Hei, olen tässä miettinyt, miksi Jumala antaa toisten sairastua ja toisten ei. Monet uskovaiset saattavat olla sairaampia, kuin ei-uskovaiset.
Kun Jumala loi paratiisin ja sinne Aadamin ja Eevan, niin silloinhan ihminen oli täydellinen. Ja vasta syntiinlankeemuksen jälkeen tulivat sairaudet ja muut vaivat. Joten siihen nähden sairastuminen on syntiä.
Mutta vierastan ajatusta, että yllättävän monet ajattelevat vielä nykyäänkin, että sairastuminen johtuu siitä, että tämä henkilö on tehnyt syntiä ja Jumala rankaisee häntä siitä synnistä. Tosin uskon, että Jumala voi kyllä käyttää sairautta ihmisen "kouluttamiseen." Vai olisiko hengelliseen kasvuun parempi sana ? Mutta Jumalan rangaistus ihmiselle henkilökohtaisesti se ei ole.
Vai olenko väärässä ? Mitä ajatuksia sairastuminen teissä herättää ?
Itseni selästä revähti lihas niin pahasti, että en pääse edelleenkään liikkumaan kuin kyynärsauvoilla. Kun en päässyt itse pedistä ylös, vaihtamaan kylkeä tai liikkumaan kunnolla, niin se ainakin opetti minulle sekä nöyryyttä että kiitollisuutta liikuntakyvystä ja terveydestä.
Sairastuminen synnistäkö ?
38
1123
Vastaukset
- m-a-rilyn
>Monet uskovaiset saattavat olla sairaampia, kuin ei-uskovaiset. <
Mitähän tuohon nyt uskaltaisi vastata kuulostamatta häijyltä...
Meinaatko, että ei-uskovaisten sopisikin olla sairaampia, kun ovat niin synisiä etteivät edes jumalaan usko?
Sairastuminen on sattumankauppaa, perinnöllistä tai itse aiheutettua jopa.
Tuskin siinä uskovaiset säästyvät esim syövältä yhtään paremmin kuin muutkaan.
Itselläni on ollut pikkuvaivaa koko ikäni, mutta menetettyäni läheisen ihmisen ja samaan aikaan koin suuren elämänmuutoksen, sairastuin pahaan astmaan.
Se oli selvästi psyykkistä, koska en elämäntilanteestani johtuen pystynyt käsittelemään kuolemaa, ennenkuin myöhemmin.
Nyt olen siitä päässyt yli ja astma on poissa.
Synnistä vielä, että kyllä ei-uskovaisillekin voi käydä mielessä, että mitäs pahaa minä nyt olen tenhyt kun tällaista saan palkakseni...se on sitä kristillisestä kasvatuksesta jäänyttä huonoa omaatuntoa :(- frihet
Kyllähän sairauksia itsekin voi "hankkia" titäen seuraukset,esim, vilustumisen johdosta,ehkä nokka vuotaa.
Minulla taas tää viinasten juonti toi sairauksia tullessaan heti alkuun tuli väin pääkipuja ja pahoinvointeja tipottelun myötä,vaan sitten tälläsen riippuvuuden hankittua tuli ihan vakaviakin sairauksia ja pumppukin meinas lakkoilla ilman lupia.
Enköhän minä olisi itsekin voinut estää moiset sairaudet,jos en kyseisiä aineita olisi suuhuni ottanu.
Eli on paljon itse hankittuakin sairautta ja synnin seurauksenakin saadaan monia "kaupanpäälisiksi,esim. sukupuolitaudit (yleensä ei aina) saadaan avioliiton ulkopuolelta.
Eli elämä Kristuksen yhteydessä estää monet sairaudet.
Ja apahan vapauden orjuudesta,sillä jos Poika tekee teidät vapaiksi, niin olette todellisesti vapaat,sanoo sanalin.
On kyllä lohdullista tietää,että sairaus ei ole este taivaaseen menolle. - TeePussi
>> Meinaatko, että ei-uskovaisten sopisikin olla sairaampia, kun ovat niin synisiä etteivät edes jumalaan usko? >>
En tietenkään :-) uskon kantilta ajateltuna: ihmiset jotka eivät ole uskossa, tehneet henkilökohtaista uskon ratkaisua eivätkä usko Jeesukseen, kulkevat vielä sen synnin alaisuudessa ja synnin alla...
Ja edelleen, ei tietenkään: >> että ei-uskovaisten sopisikin olla sairaampia, kun ovat niin synisiä etteivät edes jumalaan usko? >>
Kysymykseni oli suunnattu muille uskovaisille, koska uskovaisina he ymmärtävät mitä ajan takaa sillä synti asialla. Ei-uskovainen ei välttämättä ymmärrä. Itsekin olen vasta noussut sängyn pohjalta ylös, joten ei se sairastaminen kenelläkään helppoa tai kivaa ole. - TeePussi
frihet kirjoitti:
Kyllähän sairauksia itsekin voi "hankkia" titäen seuraukset,esim, vilustumisen johdosta,ehkä nokka vuotaa.
Minulla taas tää viinasten juonti toi sairauksia tullessaan heti alkuun tuli väin pääkipuja ja pahoinvointeja tipottelun myötä,vaan sitten tälläsen riippuvuuden hankittua tuli ihan vakaviakin sairauksia ja pumppukin meinas lakkoilla ilman lupia.
Enköhän minä olisi itsekin voinut estää moiset sairaudet,jos en kyseisiä aineita olisi suuhuni ottanu.
Eli on paljon itse hankittuakin sairautta ja synnin seurauksenakin saadaan monia "kaupanpäälisiksi,esim. sukupuolitaudit (yleensä ei aina) saadaan avioliiton ulkopuolelta.
Eli elämä Kristuksen yhteydessä estää monet sairaudet.
Ja apahan vapauden orjuudesta,sillä jos Poika tekee teidät vapaiksi, niin olette todellisesti vapaat,sanoo sanalin.
On kyllä lohdullista tietää,että sairaus ei ole este taivaaseen menolle.>> On kyllä lohdullista tietää,että sairaus ei ole este taivaaseen menolle.>>
Ja kirjoitit muutenkin asiaa. Niinhän se on, että monet sairaudet voivat olla itse aiheutettuja ja synnistä johtuvia.
Kuten juuri nuo sukupuolitaudit, jotka yleensä johtuvat sukupuoliyhdynnästä monen eri ihmisen kanssa ja avioliiton ulkopuolella. Eli ne ovat seurauksias ynnistä.
- Terhi-Anna
Et ole ilmeisesti vieläkään saanut tietää, että paratiisit, aatamit ja eevat ovat vain myyttisiä kertomuksia vailla mitään totuuspohjaa.
Lue muutakin painettua tekstiä kuin Raamattua niin valistut. Samoin voisit alkaa seuraamaan esim. TV:stä tiede-ohjelmia (varsinkin BBC:n tuottamia). Kyllä ne taikauskoon ja mystiikkaan pohjautuvat käsityksesi siitä pikkuhiljaa karisevat.- RitariOlevainen
Et ole ilmeisesti vieläkään saanut tietää, että paratiisit, aatamit ja eevat eivät ole vain myyttisiä kertomuksia,vaan Jumalan suuria totuuksia,jotka täyttyvät Jeesuksessa jokaisen ihmisen koettaviksi ja todellisiksi.
Ota jo sinäkin vastaan Jeesus henkohtaisena pelastajana,saat kokea jotain ,mitä et ole osannut kuvitellakkaan.
Kokeile,et voi menettää mittään,mutta voit saada enemmän kuin arvaatkaan.
Mutta ole ehdottoman tosissasi,Pyhää Henkeä ei voi juksata millään tavalla ! - lahtelainen
RitariOlevainen kirjoitti:
Et ole ilmeisesti vieläkään saanut tietää, että paratiisit, aatamit ja eevat eivät ole vain myyttisiä kertomuksia,vaan Jumalan suuria totuuksia,jotka täyttyvät Jeesuksessa jokaisen ihmisen koettaviksi ja todellisiksi.
Ota jo sinäkin vastaan Jeesus henkohtaisena pelastajana,saat kokea jotain ,mitä et ole osannut kuvitellakkaan.
