Uskoon tullut adventisti

Kääntelen vapaasti kertomuksesta ja laitan lainausmerkit suoriin lainauksiin ja jokainen voi allaolevasta nettiosoitteesta itse tarkistaa tekstin.

Brian Tripp kasvoi Takoma Parkissa Marylandissa (USA), jota hän kutsuu adventistigetoksi.Hänen sukunsa oli sekä äidin että isän puolelta monen sukupolven ajalta adventistien pastoreita, opettajia ja hallintotehtävissä työskenteleviä. Hän vertaa tilannettaan erotessaan adventismista samaksi kuin jos lapsi syntyisi Salta Lake Cityyn Youngin tai Smithin sukuun ja yrittäisi sitten totuuden löydettyään erota mormonismista.

Hän kävi adventistien omat koulut ja opistot ja 25 vuotiaaksi melkein kaikki naapurit ja ystävät olivat adventisteja, kirkko ja koulu oli kävelyetäisyydellä. Hänet oli kasvatettu hyväksymään Ellen G. Whiten kirjoitukset ja adventistien opit ja että Ellenin kirjoitusten kyseenalaistaminen oli sama kuin kyseenalaistaisi Jumalan. Hän hyväksyi koko Seitsemännen Päivän Adventtikirkon sanoman ja kastettiin pyhäkössä 12-vuotiaana.

Brian oli tyytyväinen kuuluessaan Jumalan jäännösseurakuntaan, jota Jumala johtaa taivaaseen samoin kuin israelilaisia aikoinaan Kanaanin maahan. Adventistit olivat nykyajan juutalaiskansa ja tuntui mukavalta omata sellainen erikoistietämys Jumalasta ja olla Jumalan ainoa kanava viemässä Hänen lopunajan viestiään maailmalle. ”Meidän teologiamme ja ymmärryksemme Raamatusta ja evankeliumista oli täydellisempi ja yläpuolella kaikkien muiden, joiden minulle oli opetettu olevan todella kapinallisia, petettyjä ja kadotettuja muuten niin vilpittömien kristittyjen ulkokuoriensa alla. Opin, että taivaassa oli ei-adventisteja menneiltä ajoilta, mutta vaivan aikana pelastetaan ainoastaan ihmiset, jotka pitävät sapatin ja jotka olivat uskollisia kaikelle Jeesuksen EGW:lle näyissä näyttämälle SPA-sanomalle. Me pystyimme arvostelemaan muut kristityt sen mukaan, mitä Jumala oli näyttänyt Ellenille, ei heidän hedelmiensä mukaan. Opin epäilemään omia vaistojani ja arvostelukykyäni ja hyväksymään hänen kirjoittamansa kustakin aiheesta. Me vain tiesimme, että meidän kirkkokuntamme sisälsi ne ihmiset, joita Jumala piti parempina kuin muita, huolimatta siitä, kuinka pyhittyneiltä, rauhallisilta, iloisilta ja ”Kristuskeskeisiltä” muut ”kristityt” näyttivät. Me tiesimme, että koska he eivät viettäneet sapattia, he olivat vain valkeaksi kalkittuja hautoja. Opin, että Billy Grahan saarnasi vaillinaista evankeliumia. Lopun aikojen kristittyjen täytyi viettää sapattia, jotta heidät merkittäisiin Luojan palvelijoiksi. Meille opetettiin, että raskaina aikoina – eli tietysti minä päivänä tahansa – nuo samat sapattia pitämättömät niinkutsutut kristityt tulisivat pahansuovasti kääntymään ja yrittäisivät tappaa meitä sapattiuskomme takia.”

Hän kyseli Raamatun opettaja isältään miksei tupakoijaa tai alkoholia juovaa kasteta. Isä vastasi, että he eivät kadu syntejään. Silti sekä äiti että isä oli kastettu, vaikka tekivät syntiä joka päivä. Tuntui tekopyhältä. Itse Brian oli alkanut juoda ja tupakoida kasteensa jälkeen ja ihmetteli oliko menettänyt pelastuksensa sen takia. Sukulaismiestä ei kastettu, koska hän ei suostunut luopumaan vihkisormuksesta ja silti pastorilla oli hieno kello, luksusauto ja vaimolla pramea koru hiuksissa joka sapatti. Brian yritti lopettaa tupakoimisen ja juomisen, mutta ei päässyt nikotiinista eroon. Mitään varmuutta pelastuksesta Jeesuksessa ei ollut. Hän myös söi juustoa, voita, munia ja joskus lihaa, jopa epäpuhdasta lihaa, joi vettä aterioilla ja toisinaan söi välipaloja eli ei totellut Ellenin kautta valtaistuimelta loistanutta valoa. Hän ei noudattanut tarkasti sapatin alkamista ja loppumista ja joskus jätti kymmenykset maksamatta. Kävi joskus elokuvissa ja pelasi korttia. ”Syyllisyys, häpeä, turhautuminen ja toivottomuus leimasivat minun hengellistä vaellustani monet vuodet.”

Vaikka välillä oli monta hyvää päivää, taas jokin kiusaus vei mennessään ja hän tunsi olevansa hengellisessä kuoleman kierteessä. Hän ontui yrityksessään kulkea Jumalan kanssa parantamalla käytöstään Ellenin määrittelemällä tavalla. Vuosien kuluttua hän tunsi yhä olonsa epäpyhäksi kaikkien yritystensä jälkeenkin ja lopetti yritykset. Hän juoksi niin kauas Jumalasta kuin voi, elämään haluamaansa elämää, koska ajatteli, ettei häntä oltu tarkoitettu olemaan hurskas adventisti. Ellenin/adventtikirkon tie oli ainoa, jonka hän tiesi ja jonka hän tiesi ainoaksi tieksi Jumalan luo lopunaikoina. Hän oli onneton.

