Raskaus+tupakointi!

Älytöntä!

Musta on TODELLA itsekästä kun raskaana olevat naiset polttaa tupakkaa. Varmaan jokainen äiti haluaa pienokaiselleen vaan parasta ja on kyllä törkeyden huippu jos äiti polttaa tupakkaa. Tällä tavoin äiti vaarantaa lapsen hengen ja tervyden, keskenmeno riski lisääntyy mutta myös vauva syntyy pienempänä ja lisää astmaan sairastumisen riskiä. Monet raskaana olevat naiset selittävät että kyllä olen nyt pystyny vähentää tupakan polttoa että en ole polttanut päivässä kuin 1-2 tupakkaa. Kyllähän se yksinkin tupakka päivässä on aika paljon ja vaarantaa jo lapsen terveyden.

Kyllä ymmärrän täysin sen että jos polttaa tupakkaa ni siitä on todella vaikea päästä eroon mutta jos ei kerran tupakan polttoa pysty lopettamaan ni olis varmaan parempi olla hankkiutumatta raskaaksi. Todella itsekästä. Vai mitä ootte mieltä. Olis mielenkiintoista kuulla raskaana olevia äitejä jotka tupakoivat niin heidän mielipiteensä/puolustuksensa asiaan? Eikö se ole teistä itsekästä mammat?

87

6483

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti -85

      ensimmäinen kerta ku luen noin hyvän kirjotuksen! siitä paistaa läpi sen mielipide, joka on aivan täyttä totta joka sana! siihen ei oo kellään mitään sanomista. mut aina on äitejä, nimenomaan niitä tupakoivia, jotka keksii kaikkia typeriä tekosyitä polttamiselleen. myös puolestelevat kaikella aivan hoopolla.. mun pari tuttua selitteli mm. näillä jutuilla:
      "ei mun tenava ainakaan ollu muita pienempi syntyessään" "ei mun tenavalla oo mitään sairauksia vaik poltin"
      no, kerronpa vähän jotain, jonka kaikki fiksut jo tietääkin; vaikka lapsi olis terve syntyessään, niin riskit on paljon suuremmat sairastua sitten joskus.. ja jos sen riskin on valmis ottamaan, niin ei oo kyllä lapsensa asialla ollenkaa! eli ei raskaaks jos ei oo valmis tekemään niin ku on lapselle parhaaks!! tästä asiasta on jauhettu jo paljon ja tullaan jauhamaan mut silti tupakoivat ei tajua! rasittavaa!

      • -ET-

        Aivan samaa mieltä. En ole kuullut yhtään_pitävää_perustelua sille, miksi raskaana oleva tupakoi. Hitsi vieköön, juoponkin vauva voi (hyvällä tuurilla!) syntyä terveenä, muttei se tarkoita, että juoda saa!


      • äiti -85
        -ET- kirjoitti:

        Aivan samaa mieltä. En ole kuullut yhtään_pitävää_perustelua sille, miksi raskaana oleva tupakoi. Hitsi vieköön, juoponkin vauva voi (hyvällä tuurilla!) syntyä terveenä, muttei se tarkoita, että juoda saa!

        saas nähdä kuinka moni kehtaa tulla tänne puolustelemaan tupakointia..


      • Toista odottava

        En ala tuomitsemaan ketään, mutta kerron vain muutaman kaverini tapauksesta, kun tupakanpoltto oli ylivoimaisen vaikeaa lopettaa...

        Eräällä kaverillani on kaksi lasta ja molemmilla ad/hd, poltti tupakkaa koko raskauden ajan ja lapset olleet aina todella levottomia. Koliikit ja kaikki.

        Toinen kaverini sai kärsiä jokaisen kolmen lapsen kohdalla järkyttävän pahan koliikin.

        Ja kolmas kaverini poltti ja ellen sanoisi, niin lisäsi jopa tupakointia raskauden aikana ja vauvahan joutui teholle heti synnyttyään!

        Että miettikääs! Itse lopetin saman tien, kun plussa näkyi! Olisi silti lapsen kannalta vähintäänkin kohtuullista sitten hakea edes apua lopettamiseen, jos ei itse omin avuin kykene. Se, että edes yrittää ja vähentää, niin on jo paljon, mutta ei tarpeeksi!


    • on!

      Oon ihan samaa mieltä sun kanssa!

      Muistaakseni viime viikon Akuutissa oli lapsettomuusasiaa ja yhtenä isona tekijänä n. 20-30 vuotiaiden miesten heikkoon lisääntymiskykyyn pidetään äidin raskausajan tupakointia. Miettivätköhän polttavat äidit ollenkaan mitä kaikkea aiheuttavat riippuvuudellaan omalle lapselleen?? Vähän heikolta näyttää!

      Yhdessä työpaikassa oli joskus odottava työkaveri ja se poltteli aika paljon. Totesi vain, että mitä sitten jos lapselle tulee astma tai jotain, onhan nykyään lääkkeet kaikkeen. Että sellasta...

    • Sleepflower

      jeps...mä poltin ennen kuin tulin raskaaksi (noin askin päivässä). aikasemmin olin yrittänyt lopettaa, mutta en siihen silloin pystynyt. saman tien kun plussasin lopetin polttamisen kuin seinään. mieli on tehnyt, tottakai, mutta mielestäni pikkusen ihmisen alun ei tarvitse kärsiä siitä että ite on niin helvetin heikko. jos sellaset paskakääryleet menee oman lapsen terveyden edelle niin kannattas miettiä perheen perustamista ihan uudestaan. että niin...eli sanon tässä nyt vain että siihen pystyy jos tarpeeksi haluaa. illan jatkot kaikille! =)

    • Nemi

      asia joka näyttää TOSI RUMALTA on tyyppejä työntelemässä rattaita kaupungilla TUPAKKA kädessä! Ja sit pysähdytään ja kurkitaan koppaan sisälle että onko vaavilla kaikki hyvin ja sinne se savu sitten meneekin. Just niin kun yleensä, se joka ei polta, sen päälle kaikki savut tulee!

    • heeviskä

      Tänään juuri kirjoitin mielipidekirjoituksen aiheesta.

      On niin surullista, ettei nyky äidit osaa ottaa vastuuta sisällä kasvavasta elämästä ja, että imettäessäkin poltellaan on todella järkyttävää ja se, että oikein ylpeinä poltellaan tupakkaa vaunuja työnnellessä.

      Mikä nykyäitejä vaivaa!!??

      Mistään hinnasta en lapseni henkeä vaarantaisi!! Ja he tekevät sen vielä varmasti tietoisuudessa.

    • jhiuhiu

      Nii-iin.
      Tupakoivaa on helppo sanoa itsekkääksi ja suurin piirtein huonoksi äidiksi sellaisen jolle tupakointi ei ole ongelma. Miettikää miltä tuntuu jos asia on arka paikka ja lopettaminen ei onnistu.
      STRESSI. Mitäköhän vaikutuksia sillä on lapseen?
      Älkää rakkaat ihmiset olko niin yksisilmäisiä!
      Jokainen haluaa olla hyvä ja paras vanhempi, kukaan ei tule onnistumaan täydellisesti.
      Ei se oo kynnyskysymys polttaako kaks tupakkaa tai ei yhtään, vaan se että lapsen perustarpeet tyydytetään. Rakkautta ja hoivaa.
      Minun mielipiteeni on tämä.

      • heeviskä

        Ei tässä kivittämässä olla.

        Itse henkilökohtaisesti tiedän miten vaikeaa lopettaminen on, koska se oli aikanaan itsellekkin kova paikka vaan sainpas lopetettua, kun hyvä syy tuli, nimittäin puolisoni. Halusin hänen pitävän hengityksen hajustani ja muutenkin halusin tuoksua paremmalle hänen mielestään. Hän, kun ei itse polttanut, mutta ei hän minua painostanutkaan lopettamaan.

        Onhan se vaikeaa, mutta luulisi nyt hyvänen aika raskauden aikana pystyvän lopettamaan, kun ajattelee lastaan... Se on minun mielipiteeni.


      • pystytä lopettamaan
        heeviskä kirjoitti:

        Ei tässä kivittämässä olla.

        Itse henkilökohtaisesti tiedän miten vaikeaa lopettaminen on, koska se oli aikanaan itsellekkin kova paikka vaan sainpas lopetettua, kun hyvä syy tuli, nimittäin puolisoni. Halusin hänen pitävän hengityksen hajustani ja muutenkin halusin tuoksua paremmalle hänen mielestään. Hän, kun ei itse polttanut, mutta ei hän minua painostanutkaan lopettamaan.

        Onhan se vaikeaa, mutta luulisi nyt hyvänen aika raskauden aikana pystyvän lopettamaan, kun ajattelee lastaan... Se on minun mielipiteeni.

        edes homejuuston tms. syöntiä, vaikka siinä listeriavaara onkin, ja todella vaara (joskin pieni riski) vauvan menehtyä; alle 5 savuketta päivässä ei ole vauvalle sen vaarallisempaa kuin jos asuisi suurkaupungissa.


      • no?

        Niinkun jo tossa aikaisemmin mainittiin että jos on niin heikko ihminen ettei pysty lopettaa tupakan polttoa ni olisi sitten fiksumpaa ettei hankkiutuiskaan raskaaks. Koska syntymätön lapsi ei koskaan tule kärsimään. Mutta astma on todella ilkeä ja vaivalloinen sairaus! Vai voitko väittää vastaa?


      • Tää ei voi olla totta!
        pystytä lopettamaan kirjoitti:

        edes homejuuston tms. syöntiä, vaikka siinä listeriavaara onkin, ja todella vaara (joskin pieni riski) vauvan menehtyä; alle 5 savuketta päivässä ei ole vauvalle sen vaarallisempaa kuin jos asuisi suurkaupungissa.

        Joo vaikka polttaisi savukkeenkin päivässä ni kyllähän siitä aikamoiset tervamäärät kerkee vauva saamaan. Että onko se jossain lääketieteessä määritelty että alla 5 savuketta päivässä ni on ihan suotava määrä eikä mitään pahaa?


      • ei vielä äiti
        Tää ei voi olla totta! kirjoitti:

        Joo vaikka polttaisi savukkeenkin päivässä ni kyllähän siitä aikamoiset tervamäärät kerkee vauva saamaan. Että onko se jossain lääketieteessä määritelty että alla 5 savuketta päivässä ni on ihan suotava määrä eikä mitään pahaa?

        Terva ei kulkeudu lapseen, koska se jää keuhkoihin, eikä siirry verenkiertoon. lähes ainoa aine tupakoinnista joka verenkiertoon ja sitä kautta lapseen siirtyy on nikotiini..
        Tämä ihan puolustelematta tupakoitsijoita sen enempää, vaikka itsekin poltan. Tosin raskaus mulla ei ole vielä varma.


      • ottolapsi
        no? kirjoitti:

        Niinkun jo tossa aikaisemmin mainittiin että jos on niin heikko ihminen ettei pysty lopettaa tupakan polttoa ni olisi sitten fiksumpaa ettei hankkiutuiskaan raskaaks. Koska syntymätön lapsi ei koskaan tule kärsimään. Mutta astma on todella ilkeä ja vaivalloinen sairaus! Vai voitko väittää vastaa?

        Tuo nyt on ihan älytöntä.
        Ymmärrän ärtymyksen ja lapsen etujen ajattelun, mutta varmasti jokainen äiti, tupakoivakin, haluaa lapselleen parasta ja haluaa tämän olevan terve.

        Helppoahan se on, jos ei itse ole koskaan polttanut, ruveta arvostelemaan toisia.
        Ei ole kaikille helppoa pääästä irti tupakasta.

        Ja Ruvetkaa nyt hyvät ihmiset ajamaan lakiehdotusta eduskuntaan, jossa kriminalisoidaan tupakoivien naisten lastenhankinta!

        Herätkää nyt...
        Harva meistä täällä niin kovin vahva ihminen on ja kaikilla varmasti on omat heikkoutensa.vai kuinka?

        Tärkeintä mielestäni kuitenkin olisi, että lapsi elää hyvän elämän ja tällä on rakastava koti ja hyvät vanhemmat.
        Sanon tämän itse huostaanotettuna alkoholistin lapsena.

        Äitini ei juonut mutta poltti jonkun verran raskauden aikana.
        Ihme kyllä, minä olen terve. Ei astmaa, ei edes allergioita.Terve kuin pukki.

        Kannattaisi ehkä enemmin kiiinnittää huomionsa johonkin oleelliseen jos lasten hyvinvointi kiinnostaa, kuten lastenkodeissa oleviin hylättyihin ja huonostikohdelluihin lapsiin, joilla ei vanhempia ole lainkaan.

        Lapsiin joiden vanhemmat ovat alkoholisteja /narkomaaneja ja jotka todella pahasti ovat vammautuneet jo ennen syntymäänsä alkoholismin taikka huumeidenkäytön seurauksena...

        Pistäkääpä asiat tärkeysjärjestykseen ja miettikää kumpi asia olisi oikeasti näistä kahdesta ensin muutoksen tarpeessa?

        Vai eikö täällä haluta keskustella sitten oikeista ongelmistä? On vain kiva syytellä muita ja haukkua heitä huonoiksi äideiksi ja tuntea itse ylemmyyttä?

        Hohhoijaa... toivottavasti lapsistanne ei tule samanlaisia.


      • Äidit
        ottolapsi kirjoitti:

        Tuo nyt on ihan älytöntä.
        Ymmärrän ärtymyksen ja lapsen etujen ajattelun, mutta varmasti jokainen äiti, tupakoivakin, haluaa lapselleen parasta ja haluaa tämän olevan terve.

        Helppoahan se on, jos ei itse ole koskaan polttanut, ruveta arvostelemaan toisia.
        Ei ole kaikille helppoa pääästä irti tupakasta.

        Ja Ruvetkaa nyt hyvät ihmiset ajamaan lakiehdotusta eduskuntaan, jossa kriminalisoidaan tupakoivien naisten lastenhankinta!

        Herätkää nyt...
        Harva meistä täällä niin kovin vahva ihminen on ja kaikilla varmasti on omat heikkoutensa.vai kuinka?

        Tärkeintä mielestäni kuitenkin olisi, että lapsi elää hyvän elämän ja tällä on rakastava koti ja hyvät vanhemmat.
        Sanon tämän itse huostaanotettuna alkoholistin lapsena.

        Äitini ei juonut mutta poltti jonkun verran raskauden aikana.
        Ihme kyllä, minä olen terve. Ei astmaa, ei edes allergioita.Terve kuin pukki.

        Kannattaisi ehkä enemmin kiiinnittää huomionsa johonkin oleelliseen jos lasten hyvinvointi kiinnostaa, kuten lastenkodeissa oleviin hylättyihin ja huonostikohdelluihin lapsiin, joilla ei vanhempia ole lainkaan.

        Lapsiin joiden vanhemmat ovat alkoholisteja /narkomaaneja ja jotka todella pahasti ovat vammautuneet jo ennen syntymäänsä alkoholismin taikka huumeidenkäytön seurauksena...

        Pistäkääpä asiat tärkeysjärjestykseen ja miettikää kumpi asia olisi oikeasti näistä kahdesta ensin muutoksen tarpeessa?

        Vai eikö täällä haluta keskustella sitten oikeista ongelmistä? On vain kiva syytellä muita ja haukkua heitä huonoiksi äideiksi ja tuntea itse ylemmyyttä?

        Hohhoijaa... toivottavasti lapsistanne ei tule samanlaisia.

        Voidaan syyllistää myös terveytensä laiminluömisestä ja he pilaavat myös lastensa elämän opettamalla vääränlaiset ruokailutottumukset ja laiskuuden!


      • sinuakin..!
        Äidit kirjoitti:

        Voidaan syyllistää myös terveytensä laiminluömisestä ja he pilaavat myös lastensa elämän opettamalla vääränlaiset ruokailutottumukset ja laiskuuden!

        Aina tupakoivilta tulee näitä lihavuusjuttuja, koska eivät voi MILLÄÄN puolustella riippuvuuttaan. Heti keksitään joku muu taho ketä mollata. Todella raivostuttavaa yleistämistä!

        Lihavuus voi johtua muustakin kuin laiskottelusta ja vääristä ruokailutottumuksista (ota selvää jos et usko!), mutta tupakointi on AINA OMAA TYHMYYTTÄ JA HEIKKOUTTA! Piste.


      • korjaukseesi
        ei vielä äiti kirjoitti:

        Terva ei kulkeudu lapseen, koska se jää keuhkoihin, eikä siirry verenkiertoon. lähes ainoa aine tupakoinnista joka verenkiertoon ja sitä kautta lapseen siirtyy on nikotiini..
        Tämä ihan puolustelematta tupakoitsijoita sen enempää, vaikka itsekin poltan. Tosin raskaus mulla ei ole vielä varma.

        Tupakka sisältää tervan ja nikotiinin lisäksi yli 100 syöpää aiheuttavaa, teratogeenistä ainetta. Siksi tervan jääminen keuhkoihin ja alle 5 tupakkaa päivässä ei ole mikään lääketieteellinen kriteeri tupakan vaarattomuudelle :(


      • Tupakoimaton!
        sinuakin..! kirjoitti:

        Aina tupakoivilta tulee näitä lihavuusjuttuja, koska eivät voi MILLÄÄN puolustella riippuvuuttaan. Heti keksitään joku muu taho ketä mollata. Todella raivostuttavaa yleistämistä!

        Lihavuus voi johtua muustakin kuin laiskottelusta ja vääristä ruokailutottumuksista (ota selvää jos et usko!), mutta tupakointi on AINA OMAA TYHMYYTTÄ JA HEIKKOUTTA! Piste.

        Aivan niin. Tupakoinnissa ei ole mitään hyvää! Tajuatteko te että te tupakoinnilla vaarannatte toisen ihmisen hengen ja terveyden!


      • Äidit
        Tupakoimaton! kirjoitti:

        Aivan niin. Tupakoinnissa ei ole mitään hyvää! Tajuatteko te että te tupakoinnilla vaarannatte toisen ihmisen hengen ja terveyden!

        En ole tupakoitsija! Enkä lihava. Mutta äiti olen. Huomautuksena vain että jotkut ihmiset puolustelevat asioita vain musta tuntuu näkökulmasta, miksi tällainen typerä yhteenotto jonkun tupakoimisesta??? Hoh hoi...


      • Siksi!
        Äidit kirjoitti:

        En ole tupakoitsija! Enkä lihava. Mutta äiti olen. Huomautuksena vain että jotkut ihmiset puolustelevat asioita vain musta tuntuu näkökulmasta, miksi tällainen typerä yhteenotto jonkun tupakoimisesta??? Hoh hoi...

        Keskustelu on mukavaa. On kiva vaihtaa ajatuksia eri aiheista. Tämä keskustelu jakaa jyrkästi mielipiteet kahtia. On kiva kun ihmiset tuomat eri näkökulmia asioihin ja väittelyihin.


      • vielä...........
        sinuakin..! kirjoitti:

        Aina tupakoivilta tulee näitä lihavuusjuttuja, koska eivät voi MILLÄÄN puolustella riippuvuuttaan. Heti keksitään joku muu taho ketä mollata. Todella raivostuttavaa yleistämistä!

        Lihavuus voi johtua muustakin kuin laiskottelusta ja vääristä ruokailutottumuksista (ota selvää jos et usko!), mutta tupakointi on AINA OMAA TYHMYYTTÄ JA HEIKKOUTTA! Piste.

        että syyllistetään nyt samaan syssyyn nekin älyvapaat, jotka lenkkeilee lastenvaunujen kanssa -entä jos vaunut kaatuisi, ei tietenkään voi odottaa niin kauaa että esim lasten isä olisi lapsen kanssa.

        Entä syömishäiriöiset, terveysintoilijat, periytyviä sairauksia sairastavat suvut, muuten vain tiukkapipoiset ja mielenvikaiset... Että kuka täällä on oikeutettu vanhemmuuteen, jos ihan saivertelemaan aletaan. Ehkä se tupakoiva äiti on parempi kasvattaja lapselleen kuin sinä, ei kannata olla niin helvetin ylimielinen omasta täydellisyydestäsi.


    • Antaas tulla!

      Joo ei oikee tullu päteviä perusteluja, joka kumois mun väitteen. Enemmän vaan mielipiteitä tänne tupakoivilta äideiltä!!! Kiitos! Niin myöntäsitte ees että ootte itsekkäitä. Joku tuolla väitti et on parempi polttaa se tupakka ku stressata jos on raskaana. Toi voi pitää paikkansa mutta mä tossa ekana jo mainitsin et ymmärän täysin jos tupakan polton lopettaminen on vaikeaa mutta jos ei pysty lopettamaan polttamista ni eikö olisi fiksumpaa olla sitten kokonaan hankkiutumatta raskaaksi?

      • itsetuntoa voi kohottaa mui...

        En ole itse polttanut odotusaikana.

        Mielestäni kuitenkin tällaisten "galluppien" kirjoittaminen tänne yleisöpalstalle ovat aikas typeriä.

        Kuten huomaatte, ei monikaan polttava äiti ole ottanut kantaa ap.n kirjoitukseen. Ap haluaa, että polttavat naiset eivät tulisi raskaaksi.. älytöntä. Itseasiassa minusta koko spekulaatio on lapsellista. Omaa hyvyyttään voi tuoda ilmi muillakin tavalla. Ei ole mitään hyötyä kirjoituksistanne. Yhtä monta polttavaa äitiä tulette katukuvassa joka tapauksessa näkemään.

        Se mitä täältä niin tupakoivat kuin tupakoimattomatkin äidit hakevat on tuki odotusaikana.

        "..perusteluja, joka kumois mun väitteen." Jokainen väite on kumottavissa, usko pois. itse en polttaisi, mutta se joka polttaa-ei ole minun tehtävä heittää kiveä häntä kohti.

        Jokainen pitäköön huolen itsestänsä tässä asiassa. Jopa sinä voit tieten/tietämättäsi tehdä jotain joka on vaaraksi sikiölle, jotain muuta kuin polttaa.. Tai sitten et, mutta siitäkään huolimatta mielestäni on Älytöntä! (viittaus otsakkeeseen) ihmisten, jotka ovat omasta mielestään niin älyttömän hyviä äitejä, rueta kivittelemään, niitä, jotka ovat heidän mielestään niin älyttömän huonoja äitejä!!

        No, huomatkaapas hyvät ihmiset vielä, että itse en polta. Ärsyttää tämä keskustelu, missä tuodaan julki oma hyvyys ja toisten huonous!!


      • to that
        itsetuntoa voi kohottaa mui... kirjoitti:

        En ole itse polttanut odotusaikana.

        Mielestäni kuitenkin tällaisten "galluppien" kirjoittaminen tänne yleisöpalstalle ovat aikas typeriä.

        Kuten huomaatte, ei monikaan polttava äiti ole ottanut kantaa ap.n kirjoitukseen. Ap haluaa, että polttavat naiset eivät tulisi raskaaksi.. älytöntä. Itseasiassa minusta koko spekulaatio on lapsellista. Omaa hyvyyttään voi tuoda ilmi muillakin tavalla. Ei ole mitään hyötyä kirjoituksistanne. Yhtä monta polttavaa äitiä tulette katukuvassa joka tapauksessa näkemään.

        Se mitä täältä niin tupakoivat kuin tupakoimattomatkin äidit hakevat on tuki odotusaikana.

        "..perusteluja, joka kumois mun väitteen." Jokainen väite on kumottavissa, usko pois. itse en polttaisi, mutta se joka polttaa-ei ole minun tehtävä heittää kiveä häntä kohti.

        Jokainen pitäköön huolen itsestänsä tässä asiassa. Jopa sinä voit tieten/tietämättäsi tehdä jotain joka on vaaraksi sikiölle, jotain muuta kuin polttaa.. Tai sitten et, mutta siitäkään huolimatta mielestäni on Älytöntä! (viittaus otsakkeeseen) ihmisten, jotka ovat omasta mielestään niin älyttömän hyviä äitejä, rueta kivittelemään, niitä, jotka ovat heidän mielestään niin älyttömän huonoja äitejä!!

        No, huomatkaapas hyvät ihmiset vielä, että itse en polta. Ärsyttää tämä keskustelu, missä tuodaan julki oma hyvyys ja toisten huonous!!

        eli yhdyn edelliseen :)


      • Alisa

        Näyttää olevan niin helppo moralisoida toisia. Tottakai tunnen kovaakin syyllisyyttä joka kerta kun sytytän tupakan. Tiedän että se on väärin lasta kohtaan mutta en pysty lopettamaan millään. Olen heikko, kyllä pystyn sen hyvin myntämään että tässä asiassa olen heikko. Mutta kukaan ei ole täydellinen ja kaikilla on omat virheensä.

        Mutta muuten elän todella esimerkillisesti, en ole alkoholia käyttänyt koskaan, olen ravintoterapetti ammatiltani joten syön monipuolisesti ja todella terveellisesti, liikun päivittäin ja en käytä kofeiini pitosia tuotteita. Ja muutenkin meillä perhe asiat todella hyvin ja olemme onnellisia ja tiedän että pystymme tarjoamaan rakastavan, hyvän ja turvallisen kodin lapsillemme.

        Meillä on 2 lasta ja odotan kolmatta. Tämä tupakka syntini minulla on ollut joka raskaudessa ja onneksi lapsemme ovat olleet syntyessään täysin terveitä ja oikein hyvän painoisiakin. Eikä heillä ole allergioita tai mitään hengitys sairauksia.

        En anna tämän yhden synnin pilata raskauden onnea ja iloa ja enkä myöskään tupakan poltostani moralisoivien ihmisten. En usko että te jotka toisia ihmisiä moralisoitte olette oikeasti sen parampia äitejä ja vanhempia kuin polttavatkaan ja itse kartan viimeiseen asti toisten ihmisten arvostelua ja moralisointia. Yleensä toiseten ihmisten moralisointi johtuu omasta pahasta olosta ja siitä että itse kokee olevansa jotenkin huono ja näin pönkittää omanarvontuntoaan ja kokee ylemmyyttä kun saa moralisoida muiden tekoja. Onneksi se ei ole minun syntini.


      • ......................
        Alisa kirjoitti:

        Näyttää olevan niin helppo moralisoida toisia. Tottakai tunnen kovaakin syyllisyyttä joka kerta kun sytytän tupakan. Tiedän että se on väärin lasta kohtaan mutta en pysty lopettamaan millään. Olen heikko, kyllä pystyn sen hyvin myntämään että tässä asiassa olen heikko. Mutta kukaan ei ole täydellinen ja kaikilla on omat virheensä.

        Mutta muuten elän todella esimerkillisesti, en ole alkoholia käyttänyt koskaan, olen ravintoterapetti ammatiltani joten syön monipuolisesti ja todella terveellisesti, liikun päivittäin ja en käytä kofeiini pitosia tuotteita. Ja muutenkin meillä perhe asiat todella hyvin ja olemme onnellisia ja tiedän että pystymme tarjoamaan rakastavan, hyvän ja turvallisen kodin lapsillemme.

        Meillä on 2 lasta ja odotan kolmatta. Tämä tupakka syntini minulla on ollut joka raskaudessa ja onneksi lapsemme ovat olleet syntyessään täysin terveitä ja oikein hyvän painoisiakin. Eikä heillä ole allergioita tai mitään hengitys sairauksia.

        En anna tämän yhden synnin pilata raskauden onnea ja iloa ja enkä myöskään tupakan poltostani moralisoivien ihmisten. En usko että te jotka toisia ihmisiä moralisoitte olette oikeasti sen parampia äitejä ja vanhempia kuin polttavatkaan ja itse kartan viimeiseen asti toisten ihmisten arvostelua ja moralisointia. Yleensä toiseten ihmisten moralisointi johtuu omasta pahasta olosta ja siitä että itse kokee olevansa jotenkin huono ja näin pönkittää omanarvontuntoaan ja kokee ylemmyyttä kun saa moralisoida muiden tekoja. Onneksi se ei ole minun syntini.

        Kyllä on pienempi paha, että äiti polttaa kuin, että on toisia arvosteleva kapeakatseinen ihminen. Siitä on huomattavasti enemmäm haittaa lapselle kuin tupakasta. Lapselle on ihan muut asiat tärkeitä kuin, että onko äiti sattunut tupakoimaan.

        Oma äitinikin poltti kun odotti minua ja olen aina ollut terve ja allergiaton. Ja aivan varmasti parempi äiti kuin joku putkinäköinen toisten moralisoja.


      • joku noista
        Alisa kirjoitti:

        Näyttää olevan niin helppo moralisoida toisia. Tottakai tunnen kovaakin syyllisyyttä joka kerta kun sytytän tupakan. Tiedän että se on väärin lasta kohtaan mutta en pysty lopettamaan millään. Olen heikko, kyllä pystyn sen hyvin myntämään että tässä asiassa olen heikko. Mutta kukaan ei ole täydellinen ja kaikilla on omat virheensä.

        Mutta muuten elän todella esimerkillisesti, en ole alkoholia käyttänyt koskaan, olen ravintoterapetti ammatiltani joten syön monipuolisesti ja todella terveellisesti, liikun päivittäin ja en käytä kofeiini pitosia tuotteita. Ja muutenkin meillä perhe asiat todella hyvin ja olemme onnellisia ja tiedän että pystymme tarjoamaan rakastavan, hyvän ja turvallisen kodin lapsillemme.

        Meillä on 2 lasta ja odotan kolmatta. Tämä tupakka syntini minulla on ollut joka raskaudessa ja onneksi lapsemme ovat olleet syntyessään täysin terveitä ja oikein hyvän painoisiakin. Eikä heillä ole allergioita tai mitään hengitys sairauksia.

        En anna tämän yhden synnin pilata raskauden onnea ja iloa ja enkä myöskään tupakan poltostani moralisoivien ihmisten. En usko että te jotka toisia ihmisiä moralisoitte olette oikeasti sen parampia äitejä ja vanhempia kuin polttavatkaan ja itse kartan viimeiseen asti toisten ihmisten arvostelua ja moralisointia. Yleensä toiseten ihmisten moralisointi johtuu omasta pahasta olosta ja siitä että itse kokee olevansa jotenkin huono ja näin pönkittää omanarvontuntoaan ja kokee ylemmyyttä kun saa moralisoida muiden tekoja. Onneksi se ei ole minun syntini.

        lapsistasi sairastuu joskus vakavasti ja kuulet että on mahdollista että se johtuu tupakoinnista? Siinähän sitten mietit sairasvuoteella... Entä jos itse olisit väilttömässä hengenvaarassa elle lopettaisi, jatkaisitko?

        Ja tottakai tupakoimaton äiti on parempi kuin tupakoiva. Itsestäänselvä asia! Silloinhan äiti nimeomaan ajattelee vauvansa parasta, mitä tupakoiva ei tee. Siitä ei pääse mihinkää.


      • meitä on moneksi
        joku noista kirjoitti:

        lapsistasi sairastuu joskus vakavasti ja kuulet että on mahdollista että se johtuu tupakoinnista? Siinähän sitten mietit sairasvuoteella... Entä jos itse olisit väilttömässä hengenvaarassa elle lopettaisi, jatkaisitko?

        Ja tottakai tupakoimaton äiti on parempi kuin tupakoiva. Itsestäänselvä asia! Silloinhan äiti nimeomaan ajattelee vauvansa parasta, mitä tupakoiva ei tee. Siitä ei pääse mihinkää.

        Jos äiti on tiukkapipoinen ahdaskatseinen saivertelija, niin voi lapsiparkaa. Vielä jos perii nuo piirteet, niin sehän on suorastaan haitaksi tämän päivän yhteiskunnallisissa vaatimuksissa. Pitäisi kansainvälistyä ja avartaa suvaitsevaisuutta.


      • Nemi
        joku noista kirjoitti:

        lapsistasi sairastuu joskus vakavasti ja kuulet että on mahdollista että se johtuu tupakoinnista? Siinähän sitten mietit sairasvuoteella... Entä jos itse olisit väilttömässä hengenvaarassa elle lopettaisi, jatkaisitko?

        Ja tottakai tupakoimaton äiti on parempi kuin tupakoiva. Itsestäänselvä asia! Silloinhan äiti nimeomaan ajattelee vauvansa parasta, mitä tupakoiva ei tee. Siitä ei pääse mihinkää.

        Toi nyt oli aika tyhmästi kirjoitettu (= "Ja tottakai tupakoimaton äiti on parempi äiti kuin tupakoiva"). Kaikki tietää että tupakoiminen on tosi tyhmää ja idioottimaista, raskaana tai ei, mut ei se tee ihmisetstä huono äiti!(poltin itse 9 vuotta, lopetin 1,8 vuotta sitten).
        Mun mielestä kategoriaan huono äiti kuuluu ne jotka ei raksta lastaan eikä vois vähemmän kiinnostaa oma kakara, ne jotka on päästä niin sekaisin (syystä että esim. pullo maistuu) että ei pysty hoitaa lastaan jne.. Ja onneksi niitä ei ole kovinkaan paljon!
        Mutta rakstava äiti, tupakoiva tai ei, on ihan varmasti hyvä äiti!!!


      • selvästi
        Nemi kirjoitti:

        Toi nyt oli aika tyhmästi kirjoitettu (= "Ja tottakai tupakoimaton äiti on parempi äiti kuin tupakoiva"). Kaikki tietää että tupakoiminen on tosi tyhmää ja idioottimaista, raskaana tai ei, mut ei se tee ihmisetstä huono äiti!(poltin itse 9 vuotta, lopetin 1,8 vuotta sitten).
        Mun mielestä kategoriaan huono äiti kuuluu ne jotka ei raksta lastaan eikä vois vähemmän kiinnostaa oma kakara, ne jotka on päästä niin sekaisin (syystä että esim. pullo maistuu) että ei pysty hoitaa lastaan jne.. Ja onneksi niitä ei ole kovinkaan paljon!
        Mutta rakstava äiti, tupakoiva tai ei, on ihan varmasti hyvä äiti!!!

        vähemmän välittä tulevasta lapsestaan kuin tupakoimaton. Muuten lopettaisi. Työntäisitkö sen tupakan vauvan suuhun? Kaikki ne samat myrkyt siihen menee mahassakin...


      • louna-tuuli

        Tupakoida raskausaikana, sehän on täysin selvä asia. Mikä tässä nyt paistaa läpi on sinun asenne. Heität monelle suolaa haavoihin.

        Olet selvästi fiksu kun et polta raskausaikana, eikö fiksun naisen kuvaan kuuluisi olla moralisoimatta muita, keskittyä omaan raskauteen?

        Tulisiko sinulle oikeasti parempi mieli jos tupakoivat äidit myöntäisivät sinulle olevansa itsekkäitä? Silläkö se asia korjaantuisi? No , sinä saisit hyvän mielen siitä että olet oikeassa, mutta mitään se ei auta itse ongelmaan, siihen että tupakoivat äidit pystyisivät lopettamaan.

        Mieti jos tuntemattomat ihmiset moralisoisivat sinua jostain asiasta mikä on sinulle vaikeaa ja ilman sitäkin kovat syyllisyydentuskat? Varmasti tupakoivat äidit keskustelevat neuvolassa näistä asioista ja saavat sieltä kritiikkiä asiaan. Kannustusta lopettamiseen. Haukkumalla ei asiat koskaan parane, useimmiten pahenee.

        "jos ei pysty lopettamaan polttamista ni eikö olisi fiksumpaa olla sitten kokonaan hankkiutumatta raskaaksi? "

        Aika rankka mielipide? En toivoisi kenellekkään lapselle tupakoivaa äitiä, mutta se ei mielestäni ole niin rankka peruste, että tupakoivilta kiellettäisiin lisääntyminen?


      • muita
        louna-tuuli kirjoitti:

        Tupakoida raskausaikana, sehän on täysin selvä asia. Mikä tässä nyt paistaa läpi on sinun asenne. Heität monelle suolaa haavoihin.

        Olet selvästi fiksu kun et polta raskausaikana, eikö fiksun naisen kuvaan kuuluisi olla moralisoimatta muita, keskittyä omaan raskauteen?

        Tulisiko sinulle oikeasti parempi mieli jos tupakoivat äidit myöntäisivät sinulle olevansa itsekkäitä? Silläkö se asia korjaantuisi? No , sinä saisit hyvän mielen siitä että olet oikeassa, mutta mitään se ei auta itse ongelmaan, siihen että tupakoivat äidit pystyisivät lopettamaan.

        Mieti jos tuntemattomat ihmiset moralisoisivat sinua jostain asiasta mikä on sinulle vaikeaa ja ilman sitäkin kovat syyllisyydentuskat? Varmasti tupakoivat äidit keskustelevat neuvolassa näistä asioista ja saavat sieltä kritiikkiä asiaan. Kannustusta lopettamiseen. Haukkumalla ei asiat koskaan parane, useimmiten pahenee.

        "jos ei pysty lopettamaan polttamista ni eikö olisi fiksumpaa olla sitten kokonaan hankkiutumatta raskaaksi? "

        Aika rankka mielipide? En toivoisi kenellekkään lapselle tupakoivaa äitiä, mutta se ei mielestäni ole niin rankka peruste, että tupakoivilta kiellettäisiin lisääntyminen?

        Kun tietää, ettei ole itse täydellinen, on helppo pönkittää omaa heikkoa itsetuntoa arvostelemalla muita. Siihenhän tämä tähtää tämä palsta. Kun itsellä on epävarma olo eikä tiedä mitään äitiydestä, on helppo syyllistää muita. Samaan aikaan kotona menee ehkä huonosti parisuhteessa, riidellään, itketään, vedetään karkkia ja pizzaa nassuun, lasi viiniä silloin tällöin ja sanotaan, että ai että kun mä olen täydellinen äiti, kun mä en polta. Pinnan alla kuitenkin piilee katkera totuus, jonka nämä moralisoijatkin tietävät, vaikka niin kieltävät.


    • tupakoimaton

      Olen täysin samaa mieltä. Itse en ole onneksi ikinä polttanutkaan tupakkaa. Luin tässä juuri tänään yhtä neuvolasta saatua vihkosta, jossa oli juttua mitä sikiö tekee, kun äiti tupakoi.

      "Ultraäänitutkimuksessa voidaan nähdä, kuinka sikiö reagoi kun äiti polttaa savukkeen. Kuvissa näkyy selvästi kuinka lapsi vääntelehtii voimattomana ja epätoivoisena. Lapsen sydän alkaa lyödä nopeammin. Liikkeet vähenevät ja hengitysliikkeet muuttuvat. Se voi vääntelehtiä jonku aikaa, kunnes pysähtyy kokonaan. Tämä saattaa kestää jopa puoli tuntia äidin tupakoinnin jälkeen."

      Hirvittävää. Käy niin sääliksi noita viattomia syntymättömiä lapsia.

    • tana

      Musta on TODELLA itsekästä kytätä ja arvostella toisia ihmisiä. Tällaisten ihmisten olis varmaan parempi olla hankkiutumatta raskaaksi. Jospa jokainen pitäisi huolen vain omista asioistaan!!! Jotkut näyttävät olevan niin mahdottoman kiinnostuneita enimmäkseen toisten ihmiten tekemisistä. Ovatko tällaiset ihmiset itsekään niin täydellisiä, että heillä on varaa arvostella toisia? Mitä kukaan tietää toisten elämästä tai elämäntilanteesta mitään?

      On esimerkiksi odottavia äitejä, joita lääkäri on "kehoittanut" polttaman parikin tupakkia päivässä. Tällaiset tapaukset ovat polttaneet askin, pari päivässä ennen raskautta ja olisi suoranaisesti vaarallista lopettaa tupakanpoltto kertaheitolla.

    • erityisesti

      se, että aletaan täällä mollaamaan tupakoivia. Tupakoimattomienkin elämäntavoissa on varmasti moitteen sijaa kun oikein suurennuslasilla katsotaan, vai tarvitaanko edes suurennuslasia... Parempi suunnata ajatukset niihin asioihin, joista tulee hyvä fiilis. Antaa toisten polttaa.

      Nimim. Itsekin joskus tupakoinut.

    • niina

      on kyllä pakko ottaa kantaa, ihan mielenkiinnosta tulevia vastauksia kohtaan..:)
      olen itse ex-narkomaani (vai voikos siihen tuota ex-etuliitettä ikinä liittää?), eli amfetamiinia tuli piikitettyä nuorempana muiden aineiden ja alkoholinkäytön ohella parin-kolmen vuoden ajan. odotan nyt ensimmäistä lastani viikolla 26. vastoin kaikkia yleistyksiä ja odotuksiakin olen menestynyt opinnoissani hyvin, valkolakki on päässä, tosin muutaman vuoden normaalia myöhemmin, ja yliopisto-opinnot tähtäimessä äitiysloman jälkeen. mieheni ei ole noista vanhoista kuvioista, vaan pelkästään alkoholia kohtuullisesti käyttävä, töissäkäyvä ja muutenkin ns.normaali. tämän kerron vain, jotta en päätyisi heti mielissänne siihen tiettyyn lokeroon, joka meille päihdeongelmaisille valitettavan usein varataan automaattisesti.
      ja kyllä: poltan edelleenkin noin viisi tupakkaa päivässä, vähensin tähän siitä vajaasta askista, joka tuli päivittäin ennen raskautta poltettua. neuvolalääkäri sanoi minulle ensimmäisellä tapaamisella, että hänen mielestään naiset, jotka polttavat raskausaikana, kuuluisivat suoraan vankilaan. no, hänellä niin kuin teilläkin on oikeus omaan mielipiteeseen, luonnollisesti. itselläni vain on takana sen verran isompia ongelmia, että nuo muutamat tupakat eivät kyllä hirveän pahalta tunnu, anteeksi vaan. tietysti olisi helppo ajatella, että kun on onnistunut pääsemään eroon paljon kovemmista ja ainakin itselleni "pahemmista" riippuvuuksista, niin tupakanpolton lopettamisen pitäisi olla todella helppoa. ei se kuitenkaan ihan niin mene. tupakka on tavallaan itselleni se viimeinen henkireikä, sosiaalisestikin melko hyväksytty pahe joka ei kuitenkaan tuhoa koko elämää. toki haluan lapselleni parasta. näen vain punaista joka kerta kun joku kuvittelee itse olevansa virheetön ja brassailee sillä muita alentaen. täydellisiä äitejä kun ei ole olemassakaan. jos olet täysin päihteetön ja savuton, voit ihan hyvin olla samaan aikaan kuitenkin vaikkapa tunnevammainen, kylmä ja etäinen äitinä. eikä nuo ominaisuudet tietenkään mitenkään riipu toisistaan, mutta tuokin yhdistelmä on mahdollinen. eli jospa jokainen keskittyisi vain niihin omiin perhesuhteisiinsa muiden mollaamisen sijaan. itseäni ei tuollaiset kommentit todellakaan muuta kuin huvita, asialla ylpeilemättä voin sanoa että kaiken kokemani rinnalla jonkun ahdasmielisyys ei tunnu missään..:) jos ei tiedä koko tarinaa ihmisen taustalla ja tunne häntä, miksi lähteä tuomitsemaan? varmasti joku nyt sanoo, että siinä sitten hymyillen vedät röökiäsi kun valvot koliikki- tai asmaatikkovauvasi kanssa. no, kaikkihan on aina mahdollista. tiedänpähän kuitenkin, ettei lapsellani tule olemaan esimerkiksi huumeidenkäytön aiheuttamia elinvaurioita tai fas-syndroomaa. onhan sekin jo jotain..

      onnellista odotusta IHAN KAIKILLE!! =)

      ps. kuka tietäisi, tupakoiko uusimmassa vauva-lehdessä haastateltu allergiaperheen äiti? ;)

      • poltin

        askin päivässä ennen raskautta, vaikka vaikeaa on ollut, lopetin kun sain raskaudesta tietää. Itsestään selvää minusta.
        Kuinka moni tupakoiva äiti olisi valmis työntämään tupakan vauvan suuhu? Miten kehtaa puolustella itseään jos pilaa ehkä tulevan lapsensa elämän? Jos olisin näin helvetin itsekäs, olisin vaan hiljaa, pieneen mieleenkään ei tulisi lähteä asiaa puolustelemaan...
        Jotkut tupakoivat puolustavat pössyttelyä sillä, "ettei pysty oleen vetämättä". Ajatteleppa tilanne että lääkäri sanoo sinun kuolevan kahden viikon kuluttua jos vielä poltat tupakkaa? Lopettaisitko? Siinä on kyse tahdonvoimasta, mitä luulisi löytyvän kun sisällä kasvaa pieni ihminen!!!

        On myös todettu että raskaudenaikainen tupakointi moninkertaistaa riskin sairastua syöpään myöhemmällä iällä. Totta, nykypäivänähän se syöpä tulee joka asiasta, mutta en haluaisi, istua syöpää sairastavan lapsen sairasvuoteella miettien, "onkohan tämä minun vikani".
        Ja olen myös nähnyt noita ultralla kuvattuja sikiöitä jotka kiemurtelevat "savuissa", pitäisi mielestäni näyttää neuvolassa tupakoiville tuleville äideille.
        Todella asiatonta puolustella tälläistä asiaa!!!


      • tana

        .. kirjoitus. Juuri tälläisia asioita tarkoitin. Elämässä on siis paljon, paljon pahempiakin asioita lapselle, kuin tupakka.

        Hienoa jatkoa sinulle, Niina!


      • niin...
        tana kirjoitti:

        .. kirjoitus. Juuri tälläisia asioita tarkoitin. Elämässä on siis paljon, paljon pahempiakin asioita lapselle, kuin tupakka.

        Hienoa jatkoa sinulle, Niina!

        joten ei muuta kun rööki huuleen kaikki raskaana olevat!!! Noinhan se kannattaakin ajatella!! Maailmassa on pahempiakin asioita vauvalle kuin tupakka! Voi jumalauta...Saatteko te polttavat äidit jotain saatanan kiksejä kun puolustelette täällä itteenne???


      • giujhoi
        niin... kirjoitti:

        joten ei muuta kun rööki huuleen kaikki raskaana olevat!!! Noinhan se kannattaakin ajatella!! Maailmassa on pahempiakin asioita vauvalle kuin tupakka! Voi jumalauta...Saatteko te polttavat äidit jotain saatanan kiksejä kun puolustelette täällä itteenne???

        Voi voi. Tuosta sun tekstistä paistaa läpi ettei oo helppoo tupakoimattomallakaan...
        Keskitytäänpä itse kukin odotukseemme ja siihen, että mieli olis mahd. tasapainoinen kun pikkupomo saapuu perheeseen ;)
        Siinä on kärsivällisyys koetuksella. KOitapa hoitaa hermos kuntoon ennen sitä...
        Ihan hyvällä vaan -siis lastas ajatellen


      • Johanna

        Eli vauva tosiaan syntyy keskimääräistä pienempänä, keuhot vajaasti toimivat. Kätkyt kuoleman riski suurenee huomattavasti. Vauva ei saa tarpeeksi verta->keskenmenon riski. Se on suuri vääryys lasta kohtaan. Se on hyvä, että on päässyt eroon huumeista, mutta polttaminen on mielestäni itsekästä. Suomessa ei sallita kidutusta tai muuta vastaavaa, mutta annetaan raskaana olevien äitien polttaa. Se on vauvalle kidutus, ja mahdollisesti kuolema. Haluatko menettää vauvasi ja sitten miettiä sitä tulevaisuudessa kun istut keuhkotautisena, mahdollisesti sydänsairaana, astmaa useita vuosia sairastaneena keinutuolissa, miten annoit lapsesi kuolla? Vauva ei välttämättä kuole, mutta jotain haittaa siitä on AINA vauvalle, pienelle viattomalle lapselle.

        Anteeksi kirjeen syyttävä puoli, mutta se on mielipiteeni.


      • absolutisti

        Tällaisia kokemuksia on sentään ihana lukea. Itse en voi samaistua mutta paras kirjoitus tähän mennessä. Olemme erilaisia ja se vasta on rikkautta. Nykyihmiset tarvitsevat elämänmakuisen elämän mutta itsekuriakin on tarvittaessa löydyttävä! Varsinkin kun kyseessä on toistenkin elämä. Syyttely ja vertailu on aivan turhaa -suorastaan tyhmyyttä. Onnellista odotusta!


      • Terveydenhoitajaksi opiskel...
        Johanna kirjoitti:

        Eli vauva tosiaan syntyy keskimääräistä pienempänä, keuhot vajaasti toimivat. Kätkyt kuoleman riski suurenee huomattavasti. Vauva ei saa tarpeeksi verta->keskenmenon riski. Se on suuri vääryys lasta kohtaan. Se on hyvä, että on päässyt eroon huumeista, mutta polttaminen on mielestäni itsekästä. Suomessa ei sallita kidutusta tai muuta vastaavaa, mutta annetaan raskaana olevien äitien polttaa. Se on vauvalle kidutus, ja mahdollisesti kuolema. Haluatko menettää vauvasi ja sitten miettiä sitä tulevaisuudessa kun istut keuhkotautisena, mahdollisesti sydänsairaana, astmaa useita vuosia sairastaneena keinutuolissa, miten annoit lapsesi kuolla? Vauva ei välttämättä kuole, mutta jotain haittaa siitä on AINA vauvalle, pienelle viattomalle lapselle.

        Anteeksi kirjeen syyttävä puoli, mutta se on mielipiteeni.

        Joku mainitsi että kiinnitetään oleellisempiin asioihin huomiota. Kun ruvetaan listaamaan tärkeimpiä asioita elämässä ni yleensähän se terveys on etusijalla tai ainakin ensimmäisten joukossa.

        Totta on että jokaisella ihmisellä on heikkoutensa. Ja on maailmassa pahempiakin asioita kuin odottavat äidit jotka polttavat ja niistä tässä olikin juuri kyse! eikä niistä pahemmista asioista eli miksi polttavat äidit puolustelevat sillä että onhan täällä pahempiakin asioita kuin polttavat äidit. Että kiinnitetään oleellisempiin asioihin huomiota. Sekö ei sitten ole oleellinen asia että lapsi saisi syntyä terveenä eikä olisi joutunut altistumaan tupakan haitoille odotuksen aikana?

        Joku sanoi että joku äitihän voi olla kylmä ja etäinen. Aika harvinaista. Kyllähän jokainen äiti antaa rakkauden omalle lapselleen ja kasvattaa lapsen omalla parhaalla tavallaa. Jos lapsi syntyy perheeseen missä hänen ei ole hyvä ja turvallinen kasvaa, yhteiskunta kyllä puuttuu asiaan, tämä asia on korjattavissa ja lapsi saa terapiaa ja pääsee turvallisempiin oloihin. Mutta astmaa ja muita tupakan aiheuttamia sairauksia ei pystytä hoitamaan.

        Keksiikö joku yhtään hyvää asiaa tupakasta? Miksi odottavat äidit hankkiuduitte raskaaksi ylipäätänsä jos ette kerran pysty sitä lopettamaan? Miten te kehtaatte tulla tänne puolustelemaan polttamisianne?

        Älkääkä puolustelko ihmiset sillä että onhan täällä pahempiakin asioita, koska se ei ole perustelu. Kyllähän jokaiseen väittelyyn voi perustella että mitä tälläistä väittelemään kun on muitakin asioita mistä väitellä. Nyt on kyse odottavista ja tupakoivista äideistä eikä mistään muusta!


      • opiskelet
        Terveydenhoitajaksi opiskel... kirjoitti:

        Joku mainitsi että kiinnitetään oleellisempiin asioihin huomiota. Kun ruvetaan listaamaan tärkeimpiä asioita elämässä ni yleensähän se terveys on etusijalla tai ainakin ensimmäisten joukossa.

        Totta on että jokaisella ihmisellä on heikkoutensa. Ja on maailmassa pahempiakin asioita kuin odottavat äidit jotka polttavat ja niistä tässä olikin juuri kyse! eikä niistä pahemmista asioista eli miksi polttavat äidit puolustelevat sillä että onhan täällä pahempiakin asioita kuin polttavat äidit. Että kiinnitetään oleellisempiin asioihin huomiota. Sekö ei sitten ole oleellinen asia että lapsi saisi syntyä terveenä eikä olisi joutunut altistumaan tupakan haitoille odotuksen aikana?

        Joku sanoi että joku äitihän voi olla kylmä ja etäinen. Aika harvinaista. Kyllähän jokainen äiti antaa rakkauden omalle lapselleen ja kasvattaa lapsen omalla parhaalla tavallaa. Jos lapsi syntyy perheeseen missä hänen ei ole hyvä ja turvallinen kasvaa, yhteiskunta kyllä puuttuu asiaan, tämä asia on korjattavissa ja lapsi saa terapiaa ja pääsee turvallisempiin oloihin. Mutta astmaa ja muita tupakan aiheuttamia sairauksia ei pystytä hoitamaan.

        Keksiikö joku yhtään hyvää asiaa tupakasta? Miksi odottavat äidit hankkiuduitte raskaaksi ylipäätänsä jos ette kerran pysty sitä lopettamaan? Miten te kehtaatte tulla tänne puolustelemaan polttamisianne?

        Älkääkä puolustelko ihmiset sillä että onhan täällä pahempiakin asioita, koska se ei ole perustelu. Kyllähän jokaiseen väittelyyn voi perustella että mitä tälläistä väittelemään kun on muitakin asioita mistä väitellä. Nyt on kyse odottavista ja tupakoivista äideistä eikä mistään muusta!

        ihmettelen alasi valintaa, jos olisit tupakoivan äidin laittamassa vankilaan...hoh hoijaa..sieltä on tulossa siis sellainen hoitsu,jolle kelpaa vain täydellinen potilas tms. Terveydenhuollon alan ihmisen pitäisi olla ymmärtävä, valistava, mutta et saisi tuomita ketään. Enpä toivo sinua tapaavani kun olet valmistunut


      • mieltä
        opiskelet kirjoitti:

        ihmettelen alasi valintaa, jos olisit tupakoivan äidin laittamassa vankilaan...hoh hoijaa..sieltä on tulossa siis sellainen hoitsu,jolle kelpaa vain täydellinen potilas tms. Terveydenhuollon alan ihmisen pitäisi olla ymmärtävä, valistava, mutta et saisi tuomita ketään. Enpä toivo sinua tapaavani kun olet valmistunut

        olen. Että väärällä alalla olet. Hoitohenkilökunnan tehtävänä ei ole syyllistää, vaan ohjata ja neuvoa, sekä jakaa ajantasalla olevaa tietoa. Siis olet opiskelemassa hoitoalaa, joka monella tavalla on rinnastettavissa palveluammatteihin. Sitähän hoitotyö on - potilaan/asiakkaan palvelemista. Itse opiskelen sairaanhoitajaksi, enkä todellakaan pidä itseäni niin erinomaisena, että minulla olisi vara tuomita ketään. Ei kuulu hyvään ammattitaitoon/ -etiikkaan mollaaminen ja tuomitseminen.

        Sen sijaan, että tuomitset tupakoivia äitejä, sinun tulisi KANNUSTAA ja MOTIVOIDA heitä pyrkimyksissään lopettaa tupakointi.

        Itse lopetin tupakoinnin tultuani raskaaksi, nyt rv33 1. Tupakoin 15 vuotta, keskimäärin 10 savuketta päivässä. Aloitin siis tupakoinnin "kypsässä" 13-vuoden iässä. Nyt olen savuton, mutta oli se helvetin vaikeaa aluksi. Mutta tekeekö tupakoimattomuus minusta ÄITINÄ tai IHMISENÄ paremman, kuin heistä jotka tupakoivat. Jokaisella on oikeus elää valitsemallaan tavalla. Vaikka tietenkin toivon mahdollisimman monen äidin kykenevän lopettamaan tupakoinnin raskauden ja imetyksen ajaksi.

        Mutta pointti: kannattaa korjata asennettasi tuleva terkku. Asenteellasi tulee olemaan vaikeaa luoda toimivia hoitaja-potilas-suhteita.. Ja miten autat tulevia potilaitasi, jos he eivät kykene pitämään sinua rohkaisevana, luotettavana ammatti-ihmisenä? Kaikista potilaista ei voi pitää, kaikkia potilaiden näkemyksiä ja arvoja ei voi jakaa, mutta ammatti-ihmisenä sinun tulee tulla toimeen JOKAIKISEN potilaan/asiakkaan kanssa.


      • tuleva terveydenhoitaja
        mieltä kirjoitti:

        olen. Että väärällä alalla olet. Hoitohenkilökunnan tehtävänä ei ole syyllistää, vaan ohjata ja neuvoa, sekä jakaa ajantasalla olevaa tietoa. Siis olet opiskelemassa hoitoalaa, joka monella tavalla on rinnastettavissa palveluammatteihin. Sitähän hoitotyö on - potilaan/asiakkaan palvelemista. Itse opiskelen sairaanhoitajaksi, enkä todellakaan pidä itseäni niin erinomaisena, että minulla olisi vara tuomita ketään. Ei kuulu hyvään ammattitaitoon/ -etiikkaan mollaaminen ja tuomitseminen.

        Sen sijaan, että tuomitset tupakoivia äitejä, sinun tulisi KANNUSTAA ja MOTIVOIDA heitä pyrkimyksissään lopettaa tupakointi.

        Itse lopetin tupakoinnin tultuani raskaaksi, nyt rv33 1. Tupakoin 15 vuotta, keskimäärin 10 savuketta päivässä. Aloitin siis tupakoinnin "kypsässä" 13-vuoden iässä. Nyt olen savuton, mutta oli se helvetin vaikeaa aluksi. Mutta tekeekö tupakoimattomuus minusta ÄITINÄ tai IHMISENÄ paremman, kuin heistä jotka tupakoivat. Jokaisella on oikeus elää valitsemallaan tavalla. Vaikka tietenkin toivon mahdollisimman monen äidin kykenevän lopettamaan tupakoinnin raskauden ja imetyksen ajaksi.

        Mutta pointti: kannattaa korjata asennettasi tuleva terkku. Asenteellasi tulee olemaan vaikeaa luoda toimivia hoitaja-potilas-suhteita.. Ja miten autat tulevia potilaitasi, jos he eivät kykene pitämään sinua rohkaisevana, luotettavana ammatti-ihmisenä? Kaikista potilaista ei voi pitää, kaikkia potilaiden näkemyksiä ja arvoja ei voi jakaa, mutta ammatti-ihmisenä sinun tulee tulla toimeen JOKAIKISEN potilaan/asiakkaan kanssa.

        En ole sanonut että tupakoivat äidit ovat huonoja äitejä. Nehän voivat olla aivan hyviä äitejä siinä missä muutkin. Sitä en vain hyväksy ja voi käsittää että raskaana olevat äidit polttavat tupakkaa ja vaarantavat lapsen hengen ja terveyden. Heillä on korvien välissä kovasti vikaa. Luuletko tosiaan että aion sitten työelämässä aion sanoa asiani näin suoraan asiakkaalle päin naama.

        Me terveysalan ihmiset olemme ihmisiä siinä missä muutkin. Ja samanlailla meillä on omat mielipiteenne ja oikeus niihin. Tietysti aion kannustaa ja tukea heitä tupakoinnin lopettamisessa enkä aio syyllistää heitä. Sisimmissäni en kuitenkaan hyväksy tupakointia. Mutta teen eettisesti oikein niinkuin ammatissamme kuuluu eli kannustan ja tuen asiakkaita. Siviilissä saan olla mitä mieltä haluan.


      • nuottiavain

        Tupakki asiaan en kantaa ota. Mut kiva lukee selviytymistarina. Pohjaltakin voi nousta ja loistaa.

        Hyvää loppuajan odotusta!


      • terveydenhoitaja........
        Terveydenhoitajaksi opiskel... kirjoitti:

        Joku mainitsi että kiinnitetään oleellisempiin asioihin huomiota. Kun ruvetaan listaamaan tärkeimpiä asioita elämässä ni yleensähän se terveys on etusijalla tai ainakin ensimmäisten joukossa.

        Totta on että jokaisella ihmisellä on heikkoutensa. Ja on maailmassa pahempiakin asioita kuin odottavat äidit jotka polttavat ja niistä tässä olikin juuri kyse! eikä niistä pahemmista asioista eli miksi polttavat äidit puolustelevat sillä että onhan täällä pahempiakin asioita kuin polttavat äidit. Että kiinnitetään oleellisempiin asioihin huomiota. Sekö ei sitten ole oleellinen asia että lapsi saisi syntyä terveenä eikä olisi joutunut altistumaan tupakan haitoille odotuksen aikana?

        Joku sanoi että joku äitihän voi olla kylmä ja etäinen. Aika harvinaista. Kyllähän jokainen äiti antaa rakkauden omalle lapselleen ja kasvattaa lapsen omalla parhaalla tavallaa. Jos lapsi syntyy perheeseen missä hänen ei ole hyvä ja turvallinen kasvaa, yhteiskunta kyllä puuttuu asiaan, tämä asia on korjattavissa ja lapsi saa terapiaa ja pääsee turvallisempiin oloihin. Mutta astmaa ja muita tupakan aiheuttamia sairauksia ei pystytä hoitamaan.

        Keksiikö joku yhtään hyvää asiaa tupakasta? Miksi odottavat äidit hankkiuduitte raskaaksi ylipäätänsä jos ette kerran pysty sitä lopettamaan? Miten te kehtaatte tulla tänne puolustelemaan polttamisianne?

        Älkääkä puolustelko ihmiset sillä että onhan täällä pahempiakin asioita, koska se ei ole perustelu. Kyllähän jokaiseen väittelyyn voi perustella että mitä tälläistä väittelemään kun on muitakin asioita mistä väitellä. Nyt on kyse odottavista ja tupakoivista äideistä eikä mistään muusta!

        Tuo sun asenne on... sanonko mistä. Ja pätevyys jotain ihan muuta, kun ethän osannut edes raskausviikkoja laskea, kun luin noita sun aikaisempia juttujasi. Että ehkä se tupakoiva äiti on parempi siellä terveydenhuoltopuolellakin kuin epäpätevä sovinisti.


      • alalla
        tuleva terveydenhoitaja kirjoitti:

        En ole sanonut että tupakoivat äidit ovat huonoja äitejä. Nehän voivat olla aivan hyviä äitejä siinä missä muutkin. Sitä en vain hyväksy ja voi käsittää että raskaana olevat äidit polttavat tupakkaa ja vaarantavat lapsen hengen ja terveyden. Heillä on korvien välissä kovasti vikaa. Luuletko tosiaan että aion sitten työelämässä aion sanoa asiani näin suoraan asiakkaalle päin naama.

        Me terveysalan ihmiset olemme ihmisiä siinä missä muutkin. Ja samanlailla meillä on omat mielipiteenne ja oikeus niihin. Tietysti aion kannustaa ja tukea heitä tupakoinnin lopettamisessa enkä aio syyllistää heitä. Sisimmissäni en kuitenkaan hyväksy tupakointia. Mutta teen eettisesti oikein niinkuin ammatissamme kuuluu eli kannustan ja tuen asiakkaita. Siviilissä saan olla mitä mieltä haluan.

        on koulutukseen haettaessa vähän retuperällä. Ei muuten tollaisia tolloja otettaisi koulutukseen. Mutta ilmankos kaikki pätevät karkaa ulkomaille ja tänne jää vain kaltaisiasi, joita ei muualle huolita. Asennevamma ei auta hoitoalalla ja paistaa kyllä hoitosuhteessa läpi. Ja kun ei tuo sun tietotaitokaan tunnu olevan kovin hurjassa terässä, niin hohhoijaa. Toivottavasti saadaan EU:n kautta pian pätevää ulkomaista työvoimaa paikkaamaan kaltaistesi "ammattilaisten" puutteita.


    • teille

      Mä poltan noin 3 jämää päivässä töissä ollessani, jos ja kun on stressi päällä. Jos ei satu olemaan, niin tietenki olen polttamatta. Se helpottaa sitä stressiä ne muutamat hermohatsit,ja jos mulla on rauhallinen olo,niin se on lapsen eduksi!
      Neuvolassa sanottiin tän määrän olevan ihan ok. Vauvaan vaikuttaa tupakointi vasta noin 10 tupakkaa/päivässä-poltto,ja siitä eteenpäin.
      Älkää huoliko,luulen että suurimmalla osalla naisista herää kuitenki suojeluvaisto,ei kukaan terve ihminen tietentahtoen halua lastansa tappaa.

      • kysymysKysymys

        Joo nyt täällä on tullu monta kertaa sitä että neuvolassa sanottiin että on parempi polttaa muutama tupakka ku stressata ja olla hermostumatta. Se on varmasti aivan totta! Mutta MIKSI TE JOTKA ETTE PYSTY LOPETTAMAAN TUPAKOINTIA OLITTE SITTEN MENITTE NIITÄ LAPSIA TEKEMÄÄN? tähän ei ole kuulunu vastausta!


      • TEHDÄ!!!
        kysymysKysymys kirjoitti:

        Joo nyt täällä on tullu monta kertaa sitä että neuvolassa sanottiin että on parempi polttaa muutama tupakka ku stressata ja olla hermostumatta. Se on varmasti aivan totta! Mutta MIKSI TE JOTKA ETTE PYSTY LOPETTAMAAN TUPAKOINTIA OLITTE SITTEN MENITTE NIITÄ LAPSIA TEKEMÄÄN? tähän ei ole kuulunu vastausta!

        Toi on tosi epäinhimillistä. Lapsia tulee jos on tullakseen. Se on luojan lahja.
        Mä en ole TEHNYT lasta. Mutta oon onnellinen että aviomieheni kanssa odotetaan lasta.


      • Lapset eivät itsestään synny!
        TEHDÄ!!! kirjoitti:

        Toi on tosi epäinhimillistä. Lapsia tulee jos on tullakseen. Se on luojan lahja.
        Mä en ole TEHNYT lasta. Mutta oon onnellinen että aviomieheni kanssa odotetaan lasta.

        Niin nätisti sanottu että lapset on luojan lahja. Niinhän sen voi sanoa jos haluaa kauniisti sanoa. Mutta tosiasiassahan lapset oikeasti "tehdään" "hankitaan". Ei kukaan niin vaan raskaaksi tule yhtäkkiä. Se on ihan oman toiminnan ansiota.


      • just....
        Lapset eivät itsestään synny! kirjoitti:

        Niin nätisti sanottu että lapset on luojan lahja. Niinhän sen voi sanoa jos haluaa kauniisti sanoa. Mutta tosiasiassahan lapset oikeasti "tehdään" "hankitaan". Ei kukaan niin vaan raskaaksi tule yhtäkkiä. Se on ihan oman toiminnan ansiota.

        Minulla,niinkuin muillakin (tupakoivilla myös) naisilla on oikeus tulla raskaaksi.
        Vaikka kuinka tekopyhimyksiä olettekin,
        Kaikilla ihmisillä on oikeus jälkikasvuun.
        Onko omallatunnollanne taakka,kun pitää koittaa nostaa itseään "täydellisemmäksi äidiksi" haukkumalla muita heikkouksistaan,joista varmaan kukaan ei ole ylpeä...


      • ,mieltä
        Lapset eivät itsestään synny! kirjoitti:

        Niin nätisti sanottu että lapset on luojan lahja. Niinhän sen voi sanoa jos haluaa kauniisti sanoa. Mutta tosiasiassahan lapset oikeasti "tehdään" "hankitaan". Ei kukaan niin vaan raskaaksi tule yhtäkkiä. Se on ihan oman toiminnan ansiota.

        Eli olet sitä mieltä, että toimintaa ei ole ollut tarpeeksi niillä tuhansilla lapsettomuudesta kärsivillä perheillä. Sehän on niin helppoa se lapsen saanti, että sen kun alkaa vain hommiin. Ihme ettei lääketiede ole sitä vielä huomannut!


    • sari

      Olisin todella onnellinen jos pystyisin lopettamaan. Se jos joku tupakoiva äiti pystyy lopettamaan tupakoinnin raskaana ollessaan on todella hieno asia, mutta en myöskään tuomitse tupakoivia, kuten en itseänikään.

      Jokainen täysi järkinen ihminen tajuaa, että myös tupakoivilla on oikeus saada lapsia/harrastaa seksiä jne. En sen takia rupea vastailemaan tuohon idioottimaiseen kysymykseen miksi tupakoivat hankkiutuvat raskaaksi.

      Miksi en tuomitse itseäni/stressaa enempää tupakanpolton lopettamisesta? Olen vähentänyt ja yrittänyt lopettaa. Koko ajan tietoisena siitä, että minulla on myös oma henkinen puoli huolehdittavana. Raskaaksi tullessa naisen elimistö on todella ison mullistuksen edessä ja myös henkinen puoli. Näin ollen tupakoinnin lopettaminen lisää näitä asioita. Oli muuten neuvolantäti myös samaa mieltä. Olen ollut masentunut pitkään. Tosin se sairaus ei ole oirehtinut oikeastaan ollenkaan n. vuoteen, mutta tietty todella herkästi se sieltä nousee esiin. Masentuneena ei monenkaan erikoislääkärin mielestä lopettaa tupakointia. Se aiheuttaa niin kovaa stressiä. Olen myös kokenut, että vauvalleni on tärkeämpää saada henkisesti hyvinvoiva, huolehtiva ja jaksava äiti kuin tupakoimaton äiti.

      • tupakoimaton

        Kyllä en ymmärrä noita ihmisiä, jotka jeesustelee joka asiasta. Tupakansavu haittaa, vaarantaa terveyden, ei voi istua linja-autossa kun joku polttaja on ollut bussissa tai joku tuonut kipeän koiransa sinne päästäkseen eläinlääkäriin. Haju tarttuu hiuksiin ja vaatteisiin, on allergiaa ja tulee astmaoireita. Ei saa olla ilmastoitua tupakkahuonetta työpaikoilla, kun tuoksut tulee, kun ovesta kuljetaan ja ei saa polttaa ulkonakaan, kun tulee ilmastointikanavien ja ikkunoiden kautta hajut sisälle...

        Voi, jos joku joskus pitäis ees puolet tuosta mekkalasta noille ilmastosaasteille, joita liikenne ja teollisuus tuonne ilmaan päästää.

        Ja ehkä se on vaarallista se tupakansavu, mutta te marisijat, miten te aiotte suojata sen syntyneen lapsenne niiltä päästöiltä sitten, kun se vaavi ei enää kellu siellä teidän kohdussa ja istukka suodata niitä epäpuhtauksia, mitä ruoan ja hengitysilman mukana tulee. Se puhtaana mainostettu supisuomalainen ruokakin kun on näin raskausaikana pannassa kalojen dioksiinipitoisuuksien vuoksi ja ulkomaalainen ruokahan on niin vaarallista, että ... geenimanipuloituja ympäristömyrkkyjä ja säilöntäaineita, joissa piilee toksiineja ja listerioita, lintuinfluenssoja ym.

        Kyllä elämä on vaarallista, että jos jonkun polttamisesta riittää noin paljon asiaa, niin oletteko ajatelleet, että terveellisintä olisi ollut jättää teidänkin se lapsi hankkimatta. Sitähän ei tiedä, jos lapsenne vielä itse alkaa polttaan, ottaan kaljaa ja mitähän biokaasuja se sotahullu-Bush vielä puottaakaan Eurooppaan... Tulee tuulten mukana vielä tännekin ja Tshernobylin ydinvoimalaonnettomuushan vieläkin aiheuttaa syöpää tietyissä osissa Suomea.

        Että kyllä kannattaisi miettiä ennen kuin alatte muita valistamaan.

        Mä en itse polta, mutta mun puolesta polttajilla on oikeus vetää tupakkansa.


      • mutta

        kun vetänyt pari askia päivässä, niin muutaman päivän jälkeen sillä oli hermot niin kireellä, että hyvä että uskalsi illalla terve sanoa, kun herra tuli kotiin.

        Lakko ei pitänyt reilua viikkoa pidempään, mutta mies on oma ihana itsensä heti kun sai takaisin nikotiiniannoksensa. Mun puolesta perhe-elämä on paljon onnellisempaa niin. Ei apteekin laastarit auttaneet, vei vain yöunet.


      • siis

        tarkoitta sitä että lapsestasi tulee paitsi henkisesti vajaa, luultavasti joskus myös myöhemmin syöpää sairastava astmaatikko. Vedä vaan röökiä...


      • varo vain
        siis kirjoitti:

        tarkoitta sitä että lapsestasi tulee paitsi henkisesti vajaa, luultavasti joskus myös myöhemmin syöpää sairastava astmaatikko. Vedä vaan röökiä...

        ettei omastasi tule vajaaälyinen ihan vain kun tuntuu olemaan sukurasitukset niin kovat. Ja onko sanottu, ettei lapsesi synny jalkapuolena ja kolmipäisenä, ehkä koet kätkytkuoleman, kun sitä saa mitä muille tilaa.


    • kaikki ei ole noin yksoikoista

      voi olla itsekästä.. mutta ei aina niin kauheaa, ku mitä annat ymmärtää..

      odotan ja tupakointia olen vähentäny ja pyrin eroon, mutta se ei ole kauhean helppoa..

      neuvolassa tekevät tupakoiville puhalluskokeen. kertoo häkä arvon ja prosentuaalisen arvon paljonko hb:ssä häkää..
      ei tupakoivilla on arvo 0-10, minulla tämä arvo oli 3.
      neuvolan täti, ei edes täyttäny kaikkia tupakoiville äideille tarkoitettuja lappuja, koska sanoi, ettei olisi tullut koskaan julki kokeissa, että tupakoin ja arvoni ovat ei tupakoivien luokkaa..

      tämä ei tietenkään oikeuta minua tupakoimaan ja kuitenkin pyrin eroon.. mutta koitan sanoa, että vähentäminenkin jo auttaa lastani, uskon minä!!

      • mutta

        on lääketieteellinen tosiasia että tupakointi raskauden aikana aiheuttaa kohonneita riskejä moniin sairauksiin ja ongelmiin. että sehän on jokaisen oma valinta lopettaako vai ei,mutta seurauksista tulis ottaa vastuu!


    • Nemi

      Mielenkiinnon vuoksi ajattelin kysyä että kuinka moni on kokeillut/kuullut "irti tupakasta" lääkkeestä nimeltään Zyban?
      Miehelläni on kyseinen kuuri päällä, enää noin viikko jäljellä. Hänelle se on tosi hyvin toiminut (poltti ennen n. 2 askia päivässä). Nyt on yli kuukausi takana tupakoimattomana!

      • saako reseptivapaasti?

        Mun mies kokeili vahvinta Nicorette-pukumia ja Nicorette-laastaria, mutta purukumi ei auttanut ollenkaan ja laastari virkisti liikaa iltaisin ja vei yöunet; sitä jos ei laittanut illalla, aamu oli karmea tupakantuska. Ja hermot niin kireellä, ettei kestänyt muutaman päivän jälkeen puhuttaakaan. Saako lääkäristä reseptin vai? Millainen annostelu, paljonko maksaa? Mun mies polttaa kans sen pari askia päivässä ja haluaisi lopettaa.


      • Nemi
        saako reseptivapaasti? kirjoitti:

        Mun mies kokeili vahvinta Nicorette-pukumia ja Nicorette-laastaria, mutta purukumi ei auttanut ollenkaan ja laastari virkisti liikaa iltaisin ja vei yöunet; sitä jos ei laittanut illalla, aamu oli karmea tupakantuska. Ja hermot niin kireellä, ettei kestänyt muutaman päivän jälkeen puhuttaakaan. Saako lääkäristä reseptin vai? Millainen annostelu, paljonko maksaa? Mun mies polttaa kans sen pari askia päivässä ja haluaisi lopettaa.

        Lääkäri kirjoittaa reseptin, se on suunnilleen 8 viikon kuuri, eka viikko otetaan 1 pilleri, silloin saa vielä polttaa, 2 viikosta lähtien otetaan 2 pilleriä päivässä ja silloin ei saa enää polttaa. Kuuri maksaa n. 160€, eli aika kallista, mut jos laskee sen mukaan että muuten polttaa 2 askia päivässä, niin lääkekuuri tulee halvemmaksi kun tupakat sen 2 kk aikana.
        Itse en huomannut että miehelläni olisi kertaakaan ollut hermot kireänä tän kuurin aikan, siinä lääkkeessä taitaa olla joku aine joka vaikuttaa mielentilaan kanssa, onneksi!!! =)

        Hyvin on lääkkeet toiminnut täällä ainakin. Hän kokeili myös aikasemmin päästä eroon tupakasta, laastareitten ja nikoretten avulla, mutta ei toiminut. Eli tyytyväisiä ollaan Zybaniin!


      • jena
        Nemi kirjoitti:

        Lääkäri kirjoittaa reseptin, se on suunnilleen 8 viikon kuuri, eka viikko otetaan 1 pilleri, silloin saa vielä polttaa, 2 viikosta lähtien otetaan 2 pilleriä päivässä ja silloin ei saa enää polttaa. Kuuri maksaa n. 160€, eli aika kallista, mut jos laskee sen mukaan että muuten polttaa 2 askia päivässä, niin lääkekuuri tulee halvemmaksi kun tupakat sen 2 kk aikana.
        Itse en huomannut että miehelläni olisi kertaakaan ollut hermot kireänä tän kuurin aikan, siinä lääkkeessä taitaa olla joku aine joka vaikuttaa mielentilaan kanssa, onneksi!!! =)

        Hyvin on lääkkeet toiminnut täällä ainakin. Hän kokeili myös aikasemmin päästä eroon tupakasta, laastareitten ja nikoretten avulla, mutta ei toiminut. Eli tyytyväisiä ollaan Zybaniin!

        se vaikuttaa mielentilaan, on meinaan ensin suunniteltu masennuslääkkeeksi tuo zyban. lääkäri kertoi mulle, että jotkut koekaniinit sitä testatessa rupes lopettaa tupakointia niin se päätettiin ihan sitä varten pistää markkinoille.


    • peiliin itse

      olette te tosi lapsellisia että tämmöseen haaskaatte aikaa. nyt minäkin siihen yhdyn heh
      itse rupesin välttämään jopa paikkoja joissa tupakoidaan, kun tiesin odottavanani, haju ällöttää... mutta en silti kehtaa syyllistää tupakoitsijoita, he varmasti tietävät mitä tekevät kuin samoin tietävät ne jotka käyttää alkoa tms. ja ne jotka rehkii kuntosaleilla tai vetävät ruokaa vessanpönttöön muusta kuin oikeasta pahoinvoinnista johtuen jne. ja sitten voitas syyllistää raskausajan diabeteksestä jne. antakaa kaikkien kukkien kukkia vain ja joka keskustelun aloitti katsokoon peiliin..et ole varmasti synnitön sinäkään ja eikö pelota itteäs kun alat muita syyllistään,,,ole nöyrä ja hoida oma raskautes kunnialla mutta älä syyllistä muita...

    • tupakoivat

      äidit pakkohoitoon!!! Olen tehnyt tutkimusta pitkään aiheesta ja inhottavalta tuntuu kun täällä puolustellaan näin vakavaa asiaa. Olen nähnyt ja kuullut paljon pahaa siitä mitä tupakointi voi sikiölle aiheuttaa. Eikä se että lapsi syntyy terveenä tarkoita todellakaan sitä että kaikki olisi loppujen lopuksi hyvin. Jos haluaa antaa lapselleen mahdollisimman hyvät lähtökohdat, lopettaa tupakoinnin raskaaksi tullessaan.

      • olet aivan oikeassa.

        Siis miten joku äiti haluaa lapselleen jotain niin pahaa. Ihmisillä ei taida olla käsitystä kuinka pahasta tupakka on lapselle? Mä en voi käsittäää!!!!!!!


      • jumala,

        miten tekopyhää!


    • TE!

      polttavat äidit olette sitä mieltä että me jotka kritisoimme tupakan polttoa raskauden aikana olemme itsekkäitä ja voisimme katsoa peiliin kun ajattelemme lasten parasta? KERTOKAA!!!

      Oletteko sitten sitä mieltä itse että ette ole itsekkäitä kun ajattelette että voitte polttaa tupakkaa ettei omat hermot menee kuin lastenne terveyttä? KERTOKAA!!

    • Tupakoimaton

      "Ultraäänitutkimuksessa voidaan nähdä, kuinka sikiö reagoi kun äiti polttaa savukkeen. Kuvissa näkyy selvästi kuinka lapsi vääntelehtii voimattomana ja epätoivoisena. Lapsen sydän alkaa lyödä nopeammin. Liikkeet vähenevät ja hengitysliikkeet muuttuvat. Se voi vääntelehtiä jonku aikaa, kunnes pysähtyy kokonaan. Tämä saattaa kestää jopa puoli tuntia äidin tupakoinnin jälkeen."

      miten helkatissa te tupakoivat äidit puolustelette sitten tämän.

      • tähhh...

        sunki pitäis mennä hoitoon,säälin teidän tekopyhien lapsia,mitä kaikkea nekin joutuvat kestämään kun äiti on niin TÄYDELLINEN


      • näyttö?

        Eli missä on se tieteellinen tutkimustulos, joka niin väittää.

        Uutisissa on myös kerrottu tutkimuksista, joiden mukaan jopa kouluikäisen aivotoiminta hidastuu pariksi tunniksi parin minuutin kännykän käytön jälkeen. Ei siis kuin linnaan kaikki vastuuttomat vanhemmat, jotka ostaa polvenkorkuisille kännyköitä, kun on niin helvetin kiire omassa elämässä, ettei muuten ehditä kasvattaa lasta kuin puhelimen välityksellä?!


      • "täydellinen"
        näyttö? kirjoitti:

        Eli missä on se tieteellinen tutkimustulos, joka niin väittää.

        Uutisissa on myös kerrottu tutkimuksista, joiden mukaan jopa kouluikäisen aivotoiminta hidastuu pariksi tunniksi parin minuutin kännykän käytön jälkeen. Ei siis kuin linnaan kaikki vastuuttomat vanhemmat, jotka ostaa polvenkorkuisille kännyköitä, kun on niin helvetin kiire omassa elämässä, ettei muuten ehditä kasvattaa lasta kuin puhelimen välityksellä?!

        Eikö järki jo sano että tupakka on todella pahasti. Empä ole kännykästä kuullut että aiheuttaisi niin vakavia terveyshaittoja kuin tupakka! Sul taitaa olla järki jäässä!!!


      • ....
        "täydellinen" kirjoitti:

        Eikö järki jo sano että tupakka on todella pahasti. Empä ole kännykästä kuullut että aiheuttaisi niin vakavia terveyshaittoja kuin tupakka! Sul taitaa olla järki jäässä!!!

        vähän aiheen ulkopuolelle nämä kaksi yllä olevaa viestiä... Pysykää aiheessa!!


      • sikiö tutkittu
        "täydellinen" kirjoitti:

        Eikö järki jo sano että tupakka on todella pahasti. Empä ole kännykästä kuullut että aiheuttaisi niin vakavia terveyshaittoja kuin tupakka! Sul taitaa olla järki jäässä!!!

        Ootko ollut paikanpäällä katsomassa kun polttavan äidin lasta tutkittiin vai poltitko kenties itse? Kukaan ei ole sanonut, että tupakanpoltto olisi terveellistä, mutta on turha syyllistää täällä tupakoivia äitejä, kun se ei tee susta yhtään heitä parempaa. (MÄ en polta, mutta jotka polttaa, ei pitäisi olla sun päänsärky).

        Ja kännykän säteilyvaaroja on tutkittu kansainvälisesti paljonkin ja niiden on todella todettu hidastavan lasten aivotoimintaa.


      • Nemi
        sikiö tutkittu kirjoitti:

        Ootko ollut paikanpäällä katsomassa kun polttavan äidin lasta tutkittiin vai poltitko kenties itse? Kukaan ei ole sanonut, että tupakanpoltto olisi terveellistä, mutta on turha syyllistää täällä tupakoivia äitejä, kun se ei tee susta yhtään heitä parempaa. (MÄ en polta, mutta jotka polttaa, ei pitäisi olla sun päänsärky).

        Ja kännykän säteilyvaaroja on tutkittu kansainvälisesti paljonkin ja niiden on todella todettu hidastavan lasten aivotoimintaa.

        Kait ne säteilyt vanhempienkin aivotoimintaa hidastaa?? Vai onko aikuisten aivotoiminta jo pysähtynyt, kenties?


      • kuin aikuisilla
        Nemi kirjoitti:

        Kait ne säteilyt vanhempienkin aivotoimintaa hidastaa?? Vai onko aikuisten aivotoiminta jo pysähtynyt, kenties?

        pieni pää, pienet aivot...


      • help!!!
        "täydellinen" kirjoitti:

        Eikö järki jo sano että tupakka on todella pahasti. Empä ole kännykästä kuullut että aiheuttaisi niin vakavia terveyshaittoja kuin tupakka! Sul taitaa olla järki jäässä!!!

        Miten te lapselliset tymät mutta silti niin helvetin täydelliset kulissielämä-naiset tuutte tänne valittamaan tupakoiville äideille!!!??Onks omallatunnolla jotain erityistä et pitää kohdistaa muihin...? Täällä yksikään tupakoiva äiti ei ole siitä ylpeä että polttaa,ja kaikki varmaan on ainakin vähentäny niin paljon ku on pystyny!!
        Laitetaan nyt vaikka vertauskuva, ette tekään pysty heti luopumaan jostain nautintoaineestanne,henkireijästä,esim vaikka suklaasta,yms... Elimistö kun tottuu!!
        Älkää te kusipäät viittikö vaatia vain muilta jotain,AUTTAKAA ja KANNUSTAKAA mielummin "heikompia".. Henkisesti te kuitenkaan ette varmasti ole ainakaan parempia äitejä. päinvastoin...


      • omatunto
        help!!! kirjoitti:

        Miten te lapselliset tymät mutta silti niin helvetin täydelliset kulissielämä-naiset tuutte tänne valittamaan tupakoiville äideille!!!??Onks omallatunnolla jotain erityistä et pitää kohdistaa muihin...? Täällä yksikään tupakoiva äiti ei ole siitä ylpeä että polttaa,ja kaikki varmaan on ainakin vähentäny niin paljon ku on pystyny!!
        Laitetaan nyt vaikka vertauskuva, ette tekään pysty heti luopumaan jostain nautintoaineestanne,henkireijästä,esim vaikka suklaasta,yms... Elimistö kun tottuu!!
        Älkää te kusipäät viittikö vaatia vain muilta jotain,AUTTAKAA ja KANNUSTAKAA mielummin "heikompia".. Henkisesti te kuitenkaan ette varmasti ole ainakaan parempia äitejä. päinvastoin...

        joka soimaa haukkuun muita, jotta itsellä ois parempi olo. Mulla vanhemmat poltti mun lapsuudessa, itse en polta, mutta enpä kyllä lähtisi äitiä syyttelemään tai isääkään, jos joskus syöpä tulee. Mun mielestä jokaisen oma asia, mitä tekee, kunhan parhaansa tekee. Eikä tupakoimaton äiti ole siitä syystä mitenkään paremmassa asemassa laittamaan itseään jalustalle, kun jokaisella meistä on vikamme. Siksi mua tälläkin palstalla eniten risoo nämä TUPAKOIMATTOMIEN kommentit,.


    • mamma78

      Itse olen tupakoinut jo vuosia tiiviisti ja kun sain tietää odottavani, halusin lopettaa kokonaan, mutta en pystynyt. Vähentämään pystyin. Poltan enään 1-3 tupakkia päivässä.
      Keskustelin asiasta neuvolassa ja minulle sanottiin, että polttamani määrä ei ole hälyttävä.
      Ainahan tupakointi on vahingollista lapselle, mutta mikä ei olisi?
      Me hengitämme kaasuja ilmasta, kuljemme passiivisina tupakoijina ympäriinsä ihmisten seassa, tai sitten olemme muuten vaan stressaantuneita ja väsyneitä raskautemme ajan. Eikös kaikki tällaiset asiat voi olla haitallisia raskauden aikana..

      En puolustele itseäni, koska polttelen (edes sen 1:n) päivässä, koska se on tyhmä, inhottava ja ärsyttävä tapa, mutta tapa kuitenkin..oma tapani rentoutua raskaan päivän jälkeen..

    • Tsemppiä kaikille tupakoivi...

      No niin eiköhän ole aika lopettaa suureksi paisunut riitely/keskustelu. Kaikkihan me tiedetään että tupakka on pahasta, tehdään kaikki parhaamme lapsemme eteen. Lopetetaan toistemme syyttely, eihän tässä täydellisiä kukaan ole. Toivotaan että mahdollisimman moni äiti pystyy lopettamaan tupakoinnin tai jos ei pysty ni vähentämään ainakin, se on jo parempi kun ei mitään.

      • näinpä

        Alkaa mietityttämään, että onko kukaan täällä valmis oikeasti "hyväksi" äidiksi... niin lapselliselta kuulostaa tämä keskustelu ja toisten syyttely, että taidatte päätyä vauvanne sijasta takaisin rattaisiin...
        Eiköhän kaikki osaa huolehtia omasta/omiensa hyvinvoinnista ilman ulkopuolista syyllistämistäkin...


    • Lopettanut!

      Eiköhän se ole jokaisen odottajan oma asia,polttaako vai ei?!Ne jotka eivät koskaan ole polttanut,ei tiedä miten vaikeaa se on eroon siitä päästä..eli eiköhän pidetä vain jokainen omasta masusta ja asioista huoli,eikä arvostella muita,koska KUKAAN EI OLE TÄYDELLINEN!

    • Anonyymi

      Toi todella riipas sydämestä mut tottahan se on. Itse olen raskaana ja etsin keinoja lopettaa meinaan repiä tukkani päästä kun yritän lopettaa. Oon entinen ketjupolttaja ja on todella hankalaa päästä tupakasta eroon. Oon yrittänyt keinoja tehdä jotain käsillä niin että tupakanpoltto vähenisi esim neulonut ja rupean käymään jollain tupakka terapeutilla neuvolassa. Mulla on tuttuja jotka poltti koko raskauden ajan ja lapsista tuli ihan terveitä ja yksi ystävä joka lopetti tupakoinnin toista lasta o se ottaessa sairastui astmaan ja oli synnynnäinen sydän vika. Voi näitä siis tulla ihan kelle vaan vaikka ei tupakoisi mutta toki se pienentää riskejä. Toivon todella että onnistun lopettamisessa ja lapsi olisi terve syntyessään jos pääsee maailmaan kuin vielä ollaan aika alkupuolella raskaudessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      134
      1883
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe