Onko kokemuksia, onko ne kopioita, mitenkähän laatu? Näyttää muuten vauhdikkaalta veneeltä.
Finngulf
15
3874
Vastaukset
- veneitä
ovat nuo pienemmäkin FG:t. Itsellä on Suomessa tehty, mutta ainakin nämä uudemmat ovat myös Eestissä tehtynä erittäin laadukkaita, - työnjohto ja laadunvalvonta on suomalaista, ymmärtääkseni.
Venemessuilla oli H:gissä mahdollisuus nähdä ja vertailla sekä Suomessa että Eestissä kasattuja. Uskallan suositella sen perusteella, mitä olen itse vertaillut messuilla. Itse olen muuten erittäin tyytyväinen FG:n omistaja ja ylpeä veneestäni! Purjehtijan vene, jossa ominaisuudet riittävät vaativaankin makuun.- 7391
Onko sulla Kamun vai Håkanin suunnittelema vene? Itsellä on 391 eli Håkanin kasariluvun alkupuolella suunnittelemaa mallistoa. Kiva vene purjehtia, mutta ergonomia on aika /c:stä uudempiin verrattuna.
- vene on
7391 kirjoitti:
Onko sulla Kamun vai Håkanin suunnittelema vene? Itsellä on 391 eli Håkanin kasariluvun alkupuolella suunnittelemaa mallistoa. Kiva vene purjehtia, mutta ergonomia on aika /c:stä uudempiin verrattuna.
Meillä on FG41. En ole löytänyt ergonomiasta moitittavaa. Olen kuullut väitettävän, että Kamun suunnittelemat olisivat onnistuneempia purjehdusominaisuuksiltaan, mutta itselläni ei ole tuosta käsitystä. Ainakin 391 on kova kulkemaan, kun olen samalle halssille eksynyt sellaisen kanssa. Ja on mielestäni hyvän näköinen, klassisen linjakas!
"Kiva vene purjehtia, mutta ergonomia on aika /c:stä uudempiin verrattuna."
Mitä ergonomiajuttuja tarkoitit? - asiaa seurannut
Virossa ja nimenomaan Saaremaalla on veneenrakennus noussut varsin korkealle tasolle.
Kyllä ne Saare Paatin työntekijät ja työnjohtajat ovat eestiläisiä. Saaremaalla toimii myös esim. Luxus Yacht, joka tekee mm. Arcona 40 purjeventtä lähinnä Ruotsiin. Kestää vertailun missä tahansa.
Saaremaalla on yhteensä ainakin 150 henkilöä venetehtaissa töissä ja lisää nuoria koulutetaan ammattikoulussa. Erinomaisia alihankkijoita on myös. Mm. rosterityötä saa tosi hyvää. - 7391
vene on kirjoitti:
Meillä on FG41. En ole löytänyt ergonomiasta moitittavaa. Olen kuullut väitettävän, että Kamun suunnittelemat olisivat onnistuneempia purjehdusominaisuuksiltaan, mutta itselläni ei ole tuosta käsitystä. Ainakin 391 on kova kulkemaan, kun olen samalle halssille eksynyt sellaisen kanssa. Ja on mielestäni hyvän näköinen, klassisen linjakas!
"Kiva vene purjehtia, mutta ergonomia on aika /c:stä uudempiin verrattuna."
Mitä ergonomiajuttuja tarkoitit?Onhan noissa 391:n ja 41:n välillä ikäeroakin 15 vuotta, joten kyllähän nopeuseroa on väistämättä. IMS:n GPH-lukujen perusteella 41:n pitäisi olla 30 sekunttia nopeampi maililla kuin 391:n. Nykyään osataan suunnitella nopeampia veneitä kuin ennen.
