ehkäisy

tipitii

Onko ehkäisy syntiä hellareiden mielestä? Jos on niin voitteko antaa perusteita raamatusta ja jos ei niin voitteko antaa perusteita raamatusta? Tämä on minulle hyvin tärkeää..

21

5694

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lars-Levi

syntiä on. selvä se.

perusteluna vaikka se, että avioliiton ulkopuolella ei saa seksiä harrastaa ja vasta sitten kun on vihitty ja naimalupa saatu saa yhtyä eikä ehkäisyä sitten enää tarvitakkaan.

Näin.

• tipitii

Kyse on nimenomaa siitä että onko ehkäisy syntiä avioliitossa?

• TeePussi
        tipitii kirjoitti:

Kyse on nimenomaa siitä että onko ehkäisy syntiä avioliitossa?

joulukuussa 9 vuotta naimisissa ja meillä on kolme lasta. Olemme käyttäneet ehkäisyä, eikä se minun mielestäni ole syntiä avioliitossa. Koska olen sitä mieltä, että jos lapsi on tarkoitettu syntymään, niin se saa alkunsa ehkäisystä huolimatta. Jumala ei tee lapsen kokoisia virheitä.

• Lars-Levi
        TeePussi kirjoitti:

joulukuussa 9 vuotta naimisissa ja meillä on kolme lasta. Olemme käyttäneet ehkäisyä, eikä se minun mielestäni ole syntiä avioliitossa. Koska olen sitä mieltä, että jos lapsi on tarkoitettu syntymään, niin se saa alkunsa ehkäisystä huolimatta. Jumala ei tee lapsen kokoisia virheitä.

"olen sitä mieltä, että jos lapsi on tarkoitettu syntymään, niin se saa alkunsa ehkäisystä huolimatta"

aatteleppa ite! tässä on todella outo ajatus, että sinä ehkäiset ja Jumala siitä huolimatta.....

jos et ehkäisisi, niin eikö silloinkin voisi tapahtua samoin, että lapsi joka ei ole tarkoitettu maailmaan ei saisi alkua?

• tipitii

Mikä sitte´n siinä ehkäisyssä on syntiä?

• TeePussi
        Lars-Levi kirjoitti:

"olen sitä mieltä, että jos lapsi on tarkoitettu syntymään, niin se saa alkunsa ehkäisystä huolimatta"

aatteleppa ite! tässä on todella outo ajatus, että sinä ehkäiset ja Jumala siitä huolimatta.....

jos et ehkäisisi, niin eikö silloinkin voisi tapahtua samoin, että lapsi joka ei ole tarkoitettu maailmaan ei saisi alkua?

Jumala on antanut jären jota käyttää. Esim.itseni terveydellinen tila on sellainen, että en voi enää tulla uudelleen raskaaksi, koska silloin sekä odottamani lapsi, että minä voisimme kuolla. Joten ehkäisemme varmuuden vuoksi, koska lapseni tarvitsevat vielä äitiä. Ja kumminkin nuorina ihmisinä haluamme harrastaa seksiä, Jumalan antamaa lahjaa aviopuolisoille. Mutta jos tulisin raskaaksi, niin aborttia en tekisi.

Mutta voisihan se olla noinkin päin, miten sanoit. Mutta mielestäni Jumala on antanut ihmiselle vapaan tahdon ja oikeuden valita. Ja se pätee minusta tässäkin asiassa. Että saamme itse päättää lapsi määrämme. Mutta se ei saa tapahtua abortin tai sellaisen ehkäisyn kautta joka antaa munasolun hedelmöittyä. Koska sitten se olisi murha.

• Lars-Levi
        TeePussi kirjoitti:

Jumala on antanut jären jota käyttää. Esim.itseni terveydellinen tila on sellainen, että en voi enää tulla uudelleen raskaaksi, koska silloin sekä odottamani lapsi, että minä voisimme kuolla. Joten ehkäisemme varmuuden vuoksi, koska lapseni tarvitsevat vielä äitiä. Ja kumminkin nuorina ihmisinä haluamme harrastaa seksiä, Jumalan antamaa lahjaa aviopuolisoille. Mutta jos tulisin raskaaksi, niin aborttia en tekisi.

Mutta voisihan se olla noinkin päin, miten sanoit. Mutta mielestäni Jumala on antanut ihmiselle vapaan tahdon ja oikeuden valita. Ja se pätee minusta tässäkin asiassa. Että saamme itse päättää lapsi määrämme. Mutta se ei saa tapahtua abortin tai sellaisen ehkäisyn kautta joka antaa munasolun hedelmöittyä. Koska sitten se olisi murha.

en ahdista sua enempää, mielestäni avioliitossa ollessa voi ehkäistä varsinkin mainitsemistasi syistä johtuen.

