!!!kuparimonnisen munista poikasia

neuvoja

Hei,

kiireistä apua kaivataan.
kuparimonniseni ovat munineet ja munat on siirretty erillisaltaaseen. Mitä seuraavaksi? mitkä ovat munille ja poikasille sopivat veden olot? faunataressa neuvoivat, että pohjaruokakin riittää. artemioita minulla ei ole nyt kasvamassa. entä viherpitoinen hiutaleruoka. Kuinka nopeasti poikaset kasvaa ja mitkä ovat kriittisiä vaiheita? veden vaihtoa suositeltiin 2krt päivässä. Minulla on 50l akvaario, jossa nyt 20litraa vettä ja vesipumppu. akvaarion kansi on aika umpinainen, joten vesi höyrystyy ja kerääntyy seinille ja akvaarion kattoon. olisiko parempi kääntää kantta pois paikoiltaan niin, että akvaario saa enemmän ilmaa?

p.s. huomasin, että kaikki munat eivät olleet samannäköisiä, vaan osa oli läpinäkyviä ja pienemmässä osassa oli jotain valkoista sisällä. Jälkimmäiset lienee ainoastaan niitä hedelmöittyneitä munia? onko mitään järkeä, koittaa erotella heldelmöittyneitä tyhjistä, jotta ne eivät jäisi hedelmöitettyjen munien viereen pilaantumaan?

7

981

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Monniska

      ...täplämonnisen nuijapäitä uiskentelee muovikipossa. Eilen to lähtivät uimaan ja la laitoin munat kippoon kellumaan. Riippuu kaiketi lämmöstä, miten nopeasti lähtevät liikkeelle.

      Olen itsekin noviisi, joten lukisin myös mielelläni vinkkejä ruokapuolesta.

      Täysin valkoiseksi muuttuvat munat ei oo hedelmöittyny ja läpikuultavat on! Kuolleen munan päälle tulee helposti hometta, joten kantsii tarkkailla.. ja sen takia kyllä viisasta poistaa, ettei levitä hometta hedelmöittyneisiin.

      Noi meidän täplisten munat ei menny kovinkaan kellertäviksi, vaan olivat läpikuultavia ja sisällä alkoi näkyä sitten isoneva musta läiskä. Pari päiväähän ne pärjää sitten kuoriutumisen jälkeen ruskuaispussin varassa. Olisin kovasti itsekin kiitollinen tiedosta, mistä tiedää, milloin se ruskuaispussi on kulutettu... Huomenna alan ruokkia nestemäisellä artemia litkulla... Saa nähdä, kuinka kasvavat...

      Niin ja olen kehitellut ihan oman patentin noille pienokaisille... Iso muovirasia (semmoinen, missä irtokarkkeja tarjolla)Sitten vähän leikkelin sivuja ja laitoin sukkahousua päälle, että pääsee vesi vaihtuun ja happi kulkeen.. nyt ne polskii suojassa muilta. Ainakin vielä ovat viihtyneet. Tämmöistä....

    • nimimerkki unohtui

      no voi hemmetti. meni sitten väärin arvaus. irrottelin ja erikseen asettelin monia valkoisia munia lasille ja jätin muutaman sekaryppään keskenään. eli nyt yhtään hedelmöittynyttä ei ole yksin muiden hedelmöittyneiden kanssa. käytitkö muuten metyleenisineä estämään homehtumista?

      vedenlämpötilaan neuvoja?!

      • Monniska

        ...vedenlämpötila yöllä 23 ja päivällä 24, ehkä lämpimämmässä kuoriutuvat nopeemmin?! Niin olen ymmärtänyt. En käyttäny homeenestoa, mutta nypin heti huonot munat pois.. eli jos vaaleeta höhtöä alkaa kasvaa munan päälle, niin äkkiä pois...


    • t54534

      en itse ole tehnyt asian hyväksi mitään muuta kuin pitänyt akvaariosta huolta normaalisti. kuparit ovat lisääntyneet villisti. poikasia tällä hetkellä 10. uudet mädit tulivat tänään.

      • neuvoja

        Hei, mulla eilen kuoriutui poikaset. Niitä ei kuoriutunut sit kovin montaa. Olisinko neljä nähnyt. vettä koitin vaihtaa varovaisesti, mutta nyt siellä ei näy enää mitään liikettä. Yhden näin kuolleena pohjalla. Hetiko ne kuolee. Samana päivänä. Miten ne sais pysymään hengissä pitempään? Laitoin ne erilliseen akvaarioon, että siellä ei pitäis olla mitään vaarallista niille. Kuinka äkkiä ne muuten kasvaa sen kokokosiksi, ettei tarvi enää huolehtia niin paljon, et selviikö ne?


      • Monniska
        neuvoja kirjoitti:

        Hei, mulla eilen kuoriutui poikaset. Niitä ei kuoriutunut sit kovin montaa. Olisinko neljä nähnyt. vettä koitin vaihtaa varovaisesti, mutta nyt siellä ei näy enää mitään liikettä. Yhden näin kuolleena pohjalla. Hetiko ne kuolee. Samana päivänä. Miten ne sais pysymään hengissä pitempään? Laitoin ne erilliseen akvaarioon, että siellä ei pitäis olla mitään vaarallista niille. Kuinka äkkiä ne muuten kasvaa sen kokokosiksi, ettei tarvi enää huolehtia niin paljon, et selviikö ne?

        vedessä ollut vikaa? Ei vasta kuoriunut kyllä heti kuole. Ruskuaispussikin riittää pariksi päiväksi veden lämpötilasta riippuen. Vesiarvot pitää kyllä olla kohdallaan, sillä pienet vauvelit ovat tarkkoja sen suhteen.


      • kärsimätön
        Monniska kirjoitti:

        vedessä ollut vikaa? Ei vasta kuoriunut kyllä heti kuole. Ruskuaispussikin riittää pariksi päiväksi veden lämpötilasta riippuen. Vesiarvot pitää kyllä olla kohdallaan, sillä pienet vauvelit ovat tarkkoja sen suhteen.

        itseasiassa niitä kuoriutui lopulta lisää ja kaikki muut ovat vielä hengissä. Mutta kuinkas kauan näitä saa kasvatella. Nyt veden lämpötila 23C, poikaset 3viikkoisia ja täplikkäitä (täplät ilmestyi vasta, kooltaan nuijapäänkokoisia). (ovat siis kuparimonnisten poikasia).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2088
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1972
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      155
      1616
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1598
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1227
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1204
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1148
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1147
    Aihe