Raamattua niinkuin se kirjoitetaan !

RitariOlevainen

Raamattu puhuu kasteesta monikko muodossa,Heb.6:2, on siis
kyse usemmasta kuin yhdestä kasteesta.
Johannesneksen sanat,Matt. 3:11 vahvistavat sen,että on usempi kuin ainoastaan vesikaste.

""11. Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se,
joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä
en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella""

Joh 3:23,"" Mutta Johanneskin kastoi Ainonissa lähellä Salimia,
koska siellä oli paljon vettä; ja ihmiset tulivat ja antoivat kastaa itsensä.""

Kreikankielen "baptidso",joka tarkoittaa UPOTTAA.
Ja upotuskasteessa luonnollisesti tarvitaan paljon vettä. Edellinen
Joh 3:23 jo kertookin asian ,sen lisäksi
Apt 8:38,39 "". Ja hän käski pysäyttää vaunut,
ja he astuivat kumpikin veteen, sekä Filippus että hoviherra, ja Filippus kastoi hänet.
39. Ja kun he olivat astuneet ylös vedestä, tempasi Herran Henki Filippuksen pois,
eikä hoviherra häntä enää nähnyt. Ja hän jatkoi matkaansa iloiten.""

Tämä hoviherran kaste tapa ei jätä tulkinnan varaa,millä tavalla hänet kastettiin.
"astuivat veteen" ja "astuneet ylös vedestä" ! Miksi he olisivat kastelleet itsensä,
jos valelu olisi riittänyt,olisihan Filippus voinut ottaa vettä jollain astialla
ja valella sillä h-herran pää???

Jeesuksen käsky kastaa sisältää myös selvät toiminta ojeet,kenelle kaste suoritetaan.

Matt 28:19,"" Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni,
kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.""

Järjestys on selvä. "tehkää" = saarnatkaa evankeliumia,usko syntyy Sanan kuulosta,
näin tehdään edelleen Jeesukselle opetuslapsia. Sanan saarnan kautta,he kuulevat Sanan,
uskovat ja uudestisyntyvät elävän ja pysyvän Jumalan sanankautta,ja Jumala
antoi voiman tulla Jumalan lapseksi.
Sitten kun näin thty uskovaisia,niin sitten Jeesus käskee kastaa heidät.
Ei tässä ole mitään epäselvää,jos haluaa ja tahtoo uskoa,mitä on kirjoitettu!

Mark 16:16,16,"" Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan
ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
16. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko,
se tuomitaan kadotukseen.""
Markus vielä selventää Matteuksen kertomusta,Jeesuksen lähetyskäskyn sisällöstä.

On siis aivan selvä järjestys,jonka mukaan tehdään opetuslapsia.
Ensin julistetaan evankeliumia,ja sitten ne jotka uskovat kastetaan.
Ja juuri näin toimivat apostolitkin .

Apt 2:40,41,"" Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti;
ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta".
41. Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin,
ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.""

Juuri niinkuin Jeesus käski. Ne jotka OTTIVAT Sana vastaan NE kastettiin,
ei muita,ainoastaan uskoon tulleet saivat kasteen.

Paavali ei juurikaan kastanut,koska Herra ei ollut lähettänyt häntä kastamaan,
vaan julistamaan evankeliumia,toiset tulivat jäljessä ja kastoivat ne,jotka uskoivat.

1 Kor 1:17,18,"" Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan,
vaan evankeliumia julistamaan - ei puheen viisaudella,
ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
18. Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat,
mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.""

Miksiköhän Paavali ei vaan ottanut ja kastanut,
jos kerran kaste pesee synnit ja pelastaa? Eikö
hän nyt tehnyt aivan päinvastoin,kuin" kasteen armon" mukaan olisi pitänyt tehdä?
Kyllä teki! Mutta Raamatun mukaan hän toimi aivan
niin kuin Jeesus oli käskenytkin , ja apostolit juuri tekivätkin!

Ensin julistus,evankeliumin sanoma,sitten ne,
jotka sen kuulevat ja ottavat vastaan,heidät kastetaan.

Ei ole myöskään aivan sattumaa se,koska kastetaan?

Asiaan antaa valoa Apt 8:35-38,"" Niin Filippus avasi suunsa
ja lähtien tästä kirjoituksesta julisti hänelle evankeliumia Jeesuksesta.
36. Ja kulkiessaan tietä he tulivat veden ääreen; ja hoviherra sanoi:
"Katso, tässä on vettä. Mikä estää kastamasta minua?"
37.Ja filippus sanoi,jso sinä uskot koko sydämestäsi niin se tapahtukoon.
Ja hän vastasi ja sanoi,minä uskon että Jeesus Kristus on Jumalan Poika.
38. Ja hän käski pysäyttää vaunut, ja he astuivat kumpikin veteen,
sekä Filippus että hoviherra, ja Filippus kastoi hänet.""

Korneliuksen huonekunnan kastamisesta kerrotaan selvästi,
että vesikaste suoritettiin vasta sitten kun kastettavat olivat ensin tulleet uskoon.

Apt 10:43-48,"" Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen,
joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta."
(tämä jae kyllä antaa selvän tiedon,josta ilmenee kuka pelastaa,
ja kenen Nimessä synnit anteeksi saadaan. Eikä suinkaan "kasteen armossa"!)

44. Kun Pietari vielä näitä puhui, tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat.
45. Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana,
hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin,
46. sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa. Silloin Pietari vastasi:
47. "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?"
48. Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen.
Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä""

Tässä on myös todistus ,että Pyhän Hengen kasteen voi saada ennen vesikastettakin.
[Aivan niin kuin minäkin sain,silloin kun tulin uskoon,
samassa yhteydessä,ja vesikasteelle menin vasta myöhemmin.]

Apt 15:8,9,"" Ja Jumala, sydänten tuntija, todisti heidän puolestansa,
antaen heille Pyhän Hengen samoinkuin meillekin.
9. eikä tehnyt mitään erotusta meidän ja heidän kesken,
sillä hän puhdisti heidän sydämensä uskolla.""

Sydän siis puhdistetaan USKOLLA,ei kasteella!

Kaste on hyvän omantunnon "vastaus" Jumalalle.
1Piet 3:21,"" Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa,
kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista,
vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen
ylösnousemuksen kautta,""

Tämä Suomalainen käännös anoo: "hyvän omantunnon PYYTÄMISTÄ Jumalalta."
Englantilainen ja Kreikankielinen sanovat molemmat,
että. "the answer of good consciense "

Kasteessa siis he,jotka ovat saaneet hyvä omantunnon jo
uskoessaan Jeesukseen hänen verensä puhdistessa sydämet.
On kaste vastaus Jumalalle,että he haluavat
ja tahtovat kulkea Hänen viitoittamaansa tietä.

Hyvä omatunto saadaan vain ja ainoastaan kokemalla
syntien anteeksi saaminen uskon kautta Kristukseen.
Kaste on siis täten tunnustus toimi,missä uskova haluaa
ja tahtoo tunnustautua Jeesuksen Kristuksen seuraajaksi.

7

265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minäuskon

      Kiitos kattavasta selvityksestä. Ei pitäisi olla enää kenelläkään totuutta janoavalla mitään epäselvää kasteesta milloin se kuuluu asiaan.
      Varmuuden vuoksi se kuuluu asiaan USKOVAISENA. Kun olet käsittänyt kokonaisuuden itselläni se kesti 21 vuotta.

      Leppoisia eläkepäiviä ritariolevaiselle... :)

    • Logos.

      Uskonritarien sepustukset ja muut alan copypasteet ei taida "upota" kuin niille, joiden teologinen tuntemus on traktaattien lukemisen tasolla?

      • Minäuskon

        Itse uskon raamatun Jumalan sanana. En ihmisten omiin keksintöihin. Lue raamattua rukoillen niin ymmärrät sinäkin totuuden...


    • alkup.raimo

      jo tämä kirjoituksessasi on pielessä:

      "Kreikankielen "baptidso",joka tarkoittaa UPOTTAA."

      Noinhan helluntailaiset kasteteologit juuri väittävät,,,sanovat jopa, että jokainen Raamatun alkukieltä vähänkin osaava voi helposti ymmärtää, että "baptidzein" eli kastaa ja "baptisma" eli kaste merkitsevät aina upottamista...mutta kyseinen väite kaatuu selvästi 1.Kor 10:ssä oleviin sanoihin "saivast kasteen" ebaptisanto..pilvessä ja meressä..Mooses kertoo asiasta, että israelilaiset kulkivat kuivaa myöten Kaislameren poikki..

      Raamatun teksti Filippuksen ja hoviherran astumisesta Gazan tien varrella n. 30 km Jerusalemista olevaan "veteen" ja siitä ylös, eivät tue upottamista...jokainen voi astua veteen ja siitä pois, vaikka vettä ei olisi kuin millimetri...Kyseisellä paikalla oli jo alkukristillisen vuosisadan aikana matala kevätpuro, jossa ei voitu upottaa ketään!

      Paavaliakaan ei voitu upottaa Damaskon Suoralla
      kadulla Juudaksen talossa..

      On totta, että Raamattu mainitsee " erilaiset pesot" siinäkin on sana "baptisma"...erilaiset pesut eli puhdistamiset tarkoittavat Palestiinassa käsien pesua...astioiden pesua..erilaista vihmontaa, valelua, pirskottamista, mutta vain harvoin upottamista!

      Varhaisin kastetta esittävä kuva ilmaisee Johanneksn ja Jeesuksen seisovan Jordanilla ja Johanneksen valelevan vettä Jeesuksen päälle, mikä olikin kastemuoto, koska UT:ssä usein kastetta kuvataan peseytymisenä...itämailla yleinen tapa oli, että peseytyjä seisoi altaassa tai vedessä ja palvelija kaatoi tai valeli vettä
      kastettavan päähän...Kun ihmisiä kastettiin luonnonoloissa, kuten joessa, rannan sekaista ja likaisempaa, matalalla olevaa vettä ei käytetty, vaan mentiin syvemmälle, jossa vesi virtasi ja oli puhtaampaa ja raikkaampaa...Johanneksen kasteesta kertoessaa Raamattu ei vahvista millään tavoin Jeesuksen kasteen olleen upotus, vaan sellaisen esittäminen on baptistista pakkomiellettä...Parannuksen kasteesta julistaessaan Johannes viittaakin Pyhällä Hengellä kastamiseen ja Henki tuli ylhäältä...esikuvana vedestä...

      Ei upotusvaatimukselle ole raamatullisia peusteita...vaikka Paavali kirjoittaa, että olemme Jeesuksen kuolemaan kastetut ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa ei merkitse helluntailaisten eikä muidenkaan baptistien kasteenhautaa, vaan uskon kautta sen asian omistamista, että kasteessa olemme liitetyt Herran kuolemaan...vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, kuollut, haudattu ja ylösnoussut...Monet helluntailaiset elävät lihassa...sis ei ole veden määrä auttanut...eikä autakaan...vaan uskon kautta voimme pitää itsemme synnille kuolleina kun tiedämme, että meidän vanha ihmisemme on Jeesuksen kanssa ristiinnaulittu...Pyhä Henki kirkastaa pyhityksen...että kasteen kautta meidät on liitetty ja yhdistetty Jeesukseen..hänen ristiinnaulitsemiseensa, kuolemaansa, hautaamiseensa ja ylösnousemiseensa...

      Se on salaisuus...ainoa tie pyhitykseen!

      Raamatussa mainitut kastetapaukset eivät ole
      esimerkkejä siitä, että ensin Jumalan sanan julistamisen kautta kuulijat ovat saaneet syntinsä anteeksi, sydämet on puhdistettu uskolla, mikä sen jälkeen vahvistetaan kasteella...tällainen opetus tekee mitättömäksi
      kasteen Raamatullisen merkityksen: Kaste syntien anteeksisaamiseksi!

      matteuksen evankeliumissa on selvä sana "mateeteusate", joka ei tarkoita opettamista kuten uudestikastajat ymmärtämättömyydessään useinkin väittävät, vaan se tarkoittaa "tehdä opetuslapseksi" Jeesus käski selvästi tehdä kaikki kansat opetuslapsiksi...ja heti perään Herra antaa ohjeen, millä tavalla "opetuslapseutetaan kaikki kansat" eli

      kastamalla ja opettamalla

      Ev.lut kirkoo on laiminlyönyt opetuksen...Jumalan käskyjen opetus on muutettu tekopyhyyttä ja muotojumalisuutta palvelevaksi ja siksi vain harvat tulevat parannukseen...Siinä esirukousaihe, että Jumala ravistelisi kirkon opettajat hereille!

      Kirkko on penseä...se on syntiä...mutta niin ovat baptistiset kasteopitkin ...vääryyttä..

      Tällainen opetus halventaa kasteen:"Kaste on siis täten tunnustus toimi,missä uskova haluaa
      ja tahtoo tunnustautua Jeesuksen Kristuksen seuraajaksi."

      Tällainen batistinen uskovainkasteoppi väärentää ja turhentaa kasteen pelkäksi ihmistoimeksi...se ei enää silloin ole armoa!

      Kaste on syntien anteeksisaamiseksi, vanhan ihmisen ristiinnaulitsemiseksi, kuolemiseksi, hautaamiseksi ja ylösnousemiseksi...ei kuitenkaan veden määrän, vaan Hengen kautta...uskon kautta!



      Ja upotuskasteessa luonnollisesti tarvitaan paljon vettä. Edellinen
      Joh 3:23 jo kertookin asian ,sen lisäksi
      Apt 8:38,39 "". Ja hän käski pysäyttää vaunut,
      ja he astuivat kumpikin veteen, sekä Filippus että hoviherra, ja Filippus kastoi hänet.
      39. Ja kun he olivat astuneet ylös vedestä, tempasi Herran Henki Filippuksen pois,
      eikä hoviherra häntä enää nähnyt. Ja hän jatkoi matkaansa iloiten.""

      • Raamatun lukija

        ...väärässä, et sinäkään ole oikeassa. Lue Iso Raamatun tietosanakirjaa ja opi. Voisit myös keskustella näistä alkukieli asioista Pasi Turusen tai Leo Mellerin kanssa. Lukisivat varmaan Raamatun sinulle alkukielellä...


    • Manasseh

      En ota mitään kantaa mikä kaste on Raamatullinen ja mikä ei. Joten älkää kukaan käsittäkö tätä sellaisena.
      Ihmettelen vain kovaa kiistaanne siitä.
      Lisäksi ette täällä taistelevat monikaan näytä tuntevan edes omanne tai toistenkaan kirkkojen/seurakuntien kastekäytäntöä.

      Kuinka moni tietää seuraavan asian.
      Israelissa on kymmeniä täysin juutalaisia seurakuntia joissa Jeesus on tunnustettu lihaan tulleeksi Jumalan Pojaksi ja Vapahtajaksi.
      He käyttävät itsestään nimitystä Messiaaniset. Siellä on myös luterilaisia seurakuntia.
      Kuitenkin yksikään seurakunta ei siellä hyväksy, eikä käytä lapsikastetta, ei edes luterilaiset seurakunnat.
      Siellä olevat luterilaisen kirkon työntekijätkään eivät siellä edes yritä kastaa lapsia.

      Voisiko joku antaa tähän järkeenkäyvän selityksen.
      Kuinka Raamattu määrää Israelissa toisin ja Euroopassa toisin.
      En halua sekaantua kiistaanne mutta esittäisittekö jotain arveluja.

    • Mä.

      ...minä en ole kelvollinen kantamaan."
      Näin arvokkaita me siis olemme. Pelkkiä tilan viejiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

      Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      349
      2997
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

      Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      301
      1463
    3. En kadu sitä, että kohtasin hänet

      mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      84
      1292
    4. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      1291
    5. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1285
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

      ...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1235
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

      Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      48
      1135
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

      Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      1037
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

      Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      24
      931
    10. Oot ihana

      Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      837
    Aihe