Mitä mieltä öljyn lisäaineista?

Utelias

Onko niistä hyötyä, minkälaisia kokemuksia on?
Itse olen käyttänyt kahtalajia. Powerupp, jonka laitto moottoriin hiljesi venttiili koneiston ääniä, mutta vaatii lisäyksen joka öljyn vaidossa.

Toinen on RVS- tuote. Aine ei oikestaan vaikuta öljyyn vaan muodostaa uutta pintaa kuluneisiin kitkapintoihin. Kone on käsittelyn jälkeen hiljaisempi ja vetää paremmin, muutos tuntuu olevan pysyvää laatua, ei lähde pois öljynvaihdossa.

21

18123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se toimii

      eli hiljentää pienen naputuksen venttiilikoneistosta ja noista eri tuotteista niin on nissä aina jotain eroa se on ne tarpeellisia niin siihen on monta mielipidettä, mutta on niitä myös tutkit ja ei ne ihan humpuukia ole niiden perusteella

    • sew.

      Onko niistä hyötyä, minkälaisia kokemuksia on?
      Itse olen käyttänyt kahtalajia. Powerupp, jonka laitto moottoriin hiljesi venttiili koneiston ääniä, mutta vaatii lisäyksen joka öljyn vaidossa.
      --------------

      Jos laitat myös muuta noin paksua öljyä
      eiköhän tulos ole sama.

      Toki, on lisäaineilla jokin paremmuus, mutta kyllä suurin osa on "humpuukia".

      Ainahan voi ostaa kokeilumielessä, jos on pakko.
      Mutta ei normaalikuntoiseen kannata kokeilla lisäaineita.

      • kuitenkin

        humpuukipuolta. Uudesssa moottorissa on myös sisällä vastaavia aineita laitettu jo kasauksen yhteydessä varmistamaan voitelu ensimmäisessä käynnistyksessä ennen, kuin öljy ehtii joka kanavaan ja paine noussut. Myös moni valmistaja käyttää vaihteistossa lisäaineita ja on kielto myös että ei saa vaihtaa ennnen tiettyjä kilometrejä, koska se vaihteisto niin sanotusti uutena "hioontuu" kohdalleen".

        Semmoinen kone tai vaihteisto, jossa on öljypropussa magneetti niin sen myös siitä huomaa kuinka on hienoa metallia siinä


      • mikä.
        kuitenkin kirjoitti:

        humpuukipuolta. Uudesssa moottorissa on myös sisällä vastaavia aineita laitettu jo kasauksen yhteydessä varmistamaan voitelu ensimmäisessä käynnistyksessä ennen, kuin öljy ehtii joka kanavaan ja paine noussut. Myös moni valmistaja käyttää vaihteistossa lisäaineita ja on kielto myös että ei saa vaihtaa ennnen tiettyjä kilometrejä, koska se vaihteisto niin sanotusti uutena "hioontuu" kohdalleen".

        Semmoinen kone tai vaihteisto, jossa on öljypropussa magneetti niin sen myös siitä huomaa kuinka on hienoa metallia siinä

        Uudesssa moottorissa on myös sisällä vastaavia aineita laitettu jo kasauksen yhteydessä-
        ---------------
        Saako kysyä mikä moottorinvalmistaja.

        Enkä kyllä tiedä mikä valmistaja kieltää vaihteistoöljyn vaihdonkaan,
        1960 1970 luvulla ole moottorissa "hienohiontaöljyt", sekin huhujen mukaan, käsikirjoissa ei ollut mainintoja.


      • kysyä...
        mikä. kirjoitti:

        Uudesssa moottorissa on myös sisällä vastaavia aineita laitettu jo kasauksen yhteydessä-
        ---------------
        Saako kysyä mikä moottorinvalmistaja.

        Enkä kyllä tiedä mikä valmistaja kieltää vaihteistoöljyn vaihdonkaan,
        1960 1970 luvulla ole moottorissa "hienohiontaöljyt", sekin huhujen mukaan, käsikirjoissa ei ollut mainintoja.

        ja varmasti jokainen valmistaja käyttää, mutta niistä harvoin mainitaan kuitenkin yksi suuri vaihteistovalmistaja ilmoittaa tämän vain yhden merkin kohdalla ja syy voi olla se, että kun niissä on ollut aikaisemmin ongelmia ja omistaja sitten vaihdattaneet sen vuoksi omatoimisesti öljyt niin on tuotu tämä seikka esiin, että annetaan olla se ensimmäinen 70000km sen alkuperäisen siellä, koska sehän tulee sieltä suurimmaksi osaksi pois. Myöskin automaatti merkistä olen tämän huomannut ja siinäkin syy on varmasti sama, koska tuskin siitä turhaan mainitaan , että ei saa vaihtaa liian aikaisin.

        tarkoitit varmaan että "oli moottorissa hienohiontaöljyt" tämä pitää paikkansa, mutta ei mitään hiontä öljyä vaan juuri vastaavia lisäaineita mitä nykyäänkin pyörii siellä öljyn joukossa uutena, mutta kait niiden osalta jotain kehitystä on tapahtunyt ainakin "teflon" on saatu sinne joukkoon nestemäisenä

        ps. olen koneistaja ja tiedän mistä puhun, mutta en rupea tänne luettelemaan mitään merkkejä ja olen vielä huono kirjoittamaan tietojani niin, että siitä asiasta ymmärtämätön sitten mitään selkoa saisi, joten tämä riittäköön. Totuuttakaan siihen ei voi sinulle osoittaa, koska ei näistä netissä ole dokumentteja valmistajien taholta, eikä ole mielestäni edes tarvis olla


      • jos asia
        mikä. kirjoitti:

        Uudesssa moottorissa on myös sisällä vastaavia aineita laitettu jo kasauksen yhteydessä-
        ---------------
        Saako kysyä mikä moottorinvalmistaja.

        Enkä kyllä tiedä mikä valmistaja kieltää vaihteistoöljyn vaihdonkaan,
        1960 1970 luvulla ole moottorissa "hienohiontaöljyt", sekin huhujen mukaan, käsikirjoissa ei ollut mainintoja.

        kiinnostaa kannattaisi etsiä löytyykö mistään havainnollistettuna kuvaa mitä siellä moottorin sisällä esim,sylinterien seinämissä tapahtuu, kun se uutena laitetaan käymään, ennen kuin öljy kerkiää joka paikkaan kiertämään. Itse olen tämmöisen nähnyt kaitafilmiltä rögntenlaitteilla kuvattuna oikeasta moottorista


      • Kuiva kone?
        jos asia kirjoitti:

        kiinnostaa kannattaisi etsiä löytyykö mistään havainnollistettuna kuvaa mitä siellä moottorin sisällä esim,sylinterien seinämissä tapahtuu, kun se uutena laitetaan käymään, ennen kuin öljy kerkiää joka paikkaan kiertämään. Itse olen tämmöisen nähnyt kaitafilmiltä rögntenlaitteilla kuvattuna oikeasta moottorista

        Jokainen, joka on purkanut, porannut sylinterit, asentanut uudet männät, uudet tai vanhat kiertokanget, kampi- ja nokka-akselit jne, tietää, että kone kasataan äärimmäistä puhtautta ylläpitäen ja kaikki osat VOIDELTUINA, niin siitähän se kone käynnistyy ilman mitään sen kummempaa ihmettelyä, kuin öljynvaihdon jäljiltä! Ilmeisesti kirjoittaja luulee, että kone kasataan kuivana ilman öljyä!!!!! Höh.

        Mitä ihmeen röntgenkatsetta siinä tarvitaan? Asennusöljy pysyy kiinni kylmissä sylinterinseinissä ja laakeripinnoissa paljon paremmin käynnistykseen asti, kuin normaali käyttötilanteessa kuuman koneen tavallinen 5W-30 -öljy moottorin sammutuksen jälkeen.


      • sitä missä ne
        Kuiva kone? kirjoitti:

        Jokainen, joka on purkanut, porannut sylinterit, asentanut uudet männät, uudet tai vanhat kiertokanget, kampi- ja nokka-akselit jne, tietää, että kone kasataan äärimmäistä puhtautta ylläpitäen ja kaikki osat VOIDELTUINA, niin siitähän se kone käynnistyy ilman mitään sen kummempaa ihmettelyä, kuin öljynvaihdon jäljiltä! Ilmeisesti kirjoittaja luulee, että kone kasataan kuivana ilman öljyä!!!!! Höh.

        Mitä ihmeen röntgenkatsetta siinä tarvitaan? Asennusöljy pysyy kiinni kylmissä sylinterinseinissä ja laakeripinnoissa paljon paremmin käynnistykseen asti, kuin normaali käyttötilanteessa kuuman koneen tavallinen 5W-30 -öljy moottorin sammutuksen jälkeen.

        moottorit kasataan ja niitä varastointiaikoja myöskin nämä on valmistajan otettava huomioon. On eri asia tehdä itselle remontti koneeseen, kun tiettää, että se ei jää mihinkkään odottamaan kuljetusta jne.


    • API

      Joskus muinoin, 50-luvulla saattoi koneöljy olla pelkästään viskositeettiluokiteltua raakaöljytislettä... Mutta aika kului, ja ajat muuttuivat.

      Tokihan vieläkin öljyt tehdään viskositeettiluokitelluista raakaöljytisteistä, mutta nykyään niihin lisätään monenlaisia lisäaineita, jotka parantavat niiden ominaisuuksia.

      Öljyteollisuus tutkii ja kehittää näitä lisäaineita jatkuvasti, ja koneenvalmistajat osaavat myös vaatia näitä ominaisuuksia. Jotta öljyalan yritykset kykenisivät vastaamaan alati tiukentuviin vaatimuksiin pitää kehittelyyn uhrata melkoisesti rahaa, siksipä öljyjen tarkat koostumukset, ja etenkin niissä käytetyt lisäainepaketit ovat salaisuuksia.

      On kolme syytä miksi en itse käyttäisi minkään kolmannen osapuolen lisäaineita...

      1: Nämä lisäaineiden valmistajat eivät voi tietää öljyn tarkkaa koostumusta, joten heillä ei voi olla myöskään tarkkaa tietoa siitä miten nämä aineet reagoivat öljyn lisäaineiden kanssa.

      2: Jos markkinoilla olisi jotain todella mullistavaa, niin öljy-yhtiöt olisivat todennäköisesti jo kuulleet siitä ja ostaneet valmistajat pois. Ja sisällyttäneet lisäaineen omiin öljyihinsä.

      3: Moottorin suunnittelijat osaavat asiansa, ja tietävät miten hyvä voitelu toteutetaan. Ja suunnittelijoiden suositukset näkyvät ohjekirjoissa valmistajan suosituksina. Näitä noudattamalla voi olla varma siitä että voitelu toimii juuri kuten suunnittelijat sen suunnittelivat, tietenkin olettaen että suunnittelijat osasivat asiansa.

      • Oikein!

        Ja vielä yksi lisäys:
        Auton kuin auton manuaalissa KIELLETÄÄN lisäaineiden käytöt!
        Ainakaan edistyneempiin moottoreihin ei saa lisäillä turhia lisäaineita.

        "TV-shop"lisäaineista on enemmän haittaa kuin hyötyä.


    • Tumppi-82

      Noita öljyn lisäaineita on montaa eri tyyppiä.
      Eräs tyyppi vain nostaa viskositeettiä, jolloin öljynpaine nousee, koska öljy on paksumpaa.

      Toine humpuuki tyyppi on teflonia sisältävät aineet.
      Teflon on pienen pieninä hiukkasina lisäaineen joukossa. Aineita mainostetaan että teflon tarttuu pinnoille estäen kulumista. Tämä johtaa harhaan sissä teflon ei pysy niissä paikoissa jossa siitä olisi hyötyä, kuten nokka-akselin nokat. Vaan se tarttuu mm. öljykanavien seinämiin jossa siitä on vain haittaa. Lisäksi hyvä öljynsuodatin kerää teflon hiukkaset pois.

      Kolmas tyyppi on mm. X1R josta olen kuullut vain positiivista palautetta ja jota itsekin käytän kilpamoottoripyörissä. Tämän tökötin pitäisi vahvistaa metallin pintaa paineenalaisissa paikoissa.