Minusta lähes kaikkien vanhojen veneiden ongelma on huono ergonomia eli esim. vinssien sijoittelua olisi pitänyt miettiä tarkemmin. Samoin sitlooran muotoilu voisi olla onnistuneempikin. Mutta niin kuin sanottua, sama vika on lähes kaikissa vanhoissa suomalaisissa veneissä. - Arvioija
vene on kirjoitti:
Meillä on FG41. En ole löytänyt ergonomiasta moitittavaa. Olen kuullut väitettävän, että Kamun suunnittelemat olisivat onnistuneempia purjehdusominaisuuksiltaan, mutta itselläni ei ole tuosta käsitystä. Ainakin 391 on kova kulkemaan, kun olen samalle halssille eksynyt sellaisen kanssa. Ja on mielestäni hyvän näköinen, klassisen linjakas!
"Kiva vene purjehtia, mutta ergonomia on aika /c:stä uudempiin verrattuna."
Mitä ergonomiajuttuja tarkoitit?Et ole huomannut stooran vaunun säädön ongelmia?
Miten miehistö pysyy sitloodan penkeillä, kun purjehditaan?
Miten blokit ja heloitus ja ovat kestäneet?
Onhan Fg41 toki hieno vene, mutta näin muutaman kerran mukana purjehtineena uskallan väittää, ettei se ole maineensa (=laituri puheiden) veroinen. - 7391
Arvioija kirjoitti:
Et ole huomannut stooran vaunun säädön ongelmia?
Miten miehistö pysyy sitloodan penkeillä, kun purjehditaan?
Miten blokit ja heloitus ja ovat kestäneet?
Onhan Fg41 toki hieno vene, mutta näin muutaman kerran mukana purjehtineena uskallan väittää, ettei se ole maineensa (=laituri puheiden) veroinen.Aika jännää, ettei ergonomiaa ole siis vieläkään saatu kuntoon. Onkohan heloituksen suunnittelu oikeasti sitten niin vaikeaa, vai onko kyse siitä, että kun veneitä tehdään kohtuullisen vähän, ei ole varaa käyttää ensimmäistä venettä koekappaleena helojen sijoitteluun? Lukemani perusteella esim. Beneteau First 40.7:ssa ergonomia on kohdallaan; sitä on tosin tehty jo yli 600 kappaletta...
No, täydellistä venettä ei vielä liene tehty: tuossa Firstissäkin on vikana mm. naurettavan pieni pentteri sekä vähäinen ulkosäilytystila... - vene on
Arvioija kirjoitti:
Et ole huomannut stooran vaunun säädön ongelmia?
Miten miehistö pysyy sitloodan penkeillä, kun purjehditaan?
Miten blokit ja heloitus ja ovat kestäneet?
Onhan Fg41 toki hieno vene, mutta näin muutaman kerran mukana purjehtineena uskallan väittää, ettei se ole maineensa (=laituri puheiden) veroinen.> Et ole huomannut stooran vaunun säädön ongelmia?
Ei ole ollut mitään ongelmia, - mitähän tarkoitat ... ? Meidän FG41:ssä on perinteinen läpilatoitettu stoora ilman mitään rullavirityksiä (jotka mielestäni syövät veneen purjehdusominaisuuksia liikaa). Ehkä näissä rullaversioissa on jotain ongelmia?
Meillä on seldenin riki. Levanki on näppärästi heti ruorin edessä, joten yksinpurjehdus sujuu hyvin vaimon ollessa päivänokosilla sisätiloissa. Rullagenuan käsittely sujuu myös sitloorasta, kuten kaikkien muidenkin köysien käsittely. En minä nyt oikein osaa muuta enää toivoa ... 6 järeää vinssiä, joista yksi toimii sähköllä. Genaakkerisukan voi käydä kiinnittämässä autopilotin ohjatessa ja eikun nykäisee ylös. Jne.
> Miten miehistö pysyy sitloodan penkeillä, kun purjehditaan?
Edelleen en ymmärrä. Hyvin on toistaiseksi pysynyt ja välillä on kovaakin kyytiä ollut! En ole huomannut tässä suhteessa eroa muihin paatteihin. Meillä on tiikkipinnat sitloorassa, kuten myös kansipinnoilla. Ei ole ollut liukkausongelmiakaan.
> Miten blokit ja heloitus ja ovat kestäneet?
Ei ole ollut rikkoutumisia. Ja luulisin, että keskimääräistä kovemmassa käytössä on ollut. Kaikki otetaan irti, mitä tuulesta lähtee. Ja aina räteillä mennään, kun vain vähänkin on tuulta. Tuulen suunnasta riippumatta. Käytössä myös sähkövinssi, jolla saa paikat rikki, jollei osaa käyttää sitä (ei ole meillä rikottu mitään). Kyllä käsivinssilläkin saa paikat hajalle, jos on ruutia ranteissa, mutta sähkövinssillä voi rikkoa paikat pelkällä "aivotyöllä", jos ei tiedä mitä tekee. Heloituksesta riippumatta.
> Onhan Fg41 toki hieno vene, mutta näin muutaman
> kerran mukana purjehtineena uskallan väittää,
> ettei se ole maineensa (=laituri puheiden) veroinen
Tuohon en osaa ottaa kantaa. Itse olemme kuitenkin myönteisesti yllättyneitä veneemme ominaisuuksista (mikä lieneekin tärkeintä). Purjehduskokemusta on ennestään sekä isommilla että pienemmillä paateilla, Suomessa ja ulkomailla. Olisi mielenkiintoista kuulla yksityiskohtaisemmin, mikä tökkii. Ihan ilman sarvia ja hampaita, todellakin. Toki jokainen vene on yksilönsä ja hyväkin venemalli voi olla surkea, jos on tullut valinneeksi (säästösyistä?) vääränlaisia varusteita ja vaikkapa alamittaisen tai vääränlaisen heloituksen. Veneen hankinnassa pitäisi osata budjetoida koko projekti tasapainoiseksi ettei ala v-käyrä kohota tositoimissa ... Näissä käsityönä tehtävissä aluksissa on se huono puoli, että tilaaja saa sen haluamillaan mausteilla ja erikoisillakin ratkaisuilla, kun taas liukuhihnapaatit ovat kaikki samanlaisia ja samanlaisilla heloilla varustetut, noin kärjistäen. Tulos on sitten aika lailla ennakoitavissa. - Arvioija
vene on kirjoitti:
> Et ole huomannut stooran vaunun säädön ongelmia?
Ei ole ollut mitään ongelmia, - mitähän tarkoitat ... ? Meidän FG41:ssä on perinteinen läpilatoitettu stoora ilman mitään rullavirityksiä (jotka mielestäni syövät veneen purjehdusominaisuuksia liikaa). Ehkä näissä rullaversioissa on jotain ongelmia?
Meillä on seldenin riki. Levanki on näppärästi heti ruorin edessä, joten yksinpurjehdus sujuu hyvin vaimon ollessa päivänokosilla sisätiloissa. Rullagenuan käsittely sujuu myös sitloorasta, kuten kaikkien muidenkin köysien käsittely. En minä nyt oikein osaa muuta enää toivoa ... 6 järeää vinssiä, joista yksi toimii sähköllä. Genaakkerisukan voi käydä kiinnittämässä autopilotin ohjatessa ja eikun nykäisee ylös. Jne.
> Miten miehistö pysyy sitloodan penkeillä, kun purjehditaan?
Edelleen en ymmärrä. Hyvin on toistaiseksi pysynyt ja välillä on kovaakin kyytiä ollut! En ole huomannut tässä suhteessa eroa muihin paatteihin. Meillä on tiikkipinnat sitloorassa, kuten myös kansipinnoilla. Ei ole ollut liukkausongelmiakaan.
> Miten blokit ja heloitus ja ovat kestäneet?
Ei ole ollut rikkoutumisia. Ja luulisin, että keskimääräistä kovemmassa käytössä on ollut. Kaikki otetaan irti, mitä tuulesta lähtee. Ja aina räteillä mennään, kun vain vähänkin on tuulta. Tuulen suunnasta riippumatta. Käytössä myös sähkövinssi, jolla saa paikat rikki, jollei osaa käyttää sitä (ei ole meillä rikottu mitään). Kyllä käsivinssilläkin saa paikat hajalle, jos on ruutia ranteissa, mutta sähkövinssillä voi rikkoa paikat pelkällä "aivotyöllä", jos ei tiedä mitä tekee. Heloituksesta riippumatta.
> Onhan Fg41 toki hieno vene, mutta näin muutaman
> kerran mukana purjehtineena uskallan väittää,
> ettei se ole maineensa (=laituri puheiden) veroinen
Tuohon en osaa ottaa kantaa. Itse olemme kuitenkin myönteisesti yllättyneitä veneemme ominaisuuksista (mikä lieneekin tärkeintä). Purjehduskokemusta on ennestään sekä isommilla että pienemmillä paateilla, Suomessa ja ulkomailla. Olisi mielenkiintoista kuulla yksityiskohtaisemmin, mikä tökkii. Ihan ilman sarvia ja hampaita, todellakin. Toki jokainen vene on yksilönsä ja hyväkin venemalli voi olla surkea, jos on tullut valinneeksi (säästösyistä?) vääränlaisia varusteita ja vaikkapa alamittaisen tai vääränlaisen heloituksen. Veneen hankinnassa pitäisi osata budjetoida koko projekti tasapainoiseksi ettei ala v-käyrä kohota tositoimissa ... Näissä käsityönä tehtävissä aluksissa on se huono puoli, että tilaaja saa sen haluamillaan mausteilla ja erikoisillakin ratkaisuilla, kun taas liukuhihnapaatit ovat kaikki samanlaisia ja samanlaisilla heloilla varustetut, noin kärjistäen. Tulos on sitten aika lailla ennakoitavissa.Jos kiristät stooran levankivaunua, voit kiristää sitä joko ruorin takaa tai ruorin edestä. Sinun vain pitää sinun hakea työkalut esiin. Lisäksi vetosuunta on alhaalle, etkä voi sitä tehdä ergonomisesti oikeasta suunnasta. Seldenin vaunu ja ison blokit on surkeasti laakeroitu, joten moninkertaisen köyden veto vaatii paljon voimaa erityisesti tiukassa luovissa.
Ymmärtääkseni veneen vakiovinssit ovat turhan sirot, joten jotkut ovat kai tilanneet veneensä isomilla Anderssoneilla.
Sitloodan istuimen väli on niin leveä, ettei normaalipituisilla jaloilla saa tukea vastapuolen penkistä veneen kallistuessa kunnolla. En ymmärrä, ettei asia kiusaa miehistöäsi. Ainakin minua se kiusasi. Asento oli todella epäergonominen. Siinä eivät tiikkipinnat juuri auta!
Alimitoitetut blokit ovat kuulemani mukaan Fg41:n vakiotoimitustavaraa ja koepurjehtimani Fg 41:n kippari olikin vaihtanut blokit asiallisen vankoiksi Harkenin rullalaakeroiduiksi hyrriksi. Hän myös näytti minkälaisia vaurioita oli noihin vakioblokeihin syntynyt.
Osin mainospuhemaisessa viestissäsi jäi kiusamaan kohta genaakkerin ylösnostosta vaimon nukkuessa kajuutassa. Olisi hieno nähdä tapahtuma miten käytännössä homman hoidat yksiksesi!
Eikö genaakkeri ole noin 120 neliömetrin suuruinen.
Yhdestä asiasta olen kanssasi samaa mieltä: Pääasia on, että veneen kippari on tyytyväinen veneeseensä. - vene on
Arvioija kirjoitti:
Jos kiristät stooran levankivaunua, voit kiristää sitä joko ruorin takaa tai ruorin edestä. Sinun vain pitää sinun hakea työkalut esiin. Lisäksi vetosuunta on alhaalle, etkä voi sitä tehdä ergonomisesti oikeasta suunnasta. Seldenin vaunu ja ison blokit on surkeasti laakeroitu, joten moninkertaisen köyden veto vaatii paljon voimaa erityisesti tiukassa luovissa.
Ymmärtääkseni veneen vakiovinssit ovat turhan sirot, joten jotkut ovat kai tilanneet veneensä isomilla Anderssoneilla.
Sitloodan istuimen väli on niin leveä, ettei normaalipituisilla jaloilla saa tukea vastapuolen penkistä veneen kallistuessa kunnolla. En ymmärrä, ettei asia kiusaa miehistöäsi. Ainakin minua se kiusasi. Asento oli todella epäergonominen. Siinä eivät tiikkipinnat juuri auta!
Alimitoitetut blokit ovat kuulemani mukaan Fg41:n vakiotoimitustavaraa ja koepurjehtimani Fg 41:n kippari olikin vaihtanut blokit asiallisen vankoiksi Harkenin rullalaakeroiduiksi hyrriksi. Hän myös näytti minkälaisia vaurioita oli noihin vakioblokeihin syntynyt.
Osin mainospuhemaisessa viestissäsi jäi kiusamaan kohta genaakkerin ylösnostosta vaimon nukkuessa kajuutassa. Olisi hieno nähdä tapahtuma miten käytännössä homman hoidat yksiksesi!
Eikö genaakkeri ole noin 120 neliömetrin suuruinen.
Yhdestä asiasta olen kanssasi samaa mieltä: Pääasia on, että veneen kippari on tyytyväinen veneeseensä.> Jos kiristät stooran levankivaunua, voit kiristää
> sitä joko ruorin takaa tai ruorin edestä. Sinun
> vain pitää sinun hakea työkalut esiin.
Levankivaunun paikkaa ei tarvi yhtenään säädellä.
Skuuttia joutuu säätämään yhtenään, jos haluaa "trimmailla". Molempien säätäminen onnistuu ohjauksen aikana ratin takaa mainiosti ja ihan yksin. Mitä työkaluja pitää hakea? Vinssin veivin voi jättää valmiiksi paikalleen.
> Lisäksi
> vetosuunta on alhaalle, etkä voi sitä tehdä
> ergonomisesti oikeasta suunnasta. Seldenin
> vaunu ja ison blokit on surkeasti laakeroitu,
> joten moninkertaisen köyden veto vaatii paljon
> voimaa erityisesti tiukassa luovissa.
Ison skuuttia voi hyvin vetää ohjaajan istuimen suuntaan. Miksi sitä pitäisi vetää jonnekin muualle tai peräti alas? Vinssillähän sitä skuuttia kiristetään tiukassa luovissa. Tuulivoima on kova. Ja ohjaaja voi sen tehdä siirtymättä paikaltaan. Vendassa siihen ei edes tarvi koskea.
Meillä on Levmarin levanki ja
hyvin laakeroidut plokit. Herkästi on liikkunut toistaiseksi.
> Ymmärtääkseni veneen vakiovinssit ovat turhan
> sirot, joten jotkut ovat kai tilanneet veneensä
> isomilla Anderssoneilla.
On Andersenit, on. Andersenin veivi ei ole ihan mieleiseni, mutta ei sitä kyllä siroksi voi sanoa. Eikä kyllä heikoksikaan senpuoleen ...
> Sitloodan istuimen väli on niin leveä, ettei
> normaalipituisilla jaloilla saa tukea
> vastapuolen penkistä veneen kallistuessa
> kunnolla. En ymmärrä, ettei asia kiusaa
> miehistöäsi. Ainakin minua se kiusasi. Asento
> oli todella epäergonominen. Siinä eivät
> tiikkipinnat juuri auta!
Nyt viimeistään on mieleeni hiipinyt ajatus, että se tuttavasi vene ei ole voinut olla FG41! FG41:n leveys on 3,86 m. Sen ansiosta sitloora on kohtuullisen tilava moneen paattiin verrattuna (öhym). Jalat eivät todellakaan yllä vastakkaiseen penkkiin! Eikä kai ole tarkoituskaan tämän kokoisessa veneessä. Sitä varten FG41:n sitlooran lattiassa on _jalkatuki_!! Ja varmasti pysyy penkillä! Ihan on "vakiovaruste", kaikissa. Ellei sitten rakennuttaja ole sitä halunnut jostain syystä pois?
> Alimitoitetut blokit ovat kuulemani mukaan
> Fg41:n vakiotoimitustavaraa ja koepurjehtimani
> Fg 41:n kippari olikin vaihtanut blokit
> asiallisen vankoiksi Harkenin
> rullalaakeroiduiksi hyrriksi. Hän myös näytti
> minkälaisia vaurioita oli noihin vakioblokeihin
> syntynyt.
Tätä juuri tarkoitin, kun sanoin, ettei rimpuloita heloja kannata asennella, jos meinaa oikeasti purjehtia eikä vaan ajella koneella. Meillä on kunnon laakeroidut plokit (Harken). En ole tarkemmin tutustunut muihin FG41:iin, joten en osaa sanoa mikä on "vakioheloitus". Taitaa olla vähän niin, että sitä saa mitä tilaa.
> Osin mainospuhemaisessa viestissäsi jäi
> kiusamaan kohta genaakkerin ylösnostosta vaimon
> nukkuessa kajuutassa. Olisi hieno nähdä
> tapahtuma miten käytännössä homman hoidat
> yksiksesi!
En ole tehnyt sitä yksin, koska yleensä purjehtiminen on sitä yhteistä puuhaa ja purjeitten kanssa pelaaminen on hauskempaa yhdessä. Mutta joskus aina reissussa väsyy ja matkapurjehdus, avotuuleen tai kryssillä, sujuu mainiosti yksin ohjastaen ainakin meidän FG41:lla. Taatusti nousee genaakkerikin tarvittaessa yksin, eihän se nyt mikään temppu ole! Mikä siinä on se vaikea vaihe??
> Eikö genaakkeri ole noin 120 neliömetrin
> suuruinen.
Jep. Semmoinen vähän spinnun näköinen, kauniita raitoja jne. Taikasana on "sukka", ilman sitä voisi olla haasteellisempi yksikseen...
> Yhdestä asiasta olen kanssasi samaa mieltä:
> Pääasia on, että veneen kippari on tyytyväinen
> veneeseensä
Jep. Varmasti on muitakin veneitä, joihin olisin tyytyväinen. Oleellista on, että veneen tyyppi ja luonne on omiin tarpeisiin sopiva, ja myös riki, purjeet ja heloitus on omistajan käyttötarkoitusta vastaavat. Tällä hetkellä tunnen oman veneemme vastaavan joka suhteessa ihanteellista optimia _meidän_ tarpeisiimme, ja on ihan varma, että on monia, joiden tarpeisiin nähden FG 41 ei ole lähelläkään. Näistä omista kriteereistä riittäisi juttua, mutta se ei kuulu tähän. Veneen "huonous" tai "hyvyys" on hiukan hankala käsite, kuten tässä huomaamme. Kiitos kumminkin perusteluistasi. - Arvioija
vene on kirjoitti:
> Jos kiristät stooran levankivaunua, voit kiristää
> sitä joko ruorin takaa tai ruorin edestä. Sinun
> vain pitää sinun hakea työkalut esiin.
Levankivaunun paikkaa ei tarvi yhtenään säädellä.
Skuuttia joutuu säätämään yhtenään, jos haluaa "trimmailla". Molempien säätäminen onnistuu ohjauksen aikana ratin takaa mainiosti ja ihan yksin. Mitä työkaluja pitää hakea? Vinssin veivin voi jättää valmiiksi paikalleen.
> Lisäksi
> vetosuunta on alhaalle, etkä voi sitä tehdä
> ergonomisesti oikeasta suunnasta. Seldenin
> vaunu ja ison blokit on surkeasti laakeroitu,
> joten moninkertaisen köyden veto vaatii paljon
> voimaa erityisesti tiukassa luovissa.
Ison skuuttia voi hyvin vetää ohjaajan istuimen suuntaan. Miksi sitä pitäisi vetää jonnekin muualle tai peräti alas? Vinssillähän sitä skuuttia kiristetään tiukassa luovissa. Tuulivoima on kova. Ja ohjaaja voi sen tehdä siirtymättä paikaltaan. Vendassa siihen ei edes tarvi koskea.
Meillä on Levmarin levanki ja
hyvin laakeroidut plokit. Herkästi on liikkunut toistaiseksi.
> Ymmärtääkseni veneen vakiovinssit ovat turhan
> sirot, joten jotkut ovat kai tilanneet veneensä
> isomilla Anderssoneilla.
On Andersenit, on. Andersenin veivi ei ole ihan mieleiseni, mutta ei sitä kyllä siroksi voi sanoa. Eikä kyllä heikoksikaan senpuoleen ...
> Sitloodan istuimen väli on niin leveä, ettei
> normaalipituisilla jaloilla saa tukea
> vastapuolen penkistä veneen kallistuessa
> kunnolla. En ymmärrä, ettei asia kiusaa
> miehistöäsi. Ainakin minua se kiusasi. Asento
> oli todella epäergonominen. Siinä eivät
> tiikkipinnat juuri auta!
Nyt viimeistään on mieleeni hiipinyt ajatus, että se tuttavasi vene ei ole voinut olla FG41! FG41:n leveys on 3,86 m. Sen ansiosta sitloora on kohtuullisen tilava moneen paattiin verrattuna (öhym). Jalat eivät todellakaan yllä vastakkaiseen penkkiin! Eikä kai ole tarkoituskaan tämän kokoisessa veneessä. Sitä varten FG41:n sitlooran lattiassa on _jalkatuki_!! Ja varmasti pysyy penkillä! Ihan on "vakiovaruste", kaikissa. Ellei sitten rakennuttaja ole sitä halunnut jostain syystä pois?
> Alimitoitetut blokit ovat kuulemani mukaan
> Fg41:n vakiotoimitustavaraa ja koepurjehtimani
> Fg 41:n kippari olikin vaihtanut blokit
> asiallisen vankoiksi Harkenin
> rullalaakeroiduiksi hyrriksi. Hän myös näytti
> minkälaisia vaurioita oli noihin vakioblokeihin
> syntynyt.
Tätä juuri tarkoitin, kun sanoin, ettei rimpuloita heloja kannata asennella, jos meinaa oikeasti purjehtia eikä vaan ajella koneella. Meillä on kunnon laakeroidut plokit (Harken). En ole tarkemmin tutustunut muihin FG41:iin, joten en osaa sanoa mikä on "vakioheloitus". Taitaa olla vähän niin, että sitä saa mitä tilaa.
> Osin mainospuhemaisessa viestissäsi jäi
> kiusamaan kohta genaakkerin ylösnostosta vaimon
> nukkuessa kajuutassa. Olisi hieno nähdä
> tapahtuma miten käytännössä homman hoidat
> yksiksesi!
En ole tehnyt sitä yksin, koska yleensä purjehtiminen on sitä yhteistä puuhaa ja purjeitten kanssa pelaaminen on hauskempaa yhdessä. Mutta joskus aina reissussa väsyy ja matkapurjehdus, avotuuleen tai kryssillä, sujuu mainiosti yksin ohjastaen ainakin meidän FG41:lla. Taatusti nousee genaakkerikin tarvittaessa yksin, eihän se nyt mikään temppu ole! Mikä siinä on se vaikea vaihe??
> Eikö genaakkeri ole noin 120 neliömetrin
> suuruinen.
Jep. Semmoinen vähän spinnun näköinen, kauniita raitoja jne. Taikasana on "sukka", ilman sitä voisi olla haasteellisempi yksikseen...
> Yhdestä asiasta olen kanssasi samaa mieltä:
> Pääasia on, että veneen kippari on tyytyväinen
> veneeseensä
Jep. Varmasti on muitakin veneitä, joihin olisin tyytyväinen. Oleellista on, että veneen tyyppi ja luonne on omiin tarpeisiin sopiva, ja myös riki, purjeet ja heloitus on omistajan käyttötarkoitusta vastaavat. Tällä hetkellä tunnen oman veneemme vastaavan joka suhteessa ihanteellista optimia _meidän_ tarpeisiimme, ja on ihan varma, että on monia, joiden tarpeisiin nähden FG 41 ei ole lähelläkään. Näistä omista kriteereistä riittäisi juttua, mutta se ei kuulu tähän. Veneen "huonous" tai "hyvyys" on hiukan hankala käsite, kuten tässä huomaamme. Kiitos kumminkin perusteluistasi.Otsikkosi kysymykseen lyhyt vastaus:
On varmasti FG41.
Kun käsityksemme kohtuullisen yksinkertaisista asioista poikeavat näinkin paljon, hiipi minuun epäillys, että onkohan sinulla todellakaan FG41:stä.
Mikä on veneesi valmistusnumero? - outsider
Arvioija kirjoitti:
Otsikkosi kysymykseen lyhyt vastaus:
On varmasti FG41.
Kun käsityksemme kohtuullisen yksinkertaisista asioista poikeavat näinkin paljon, hiipi minuun epäillys, että onkohan sinulla todellakaan FG41:stä.
Mikä on veneesi valmistusnumero?comoon - mitä järkee tossa kiistelyssä on?
Toinen tykkää mutsista toinen tyttärestä.
Mulla ei ole FG41.stä ja tuskin koskaan tulee, ihan siitä syystä, ettei mulla ikinä ole tollaiseen varaa. Jos lotossa voitan niin sitten ostan sellaisen.
Nyt pitää tyytyä siihen mitä on - hyvä se on sekin. - outsider
outsider kirjoitti:
comoon - mitä järkee tossa kiistelyssä on?
Toinen tykkää mutsista toinen tyttärestä.
Mulla ei ole FG41.stä ja tuskin koskaan tulee, ihan siitä syystä, ettei mulla ikinä ole tollaiseen varaa. Jos lotossa voitan niin sitten ostan sellaisen.
Nyt pitää tyytyä siihen mitä on - hyvä se on sekin.mulla on 32 jalkanen vene joka on sen verran leveä peränen ettei sitloodassa saa leen penkistä jalkatukea myöskään. Ei ole ongelma sekään ja veneestä tykkään kuin hullu puurosta.
Chill out!!! - keskustelua seurannut
Arvioija kirjoitti:
Otsikkosi kysymykseen lyhyt vastaus:
On varmasti FG41.
Kun käsityksemme kohtuullisen yksinkertaisista asioista poikeavat näinkin paljon, hiipi minuun epäillys, että onkohan sinulla todellakaan FG41:stä.
Mikä on veneesi valmistusnumero?Mulla ei ole Finngulfia eikä tule koska mielestäni niissä hinta liian korkea suhteessa muihin samantyyppisiin veneisiin. Kuitenkin panin merkille epäuskosi genaakkerin nostosta yksin. Se onnistuu kyllä helposti yksin myös muissa veneissä kun FG:ssä ja jos ei sitä osaa tehdä niin vähän epäilyttää oletko purjehtija ollenkaan.
- tiedän
Finngulfin uudet mallit 28e ja 33 valmistetaan Saarenmaalla. Täällä kotosuomessa niitä ei tehdä ollenkaan, ne ei siis ole kopioita. Finngulf vastaa suunnitelmista ja tuotteen laadusta ja myy näitä veneitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222441- 622374
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062270- 321537
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381532- 321510
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371422- 281220
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201176- 951171