Mistä näitä helevatan oman käden poliiseja oikein sikiää?
Ajoin hämeentietä bussikaistaa, kunnes tulin sturenkadun risteykseen ja ryhmityin bussikaistalle. Tämän tein siksi, että aioin kääntyä ei seuraavasta mutta sitä seuraavasta risteyksestä oikealle. Matkaa ko. risteykseen on noin 50 metriä, ja oikealle kääntyminen on käytännössä todella vaikeaa, jos jää valoihin vielä vasemmalle kaistalle.
No eikös tämä 75:n ääliökuski ryhtynyt "opettamaan" minua ja löi pitkät päälle. Ko. torvelolle ei riitä se, että poliisi valvoo liikennettä, vaan hän haluaa itsekin osallistua lain ja järjestyksen ylläpitoon.
Ja näitähän hkl:llä riittää. Ilmeisesti kuskiksi pääsee nykyään kuka tahansa luonnevammainen kuumakalle. Ja nämä samat hyypiöt eivät sitten edes itse osaa pysyä kaistalla, vaan aina saa olla varomassa, milloin kännykkään lärpättävä kuski horjauttaa ison romunsa viereiselle kaistalle.
Jos minusta olisi kiinni, veronmaksajien rahojen pumppaaminen tähän meluisaan ja saastuttavaan liikennemuotoon lopetettaisiin välittömästi.
Bussi 75 klo 17.15
53
2999
Vastaukset
- alkup.
Siis alunperin ajoin tietysti vasenta kaistaa, en
bussikaistaa, kuten vahingossa kirjoitin. - kippari
pysäyttänyt sen dösän eteen autosi ja käynnyt kysyy siltä mistäs tulee niikuin mä tein hesperian kadulla kun taksi alkoi mulle valoja vilkutamaan kun ei saannut tahtoaan läpi;=)
- Karhulan poikii
No miten ton homman kanssa kävi? Taksikuski pamautti kuonoon vaiko vain pienempi käsirysy?
- kippari
Karhulan poikii kirjoitti:
No miten ton homman kanssa kävi? Taksikuski pamautti kuonoon vaiko vain pienempi käsirysy?
pahempaa kun menin sille möykäämään et parempi olla vilkuttamatta niitä valoja se istu siellä kabiinissa hiljaa ja huuteli sieltä ikkunan raosta et ajahan eteenpäin autoosi et taisi sit mennä ukolta pupu pöksyyn vaikka siellä töötäili ja vilkutteli valoja kun menin sinne möykkäämään ;=)
- vain minä
Busseissa ei sitten ole nastarenkaita. Vettä, loskaa ja puunlehtiä riittää bussikaistalla. Useimmat bussit oli tänään myöhässä kuljettajista riippumattomattomista syistä. Jokainen varmuudenvuoksi bussikaistalla ajaja viivyttää ja vaikeuttaa bussien kuljettajia ja aikatauluja. Liikennesäännöt on kaikille. 17:40 ei ole vielä pimeää joten et häikäisty jos olet normaalilla näöllä varustettu.
- ne,
nastarenkaat tänään olisi auttaneet.
- alkup.
Tajusitko sä tahvo, että mulla oli noin 2 sekunnin matka siihen risteykseen, mistä käännyin? Ja olis pitäny sitten ryhmittyä vasemmalle kaistalle?
Hommaa ajokortti ja soita sitten vasta suutasi. - Riipana
Olkoot syyt mitkä tahansa mutta jos joku mokaa niin pitääkö itse mokata perässä vilkuttelemalla valoja.
Pakettiautollakin saa ajaa bussikaistalla, mutta nykyisin mikänäköinen farmari tahansa voi olla pakettiauto... siinä sitä on bussikuskilla päätteleminen että onko nyt laillista välkytellä vajoja vaiko ei. - bussikaistalla
Riipana kirjoitti:
Olkoot syyt mitkä tahansa mutta jos joku mokaa niin pitääkö itse mokata perässä vilkuttelemalla valoja.
Pakettiautollakin saa ajaa bussikaistalla, mutta nykyisin mikänäköinen farmari tahansa voi olla pakettiauto... siinä sitä on bussikuskilla päätteleminen että onko nyt laillista välkytellä vajoja vaiko ei.50 km/h vauhtia. Olisikohan ollu parempi koukata oikealle suoraan keskikaistalta?
- Sotkamon jymy
alkup. kirjoitti:
Tajusitko sä tahvo, että mulla oli noin 2 sekunnin matka siihen risteykseen, mistä käännyin? Ja olis pitäny sitten ryhmittyä vasemmalle kaistalle?
Hommaa ajokortti ja soita sitten vasta suutasi.120 metriä kahdessa sekunnissa vastaa nopeutta 216 km/h joten aika reilua ylinopeutta ajoit. Kyllä tuollaisesta on jo syytäkin vilkutella.
- sotkamoon
Sotkamon jymy kirjoitti:
120 metriä kahdessa sekunnissa vastaa nopeutta 216 km/h joten aika reilua ylinopeutta ajoit. Kyllä tuollaisesta on jo syytäkin vilkutella.
Meillä helsingissä on ruuhkia ja on erittäin ikävää, jos toinen kaista tukkeutuu vain siksi, että joku tomppeli ei uskalla ajaa viittäkymmentä metriä bussikaistalla, vaan jää odottamaan risteyksen kohdalle kaistanvaihtopaikkaa. Näitä näkee aina silloin tällöin ja silloin torvet soivat.
- Hanna Karttunen ins.
Ikävää että bussi saapui tunnin myöhässä, kun yksi autoilija ei pystynyt kääntymään vasemmalta kaistalta suoraan oikealle. Bussi kuskien on vaikeaa ymmärtää tätä yksityis autoilijaa joka noudattaa tyhmityssääntöjä koska bussikuskeja eivät mitkään säännöt koske, (ainkin he luulevat niin)
- Hanna
bussikaistalla kirjoitti:
50 km/h vauhtia. Olisikohan ollu parempi koukata oikealle suoraan keskikaistalta?
Ikävää että bussi saapui tunnin myöhässä, kun yksi autoilija ei pystynyt kääntymään vasemmalta kaistalta suoraan oikealle. Bussi kuskien on vaikeaa ymmärtää tätä yksityis autoilijaa joka noudattaa tyhmityssääntöjä koska bussikuskeja eivät mitkään säännöt koske, (ainkin he luulevat niin)
- niin et stressaa
Mene sinne bussin kyytiin niin ei tarvitse valittaa. Pääset stressittömämmin kuin autolla ja kolaritilanteessa saat olla huomattavasti isommassa autossa.
- alkup.
- haluan lähteä töihin ja tulla töistä juuri siihen aikaan kun minulle sopii
- tykkään istua omassa hyvässä seurassa stereoita kuunellen, sen sijaan, että seisoisin täpötäydessä dösässä kuuntelemassa molotusta ja kännykkään huutamista
- en halua lihavan, haisevan äijän istuvan puoliksi syliini saati istua itse toinen kannikka penkissä ja toinen käytävällä
- en mielelläni istu kusilätäkön päälle
- haluan säätää matkustuslämpötilani itse
- jne. jne.
- Akka ratissa
Jos kyseessä oli linjan 75 bussi, niin liikennöitsijä on Connex Vantaa Oy. Tarkkaan ottaen HKL ei hoida bussiliikennettä enää lainkaan.
- alkup.
Veronmaksajain rahoilla se liikenne pyörii. Jos mun bensasta maksamillani verorahoilla autoverolla tuloverorahoilla ei subventoitaisi joukkoliikennettä, maksaisi kertalippu ainakin kympin. Kannattas olla vähän kunnioittavampi yksityisautoilijoita kohtaan.
- yyteevee
alkup. kirjoitti:
Veronmaksajain rahoilla se liikenne pyörii. Jos mun bensasta maksamillani verorahoilla autoverolla tuloverorahoilla ei subventoitaisi joukkoliikennettä, maksaisi kertalippu ainakin kympin. Kannattas olla vähän kunnioittavampi yksityisautoilijoita kohtaan.
Ei yksityisautoilijat ansaitse mitään kunnioitusta. Yksityisautoilu on suurten kaupunkien syöpä, joka saastuttaa hengitysilman, aiheuttaa vaaraa jalankulkijoille, tukkii kaikki kadut ja kiihdyttää ilmastonmuutosta. Kaikki tämä vain autoilijoiden mukavuudenhalun takia.
Itse omistan auton, mutta kyllä minusta joukkoliikennettä pitää käyttää kun Suomen oloissa erinomaisesti toimiva sellainen on järjestetty. Maksan veroja mielelläni, kun saan sillä ekologisen, sosiaalisesti tasa-arvoisen ja nopean järjestelmän. Veroja me itse kukin makselemme, eikä suuresta osasta siitä ole hyötyä maksajalle juuri sillä hetkellä, mutta toisenlaisessa tilanteessa sitä voi alkaa arvostaa. Vai haluaisitko George W. Bushin valtakunnan mallin tännekin? - kuski....
alkup. kirjoitti:
Veronmaksajain rahoilla se liikenne pyörii. Jos mun bensasta maksamillani verorahoilla autoverolla tuloverorahoilla ei subventoitaisi joukkoliikennettä, maksaisi kertalippu ainakin kympin. Kannattas olla vähän kunnioittavampi yksityisautoilijoita kohtaan.
" Kannattas olla vähän kunnioittavampi yksityisautoilijoita kohtaan."
Ei kiesus mikä pönttö. - vesakeskusta
alkup. kirjoitti:
Veronmaksajain rahoilla se liikenne pyörii. Jos mun bensasta maksamillani verorahoilla autoverolla tuloverorahoilla ei subventoitaisi joukkoliikennettä, maksaisi kertalippu ainakin kympin. Kannattas olla vähän kunnioittavampi yksityisautoilijoita kohtaan.
tarkotit kai "kannattaisi olla vähän kunnioittavampi MINUA kohtaan"? koska ei kaikki yksityisautoilijat ole tuollaisia kuin sinä.
- alkup.
yyteevee kirjoitti:
Ei yksityisautoilijat ansaitse mitään kunnioitusta. Yksityisautoilu on suurten kaupunkien syöpä, joka saastuttaa hengitysilman, aiheuttaa vaaraa jalankulkijoille, tukkii kaikki kadut ja kiihdyttää ilmastonmuutosta. Kaikki tämä vain autoilijoiden mukavuudenhalun takia.
Itse omistan auton, mutta kyllä minusta joukkoliikennettä pitää käyttää kun Suomen oloissa erinomaisesti toimiva sellainen on järjestetty. Maksan veroja mielelläni, kun saan sillä ekologisen, sosiaalisesti tasa-arvoisen ja nopean järjestelmän. Veroja me itse kukin makselemme, eikä suuresta osasta siitä ole hyötyä maksajalle juuri sillä hetkellä, mutta toisenlaisessa tilanteessa sitä voi alkaa arvostaa. Vai haluaisitko George W. Bushin valtakunnan mallin tännekin?Yksityisautoissa on katalysaattorit. Yksi bussi saastuttaa enemmän kuin tuhat henkilöautoa. Se niistä saasteista.
Bussit ovat meluisia (meteli moninkertaista henkilöautoihin verrattuna), ajavat päin punaisia ainakin helsingissä, tukkivat kadut ja pölisyttävät katupölyt ja loisuttavat vedet jalankulkijoiden päälle. Lisäriesana käsittämätön ylinopeus ja törkeä ajotyyli.
Viherpiiperot eivät itsekään taida tietää, että juuri vanhojen paskojen diesel-rakkineiden karsinogeenit aiheuttavat syöpää ja muita sairauksia. Perseestä koko joukkoliikenne. - alkup.
kuski.... kirjoitti:
" Kannattas olla vähän kunnioittavampi yksityisautoilijoita kohtaan."
Ei kiesus mikä pönttö....peelolla argumenttien taso on... no ei varmaan tarvii sanoa mikä.
- alkup.
vesakeskusta kirjoitti:
tarkotit kai "kannattaisi olla vähän kunnioittavampi MINUA kohtaan"? koska ei kaikki yksityisautoilijat ole tuollaisia kuin sinä.
Me yksityisautoilijat maksetaan se teidänkin puoli-ilmainen dösällä ajo. Onneksi kuitenkaan ei tarvii itse astua jalallaan niihin kuppaisiin rähjiin, jolla rahvas matkustaa pätkätöihinsä tukkien samalla oikeita töitä tekevien autoilijoiden tien.
- Ahtiala
alkup. kirjoitti:
Yksityisautoissa on katalysaattorit. Yksi bussi saastuttaa enemmän kuin tuhat henkilöautoa. Se niistä saasteista.
Bussit ovat meluisia (meteli moninkertaista henkilöautoihin verrattuna), ajavat päin punaisia ainakin helsingissä, tukkivat kadut ja pölisyttävät katupölyt ja loisuttavat vedet jalankulkijoiden päälle. Lisäriesana käsittämätön ylinopeus ja törkeä ajotyyli.
Viherpiiperot eivät itsekään taida tietää, että juuri vanhojen paskojen diesel-rakkineiden karsinogeenit aiheuttavat syöpää ja muita sairauksia. Perseestä koko joukkoliikenne."Yksityisautoissa on katalysaattorit."
Ei kaikissa, vähäpäästöisyys tuli voimaan 1.1.1992 jälkeen rekisteröidyissä autoissa, eikä tuolloinkaan kaikkiin. Vähäpäästöisyys ei edellytä katalysaattoria mutta päästöjen alittaminen ilman sitä on hankalaa.
"Yksi bussi saastuttaa enemmän kuin tuhat henkilöautoa."
Tuo ei pidä paikkaansa.
http://oys.tky.fi/ymparisto/liikenne/liikenne.html
Vaikka taulukossa on muutettu päästöjen määräksi matkustajaa kohden, on helppo huomata että kerroin 1000 on liioittelua. Mikäli tarkoitat että koko tuotteen elinkaari tulisi huomioida, en jaksa mitenkään uskoa että tuhannen henkilöauton valmistaminen olisi luontoa vähemmän rasittavaa kuin yhden linja-auton valmistaminen.
"Bussit ovat meluisia (meteli moninkertaista henkilöautoihin verrattuna)"
Voimassa olevien määräysten mukaan henkilöauto saa aiheuttaa 77 dB:n ja linja-auto 80 dB:n melutason 1 m etäisyydeltä mitattuna. Kolme desibeliä on tehon kaksinkertaistuminen joten onko kaksinkertaistuminen moninkertaistumista, jäämme miettimään.
"Perseestä koko joukkoliikenne."
Sinullahan on paha olla elämäsi kanssa. Jos tuota on jatkunut jo pidempään niin asialle kannattaa tehdä jotakin. - mrl586
alkup. kirjoitti:
Yksityisautoissa on katalysaattorit. Yksi bussi saastuttaa enemmän kuin tuhat henkilöautoa. Se niistä saasteista.
Bussit ovat meluisia (meteli moninkertaista henkilöautoihin verrattuna), ajavat päin punaisia ainakin helsingissä, tukkivat kadut ja pölisyttävät katupölyt ja loisuttavat vedet jalankulkijoiden päälle. Lisäriesana käsittämätön ylinopeus ja törkeä ajotyyli.
Viherpiiperot eivät itsekään taida tietää, että juuri vanhojen paskojen diesel-rakkineiden karsinogeenit aiheuttavat syöpää ja muita sairauksia. Perseestä koko joukkoliikenne."Yksityisautoissa on katalysaattorit. Yksi bussi saastuttaa enemmän kuin tuhat henkilöautoa. Se niistä saasteista."
Vuoden 1991 jouluna HKL-Bussiliikenne otti koekäyttöön Scanian vähäpäästöisen matalalattiaisen esittelyauton:
-----------------------------------------------
Scania kirjoitti:
-----------------------------------------------
DSC 11 27 EDC-moottorin päästöt hapettavalla katalysaattorilla ja vähärikkisellä dieselillä (0,001 % S):
Typen oksidit 63 g/kWh
Hiilimonoksidi 1 g/kWh
Hiilivedyt 1 g/kWh
Partikkelit 1 g/kWh
-----------------------------------------------
-----------------------------------------------
Tämä auto täytti jo vuonna 1991 Euro 2-päästönormit, jotka astuivat voimaan vasta vuonna 1996. Muiden valmistajien bussit eivät saavuttaneet vielä vuonna 1991 Euro 2-normeja.
"Bussit ovat meluisia (meteli moninkertaista henkilöautoihin verrattuna)"
Vuonna 1991 HKL:lle koekäyttöön tulleen matalalattiabussin ulkomelutaso on 79 db(A)
"Viherpiiperot eivät itsekään taida tietää, että juuri vanhojen paskojen diesel-rakkineiden karsinogeenit aiheuttavat syöpää ja muita sairauksia."
Dieselmoottorit ovat kehittyneet viimeisten vuosien aikana hyvin paljon, jopa niin paljon, että ne ovat bensiinimoottoreita ympäristöystävällisempiä. - jliikenne
alkup. kirjoitti:
Yksityisautoissa on katalysaattorit. Yksi bussi saastuttaa enemmän kuin tuhat henkilöautoa. Se niistä saasteista.
Bussit ovat meluisia (meteli moninkertaista henkilöautoihin verrattuna), ajavat päin punaisia ainakin helsingissä, tukkivat kadut ja pölisyttävät katupölyt ja loisuttavat vedet jalankulkijoiden päälle. Lisäriesana käsittämätön ylinopeus ja törkeä ajotyyli.
Viherpiiperot eivät itsekään taida tietää, että juuri vanhojen paskojen diesel-rakkineiden karsinogeenit aiheuttavat syöpää ja muita sairauksia. Perseestä koko joukkoliikenne.Bussin kulutus on 30 litraa/100 km, eli tarvitaan vain 5 matkustajaa, jotta alitettaisiin henkilöauton hiilidioksidipäästöt. Ja bussi on sentään aika suuri laite. Raiteilla kulkevien sähkökulkuvälineiden energiankulutus on paljon vähäisempi, paikalliset päästöt ovat nollissa ja kokonaispäästötkin huomattavan alhaiset, lisäksi niillä on kapasiteettia kuljettaa paljon ihmisiä ja ottaa jarrutusenergia talteen. Miten pääset henkilöautolla tällaiseen energiatehokkuuteen?
- tässä näin
mrl586 kirjoitti:
"Yksityisautoissa on katalysaattorit. Yksi bussi saastuttaa enemmän kuin tuhat henkilöautoa. Se niistä saasteista."
Vuoden 1991 jouluna HKL-Bussiliikenne otti koekäyttöön Scanian vähäpäästöisen matalalattiaisen esittelyauton:
-----------------------------------------------
Scania kirjoitti:
-----------------------------------------------
DSC 11 27 EDC-moottorin päästöt hapettavalla katalysaattorilla ja vähärikkisellä dieselillä (0,001 % S):
Typen oksidit 63 g/kWh
Hiilimonoksidi 1 g/kWh
Hiilivedyt 1 g/kWh
Partikkelit 1 g/kWh
-----------------------------------------------
-----------------------------------------------
Tämä auto täytti jo vuonna 1991 Euro 2-päästönormit, jotka astuivat voimaan vasta vuonna 1996. Muiden valmistajien bussit eivät saavuttaneet vielä vuonna 1991 Euro 2-normeja.
"Bussit ovat meluisia (meteli moninkertaista henkilöautoihin verrattuna)"
Vuonna 1991 HKL:lle koekäyttöön tulleen matalalattiabussin ulkomelutaso on 79 db(A)
"Viherpiiperot eivät itsekään taida tietää, että juuri vanhojen paskojen diesel-rakkineiden karsinogeenit aiheuttavat syöpää ja muita sairauksia."
Dieselmoottorit ovat kehittyneet viimeisten vuosien aikana hyvin paljon, jopa niin paljon, että ne ovat bensiinimoottoreita ympäristöystävällisempiä.Jos helsingissä on yksi koekäyttöinen matalapäästöinen bussi, niin mitä siitä?
Muut tuhannet bussit on roudattu ties mistä ulkomailta käytettynä. Vanhoilla paskoilla täällä ajetaan aina vaan. Keski-ikä lienee yli 15 vuotta ja paksu musta savu vaan pöllyää pakoputkesta. - ajokoira
tässä näin kirjoitti:
Jos helsingissä on yksi koekäyttöinen matalapäästöinen bussi, niin mitä siitä?
Muut tuhannet bussit on roudattu ties mistä ulkomailta käytettynä. Vanhoilla paskoilla täällä ajetaan aina vaan. Keski-ikä lienee yli 15 vuotta ja paksu musta savu vaan pöllyää pakoputkesta.PK-seudulla ei YTV.n liikenteessä ajeta yli 10 vuotta vanhoilla busseilla. Ja nooita ulkomailta tuotuja "vanhoja paskoja"(tanskan shäfflet) ei ole kuin Connexilla ja heilläkin enää muutama.Heilläkin kalusto jo lähes kokonaan uutta.
Kakusto on pääosin uutta ja täyttää nykyiset päästöehdot, jopa alittavat ne. vuonna 2006 tulee uudet arvot, mutta kalusto uusiutuu koko ajan.
On harva bussi joka päästää mustaa savua putkesta ja siihen voi olla monta jopa hyvin viatontakin syytä.
Eli pidä uhoilla jutuillaan , jos ei tirdä mistä puhuu. Taidat olla joku oma-auto mahtailia, sillä kukaan ammattikuljettaja joka työkseen noita busseja ajaa, ei tuollaista lööperiä suustaan laske. - Teknyo
jliikenne kirjoitti:
Bussin kulutus on 30 litraa/100 km, eli tarvitaan vain 5 matkustajaa, jotta alitettaisiin henkilöauton hiilidioksidipäästöt. Ja bussi on sentään aika suuri laite. Raiteilla kulkevien sähkökulkuvälineiden energiankulutus on paljon vähäisempi, paikalliset päästöt ovat nollissa ja kokonaispäästötkin huomattavan alhaiset, lisäksi niillä on kapasiteettia kuljettaa paljon ihmisiä ja ottaa jarrutusenergia talteen. Miten pääset henkilöautolla tällaiseen energiatehokkuuteen?
Eipähän kuluta. Kaupunkiliikenteessä, josta on puhe, kuluu 40 litraa, eivätkä moottorit ole niin kehittyneitä kuin henkilöautoissa.
- mrl586
Teknyo kirjoitti:
Eipähän kuluta. Kaupunkiliikenteessä, josta on puhe, kuluu 40 litraa, eivätkä moottorit ole niin kehittyneitä kuin henkilöautoissa.
"Kaupunkiliikenteessä, josta on puhe, kuluu 40 litraa, eivätkä moottorit ole niin kehittyneitä kuin henkilöautoissa."
Kaupunkiliikenteen linja-autojen polttoaineen kulutus on noin 30-50 litraa sadalla kilometrillä. Polttoaineenkulutus riippuu mm. kuljettajan ajotavasta. - mrl586
tässä näin kirjoitti:
Jos helsingissä on yksi koekäyttöinen matalapäästöinen bussi, niin mitä siitä?
Muut tuhannet bussit on roudattu ties mistä ulkomailta käytettynä. Vanhoilla paskoilla täällä ajetaan aina vaan. Keski-ikä lienee yli 15 vuotta ja paksu musta savu vaan pöllyää pakoputkesta."Jos helsingissä on yksi koekäyttöinen matalapäästöinen bussi, niin mitä siitä?"
Ko. auto oli vuokralla vuoteen 1994 saakka, jolloin se ostettiin HKL-Bussiliikenteelle. Auto myytiin tämän vuoden syksyllä J. Vainion Liikenteelle.
Vuodesta 1994 lähtien Helsingiin ostettiin lisää yhtä vähäpäästöisiä autoja kuin tuo koeauto.
"Keski-ikä lienee yli 15 vuotta ja paksu musta savu vaan pöllyää pakoputkesta."
Tampereella TKL:n bussien keski-ikä on noin 8 vuotta. - Jaa-hans
ajokoira kirjoitti:
PK-seudulla ei YTV.n liikenteessä ajeta yli 10 vuotta vanhoilla busseilla. Ja nooita ulkomailta tuotuja "vanhoja paskoja"(tanskan shäfflet) ei ole kuin Connexilla ja heilläkin enää muutama.Heilläkin kalusto jo lähes kokonaan uutta.
Kakusto on pääosin uutta ja täyttää nykyiset päästöehdot, jopa alittavat ne. vuonna 2006 tulee uudet arvot, mutta kalusto uusiutuu koko ajan.
On harva bussi joka päästää mustaa savua putkesta ja siihen voi olla monta jopa hyvin viatontakin syytä.
Eli pidä uhoilla jutuillaan , jos ei tirdä mistä puhuu. Taidat olla joku oma-auto mahtailia, sillä kukaan ammattikuljettaja joka työkseen noita busseja ajaa, ei tuollaista lööperiä suustaan laske.Pitävätkö ne niitä uusia busseja tallissa ruostumisen pelossa vai miksei niitä ole laskettu liikenteeseen?
- Akateemista keskustelua
mrl586 kirjoitti:
"Kaupunkiliikenteessä, josta on puhe, kuluu 40 litraa, eivätkä moottorit ole niin kehittyneitä kuin henkilöautoissa."
Kaupunkiliikenteen linja-autojen polttoaineen kulutus on noin 30-50 litraa sadalla kilometrillä. Polttoaineenkulutus riippuu mm. kuljettajan ajotavasta.Mikähän suuri ero on käsitteillä
40 litraa ja
30-50 litraa?
Keskikulutus on joka tapauksessa selvästi lähempänä 40 kuin 30 litraa. - yks vaan
alkup. kirjoitti:
Yksityisautoissa on katalysaattorit. Yksi bussi saastuttaa enemmän kuin tuhat henkilöautoa. Se niistä saasteista.
Bussit ovat meluisia (meteli moninkertaista henkilöautoihin verrattuna), ajavat päin punaisia ainakin helsingissä, tukkivat kadut ja pölisyttävät katupölyt ja loisuttavat vedet jalankulkijoiden päälle. Lisäriesana käsittämätön ylinopeus ja törkeä ajotyyli.
Viherpiiperot eivät itsekään taida tietää, että juuri vanhojen paskojen diesel-rakkineiden karsinogeenit aiheuttavat syöpää ja muita sairauksia. Perseestä koko joukkoliikenne." ajavat päin punaisia ainakin helsingissä, tukkivat kadut"
Eräs päin punaisia ajanut auto joka tappoi jalankulkijan Helsingissä, taisi olla joku Audi-merkkinen henkilöauto, ja eikä tästä pitkä aika ole kun HENKILÖAUTOILIJA ajoi suojatiellä pienen lapsen päälle...Ja menepä vaikka ruuhka-aikana katsomaan Erottajaa, tai Topeliuksenkadun ja Mannerheimintien risteystä ja puhu sitten kuka ne kadut ja risteykset tukkii... - Varattu Ajattelija
Teknyo kirjoitti:
Eipähän kuluta. Kaupunkiliikenteessä, josta on puhe, kuluu 40 litraa, eivätkä moottorit ole niin kehittyneitä kuin henkilöautoissa.
Niinpä niin. Kuinkahan monta henkilöautoihin kehitettyä moottoriteknologian tuotetta on siirretty raskaaseen kalustoon? Jaa, taitaapa olla tuo perustekniikka. Raskaalta puolelta taas sitävastoin on tullut paljonkin. Jos vaikka aloitettais niinkin vähäpätöisistä innovaatioista kuin moniventtiilitekniikka ja moottorin ahtaminen. Ja sitä voitaisiin jatkaa aina keraamisiin moottorin osiin ja suoraruiskutus sytytyksiin.
EN tiedä kummat mootorit ovat teknisesti kehittyneempiä. Ne joilla tehdään töitä ja joissa tekniikan hienoudet otetaan ensin käyttöön vai ne joilla ajellaan huviajeluja tukkien kadut ja joihin tuo tekniikka kopioidaan.
Jokainen ratkaiskoon asian mielessää. - Just joo
Varattu Ajattelija kirjoitti:
Niinpä niin. Kuinkahan monta henkilöautoihin kehitettyä moottoriteknologian tuotetta on siirretty raskaaseen kalustoon? Jaa, taitaapa olla tuo perustekniikka. Raskaalta puolelta taas sitävastoin on tullut paljonkin. Jos vaikka aloitettais niinkin vähäpätöisistä innovaatioista kuin moniventtiilitekniikka ja moottorin ahtaminen. Ja sitä voitaisiin jatkaa aina keraamisiin moottorin osiin ja suoraruiskutus sytytyksiin.
EN tiedä kummat mootorit ovat teknisesti kehittyneempiä. Ne joilla tehdään töitä ja joissa tekniikan hienoudet otetaan ensin käyttöön vai ne joilla ajellaan huviajeluja tukkien kadut ja joihin tuo tekniikka kopioidaan.
Jokainen ratkaiskoon asian mielessää.Ja vanhoista paskoista hkl:n bussinrämistäkö ne innovaatiot sitten siirretään nykyaikaisiin henkilöautoihin.
Mitä vielä, kertokaa toki lisää! - Sekaisin
Just joo kirjoitti:
Ja vanhoista paskoista hkl:n bussinrämistäkö ne innovaatiot sitten siirretään nykyaikaisiin henkilöautoihin.
Mitä vielä, kertokaa toki lisää!Vertaa esim. vm -95 matalalattia linja-autoa ja samanikäistä keskiverto henkilöautoa. Kummankohan tekniikka on edistyksellisempää.
- Just joo
Sekaisin kirjoitti:
Vertaa esim. vm -95 matalalattia linja-autoa ja samanikäistä keskiverto henkilöautoa. Kummankohan tekniikka on edistyksellisempää.
No aivan varmasti meikäläisen edellisen auton (accord -95) tekniikka oli edistyksellisempää kuin noiden matalalattiarämien.
- Tarkka kaveri
"Ajoin hämeentietä bussikaistaa, kunnes tulin sturenkadun risteykseen ja ryhmityin bussikaistalle."
Ajoit ilmeisesti Hämeentietä kohti Helsinkiä. Ja korjasitkin jo että et ajanut bussikaistaa koko matkaa vaan vaihdoit sille juuri ennenkuin linja-auto alkoi valojaan vilkuttaa.
Tuossa kohtaahan Hämeentiellä on ensin kaksi kaistaa, joista muistaakseni oikeanpuoleinen on bussikaistana klo 18 asti. Se, missäkohtaa olet siirtynyt bussikaistalle jää hieman epäselväksi. Ennen oikealle kääntyvää Kiiskinkatua, vaiko vasta liikennevalojen jälkeen (oliko tuosta mahdollisuus jopa kääntyä vasemmalle, Haukilahdenkadulle?).
"Tämän tein siksi, että aioin kääntyä ei seuraavasta mutta sitä seuraavasta risteyksestä oikealle."
Jos siis vaihdoit kaistaa ENNEN tuota Kiiskinkadun oikalle lähtevää risteystä, tuo "seuraava katu" tarkoittaisi tässä tapauksessa Stuurenkatua.
Jos taas vaihdoit kaistaa Kiiskinkadun JÄLKEEN, ensimmäinen oikealle oleva katu olisi Stuurenkatu ja sen jälkeen olisit ollut kääntymässä Eurantielle.
"Matkaa ko. risteykseen on noin 50 metriä, ja oikealle kääntyminen on käytännössä todella vaikeaa, jos jää valoihin vielä vasemmalle kaistalle."
Luulen että olit kääntymässä tuolle Eurantielle, joten tutkitaan hieman tuota tilannetta. Kartasta mitattuna tuohon risteykseen on matkaa noin 105 metriä Sturenkadun liikennevaloista. Kaistaa olit kuitenkin vaihtanut ennen Sturenkatua mutta Kiiskinkadun jälkeen. Todelliseksi ajomatkaksi bussikaistalla tulee siis jotakin 120 ja 320 metrin välillä.
"No eikös tämä 75:n ääliökuski ryhtynyt "opettamaan" minua ja löi pitkät päälle. Ko. torvelolle ei riitä se, että poliisi valvoo liikennettä, vaan hän haluaa itsekin osallistua lain ja järjestyksen ylläpitoon."
Tuolla bussivuoro 75:llä on pysäkki juuri Sturenkadun risteysalueella. Et varmaankaan huomannut mitä takanasi tapahtui mutta onko mahdollista että:
-bussi kävi tuossa pysäkillä
-oletettavasti ruuhka-aikaan joutui odottamaan niinkauan kunnes vihreä valo vaihtui Sturenkadulle oikealle menijöille (kaksi vierekkäistä kaistaa), jotta pääsi poistumaan pysäkiltä
- sen jälkeen siirtyi kaksi kaistaa risteävän liikenteen välistä vasemmalle, bussikaistalle
- kaistalla olikin henkilöauto(?) joka oli sinne siirtynyt jo aiemmin ja vei nyt tilaa kaistalla jolloin bussin takaosa jäi mahdollisesti tulppaamaan Sturenkadulle kääntyviä kaistoja
Tietysti on mahdollista että linja-autonkuljettaja oli asennevammainen ja kaikki kirjoittamani oli väärää spekulaatiota.- Alkup.
En jaksanut lukea loppuun, koska ajoin hämeentietä ulospäin keskustasta.
- hanna
Ikävää että bussi saapui tunnin myöhässä, kun yksi autoilija ei pystynyt kääntymään vasemmalta kaistalta suoraan oikealle. Bussi kuskien on vaikeaa ymmärtää tätä yksityis autoilijaa joka noudattaa tyhmityssääntöjä koska bussikuskeja eivät mitkään säännöt koske, (ainkin he luulevat niin)
- Juuri näin
hanna kirjoitti:
Ikävää että bussi saapui tunnin myöhässä, kun yksi autoilija ei pystynyt kääntymään vasemmalta kaistalta suoraan oikealle. Bussi kuskien on vaikeaa ymmärtää tätä yksityis autoilijaa joka noudattaa tyhmityssääntöjä koska bussikuskeja eivät mitkään säännöt koske, (ainkin he luulevat niin)
Kyllä olisi paljon rennompi meno liikenteessä ilman niitä öykkäreitä.
- Oma auto
Hah hah, ei voi kuin nauraa heti aamusta vedet silmissä näille idunpurijoille ja muille kettutytöille, jotka täällä laskevat nopeuksia ja kirjoittavat pitkiä sepustuksia bussien saasteettomuudesta. Olkaa autuaita uskossanne, minä ajan omalla autolla tietäen, että vehje on hiljainen ja erittäin vähäpäästöinen. Eikä tarvitse odotella, seistä, haistella hikeä ja paskaa eikä kuunnella valssia huonosta radiosta.
Mutta tässä muutama vinkki liikenteen kehittämiseksi helsingissä:
- kaikille niille liikennevirastossa (vai mikä se nyt on) kenkää, joilla ei ole ajokorttia
- pois pelkästään ratikoille varatut kaistat
- pois bussikaistat
- liikennevalojen säädöt pois punaiselta aallolta
Johan alkaisi homma toimia ja päästötkin pienenisivät ainakin puoleen. Mutta tämähän ei käy, sillä autonvihaajat ovat saaneet liian tukevan valta-aseman valtuustossa.
No onneksi muutan pois kaupungista parin vuoden kuluttua. Ei tule ikävä bussien aiheuttamia katupölypilviä, en muistele hyvällä joukkoliikennettä, joka tekee keskustasta meluisan, ikävän ja saastuneen paikan asua.- Hanna
Olen samaa mieltä.
Helsingissä ei olisi mitään liikenne ongelmia, ainakaan näillä liikenne määrillä ,jos haluttaisiin laittaa asiat kuntoon.
Ulkomaaliset liikennesuunittelijathan aina kun käyvät vierailulla ihmettelevätkin miksi Hesassa on tälläinen kaaos, ovat tottuneet vähän suurempiin liikenne määriin. Liikenne suunittelu viraston on tarkoituskin työllistää itse itsensä.
Minäkin olen suunnitellut muuttavani Vantaalta jonnekkin Lahden suuntaan. - fiatuno--
Ajan autolla, joka on vähiten hiilidioksidia päästävien joukossa. Mutta silti täytyy myöntää, että sähköjunat ovat saasteettomampia, ei siitä mihinkään pääse. Matkustakaapa joskus IC:n kakkoskerroksessa ja kertokaa, mikä muu liikennemuoto kykenee niin tasaiseen ja hiljaiseen kulkuun. Ei mikään, arvaan.
- Hanna
fiatuno-- kirjoitti:
Ajan autolla, joka on vähiten hiilidioksidia päästävien joukossa. Mutta silti täytyy myöntää, että sähköjunat ovat saasteettomampia, ei siitä mihinkään pääse. Matkustakaapa joskus IC:n kakkoskerroksessa ja kertokaa, mikä muu liikennemuoto kykenee niin tasaiseen ja hiljaiseen kulkuun. Ei mikään, arvaan.
Sähköjuna kulkee sähköllä, Sähkö tehdään polttamalla saama fossiilista luonnonenergiaa.
Tämä saastuttta ihan yhtä paljon kun bensanpolttaminen, paitsi katalysaattoriauto.
Hiilivoimalassa ja raskasta polttoöljyä käyttävässa voimalassa ei ole katalysaattoreita.
Suomessa myös valtaosa sähköstä tehdään ydinvoimalla, paljonko se tulee saastuttamaan, nähdään vielä Suomessa ja Venäjällä. - cittari
Hanna kirjoitti:
Sähköjuna kulkee sähköllä, Sähkö tehdään polttamalla saama fossiilista luonnonenergiaa.
Tämä saastuttta ihan yhtä paljon kun bensanpolttaminen, paitsi katalysaattoriauto.
Hiilivoimalassa ja raskasta polttoöljyä käyttävässa voimalassa ei ole katalysaattoreita.
Suomessa myös valtaosa sähköstä tehdään ydinvoimalla, paljonko se tulee saastuttamaan, nähdään vielä Suomessa ja Venäjällä.Saasteet eivät tule sähköjunasta ihmisten lähistölle, vaan kauas muualle. Fossiilisilla tehdään maassamme vain 10-20% energiasta, pääosa tehdään suht. saasteettomasti ydinvoimalla, bioenergialla ja uusiutuvilla energianlähteillä. Sikäli Suomen sähköntuotanto on erikoista, että täällä fossiilisten osuus on niin pieni, tuleeko monikaan ajatelleeksi tuota kun puhuu hiilivoimaloista? Tanskassahan 80% sähköstä tuotetaan hiili- ja öljyvoimalla ja 10% tuulivoimalla.
- bon-kuski
Hanna kirjoitti:
Sähköjuna kulkee sähköllä, Sähkö tehdään polttamalla saama fossiilista luonnonenergiaa.
Tämä saastuttta ihan yhtä paljon kun bensanpolttaminen, paitsi katalysaattoriauto.
Hiilivoimalassa ja raskasta polttoöljyä käyttävässa voimalassa ei ole katalysaattoreita.
Suomessa myös valtaosa sähköstä tehdään ydinvoimalla, paljonko se tulee saastuttamaan, nähdään vielä Suomessa ja Venäjällä.Eipä yhtä milligrammaa sinun hengittämääsi ilmaa, eikä kyllä minunkaan!Ydin voima puhtain energia muoto, vesi, tuuli ja aurinko poislukien.Aurinko kyllä aiheuttaa syöpää energiallaan mutta ei pilaa ympäristöä.
- marija--
Miksi te omaa autoa yksinomaan käyttävät keskenkasvuiset tulette tänne joukkoliikennefoorumille meuhkaamaan autoilun ihanuudesta? Käyttäkää vain peltilehmäänne, mutta pysyisitte siellä citymaasturifoorumilla puhumassa keskenänne karvanopista ja koristeista, kyllä me pystymme puhumaan joukkoliikenteestä keskenämmekin emmekä tule häiriköimään teidän autofoorumeitanne. Olette yhtä typeriä kuin kettutytöt, jotka pommittavat metsästysfoorumia viesteillään.
- Agit-prop
Me joukkoliikenteen käyttäjät kun olemme parempia ihmisiä pomppatakeissamme ja olemme sosiaalisia ja ihania ja luemme Viivi&Wagneria ja äänestämme Kallion omaa tyttöä ja kannatamme metroputken rakentamista ja uskottelemme itsellemme kuinka Helsingin joukkoliikenne on todella laadukasta ja syyllistämme autoilijoita siitä, että he eivät ole huomanneet sen erinomaisuutta, vaikka matkustajamäärät ja markkinaosuus laskevat koko ajan kun joukkoliikennettä suunnitellaan vain tälle viiviporukalle käsittämättä muuttuneen maailman vaatimuksia ja yksilöllisyyden merkitystä. Kiitos.
- Jouko Liikenne
Agit-prop kirjoitti:
Me joukkoliikenteen käyttäjät kun olemme parempia ihmisiä pomppatakeissamme ja olemme sosiaalisia ja ihania ja luemme Viivi&Wagneria ja äänestämme Kallion omaa tyttöä ja kannatamme metroputken rakentamista ja uskottelemme itsellemme kuinka Helsingin joukkoliikenne on todella laadukasta ja syyllistämme autoilijoita siitä, että he eivät ole huomanneet sen erinomaisuutta, vaikka matkustajamäärät ja markkinaosuus laskevat koko ajan kun joukkoliikennettä suunnitellaan vain tälle viiviporukalle käsittämättä muuttuneen maailman vaatimuksia ja yksilöllisyyden merkitystä. Kiitos.
Miten ihmeessä yksityisautoilijat eivät tajua, miten bussissa on tunnelmaa ja miten ainainen flunssa syksyllä parantaa vastustuskykyä? Miten mukavaa onkaan istua kapeilla, 10-vuotiaille suunnitelluilla penkeillä ja haistella kusisten penkkien raikasta aromia? Kyllä on kivaa nuuhkia hajuvesien, deodoranttien ja hien yhdistelmää ja kuunnella hölötystä, molotusta sekä kännyyn karjumista.
- Pete ihmetelee
On se hyvä että se kuski oli niin hyvällä päällä, sehän olisi voinut ajaa vaikka sun ylitse.
Elikkä pysy vasta edes pois bussikaistalta ja käänny oikella vasemmalta kaistalta .- Bugala ugala
Tai kannattaa ajaa ratikkakiskoja pitkin ja sitten kurvata oikealle kahden kaistan yli!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu635608Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204237Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172916- 1552193
- 171926
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1281760- 951377
- 681154
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171136Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o77988