Kokeile,et voi menettää mittään,mutta voit saada enemmän kuin arvaatkaan.
Mutta ole ehdottoman tosissasi,Pyhää Henkeä ei voi juksata millään tavalla !kun noihin myytteihin uskot. Oletkko käynyt milloin viimeksi tarkistuttamassa purusi?
- yks kokenut
teepussi ja sanon sinulle että sairaudet kuuluu tänne elämään yhtä paljon kuin terveyskin siihen uskon että sattumaa ei ole ja mulle ei ole tärkeää elänkö sairaana vai terveenä vai oisko terveenä kuollut parempi ei suinkaan...sairauden olen perinyt uskovalta äidiltäni mutta tää on mun osa ja yritän olla onnellinen nimimerkki näkövammainen
- TeePussi
Jos pystyy elämään sairautensa kanssa ja sopeutuuhan sitä, niin ei sillä ole oikeasti väliä onko sairas vai terve. Tietysti sitä toivoisi rakkailleen vaan kaikkea hyvää. Ja onhan se perheelle helpompaa jos kaikki olisivat terveitä. Mutta kukaan ei voi valita sairastuuko fyysisesti tai psykkisesti.
Juuri tuotakin yritin ajaa takaa, että perinnölliset sairaudet ovat ruvenneet kehittymään ja syntymään syntiinlankeemuksen takia, tai ainakin minulla on sellainen käsitys asiasta.
- synninorja
luulempa,että uskovaisena ollessaan ihminen pidättelee tunteitaan,ja peittää niitä jopa itseltään ja jossain vaiheessa tämä kostautuu hänelle sairautena...eräässä mielessä synnin eli epärehellisyyden tulosta siis...
- TeePussi
samaa mieltä tässä asiassa, että:
>> luulempa,että uskovaisena ollessaan ihminen pidättelee tunteitaan,ja peittää niitä jopa itseltään >>
Itse en tunteitani pidättele, mutta en välttämättä aina pura niitä sellaisella tavalla kuin mieli tekisi. Tai no onhan se silloin tavallaan pidättämistä, jos ei huuda kurkku suorana vaikka miten mieli tekisi esim.lapsillekaan.
Mutta siinä olen samaa mieltä, että tukahdetut tunteet, käsittelemättömät haavat ja arvet sielussa, voivat aiheuttaa ja aiheuttaakin sekä fyysistä ja psyykkistä sairautta.
- kristitty.ihminen
1 Kor. 11:29,30 kertoo uskovien keskuudessa olevista sairauksista ja siitä, miksi niitä tulee. Kysymyksessä on ehtoollisen vietossa ilmenevät epäkohdat.
Jotkut uskovat menevät ehtoollispöytään kastamattomien ja jopa uskosta osattomien kanssa. Sellaiset ehtoollistilaisuudet ovat "taudinpesiä".- TeePussi
ole ikinä ennen kuullut tuollaista selitystä sairaudelle... hmmm..
Ilmeisesti tarkoitat ihmisiä jotka eivät ole kastettu aikuisena ?
- hellari3
adventistit kuulemma elää keskimäärin 4 vuotta pidempään ku muu populaatio... Niillä kun on ne syömäsäädökset (kahvi syntiä yms... )
Ei sairaus ole syntiä. Sairaus on kyllä seurausta syntiinlankeemuksesta...
Sairauden syy voi olla myös se, että Jumalan kirkkaus tulisi siinä julki (vrt. sokeana syntynyt).- TeePussi
voisi varmaan vetää johtopäätöksen, että adventistit elävät pitempään terveellisten ruokatottumusten takia.
- hellari3
TeePussi kirjoitti:
voisi varmaan vetää johtopäätöksen, että adventistit elävät pitempään terveellisten ruokatottumusten takia.
ri näin.
- Sim-son
Sairaus voi johtua synnistä. Täällä on tuotu jo elämäntavoista johtuva sairaus, alkoholi. Ylipaino tuo mukanaan sairauksia ja nyt on ylimmälläkin tahoilla kiinnitetty huomiota tuohon asiaan. Huumausaineista B tai C-hepatiitti neulojen välityksellä. Onpa jopa saarnamiehellä joka ennen käytti huumeita puhjennut uskoontulon jälkeen C-hepatiitti. Tiedän enemmän kuin yhden tapauksen. Saan olla itse onnellinen kun en saanut tatuointineuloista hepatiittiä 70-80-luvuilla vankilassa.
Lisäksi mielenterveys voi heittää jos tekee sellaista mitä omatunto ei kestä. Siis ei kannata alkaa omantunnon kanssa riitelemään. Paranoidisuus johtuu juuri usein kun on rikkonut omaatuntoaan.
Paljon voi muutenkin synti aiheuttaa sairauksia. Otetaanpa Jumalan sana avuksi.
'Jos joku teistä sairastaa, kutsukoon tykönsä seurakunnan vanhimmat, ja he rukoilkoot hänen edestään, voidellen häntä öljyllä Herran nimessä.
Ja uskon rukous pelastaa sairaan, ja Herra antaa hänen nousta jälleen; ja jos hän on syntejä tehnyt, niin ne annetaan hänelle anteeksi.
Tunnustakaa siis toisille syntinne ja rukoilkaa toistenne puolesta, että parantuisitte; vanhurskaan rukous voi paljon kun se on harras.' Jaak.5:14-16
Aina, suurimmassa osassa ei ole synnistä kysymys. Kuten aloittajan mainitsema tapaturma. On myös sokeita, kuuroja ja kuurosokeita. Autismia ja ADHD,tä ja vaikka mitä.
On luonnostaan liikuntakyvyttömiä ym. Ne eivät ole voineet tehdä syntiä. Raamattu sanoo; Herra joka on luonut sokean ja kuuron jne.
Johtopäätös; ei kaikki sairaus ole synnistä mutta osa on.- TeePussi
olen tullut itsekin:
>> Johtopäätös; ei kaikki sairaus ole synnistä mutta osa on.>> - annakaikkikestää
sairaudet niiden tekemistä synneistä?
- frihet
Itse useinkin ajattelen tuota oikean käden tapausta esim. Luukaan evankeliumin 6. luvussa.
Ehkä Jeesus kysäisi mistä mahtaa vika johtus ja vastauksia heitän minäkin muutaman.
1. Syntymävika (onko mahdollinen)
2. Ei ole kättä käytetty (uskoaan ei tunnusteta)
3. Työ tapaturma (erimielisyydet seurakunnan jäsenen kanssa)
4. Loukkaantuminen (kova vauhti päin valotonta uskovaista)
5. Sairaus on levinnyt (kun annat pikku sormen...)
Monia muitakin vois listata ja verrata hengellisyyteen, vaan hyvä kun tuo mies OJENSI KÄTENSÄ,sitähän ei kaikki uskalla tehdä. - frihet
annakaikkikestää kirjoitti:
sairaudet niiden tekemistä synneistä?
Mitä seurasi omenan syönnistä???
Otappa kirja käteesi ja lue itsekin jotakin. - annakaikkikestää
frihet kirjoitti:
Mitä seurasi omenan syönnistä???
Otappa kirja käteesi ja lue itsekin jotakin.Olet naurettava olento.
Olen aivan varmasti lukenut elämäni aikana ainakin 1000 kirjaa enemmän kuin sinä. Nytkin on 3 kirjaa meneillään... - frihet
annakaikkikestää kirjoitti:
Olet naurettava olento.
Olen aivan varmasti lukenut elämäni aikana ainakin 1000 kirjaa enemmän kuin sinä. Nytkin on 3 kirjaa meneillään...Mistäs tiedät mitä minä olen lukenut ja kuinka paljon???
On sullakin itse kehu päähän noussu.
Nykyään en lue kyllä paljoakaan,siihen mulla on omat syyt.
Lukaise Raamattu alkuun vaikka 100 kertaa huolella ja ehkä rukoillen,että saat ymmärryksen mitä siellä sanotaan.
- Sim-son
Itse en ole kasvisyöjä mutta tiedän sellaisia. Alunperin ihminen oli kasvisyöjä, kertoo Raamattu.
- toisen polven biologi
miljoonaa vuotta sitten ja vietti suurimman osan ajastaa puissa kiipeillen.
Raamattua ei voi käyttää biologian opiskeluun, koska se perustuu vanhoihin mytologiohin. Ne taasen ovat ihmisen keksimiä, kuten varmaan tiedät. - frihet
toisen polven biologi kirjoitti:
miljoonaa vuotta sitten ja vietti suurimman osan ajastaa puissa kiipeillen.
Raamattua ei voi käyttää biologian opiskeluun, koska se perustuu vanhoihin mytologiohin. Ne taasen ovat ihmisen keksimiä, kuten varmaan tiedät.Olivat ihmisiä ,eikä apinoita kuten sinulla tuntuu olevan.
Onlo teidän suvussa vielä hännällisiä syntynyt? - Kadun-nainen
frihet kirjoitti:
Olivat ihmisiä ,eikä apinoita kuten sinulla tuntuu olevan.
Onlo teidän suvussa vielä hännällisiä syntynyt?Tarkista kuitenkin omistatko häntäluun. Meillä ihmisillä pitäisi olla sellainen jokaisella. Liekö maan tomusta peritty ?
- frihet
Kadun-nainen kirjoitti:
Tarkista kuitenkin omistatko häntäluun. Meillä ihmisillä pitäisi olla sellainen jokaisella. Liekö maan tomusta peritty ?
Vaan ei minun sukulaisillani ole häntää jolla vielä puussa riiputaan, eikä minulla ole edes tutuissani sellasia ,jotka puissa hyppivät.
Ystäväni sai juuri pojan,eikä siinäkään näkynyt ainan piirteitä,vaan ihan ihmiseksi syntyi.
Sun pitää kait tieteen piikkiin kokeilla,jos lepsut sais gorillojen kanssa niitä karvasempia yksilöitä,ehkä laki jossain sallii uudempia kokeita.
Ihme kun ei vain edistystä tapahdu eläintarhoissa,meinaan joskus vois vähän karvattomampi apina syntyä ja suomeakin sopertaa,vaan taitaa harvassa olla nekin yksilöt.
- Kadun-nainen
1918–1920 espanjantauti. Sairastuneita miljardi, kuolleita: 20 miljoonaa
1957 aasialainen: sairastuneita 900 miljoonaa, kuolleita miljoona.
1968 hongkongilainen: sairastuneita miljardi, kuolleita 700 000
2005: lintuinfluenssa ?
Seuraavan rajun epidemian ennustetaan olevan lähellä.
Tässä yksi arvaus sen tulosta ja tuhoista.
2007 kantonilainen: sairastuneita 2 miljardia, kuolleita 37 miljoonaa.
(tiedelehti)- Sim-son
Mitä sitten? Miten tuo liittyy aiheeseen?
Entä itsehankittu C-hepatiitti tai HIV ? - Alpo Ahola
Sairaus on synnin seuraus. Sitä on myös ajallinen kuolema. Sitä on myös jumalattoman tai väärän jumalisen kuolema. Sairaus ei kuitenkaan ole niin suoranainen synnin seuraus, että pitäisi ajatella, että minkä synnin olen nyt tehnyt, kun sairastuin. Niin kyllä ajattelevat näköjään aika monnet. Varsinkin sellaiset ajattelevat niin, joilla on väärä perisyntioppi ja jotka jopa kieltävät perisynnin.
Alpo Ahola kirjoitti:
Sairaus on synnin seuraus. Sitä on myös ajallinen kuolema. Sitä on myös jumalattoman tai väärän jumalisen kuolema. Sairaus ei kuitenkaan ole niin suoranainen synnin seuraus, että pitäisi ajatella, että minkä synnin olen nyt tehnyt, kun sairastuin. Niin kyllä ajattelevat näköjään aika monnet. Varsinkin sellaiset ajattelevat niin, joilla on väärä perisyntioppi ja jotka jopa kieltävät perisynnin.
Juutalaiset yleisesti ajattelivat- kuten varmaan moni meistäkin- että erilaiset onnettomuudet ja kärsimys olivat synnin seurausta ja Jumalan kosto.
Tämä käy hyvin ilmi esim. opetuslasten kysyessä Jeesukselta sokeana syntyneestä miehestä:” …kuka teki syntiä, tämäkö vai hänen vanhempansa, että hänen piti sokeana syntymän?” (Joh. 9:1-3)
Jeesus tyrmää tällaisen ajattelun: ”Ei hän eivätkä hänen vanhempansa tehneet syntiä” (j.3).
Juutalaiset myös ajattelivat, että karmeasta kohtalosta voitiin päätellä onnettomuuden uhrien synnin suuruus (Lue Lk. 13:1-5).
Eri yksilöiden syntisyyttä Jumalan silmissä meidän on mahdotonta luokitella.
Näitä onnettomuuksia ajatellessamme meidän tulisi miettiä ensimmäiseksi, mikä on minun tilani Jumalan silmissä.
Rangaistus ja tuho voidaan välttää vain kääntymällä. ”Kääntykää ja uskokaa evankeliumi” (Lk. 13:5).- Alpo Ahola
Tapio522 kirjoitti:
Juutalaiset yleisesti ajattelivat- kuten varmaan moni meistäkin- että erilaiset onnettomuudet ja kärsimys olivat synnin seurausta ja Jumalan kosto.
Tämä käy hyvin ilmi esim. opetuslasten kysyessä Jeesukselta sokeana syntyneestä miehestä:” …kuka teki syntiä, tämäkö vai hänen vanhempansa, että hänen piti sokeana syntymän?” (Joh. 9:1-3)
Jeesus tyrmää tällaisen ajattelun: ”Ei hän eivätkä hänen vanhempansa tehneet syntiä” (j.3).
Juutalaiset myös ajattelivat, että karmeasta kohtalosta voitiin päätellä onnettomuuden uhrien synnin suuruus (Lue Lk. 13:1-5).
Näitä onnettomuuksia ajatellessamme meidän tulisi miettiä ensimmäiseksi, mikä on minun tilani Jumalan silmissä.
Rangaistus ja tuho voidaan välttää vain kääntymällä. ”Kääntykää ja uskokaa evankeliumi” (Lk. 13:5).En voi ohittaa Raamatun paikka: "mutta hyvän-ja pahantiedon puusta älä syö, sillä sinä päivänä, jona sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman" (1.Moos.2:17). Tässä hommassa tuli ero Jumalasta, Siis hengellinen kuolema, ajallinen kuolema ja iankaikkinen kuolema. Siinä tuli Paratiisista uloajo, vaiva, kipu, ahdistus ja epäonni jne.
En nyt tässä puhu pelastuksesta, se taas on oma lukunsa.
Mitä sitten sairaudet ja sun muut sitten ovat. En nyt ihan pääse jäljille otsikostasi: "sairaudet - Jumalan rangaistusko?". Viittaako kysymys menestysteologiaan, joka lähtee siitä, ettei uskovaisilla ole mitään ajallisia ahdistuksia ja vaivoja?
Vaivat eivät kaikki missään tapauksessa ole suoranaisia synnin seurauksiä. Toki niitäkin on kuten: useimiten keuhkosyöpä, alkoholismi, erilaiset sukupuolitaudit jne.
Turmeluksesta johtuvia kaikkia koskevia asioita on maanjäristys, tulivuoden purkaukset, laivojen uppoamiset, jokaisen ihmisen ajallinen kuolema. Ei niitä voi ihittaa vaikka on kuinka tunnustava kristitty.
Tunnustava kristitty voi joutua tunnustuksestaan erityisesti vainon ja kirutuksen kohteeksi, eikä sitkään voi pitää synnin seurauksena ja Jumalan rangaistuksena, vaan jossain tapauksessa jopa Jumalan hoitona.
Alpo Ahola Alpo Ahola kirjoitti:
En voi ohittaa Raamatun paikka: "mutta hyvän-ja pahantiedon puusta älä syö, sillä sinä päivänä, jona sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman" (1.Moos.2:17). Tässä hommassa tuli ero Jumalasta, Siis hengellinen kuolema, ajallinen kuolema ja iankaikkinen kuolema. Siinä tuli Paratiisista uloajo, vaiva, kipu, ahdistus ja epäonni jne.
En nyt tässä puhu pelastuksesta, se taas on oma lukunsa.
Mitä sitten sairaudet ja sun muut sitten ovat. En nyt ihan pääse jäljille otsikostasi: "sairaudet - Jumalan rangaistusko?". Viittaako kysymys menestysteologiaan, joka lähtee siitä, ettei uskovaisilla ole mitään ajallisia ahdistuksia ja vaivoja?
Vaivat eivät kaikki missään tapauksessa ole suoranaisia synnin seurauksiä. Toki niitäkin on kuten: useimiten keuhkosyöpä, alkoholismi, erilaiset sukupuolitaudit jne.
Turmeluksesta johtuvia kaikkia koskevia asioita on maanjäristys, tulivuoden purkaukset, laivojen uppoamiset, jokaisen ihmisen ajallinen kuolema. Ei niitä voi ihittaa vaikka on kuinka tunnustava kristitty.
Tunnustava kristitty voi joutua tunnustuksestaan erityisesti vainon ja kirutuksen kohteeksi, eikä sitkään voi pitää synnin seurauksena ja Jumalan rangaistuksena, vaan jossain tapauksessa jopa Jumalan hoitona.
Alpo AholaPorvoon piispa ERIK WIKSTRÖM on kirjoittanut kirjan ILMESTYKSIÄ SAIRASVUOTEELLA.
Se kertoo GURLI OLENIUKSESTA.
(Minulla oli joskus tuo kirja, mutta nyt olen sen kadottanut jonnekin)
Olen muutaman kerran käynyt hänen lapsuudenkodissaan Sipoon Talmassa.
Kirjassa kerrotaan, kuinka Gurli halvaantui jo melko nuorena. Hän joutui Sipoon vanhainkotiin ja oli vuoteenomana vuosikausia.
Hänellä oli ilmestyksen lahja ja Jumala käytti häntä muutenkin monin tavoin.
Yöllä, kun hän ei saanut nukuttua kipujen tähden, hän rukoili paljon. Hänen luonaan kävi myös paljon ihmisiä sielunhoidossa. Kirjoittipa hän satoja kirjeitä vuosittain.
Hän keräsi jopa huomattavia summia varoja lähetystyölle; hän sai kehoituksen panna yöpöydälleen rahalippaan. Koskaan ei Gurli pyytänyt ihmisiä panemaan rahaa lippaaseen, vaan ainoastaan rukoili asian puolesta.
Kun Gurli kyseli Jumalalta, miksi hän ei parantunut, vaikka oli rukoillut sen puolesta paljon, sai hän vastauksen: ” Minä voin käyttää sinua paremmin siinä sairasvuoteella. Minun armossani on sinulle kyllin.” (2. Kor. 12:1-10)Alpo Ahola kirjoitti:
AA:"...joilla on väärä perisyntioppi ja jotka jopa kieltävät perisynnin".
Aivan...tämä on tärkeä huomio.
Perisynnistähän Raamattu puhuu paljon:
Syntiinlankeemuksesta alkaen kaikki syntyneet ihmiset ovat syntiin langenneen Adamin kuvan kaltaisia, ei enää Jumalan kuvan kaltaisia.
Ihminen syntyy siis maailmaan jo valmiiksi syntisenä kuten Raamattu lukuisasti ilmoittaa:
Ps 51:7 "Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt".
Ps 58:4 "Luopuneita ovat jumalattomat äidin kohdusta asti, eksyneitä valhettelijat hamasta äidin helmasta".
Jes 48:8 "Sinä olet aivan uskoton ja luopioksi kutsuttu hamasta äidin kohdusta".
1Ms 8:21 "Ihmisen sydämen aivoitukset ovat pahat nuoruudesta saakka".
Rm 5:19 "Niin kuin yhden ihmisen tottelemattomuus teki KAIKISTA syntisiä.."
Ef 2:3 "...ja olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin;
Rm 3:9 " Mehän olemme edellä osoittaneet, että kaikki, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalaiset, ovat synnin alla,.."
10."Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,..."
1.Kr 15:22 22. "Sillä niinkuin KAIKKI KUOLEVAT Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa,..."
Selvin osoitus perisynnin olemassaolosta on KUOLEMA. Jos ihminen syntyisi maailmaan synnittömänä, niin kukaan pikkuvauva ei voisi kuolla.- Alpo Ahola
Tapio522 kirjoitti:
AA:"...joilla on väärä perisyntioppi ja jotka jopa kieltävät perisynnin".
Aivan...tämä on tärkeä huomio.
Perisynnistähän Raamattu puhuu paljon:
Syntiinlankeemuksesta alkaen kaikki syntyneet ihmiset ovat syntiin langenneen Adamin kuvan kaltaisia, ei enää Jumalan kuvan kaltaisia.
Ihminen syntyy siis maailmaan jo valmiiksi syntisenä kuten Raamattu lukuisasti ilmoittaa:
Ps 51:7 "Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt".
Ps 58:4 "Luopuneita ovat jumalattomat äidin kohdusta asti, eksyneitä valhettelijat hamasta äidin helmasta".
Jes 48:8 "Sinä olet aivan uskoton ja luopioksi kutsuttu hamasta äidin kohdusta".
1Ms 8:21 "Ihmisen sydämen aivoitukset ovat pahat nuoruudesta saakka".
Rm 5:19 "Niin kuin yhden ihmisen tottelemattomuus teki KAIKISTA syntisiä.."
Ef 2:3 "...ja olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin;
Rm 3:9 " Mehän olemme edellä osoittaneet, että kaikki, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalaiset, ovat synnin alla,.."
10."Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,..."
1.Kr 15:22 22. "Sillä niinkuin KAIKKI KUOLEVAT Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa,..."
Selvin osoitus perisynnin olemassaolosta on KUOLEMA. Jos ihminen syntyisi maailmaan synnittömänä, niin kukaan pikkuvauva ei voisi kuolla.Siiskö tällä Perisynti ja Gurli viesteillä ilmaiset ilman sanomatta, että olemme jota kuinkin samassa käsityksessä tästä meidän luonnollisesta tilasta, sairauksista, uskosta Kristukseen, joka on tehnyt meidät Jumalan edessä vanhurskaaksi, joka sitten meille kasteessa lahjoitetaa ja uskossa omistetaan. Ylösnousemuksessa vasta tuo kaikki käy ilmeiseksi, myös terveytemme.
Piispa Eerik on sukulainen. Hänellä oli tässä joitain kannaottoja, joita on sanottava terveeksi ja poikkesi jonkin verran monen muun piispan radikaalista linjasta. Olinkin kirjeenvaihdossa hänen kanssaan asian tiimoilta.
Alpo Ahola - Alpo Ahola
Tapio522 kirjoitti:
Rangaistus ja tuho voidaan välttää vain kääntymällä. ”Kääntykää ja uskokaa evankeliumi” (Lk. 13:5).Käydystä keskustelusta nousee pakostakin mieleen kysymys: onko Jumalalla oikeus ottaa siunausensa pois Jobilta?
Vaikka niin on, niin se ei merkitse sitä, että Jumala olisi hyljännyt. Usko vahvistuakseen tarvitsee koetuksia. Tämä on pitkässä juoksussa monen uskovan koekema juttu.
Alpo Ahola - TeePussi
Alpo Ahola kirjoitti:
Käydystä keskustelusta nousee pakostakin mieleen kysymys: onko Jumalalla oikeus ottaa siunausensa pois Jobilta?
Vaikka niin on, niin se ei merkitse sitä, että Jumala olisi hyljännyt. Usko vahvistuakseen tarvitsee koetuksia. Tämä on pitkässä juoksussa monen uskovan koekema juttu.
Alpo Ahola>> Usko vahvistuakseen tarvitsee koetuksia. Tämä on pitkässä juoksussa monen uskovan koekema juttu.>>
Aivan. Se vaan välillä pääsee unohtumaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo665994Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per533011- 312193
- 131807
Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto191773- 181750
- 181519
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus131512- 481486
- 91453