Menikö sinun koulunkäyntisi aikoinaan "pipariksi"? Eivätkö koenumerosi yltäneet kiitettävälle tasolle? Oliko todistuksesi keskiarvo luokkasi heikoimpia?
Mutta onnistuitko silti elämässäsi? Loitko kenties näyttävän uran tai arvostetun aseman? Onnistuit elämässäsi pieleen menneestä koulusta huolimatta!
Tiedän, että tällaisia tapauksia on olemassa - joidenkin arvioiden mukaan jopa runsaasti. Nykyään heitä kutsutaan "alisuoriutujiksi", eli he eivät koulussa ole yltäneet kykyjään vastaaviin tuloksiin. Osa koulussa alisuoriutuneista on kuitenkin myöhemmin elämässään onnistunut. Jotkut jopa erinomaisen hyvin, niin että heidän voidaan sanoa olevan "lahjakkaita alisuoriutujia".
Jos tunnistat tuosta kuvauksesta itsesi, olisin kiinnostunut kokemuksistasi. Teen pro-gradu tutkimusta lahjakkaiden alisuoriutujien koulukokemuksista. Kukaties tutkimuksesta olisi apua mietittäessä peruskoulujärjestelmän kehitystarpeita. Sinun koulukokemuksesi olisi siten arvokasta tietoa.
Koulukokemukset ja merkitys elämänkulussa?
7
848
Vastaukset
- Valkoturkki
Ihan mielenkiintoista, että joku haluaa tehdä graduaan alisuoriutujista, mutta ilman yhteystietoja gradun kirjoittajaan ei varmaankaan saa yhteyttä? :-)
Herra / Neiditär voisi laittaa yhteystietonsa, jos joku haluaa avata sanaisen arkkunsa esitettyyn asiaan liittyen. =)
Ja lykkyä tykö, toivottavasti löydät tutkimuskohteesi.- Ei_Ku
Hei Valkoturkki
Kiitos osoittamastasi mielenkiinnosta. Tästä asiasta voi keskustella täällä avoimella keskustelupalstalla tai sitten lähettämällä sähköpostia osoitteeseen:
[email protected]
- mistä aita on matalin
Siksi yleissivistykseni on jäänytkin alhaiselle tasolle, kun olen lukenut miltei jokaisesta kurssikirjasta yhden neljäsosan ja aina päässyt hyvällä tuurilla läpi! Kerran sain 9 ½ yhdestä kokeesta, johon olin lukenut vaivaiset 60 sivua kirjaa. Se oli psykologian koe...
Joka tapauksessa, nyt jälkeenpäin on alkanut harmittaa, miksi minulla on AINA ollut kokeissa niin hyvä tuuri. Olisi varmaan ollut hyvä, jos joskus tuurini olisi pettänyt ja olisin joutunut kovemmin lukemaan. Silloin ainakin tietäisin asioista enemmän... :I- Ei_Ku
Ei onnistumisessasi voi olla pelkästä hyvästä tuurista. Eiköhän ne psykankin kysymykset ainakin jossain määrin olleet muutakin kuin pelkän muistitiedon varaan rakentuvaa sirpaletietoa. Sitä sirpaletietoa voi opiskella kirjoja pänttäämällä - mutta eihän sillä pärjää - eikä se ole lahjakkuutta, älykkyyttä tai viisauttakaan. Kirjoja lukemalla - ja kokeisiin "pänttäämällä" - oppii käyttämään tehokkaasti muistiaan mutta ei muuta. Viisaus, lahjakkuus, älykkyys tai luovuus (miten vain) taitaa olla ihan jotkin muuta, sitä ei voi opiskella pänttäämällä. Toki lukeminen ja pänttääminen kasvattaa yleistietoa ja siitäkin on tietysti joskus hyötyä.
Olivatko ne lukion vai yliopiston kokeita, joissa sinä omasta mielestäsi pärjäsit vain tuurilla?
Jos selvisit kokeista hyvällä menestyksellä ilman lukemista, niin kyllä siinä minun mielestäni on kyse lahjakkuudesta: Ainakin olet osannut joko soveltaa niitä tietoja, joita sinulla vähästä lukemisesta huolimatta on ollut, tai sitten olet ollut lahjakas huiputtaja eli vastauksesi oli niin huippu, että ope meni ihan pyörryksiin!
Ja tarvitseeko sitä kirjatietoa kukaan mihinkään. En minä ainakaan ole tarvinnut ja 99% kouluaikaisista ja sujuvasti päähän pänttäämistäni tiedoista on jo aikoja sitten unohtunut, olleet täysin tarpeettomia ja siirtyneet jonnekin muistilokeroihin pois tärkeämpien asioiden tieltä.
Joten älä sinä ole ollenkaan harmissasi. Säilytä vain uskosi siihen, että pärjäät ja muuta asennettasi: Et sinä ole pärjännyt tuurilla vaan kerta kaikkiaan omilla kyvyilläsi! - mistä aita on matalin
Ei_Ku kirjoitti:
Ei onnistumisessasi voi olla pelkästä hyvästä tuurista. Eiköhän ne psykankin kysymykset ainakin jossain määrin olleet muutakin kuin pelkän muistitiedon varaan rakentuvaa sirpaletietoa. Sitä sirpaletietoa voi opiskella kirjoja pänttäämällä - mutta eihän sillä pärjää - eikä se ole lahjakkuutta, älykkyyttä tai viisauttakaan. Kirjoja lukemalla - ja kokeisiin "pänttäämällä" - oppii käyttämään tehokkaasti muistiaan mutta ei muuta. Viisaus, lahjakkuus, älykkyys tai luovuus (miten vain) taitaa olla ihan jotkin muuta, sitä ei voi opiskella pänttäämällä. Toki lukeminen ja pänttääminen kasvattaa yleistietoa ja siitäkin on tietysti joskus hyötyä.
Olivatko ne lukion vai yliopiston kokeita, joissa sinä omasta mielestäsi pärjäsit vain tuurilla?
Jos selvisit kokeista hyvällä menestyksellä ilman lukemista, niin kyllä siinä minun mielestäni on kyse lahjakkuudesta: Ainakin olet osannut joko soveltaa niitä tietoja, joita sinulla vähästä lukemisesta huolimatta on ollut, tai sitten olet ollut lahjakas huiputtaja eli vastauksesi oli niin huippu, että ope meni ihan pyörryksiin!
Ja tarvitseeko sitä kirjatietoa kukaan mihinkään. En minä ainakaan ole tarvinnut ja 99% kouluaikaisista ja sujuvasti päähän pänttäämistäni tiedoista on jo aikoja sitten unohtunut, olleet täysin tarpeettomia ja siirtyneet jonnekin muistilokeroihin pois tärkeämpien asioiden tieltä.
Joten älä sinä ole ollenkaan harmissasi. Säilytä vain uskosi siihen, että pärjäät ja muuta asennettasi: Et sinä ole pärjännyt tuurilla vaan kerta kaikkiaan omilla kyvyilläsi!Mielialani koheni, kun luin viestisi! =)
Ei kai sitten kaikki voikaan olla pelkkää tuuria... (?)
"Olivatko ne lukion vai yliopiston kokeita, joissa sinä omasta mielestäsi pärjäsit vain tuurilla?"
Ne olivat lukion kokeita.
- apina
Olen kyllä vanhempaa ikäryhmää,silloin oli ekaks kansakoulu ja 2viimeistä Kansalaiskoulua. Tuohon aikaan numeroita annettaessa oli kastierotus eli mitä parempi tausta sitä paremmat numerot vaikka ne köyhälistön oppilaat olisi osanneet paremmin. Olin ujo ja arka johtuen kodistani. Myöhemmin vaihdoin paikkakuntaa ja uskalsin olla IHMINEN siinä missä muutkin. Kouluja en käynyt enempää mutta olen pärjänny ilman niitäkin. Töitä olen tehnyt monella alalla ja pienellä palkalla se näkyy nykyisestä työeläkkeestäkin. Tämän syksyn uusi ELÄKELÄINEN mutta en muista kouluaikoja pahalla päin vastoin monet opettajani on muistoissani. Olenkin miettinyt missä he ovat ja missä kunnossa. Sauvosaarenkoulun opettajia ajatellen:Laskento paras kouluaineeni. Muut olikin
sitten 5-8 välillä. Musiikissa --silloinen laulu oli 6v ajan 5. Kahtena vuotena oli mies-opettaja hän antoi 7. Voi sitä iloa,kun näin sen numeron.Toiset sisarukseni osas laulaa minä en,kuitenkin olen laulanut työssäni lasten
parissa paljon ja muistan vieläkin lauluja ulkoa
yli 50 vuoden takaa. Oppia koko elämä!- Ei_Ku
Et ole ainoa kokemuksinesi. Tutkimusten mukaan koululaitoksemme toimii edelleenkin siten, että rikkaiden perheiden lapset pärjäävät koulussa paremmin kuin köyhempien perheiden lapset. Kummallisinta on, että rikkaiden perheiden lapset pärjäävät ilman testeillä todettua älykkyyttä. Eli jos on kaksi testiryhmää: 1) rikkaiden lapset joilla on matalaksi testattu "testiälykkyys" ja 2) köyhien lapset joilla on korkeaksi testattu testiälykkyys, niin rikkaiden lapset pärjää koulussa silti paremmin! Ts: rikkaiden lapset saa hyviä koulunumeroita, vaikka olisivat tyhmempiä. Ja vastaavasti köyhien lapset saa huonompia numeroita vaikka olisivat älykkäämpiä. Kummallista.
Koulunkäynti ei sinun kohdallasi siis ole ollut mitenkään erityisen tärkeä. Olet pärjännyt ilman koulunkäyntiäkin hyvin. Kaltaisia on monia. Ehkäpä olet yksi niistä oikeasti lahjakkaista (ei koulumenestyksellä mitaten), jotka ovat onnistuneet todella hyvin elämässään vaikka koulunkäynti ei olekaan sujunut kiitettävällä tavalla. Esimerkiksi monet todella hyvin elämässään menestyneet ovat menestyneet todella surkeasti koulussa: Esim. Hjallis Harkimo, Juice Leskinen, Arja Tiainen, Sauli Niinistö… jne.
Jos niin monet ovat pärjänneet ilman koulumenestystä, niin mikä koulun merkitys sitten on? Onko se vain pakollisten perustaitojen hankkimista varten, vai yleissivistystä… vai onko se sittenkin vain paikka, jossa ihmisen alut lajitellaan hyviin ja huonoihin?
Mietiskeli Eiku
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123940MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar802049Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5481641Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin851308Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671097Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331028Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214908Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60883- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3818