Koulukokemukset ja merkitys elämänkulussa?

Ei_Ku

Menikö sinun koulunkäyntisi aikoinaan "pipariksi"? Eivätkö koenumerosi yltäneet kiitettävälle tasolle? Oliko todistuksesi keskiarvo luokkasi heikoimpia?

Mutta onnistuitko silti elämässäsi? Loitko kenties näyttävän uran tai arvostetun aseman? Onnistuit elämässäsi pieleen menneestä koulusta huolimatta!

Tiedän, että tällaisia tapauksia on olemassa - joidenkin arvioiden mukaan jopa runsaasti. Nykyään heitä kutsutaan "alisuoriutujiksi", eli he eivät koulussa ole yltäneet kykyjään vastaaviin tuloksiin. Osa koulussa alisuoriutuneista on kuitenkin myöhemmin elämässään onnistunut. Jotkut jopa erinomaisen hyvin, niin että heidän voidaan sanoa olevan "lahjakkaita alisuoriutujia".

Jos tunnistat tuosta kuvauksesta itsesi, olisin kiinnostunut kokemuksistasi. Teen pro-gradu tutkimusta lahjakkaiden alisuoriutujien koulukokemuksista. Kukaties tutkimuksesta olisi apua mietittäessä peruskoulujärjestelmän kehitystarpeita. Sinun koulukokemuksesi olisi siten arvokasta tietoa.

7

827

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valkoturkki

      Ihan mielenkiintoista, että joku haluaa tehdä graduaan alisuoriutujista, mutta ilman yhteystietoja gradun kirjoittajaan ei varmaankaan saa yhteyttä? :-)

      Herra / Neiditär voisi laittaa yhteystietonsa, jos joku haluaa avata sanaisen arkkunsa esitettyyn asiaan liittyen. =)

      Ja lykkyä tykö, toivottavasti löydät tutkimuskohteesi.

      • Ei_Ku

        Hei Valkoturkki

        Kiitos osoittamastasi mielenkiinnosta. Tästä asiasta voi keskustella täällä avoimella keskustelupalstalla tai sitten lähettämällä sähköpostia osoitteeseen:

        [email protected]


    • mistä aita on matalin

      Siksi yleissivistykseni on jäänytkin alhaiselle tasolle, kun olen lukenut miltei jokaisesta kurssikirjasta yhden neljäsosan ja aina päässyt hyvällä tuurilla läpi! Kerran sain 9 ½ yhdestä kokeesta, johon olin lukenut vaivaiset 60 sivua kirjaa. Se oli psykologian koe...
      Joka tapauksessa, nyt jälkeenpäin on alkanut harmittaa, miksi minulla on AINA ollut kokeissa niin hyvä tuuri. Olisi varmaan ollut hyvä, jos joskus tuurini olisi pettänyt ja olisin joutunut kovemmin lukemaan. Silloin ainakin tietäisin asioista enemmän... :I

      • Ei_Ku

        Ei onnistumisessasi voi olla pelkästä hyvästä tuurista. Eiköhän ne psykankin kysymykset ainakin jossain määrin olleet muutakin kuin pelkän muistitiedon varaan rakentuvaa sirpaletietoa. Sitä sirpaletietoa voi opiskella kirjoja pänttäämällä - mutta eihän sillä pärjää - eikä se ole lahjakkuutta, älykkyyttä tai viisauttakaan. Kirjoja lukemalla - ja kokeisiin "pänttäämällä" - oppii käyttämään tehokkaasti muistiaan mutta ei muuta. Viisaus, lahjakkuus, älykkyys tai luovuus (miten vain) taitaa olla ihan jotkin muuta, sitä ei voi opiskella pänttäämällä. Toki lukeminen ja pänttääminen kasvattaa yleistietoa ja siitäkin on tietysti joskus hyötyä.
        Olivatko ne lukion vai yliopiston kokeita, joissa sinä omasta mielestäsi pärjäsit vain tuurilla?
        Jos selvisit kokeista hyvällä menestyksellä ilman lukemista, niin kyllä siinä minun mielestäni on kyse lahjakkuudesta: Ainakin olet osannut joko soveltaa niitä tietoja, joita sinulla vähästä lukemisesta huolimatta on ollut, tai sitten olet ollut lahjakas huiputtaja eli vastauksesi oli niin huippu, että ope meni ihan pyörryksiin!
        Ja tarvitseeko sitä kirjatietoa kukaan mihinkään. En minä ainakaan ole tarvinnut ja 99% kouluaikaisista ja sujuvasti päähän pänttäämistäni tiedoista on jo aikoja sitten unohtunut, olleet täysin tarpeettomia ja siirtyneet jonnekin muistilokeroihin pois tärkeämpien asioiden tieltä.

        Joten älä sinä ole ollenkaan harmissasi. Säilytä vain uskosi siihen, että pärjäät ja muuta asennettasi: Et sinä ole pärjännyt tuurilla vaan kerta kaikkiaan omilla kyvyilläsi!


      • mistä aita on matalin
        Ei_Ku kirjoitti:

        Ei onnistumisessasi voi olla pelkästä hyvästä tuurista. Eiköhän ne psykankin kysymykset ainakin jossain määrin olleet muutakin kuin pelkän muistitiedon varaan rakentuvaa sirpaletietoa. Sitä sirpaletietoa voi opiskella kirjoja pänttäämällä - mutta eihän sillä pärjää - eikä se ole lahjakkuutta, älykkyyttä tai viisauttakaan. Kirjoja lukemalla - ja kokeisiin "pänttäämällä" - oppii käyttämään tehokkaasti muistiaan mutta ei muuta. Viisaus, lahjakkuus, älykkyys tai luovuus (miten vain) taitaa olla ihan jotkin muuta, sitä ei voi opiskella pänttäämällä. Toki lukeminen ja pänttääminen kasvattaa yleistietoa ja siitäkin on tietysti joskus hyötyä.
        Olivatko ne lukion vai yliopiston kokeita, joissa sinä omasta mielestäsi pärjäsit vain tuurilla?
        Jos selvisit kokeista hyvällä menestyksellä ilman lukemista, niin kyllä siinä minun mielestäni on kyse lahjakkuudesta: Ainakin olet osannut joko soveltaa niitä tietoja, joita sinulla vähästä lukemisesta huolimatta on ollut, tai sitten olet ollut lahjakas huiputtaja eli vastauksesi oli niin huippu, että ope meni ihan pyörryksiin!
        Ja tarvitseeko sitä kirjatietoa kukaan mihinkään. En minä ainakaan ole tarvinnut ja 99% kouluaikaisista ja sujuvasti päähän pänttäämistäni tiedoista on jo aikoja sitten unohtunut, olleet täysin tarpeettomia ja siirtyneet jonnekin muistilokeroihin pois tärkeämpien asioiden tieltä.

        Joten älä sinä ole ollenkaan harmissasi. Säilytä vain uskosi siihen, että pärjäät ja muuta asennettasi: Et sinä ole pärjännyt tuurilla vaan kerta kaikkiaan omilla kyvyilläsi!

        Mielialani koheni, kun luin viestisi! =)

        Ei kai sitten kaikki voikaan olla pelkkää tuuria... (?)

        "Olivatko ne lukion vai yliopiston kokeita, joissa sinä omasta mielestäsi pärjäsit vain tuurilla?"
        Ne olivat lukion kokeita.


    • apina

      Olen kyllä vanhempaa ikäryhmää,silloin oli ekaks kansakoulu ja 2viimeistä Kansalaiskoulua. Tuohon aikaan numeroita annettaessa oli kastierotus eli mitä parempi tausta sitä paremmat numerot vaikka ne köyhälistön oppilaat olisi osanneet paremmin. Olin ujo ja arka johtuen kodistani. Myöhemmin vaihdoin paikkakuntaa ja uskalsin olla IHMINEN siinä missä muutkin. Kouluja en käynyt enempää mutta olen pärjänny ilman niitäkin. Töitä olen tehnyt monella alalla ja pienellä palkalla se näkyy nykyisestä työeläkkeestäkin. Tämän syksyn uusi ELÄKELÄINEN mutta en muista kouluaikoja pahalla päin vastoin monet opettajani on muistoissani. Olenkin miettinyt missä he ovat ja missä kunnossa. Sauvosaarenkoulun opettajia ajatellen:Laskento paras kouluaineeni. Muut olikin
      sitten 5-8 välillä. Musiikissa --silloinen laulu oli 6v ajan 5. Kahtena vuotena oli mies-opettaja hän antoi 7. Voi sitä iloa,kun näin sen numeron.Toiset sisarukseni osas laulaa minä en,kuitenkin olen laulanut työssäni lasten
      parissa paljon ja muistan vieläkin lauluja ulkoa
      yli 50 vuoden takaa. Oppia koko elämä!

      • Ei_Ku

        Et ole ainoa kokemuksinesi. Tutkimusten mukaan koululaitoksemme toimii edelleenkin siten, että rikkaiden perheiden lapset pärjäävät koulussa paremmin kuin köyhempien perheiden lapset. Kummallisinta on, että rikkaiden perheiden lapset pärjäävät ilman testeillä todettua älykkyyttä. Eli jos on kaksi testiryhmää: 1) rikkaiden lapset joilla on matalaksi testattu "testiälykkyys" ja 2) köyhien lapset joilla on korkeaksi testattu testiälykkyys, niin rikkaiden lapset pärjää koulussa silti paremmin! Ts: rikkaiden lapset saa hyviä koulunumeroita, vaikka olisivat tyhmempiä. Ja vastaavasti köyhien lapset saa huonompia numeroita vaikka olisivat älykkäämpiä. Kummallista.

        Koulunkäynti ei sinun kohdallasi siis ole ollut mitenkään erityisen tärkeä. Olet pärjännyt ilman koulunkäyntiäkin hyvin. Kaltaisia on monia. Ehkäpä olet yksi niistä oikeasti lahjakkaista (ei koulumenestyksellä mitaten), jotka ovat onnistuneet todella hyvin elämässään vaikka koulunkäynti ei olekaan sujunut kiitettävällä tavalla. Esimerkiksi monet todella hyvin elämässään menestyneet ovat menestyneet todella surkeasti koulussa: Esim. Hjallis Harkimo, Juice Leskinen, Arja Tiainen, Sauli Niinistö… jne.

        Jos niin monet ovat pärjänneet ilman koulumenestystä, niin mikä koulun merkitys sitten on? Onko se vain pakollisten perustaitojen hankkimista varten, vai yleissivistystä… vai onko se sittenkin vain paikka, jossa ihmisen alut lajitellaan hyviin ja huonoihin?

        Mietiskeli Eiku


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1438
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      982
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      34
      692
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      687
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      660
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      659
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      634
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      608
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe