kohta pidetään siskon pojan kastejuhlat ja minä olen tulossa sylikummiksi, nyt olisi ISO ongelma siinä kun kärsin paniiikkihäiriöstä(sos.tilanteet) ja minun tulisi lukea kaikkien edessä uskontunnustus, mutta minä en kyllä pysty siihen, olen yrittänyt miettiä mielessäni tapahtuman ja, että kaikki menee hyvin, mutta paniikki iskee jo ajatellessani sitä, voiko sitä mitenkään jättää tekemättä jos todella ei pysty ja toinen kummi (avomies) ei siihen kykene, meneekö kaikki nyt pieleen en missään nimessä halua pilata tilaisuutta mitenlään, mutta ahdistaa kauheasti ja varmaan OIKEASTI pyörryn sinne jos sen luen, eli voiko sen jättää tekemättä, onko se mitenkään mahdollista, onko kokemuksia?????
Kastejuhla
6
938
Vastaukset
- M-LS
lukea uskontunnustuksen ja vastata papin kysymyksiin, vaikka olisi luterilainenkin. Ne luetaan kirjasta ja kaiketi miehesikin on lukutaitoinen?
Kykenetkö pitämään vauvaa sylissäsi? Tämäkään ei ole välttämätöntä, koska äiti voi itse pitää lastaan sylissään, jos pelkäät pudottavasi hänet.
(Nuorimman lapseni ristiäisissä sain itse pitää poikaa sylissäni, koska hän ei muuten oikein rauhoittunut. Olin ikionnellinen tästä papin määräyksestä.)
Jos näin sovitaan, sinun osuudeksesi jää lähinnä paikalla oleminen ja äidin auttaminen, kun vauva kasteen jälkeen puetaan "vanhurskauden vaatteeseen" eli valkeaan kastemekkoonsa. Selviät varmaan tästä. Suggeroi itseäsi: selviän hyvin, selviän hyvin, selviän hyvin. Onnea sekä kummeille että lapsen vanhemmille ja lapselle monia armorikkaita vuosia!- ex-pannaristi
Sillä lailla luot ennakkopaineita ja kiinnität ITSEESI huomiota, mikä ei ole tarkoitus. Yritä suhtautua tapahtumaan luonnollisesti: kuuntele pappia, katso, mitä ympärilläsi tapahtuu, lepertele vauvalle jne. Siten kohdistat huomiota pois itsestäsi.
Älä pelkää, että joku huomaa, kuinka jännität. Ei sinua tarkkailla (sehän on pannaristin pahimpia pelkoja), sinähän et ole tapahtuman keskipiste vaan kastettava. Sinun ei siis kannata ladata itseesi ennakkopaineita.
Vastaisuuden varalle hyväksi havaittu neuvo: älä sorru välttelykäyttäytymiseen, se vain pahentaa omaa tilaa. Kun menet pelkoa päin, sinä hallitset sitä, eikä se sinua. - M-LS
ex-pannaristi kirjoitti:
Sillä lailla luot ennakkopaineita ja kiinnität ITSEESI huomiota, mikä ei ole tarkoitus. Yritä suhtautua tapahtumaan luonnollisesti: kuuntele pappia, katso, mitä ympärilläsi tapahtuu, lepertele vauvalle jne. Siten kohdistat huomiota pois itsestäsi.
Älä pelkää, että joku huomaa, kuinka jännität. Ei sinua tarkkailla (sehän on pannaristin pahimpia pelkoja), sinähän et ole tapahtuman keskipiste vaan kastettava. Sinun ei siis kannata ladata itseesi ennakkopaineita.
Vastaisuuden varalle hyväksi havaittu neuvo: älä sorru välttelykäyttäytymiseen, se vain pahentaa omaa tilaa. Kun menet pelkoa päin, sinä hallitset sitä, eikä se sinua.itse tilanteessa tai välittömästi ennen sitä, vaan nyt etukäteen. Itse tilanteeseen mennään muina miehinä eikä enää kiinnitetä huomiota itseensä, vaan lapseen ja hänen vanhempiinsa, jotka ovat kysyjän kummiksi pyytäneet.
- syrena
Olisiko siitä apua, että käyt kastepapin ja vaikka lapsen äidin kanssa koko kastekaavan läpi rauhassa ennen kastetilaisuutta? Jos he tietävät tilanteesi jo etukäteen, niin sekin kai voi vähentää tilanteen jännittävyyttä. Äiti voi tarvittaessa pitää lasta sylissään koko tilaisuuden ajan, kuten täällä jo joku kertoikin. Ja jos sinä seisot siinä miehesi kanssa äidin ja lapsen vierellä, niin et ole tilanteessa yksin, vaan olette yhdessä - Jumalan silmien edessä.
Voimia ja valoa! - Neonilla
Ei varmasti mene kastejuhla pieleen paniikkihäiriösi takia. Minäkin neuvoisin sinua käymään lääkärin juttusilla, koska paniikkihäiriöön löytyy apuja (kokemusta on). Pyydä paras kaverisi seisomaan viereesi ihan liki tai taakse, niin ei huippaa. Ei sen uskontunnustuksen tarvitse olla mikään Ella Erosen lausuntailta, luet sen vain omalla äänelläsi (hauraalla, voimallisella, tutisevalla tai laulavalla, millä vain) pikkuisen puolesta, koska hän ei siihen vielä taida pystyä :)
Aina järkikonstit eivät paniikkihäiriöön auta, vaikka kuinka tiedostaisi, mutta sen voin kertoa, että kummintehtäväsi on jotain paljon suurempaa kuin tuo ääneen lausuttu rukous. Älä tee siitä härkästä. Ja käy siellä lääkärillä. Itse sinnittelin 13 vuotta, ennen kuin menin asiasta oikealle alan lääkärille (psykiatri), ja jälkikäteen ihmettelin minkä ihmeen takia olin jättänyt menemättä! Sisusta kai, mutta minulla sisu kohdistui väärään asiaan, olisi pitänyt nimittäin kerätä sisua varata aika jo viime vuosituhannella. - sivusta seurannut
Nahistella täällä saa, tehdä itsestään Jumalan vertaisen. Lähimmäisen auttaminen näillä ITSE VANHURSKAIDEN sivuilla on kielletty. Toivottavasti "mitä tehdä" nimimerkki ennätit lukea viestini. HYVÄSTI!!!!!
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 925931
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804772Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv933001Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p262790Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska252046Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191496Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3351047Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?851018Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚125950- 48754