Mää oon itte Pohjois-hämeestä(Ruaveleltä) ja täälä on kai joskus käytetty sanojen tai ja taikka tilalla sanoja eli ja elikkä(esim. kissa eli koira), ainaki äite muistaa muarinsa käyttäneen sitä sanaa. Onkohan se ollu kuinkaki laajalle levinny muato?
eli=tai
14
3203
Vastaukset
- Koilllismaalla
Kalle Päätalo kirjoissaan käyttää samoin tuota sanaa.
- eteläpohjalainen
Myös etelä-pohjanmaalla käytetään tuota eli-sanaa useasti.
- Mieku
Ja tälä Torninlaakson reunamilla, Lapissa kans, eli Pohjois-Pohjanmaala...
- käytetään
tuota sanaa.Nuoret ei niinkään enää.
Sitä käytetään usein kun aiotaan sanoa kissa mutta korjataan koira.
Kuulosta tällöin esim "meidän kissa.. elikä koira ajoi koko viime yön jänistä"
Siis yhdellä koolla "elikä" - arvo
Kaverini mummo kysyi aina: "Otatko maitoa eli mehua?" Kuulosti keskipohjalaisen korvassa hivenen ristiriitaiselta...
Taru Sormusten herrasta -trilogian suomennoksessa Kersti Juva käyttää usein "eli"-sanaa "tai"-sanan sijaan. Hieno tehokeino. - .konkelo
Lienee ollut aika yleinen tapa koko Suomen alueella. Muistelisin itse Agricolankin sitä käyttäneen, mutta eipä abckiriasta ainakaan löytynyt.
Lönnrot sen sijaan käytti varmasti, pätkä Kantelettaresta:
"Kertomaruno samate kertoo joista kuista nykyisemmistä eli kaukaisemmista
asioista, mutta ei yhdestä eli kahdesta, vaan usiammista toinen toistansa
seuraavista."
Pienenä ihmettelin meidän vanhaa ilmapuntaria, jossa oli matalapaineen kohdalla teksti "sade eli tuuli". Eihän sade ole sama asia kuin tuuli :).
Toinen hyvin samanlainen sanapari on vaan/mutta.
Muttaa siis käytettiin vaanin asemesta.
Nyt löytyi Mikaelin arkistoista apuja:
"Ja ele iodhatta meite kiusauxen . Mutta päste meite pahasta ."- arvo
Tuli tuosta mutta-vaan -"sanaliitosta" mieleen, että englannin kielessähän 'but' tarkoittaa molempia. Mitenhän ruotsin kielessä? Men ja bara, oli muistaakseni mutta ja vaan, mutta(vaan) onko jompaakumpaa käytetty joskus molemmissa merkityksissä?
- olen kuullut
Savossakin olen kuullut tuota käytettävän.
- kokemusta
Tosi on. Ihan sydänsavossa siellä kainuun alapuolella puhuttiin ja puhutaan noin eli sillä tavalla.
- savolainen ukko
Elikkä(kahdella koolla)-sana on vanhassa savonkielessä tunnettu.Esim. "mäne elikkä ou mänemätä" tarkoitti mene tai ole menemättä. Nykyisestä savonkielestä se lienee karsiutunut pois.
- tyttö
Oulun läänin aluveella on ainaski käytösä. meinaa sammaa ku "tai, vai ja eli".
Ohan niitä vaikka minkä laisii murre-kirijoja. Minäki kirjastosta kävin lainaamasa pari. Oli Oulummurtee "ookko nä" (Jukka Ukkola) ja pk.sudun "stadin snadi slangi" (Juhani Mäkelä).
kannattaa lukia!
Sen vielä sanon et on tää oulummurre iha juntti murre, ku o kaikkia kirosanoja käytetty murtee luomissee.
mm. Oltiin koko päivä oltu nevalla/suolla, niin tehtiin yöpymispaikka kuusen viereen.
= Ku oli päivä taamottu nevalla, niil laitattiin asento kuusen perseeseen.
Hevonpaska = merkityksetön
että semmosta! - Arul
Meilpäiten (Etelä-hämmees) ov viäl "elikkä" tuttu.
- tietääkseni
kyllä kai tuo eli (=tai, vai) on käytetty koko suomessa
- Kuluku
Veikkaanpa että juontaa juurensa ruotsinkielestä, sanasta "eller".
Säck eller korg.
Säkki eli kori.
Säkki tai kori.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Asianajaja Herman Ljungberg
Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä2509727Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??
Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.578117Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.2057141- 1763828
Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.
Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la2942020- 1061988
Tänään olisn uskaltanut
Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny81768- 1211650
Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen
Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 202191427Nainen, taidan inhota minua todella
tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll871424