Siinä helsinkiläisille vähän pohdittavaa!
http://www.uta.fi/viesverk/viestanalyysi/analysoitavat/reportaasi/TURKU.pdf
ajatelkaa asiaa siltä kantilta, että Helsinki sijaitsisi suomen mittakaavassa yhtä huonossa sijainnissa kuin Turku nyt. Turussa alkaa pikku hiljaa olla ongelma kun rautatiet mädäntyy ja lentoasema ei vedä ja teiden rakentamisessa menee uskomattoman kauan. Kaikesta tästä saamme kiittää venäjänvallan aikaa!
Ei pidä sitten vetää hernettä nenään :) Helsinki on hieno kaupunki!
Turku pääkaupunkina
21
1313
Vastaukset
- Syntyperäinen_
Minä olen syntyperäinen stadilainen ja mulle on ihan sama mikä Suomen pääkaupunki on. Jos Turusta tehtäisiin Suomen pääkaupunki niin sou not. Hesa olis edelleen mun kotikaupunki, on se pääkaupunki tahi ei. Mitä väliä sillä ylipäänsä on mikä kaupunki on pääkaupunki? Keinotekoinen käsite tuo koko pääkaupunki, samaa porukkaa tässä maassa asuu kaupungista riippumatta.
- turust
Olettaen että sun suku on siis Helsingistä. Monen Helsinkiläisen ei ole. Ja jos Turku olisi pääkaupunki he asuisivat Turussa.
On ihan oikein, ettet välitä siitä mitä Helsinki on pintapuolisesti. Jos kaikki ajattelisivat kuten sinä, ei suomessa olisi niin paljon niitä, jotka keskittyvät muiden paikkakuntien mollaamiseen.
- Nainen25v
Minulle on ihan sama mikä kaupunki on pääkaupunki.
Haluan kuitenkin ihmisiä ympärilleni, eli muutan Turkuun heti, kun Suurturun alueella asuu 1.5 miljoonaa suomalaista.
Mihinkään pikkukaupunkiin en näe järkeväksi muuttaa asumaan;)- Aatu
Se on totta, että ei se pääkaupunki välttämättä tuo mitään autuutta kaupunkiin. Toisaalta näin harvaan asutussa maassa resurssit on rajalliset ja ne on täytynyt kohdistaa yhteen alueeseen voimallisimmin. Itse olen Turun liepeiltä kotoisin ja pidän osittain myös Turun omana vikana sitä, että siitä ei ole kehittynyt isompaa ja vireämpää kaupunkia. Kyllä Turussa voisi hyvin olla 300-500K asukasta vaikka se ei pääkaupunki enää olekaan. Hyvänä esimerkkinä Usa, jossa New York on ehdoton ykköskaupunki vaikka Washington onkin pääkaupunki. Jos kaikki resurssit esim. kaupunginvaltuustossa menee kinasteluun pikkuasioista niin kasva siinä sitten vireäksi metropoliksi.
- turust
Jutussa leikitään ajatuksella jos Turku olisi pysynyt pääkaupunkina. Silloin turku olisi isompi kuin Helsinki nyt. Ei ollut kysymys siitä mitä kaupungit ovat nyt. Helsingin nimeäminen pääkaupungiksi on vaikuttanut meidän jokaisen elämään tai ainakin suurimman osan. Osa meistä ei edes olisi olemassa jos Turku olis pääkaupunki ja ehkä nyt eläisi eri ihmisiä. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.
- turust
Minä pyysin ettette vedä hernettä nenään tästä. Täällä on heti porukka puolustus kannalla.
Kaikki ovat ilmeisesti päättäneet, että Turkua ei missään nimessä pidä tunnustaa, jotenkin merkkittävänä Suomen kaupunkina, vaikka moni teistä asuisi siellä, jos asiat olisi toisin.
Turun ei tarvitse olla paha-asia. Onse kumma ettei suomalaiset osaa edes olla hivenen ylpeitä siitä että meillä on niinkin vanha ja hieno kaupunki kuin Turku.
Rauha maahan ja lukeekaa tuo juttu ennen kuin kommentoitte.- Syntyperäinen_
Luitko itse nuo vastaukset ennenkuin kommentoit? ;) Eihän tässä ole minkään muunlaisia vastauksia kuin että ihan sama mikä se pääkaupunki on. Turkua ei ole haukkunut kukaan.
- turust
Syntyperäinen_ kirjoitti:
Luitko itse nuo vastaukset ennenkuin kommentoit? ;) Eihän tässä ole minkään muunlaisia vastauksia kuin että ihan sama mikä se pääkaupunki on. Turkua ei ole haukkunut kukaan.
Enhän minä sanonut, että joku tällä palstalla haukkui Turkua. Sanoin, ettei tarvitse alkaa heti puolustus kannalle.
En yritä haastaa, enkä provosoida. Ainut syy on, että haluan hieman avata silmiä. Muualta Helsinkiin muuttaneet olisivat muuttaneet ihan mihin vain, jos se olisi ollut pääkaupunki. Eli kaikki ole niin itsestään selvää.
No okei minä olen turkulainen ja vielä alkuperäinen varsinaissuomalainen juuriltani. Joten minua tietysti harmittaa, kun Turku on menettänyt tuon kaiken, kohtalon oikusta. Minusta kun tuntuu ettei ihmiset alkuunkaan tiedä mitä kaikkea Helsinki on saanut Turulta. Itse asiassa kaiken. - Asiasta huvittunut
turust kirjoitti:
Enhän minä sanonut, että joku tällä palstalla haukkui Turkua. Sanoin, ettei tarvitse alkaa heti puolustus kannalle.
En yritä haastaa, enkä provosoida. Ainut syy on, että haluan hieman avata silmiä. Muualta Helsinkiin muuttaneet olisivat muuttaneet ihan mihin vain, jos se olisi ollut pääkaupunki. Eli kaikki ole niin itsestään selvää.
No okei minä olen turkulainen ja vielä alkuperäinen varsinaissuomalainen juuriltani. Joten minua tietysti harmittaa, kun Turku on menettänyt tuon kaiken, kohtalon oikusta. Minusta kun tuntuu ettei ihmiset alkuunkaan tiedä mitä kaikkea Helsinki on saanut Turulta. Itse asiassa kaiken."Minusta kun tuntuu ettei ihmiset alkuunkaan tiedä mitä kaikkea Helsinki on saanut Turulta. Itse asiassa kaiken."
Turkulaisetko ne on sitten Helsingin rakentaneet? Turku olisi myös geopoliittisesti ja taloudelliselta näkökannalta mahdollisimman huonolla paikalla pääkaupungiksi, kaukana kaikesta paitsi ehkä Tukholmasta. Pelottaisi oikein ajatella, mitä olisi tapahtunut Turun ja Viipurin ympärille rakentuneelle Suomelle toisessa maailmansodassa.
Lisäksi Varsinais-Suomessa puhutaan ruminta murretta Suomen niemellä, jopa Pohjanmaalla puhutaan nätimmin silloin kun puhutaan. - ööää
turust kirjoitti:
No okei minä olen turkulainen ja vielä alkuperäinen varsinaissuomalainen juuriltani. Joten minua tietysti harmittaa, kun Turku on menettänyt tuon kaiken, kohtalon oikusta. Minusta kun tuntuu ettei ihmiset alkuunkaan tiedä mitä kaikkea Helsinki on saanut Turulta. Itse asiassa kaiken.Turku on Suomen ensimäinen kaupunki ja olisi luonnollinen pääkaupunki keinotekoisen Helsingin sijaan. Harmi, ettei Suomi itsenäistyttyään v1917 muuttanut pääkaupunkia sinne minne se kuuluisi. No, kenties köyhällä ja vasta itsenäistyneellä maalla oli kiireellisempääkin ajateltavaa kuin alkaa siirrellä virastoja kaupungista toiseen.
Mikäli Helsingistä ei olisi tehty pääkaupunkia, niin se olisi tänään suurin piirtein samanlainen paikka kuin Tammisaari eli n20000 asukkaan umpiruotsinkielinen kirkonkylä. Turku olisi n750000 asukkaan kaupunki ja Raisio, Naantali ja Kaarina olisivat myös huomattavasti nykyistä suurempia.
Jos ja jos. Voidaan kuitenkin sanoa, että pääkaupungin siirtäminen Helsinkiin oli aikoinaan merkittävä aluepoliittinen toimenpide. Mikäli Turku olisi edelleen pääkaupunki, niin Itä- ja Pohjois-Suomi olisivat vielä syrjäisempää periferiaa kuin mitä tänä päivänä ovat.
Sitä en ymmärrä ollenkaan mitä joku täällä sanoi, että Turku olisi huonommalla paikalla pääkaupungiksi. Milläköhän perustein? Kauempana Moskovasta? - turust
Asiasta huvittunut kirjoitti:
"Minusta kun tuntuu ettei ihmiset alkuunkaan tiedä mitä kaikkea Helsinki on saanut Turulta. Itse asiassa kaiken."
Turkulaisetko ne on sitten Helsingin rakentaneet? Turku olisi myös geopoliittisesti ja taloudelliselta näkökannalta mahdollisimman huonolla paikalla pääkaupungiksi, kaukana kaikesta paitsi ehkä Tukholmasta. Pelottaisi oikein ajatella, mitä olisi tapahtunut Turun ja Viipurin ympärille rakentuneelle Suomelle toisessa maailmansodassa.
Lisäksi Varsinais-Suomessa puhutaan ruminta murretta Suomen niemellä, jopa Pohjanmaalla puhutaan nätimmin silloin kun puhutaan.Minä pidän murteestani ja se on kauneinta suomen kamaralla. Se kato vähän riippuu mistä roikkuu. Voisi kuule olla että, jos Turku olisi pääkaupunki niin se olis turunmurre, jota kaikki apinois. Stadin slangi on muka niin trendikästä. Sallinette, jos nauran hetken makeasti.. no joo. Jokaisella on kielensä ja se on vaan meidän hyväksyttävä.
- turust
ööää kirjoitti:
Turku on Suomen ensimäinen kaupunki ja olisi luonnollinen pääkaupunki keinotekoisen Helsingin sijaan. Harmi, ettei Suomi itsenäistyttyään v1917 muuttanut pääkaupunkia sinne minne se kuuluisi. No, kenties köyhällä ja vasta itsenäistyneellä maalla oli kiireellisempääkin ajateltavaa kuin alkaa siirrellä virastoja kaupungista toiseen.
Mikäli Helsingistä ei olisi tehty pääkaupunkia, niin se olisi tänään suurin piirtein samanlainen paikka kuin Tammisaari eli n20000 asukkaan umpiruotsinkielinen kirkonkylä. Turku olisi n750000 asukkaan kaupunki ja Raisio, Naantali ja Kaarina olisivat myös huomattavasti nykyistä suurempia.
Jos ja jos. Voidaan kuitenkin sanoa, että pääkaupungin siirtäminen Helsinkiin oli aikoinaan merkittävä aluepoliittinen toimenpide. Mikäli Turku olisi edelleen pääkaupunki, niin Itä- ja Pohjois-Suomi olisivat vielä syrjäisempää periferiaa kuin mitä tänä päivänä ovat.
Sitä en ymmärrä ollenkaan mitä joku täällä sanoi, että Turku olisi huonommalla paikalla pääkaupungiksi. Milläköhän perustein? Kauempana Moskovasta?Turkuhan nimen omaan on parhaalla paikkalla. Ottakaa kartta käteen jollette usko. Turkun on itämeren keskellä. Suomen portti eurooppaan. Siksi Turku sijaitseekin siellä missä on.
Sun kommentti tais olla eka, joka oli jollainlailla positiivinen. Huomaa, ettei tästä asiasta saisi puhua Turun ulkopuolella. - Syntyperäinen_
turust kirjoitti:
Turkuhan nimen omaan on parhaalla paikkalla. Ottakaa kartta käteen jollette usko. Turkun on itämeren keskellä. Suomen portti eurooppaan. Siksi Turku sijaitseekin siellä missä on.
Sun kommentti tais olla eka, joka oli jollainlailla positiivinen. Huomaa, ettei tästä asiasta saisi puhua Turun ulkopuolella."Sun kommentti tais olla eka, joka oli jollainlailla positiivinen. Huomaa, ettei tästä asiasta saisi puhua Turun ulkopuolella. "
Eli siis halusit ainoastaan Turkua suitsuttavia vastauksia, ja neutraalit vastaukset tyyliin "Ei kiinnosta mikä on Suomen pääkaupunki" on sun mielestä negatiivisia ja/tai puolustuskannalla olevia? Mielenkiintoinen asenne.
Musta tuntuu että ainoita ihmisiä ketä Suomen pääkaupunki oikeasti kiinnostaa on Turkulaiset, koska Turkulaiset edelleen kärsii siitä että pääkaupungin virka vietiin heiltä vääryydellä joskus ennen muinoin. No sanonpa vaan että ihan turha sitä on enää jossitella mitä olisi voinut tapahtua. Helsinki varmasti olisi tuppukylä jos tästä ei olisi tehty pääkaupunkia mutta so what? Nyt on nyt. - turust
"Sun kommentti tais olla eka, joka oli jollainlailla positiivinen. Huomaa, ettei tästä asiasta saisi puhua Turun ulkopuolella. "
Eli siis halusit ainoastaan Turkua suitsuttavia vastauksia, ja neutraalit vastaukset tyyliin "Ei kiinnosta mikä on Suomen pääkaupunki" on sun mielestä negatiivisia ja/tai puolustuskannalla olevia? Mielenkiintoinen asenne.
Musta tuntuu että ainoita ihmisiä ketä Suomen pääkaupunki oikeasti kiinnostaa on Turkulaiset, koska Turkulaiset edelleen kärsii siitä että pääkaupungin virka vietiin heiltä vääryydellä joskus ennen muinoin. No sanonpa vaan että ihan turha sitä on enää jossitella mitä olisi voinut tapahtua. Helsinki varmasti olisi tuppukylä jos tästä ei olisi tehty pääkaupunkia mutta so what? Nyt on nyt.Ei neutraalit vastaukset minua häiritse. Minähän kehuin tuon erään kirjoittajan asennetta. Vaikka hän ei mitenkään suitsutellut Turun puolesta.
No okei on ilmeisesti turha saada tästä minkään laista keskustelua täällä. Paitsi minua vastaan tietysti.
Turkulaisille Turku tulee aina olemaan se oikea Pääkaupunki. Ja miksi emme saisi asiasta muistuttaa, menihän meiltä Turun yliopistokin helsinkiin, joka on nyt Suomen paras. Tähti torninkin Helsinki sai meiltä. Ja nämä asiat tuli extrana pääkaupunki tittelin päälle.
Plus että ennen kaikki tiet veivät Turkuun, nykyään rautatiet ovat surkeassa kunnossa, kun emme ole helsinki - tampere - oulu-akselilla.
Ja turkulaisena on todella ärsyttävää lentää Helsinki-vantaan kautta, vaikka turku on eka kaupunki Euroopasta käsin. Onneksi on Blu1 ja SAS, että pääsee Turun lentoasemalta Tukholman ja Köpenhaminan kautta. - turust
"Sun kommentti tais olla eka, joka oli jollainlailla positiivinen. Huomaa, ettei tästä asiasta saisi puhua Turun ulkopuolella. "
Musta tuntuu että ainoita ihmisiä ketä Suomen pääkaupunki oikeasti kiinnostaa on Turkulaiset, koska Turkulaiset edelleen kärsii siitä että pääkaupungin virka vietiin heiltä vääryydellä joskus ennen muinoin. No sanonpa vaan että ihan turha sitä on enää jossitella mitä olisi voinut tapahtua. Helsinki varmasti olisi tuppukylä jos tästä ei olisi tehty pääkaupunkia mutta so what? Nyt on nyt.Just sullehan mä sanoin, että oikea asenne? Miks nyt käyt mun kimppuun? Mun mielestä on tosi hienoa pitää omasta kaupungistaa oli se pieni, suuri tai mikä tahansa.
Ja mä todella arvosta oikeita stadilaisia, jotka todella on ylpeitä omasta kaupungistaan.
Ja jos tuosta suutuit mitä sanoin stadin slangista, se oli vain piikki sille joka haukkui Turun murretta. Tosi asiassa mulla ei ole mitää stadin slangia vastaan. - Nainen25v
turust kirjoitti:
Minä pidän murteestani ja se on kauneinta suomen kamaralla. Se kato vähän riippuu mistä roikkuu. Voisi kuule olla että, jos Turku olisi pääkaupunki niin se olis turunmurre, jota kaikki apinois. Stadin slangi on muka niin trendikästä. Sallinette, jos nauran hetken makeasti.. no joo. Jokaisella on kielensä ja se on vaan meidän hyväksyttävä.
Tulet tänne haukkumaan meidän puhetapaamme ja katkerana hypettämään Turkua. Ei ihme, että teitä turkulaisia pidetään nurkkakuntaisina persreikinä.
Turkua ei ole täällä kukaan haukunut, sinä sen sijaan haukut Helsinkiä lähestulkoon jokaisessa viestissäsi. - turust
Nainen25v kirjoitti:
Tulet tänne haukkumaan meidän puhetapaamme ja katkerana hypettämään Turkua. Ei ihme, että teitä turkulaisia pidetään nurkkakuntaisina persreikinä.
Turkua ei ole täällä kukaan haukunut, sinä sen sijaan haukut Helsinkiä lähestulkoon jokaisessa viestissäsi.Sorry jos tuli sellainen kuva että haukun helsinkiä. Helsinki on ihan kiva paikka. Olin siellä just pari viikkoa sitten.
En ole oikeasti tuota mieltä helsingin slangista, laitoin sen vain, koska omaa murrettani haukuttiin. Ja kyllä viestistä sai selville, että noi on makuasioita.
Voi olla että puolustelen täällä hieman turhan hanakasti, mutta pysyttelen silti suht asiallisuuksissa. Tuo edellinen viesti meni kyllä yli.
Helsinki on hieno ja kaunis paikka. Minulla on ystäviäkin siellä.
ps. Pyysin ettei kukaan vetäisi hernettä nenään. Kaikki taisi tehdä sen minä mukaan luettuna. :D - Syntyperäinen_
turust kirjoitti:
Just sullehan mä sanoin, että oikea asenne? Miks nyt käyt mun kimppuun? Mun mielestä on tosi hienoa pitää omasta kaupungistaa oli se pieni, suuri tai mikä tahansa.
Ja mä todella arvosta oikeita stadilaisia, jotka todella on ylpeitä omasta kaupungistaan.
Ja jos tuosta suutuit mitä sanoin stadin slangista, se oli vain piikki sille joka haukkui Turun murretta. Tosi asiassa mulla ei ole mitää stadin slangia vastaan."Just sullehan mä sanoin, että oikea asenne? Miks nyt käyt mun kimppuun?"
Sweetie darling. En ole käynyt sun kimppuun. Kukaan täällä ei ole käynyt sun kimppuun, tai ollut puolustuskannalla tai negatiivinen tai hyökkäävä. Tämä koko keskustelu on ollut täysin neutraali, no paitsi ehkä lukuunottamatta sitä juttua kun joku sanoi ettei halua asua pikkukaupungissa, mistä joku Turkulainen ehkä saattaa loukkaantua niin halutessaan.
Ihan asialinjallahan tässä on kokoajan menty, ehkä eniten olet ollut puolustuskannalla itse? ;) - turust
"Just sullehan mä sanoin, että oikea asenne? Miks nyt käyt mun kimppuun?"
Sweetie darling. En ole käynyt sun kimppuun. Kukaan täällä ei ole käynyt sun kimppuun, tai ollut puolustuskannalla tai negatiivinen tai hyökkäävä. Tämä koko keskustelu on ollut täysin neutraali, no paitsi ehkä lukuunottamatta sitä juttua kun joku sanoi ettei halua asua pikkukaupungissa, mistä joku Turkulainen ehkä saattaa loukkaantua niin halutessaan.
Ihan asialinjallahan tässä on kokoajan menty, ehkä eniten olet ollut puolustuskannalla itse? ;)On totta, että olen ollut puolustuskannalla. Se taas ei mua suututa, jos joku haukkuu pikku kaupungiksi. 50km säteellä turun kauppatorista asuu 450 000ihmistä. Kyllä se näin suomen mittakaavassa riittää. Kaikki kaupungit on Suomessa pieniä. Näin pienessä maassa vain pääkaupunki titteli voi tuoda seudulle ne miljoona ihmistä.
Kiitti ku oon sun sweetie darling ;)
- turust
Okei. Olen pahoillani jos olen tuottanut mielipahaa. Se ei ollut tarkoitus.
Tiedän että olen aika fanaattinen näissä asioissa. Ja minun pitäis tutkiskella peiliin kerran jos toisenkin.
Tarkoitus oli lähinnä, että ne jotka ovat muuttaneet Helsinkiin jostain muualta, miettisivät että hekin ehkä asuisivat jossain muualla, jos joku muu kuin helsinki olisi valittu pääkaupungiksi tai jos Turku olisi saanut tittelinsä takaisin.
Nämä ovat harmittomia ajatus leikkejä. Minä puolustan turkua osaksi siksi, että puolustan aina väärin kohdeltuja. Voiko joku tosissaan väittää, että Turkua ei ole mitenkään väärin kohdeltu?
Moni ehkä luuli, että tarkoitin "Siinä helsinkiläisille vähän pohdittavaa!" samaa kuin : "Haistakaa vittu me ollaan parhaita". Ei niin. Vaan tarkoitin todellakin, että pohtikaa miten se olisi vaikuttanut teihin ja teidän elämäänne.
Älkää haukkuko minua, en minäkään hauku teitä. Tai päin vastoin. Niinhän se aina menee. - Anonyymi
Helsinki on Itä-Suomen pääkaupunki. Sen on asuttaneet savolaiset, karjalaiset ja lappalaiset. Jokainen stadilainen on toisessa tai kolmannessa polvessa näiden jälkeläisiä. Stadin slangi on Suomen kielen venäläisvaikutteista sekasotkua. Historiallinen Suomi on Turku ja sen ympäristö.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t826411- 353521
- 443108
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402302Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin282181- 1212097
- 1902032
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292009- 401732
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241628