Voiko joku selittää, miksi Suomessa taxialan palvelu on aivan kehitysmaatasoa? Miten on mahdollista että joka ikinen perjantai-ilta, lauantai-ilta, vappu, uusivuosi, ym. ym. ym. varsinkin Tampereella on järjestäen aamuyön tunteina sadan metrin jonot per taksitolppa.ki Siis sata metriä kysyntää, jolle ei ole vastaavaa tarjontaa. Tarjontaa tietenkin olisi jos ala olisi vapaa, eli kukin haluava ja kynnelle kykenevä saisi alkaa maksua vastaan kuljettaa asiakkaita.
Mutta kun ei. Taksiala on pitänyt huolen siitä että kilpailua ei pääse syntymään. Tilanne on aivan ihanteellinen, kun pienellä porukalla saadaan jakaa kyyditettävät siten että ei synny yhtään joutenoloa. Tili virtaa kassaan, kukapa tällaisesta edusta haluaa luopua.
Saksassa saa aina taksin, joka kaupungin aseman edessä seisoo aina kymmeniä takseja vapaana.
Homma pitäisi vapauttaa Suomessakin välittömästi, jotta palvelu paranisi. Nykytilanne on raivostuttava.
Jos esim. pitää päästä lentokentälle, se ei aamuyön tunteina onnistu viikonloppuna. Itse olen lopettanut ravintoloissa käynnit, en todellakaan odottele enää minuuttiakaan pakkasessa aamuyöllä taksia.
Naurettavinta on kun taksikuskit vielä puhuvat palvelun huonontumisesta jos ala vapautetaan. Ja katin paskat, huonommaksi kuin nyt palvelu ei voi enää muuttua.
Taxien Surkea palvelu
80
7791
Vastaukset
- wanha pirssimies
Uusi taksilaki tulee pian. Takseille tulee kiintiöt ja voit olla varma että taksimäärät lisääntyvät RUNSAASTI paikkakunnilla jossa nyt odotetaan. Olen siitä varma!
Parannusta odotettavissa!- kiintiöt
En vieläkään ymmärrä, mihin niitä kiintiöitä tarvitaan?
- pääkaupunki seutu
Mikä ongelma? Olen vuosia käyttänyt takseja - huomen aamuvarhaisellakin olen lähdössä taksilla. Enkä oleta huonoa palvelua saavani, kun en ole sitä vieläkään Suomessa saanut, Saksassa kyllä.
Olisko käyttäjissä vikaa?- pääkaupunkiseutu
Ei taaskaan taksi pettänyt, oli täsmällisesti oveni edessä, niinkuin minäkin.
Kuinkahan moni on tilannut taksin aamuvarhaiselle, lentokentälle lähtöä varten ja nukkunut pommiin?
Kuka on herättänyt? Eiköhön se taksi sen herätyksen ole tehnyt ja kentälle on sitten juuri parahiksi ehditty? - Hyvää palvelua sekin?
- Jorma J.Joenposki
No liikuimpa tuossa mennä viikonloppuna kuusi kertaa taksilla.
Hinnat 30-80€ per. kyyti.
Kaikissa kyydeissä oli asia suhari.Heitti läppää sen minkä kysyttiin/juteltiin.
Kaikki kyydit/autot oli asiallisia ja kuljettajat ottivat huomioon kaiken jopa wc. käyntiä ehdotivat,vaikka itse vasta mietimme(suputtelimme) että pitäiskö sitä mennä.
Ainut miinus on pe-la yön jonot taksitolpilla (1-1,5h.)ainakin pk.seudulla.
Kannattaako sen takia taksiluvat vapauttaa? Mielestäni ei. - järkeviä?
Saksassa seisoo kymmeniä takseja, mistähän ne palkkaa sitten saa? Onhan se ikävää ettei saisi taksi aamuyöstä lentokentälle, mitä jos varaa vähän enemmän etukäteen sen? Tästä aiheesta oli mediassa juttua mutten sitä löytänyt, kuitenkaan vapauttamista ei kannatettu.
Ongelmahan on myös se että mitä ne taksit silloin ajaa kun vain sesonkiaikaan olisi riittävästi takseja mutta päivällä niillä ei olisi mitään ajettavaa. Tähän se perustuu nyky taksien määrä että eivät ihan olisi jouten myöskään muina aikoina jolloin on hiljaisempaa, päiväsaikaan jne.
En tiedä mitä huonoa sitten se vapauttaminen toisi, huonomman kaluston, kuljettajia joista ei olisi mitään kontrollia eli ei haittaa välttämättä vaikka käryäisi rattijuoppoudesta kun duuni on vain satunnaista omalla kauppakassilla ajoa silloin iun joskus keikkaa on. Kuskeja jotka ei tunne edes omaa kyläänsä, ei karttoja (kylän esittely kartta info), ulkomaalaisia jotka ei osaa edes Suomea. Toisiko se lisää takseja? Todennäköisesti kai mutta entäpä jouluna vaikka, kaikki kuskit haluaakin olla kotosalla(suurin osa) :) Vapaa yrittäjät pitää lomaa ja asiakkaat menkööt vaikka kävellen. Ei ole ns, työnantajaa ja voit ajaa koska huvittaa.- ratsia
Tampereella oli viikonloppuna suurratsia takseille. rapiat 120 taksia tarkastettiin, n. 60 taksin toiminnassa huomauttamista, mm. asiakirjoja puuttui. Usean ajo keskeytettiin. Joukkoon mahtui yksi rattijuoppo.
Eli on ihan turha kuvitella, että asiat tämän säätelyn aikana olisi erityisen hyvin. Se on taksareiden propagandaa.
Kilpailu vapaaksi! - ruuhkanpurku
Helpoiten asiaa näiden taksijonojen suhteen saadaan helpotettua sallimalla kapakoiden olla auki yötäpäivää.
Ihmiset osaavat lähteä kotiinsa jossain vaiheessa ilman baarin sulkemistakin. Itse olen ainakin joka ryyppyreissulta kotiini selvinnyt, ennemmin tai myöhemmin.
Näin kun tehtäisiin, ihmisten kotiin lähtö ikäänkuin porrastuisi ja mitään varsinaista isoa piikkiä ei pääsisi syntymään. Tämä olisi myös taksikuskien etu, ylipitkä hiljainen lähes palkaton pullanmussutustauko ja sen päälle jukeliton kiire, eikä silti ehdi tarpeeksi tienata, jäisi heiltä pois. - Jaska
ratsia kirjoitti:
Tampereella oli viikonloppuna suurratsia takseille. rapiat 120 taksia tarkastettiin, n. 60 taksin toiminnassa huomauttamista, mm. asiakirjoja puuttui. Usean ajo keskeytettiin. Joukkoon mahtui yksi rattijuoppo.
Eli on ihan turha kuvitella, että asiat tämän säätelyn aikana olisi erityisen hyvin. Se on taksareiden propagandaa.
Kilpailu vapaaksi!Joo, taitaa olla sulla kyllä luvut menny todella sekaisin. Tai sitten tampereella on jotain todella ihmeellisiä takseja.
Sillä, Heksingissä tehdään myös samoja tarkastuksia silloin tällöin ja niissä ajon keskeytyksiä tulee maksimissaan yksi, jos yhtään. Ja tarkastettujen taksien määrä on aina sadoissa. Huomautuksiakin tulee usein vain 10 kpl luokkaa. Niissäkin syynä usein on vain pelkkä huolimattomuus, esim. asiapaperi ei mukana. - pelkkä EPÄILY..
ratsia kirjoitti:
Tampereella oli viikonloppuna suurratsia takseille. rapiat 120 taksia tarkastettiin, n. 60 taksin toiminnassa huomauttamista, mm. asiakirjoja puuttui. Usean ajo keskeytettiin. Joukkoon mahtui yksi rattijuoppo.
Eli on ihan turha kuvitella, että asiat tämän säätelyn aikana olisi erityisen hyvin. Se on taksareiden propagandaa.
Kilpailu vapaaksi!Sorilla kun ne puhallutti tarkkuusalkometriin, niin huomasivat etei ollu riittävästi hajua rattijuopumukseen.
- selittää myös
Miksi pitää ko ajankohtina jonottaa ravintolaan sisään, baari tiskille, vessaan, narikkaan, snagarille? Miksi kaupassa saa aina jonottaa kassalle? Voisiko joku selittää miksei puhelinyhtiöihin saa yhteyttä puhelimitse? Miksei muu julkinen liikenne palvele läpi yön? Miksi tiet ruhkautuvat aamuin illoin joka ikinen arkipäivä? On se elämä surkeeta. Tilaa autos ennakkoon, varmaan hoituuu kyyti kentälle.
- eikö niin?
Aivan. Mutta taksithan on syypäitä kaikkeen!!! Tuossa joku ylempänä valitti että ravintolat menettäneet tulojaan. Arvaappas kenen on kirjoittajan mielestä syy?
NO TAKSIEN TIETYSTI!
- Ei taksilla pääse
Täällä Hesassa ja pk seudulla vielä pahempi tilanne . Autoa ei saa viikonloppuisin edes alkuillasta jos haluaisi viedä daamin taxilla ravintolaan tanssimaan, saati että saisi taksin jonottamatt tuntia 24:00 jälkeen.
Sama tilanmne toistuu joka viikonloppu, luulisi taksiliiton tekvän jotain jos se haluaisi.
Taksit eivät ole asiakaspalvelulähtöisiä.
Ymmärrän kyllä selitykset ruuhkahuipuista mutta vain uutenavuotena. Uusdenvuoden liikkuminen onkin rauhoittunut koska kukaan ei viitsi mihinkään lähteä kun taksia ei saa.- hyui
kuskeista on pulaa. Kaikki kurssin käyneet eivät aja kuin silloin tällöin ja niistäkin osa lopettaa.
Harva isäntä viitsii ostaa seitsemän autoa sen vuoksi, että viikonloppuna kolmena tuntina tarvitaan niitä ylimääräistä kuutta autoa. Muulloin kun tuntuu yhdellä pärjäävän. - ja tietenkin kukaan muu yri...
hyui kirjoitti:
kuskeista on pulaa. Kaikki kurssin käyneet eivät aja kuin silloin tällöin ja niistäkin osa lopettaa.
Harva isäntä viitsii ostaa seitsemän autoa sen vuoksi, että viikonloppuna kolmena tuntina tarvitaan niitä ylimääräistä kuutta autoa. Muulloin kun tuntuu yhdellä pärjäävän.ja tietenkin kukaan muu yrittäjä ei saa tulla isännän lihaville apajille.
Kyllähän se poka odottaa , kun ei viitsi kävellä
Palvelu kunniaan, - jos tulet
ja tietenkin kukaan muu yri... kirjoitti:
ja tietenkin kukaan muu yrittäjä ei saa tulla isännän lihaville apajille.
Kyllähän se poka odottaa , kun ei viitsi kävellä
Palvelu kunniaan,Jos tulet 2 tuntia vuorokaudessa uutena yrittäjänä hoitamaan liikennettä, millähän mahdat elää? Ja selviätkö maksuistasi?
Uusi yrittäjä maksaa jo pelkkää liikennevakuutus maksua 4000 E vuodessa.............
Ja tämä em. maksu on vasta pisara laskumeressä..... - Vakuutustarkastaja
jos tulet kirjoitti:
Jos tulet 2 tuntia vuorokaudessa uutena yrittäjänä hoitamaan liikennettä, millähän mahdat elää? Ja selviätkö maksuistasi?
Uusi yrittäjä maksaa jo pelkkää liikennevakuutus maksua 4000 E vuodessa.............
Ja tämä em. maksu on vasta pisara laskumeressä.....Taksien vakuutusmaksut ovat korkeat koska takseille sattu ja tapahtuu paljon onnettomuuksia ja tavaraa katoaa ja ilmoitetaan varastetuksi.
- xxxxxxxxxxxxxxxxxx
Alkuillasta bussilla stadiin niinkun tuhannet muutkin.... mutta mutta mitenkässitten yöllä voi viddu ei kulje kun joku täyteen tupattu dösä. Ja sit pistetään taksien ssyksi et ei pääse himaan kundöst,ratikat,metrot,junat on seis. NO MISSÄ VIKA ???
- viikonlopun autopula
Mutta se on vain 3-5 välillä pe ja la yönä
muulloin taksin saa varmasti . tämä ei tule poistumaan koskaan esim jos luvat vapautetaan loppuu myös pakolliset ajovuorot,ja minä en ainakaan laita autoani sotkettavaksi yöllä ajoon sen jälkeen eli autopula on ainaista samoin kun kaupan kassajonot pankin jonot sairaalajonot huoltojonot eli aina on jonoja joka alalla .
Taksien kiertoa voi kuitenkin nopeuttaa esim.
-tullaan autoon kun auto tulee pihaan
-varaudutaan maksuun jo hiukan ennen perilläoloa
-kerätään taksijonoissa samaan suuntaan meneviä eli ei matkusteta yksin
-ollaan jonossa kun auto tulee tolpalle eikä läjässä
-päätetään etukäteen minne mennään eikä jahkailla osoitetta kun ollaan istuttu autoon
- ei pidätellä autoa perilläollessa turhilla
itkuilla ja löpinöillä(säästä ne vastaanotolle)
Lisäksi talvella voi varautua jonottamiseen
ottamalla vaihtokengät (pakkas) lakki hanskat ym mukaan pussiin (tosin se unohtuu taksiin)
Ja sitten jos jonoon sattuu mukavia kanssa jonottajia on siellä joskus aika hauskaakin vai voiko joku väittää vastaan- vapaaksi
"Taksien kiertoa voi kuitenkin nopeuttaa esim."
Sulta unohtu yks: Käytetään pimeitä takseja. - mutta
vapaaksi kirjoitti:
"Taksien kiertoa voi kuitenkin nopeuttaa esim."
Sulta unohtu yks: Käytetään pimeitä takseja.pyydä kuitti kans .ja niin minäkin teen työntekijöiden suhteen eli pimeänä vain ja polku hintaan
- - ei pidätellä autoa perill...
- ei pidätellä autoa perilläollessa turhilla
itkuilla ja löpinöillä(säästä ne vastaanotolle)
Lisäksi talvella voi varautua jonottamiseen
ottamalla vaihtokengät (pakkas) lakki hanskat ym mukaan pussiin (tosin se unohtuu taksiin)
Ja sitten jos jonoon sattuu mukavia kanssa jonottajia on siellä joskus aika hauskaakin vai voiko joku väittää vastaan
--------
Miksi sitten enää menisin taksilla , voisin mennä yö bussila tai junalla - tosi kiinnostunut
vapaaksi kirjoitti:
"Taksien kiertoa voi kuitenkin nopeuttaa esim."
Sulta unohtu yks: Käytetään pimeitä takseja.Onko niitä vielä , taksit ovat julkisuudessa kampanjoineet niiden vaarallissuudesa niin paljon että kukaan ei uskalla niitä enää käyttää.
- clc
Tässä tullaankin sen peruskysymyksen
ääreen onko meillä kaikenkattava taksipalvelu?
Saako taksin aina, kaikkialla? Vastaus on: EI. Taksit toimivat kiirevarauksella, joten piikin iskiessä täytyy taksia odottaa tai miettiä muita vaihtoehtoja (esim. hotellimajoitus). Uudenvuoden aattona taksia voi joutua jonottamaan jopa 2 tuntia. Yleensä on syytä harkita lähteäkö ilman omaa autoa/selväpäistä kuskia kaupungille pyörimään, kun juhlia voi lähiöissäkin. Toisaalta jos lähdetään ryyppäämään, kysehän on sinänsä jo yhtälailla "turhasta aktiviitetista" kuin taksijonossa seisominenkin.
Takseja ei pidä vapauttaa, koska
liiketoiminta ei kannata jos ajoa on vain muutama tunti. Ainoastaan hinnoittelunvapauksia tarvittaisiin. Ne, jotka taksin heti tarvitsevat AINA saisivat sen AINA jos asiakkaalla olisi mahdollisuus tehdä kalliimpi tilaus. Lisähintaa voisi tulla kiireasteesta riippuen 5-15 euroa/erikoistilaus.- Ruuhkaa on aina
ruuhkaa on aina viikonloppuisin alkaen jo alkuillasta on taksin saanti tosi vaikeaa.
aina kun on puhetta taksien saatavuudesta, taksit kääntävät keskustelun uuteenvuoteen.
Eivätkö taksit tiedä että se on vaan kerran vuodessa.
Hesassa ja pk seudulla taksien saatavuus on uudenvuodenaaton luokkaa joka viikoloppu perjantai lauantai alkuilasta aamuun aasti. - clc
Ruuhkaa on aina kirjoitti:
ruuhkaa on aina viikonloppuisin alkaen jo alkuillasta on taksin saanti tosi vaikeaa.
aina kun on puhetta taksien saatavuudesta, taksit kääntävät keskustelun uuteenvuoteen.