      Kirjassa "uusi moottoritekniikka" oli testissä juuri tuollainen öljyn lisäaine jonka piti nostaa tehoa ja puristuksia ja tehdä vaikka mitä. Aine oli teflon pohjainen.
      Testissä moottori alkoi vain nakuttaa ja sytytystä jouduttiin myöhäistämään, puristussuhde nousi kahdessa sylinterissä ja kahdessa laski. Kokonaisuudessaan se siis pysyi samana.
      Tehoa ei tullut lisää.

      • Utelias

        Itse öljyn laatuun vaikuttavia lisäaineista ei testien mukaan ole kovin paljon hyötyä, kuten mainitsemasi testi osoittaa.

        XR1 on heidän sivujensa mukaan voiteluaine itse, se menee kitkapintojen metalli huokosiin ja vähentää kitkaa.
        Aine tuntuuu vaikuttavan XR1 kotisivulla olevien kokemusten mukaan, epäilemättä siis toimiva aine, itse en ole tätä vielä kokeillut.

        http://www.x1r.fi/




        RVS- tuote toimii hieman eri tavalla, se tekee kitkapinoille keraamisen erittäin kovan ja liukkaan pinnan. Pinta pysyy pitkään n. 100 000 km, ainetta on käytössä myös rallikäytössä.
        Tätä ainetta olen kokeillut, se lisäsi puhtia vanhaan autooni ihan mukavasti, käyntiääni siistyi myös. Ainetta valmistetaan kuulemma suomessa venäläisestä raaka aineesta.

        www.rvs.fi

        Onko muilla näistä aineista kokemuksia?..


      • kriittisesti
        Utelias kirjoitti:

        Itse öljyn laatuun vaikuttavia lisäaineista ei testien mukaan ole kovin paljon hyötyä, kuten mainitsemasi testi osoittaa.

        XR1 on heidän sivujensa mukaan voiteluaine itse, se menee kitkapintojen metalli huokosiin ja vähentää kitkaa.
        Aine tuntuuu vaikuttavan XR1 kotisivulla olevien kokemusten mukaan, epäilemättä siis toimiva aine, itse en ole tätä vielä kokeillut.

        http://www.x1r.fi/




        RVS- tuote toimii hieman eri tavalla, se tekee kitkapinoille keraamisen erittäin kovan ja liukkaan pinnan. Pinta pysyy pitkään n. 100 000 km, ainetta on käytössä myös rallikäytössä.
        Tätä ainetta olen kokeillut, se lisäsi puhtia vanhaan autooni ihan mukavasti, käyntiääni siistyi myös. Ainetta valmistetaan kuulemma suomessa venäläisestä raaka aineesta.

        www.rvs.fi

        Onko muilla näistä aineista kokemuksia?..

        siihen, mitä näiden tuotteiden markkinointiesitteissä esitetään. Olen opiskellut Teknillisessä korkeakoulussa materiaalitekniikkaa, hankkimani tietämys tekee kriittiseksi, jopa kyyniseksi.


      • Tumppi-82
        kriittisesti kirjoitti:

        siihen, mitä näiden tuotteiden markkinointiesitteissä esitetään. Olen opiskellut Teknillisessä korkeakoulussa materiaalitekniikkaa, hankkimani tietämys tekee kriittiseksi, jopa kyyniseksi.

        Totta, itsekin suhtaudun epäileveästi kaikkiin lisäaineisiin, mutta kun kiihdyyspyörien kanssa pelaava kaveri kehui X1R:rää niin päätin myös itse laittaa sitä omaan pyörään. Mitään kulimista ei moottorissa näy paitsi venttiilin lautasissa ja niihin öljy ei vaikuta.
        Tosin en osaa sano olisiko muuta kulumista ilman ko. lisäainetta.
        Mutta aijon myös jatkossa käyttää X1R:rää, mitään muita litkuja en laita koska ne ovat melko varmaan näitä teflon tms. pohjaisia.


      • utelias
        Tumppi-82 kirjoitti:

        Totta, itsekin suhtaudun epäileveästi kaikkiin lisäaineisiin, mutta kun kiihdyyspyörien kanssa pelaava kaveri kehui X1R:rää niin päätin myös itse laittaa sitä omaan pyörään. Mitään kulimista ei moottorissa näy paitsi venttiilin lautasissa ja niihin öljy ei vaikuta.
        Tosin en osaa sano olisiko muuta kulumista ilman ko. lisäainetta.
        Mutta aijon myös jatkossa käyttää X1R:rää, mitään muita litkuja en laita koska ne ovat melko varmaan näitä teflon tms. pohjaisia.

        suurin osa on Teflon pohjaisia litkuja, mutta poikkeuksen tekee X1R ja RVS, viimeksi mainittu on tehty venäjältä tuodusta kiviaineesta jolla itsessään on pikemminkin kitkaa nostattava vaikutus. Alussa kitka mittausten mukaan nouseekin, mutta sen vaikutuksesta alkaa kemiallinen reaktio jonka vaikutuksesta syntyy uusi luja pinta, joka on luja ja liukas.

        Tällä sivulla on jotain tietoa toiminnasta..
        www.teavisio.com


      • Anonyymi
        utelias kirjoitti:

        suurin osa on Teflon pohjaisia litkuja, mutta poikkeuksen tekee X1R ja RVS, viimeksi mainittu on tehty venäjältä tuodusta kiviaineesta jolla itsessään on pikemminkin kitkaa nostattava vaikutus. Alussa kitka mittausten mukaan nouseekin, mutta sen vaikutuksesta alkaa kemiallinen reaktio jonka vaikutuksesta syntyy uusi luja pinta, joka on luja ja liukas.

        Tällä sivulla on jotain tietoa toiminnasta..
        www.teavisio.com

        Epäluuloisena kitkanpoistosta sivelin RVS:ää kengänpohjiini perjantai-iltana. Kyllä se toimii - en pysynyt paluumatkalla kotiin pystyssä ollenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Epäluuloisena kitkanpoistosta sivelin RVS:ää kengänpohjiini perjantai-iltana. Kyllä se toimii - en pysynyt paluumatkalla kotiin pystyssä ollenkaan.

        Kannattaisi kyllä kokeilla vaikka raksuttavaan ruohonleikkuriin saatat yllättyä positiivisesti


    • Anonyymi

      Joko Toyota hybrid on alkanut kuluttamaan öljyä ajon aikana?

    • Anonyymi

      Jos näillä aineilla olisi jotain todellista hyötyä niin purkissa lukisi joko.
      Mobil Shell excon valvoline esim. Jotain autotallipaja turhia mömmöjä

    • Anonyymi

      Hyvä öljy ei tarvitse jälkeenpäin mitään lisäaineita. Ne oikeat lisäaineet on laitettu siihen jo jalostamolla. Hulluinta on miten eräs öljy-yhtiö myy kaikenmaailman lisäaineita. Jos ne nyt olisi niin hyviä kuin väittävät, miksi niitä ei ole jo alunperinkin laitettu joukkoon. Vai onko tarkoituksena myydä eräänlaista "tee se itse" öljyä tyyliin Ikean huonekalut. Usko kyseisen öljy-yhtiön tuotteisiin kyllä menee,

      RVS on ainut toimiva tapaus. Se ei ole öljynlisäaine, eikä vaikuta öljyn koostumukseen mitenkään, vaan se on pinnoite. Sitä ei siis lisäillä jokaiseen öljynvaihtoon kuten nämä muut jokamiehen ihmetökötit.

      Ainoat lisätökötit mitä saattaa tarvita on moottorin sisäpesuaineet. Varsinkin pitkillä öljynvaihtoväleillä. Öljyistä ensimmäisenä loppuvat puhtaana pitävät lisäaineet ja öljyä alkaa hartsiutumaan metallipinnoile. Yksi syy hydraulisten nostimien naputukseen ja männänrenkaiden pikeytymiseen. Kyseisiä lisäaineita käytetään vain öljynvaihdon yhteydessä. Eivät siis ole varsinaisia öljyn lisäaineita..

      • Anonyymi

        Resurs 100 mg myös hyvä...,,,


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8386
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe