Eronnut = epäonnistunut?

anex

Tämä kysymys ei ole mikään provo enkä kaipaa herjaavia vastauksia.
Olen eronnut 8 kk sitten 10v kestäneestä avioliitosta. Tää on mun toinen avioero; ensimmäinen liitto kesti vain 1,5 vuotta.
Tunnen olevani tosi luuseri. Kummallista, sillä en muista eronneista niin ajattele, ts. en yleisesti ottaen ole sitä mieltä, että eronnut henkilö olisi jotenkin elämässään epäonnistunut. Vaan itsestänipä ajattelen. Onko tuttua? Meneekö ohi ja jos menee, niin kuinka pian ja millä konstein?

10

1974

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itsestäni

Oma avioliittoni kesti nelisen vuotta. Tunnen edelleen välillä itseni niin kovin epäonnistuneeksi, mutta toisaalta erosta on kulunut vasta puolisen vuotta. Ehkä se jossain vaiheessa helpottaa. Enkä minäkään niin ajattele muista eronneista, vaan ainoastaan omalla kohdallani. Erityisesti lapselle olisin halunnut antaa "oikean" ehjän perheen, siinä epäonnistuminen tuntuu kaikkein pahimmalta.

Kun eron kanssa samoihin aikoihin kävin vielä läpi jonkinlaista kolmenkympin kriisiä, niin välillä oli aika epätoivoinen olo. En todellakaan ajatellut elämän menevän kohdallani niin kuin se meni. Ja kun ystävä- ja tuttavapiiriini ei kuulu yhtään toista eronnutta tai yksinhuoltajaa, niin tunnen olevani todellinen luuseri. Ja aika yksin sen asian kanssa. Kaikki muut ovat naimisissa, parisuhteessa tai sinkkuja, heillä on autot, omat asunnot ja muutkin perusasiat kunnossa. Ja itse asun vuokralla ja ihmettelen, miten selviän taloudellisesti ja muutenkin pienen lapsen kanssa yksin.

• aika

käydä läpi nämä mollemmat suhteet, mikä johti eroon? Oliko niissä samoja piirteitä? ihastutko jotenkin "vääriin" ihmisiin?
      Itse tarkastelin toisessa erossani näitä kysymyksiä, ja menin terapiaan. Toivon ja nykyään jo uskon, etten tee niitä vieheitä mitä ennen ihmissuhteissani toistin.
      Ja tuo omanarvon menetyksen tunne, on ihan normaalia.

• aikoinaan

Yhdessä noin 7v, naimisiin ja en ehtinyt edes ensimmäistä hääpäivää viettää :-(
      Mies rakastui yli 10v nuorempaan tyttöseen useamman viikon työmatkalla...

Kyllä tuntui olo epäonnistuneelta melkeen 2v, ennenkuin pääsi taas itsensä kanssa ihan kunnolla ja rehellisesti jaloilleen!

• VAIMO

Lähti kahden vuoden jälkeen ja tämä liitto oli hänen kolmas.Itse aloin olemaan hänen kanssaan kun hänellä oli vielä harkinta-aika päällä.Meidän eropäätöksen jälkeen hänellä oli uusi mies kahden kuukauden kuluttua eikä voitu edes harkinta-ajalla puhua eron syistä.Tuskin koskaan tuntee että olisi epäonnistunut??????

• varmaan

kaikilla eronneilla on tuommoset tuntemukset. Itsekin kahdesti eronnut, aloin liian äkki eka eron jälkeen uuden ihmisen kanssa ja kävin sitä eroa läpi vasta tässä toisessa suhteessa. Käy läpi erosi juurta jaksain ennenkuin alat uuteen suhteeseen. Tsemppiä!

• 40+

Kyllä olen tuntenut itseni todella huonoksi, sillä toisen eroni tultua yleiseen tietoon kuulin joidenkin sukulaisieni siunailleen eräälle ystävälleni, että "onkohan siinä jotain vikaa kun jo toisen kerran eroaa..?" Ja vielä kun kuulivat että lapset jäivät isänsä kanssa asumaan, ei riemulla ollut rajaa. Ei minulta kyllä kukaan tullut kysymään suoraan miksi lapset jäivät isälle, vaan jokainen eli omissa olettamuksissaan ja olivat tietävinään niin kovin paljon asioista. Kyllähän sillä voi hehkutella ympäri kyliä...

Suhteemme kesti 13 vuotta josta kolme naimisissa. Muutin yhteisestä kodistamme pois miehen käskystä, joka tuli yllätyksenä. Siis se nopea muuttaminen, ero oli jo kyllä vireillä. Kolme viikkoa muuttoni jälkeen oli exälläni jo uusi nainen kuvioissa. En tiedä oliko valmiiksi katsottuna, mutta siinä vaiheessa kun meidän kuplamme puhkesi ei meillä kummallakaan ollut toista suhdetta. Mieheni oli kyllä pettänyt minua, tämän hän sanoikin kun keskustelimme syitä ja niiden seurauksia. Ilmeisesti halusi minua loukata, mutta ei siinä onnistunut koska henkinen väkivalta oli jo tappanut tunteeni häntä kohtaan.

Ensimmäisen liittoni rikkoi viina ja väkivalta. Ja tämä toinen teki saman ilman viinaa. Olen siis kompastunut vääränlaisiin miehiin. Pimeät illat ovat kaikkein pahimpia, sillä silloin iskee valtava ikävä lapsiin. Eroni tultua viralliseksi, otin tyttönimeni käyttöön. Silloin tunsin ensimmäisen kerran olevani jotakin. Kukaan ei minua enää alistanut, nöyryyttänyt eikä pahoinpidellyt. Itsetuntoni on ollut olematon, enhän ollut mitään missään asiassa. Vähitellen olen rakentanut itseäni uudestaan, pikkuhiljaa.

Olen tavannut uuden miehen, joka on myös kahdesti eronnut. Hänen kanssaan olen voinut puhua täysin avoimesti ja olemme voineet aloittaa suhteemme rakentamisen täysin puhtaalta pöydältä. Kunnioitamme toistemme yksityisyyttä, mutta olemme paljon myös kahdestaan. Ja välillä itkemme yhdessä... Näillä näkymin tämän miehen kainaloon on hyvä käpertyä, ja tiedän hänenkin tunteet minua kohtaan. Nyt tuntuu hyvälle, aidolle välittämiselle. Minun ei tarvitse pelätä henkistä eikä ruumiillista väkivaltaa, minua arvostetaan omana itsenäni, aitona persoonana.

Aikaisemmat liittoni ovatkin ehkä olleet harjoitusta tulevaa elämääni varten, niin kova koulu kuin se on ollutkin. Ero sinällään on rankka koettelemus, mutta siitäkin oppii paljon. Kaikesta ikävästä huolimatta.

• minullakin?

Mies on ehdotellut avioeroa pari kertaa. Olen vastustanut kovasti, haluaisin jatkaa hänen rinnallaan yhteisessä kodissa lastemme kanssa. Kiukuttelin, epäilin ja syyttelin aikani. Tunsin itseni huonoksi, hävinneeksi, luuseriksi (taustalla toinen nainen). Yhtenä yönä tein päätöksen: en vastusta enää, jos mies todella haluaa erota. En syyttele, en kiukuttele, en epäile häntä. Jos ero toteutuu, niin sitten toteutuu. Lähden lasten kanssa, mutta myös mies joutuu lähtemään. Talo myydään ja molemmat aloitamme uuden elämän tahoillamme. En ole tätä miehelleni kertonut, mutta oma oloni helpottui heti. En ole enää katkera, en syyttele. Joskus vielä epäilen, mutta yritän päästä siitä eroon. Nyt minun on helpompi olla. Katsotaan, mitä tulevaisuus tuo tullessaan, eroammeko vai emme. Tavallaan vapauduin henkisesti raskaasta taakasta, en tunne itseäni enää luuseriksi.

• kaksi kertaa

Eka liitto oli "pakko" sellainen jos niin voi sanoa.En jaksa siitä sen enempää.Ero oli helpotus.
      Toinen rakkausliitto joka ei sitten kuitenkaan ollut sitä.Mies sairaaloisen mustasukkainen,väkivaltainen tyranni.
      Taas ero.
      Ja elinikäinen epäonnistuneen leima otsassa.Muiden kohdalla hyväksyisin.Omalla kohdallani en.Tuskin pääsen näistä tuntemuksistani koskaan.Kolmannen liiton ajatteleminenkin tuntuu väärältä.Kun ei se kuitenkaan onnistu tällaiselta luuserilta.
      Ja kuitenkin minä aina yritin! Ongelmat oli muualla...

• Tuplaluuseri

Kyllä tässä on itsensä tuntenut todella luuseriksi: sukulaisetkaan eivät juuri pidä yhteyttä, kun olen niin huono ihminen, että "hyvä" puoliso jätti.
      Olkoon niin, että "hyvästä" säilytetään hyvä kuva, muttei katsota peilin taakse. Toisaalta se on ok siksi, ettei tule sitä tilannetta, että koko "komeus" olisi kaikkien riepoteltavana.
      Nykyään vain näyttää siltä, että millään ei ole mitään arvoa, ja parisuhteet loppuvat hyvin helposti. Avoliitot ovat pahimpia, kun niistä voi vain lähteä panemalla oven kiinni.
      Oma luuserius vahvistui, kun eron syistä ei ole koskaan kunnolla keskusteltu, ja kun sain kuulla, ettei syistä kannata edes keskustella, koska vuosien liiton jälkeen olin vain historiaa.
      Piti oikein katsoa peiliin, että tajusin olevani olemassa.
      Tsemppiä meille:)

• Tuplaluuseri

Unohdin aiemmassa viestissäni sanoa, että itse koen itseni luuseriksi eron takia, mutta en ajattele muista eronneista samalla tavalla.
        Ehkä ero on henkilökohtaisella tasolla niin kova juttu, että sen takia käpertyy ajoittain myös syvään itsesääliin, minkä kautta epäonnistuminen tuntuu todelliselta häviämiseltä.
        Luuserina koen tulleeni tyrmätyksi jo ensimmäisessä erässä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      64
      2618
    2. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      27
      2514
    3. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      15
      1694
    4. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1407
    5. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1396
    6. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      98
      1337
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      24
      1173
    8. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1106
    9. Kalateltta ja Siipiteltta

Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1083
    10. Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä

Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest
      Ikävä
      59
      985
    Aihe