Eivätkö taksit tiedä että se on vaan kerran vuodessa.
Hesassa ja pk seudulla taksien saatavuus on uudenvuodenaaton luokkaa joka viikoloppu perjantai lauantai alkuilasta aamuun aasti.Alkuillasta ei ole mitään ruuhkaa. Tietty
lähiöissä voi joskus joutua harvoin odottamaan jos lähtee 18 paikkeilla, koska kaikki pyrkivät tuona aikana keskustaan. Useimmiten odottava osapuoli on nimenomaan se taksi.
Harvat viikonloput yltävät uudenvuoden
tasoon, ehkä jotkut pikkujouluviikonloput voivat yltääkin. Vuoden aikana on paljon viikonloppuja, kun taksia jonotetaan alle 10 minuuttia
klo 4 aikaan aamulla. - asiakas
clc kirjoitti:
Alkuillasta ei ole mitään ruuhkaa. Tietty
lähiöissä voi joskus joutua harvoin odottamaan jos lähtee 18 paikkeilla, koska kaikki pyrkivät tuona aikana keskustaan. Useimmiten odottava osapuoli on nimenomaan se taksi.
Harvat viikonloput yltävät uudenvuoden
tasoon, ehkä jotkut pikkujouluviikonloput voivat yltääkin. Vuoden aikana on paljon viikonloppuja, kun taksia jonotetaan alle 10 minuuttia
klo 4 aikaan aamulla.Noilla kyytihinnoilla taksit saavat luvan odottaakin.
- Brr
asiakas kirjoitti:
Noilla kyytihinnoilla taksit saavat luvan odottaakin.
Mikä sinun mielestäsi olisi sitten oikea hinta? Esimerkiksi 10km kyyti maksaa nykytaksoilla päiväsaikaan noin. 15€
Kysynkin mikä sinun mielestäsi olisi "oikea" hinta tällaiselle kyydille? - clc
asiakas kirjoitti:
Noilla kyytihinnoilla taksit saavat luvan odottaakin.
Taksit ovat ilman asiakasta n. 50-70%
ajovuorosta. Taksi joutuu jatkuvasti ajamaan kyydin luo kauempaa tai odottamaan taksiasemalla. Normaalisesongissa odotusajat ja tienestit ovat kohtuulliset, mutta välillä aina kaupunki "kuolee" joksikin aikaa. Silloin ei voida puhua mistään "palkoista".
Säännöstely pitää huolen siitä, että
taksityössä on mahdollisuus tienata se sama raha minkä muissakin matalapalkka-ammateissa saa työntekijä tai yrittäjä kokoon. - Jussi
clc kirjoitti:
Taksit ovat ilman asiakasta n. 50-70%
ajovuorosta. Taksi joutuu jatkuvasti ajamaan kyydin luo kauempaa tai odottamaan taksiasemalla. Normaalisesongissa odotusajat ja tienestit ovat kohtuulliset, mutta välillä aina kaupunki "kuolee" joksikin aikaa. Silloin ei voida puhua mistään "palkoista".
Säännöstely pitää huolen siitä, että
taksityössä on mahdollisuus tienata se sama raha minkä muissakin matalapalkka-ammateissa saa työntekijä tai yrittäjä kokoon.Höpö höpö, säännöstely pitää huolen ainoastaan siitä että alalle ei tule yrittäjiä, jotka ovat tehokkaampia. On ainoastaan luonnolaki että kun on kysyntää tulee sitä vastaavaa tarjontaa.
Nykysysteemi antaa kuljettajille vapaat kädet, ei tarvitse niin miettiä mitään, kuten venäläisessä kolhoosissa ikään, tehdään se mikä on tarpeen eikä yhtään mietitä minkä voisi tehdä paremmin, tehokkaammin, nopeammin.
Ymmärrän kyllä kuskien mielipiteen asiassa, kukapa haluaisi tuollaista kultakaivojärjestelmää purkaa ja kilpailua. näin kun pääsee paljon helpommalla. - kuskille
Brr kirjoitti:
Mikä sinun mielestäsi olisi sitten oikea hinta? Esimerkiksi 10km kyyti maksaa nykytaksoilla päiväsaikaan noin. 15€
Kysynkin mikä sinun mielestäsi olisi "oikea" hinta tällaiselle kyydille?Jos joudun odottamaan kyytiä pakkasessa tunnin, kyydin hinta saa olla maksimissaan 5 euroa. Jos saan kyydin heti (alle 10 minuutissa kaupungissa) suostun mielihyvin siihen 15 euroon.
- Sama hinta 10km 15e illallakin
Brr kirjoitti:
Mikä sinun mielestäsi olisi sitten oikea hinta? Esimerkiksi 10km kyyti maksaa nykytaksoilla päiväsaikaan noin. 15€
Kysynkin mikä sinun mielestäsi olisi "oikea" hinta tällaiselle kyydille?Sama hinta 10km 15e illallakin ja yöllä olisi varmaan jotenkin kohtuullista.
Päivä taksa voisi olla 10e 10km ,ja varmasti lisäisi taksin käyttöä päivälläkin. - Jos
Jussi kirjoitti:
Höpö höpö, säännöstely pitää huolen ainoastaan siitä että alalle ei tule yrittäjiä, jotka ovat tehokkaampia. On ainoastaan luonnolaki että kun on kysyntää tulee sitä vastaavaa tarjontaa.
Nykysysteemi antaa kuljettajille vapaat kädet, ei tarvitse niin miettiä mitään, kuten venäläisessä kolhoosissa ikään, tehdään se mikä on tarpeen eikä yhtään mietitä minkä voisi tehdä paremmin, tehokkaammin, nopeammin.
Ymmärrän kyllä kuskien mielipiteen asiassa, kukapa haluaisi tuollaista kultakaivojärjestelmää purkaa ja kilpailua. näin kun pääsee paljon helpommalla.Lisäksi ihmiset mieltäisivät taksin palveluksi , liikuisivat enemmän kun se olisi jotenkin kohtuuhintaista. Ei oltaisi bussipysäkillä jonottelemassa , vaan otettaisiin aina edullinen taksi. Onhan muka alkoholinkulutuskin lisääntynyt kun hinta on halvempaa.
Niin ne ainakin väittää, olenko siinäkin väärässä. - Mieltä
Jussi kirjoitti:
Höpö höpö, säännöstely pitää huolen ainoastaan siitä että alalle ei tule yrittäjiä, jotka ovat tehokkaampia. On ainoastaan luonnolaki että kun on kysyntää tulee sitä vastaavaa tarjontaa.
Nykysysteemi antaa kuljettajille vapaat kädet, ei tarvitse niin miettiä mitään, kuten venäläisessä kolhoosissa ikään, tehdään se mikä on tarpeen eikä yhtään mietitä minkä voisi tehdä paremmin, tehokkaammin, nopeammin.
Ymmärrän kyllä kuskien mielipiteen asiassa, kukapa haluaisi tuollaista kultakaivojärjestelmää purkaa ja kilpailua. näin kun pääsee paljon helpommalla.Kunpa saisi joka alalle saman palkkausmenetelmän kuin taksiin: Palkkaa maksetaan vain tehdystä työstä, ei siihen kulutetusta ajasta. Rupeis kummasti teollisuus- ja toimistotyöntekijätkin painaan hommia sen kahvinjuonnin sijaan. Ja työnantaja voisi ottaa töihin aina sen työntekijän joka tekee hommat halvimmalla.
- Stadilainen taksi
Heti, kun vapaus koittaa. Ostan jostain lähiöstä purku-uhan alla olevan ostarin. Perustan sinne viinakaupan, apteekin ja lääkäriaseman. Näihin kaikkiin riittää asiakkaita aivan varmasti jonoksi asti. Sillä aikaa, kun duunarit tekee mulle fyrkaa, käyn itse ympäri Suomea metsällä ammuskelemassa kaiken maailman elukoita!!?? Ai niin unohtui näihin kaikkin vaadittiin kaiken laisia lupia. Jos taksiluvat vapautetaan, niin kaikki luvat pitää poistaa, ja mustalaiset hallitukseen ja ryöstöt vapaaksi. Eläköön vapaa Suomi ja VAPAUS. Mitä se sitten tarkoittaakin. Taitaa olla unta vaan!
- olitte viime yönä?
Olinpahan taas, renkiparka, ajovuorossa Espoossa keskiviikkoyön 16-4 välisen ajan.
Missä olitte, asiakkaat? Olisimme tarvinneet teitä...
Palkkaa sain 109 euroa brutto, eli siitä maksan TEL-osuuteni ja veroni 16%.
Tuli taas pieni tuntipalkka... :(
Tällaisia öitä ajelen kaks-kolme kertaa viikossa, vain viikonloput antavat leivän perheelleni. Silloin odotat sinä, arvoisa asiakas, ja sitten valitat kun et parin tunnin odotuksella saanut autoa. Eikö minun odottamiselleni anneta mitään arvoa? Kumpikohan meistä viikossa odottaa toista osapuolta kauemmin, sinä vai minä? Kuukaudessa? Vuodessa?!- vihainen Joonas
Lopeta hommat, jos et pysty karsimaan kuluja. Osta halvempi pirssi, ei sen tarvi olla se pakasta repäisty mersu. Vapaa markkinatalous takaa sen että hommia tekee ne jotka jää jäljelle. Suojattielätti suojatyöläiset taksarit nykysuomessa tarvii kunnon potkun, jotta ymmärtävät mitä on kilpailu.
Silloin ei ajeta kun kyyditettäviä ei ole, ja silloin ajetaan kun niitä on. Aina löytyy työlle tekijöitä jos se vai sallittaisiin. Ne jotka ei viitsi vaivautua, vaihtakoon hommia. Sisukkaimmat jää.
Ala ei tarvitse minkäänlaista säännöstelyä. Ainoastaan sen että auto on katsastettu, liikenneturvallinen, kuski on pätevä kuljettamaan. Autojen määrän liikenteessä määrää ainoastaan kysyntä. KYSYNTÄ! Ei mikään muu! - olisi kannatanut laittaa lä...
olisi kannatanut laittaa lähilehteen ilmoitus , soita tähän numeroon ma-pe iltaisn tai päivisin saat 30% alennuksen, kyytiä olisi ollut enemmän kuin olisit kerinyt ajaa. Sitä se vapaa kilpailu on ilman kardelleja.
Toinen vaihtoehto on ostaa työkaluksi halvempia auto . Myy Mersusi ja aja vaikka parivuotta vanhalla Toyotalla. Kyllä se kestää ajossa jos niitä kilsojakaan ei tule yhtään. Tietenkin kannattaa pitää Mersua kun siihen ei tule huolto kustannuksia muuhun kuin verovähennyskuponkiin. - Kilpailua
Jos saisin, alkaisin viikonloppuisin ajamaan pois ruuhkahuippuja omalla autollani. Perustaisin kilpailevan järjestelmän. Johan alkaisi tapahtumaan, hinnat tulisivat kohtuullisemmalle tasolle ja auton saatavuus olisi paljon parempi.
Turhan toimittajat kilometritehtaalle! - ASIAKKAAT!
"Olinpahan taas, renkiparka, ajovuorossa..."
KAikki vastanneet neuvovat myymään auton ja ostamaan halvemman.
Kun on renki ja menee myymään isännän auton, se on rikos. Olet silloin myynyt toisen omaisuutta.
Yksikään teistä ei osannut vastata ja te pidätte itseänne asiantuntijoina kuinka taksiliikenne pitäisi Suomessa hoitaaa.... - Hullun hommaa
ASIAKKAAT! kirjoitti:
"Olinpahan taas, renkiparka, ajovuorossa..."
KAikki vastanneet neuvovat myymään auton ja ostamaan halvemman.
Kun on renki ja menee myymään isännän auton, se on rikos. Olet silloin myynyt toisen omaisuutta.
Yksikään teistä ei osannut vastata ja te pidätte itseänne asiantuntijoina kuinka taksiliikenne pitäisi Suomessa hoitaaa....Ei tarvitse olla mikään asiantuntija ymmärtääkseen että ainoastaan VAPAA KILPAILU hoitaa asiat kuntoon, palvelun tason ja hinnoittelun.
- Brr
Hullun hommaa kirjoitti:
Ei tarvitse olla mikään asiantuntija ymmärtääkseen että ainoastaan VAPAA KILPAILU hoitaa asiat kuntoon, palvelun tason ja hinnoittelun.
Nimenomaan. Palvelun taso heikkenee ja hinnat nousevat. Sitäkö toivot?
- Suomessa
Brr kirjoitti:
Nimenomaan. Palvelun taso heikkenee ja hinnat nousevat. Sitäkö toivot?
En usko kumpaankaan. Palvelua ei ole se minkälainen auto alla on vaan, se että taksi on saatavilla aina! Itse saan taksin takaluukun ja ovenkin auki. Jos olisi useampia taksi firmoja jotka kilpailisi keskenään, niin juuri se kilpailu hoitaisi sen, että palvelua riittäisi. Aivan samalla tavalla kuin esim. päivittäistavarakaupan alalla.
Sitä paitsi uskon että hinnat laskisivat koska taksiyrittäjien olisi pakko suunnitella ja tehostaa ja karsia toimintaansa kuten kaikilla muillakin aloilla.
Loppujen lopuksi aivan sama mitä se kyyti maksaa, ainakin minulle. Tärkeintä on se että saan kyydin silloin haluan, aina. Ja arvoisat yrittäjät, tilanne tällä hetkellä Suomessa ei ole sellainen. Ei voi olla, että joka viikonloppu yö tilanne on sama, autoa ei saa. Etenkin kun tilanne on ennustettavissa ja tiedossa. Tuo on yksinkertaisesti erittäin huonoa palvelua.
Ja toiseksi kyse on periaatteesta, kenen tahansa on saatava alkaa ajamaan kyytejä jos haluaa. Esim. minulla on aikaa viikonloppuöisin, voisin hyvin tarjota kuljetuspalveluitani. Sitä paitsi mihin johtaa kova kysyntä viikonloppuöinä. Se johtaa siihen että liikenteessä pyörii PIMEITÄ TAKSEJA. Tästäkin ongelmasta päästäisiin jos tarjolla olisi riittävästi takseja. - Brr
Suomessa kirjoitti:
En usko kumpaankaan. Palvelua ei ole se minkälainen auto alla on vaan, se että taksi on saatavilla aina! Itse saan taksin takaluukun ja ovenkin auki. Jos olisi useampia taksi firmoja jotka kilpailisi keskenään, niin juuri se kilpailu hoitaisi sen, että palvelua riittäisi. Aivan samalla tavalla kuin esim. päivittäistavarakaupan alalla.
Sitä paitsi uskon että hinnat laskisivat koska taksiyrittäjien olisi pakko suunnitella ja tehostaa ja karsia toimintaansa kuten kaikilla muillakin aloilla.
Loppujen lopuksi aivan sama mitä se kyyti maksaa, ainakin minulle. Tärkeintä on se että saan kyydin silloin haluan, aina. Ja arvoisat yrittäjät, tilanne tällä hetkellä Suomessa ei ole sellainen. Ei voi olla, että joka viikonloppu yö tilanne on sama, autoa ei saa. Etenkin kun tilanne on ennustettavissa ja tiedossa. Tuo on yksinkertaisesti erittäin huonoa palvelua.
Ja toiseksi kyse on periaatteesta, kenen tahansa on saatava alkaa ajamaan kyytejä jos haluaa. Esim. minulla on aikaa viikonloppuöisin, voisin hyvin tarjota kuljetuspalveluitani. Sitä paitsi mihin johtaa kova kysyntä viikonloppuöinä. Se johtaa siihen että liikenteessä pyörii PIMEITÄ TAKSEJA. Tästäkin ongelmasta päästäisiin jos tarjolla olisi riittävästi takseja.Joka maassa jossa taksiliikenne on vapautettu hinnat ovat nousseet reilusti, miksi suomi olisi poikkeus? Kyydit vähenee, mutta kulurakenne pysyy. Usko nyt jo hyvä mies, että ei se mersun vaihtaminen fiattiin sitä kyytiä juurikaan halvenna, koska muut kulut ovat niin kovat, mutta tulot vähenevät per auto.
Vaikka taksi vapautettaisiin ei se suinkaan tarkoita sitä, että taksi olisi saatavilla aina. Et taida ymmärtää sitä, että jos taksi suomessa vapautettaisiin saatavuus heikkenee eräissä tapauksissa. Helsinkiin tulisi useampi tilauskeskus ehkä jopa 4-5. Tämä tarkoittaa välttämättä sitä, että takseja on huomattavasti vähemmän per tilauskeskus kuin nykyään joka siis taas tarkoittaa sitä, että saatavuus ei välttämättä paranekaan päinvastoin.
Jos sinulle on kerran ihan sama mitä kyyti maksaa, saat kyydin heti myös nykyään. Ei taksien määrää voida suhteuttaa niin, että kaikki saisivat taksin aina ja heti. Ethän sinä ravintolaankaan pääse jonottamatta viikonloppuöisin. Ei mikään muukaan palvelu ole mitoitettu ruuhkahuippujen mukaan. Toisaalta jos maksat vaikka 20€ extraa pääset heti sisään. Sama toimii myös taksissa. Jos sovit jonkun kanssa, että maksat hänelle 20€ extraa siitä, että pääset launataiyönä kotiin silloin kuin haluat niin varmasti onnistuu.
Vaikka taksi vapautettaisiin se ei suinkaan tarkoittaisi sitä, että kuka tahansa saisi ajaa kyytejä viikonloppuöisin. Ainakin pääkaupunkiseudulla tämä pimeä taksi ongelma on erittäin pieni eli niitä ei juuri ole. Toista se on maaseudulla. Jos ala vapautetaan se nimenomaan tarkoittaa sitä, että alalle pesiytyy järjestäytynyt rikollisuus ja veronkiertoa yms. esiintyy huomattavasti enemmän kuin nykyisessä järjestelmässä. Tämä ei siis ole mitään mutua vaan muista maista saatua kokemusta.
Älä puhu asiasta mistä et tiedä mitään... - Vapaa kilpailu
Brr kirjoitti:
Nimenomaan. Palvelun taso heikkenee ja hinnat nousevat. Sitäkö toivot?
Totta onhan ruankin hinta on noussut nyt kun on tullut vähän kilpailua kaupanalalle. Nyt kun kauppakeskuksessa ja lähiöissä on muitakin vaihtoehtoja Kun K-kauppias ja Elanto.
Faktaa
Lidl:n ja Spartkauppojen leviämisen myötä monien elintarvikkeiden hinant ovat laskenee. Vaikka kuinka ennen K kauppiaat paasasivat että ei voi myydä halvemmalla ja palvelu kärsii. Mielestäni nykyiset Marketitkaan eivät ole mitenkään huonokuntoisia.
Miotäköhän vapaa kilpailu vaikuttaisi taksien saatavuuteen ja hintoihin, ajattele jos lähilehdessä olisi muiden tarjousten seassa , vaikka taksikyydistäkin joku tarjous: Soita 040 123123 ja saat kyydistäsi 30% alennuksena ja joka 10:s kyyti veloituksetta malliin . Johan olis takseilla ajoa, vaan onko kiinnostusta palvella kun raha tulee helpommalla kun on säännöstely, ja vapaata kilpailua ei ole - Brr
Vapaa kilpailu kirjoitti:
Totta onhan ruankin hinta on noussut nyt kun on tullut vähän kilpailua kaupanalalle. Nyt kun kauppakeskuksessa ja lähiöissä on muitakin vaihtoehtoja Kun K-kauppias ja Elanto.
Faktaa
Lidl:n ja Spartkauppojen leviämisen myötä monien elintarvikkeiden hinant ovat laskenee. Vaikka kuinka ennen K kauppiaat paasasivat että ei voi myydä halvemmalla ja palvelu kärsii. Mielestäni nykyiset Marketitkaan eivät ole mitenkään huonokuntoisia.
Miotäköhän vapaa kilpailu vaikuttaisi taksien saatavuuteen ja hintoihin, ajattele jos lähilehdessä olisi muiden tarjousten seassa , vaikka taksikyydistäkin joku tarjous: Soita 040 123123 ja saat kyydistäsi 30% alennuksena ja joka 10:s kyyti veloituksetta malliin . Johan olis takseilla ajoa, vaan onko kiinnostusta palvella kun raha tulee helpommalla kun on säännöstely, ja vapaata kilpailua ei oleKukaan ei estä ajamasta 30% alennuksella. Miksiköhän kukaan ei aja alennuksella? Siksi koska nykyinenkin maksimitaksa on liian halpa...
- Miksiköhän Stockman ei myy ...
Brr kirjoitti:
Kukaan ei estä ajamasta 30% alennuksella. Miksiköhän kukaan ei aja alennuksella? Siksi koska nykyinenkin maksimitaksa on liian halpa...
Miksiköhän Stockman ei myy vaan hanhenmaksaa ja elätä tee koko kauppabisnestä sillä.
Siksi kun se on niin kallista että sitä ei paljon hankita / käytetä.
Jos takis maksut olisivat kohtuullisemmat esim 50% ajot lisääntyisiväy n200% :lla .
Kauskien tulot noin 100% . edelllyttä että halutaan ajaa ja tehdä töitä. - Brr
Miksiköhän Stockman ei myy ... kirjoitti:
Miksiköhän Stockman ei myy vaan hanhenmaksaa ja elätä tee koko kauppabisnestä sillä.
Siksi kun se on niin kallista että sitä ei paljon hankita / käytetä.
Jos takis maksut olisivat kohtuullisemmat esim 50% ajot lisääntyisiväy n200% :lla .
Kauskien tulot noin 100% . edelllyttä että halutaan ajaa ja tehdä töitä.Ensinnäkin jos maksut putoaisivat puoleen tarkoittaisi se sitä, että toiminta ei olisi enää kannattavaa. Toisekseen on sula mahdottomuus lisätä kyytejä 200%:lla. Se on mahdotonta. Vaikka taksilla matkustaminen olisi kuinka halpaa ei sitä kyytiä tule koskaan saamaan aina sieltä mistä edellisen jätti...
- Joku Doku
Brr kirjoitti:
Ensinnäkin jos maksut putoaisivat puoleen tarkoittaisi se sitä, että toiminta ei olisi enää kannattavaa. Toisekseen on sula mahdottomuus lisätä kyytejä 200%:lla. Se on mahdotonta. Vaikka taksilla matkustaminen olisi kuinka halpaa ei sitä kyytiä tule koskaan saamaan aina sieltä mistä edellisen jätti...
Ihmiset mieltäisivät taksin palveluksi , liikuisivat enemmän kun se olisi jotenkin kohtuuhintaista. Ei oltaisi bussipysäkillä jonottelemassa , vaan otettaisiin aina edullinen taksi. Onhan muka alkoholinkulutuskin lisääntynyt kun hinta on halvempaa.
Niin ne ainakin väittää, olenko siinäkin väärässä. - Brr
Joku Doku kirjoitti:
Ihmiset mieltäisivät taksin palveluksi , liikuisivat enemmän kun se olisi jotenkin kohtuuhintaista. Ei oltaisi bussipysäkillä jonottelemassa , vaan otettaisiin aina edullinen taksi. Onhan muka alkoholinkulutuskin lisääntynyt kun hinta on halvempaa.
Niin ne ainakin väittää, olenko siinäkin väärässä.Taksilla matkustaminen on kohtuuhintaista! Minkä tahansa hyödykkeen kulutus varmasti lisääntyisi jos se olisi halvempaa onhan se selvä. Jos sinun mielestäsi taksilla matkustaminen on liian kallista, älä käytä sitä. Mene bussilla...
- taksin asiakas
Ongelmia on toki suomessa, mutta käypä stokiksessa katsomassa, miten vapautettu taksihomma pelittää siellä.
Itse olen käyttänyt tukholmassa 3 kertaa taksia vapautuksen jälkeen ja 3 kertaa on minua kustu silmään. Sovittu taksa ei pidä ja tummahipiäinen kuski molottaa jotain käsittämätöntä jos ryhtyy väittelemään. Ei kiva sekään.- vihainen Joonas
Tiedän ongelman. Siihen pitää puuttua aivan toisella tavalla. Maahanmuuttoa pitää rajoittaa. Mutta samaan suuntaan ollaan menossa kuin keskieurooppa. Maahanmuuttajien määrä kasvaa, je ne valtaa pikkuhiljaa ensimmäisinä sellaiset alat kuin, kebabit, taksit, bussikuskit, rakennukset.
Ei se silti voi olla esteenä taksitoiminnan täydelliselle vapauttamiselle. Tiukka kuri alalle, taksat pitää, ja verot maksetaan, tai lupa lähtee heti! Aivan sama minkävärinen kuski.
- vinkki5
Jos taksikyyti maksaa sanotaanko noin 16 euroa (sata markkaa) 10 minuutin kyyti, niin siihen rahaan vaadin, että kyyti tulee välittömästi ilman kohtuutonta odottelua.
- Ei palvelua
Olen samaa mieltä , kerran yksi kuski ei ottanut mua kyytiin hotellin ovelta. Jouduin kävelemään taksijonoon . Saman kuski sattui sitten siihen kyydittämään ja alkoi valittmana että pitääkö sen auton olla aina nenän edssä. Vastaus pitää ainakin noilla hinnoilla melkeen vieläkin lähempänä.
Mutta kun taksit eivät tajua että ovat palvelualalla. He kuvittelevat olevansa pankissa jonne ihmiset tuovatat rahansa ja pankki voi tehdä niillä mitä tahansa.
Nykyisen taksijärjestelmän rinnalle pitäis saada jokin muu systeemi jolla ihmiset voisivat siirtyä paikasta toiseen edullisesti ja nopeasti.
Vanhat taksiliiton taksi-isännät saisivat jäädä omine huippukalliine taksoineen ihmettelemään ja ajamaan kyytejä ihmisille jotka haluavat elää taksien mukaan eikä omien aikataulujensa kanssa.
Sittenhän se nähtäisiin kumpi järjestelmä on parempi. - clc
Ota huomioon, että palkattu kuljettaja
saa 16 eurostasi omaan taskuun alle 4 euroa, joka vastaa korkeimmillaankin yhden pita-kebabin hintaa. Kun kuski on vienyt sinut hotellista lentokentälle hän ei saa ostettua pita-kebabin yhteydessä edes soodavettä vaan hänen täytyy ajaa sitä varten vielä yksi "mummokeikka". No taksi-isäntä tietysti saa sen soodaveden, muttei paljon muuta hänkään.
Ajattelepa jotain kauppaa joka ostaa
sisään 3-6 eurolla tavarat, jotka myy kuluttajille 20 eurolla. Kuluttaja voi pitää tavaraa jopa edullisena itselleen, mutta liikkeen omistajat tahkoavat mukavaa voittoa tekemättä oikeastaan yhtään mitään.
Taksin "korkea hinta" perustuu alan
kustannuksiin. Taksikuljetus on yksityinen, ei siinä ole pätkääkään kyse verovaroin tuetusta joukkoliikenteestä, vaan siitä että
valtuutettu yksityishenkilö tulee viemään nimenomaan sinut (ja mahdolliset kumppanisi)
haluamaanne paikkaan.
Jos taksikyytien hinnat halutaan alas
alalle täytyy tuoda verovapaus, toisinsanoen alvia tai palkkaveroja ei ainakaan tarvitsisi tällöin maksaa ja hinnat voitaisiin säätää asiakkaan kannalta todella
alhaisiksi.
Tolpalta otetaan ensimmäinen auto sen
takia, että se kyseinen auto on siinä pisimpään odotellut. Voi yrittää toki muihinkin autoihin mennä, mutta siinä ei ole mitään järkeä. - Rengeille ajo lupa
clc kirjoitti:
Ota huomioon, että palkattu kuljettaja
saa 16 eurostasi omaan taskuun alle 4 euroa, joka vastaa korkeimmillaankin yhden pita-kebabin hintaa. Kun kuski on vienyt sinut hotellista lentokentälle hän ei saa ostettua pita-kebabin yhteydessä edes soodavettä vaan hänen täytyy ajaa sitä varten vielä yksi "mummokeikka". No taksi-isäntä tietysti saa sen soodaveden, muttei paljon muuta hänkään.
Ajattelepa jotain kauppaa joka ostaa
sisään 3-6 eurolla tavarat, jotka myy kuluttajille 20 eurolla. Kuluttaja voi pitää tavaraa jopa edullisena itselleen, mutta liikkeen omistajat tahkoavat mukavaa voittoa tekemättä oikeastaan yhtään mitään.
Taksin "korkea hinta" perustuu alan
kustannuksiin. Taksikuljetus on yksityinen, ei siinä ole pätkääkään kyse verovaroin tuetusta joukkoliikenteestä, vaan siitä että
valtuutettu yksityishenkilö tulee viemään nimenomaan sinut (ja mahdolliset kumppanisi)
haluamaanne paikkaan.
Jos taksikyytien hinnat halutaan alas
alalle täytyy tuoda verovapaus, toisinsanoen alvia tai palkkaveroja ei ainakaan tarvitsisi tällöin maksaa ja hinnat voitaisiin säätää asiakkaan kannalta todella
alhaisiksi.
Tolpalta otetaan ensimmäinen auto sen
takia, että se kyseinen auto on siinä pisimpään odotellut. Voi yrittää toki muihinkin autoihin mennä, mutta siinä ei ole mitään järkeä.Siinähän se ongelma juuri onkin , kun on näitä taksi-isäntiä joilla on useita autoja. Tai sitten vaan yksi auto ja isäntä esim ei itse aja tai ajaa vähän eihän yhdellä autolla voi elättää kahta perhettä. Tarkoitus onkin että jokaiselle rengille mahdollisuus ajaa omaan piikkiin. Auton ei tarvitse olla kallis mersu vaan vaikka 5 vuotta vanhaa toyota avensis kokoluokka oleva kärry. Kyllä varmasti niillätuloilla elättää perheensä vaikka taksojakin hiukan laskisi jolloin kyytiä olisi enemmän.
- olevinaan
Esim. viikonloppuisin usein on ollut sellaisia tumpelorenkejä kuskeina että oikein pelottaa.
Ajetaan vääriä reittejä pitkin, kuskina yli-ikäinen, likinäköinen, tumpeloliikkeinen tyyppi. Ei oikeasti osata ajaa. Nopeusmittarin neula tarkalleen sallitussa nopeudessa tai vähän alle. Liikennevaloista lähtö 3 sekunnin viiveellä kaikessa rauhassa. Tullaan valoihin ilman ennakointia kovaa ja nopea jarrutus ja vauhti onj poissa kun valot vaihtuu. Ei mennä valoissa vasemmalta ohi vaikka olisi toinen kaista vapaa vaan jäädään oikealle pysähtyneen taakse. Eli ei mitään intressiä saada asiakas sujuvasti ja nopeasti perille. Löntystelevät kuskit saavat minut raivon partaalle. Ripeille olen joskus jopa antanut tippiä.
Muuten sitten on sellaistakin sattunut että SURKEATA!- olevinaan
Muuten sitten on sellaistakin sattunut että kuski oma-aloitteisesti on pidättänyt vaihtorahan itsellään. On pitänyt pyytää vaihtoraha takaisin. Noloa! Röyhkeätä!
- Brr
Toiset taas valittavat täällä kuinka taksit ajavat jatkuvasti ylinopeutta ja ohittelevat/puikkelehtivat röyhkeästi yms.
On selvää, että nykyisellä palkkauksella alalle ei voida saada riittävästi osaavaa työvoimaa.
Miksi et sitten jo lähtiessä kerro kuskille mikä on mielestäsi se paras reitti? - Asiakas
Brr kirjoitti:
Toiset taas valittavat täällä kuinka taksit ajavat jatkuvasti ylinopeutta ja ohittelevat/puikkelehtivat röyhkeästi yms.
On selvää, että nykyisellä palkkauksella alalle ei voida saada riittävästi osaavaa työvoimaa.
Miksi et sitten jo lähtiessä kerro kuskille mikä on mielestäsi se paras reitti?Auton käsittelytaito ei tarkoita pujahtelua tai hurjastelua. Noita täysiä käsiä on ollut monta tuuraamassa. Kyllä sen huomaa kuka on kätevä käsistään ja saa sen auton liikkumaan ripeästi liikennesääntöjen puitteissa.
- Brr
Asiakas kirjoitti:
Auton käsittelytaito ei tarkoita pujahtelua tai hurjastelua. Noita täysiä käsiä on ollut monta tuuraamassa. Kyllä sen huomaa kuka on kätevä käsistään ja saa sen auton liikkumaan ripeästi liikennesääntöjen puitteissa.
Luitko edes viestiä johon vastasin? Siinä selvästi annetaan ymmärtää, että pitää ajaa ylinopeutta, puikkelehtia ja kiihdytellä ollakseen hänen mielestä hyvä kuski joka saa tippiäkin...
- Renki-77
Saksassa ei seiso autoja tolpilla ravintoloiden sulkemisaikaan, kuten ei Suomessakaan piste(.)
Ongelmana on, että tämä maaginen aika on vain kahtena päivänä viikossa ja juhlapyhä-aattoina,
lisäksi se kestää ainoastaan n. 3-tuntia per yö.
Suomessa taksipalvelu on huippuluokkaa. Tiedät
etukäteen paljonko on lähtömaksu ja paljonko kyyti oletettavasti maksaa kuuden kilometrin kotimatkallasi. Lisäksi saat istua useimmiten
suhteellisen korkealuokkaisessa ajoneuvossa.
Tilanne voisi olla myös, että istuttuasi autoon
tärähtää lähtömaksuksi vaikkapa 15-euroa ja kuljettaja kiertää ympäriämpäri ja mittari juoksee 5-euron kilometrivauhdilla. Väärinkäytökset lisääntyvät, koska kukaan ei pääse enää edes välttäville ansioille, jos maanantaina Helsingissä tolpilla roikkuu esim 1500-autoa.- Jalmari
Saksassa ei taksit kyttää ravintoloiden ovilla. Saksassa eivät ravintolat mene kiinni yhtenä sovittuna ajankohtana, kuten sännöstellyssä Suomessa. Saksassa baarit laittavat yleensä kiinni sitten kun asiakkaat lähtevät.
Saksassa aloitusmaksu on muuten luokkaa 2-3 euroa. Muuten mittari juoksee suurin piirtein samaa tahtia silleen näppituntumalla.
Tiedän Saksassakin aina etukäteen mitä kyyti maksaa kun ajan tuttua reittiä. Mulle on aivan sama on alla uusi mersu vai 124-koppainen vanhus, kummallakin pääsee perille. Ei kiinnostaa maksaa ylimääräistä taksikuskin ...jatkeesta. - oma ammatti
Jalmari kirjoitti:
Saksassa ei taksit kyttää ravintoloiden ovilla. Saksassa eivät ravintolat mene kiinni yhtenä sovittuna ajankohtana, kuten sännöstellyssä Suomessa. Saksassa baarit laittavat yleensä kiinni sitten kun asiakkaat lähtevät.
Saksassa aloitusmaksu on muuten luokkaa 2-3 euroa. Muuten mittari juoksee suurin piirtein samaa tahtia silleen näppituntumalla.
Tiedän Saksassakin aina etukäteen mitä kyyti maksaa kun ajan tuttua reittiä. Mulle on aivan sama on alla uusi mersu vai 124-koppainen vanhus, kummallakin pääsee perille. Ei kiinnostaa maksaa ylimääräistä taksikuskin ...jatkeesta.niin voidaan vähän verrata,palkkoja käytöstä ym
löytyy nimittäin huomauttamista muualtakin - Sama
oma ammatti kirjoitti:
niin voidaan vähän verrata,palkkoja käytöstä ym
löytyy nimittäin huomauttamista muualtakinEi se niin rahasta kiinni ole, enemmänkin periaatteesta. Siitä että vapaa markkinatalous ei pääse hinnoittelemaan kyytejä, kuten leivän hinnan lähikaupassa. Säännöstely (taksien määrä, kuka saa aloittaa ajamisen) pitää lopettaa, loppu hoituu itsestään. Taksien määrä ja kyytien hinnat asettuvat kyllä kohdalleen.
- Brr
Jalmari kirjoitti:
Saksassa ei taksit kyttää ravintoloiden ovilla. Saksassa eivät ravintolat mene kiinni yhtenä sovittuna ajankohtana, kuten sännöstellyssä Suomessa. Saksassa baarit laittavat yleensä kiinni sitten kun asiakkaat lähtevät.
Saksassa aloitusmaksu on muuten luokkaa 2-3 euroa. Muuten mittari juoksee suurin piirtein samaa tahtia silleen näppituntumalla.
Tiedän Saksassakin aina etukäteen mitä kyyti maksaa kun ajan tuttua reittiä. Mulle on aivan sama on alla uusi mersu vai 124-koppainen vanhus, kummallakin pääsee perille. Ei kiinnostaa maksaa ylimääräistä taksikuskin ...jatkeesta.Saksassa aloitusmaksu on mainitsemasi 2-3€ luokkaa, mutta kilometritaksa on suurempi kuin suomessa.
Ei sillä kaikille asiakkaille varmaan ole suurta merkitystä onko autona vanhus vai uudempi auto, mutta vanhuksen pitäminen ei ole kannattavaa. Auto ei juuri rahaa tee ollessaan jatkuvasti pajalla. Jatkuva korjaaminen myös maksaa.
Maksamastasi taksikyydistä auton osuus on jotain 7-15% luokkaa. Onko todella niin, että saadaksesi esim. 5% alennuksen haluaisit mielummin istua jonkun vanhan halvan röttelön kyydissä, joka ei turvallisuudessakaan pärjää uudemmille/kalleammille. Täytyy myös muistaa, että taksikuskit ajavat sitä autoa 10-13tuntia/päivä. Eli se auto EI ole ...jatke vaan TYÖKALU. Sille kuskille sillä autolla ON väliä. - A.Autoilija
Sama kirjoitti:
Ei se niin rahasta kiinni ole, enemmänkin periaatteesta. Siitä että vapaa markkinatalous ei pääse hinnoittelemaan kyytejä, kuten leivän hinnan lähikaupassa. Säännöstely (taksien määrä, kuka saa aloittaa ajamisen) pitää lopettaa, loppu hoituu itsestään. Taksien määrä ja kyytien hinnat asettuvat kyllä kohdalleen.
Jos taksit vapautetaan, niin kyllä hinnat todellakin hakeutuvat markkinoiden mukaan. Hinnat tulevat kallistumaan vähintään 50%, koska nykyisinkin on jo autoja liikaa, kun puolet seisoo tuottamattomana tallissa. Taksi on liikeyritys, jolla omistaja elättää itsensä. Kukaan ei aja tappiolla ja jos autoja vielä lisätään, kohtalaiseen kannattavuuteen päästäkseen pitää hintoja nostaa. Mitä enemmän autoja tulee vähää kakkua jakamaan, sitä enemmän hinnat nousee, jotta kaikille homma olisi kannattavaa. Edes virolaiset eivät aja tappiolla.
- jos osaat
voitko sinä selittää miksi kuskien palkka on kehitysmaatasoa? Miten on mahdollista että joka ikinen perjantai-ilta, lauantai-ilta, vappu, uusivuosi, ym. ym. ym. järjestäen aaamuyön tunteina ei kuskeille makseta ylityö eikä pyhäkorvauksia? pitäisikö homma vapauttaa välittömästi? nykytilanne on raivostuttava kuten sanoit, kuskeille ei kuuluisi edes sitä kiinalaisten kivimiesten palkkaa mistä nousi hirveä haloo julkisuudessa. takseilla ei ole minimipalkkoja kaikilla muilla kyllä.
- Suomessa
Ei ne palkat voi taksi yrittäjillä olla kehitysmaa tasoa jos alla on tuliterä Daimleri. Rengeistä en tiedä. Edelleen kyllä täydellinen vapaus alalla, eli että kuka tahansa pätevä saa alkaa ajamaan, hoitaa asiat normaaleihin uomiinsa. Takseille on kysyntää yhteiskunnassa, eli aina joku tarjoaa kyytejä maksua vastaan, eikä siihen minkäänlaisia sääntelyjä tarvita.
Aivan sama kuten että kuka tahansa saa perustaa siivousfirman ja alkaa puhdistaa paikkoja sen perusteella missä on ko. palvelulle kysyntää.
Taksialalla pitäisi olla sama periaate: KUKA TAHANSA SAA ALKAA AJAMAAN TAKSIA ILMAN SÄÄNTELYÄ. Eri asia on sitten ne maksut ja vakuutukset. Siitä voi sitten keskustella toisaalla onko esim vakuutusmaksut aivan kohdallaan. - maksut alenee?
Suomessa kirjoitti:
Ei ne palkat voi taksi yrittäjillä olla kehitysmaa tasoa jos alla on tuliterä Daimleri. Rengeistä en tiedä. Edelleen kyllä täydellinen vapaus alalla, eli että kuka tahansa pätevä saa alkaa ajamaan, hoitaa asiat normaaleihin uomiinsa. Takseille on kysyntää yhteiskunnassa, eli aina joku tarjoaa kyytejä maksua vastaan, eikä siihen minkäänlaisia sääntelyjä tarvita.
Aivan sama kuten että kuka tahansa saa perustaa siivousfirman ja alkaa puhdistaa paikkoja sen perusteella missä on ko. palvelulle kysyntää.
Taksialalla pitäisi olla sama periaate: KUKA TAHANSA SAA ALKAA AJAMAAN TAKSIA ILMAN SÄÄNTELYÄ. Eri asia on sitten ne maksut ja vakuutukset. Siitä voi sitten keskustella toisaalla onko esim vakuutusmaksut aivan kohdallaan.>Eri asia on sitten ne maksut ja vakuutukset. Siitä voi sitten keskustella toisaalla onko esim vakuutusmaksut aivan kohdallaan.<
Tässä taas "asiantuntijan" lausunto!
Keskustelemallako luulet maksujen putoavan?
Muuten, Bussi Helsingistä Westendiin maksaa yöllä 7 euroa per nenä. Tiedätkö paljonko taksi sinne maksaa yöllä? Rautatientorilta 17,20 euroa. Ovelta ovelle!!
Aivan oikein, esim. 3 henkeä kulkee taksilla halvemmalla kuin bussilla. Hinnoissako ilmaa?
Arvaas miksi yöllä on vaikeata saada taksia?
Viemme aivan liian halvalla. Taksien yötaksaan 50 prosentin korotus. Saisi kuskikin ihmisarvoisen palkan työstään.
Ja menisivät persaukiset valittajat bussilla! - kaveri!
maksut alenee? kirjoitti:
>Eri asia on sitten ne maksut ja vakuutukset. Siitä voi sitten keskustella toisaalla onko esim vakuutusmaksut aivan kohdallaan.<
Tässä taas "asiantuntijan" lausunto!
Keskustelemallako luulet maksujen putoavan?
Muuten, Bussi Helsingistä Westendiin maksaa yöllä 7 euroa per nenä. Tiedätkö paljonko taksi sinne maksaa yöllä? Rautatientorilta 17,20 euroa. Ovelta ovelle!!
Aivan oikein, esim. 3 henkeä kulkee taksilla halvemmalla kuin bussilla. Hinnoissako ilmaa?
Arvaas miksi yöllä on vaikeata saada taksia?
Viemme aivan liian halvalla. Taksien yötaksaan 50 prosentin korotus. Saisi kuskikin ihmisarvoisen palkan työstään.
Ja menisivät persaukiset valittajat bussilla!Ja Oulussa bussikyyti maksaa noin 2 euroa.
- kuski.
kaveri! kirjoitti:
Ja Oulussa bussikyyti maksaa noin 2 euroa.
Oulussa 2 euroa....ja yölläkin??
- skandium
maksut alenee? kirjoitti:
>Eri asia on sitten ne maksut ja vakuutukset. Siitä voi sitten keskustella toisaalla onko esim vakuutusmaksut aivan kohdallaan.<
Tässä taas "asiantuntijan" lausunto!
Keskustelemallako luulet maksujen putoavan?
Muuten, Bussi Helsingistä Westendiin maksaa yöllä 7 euroa per nenä. Tiedätkö paljonko taksi sinne maksaa yöllä? Rautatientorilta 17,20 euroa. Ovelta ovelle!!
Aivan oikein, esim. 3 henkeä kulkee taksilla halvemmalla kuin bussilla. Hinnoissako ilmaa?
Arvaas miksi yöllä on vaikeata saada taksia?
Viemme aivan liian halvalla. Taksien yötaksaan 50 prosentin korotus. Saisi kuskikin ihmisarvoisen palkan työstään.
Ja menisivät persaukiset valittajat bussilla!"Muuten, Bussi Helsingistä Westendiin maksaa yöllä 7 euroa per nenä."
Pieni korjaus: 5 euroa riittää pääkaupunkiseudulla seutulippuun yöllä klo 02.00 – 04.30 (4 euroa matkakortilla maksettuna).
Muuten olet aivan oikeassa, taksi on nykyisellään turhan halpa - huomaahan sen joka viikonloppu toistuvista jonoista tolpilla. Yöbusseja menee moneen suuntaan juuri silloin, kun myös takseilla on kovin kysyntä eli aikavälillä, jolloin joutuu odottamaan taksia vaihtelevan pitkään (joukkoliikenteen korotetun yötaksan aikaan eli välillä 02-04.30) ja juniakin menee joka suuntaan Helsingistä kolmen tienoille viikonloppuöisin.
Jos hinnat olisivat oikeasti liian kovat, niin ihmiset jättäisivät menemättä keskustaan niin usein, sopisivat tuttujen kesken kyytien vuorottelusta tai käyttäisivät enemmän yleisiä kulkuneuvoja, kun niitä kuitenkin on tarjolla myös öisin.
- kuski.
Eikä yhtäkään sellaista joka perustuisi faktaan.
SIIS EI YHTÄKÄÄN FAKTATIETOA!
Tässä faktatietoa:
Omistan taksin, en mersua vaan ihan keskihintaisen eurooppalaisen auton. Teen n. 12 tuntia päivässä työtä kuutena päivänä viikossa. (pidän yhden vapaapäivän viikossa. Renkejä minulla ei ole, koska kelvollisen kuljettajan saaminen on melkein kuin lottovoitto. Etsin kuljettajaa koko ajan. Maksan lakisääteiset maksut säntillisesti kuten kuuluukin.
Ja tässä: Verotettava ansiotuloni on n. 30.000 euroa vuodessa.
Kannattaako kadehtia? Kuka viitsisi laskea tuntipalkkani. Itse en viitsi sillä taitaisi tulla itku!
Ja tämä oli faktatietoa! - markku
Oletko ollut saksassa yhtenäkään perjantai,lauantai_iltana tai joku muu ilta kun on juhlapyhä?Luulen että et ole ollut koska kirjoitat tälläistä paskaa suomen takseista.Odota vielä muutama tovi niin saat varmasti palvelua mitä tunnut kaipaavan,on takseja tolpilla kymmeniä odottamassa kun tulet konttaamalla tolpalle ja joku maahanmuuttaja ottaa ja vie sinut kotiinpäin mutkien kautta ja sanoo:perillä hinta on 58eur.Sinähän maksat sen mitä olet jo kauan odotellut perkeleesti takseja tolpille ja kaikki alkaa olla tyytyväisiä.
- Kirjoituksessa
Heinta oli titenkin 5,8 euroo ja annoin kuskille 10euroo loput dippii
- TKL?
TKL:ää ei näytä paljon ruuhkat huimaavan.
- Jonot?
Oletko käynyt tarkastamassa niitä jonoja maanantai-öisin? Saattaa olla mersuja jonossa enemmän kuin yhdelläkään Saksan kaupungin asemalla. Pitäisikö illan kahta(2)viimeistä tuntia varten olla
2000 autoa lisää että sinä ruikuttava apina pääsisit
heti ravintolan ovelta kotiin? Ja mitä nämä autot tekevät taas maanantai-öisin! SAUNAN TAKANA ON EDELLEEN TILAA.- nicodemus
mä luin näitä viestejä tässä ja oikeesti huvittaa ihmisten näkemykset,lukiessa huomasin että täällä on muutama kuski/isäntä antannut palautetta myös,mikä on hienoa,siis totuushan on se että maanantai öisin ei ole töitä ja porukka valittaa viikonlopun taksin saanista,viime aikoina ei ole kyllä ollut stadissa hirveetä ruuhkaa,jos tolpalla kerkee polttaa tupakan kello 02.30 aikoihin perjantai yönä...
onneksi hintoihin on tulossa korotus ensikuussa ja odotettua palkankorotusta on odoteltukkin tässä.. palkaan sitten että rengithän saavat 32-38% ajetusta summasta,viikolla kassat voi pyöriä 150-300e:n välissä ja viikonloppusin 250-500e:n välissä,jos laskee siitä provikkaa, 6pv viikossa n.60-70tuntia viikkoa niin ei ole juhlimista, siis tuntejahan ei vo laskea tai sit masentuis,kuukaus tasollakin ois parannettavaa palkan suhteen.
taksejen vapautus onneksi ei vapautunnut,eikä ymmärtääkseni kapasiteettiäkään ole nostettu,eikä varmaan tulla nostamaankaan mitenkään radikaalisesti.
ihmiset hyvät käyttäkää taksia enemmän!!!
- Anonyymi
On turhaa vashdottaa kermaa yhdellä taksi yrittäjällä.
Taksi liitto on tämän takana sekä poliisi, myös viranomaiset, lakimiehet
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi persuilla ei ole firmoja?
Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?847142Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015
Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit277089Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan
Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k1176225Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä
Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?455424Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?
Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik845328Demarikultin uhri kertoo
Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa635235Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?
Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus415120Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi
Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset274605Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä
"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv193565Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto
vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html3003410