Sukupuoliherpes

miespoikaukko

Huomasin tänään sitten selkeät oireet sukupuoliherpeksestä, jotka siis ilmaantuivat samaan aikaan huuliherpeksen kanssa (muut huomanneet tämän "yhteisoireilun"?) ja epäilen että olen kantanut virusta pidempään.

Mietin siis että onko mitään hyötyä käydä lääkärissä tätä toteamassa?
Oireet ovat varsin selvät, eikä "parannusta" ole, vaan oireita lieventäviä lääkkeitä. Ovat tuskin tarpeen. Herpeshän tarttuu vaikka ei olisi aktiivivaiheessa, joten näkemiin suojaamaton seksi siis.

Varsin kiintoisaa varmaan miettiä perheen perustamista, jos äitiehdokas sattuisi olemaan "terve". "Kulta, tehdäänkö lapsia, voit tosin saada herpeksen, ei kai haittaa?" Tai sitten senssi-ilmoituksia tyyliin: "Haetaan sukupuoliherpestä kantavaa iloista naista, tulevien lasteni äidiksi"

Kokemuksia tästä?

14

10720

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tautinen kaveri

      Itelläni on myös todettu genitaaliherpes. Tarttumisen ilman kumia saa estettyä, jos hankkii estolääkityksen (asikloviiri). Muulloin tauti käytännössä leviää vain aktiivisessa vaiheessa eli silloin kun näitä iho-oireita eli rakkuloita, särkyä ja jomotusta ilmenee. Teoriassa virusta voi erittyä muulloinkin, mutta näin lääkäri sanoi mulle. Tällä hetkellä ei ole lääkettä millä sen saisi parannettua, joten kun viruksen saat, se on ja pysyy kehossa. Aina.

      Herpes ei näy testeissä kuin ollessaan aktiivinen ja silloinkin vain alkuvaiheessa. Voi olla kehossa oirehtimatta vuosiakin. Tauti voi tarttua lapseen, joten jos niitä aikoo yrittää niin silloin pitää ottaa estolääkitys käyttöön.

      Täytyy sanoa, että kyllä v*tutti kun se mulla todettiin. Joten miettikää tätä, kun ajattelette jättää kumin käytön väliin.

      • miespoikaukko

        Siis tuolla estolääkitykselläkö estetään taudin tarttuminen jopa aktiivisessa vaiheessa? Eli onko tuo siis "lähes varma" keino olla tartuttamatta herpestä silloin kun herpes ei ole aktiivisena? Luin tuosta lääkkeestä kyllä joltain ameriikkalaiselta sivustolta.

        Itseäni juuri ottaa päähän tuo tuleva ainainen kondomin käyttö..

        Epäilen saaneeni tartunnan pitkäaikaisesta parisuhteesta vuosia sitten ja huuliherpeksen kautta, joten miettikää myös tätä vaihtoehtoa..


      • eräs nainen
        miespoikaukko kirjoitti:

        Siis tuolla estolääkitykselläkö estetään taudin tarttuminen jopa aktiivisessa vaiheessa? Eli onko tuo siis "lähes varma" keino olla tartuttamatta herpestä silloin kun herpes ei ole aktiivisena? Luin tuosta lääkkeestä kyllä joltain ameriikkalaiselta sivustolta.

        Itseäni juuri ottaa päähän tuo tuleva ainainen kondomin käyttö..

        Epäilen saaneeni tartunnan pitkäaikaisesta parisuhteesta vuosia sitten ja huuliherpeksen kautta, joten miettikää myös tätä vaihtoehtoa..

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=119&conference=1000000000000004&posting=22000000009059767
        Ylläolevassa linkissä on linkkejä aikaisempiin kirjoittamiini viesteihin aiheesta. Mutta lyhyesti tässäkin asioihin, jotka tuntuivat sua askarruttaneen:

        Ensin, edellinen vastaaja sotki tuolla lapseentartuttamisjutullaan. Tuo pätee naisiin ja ilmeisesti olet kuitenkin mies? Muilta osin viesti ymmärtääkseni osuu asiaan.

        Nuo pohtimasi vaihtoehdot "Kulta, tehdäänkö lapsia, voit tosin saada herpeksen, ei kai haittaa?" ja "Haetaan sukupuoliherpestä kantavaa iloista naista, tulevien lasteni äidiksi" kuulostavat äkkiseltään hupaisilta vaihtoehdoilta, mutta tuossa ne kai ovat. Itsekin harkitsin aikoinaan laittavani netin seuranhakupalstalle ilmoituksen, jossa etsitään muiden ominaisuuksien ohella herpeksen omaavaa miestä ;o)

        Estolääkkeiden ideana on estää se aktiivivaihe kokonaan, jolloin herpeksen ei pitäisi tarttua. Ovat vaan perkeleen kalliita. Mutta toimivat: itse olen syönyt niitä jo 3,5 vuotta lähes putkeen enkä ole onnistunut tartuttamaan miestäni. Estolääkkeistä voit lukea lisää viestin alun linkistä. Tietenkin kondomin käyttö on suositeltavaa lääkkesitä huolimatta, välttyyhän sillä muilta taudeilta sekä raskaudelta...


      • Tautinen kaveri
        eräs nainen kirjoitti:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=119&conference=1000000000000004&posting=22000000009059767
        Ylläolevassa linkissä on linkkejä aikaisempiin kirjoittamiini viesteihin aiheesta. Mutta lyhyesti tässäkin asioihin, jotka tuntuivat sua askarruttaneen:

        Ensin, edellinen vastaaja sotki tuolla lapseentartuttamisjutullaan. Tuo pätee naisiin ja ilmeisesti olet kuitenkin mies? Muilta osin viesti ymmärtääkseni osuu asiaan.

        Nuo pohtimasi vaihtoehdot "Kulta, tehdäänkö lapsia, voit tosin saada herpeksen, ei kai haittaa?" ja "Haetaan sukupuoliherpestä kantavaa iloista naista, tulevien lasteni äidiksi" kuulostavat äkkiseltään hupaisilta vaihtoehdoilta, mutta tuossa ne kai ovat. Itsekin harkitsin aikoinaan laittavani netin seuranhakupalstalle ilmoituksen, jossa etsitään muiden ominaisuuksien ohella herpeksen omaavaa miestä ;o)

        Estolääkkeiden ideana on estää se aktiivivaihe kokonaan, jolloin herpeksen ei pitäisi tarttua. Ovat vaan perkeleen kalliita. Mutta toimivat: itse olen syönyt niitä jo 3,5 vuotta lähes putkeen enkä ole onnistunut tartuttamaan miestäni. Estolääkkeistä voit lukea lisää viestin alun linkistä. Tietenkin kondomin käyttö on suositeltavaa lääkkesitä huolimatta, välttyyhän sillä muilta taudeilta sekä raskaudelta...

        Joo, siis estolääkitys estää herpeksen aktivoitumisen, jolloin ei saa oireita eikä se tartu eteenpäin.

        Siis tarvitaanhan tuohon lasten"hankintaan" miestäkin? :D Eiks se voi siis miehestä ensin tarttua tulevaan äitiin ja hänestä lapseen.

        Eilen muuten kävin hakemassa 35 kpl 800 mg:n asikloviireja, hinta Kela-korvauksella noin 25 €. Estolääkityksenä käytän 1 tabun päivässä. Joten sen verta se suurinpiirtein yleensä maksaa.


      • eräs nainen
        Tautinen kaveri kirjoitti:

        Joo, siis estolääkitys estää herpeksen aktivoitumisen, jolloin ei saa oireita eikä se tartu eteenpäin.

        Siis tarvitaanhan tuohon lasten"hankintaan" miestäkin? :D Eiks se voi siis miehestä ensin tarttua tulevaan äitiin ja hänestä lapseen.

        Eilen muuten kävin hakemassa 35 kpl 800 mg:n asikloviireja, hinta Kela-korvauksella noin 25 €. Estolääkityksenä käytän 1 tabun päivässä. Joten sen verta se suurinpiirtein yleensä maksaa.

        Juu, oikeassa olet tuossa lastenhankkimisjutussa :o) Mutta tuosta lääkeasiasta: mitä merkkiä popsit? Siis kun itse syön 2x400mg päivässä ja itselle maksettavaksi jäävä hinta oli aiemmassa merkissä (Aclovir) 93€/3x30vkr (=1,033€/vrk) ja nykyisessä (Aciclovir Ranbaxy) 85€/3x28vrk (=1,012€/vrk). Tosin, jos uusin ehdotus lääkekorvauksen uudistukseksi toteutuu, hinnat tulevat nousemaan.

        Miten siis pääset noin halvalla? Jos nyt tuotakaan hintaa vielä halvaksi voi sanoa... Syntyyköhän hintaeromme juuri lääkkeen eri vahvuuksien hintaerosta? Vai kuuluuko tuo 800mg eri korvausluokkaan?


      • Nooraliinu
        eräs nainen kirjoitti:

        Juu, oikeassa olet tuossa lastenhankkimisjutussa :o) Mutta tuosta lääkeasiasta: mitä merkkiä popsit? Siis kun itse syön 2x400mg päivässä ja itselle maksettavaksi jäävä hinta oli aiemmassa merkissä (Aclovir) 93€/3x30vkr (=1,033€/vrk) ja nykyisessä (Aciclovir Ranbaxy) 85€/3x28vrk (=1,012€/vrk). Tosin, jos uusin ehdotus lääkekorvauksen uudistukseksi toteutuu, hinnat tulevat nousemaan.

        Miten siis pääset noin halvalla? Jos nyt tuotakaan hintaa vielä halvaksi voi sanoa... Syntyyköhän hintaeromme juuri lääkkeen eri vahvuuksien hintaerosta? Vai kuuluuko tuo 800mg eri korvausluokkaan?

        "Eräs nainen" ja muut tässä ketjussa lääkityksestänne kertonne, haluaisin kysyä lisää annostuksistanne. Nimittäin itselläni ei 1 x asikloviiri 400 päivässä riittänyt ja herpes uusi nyt syksyllä kolmesti estolääkityksestä huolimatta. Yleislääkäri totesi, ettei lääkettä ole hyvä syödä pitkiä aikoja ainakaan kahta per päivä (jonka tein jos tauti iskee päälle). Kävin gynellä ja aikasemmin syömäni Ratiopharmin 400:nen korvattiin Orionin Valavirilla, jota otetaan viiden päivän kuureina kun tauti iskee. Minulla herpes siis uusii n. viiden-kuuden viikon välein, mutta tauti on niin tuore, että en vielä osaa sanoa, mikä sen laukaisee (stressi varmasti, mutta kk-kierron ja ruokavalion merkitystä en osaa vielä varmaksi sanoa).

        Olen yllättynyt, että teille on annettu asikloviiria jopa kaksi 400:sta tai sitten 800:sta
        noinkin pitkiä aikoja. Tämä antaa minulle toivoa, että mikäli uudet lääkkeet eivät auta, voin vaatia lääkäriltäni suurempia annostuksia. Ongelmani on, että herpes ei juuri ilmoittele tulostaan, vaan huomaan sen vata siinä vaiheessa kun on jo näkyviä ja tuntuvia oireita. Oireet eivät onneksi ole pahat, en saa (edes ekallakerralla ei ollut, vaikka yleisoireet olivat rankat) rakkuloita vaan kutiavan kyhmyn, haavoja ja punoitusta. Tarpeeksi ikäviä ovat nekin kyllä.

        Onko teillä herpes uusinut sinä aikana lainkaan kun olette syöneet annostuksianne? Mitä kaikkia valmisteita olette kokeilleet? Syöttekö muita valmisteita, kuten vitamiineja tai luontaistuotteita? Itse otan monivitamiinia ja b-vitamiinia.

        Kyselen teiltä siksi, että en ole vielä (n. 9 kk tartunnasta) sinut taudin kanssa ja jokainen uusintajakso iskee minut maahan ihan totaalisesti: itkettää, masentaa, kaikki tuntuu toivottamalta... En ole voinut kuvitellakaan harrastavani seksiä, koska en voi/halua/uskalla/kehtaa kertoa tartunnastani kenellekään uudelle kumpanille. Olen 24-vuotias nainen, enkä toisaalta haluaisi elää jalat ristissä loppuelämääni. Mutta mistäpä minä poikaystävän löytäisin... Mietin aika paljon sellaisia asioita, kuten haluaako kukaan enää esim. harrastaa suuseksiä kanssani (itse pidän siitä sekä antavana että nauttivana osapuolena) ja muita seksielämän sujumiseen liityviä juttuja, mutta eihän näihin kysymyksiin itseltään vastauksia saa.

        Arvostaisin kovasti, jos kertoisitte lääkityksestä ja sen onnistumisesta hieman lisää.


      • hellittääkö ikinä
        Nooraliinu kirjoitti:

        "Eräs nainen" ja muut tässä ketjussa lääkityksestänne kertonne, haluaisin kysyä lisää annostuksistanne. Nimittäin itselläni ei 1 x asikloviiri 400 päivässä riittänyt ja herpes uusi nyt syksyllä kolmesti estolääkityksestä huolimatta. Yleislääkäri totesi, ettei lääkettä ole hyvä syödä pitkiä aikoja ainakaan kahta per päivä (jonka tein jos tauti iskee päälle). Kävin gynellä ja aikasemmin syömäni Ratiopharmin 400:nen korvattiin Orionin Valavirilla, jota otetaan viiden päivän kuureina kun tauti iskee. Minulla herpes siis uusii n. viiden-kuuden viikon välein, mutta tauti on niin tuore, että en vielä osaa sanoa, mikä sen laukaisee (stressi varmasti, mutta kk-kierron ja ruokavalion merkitystä en osaa vielä varmaksi sanoa).

        Olen yllättynyt, että teille on annettu asikloviiria jopa kaksi 400:sta tai sitten 800:sta
        noinkin pitkiä aikoja. Tämä antaa minulle toivoa, että mikäli uudet lääkkeet eivät auta, voin vaatia lääkäriltäni suurempia annostuksia. Ongelmani on, että herpes ei juuri ilmoittele tulostaan, vaan huomaan sen vata siinä vaiheessa kun on jo näkyviä ja tuntuvia oireita. Oireet eivät onneksi ole pahat, en saa (edes ekallakerralla ei ollut, vaikka yleisoireet olivat rankat) rakkuloita vaan kutiavan kyhmyn, haavoja ja punoitusta. Tarpeeksi ikäviä ovat nekin kyllä.

        Onko teillä herpes uusinut sinä aikana lainkaan kun olette syöneet annostuksianne? Mitä kaikkia valmisteita olette kokeilleet? Syöttekö muita valmisteita, kuten vitamiineja tai luontaistuotteita? Itse otan monivitamiinia ja b-vitamiinia.

        Kyselen teiltä siksi, että en ole vielä (n. 9 kk tartunnasta) sinut taudin kanssa ja jokainen uusintajakso iskee minut maahan ihan totaalisesti: itkettää, masentaa, kaikki tuntuu toivottamalta... En ole voinut kuvitellakaan harrastavani seksiä, koska en voi/halua/uskalla/kehtaa kertoa tartunnastani kenellekään uudelle kumpanille. Olen 24-vuotias nainen, enkä toisaalta haluaisi elää jalat ristissä loppuelämääni. Mutta mistäpä minä poikaystävän löytäisin... Mietin aika paljon sellaisia asioita, kuten haluaako kukaan enää esim. harrastaa suuseksiä kanssani (itse pidän siitä sekä antavana että nauttivana osapuolena) ja muita seksielämän sujumiseen liityviä juttuja, mutta eihän näihin kysymyksiin itseltään vastauksia saa.

        Arvostaisin kovasti, jos kertoisitte lääkityksestä ja sen onnistumisesta hieman lisää.

        hei nooralintu ja muut kohtalotoverit,

        Minä sairastuin Herpes Siplex 2 :een reilu vuosi sitten erittäin rajuilla ensi oireilla. Nyt tauti uusii noin kolmen viikon välein, ellen syö estoläkettä.

        Lääkkeeni, Acyrax 400 mg 2x päivässä, eli aamuin illoin, pitää taudin oireettomana. Kun lopetan lääkkeen, niin vajaan viikon päästä alkaa kipuilu, kuumotus ja pari päivää sen jälkeen nousee rakot, ja ovat niin pahuksen kipeitä, että tuskin kävelemään pääsee. Kestävät puolitoista viikkoa ja sitten viikko ilman oiretta ja taas sama alkaa.

        Ei ole kiva kulkea töissä jalat harallaan.. ihmettelevät, että onko sitä nautittu railakkaasta seksielämästä.....
        Totta... tämä on ahdistavaa....

        Lääkkeet maksavat noin 95 € kolmen kuukauden annos, joten edullista ei ole...

        Olen kokeillut kaikkea mahdolllista poppakonstia, valkosipulikääreestä, sinkkiin ja böö vitamiineihin asti, ei apua, ei ainakaan mulle. Toivottavasti pääsette helpomalla.
        Joku joskus täällä sanonut, että turha pelotella kamalilla oireilla, ei niitä moni saa. Ehkä ei, mutta näköjään se osuu joskus kohdalle, ei sitä osaa arvata koska on sinun vuorosi tai minun, kuten nyt.


      • Nooraliinu
        hellittääkö ikinä kirjoitti:

        hei nooralintu ja muut kohtalotoverit,

        Minä sairastuin Herpes Siplex 2 :een reilu vuosi sitten erittäin rajuilla ensi oireilla. Nyt tauti uusii noin kolmen viikon välein, ellen syö estoläkettä.

        Lääkkeeni, Acyrax 400 mg 2x päivässä, eli aamuin illoin, pitää taudin oireettomana. Kun lopetan lääkkeen, niin vajaan viikon päästä alkaa kipuilu, kuumotus ja pari päivää sen jälkeen nousee rakot, ja ovat niin pahuksen kipeitä, että tuskin kävelemään pääsee. Kestävät puolitoista viikkoa ja sitten viikko ilman oiretta ja taas sama alkaa.

        Ei ole kiva kulkea töissä jalat harallaan.. ihmettelevät, että onko sitä nautittu railakkaasta seksielämästä.....
        Totta... tämä on ahdistavaa....

        Lääkkeet maksavat noin 95 € kolmen kuukauden annos, joten edullista ei ole...

        Olen kokeillut kaikkea mahdolllista poppakonstia, valkosipulikääreestä, sinkkiin ja böö vitamiineihin asti, ei apua, ei ainakaan mulle. Toivottavasti pääsette helpomalla.
        Joku joskus täällä sanonut, että turha pelotella kamalilla oireilla, ei niitä moni saa. Ehkä ei, mutta näköjään se osuu joskus kohdalle, ei sitä osaa arvata koska on sinun vuorosi tai minun, kuten nyt.

        Toivottavasti oireesti hellittävät ja pian! Noin nopea uusiminen ja rankat oireet ovat inhottavia kestää. Onneksi estolääkitys toimii sinulla, minä vielä haen itselleni sopivaa hoitoa ja annostusta. On hyvä tietää, että ihmiset syövät tota 400:sta pitkiäkin aikoja, toisin kuin minulle kerrottiin. Mitä olen täällä kertomuksia lukenut niin monilla oireilu lievenee siinä vuoden-kahden päässä tartunnasta. Varmaahan mikään ei ole näiden virusten kanssa.

        Pahinta tässä koko taudissa on kyllä henkinen puoli, itse en vieläkään pääse miettimästä tartuntaa ja sen seurauksia. Kavereille ei viitsisi puhua, kun kyse on kuitenkin todella intiimistä jutusta ja jotenkin tuntuu että muilla menee niin hyvin, että en kaipaa mitään säälittelyä ja taivastelua.

        Toivoisin vain, että joku tulisi joku aika jolloin voisi sanoa, että nyt tauti ei enää uusi eikä se voi tarttua...


      • eräs nainen
        Nooraliinu kirjoitti:

        "Eräs nainen" ja muut tässä ketjussa lääkityksestänne kertonne, haluaisin kysyä lisää annostuksistanne. Nimittäin itselläni ei 1 x asikloviiri 400 päivässä riittänyt ja herpes uusi nyt syksyllä kolmesti estolääkityksestä huolimatta. Yleislääkäri totesi, ettei lääkettä ole hyvä syödä pitkiä aikoja ainakaan kahta per päivä (jonka tein jos tauti iskee päälle). Kävin gynellä ja aikasemmin syömäni Ratiopharmin 400:nen korvattiin Orionin Valavirilla, jota otetaan viiden päivän kuureina kun tauti iskee. Minulla herpes siis uusii n. viiden-kuuden viikon välein, mutta tauti on niin tuore, että en vielä osaa sanoa, mikä sen laukaisee (stressi varmasti, mutta kk-kierron ja ruokavalion merkitystä en osaa vielä varmaksi sanoa).

        Olen yllättynyt, että teille on annettu asikloviiria jopa kaksi 400:sta tai sitten 800:sta
        noinkin pitkiä aikoja. Tämä antaa minulle toivoa, että mikäli uudet lääkkeet eivät auta, voin vaatia lääkäriltäni suurempia annostuksia. Ongelmani on, että herpes ei juuri ilmoittele tulostaan, vaan huomaan sen vata siinä vaiheessa kun on jo näkyviä ja tuntuvia oireita. Oireet eivät onneksi ole pahat, en saa (edes ekallakerralla ei ollut, vaikka yleisoireet olivat rankat) rakkuloita vaan kutiavan kyhmyn, haavoja ja punoitusta. Tarpeeksi ikäviä ovat nekin kyllä.

        Onko teillä herpes uusinut sinä aikana lainkaan kun olette syöneet annostuksianne? Mitä kaikkia valmisteita olette kokeilleet? Syöttekö muita valmisteita, kuten vitamiineja tai luontaistuotteita? Itse otan monivitamiinia ja b-vitamiinia.

        Kyselen teiltä siksi, että en ole vielä (n. 9 kk tartunnasta) sinut taudin kanssa ja jokainen uusintajakso iskee minut maahan ihan totaalisesti: itkettää, masentaa, kaikki tuntuu toivottamalta... En ole voinut kuvitellakaan harrastavani seksiä, koska en voi/halua/uskalla/kehtaa kertoa tartunnastani kenellekään uudelle kumpanille. Olen 24-vuotias nainen, enkä toisaalta haluaisi elää jalat ristissä loppuelämääni. Mutta mistäpä minä poikaystävän löytäisin... Mietin aika paljon sellaisia asioita, kuten haluaako kukaan enää esim. harrastaa suuseksiä kanssani (itse pidän siitä sekä antavana että nauttivana osapuolena) ja muita seksielämän sujumiseen liityviä juttuja, mutta eihän näihin kysymyksiin itseltään vastauksia saa.

        Arvostaisin kovasti, jos kertoisitte lääkityksestä ja sen onnistumisesta hieman lisää.

        Mulle on kerrtotu, että tuo 2x400mg asikloviiria on perusannostus estolääkityksessä, se lukee jossain lääkärin oppaassakin. Tosin tuota estolääkitystä ei yhden arvauskeskuslääkärin mukaan ole tarkoitettu syötäväksi vuotta pidempää aikaa. Nykyinen gyne kyllä taas lupasi kirjoittaa reseptejä vaikka hamaan tulevaisuuteen asti. Itselläni lääketilanne parani ihan vaan vaihtamalla lääkäriä, ei niitä jatkuvia tulehduksia tarvitse kestää.

        Mun tarinani voit lukea seuraamalla tän viestiketjun "linkkejä"-viestiäni. Tässä kuitenkin tiivistelmä lääkkeiden kannalta:

        - tulehdus uusi ensin jatkuvasti ja vielä vuoden kuluttuakin vähintään kerran kuukaudessa (alkoi n.vk kuukautisia ennen) tai aina, jos harrasti seksiä saman vuorokauden aikana kahdesti
        - nyt olen syönyt estolääkkeitä (annostus koko ajan 2x400mg) jo 3,5 vuotta eikä herpes ole uusinut kertaakaan lääkkeistä syödessä
        - söin ensin Ratiopharmin Acloviria ja nyt Ranbaxyn Aciclovir Ranbaxya
        - lisäksi syön b- ja c-vitamiinia, joiden vaikutuksesta en kyllä osaa sanoa mitään

        Toivoisin vielä, että "Tautinen kaveri" vastaisi kyselyyni lääkkeiden hinnasta...


      • Anonyymi
        Nooraliinu kirjoitti:

        Toivottavasti oireesti hellittävät ja pian! Noin nopea uusiminen ja rankat oireet ovat inhottavia kestää. Onneksi estolääkitys toimii sinulla, minä vielä haen itselleni sopivaa hoitoa ja annostusta. On hyvä tietää, että ihmiset syövät tota 400:sta pitkiäkin aikoja, toisin kuin minulle kerrottiin. Mitä olen täällä kertomuksia lukenut niin monilla oireilu lievenee siinä vuoden-kahden päässä tartunnasta. Varmaahan mikään ei ole näiden virusten kanssa.

        Pahinta tässä koko taudissa on kyllä henkinen puoli, itse en vieläkään pääse miettimästä tartuntaa ja sen seurauksia. Kavereille ei viitsisi puhua, kun kyse on kuitenkin todella intiimistä jutusta ja jotenkin tuntuu että muilla menee niin hyvin, että en kaipaa mitään säälittelyä ja taivastelua.

        Toivoisin vain, että joku tulisi joku aika jolloin voisi sanoa, että nyt tauti ei enää uusi eikä se voi tarttua...

        mikä on tilanteesi tällä hetkellä. Olen myös kohtalon toveri ja toivon sulle pelkkää hyvää.


    • kummastelen

      Tajusin tässä juuri, että mulla on ollut ihan herpekseen sopivat ensi oireet joskus n.5v sitten ja sen jälkeenkin on joskus esinahan alla ollut punotusta. En vaan millään käsitä, mistä olisin voinut taudin saada, kun en ole kumitta polkenut kuin vaimoani viimeisen lähes kahdenkymmenen vuoden aikana (enkä kumin kanssakaan, kuin vasta aivan viime aikoina)... Voisko tää olla jotain muuta?

    • Kokemusta on

      Herpes voi tarttua eteenpäin estolääkityksestä huolimatta.

      • oireista

        Minkälaisia oireita teillä on? Itselläni on välillä nenän limakavoilla haavoja jotka sitten rupeutuvat ja limaa on kurkussa ja kokoajan pitäisi olla niistämässä. Huomasin siittemeni juuressa pienen näppylän josta puristettuani tuli kellertävää nestettä joka sitten hävisi alle viikossa. Onko nivelkipu yleistä ko taudissa?


    • Anonyymi

      Asikloviiri 400 mg tablettina (1 X vrk:ssa) olen syönyt jatkuvana herpeksen estohoitona nyt yli 20 vuotta. Onko kenelläkään vastaavaa aikamäärää? Nyt tuntuu että johtuisiko jatkuva paleleminen ja sellainen puolikuntoinen olo tuosta lääkkeestä? Minulla on todettu myös (mies) osteoporoosi, liekö asikloviirilla vaikutusta? Jos jätän lääkkeen pois, nousee viikon sisällä rakkulat ja kuumeinen olo.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2941
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      2065
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1845
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe