Meikällä olis sangen kettumainen ongelma omassa Seatissa: Jarrut häviävät... Jos esim reilusta moottoritievauhdista jarrutan tiukasti rampin loppuun katoaa jarrut lähes täysin. Tuskin on paloista kyse sillä ne ovat juuri vaihdettu vanhojen oireillessa juuri tähän suuntaan ( ei sitten olleet palat ). Jarrunesteet vaihdettiin samalla. Yksi feature on myös ollut että mikäli auto seisoo muutaman tunnin paikallaan on jarrupoljin "kivettynyt", mutta kuitenkin siten, että jos parkkaat rinteeseen ja polkaiset kytkimen pohjaan ja painat jarrua normaaliin malliin valut varmasti takana olevan auton keulaan. Viimeisin uusi havainto oli että kun ajelin noin 30 kmh ja pumppasin jarrua nopeasti 3-4 kertaa jarrut katosivat lähes täysin...eli sama vaikutus kuin pitkällä painamisella.
Kysymys kuuluukin onko kellää mitään hajua viasta...tuo polkimen kivettyminen viittaisi siihen että tehostajasta pääsee alipaineet karkuun, mutta voisiko tuo jarrujen katoaminen liittyä riittämättömään alipaineeseen? Eli onko alipainepumppu ns. sökö? En viitsisi suotta vaihtaa kun maksaa tonnin pintaan.
Jos joku osaisi sanoa toiseen myös kiusanneeseen vikaan jotain niin olisin sangen kiitollinen: Vauhdin mennessä yli 130 kmh alkaa ratti tutisemaan melkoisesti ja tutina vai pahenee vauhdin lisääntyessä. Renkaat ovat vaihdettu (uudet) niinkuin vanteetkin...aurauskulmat ovat säädetty. Alustan rakenteita on ravisteltu ( eikä mitenkään helläkätisesti), mutta mitään vikaa ei löydy sitten kirveelläkään. Missään ei ole löysää yhtään. Antakaas vinkkejä.
Cordoba Vario -00 SDI:n jarruongelma
13
3426
Vastaukset
- Autoilija
Aja rauhallisemmin ja pidä turvaväliä niin säästät jarruja. Ja mitä tohon ratin tutinaan tulee niin minkä takia pitää ajaa yli 130km/h? Lähde aikasemmin niin ehdit perille ilman kiihdyttelyjä, 130km/h vauhtia ja tiukkoja jarrutuksia.
Tosin mitä noita Seat kuljettajia yleensä katsoo niin taitaa olla turha toivo... - Mä
Siis katoaako jarrut ihan oikeasti vai loppuuko tehostus, jollon se tuntuu kuin jarrut katoaisi. Jos nimittäin alipaineet katoaa muutamasta jarrutuksesta niin ei ne jarrut silti mihinkään katoa - pitää vaan painaa kovempaa... Hieman selvennystä kaipaa toi sun ongelma.
- lokari
sylinteri. Siinä vika melko varmasti.
- Ola
Kyllä ihan oikeasti jarrut häviävät...tunne on aivan sama kuin Bilteman jarrupaloilla. Eilen tekemässäni jarrutuksessa motarinrampilla meinasi tila loppua kesken ( onneksi edellä ajava lähti liikkeelle ). Eikä auttanut vaikka kuinka kovaa olisin painanut poljinta...painoin kyllä niin kovaa kuin kykenin ( tosin hiukset nousivat pystyyn kun tajusin ettei vauhti hidastu ollenkaan ). Pientä parannusta sain aikaiseksi kun nostin jarrupoljinta ja painoin uudestaan, mutta varsinaista hyötyä ei siitäkään ollut. Tuo eilen tekemäni testi 30 kmh:n vauhdissa ihmetyttää kyllä suuresti...parilla pumppauksella kun tulos oli vain sama ( auto menee eteenpäin eikä jarru vaikuta pätkääkään ), mutta sitten kun pitää 2 sekuntia poljinta ylhäällä, jarru toimii taas suht normaalisti. Sanoisin että erittäin paranormaalia toimintaa.
Samalla voisin sanoa sille fiksulle ihmiselle, joka kuvittelee että VW:ssä olisi oikeasti paremmat komponentit kuin Seat:ssa, niin herää. Kaikissa konehuoneen komponenteissa on VW-Audi-leimat, joten se siitä. - Ola
lokari kirjoitti:
sylinteri. Siinä vika melko varmasti.
tarkentaa, kiitos.
- asentaja
Nuo ovat seatin ominaisuuksia,vioiksi ei edes lasketa.auto suunniteltu alle 100 km n nopeuksille.
JOs nopeammin pitää päästä,tarvitaan jo saksalaista autotekniikkaa,siellä nääs ajetaan sittenm lujempaa.- SEAT Power! (original)
220 km/h - 100 km/h pari hassua sekuntia, jarrut toimii loistavasti. Sateella on ollut joskus ajettaessa n. 1,5 tuntia ilman hipaisuakaan jarruun, niin että on pitänyt 2 kertaa polkaista jolloin 2. kerralla on taas ollut normaali.
Autona Leon 1.8-20VT 4 vm. 2001
- Lucifer
Tää on sit ihan villi arvaus: Itelläni ei ole seattia mutta rellussa olisi ollut vähän samanlainen vika joka korjattiin vaihtamalla koko jarrujärjestelmä (pumppu ja abs järjestelmä)
(rellussa oli ja on edelleen hydraulinen järjestelmä)
Ja sulla ei mitään jarruihin liittyvää valoa syty siihen autoon?- Ola
ei ole autossa ABS:ja tässä tapauksessa. Tulee meinaan korjaaminen vähän halvemmaksi :-)
Mitään valoja ei syty eikä jarrunesteet ole muutenkaan "alhaalla" saati vähissä. Palat ja nesteet ovat vaihdettu hiljattain yritettäessä metsästää ongelman alkulähdettä....ei ole vielä löytynyt.
Alipainepumppuun alkaa tässä pikkuhiljaa epäilyt katoamaan...joku yhteys paineiden katoamisella on jarrujen katoamiseen.
- Ola
http://keskustelu.suomi24.fi/show.cgi?category=95&conference=580&posting=3000000000293117
Samoja kärryjähän nuo ovat... - opelix
Opelissa aikoinaan oli samanlaista ongelmaa: kovemmissa nopeuksissa alkoi rattiin tulemaan värinöitä, kuin olisi renkaat epätasapainossa, mutta painotukset eivät auttaneet, välyksiä ei löytynyt keulapäästä, mutta ongelma korjaantui vaihtamalla vetonivelet, vaikka vahoissa nivelissä ei välystä tuntunut / eikä ylimääräisiä ääniä ollut.
- Cordoballa 80tkm
Omassani ´01 TDI:ssä on samantyyppinen ongelma. Huolto on tarkastanut jarrut, mutta vikaa ei löydy. Jarrutehostajan alipaineputken halkeama on korjattu ja jos epäilet omassasi sitä, niin putki on konetilan oikeassa takakulmassa näkyvässä paikassa. Huollon vastaanottaja pystyy tarkistamaan asian viidessä minuutissa, joten tuskin ottavat tarkistuksesta edes maksua.
Oma Varioni kulkee myös huippunopeudella tasaisesti ja täristämättä, huolimatta edes siitä että rengaskoko on joidenkin mielestä liian matala 195/50 R15.
Kettumaisista ongelmista puheenollen, tässä hieman kettumaisia ongelmia. Alkuun tosin täytyy mainita että toki korjauksissa ja huolloissa voisi säästää, mutta laiskuudesta ja mukavuudesta täytyy maksaa.. korjattavia autoja löytyy harrastusten ja kakkosauton parista ihan tarpeeksi :)
- - Cordoba 2001 - -
Ensimmäinen viikko
- Tavaratilan vasemmassa reunassa olevan verkon kohdalta irronnut muovinen kiinnitystappi (huolimaton asennus) -> Löytyi tavaratilan lattialta -> laitettu takas.
- Etuhelmasta kuuluu kolinaa tyhjäkäynnillä. Ääni havaittavissa vain auton edessä seistessä.
- CD soittimen asennus
- Ulkolämpömittari näyttää jatkuvasti 66 astetta, kunnes pimenee.
Toinen viikko
- Ulkolämpömittarin anturi vaihdetaan takuuna. Radion huono kuuluvuus ei selvinnyt.
- Radio meni mykäksi. Antennijohdon liitin rikki -> Vaihdettu itse uusi. Särrääminen ei poistunut.
- Vaihteet takertelevat.
- Rattilukko ei mene aina päälle.
Mittarissa 5 912 km
- Etuhelman kolina korjattu (takuuseen).
- Kytkinsylinteri vaihdettu (takuuseen).
- Virtalukko öljytty (takuuseen).
- Antennivahvistin kiinnitetty (ei takuuseen).
- Ovien välissä olevat listat vaihdettu, jottei aiheuta myöhemmin ruostumista (takuuseen)
- Huollon (vapaaehtoinen ensihuolto) hinta 103,69 e, jonka päälle antennivahvistimen osuus 16,65 e.
Mittarissa reilu 10 tkm.
- Tuulilasin pyyhkijöiden napsuminen alkoi tympiä. -> Tuuliohjain roskikseen.
Mittarissa 18 144 km
- Perushuolto (varsinainen "15 tkm perushuolto" -> seuraava huolto 32 tkm).
- Vaihdevivuston voitelu, vaihteiden takertelun vuoksi (takuuseen).
- 103,69 e
Keskikulutus (98-24 315 km) aikana 5,96 l/100 km.
Mittarissa 28 875 km.
- "30 tkm perushuolto" -> seuraava huolto 45 tkm.
- Aurauksen tarkastus ja säätö (ei kuulu takuun piiriin?!), koska kesärenkaat olivat kuluneet reunoilta sileiksi.
- Rattiakselin suojakumi rikki -> uusi tilattu.
- Rattilukko viallinen -> uusi tilattu.
- Ilmamassamittari viallinen -> uusi tilattu.
- Huollon hinta 221,50 e, johon lisäksi aurauksen tarkastus ja säätö 11,10 e.
Kuskin oven kaiutinritilä irtosi, kiinnikkeet näemmä rikki?! -> painettu takas.
Kuukausi edellisestä huollosta
- Rattiakselin suojakumi vaihdettu (takuuseen).
- Rattilukko vaihdettu?! (takuuseen).
- Ilmamassamittari vaihdettu (takuuseen).
- Vaihteet takertelee edelleen -> kytkinsylinteri vaihdettu (takuuseen).
- Auto lämpenee epätasaisesti, jostain tulee kylmää ilmaa sisään -> tarkistettu, vikaa ei löytynyt (takuuseen).
- Huollon aikana oli yksi mittarivalo pimentynyt -> vaihdettiin samantien (takuuseen).
- Vasen sivupeili ei pysy säädöissä, vaan valuu -> uusi mekanismi tilattu.
N. kuukausi edellisestä
- Auto ensimmäisen pakkasyön ulkona -> Etuovien lukot lopettivat toiminnan -> sulatus.
Pari päivää myöhemmin
- Lukkojen rasvaaminen ja lisäjousen lisääminen (takuuseen).
Mittarissa 42 742 km.
- "45 tkm perushuolto" -> seuraava 58 tkm.
- Rattilukko vaihdettu (takuuseen). Mitä tehtiin edellisessä huollossa..!?
- Vasemman sivupeilin mekanismi vaihdettu (takuuseen).
- Tuulilasin pyyhkijöiden vivustot rasvattu, vinkumisen vuoksi (takuuseen).
- Kuskin pissapoika korjattu, koska vettä tuli huonosti (takuuseen).
- Vasen takaovi rasvattu, koska kitisi kovalla pakkasella (takuuseen).
- Kuskin oven sisäkahva kulunut -> tilattu uusi.
- 102,20 e
Mittarissa 52 213 km.
- "60 tkm huolto" -> seuraava 67 tkm.
- Kuskin oven sisäkahva vaihdettu (takuuseen).
- Jarrutehostajan alipaineputken halkeama korjattu (takuuseen).
- Bensaluukun lukituksen vinkumisen vuoksi vaihdettu koko mekanismi uuteen (takuuseen).
- Lasinpyyhkijöiden mekanismi vaihdettu kitinän vuoksi (takuuseen).
- 333,- e
N. viikko myöhemmin
- 1v takuu loppui.
- Ruoste/maaliviankorjaus (takuuseen).
Mittarissa 67 838 km.
- "75 tkm perushuolto" -> seuraava 82 tkm. 122,50 e.
- Jarrupalat 80,00 e.
- Jarrupalojen vaihto 47,20 e.
Mittarissa 73 480 km.
- Vakionopeussäätimen asennus.
- 280,- e (viiksen osuus 120,-).
Mittarissa 79 637 km.
- "90 tkm perushuolto" -> seuraava huolto 95 tkm. 226,30 e, osien osuus 90,60 e.
- Hammashihnan vaihto. 292,40 e, osien osuus 139,-.
- Oikean raidepään vaihto ja aurauksen säätö. 91,10 e, osien osuus 38,-.
Keskikulutus (98-79 637 km / 18.4.2001-16.10.2002) aikana 5,85 l/100 km.
Reilu 80 tkm
- Koneesta katosi tehot (vikamuistin luku tänään)
- Jarrut katoilevat toisinaan vieläkin
- - end - -
Jos sitten joku tämän jälkeen aikoo kommentoida tuota vaihtohyvitystä koskevaa viestiäni, niin kerrottakoon että harkitsen todellakin myös jatkossa Seattiin vaihtamista. Eihän tälläinen vikalista voi olla millekään autolle tyypillistä, vaan kyseessä täytyy olla ns. maanantaikappale. Uusien Seattien hinnoittelu saa tosin vakavasti harkitsemaan merkin vaihtoa, hyvin toimineesta huollosta huolimatta.- Cordoballa n. 80 tkm
Tehot tulivatkin takaisin sillä aikaa kun tuon viestin kirjoitin ja autoni ehti seisoskella hetken aikaa. Tuon jälkeen ongelmia tehojen kanssa ei ole ollut.
Käytin auton kuitenkin perjantaina vikamuistin luvussa ja se näytti syyksi ahtopaineen säätöeroa. Epäilivät magneettiventtiiliä, mutta myönsivät että vika voi johtua ihan vain siitä että kelit lauhtuivat äkkiä ja syy olisi kosteudessa. Ei ole näemmä helppo tehdä autoa Suomen oloihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135273
- 675064
- 914134
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753620Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603218- 432801
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️541939- 401800
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381663