisin.
Kammottaa vain sellaiset/ (tuollaiset?) "hitlerit" joiden mielestä luokassa ei saa puhua koskaan muutenkuin opettajan käskystä, pari vastausta/luokka/tunti.
Jos joku on erilainen, he haluavat sammuttaa sen ja ovat autoritäärisia, ilkeitä ja ovat juuri niitä, joista sitten kerrotaan aikuisena kuinka joku oli hirveä. Sitten pienellä lapsella on paha olo kotona, kun opettaja on haukkunut.
Tekisi mieli postata tämä keskustelu meidän yliopiston opettajille, ja antaa heidän huomata, että heidän opetuksensa ovat menneet hyvin minulle perille. - superlahjakas,
Olen kanssasi hyvin eri mieltä. Oletko todella opettaja?
" Eikö aikuisuuteen liity se, että tuo mielipiteensä esille asiallisesti? Jos asia on painavaa, sitä ei tarvitse tuoda esille "voimakkaasti", joka on MINUN MIELESTÄNI useimmiten huonoa käytöstä sekä oman mielipiteen heiveröisyyttä ja oman mielipiteen nostamista tärkeämmäksi kuin muiden!"
Ei hyvä ihminen, ihmiset ILMAISEVAT itseään eri tavoilla. On täysi painajainen, että opettaja ei kestä erilaisia tapoja puhua ja viestiä, kuin vain itselleen ominaiset.
Ehkä en ollut tarpeeksi selkeä kun sanoin että ilmaisen itseäni voimakkaasti. En siis koskaan huuda, vihastuessani voin punehtua ja puhua nopeasti, mutta en loukkaa toista tms.
Olen asiallinen, vaikka olenkin suorapuheinen ja vaadin perusteluja ihmisiltä. En myöskään todellakaan nosta mielipidettäni muiden mielipiteitä ylemmäksi.
Ehkä minua luonnehditaan yleensä sanoilla "pirteä ja puhelias". Olen akateemisen suvun kasvatti ja minut on tottakai opetettu käyttäytymään kauniisti, mutta ei kaikki ihmiset käyttäydy samalla tavalla siltikään! Jokaisella on oma tyylinsä viestiä ja tehdä asioita, oma temperamenttinsa.
"..."aloin juttelemaan ja häärimään muuta"... eikö tämä ole huonoa käytöstä ja selvää häirintää??? En ymmärrä, miten tälläista voi puolustaa!""
Et ole ilmeisesti perehtynyt valmistumisesi jälkeen lainkaan alan kirjallisuuteen? Opettajien tulisi nimeomaan kannustaa oppilaita puhumaan ja keskustelemaan, pieneen ääneen jopa keskenään, jos liittyy aiheeseen. Minun häärimiseni oli oli ehkä joskus häiritsevää, myönnän sen, mutta monta kertaa opettajan olisi kannattanut alkaa keskustelemaan kanssasi aiheesta tai eriyttää muuten. Ei aktiivinen lapsi jaksa istua paikallaan jos kaikki tuntuu liian helpolta ja tehtävät on tehty aikaa sitten. Piirtelin, kirjoittelin kirjeitä ja tein muita läksyjä tuntien aikana.
"Itsehillintä on taitolaji, jonka avulla pääsee huomattavasti pidemmällä kuin akateemisilla saavutuksilla!"
Hah, sanopa tuo kaikille sukuni tohtoreille, jotka voivat olla rempseitä ja aitoja ihmisiä, vaikka olisivat kuinka korkeissa viroissa yliopistoilla yms.
Pelkään pahoin, että olet juuri sellainen opettaja, joka ilkeilee ja haluaa tallata kaikki yksilöt täsmälleen samaan muottiin, kaikki jotka eivät ole hiljaisia ja ujoja lapsia, ovat häirikköjä? Toivon kovasti ettet ole.
Kammottaa vain sellaiset/ (tuollaiset?) "hitlerit" joiden mielestä luokassa ei saa puhua koskaan muutenkuin opettajan käskystä, pari vastausta/luokka/tunti.
Jos joku on erilainen, he haluavat sammuttaa sen ja ovat autoritäärisia, ilkeitä ja ovat juuri niitä, joista sitten kerrotaan aikuisena kuinka joku oli hirveä. Sitten pienellä lapsella on paha olo kotona, kun opettaja on haukkunut.
Tekisi mieli postata tämä keskustelu meidän yliopiston opettajille, ja antaa heidän huomata, että heidän opetuksensa ovat menneet hyvin minulle perille.superälykäs, suorastaan nero. Sinusta oikein huokuu se, kun olet "akateemisesta, hienosta" suvusta, saat tehdä lahjakkuutesi varjolla mitä vain. Oikein sukusi tohtorit, joilla on hienoja virkoja ja statuksia...
Voi lapsiraukka. Toivottavasti valmistustut ala-asteen opeksi ja saat luokkaasi vain 3 normaalia, hyvinkäyttäytyvää lasta ja 12 älykästä, puheliasta ja voimakkaasti itseään esille tuovaa. Niin ja 3 sopeutettua myös... katsotaan miten sitten annat heidän kaiket tunnit keskustella aiheista ja ilmaista itseään... voi olla, että kun he luokaltasi aikanaan pois siirtyvät, saat haukut huonona opettajana, joka ei osaa oppilailleen edes alkeita opettaa.
Oma lapseni on tällä hetkellä neljännellä luokalla, hän pärjää hyvin, on ahkera ja kuuntelee tunnilla. Ja kärsii tavattomasti yhdestä tällaisesta "neroksi" luokitellusta lapsesta, joka puhelee omiaan kaiket tunnit, ei kuuntele käskyjä, koska "hänen isänsä on tohtori ja hänkin huomattavsti keskivertoa älykkäämpi, älykkäämpi kuin opettajansa..." Tämä lapsi tekee luokkayhteisön todella levottomaksi, koska suurin osa siellä on sellaisia, jotka ihan oikeasti haluavat oppia: Eivät he halua kuunnella tällasita lapsieneroa ja hänen suurenmoisia mielipiteitään.
Ehkä tämmöisten lapsien ongelma onkin se, että he pitävät itseään niin ylivertaisina, että vain heidän mielipiteillään ja kuulluksi tulemisella on väliä.
Ja huom: Jos kotona on opetettu, että käyttätyä pitää, vaikka olisi kuinka lahjakas ja älykäs, niin yleensä lapsi sen osaa. Vaikka siellä tunnilla olisi kuinka tylsää. - sivusta seurannut
Tekisi mieli postata tämä keskustelu meidän yliopiston opettajille, ja antaa heidän huomata, että heidän opetuksensa ovat menneet hyvin minulle perille.ja olen kanssasi aivan samaa mieltä. Ihana huomata, että on muitakin jotka ajattelevat samalla lailla. Olet suuri rikkaus tuleville oppilaillesi. Älähän luovuta..
t: erään viisaan villikon äiti, joka sanoo mielipiteensä (vaikka se olisi erilainen kuin opettajalla) reippaasti, eikä hauku opettajia, eikä kiusaa luokkatovereita, mutta on saanut otsaansa leiman "häirikkö" kykenemättömän opettajan taholta.. - OKL-opiskelija
sivusta seurannut kirjoitti:
ja olen kanssasi aivan samaa mieltä. Ihana huomata, että on muitakin jotka ajattelevat samalla lailla. Olet suuri rikkaus tuleville oppilaillesi. Älähän luovuta..
t: erään viisaan villikon äiti, joka sanoo mielipiteensä (vaikka se olisi erilainen kuin opettajalla) reippaasti, eikä hauku opettajia, eikä kiusaa luokkatovereita, mutta on saanut otsaansa leiman "häirikkö" kykenemättömän opettajan taholta..Kiva että olet samoilla linjoilla! :)
Ja sille edelliselle kirjoittajalle, en tarkoittanut saada sinulle mitään alemmuuden tunnetta, kun kerroin taustastani, anteeksi vain jos loukkasin.
Ja jos lapsesi luokassa joku pikkunero on ylimielinen, opettajien ja vanhempien tulisi puuttua siihen ilman muuta.
Selvennän vielä sinulle, että mielestäni oppilas ei saa olla ilkeä, ylimielinen tai kiusata ketään, vaikka itse olisi hommat jo tehnyt, eikä myöskään jutella isoon ääneen, kun muilla on vielä kesken.
Vaan opettajan tulisi nähdä lapsen tarpeet ja eriyttää, antaa hänelle haastavia lisätehtäviä tai jotain mukavaa, haastavaa puuhaa, jutella hänen kanssaan tms. Nykyään on esim. hienoja opetustietokonepeljä, joita voi pelata kuulokkeet päällä niin ettei muut häiriinny.
En tietenkään halua opettajana sitä, että joku lapsi dominoisi luokkaa täysin ja häiritsisi muita, kiusaisi jne.
Vaan haluan kääntää toisen puolen asiasta, että ei kannata heti leimata ketään. Taitavan opettajan tulisi pyrkiä ohjaamaan kaikille lapsille mielkästä tekemistä, ja ylipäätäänkin opetuksen tulisi olla keskustelevaa. Ei behavioristista "minä kaadan sinulle tietoa, ota se vastaan, älä kysele tai ajattele omilla aivoillasi"-tyyliä, (joilla suurin vanhoista/jämähtäneistä opettajista valitettavasti opettaa) vaan että lapsi saisi itse oivaltaa ja konstruoida tietoa. - Tiina H
superlahjakas, kirjoitti:
superälykäs, suorastaan nero. Sinusta oikein huokuu se, kun olet "akateemisesta, hienosta" suvusta, saat tehdä lahjakkuutesi varjolla mitä vain. Oikein sukusi tohtorit, joilla on hienoja virkoja ja statuksia...
Voi lapsiraukka. Toivottavasti valmistustut ala-asteen opeksi ja saat luokkaasi vain 3 normaalia, hyvinkäyttäytyvää lasta ja 12 älykästä, puheliasta ja voimakkaasti itseään esille tuovaa. Niin ja 3 sopeutettua myös... katsotaan miten sitten annat heidän kaiket tunnit keskustella aiheista ja ilmaista itseään... voi olla, että kun he luokaltasi aikanaan pois siirtyvät, saat haukut huonona opettajana, joka ei osaa oppilailleen edes alkeita opettaa.
Oma lapseni on tällä hetkellä neljännellä luokalla, hän pärjää hyvin, on ahkera ja kuuntelee tunnilla. Ja kärsii tavattomasti yhdestä tällaisesta "neroksi" luokitellusta lapsesta, joka puhelee omiaan kaiket tunnit, ei kuuntele käskyjä, koska "hänen isänsä on tohtori ja hänkin huomattavsti keskivertoa älykkäämpi, älykkäämpi kuin opettajansa..." Tämä lapsi tekee luokkayhteisön todella levottomaksi, koska suurin osa siellä on sellaisia, jotka ihan oikeasti haluavat oppia: Eivät he halua kuunnella tällasita lapsieneroa ja hänen suurenmoisia mielipiteitään.
Ehkä tämmöisten lapsien ongelma onkin se, että he pitävät itseään niin ylivertaisina, että vain heidän mielipiteillään ja kuulluksi tulemisella on väliä.
Ja huom: Jos kotona on opetettu, että käyttätyä pitää, vaikka olisi kuinka lahjakas ja älykäs, niin yleensä lapsi sen osaa. Vaikka siellä tunnilla olisi kuinka tylsää.pääosin ainakin.
Ongelmia syntyy kun sellaiset ihmiset, jotka eivät ihan tosissaan ja vilpittömästi ole vastuullisesti yrittäneet koskaan opettaa luokkaa siten että kaikilla olisi hyvä olla.
Koska lapset vielä opettelevat itsehillintää ja hyviä tapoja, he eivät tarpeeksi osaa ottaa erilaisia oppijoita huomioon. Kyllä viisaat lörpöttelijätkin mukavia ja ihania ovat, mutta mutta... kun on paljon keskittymiskyvyttömiä lapsia joiden oppiminen häiriintyy aika nopeastikin muista virikkeistä.
Eriyttäminen ei pidä tapahtua muiden lasten kustannuksella.
Niin..minullakin on akateeminen perhe... ja tohtoreitakin löytyy suvusta, mutta lisäksi myös juooppoja ja narkkareitakin ja jopa sairaalloisen mustasukkaisia ym. :) - reality might bite
Tekisi mieli postata tämä keskustelu meidän yliopiston opettajille, ja antaa heidän huomata, että heidän opetuksensa ovat menneet hyvin minulle perille.Olen opettaja. Ja koska epäilit taitojani opettajana muutaman lauseen perusteella - mikä mielestäni osoittaa aikamoista naiviutta ja mustavalkoisuutta - kerrottakoon, että kiitosta olen saanut - sekä vanhemmilta että kollegoilta - työrauhasta, hyvistä oppimistuloksista, ystävällisestä ja tasapuolisesta suhtautumisesta lapsiin. Viihdyn työssäni ja lapsilta saamani palaute on varsin positiivista.
Itse olen edelleenkin sitä mieltä, että, jos mielipiteensä ilmaisee asiallisesti ja hyviä käytöstapoja noudattaen, se ei ole "voimakasta". Myöskään liiallinen suorapuheisuus ei ole aina paikallaan. Aviomiehelleni voin puhua suoraan, muiden kohdalla pyrin olemaan hienotunteinen; tärkeät asiat menevät silläkin tavalla perille. Se on mielestäni aikuisuutta ja toisten huomioimista.
"...On täysi painajainen, että opettaja ei kestä erilaisia tapoja puhua ja viestiä, kuin vain itselleen ominaiset..." Mitä mielestäsi ovat ne erilaiset tavat puhua ja viestiä, jotka minun opettajana pitäisi hyväksyä? Minä vaadin lapsilta hyviä käytöstapoja, toisten kunnioittamista, oman puheenvuoron odottamista jne. Normaaliin puheeseen kykenevältä lapselta odotan normaalia kohteliasta puhetta! Ja kyllä meidänkin luokassa keskustellaan ja pohditaan ryhmissä/pareittain, mutta milloin, sen päättää opettaja. 25 lapsen kanssa (joista kaksi diagnoosilla olevaa erityislasta) on oltava aika selvät sävelet!
"...Nykyään on esim. hienoja opetustietokonepeljä, joita voi pelata kuulokkeet päällä niin ettei muut häiriinny...." Tiedätkö, että kaikissa kouluissa ei todellakaan ole tietokoneita luokassa, kuulokkeista puhumattakaan... Tervetuloa todelliseen kouluelämään ja pois Norssin yltäkylläisestä maailmasta, joka on varsin kaukana todellisuudesta.
"...Olet selvästi vanhanaikainen opettaja, jonka mielestä puhuminen on syntiä..." Tässä kohtaa mietityttää, että kumpihan meistä se putkinäköisempi on? Ei, puhuminen ei ole syntiä, mutta jos luokassa on hiljainen työskentelyhetki meneillään, se koskee kaikkia!
"...Et ole ilmeisesti perehtynyt valmistumisesi jälkeen lainkaan alan kirjallisuuteen?..." Aika vähän on tullut luettua! Oikeastaan mitä pidempään olen tätä työtä tehnyt, olen huomannut, että opettajan työtä ei todellakaan tehdä opusten perusteella, vaan terveellä maalaisjärjellä ja tiukoilla ohjaksilla! Minustakin olisi varsin mukava "puuhastella lasten kanssa kaikkea kivaa" päivästä toiseen, mutta olen viime aikoina kovasti perehtynyt OPS:aan, joka kyllä valitettavasti muistuttaa minua siitä, että mahdottoman monta tavoitetta, pitäisi sen vähemmänkin menestyvän lapsen saavuttaa tämänkin kouluvuoden aikana.
..."Kammottaa vain sellaiset/ (tuollaiset?) "hitlerit"... Sinä puhut kovasti erilaisuuden sietämisen puolesta, mutta, kun joku sanoo sinulle eriävän mielipiteensä, tituuleerat häntä HITLERIKSI??? (kolme kysymysmerkkiä ja isot kirjaimet... : ) niin se on vain välillä tapani ILMAISTA itseäni. Ihana erilaisuuden ilmentymä, eikö? Sinällään hupaisaa, että sen perusteella epäilet, olenko opettaja. Joku tuhmeliini opettaja, kuten minä, saattaa välillä käyttää isojakin kirjaimia... Ennen kuin alkaa vaatimaan muilta erilaisuuden sietämistä, kannattaa myös kurkata peiliin ja tutkiskella omia tekstejä hieman tarkemmin!
Olkaamme erilaisia, mutta jokainen meistä tarvitsee hyviä käytöstapoja. Niitä yritän parhaani mukaan luokkani lapsille opettaa!
PS: Odotan innolla, millaisen vastaanoton tämä keskustelu opettajiesi keskuudessa sai! - OKL-opiskelija
reality might bite kirjoitti:
Olen opettaja. Ja koska epäilit taitojani opettajana muutaman lauseen perusteella - mikä mielestäni osoittaa aikamoista naiviutta ja mustavalkoisuutta - kerrottakoon, että kiitosta olen saanut - sekä vanhemmilta että kollegoilta - työrauhasta, hyvistä oppimistuloksista, ystävällisestä ja tasapuolisesta suhtautumisesta lapsiin. Viihdyn työssäni ja lapsilta saamani palaute on varsin positiivista.
Itse olen edelleenkin sitä mieltä, että, jos mielipiteensä ilmaisee asiallisesti ja hyviä käytöstapoja noudattaen, se ei ole "voimakasta". Myöskään liiallinen suorapuheisuus ei ole aina paikallaan. Aviomiehelleni voin puhua suoraan, muiden kohdalla pyrin olemaan hienotunteinen; tärkeät asiat menevät silläkin tavalla perille. Se on mielestäni aikuisuutta ja toisten huomioimista.
"...On täysi painajainen, että opettaja ei kestä erilaisia tapoja puhua ja viestiä, kuin vain itselleen ominaiset..." Mitä mielestäsi ovat ne erilaiset tavat puhua ja viestiä, jotka minun opettajana pitäisi hyväksyä? Minä vaadin lapsilta hyviä käytöstapoja, toisten kunnioittamista, oman puheenvuoron odottamista jne. Normaaliin puheeseen kykenevältä lapselta odotan normaalia kohteliasta puhetta! Ja kyllä meidänkin luokassa keskustellaan ja pohditaan ryhmissä/pareittain, mutta milloin, sen päättää opettaja. 25 lapsen kanssa (joista kaksi diagnoosilla olevaa erityislasta) on oltava aika selvät sävelet!
"...Nykyään on esim. hienoja opetustietokonepeljä, joita voi pelata kuulokkeet päällä niin ettei muut häiriinny...." Tiedätkö, että kaikissa kouluissa ei todellakaan ole tietokoneita luokassa, kuulokkeista puhumattakaan... Tervetuloa todelliseen kouluelämään ja pois Norssin yltäkylläisestä maailmasta, joka on varsin kaukana todellisuudesta.
"...Olet selvästi vanhanaikainen opettaja, jonka mielestä puhuminen on syntiä..." Tässä kohtaa mietityttää, että kumpihan meistä se putkinäköisempi on? Ei, puhuminen ei ole syntiä, mutta jos luokassa on hiljainen työskentelyhetki meneillään, se koskee kaikkia!
"...Et ole ilmeisesti perehtynyt valmistumisesi jälkeen lainkaan alan kirjallisuuteen?..." Aika vähän on tullut luettua! Oikeastaan mitä pidempään olen tätä työtä tehnyt, olen huomannut, että opettajan työtä ei todellakaan tehdä opusten perusteella, vaan terveellä maalaisjärjellä ja tiukoilla ohjaksilla! Minustakin olisi varsin mukava "puuhastella lasten kanssa kaikkea kivaa" päivästä toiseen, mutta olen viime aikoina kovasti perehtynyt OPS:aan, joka kyllä valitettavasti muistuttaa minua siitä, että mahdottoman monta tavoitetta, pitäisi sen vähemmänkin menestyvän lapsen saavuttaa tämänkin kouluvuoden aikana.
..."Kammottaa vain sellaiset/ (tuollaiset?) "hitlerit"... Sinä puhut kovasti erilaisuuden sietämisen puolesta, mutta, kun joku sanoo sinulle eriävän mielipiteensä, tituuleerat häntä HITLERIKSI??? (kolme kysymysmerkkiä ja isot kirjaimet... : ) niin se on vain välillä tapani ILMAISTA itseäni. Ihana erilaisuuden ilmentymä, eikö? Sinällään hupaisaa, että sen perusteella epäilet, olenko opettaja. Joku tuhmeliini opettaja, kuten minä, saattaa välillä käyttää isojakin kirjaimia... Ennen kuin alkaa vaatimaan muilta erilaisuuden sietämistä, kannattaa myös kurkata peiliin ja tutkiskella omia tekstejä hieman tarkemmin!
Olkaamme erilaisia, mutta jokainen meistä tarvitsee hyviä käytöstapoja. Niitä yritän parhaani mukaan luokkani lapsille opettaa!
PS: Odotan innolla, millaisen vastaanoton tämä keskustelu opettajiesi keskuudessa sai!"Eivät he halua kuunnella tällasita lapsieneroa ja hänen suurenmoisia mielipiteitään.
Ehkä tämmöisten lapsien ongelma onkin se, että he pitävät itseään niin ylivertaisina, että vain heidän mielipiteillään ja kuulluksi tulemisella on väliä"
Viimeisin viestisi oli ihan järkevä ja osoitti siinä onneksi suvaitsevaisuutta enemmän, kuin mitä aikaisemmin kirjoitit.
Tämä minkä nyt lainasin korskahtaa pahasti korvaani ja perustelusi eivät olleet riittäviä.
Kärjistit kaikki lahjakkaat lapset samaan, negatiiviseen muottiin, ja se on pahinta mitä voit lahjakkaalle lapselle tehdä. Tavallaan haukuit heitä ja osoitit siinä omaa mahdollista pienuuttasi.
Norssi toki on ihan utopistinen tarvikkeidensa suhteen, mutta se opetus jota olen nähnyt ja totteuttanut on toiminut juuri noiden edellä mainitsemieni periaatteiden mukaan, ja olen saanut erittäin hyvää palautetta sieltä sekä sijaisuuksista.
Toivottavasti olet saanut tästä keskustelusta jotain mietittävää, minä ainakin olen. - reality might bite
"Eivät he halua kuunnella tällasita lapsieneroa ja hänen suurenmoisia mielipiteitään.
Ehkä tämmöisten lapsien ongelma onkin se, että he pitävät itseään niin ylivertaisina, että vain heidän mielipiteillään ja kuulluksi tulemisella on väliä"
Viimeisin viestisi oli ihan järkevä ja osoitti siinä onneksi suvaitsevaisuutta enemmän, kuin mitä aikaisemmin kirjoitit.
Tämä minkä nyt lainasin korskahtaa pahasti korvaani ja perustelusi eivät olleet riittäviä.
Kärjistit kaikki lahjakkaat lapset samaan, negatiiviseen muottiin, ja se on pahinta mitä voit lahjakkaalle lapselle tehdä. Tavallaan haukuit heitä ja osoitit siinä omaa mahdollista pienuuttasi.
Norssi toki on ihan utopistinen tarvikkeidensa suhteen, mutta se opetus jota olen nähnyt ja totteuttanut on toiminut juuri noiden edellä mainitsemieni periaatteiden mukaan, ja olen saanut erittäin hyvää palautetta sieltä sekä sijaisuuksista.
Toivottavasti olet saanut tästä keskustelusta jotain mietittävää, minä ainakin olen.Tuo, mitä lainasit oli jonkun muun kuin minun aikaansaannoksiani. Itse kirjoitin aiemmin tuon 15 vuoden kokemuksen kera...
- Helvetillinen työpaikka
Häirikkö lapset pilaavat koko luokan työrauhan.
Millään ilveellä näitä lapsia ei saanut tottelemaan.
Kasvatus kotona on ilmeisesti nolla tasoa.
Luojalle kiitos en enää ole siellä töissä.
Koulu on helvetti siellä työskenteleville työntekijöille.
En yhtään ihmettele, että opettajat harkitsevat alan vaihtoa.
Jopa vasta valmistuneet opettajat,
kun näkevät kuinka toivotonta on työskentely luokassa.
Eiköhän ole vanhemmat itsetutkiskelun paikka tässä lastenne
kasvatuksen puutteessa.
Oletteko liian uupuneita kasvattamaan lapsianne?
Kiinnittäkää huomiotanne TOTTELEVAISUUTEEN!
Lasten on pakko totella mitä heille sanotaan! - Maire
Keskustelua seuranneena huomaan ilokseni, miten hyviä luokanopettajia nykyään valmistuu.
Meidänkin työyhteisöömme tulleet nuoret opettajat ovat tuoneet koko kouluumme muutoksia, jotka alun hangoittelun jälkeen ovat olleet erittäin hyviä.
Nykyäajan luokanopettajat ovat maistereita, älykkäitä ja heillä intoa, ymmärrystä ja osaamista.
Kaikkea hyvää sinulle, hyvä OKL-opiskelija.
Ajatuksesi ovat hienoja ja sinulla on edessäsi vaikea, mutta erittäin palkitseva työ!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1436008
- 1563069
Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?
Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san4313037- 262344
Persut rahoittavat velkarahalla rikkaiden ökyelämää
Minkä vuoksi persut eivät leikkaa rikkailta, joilla on maksukykyä? Tuskinpa tuo persujen käytös saa Suomen kansalta hyv492229Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle
Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m131937Ikuiset kaipaajat
Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo711818- 791563
Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla
Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä141204Kun ei numeroa
niin en edes voi viestittää, et suunnitelmiin tuli muutos. Ikävä on, ja kasvaa vaan🤍101132