• TeePussi

Mielestäni elämä alkaa jo silloin, kun munasolu ja siittiö yhtyvät ja munasolu hedelmöittyy. Kahdesta tulee yhtä.

Niinpä itse hyväksyn sellaiset ehkäisymuodot, joissa munasolu ei pääse hedelmöittymään. Sellaiset ehkäisymuodot, jotka estävät jo hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen on mielestäni miniabortti.

Ja raamattu sanoo älä tapa.

En tosin ole itse helluntalainen, vaan kuulun ev.lut.srk. Enkä siis ole lestadiolainenkaan...

• ehkäisijä

Mistä niin päättelet, että ehkäisy olisi syntiä?
      Kuulitko sellaista työkaverilta, jonka kaima on helluntailainen?
      Vai luitko seiskasta?

• Työmies

Seiskassa nyt ei moista hölmöyttä esitettäisikään sentään. Mieluummin kyseessä lienee "Ristin voitto".

• Työmies kirjoitti:

Seiskassa nyt ei moista hölmöyttä esitettäisikään sentään. Mieluummin kyseessä lienee "Ristin voitto".

pilkallasi ei näytä olevan loppua... Luulin sinua jo jossain vaiheessa tavallista fiksummaksi ihmiseksi, mutta nykyään löydän sinut pilkkaamassa joka ketjusta. Surullista :(

Ihan näin toisena ihmisenä ehdotan: eikö olisi inhimillisempää keskustella asiallisesti, vaikka muut ei siihen välttämättä pysty, edes uskovaiset... Sillä saavuttaisit paljon enemmän kuin haukkumalla ja pilkkaamalla.

• Työmies
        Laurentius kirjoitti:

pilkallasi ei näytä olevan loppua... Luulin sinua jo jossain vaiheessa tavallista fiksummaksi ihmiseksi, mutta nykyään löydän sinut pilkkaamassa joka ketjusta. Surullista :(

Ihan näin toisena ihmisenä ehdotan: eikö olisi inhimillisempää keskustella asiallisesti, vaikka muut ei siihen välttämättä pysty, edes uskovaiset... Sillä saavuttaisit paljon enemmän kuin haukkumalla ja pilkkaamalla.

Minä luulin, että sinulla olisi vielä jäljellä kykyä ajatella itsenäisesti ilman valmiita "totuuksia". Taisin kyllä esittää pelkoni, että ajatusmaailmasi voi kyllä kapeutua, koska suunta oli selvillä. Nyt sinulla näkyy jo olevan totuudet, joiden epäileminen onkin sitten jo pilkkaamista. Itsepä olet suuntasi valinnut.

• Työmies kirjoitti:

Minä luulin, että sinulla olisi vielä jäljellä kykyä ajatella itsenäisesti ilman valmiita "totuuksia". Taisin kyllä esittää pelkoni, että ajatusmaailmasi voi kyllä kapeutua, koska suunta oli selvillä. Nyt sinulla näkyy jo olevan totuudet, joiden epäileminen onkin sitten jo pilkkaamista. Itsepä olet suuntasi valinnut.

minulla on valmis totuus. Ei sitä voi itsekään luoda. Olisi aika tekopyhää luoda sellainen uskonto, johon ottaa vain parhaat palat esim. Raamatusta. Kyllä se vain on niin, että kun täyttyy Pyhällä Hengellä, se alkaa ohjaamaan valmista polkua. Toki voi itse päättää kulkeeko mukana, vai vastustaako Jumalan tahtoa. Ei minun perustukseni ole paimenien tai opettajien puheissa, vaan Jumalan sanassa. Itse minä sitä luen, ja Pyhä Henki sen minulle avaa. (Kuulostaa turhanpäiväiseltä höpinältä sinulle, joten lopetan tähän)

Hyvää illanjatkoa työmies, äläkä välitä vaikka eräät ovat ajamassa sinua pois. Kyllä sinä olet aina tänne tervetullut, vaikka pilkkaisitkin helluntailaisia ja helluntailaisuutta. Mehän olemme vain vajavaisia ihmisiä...

• Työmies
        Laurentius kirjoitti:

minulla on valmis totuus. Ei sitä voi itsekään luoda. Olisi aika tekopyhää luoda sellainen uskonto, johon ottaa vain parhaat palat esim. Raamatusta. Kyllä se vain on niin, että kun täyttyy Pyhällä Hengellä, se alkaa ohjaamaan valmista polkua. Toki voi itse päättää kulkeeko mukana, vai vastustaako Jumalan tahtoa. Ei minun perustukseni ole paimenien tai opettajien puheissa, vaan Jumalan sanassa. Itse minä sitä luen, ja Pyhä Henki sen minulle avaa. (Kuulostaa turhanpäiväiseltä höpinältä sinulle, joten lopetan tähän)

Hyvää illanjatkoa työmies, äläkä välitä vaikka eräät ovat ajamassa sinua pois. Kyllä sinä olet aina tänne tervetullut, vaikka pilkkaisitkin helluntailaisia ja helluntailaisuutta. Mehän olemme vain vajavaisia ihmisiä...

Voisin tietysti pyytää sinua kertomaan jonkin nimenomaisen esimerkin tuosta mainitsemasta pilkkauksesta voidaksemme käsitellä asiaa spesifisesti. Voin kuitenkin näkemykseni esittää puolustuksekseni ihan yleisellä tasollakin.

Syyttelyähän täällä esiintyy puolin ja toisin, kuulunee melkeinpä palstan luonteeseen. Sinä olet nyt lähteyt syyttämään minua hellareiden pilkkaamisesta. Minä voin syyttää sinua homoseksuaalisten ihmisten sortamisesta ja häpäisystä. On sitten eri asia, mihin päämäärään meistä kumpikaan näillä syytöksillä pääsemme. Lukaisepas joskus niitä kirjoituksia, joihin olen mielestäsi pilkallisesti vastaillut. Koeta suhtautua asioihin objektiivisesti: näetkö niissä mitään halveksuntaa, väärin perustein sairaaksi väittämistä tai kiihottamista kansanryhmää vastaan? Lukaisepa myös uskonveljiesi Kalevin ja Kaukon kommentteja. Koita hivenen verran eläytyä asemaani ja pohtia, inspiroiko heidän tasoistensa "ajattelijoiden" jutut syvälliseen pohdiskeluun ja analysointiin. Tietenkään kaikkein hölmöimmille ei tarvitsisi vastata mitään, luonnon päälle kuitenkin välillä ottaa.

Otan kantaa asioihin ja joissain tapauksissa pyrin vastailemaan niin sanotusti samalla mitalla. Keskustelemassahan täällä ollaan ja joskus täytyy asettautua toisen tasolle pystyäkseen sanomaan edes jotain, minkä vastapuoli ymmärtäisi. Toki tämän keskustelun tasoa voitaisiin yrittää pitää tasokkaampanakin, sekä helluntailaisten että meidän muiden taholta. Kuitenkin, kun tunnen itseni loukatuksi, kiistämällä ihmisoikeuksiani tai muutoin halventamalla minua homouteni tähden, saatan minäkin jotain sanoa nasauttaa. Sinä tietystikin, aatteesi velvoittamana, suhtaudut minuun puolueellisesti. Ymmärrän sen, vaikka en siitä mielissäni olekaan.

• Työmies kirjoitti:

Voisin tietysti pyytää sinua kertomaan jonkin nimenomaisen esimerkin tuosta mainitsemasta pilkkauksesta voidaksemme käsitellä asiaa spesifisesti. Voin kuitenkin näkemykseni esittää puolustuksekseni ihan yleisellä tasollakin.

Syyttelyähän täällä esiintyy puolin ja toisin, kuulunee melkeinpä palstan luonteeseen. Sinä olet nyt lähteyt syyttämään minua hellareiden pilkkaamisesta. Minä voin syyttää sinua homoseksuaalisten ihmisten sortamisesta ja häpäisystä. On sitten eri asia, mihin päämäärään meistä kumpikaan näillä syytöksillä pääsemme. Lukaisepas joskus niitä kirjoituksia, joihin olen mielestäsi pilkallisesti vastaillut. Koeta suhtautua asioihin objektiivisesti: näetkö niissä mitään halveksuntaa, väärin perustein sairaaksi väittämistä tai kiihottamista kansanryhmää vastaan? Lukaisepa myös uskonveljiesi Kalevin ja Kaukon kommentteja. Koita hivenen verran eläytyä asemaani ja pohtia, inspiroiko heidän tasoistensa "ajattelijoiden" jutut syvälliseen pohdiskeluun ja analysointiin. Tietenkään kaikkein hölmöimmille ei tarvitsisi vastata mitään, luonnon päälle kuitenkin välillä ottaa.

Otan kantaa asioihin ja joissain tapauksissa pyrin vastailemaan niin sanotusti samalla mitalla. Keskustelemassahan täällä ollaan ja joskus täytyy asettautua toisen tasolle pystyäkseen sanomaan edes jotain, minkä vastapuoli ymmärtäisi. Toki tämän keskustelun tasoa voitaisiin yrittää pitää tasokkaampanakin, sekä helluntailaisten että meidän muiden taholta. Kuitenkin, kun tunnen itseni loukatuksi, kiistämällä ihmisoikeuksiani tai muutoin halventamalla minua homouteni tähden, saatan minäkin jotain sanoa nasauttaa. Sinä tietystikin, aatteesi velvoittamana, suhtaudut minuun puolueellisesti. Ymmärrän sen, vaikka en siitä mielissäni olekaan.

Täytyy vain tyytyä siihen mitä on.

"Minä voin syyttää sinua homoseksuaalisten ihmisten sortamisesta ja häpäisystä."

Tämä hiukan kummastuttaa? Millä perusteella väität moista? Olen 100% varma, etten ole syyllistynyt moiseen, sillä en alennu sortamaan tai häpäisemään ketään. Vaikka en hyväksykään homoseksuaalisuutta "elämäntapana", ei se tarkoita, etten hyväksyisi homoseksuaaleja tasavertaisina ihmisinä kanssani. Yritän jopa osoittaa rakkautta niin homoseksuaaleja, kuin muitakin lähimmäisiäni kohtaan (ei kyllä aina onnistu, mutta suunta on oikea).

"Lukaisepa myös uskonveljiesi Kalevin ja Kaukon kommentteja."

Mielestäni voisit edes suunnata "pilkan" (kieltämättä hiukan liian vahva sana, sori) heihin henkilökohtaisesti. Minua loukkaa kun sinä tuomitset samalla minunkin seurakuntani.

Noh, hyvää illanjatkoa kuitenkin sinulle :)

• Saa

Ei luonnollinen ehkäisy ole syntiä! Mutta jos on raskaus jo tapahtunut, niin silloin ei ole luvallista tehdä aborttia, kuin vain silloin, jos äidin henki on varassa. Ja sekin vain äärimmäisissä tapauksissa, ellei muuta keinoa ole! Esiaviolliset suhteet eivät kuulu uskoville ne ovat syntiä. Vain avioliitto on paikka jossa seksiä harjoitetaan! En ole helari, joten en sano asiaa heidän näkövinkkelistään, vaan omana näkemyksenäni!

• Juhosyrjälä

Onko helluntalaisuudessa ehkäisy syntiä?

• capiche

Ei tietenkään ole. Helluntaiseurakunta ei puutu seurakuntana jäsentensä yksityisasioihin. Yksittäisillä hellareilla saattaa olla omia mielipiteitään, jotka eivät liity seurakunnan oppiin ja käytäntöihin. Ne voi jättää omaan arvoonsa.

Raamattu ei kiellä ehkäisyä. Onanin tapauksessa (1 Moos. 38) rangaistiin sopimusrikkomuksesta. Jahve antoi Onanin kuolla, koska hän ei suostunut siittämään jälkeläistä leskeksi jääneelle kälylleen. Kieltäytyminen lapsen siittämisestä oli vastoin leviraattiavioliiton periaatetta, ja sillä oli suuri taloudellinen merkitys perinnönjaon kannalta.

Jumalan käskyjen ulkopuolisia asioita pidetään raamatussa omantunnon kysymyksinä. Jos pidät tällaista asiaa itse vääränä, niin se luetaan sinulle synniksi. Jos taas omatuntosi ei syytä sinua, niin olet vapaa.

Paavali puhuu roomalaiskirjeessä esimerkinomaisesti syömisistä ja juhlapäivistä, mutta sama koskee tietenkin myös muita tulkinnanvaraisia asioita.

Room. 14:
        22, Pidä sinä itselläsi Jumalan edessä se usko, mikä sinulla on. Onnellinen on se, joka ei tuomitse itseään siitä, minkä hän oikeaksi havaitsee;
        23. mutta joka epäröi ja kuitenkin syö, on tuomittu, koska se ei tapahdu uskosta; sillä kaikki, mikä ei ole uskosta, on syntiä.

• Kuunneltua
    • näinsemeneetämä

Helluntaissa ei ole koskaan puututtu perheiden aviolliseen kanssakäymiseen eikä siihen puutu Raamattukaan millään tavalla.
      Itsekukin saa hankkia niin monia lapsia kuin kuvittelee pystyvänsöä hoitamaan jotakuinkin normaalilla tavalla.
      tai olal hankkimatta ollenkaan.

• HELL.tottuus

Ehkäsijöitä vainoaa HELLvetissä ne syntymättömät siittiöt. Jokaisessa siittiössä asuu pieni HELLuntalainen. Iänkakkisuuvessa on sieluvarasto josta ne pienet ihmiset pannaan sinne siittöiden sissään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos nainen harrastaa seksiä

Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      243
      2201
    2. Pihlaja-puulle

Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1440
    3. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1406
    4. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      371
      1255
    5. Kysymys Kuhmolaisille

Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      21
      968
    6. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      174
      872
    7. Ensi viikolla tulen takaisin

Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      19
      806
    8. Taidat nainen haluta vain sitä yhtä asiaa?

Minusta tuntuu nyt siltä.
      Ikävä
      75
      752
    9. Olen valtavan ihastunut

Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      57
      746
    10. Oon varma siitä

Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä
      Ikävä
      101
      675
    Aihe