”Olin kaikkein syntisin syntinen, jolla oli polttava kaipaus Jumalaan ja silti en pystynyt kurkottamaan Häneen. Silloin putosin pohjalle. Tiesin, että Jumala oli kaikkivaltias ja niin minä yksinkertaisesti huusin Häneltä armoa. Pyysin Häntä joko pelastamaan minut tai jättämään minut rauhaan. Kerroin Hänelle, että minä en löytänyt keinoa miellyttää Häntä, mutta tunsin silti Hänen yhä kurkottavan minun puoleeni ja että minä hyväksyin Hänen läsnäolonsa sydämessäni ja elämässäni. Yhä hengellisesti sokeana luulin tämän tarkoittavan, että Hän antaisi minulle voiman olla parempi adventisti kuin koskaan ennen. Minulle oli opetettu, että evankeliumi 1844 lähtien tarkoitti Jeesuksen plus Hänen EGW:lle antamiensa ”erikoistotuuksien” hyväksymistä. Hyväksymisestä seuraisi, että Jumala antaa voiman elää pyhää elämää. Sen avulla kestäisin vainojen ajan läpi, kun minun täytyisi seistä Jumalan edessä ilman Jeesusta välittäjänäni.”

”Mutta sainkin elämäni shokin! Jumala ei voimistanutkaan kykyjäni olla uskollinen Seitsemännen Päivän adventisti, vaan näytti samantien tekevän kaikkensa estääkseen sitä tapahtumasta. Joku lähetti minulle sähköpostilla tietoa nettisivuista, joilla oli varteenotettavia todisteita EGW:n väittämiä vastaan. Olin kuullut Walter Rean ja Desmond Fordin ”harhaopeista” ja arvelin, että nämä sivut tukivat heidän kantojaan, joten niissä ei voinut olla oikeaa totuutta. Pelkästä uteliaisuudesta ja tylsistymisestä aloin tutkia joitakin e-mailissa olleita linkkejä. Menin www.formeradventist.com , www.ellenwhite.org , and www.truthorfables.com . Erityisesti SPA-uskon perustuksiani häiritsi essee ”Uuden liiton kristityt” ("New Covenant Christians" at www.graceplace.org ).”

Hän jatkoi kaksi vuotta lukien tuhansia sivuja Ellenin kirjoituksia ja tätä vastustavia kirjoituksia löytääkseen totuuden Ellen Whitesta ja adventismista.

Hän kertoi adventistien seminaarin käyneelle arvostetulle adventtikirkon pastorille selvittämättömistä asioistaan koskien adventismia ja kuuli, että pastorikin oli kamppaillut samojen asioiden kimpussa. Brian tajusi, että todistustaakka olikin adventismilla. Adventistien täytyi todistaa väitteensä oikeiksi eikä kristillisyyden tarvinnut todistaa adventistien väitteitä vääriksi. Ei-adventistisilta sivuilta löytyi järkeviä vastauksia hänen teologisiin kysymyksiinsä, mutta SPA vain suolsi paljoja sanoja eikä pystynyt todistamaan väitteitään oikeiksi.

Camdenin näyissä Jeesus oli kieltänyt Elleniä rukoilemasta adventismin vihollisten puolesta, vaikka Jeesus käskee rukoilemaan vihollisten puolesta. Perustajajäsenet olivat poistaneet tuon Ellenin kirjoituksen teksteistä. Jompikumpi oli väärässä Ellen tai Jeesus. Lopulta Brian tajusi, että kaikki oli perustettu valheille ja oli lähtöisin valheen isältä. Kristallin kirkkaasti hän ymmärsi, että Ellen ei ollutkaan profeetta, vaan väärä profeetta. Adventtikirkko ei ollutkaan jäännöskirkko, vaan kultti. Hän tuli siihen tulokseen, että kaikki mitä sapatista pitää tietää löytyy Raamatusta. Viidennen Mooseksen kirjan viides luku ja Galatalaiskirje yhdessä todistavat, että ”ikuinen” Jumalan laki, 10 käskyä, oli voimassa Siinain vuorelta ristille, jossa Jeesus huusi ”se on täytetty”.

”Tajusin, etten olut koskaan tullut Jeesuksen Kristuksen luo. Olin tullut vain Hänen varjonsa luo. Vanhempani yksinkertaisesti laittoivat minut oman kirkkonsa penkkiin ja sanoivat, että siellä Jeesus oli ja varoittivat, ettei Häntä muualta löydy. Luotin heihin ja siksi uskoin heitä. Sitten he vetivät kaikki nämä varjot eteeni, jotka peittivät Hänet näkyvistä, kutistaen Hänen evankeliuminsa käytöksen tarkistuslistaksi ja ryösti minulta varmuuden iankaikkisuudesta, johon minulla oli oikeus Hänessä. He eivät tajunneet tätä, mutta tarkalleen niin he tekivät. Kun ymmärsin tämän, koin uuden syntymän. Minä hyväksyin Jeesuksen – ja vain Jeesuksen – henkilökohtaisena pelastajanani ja Herranani. Pyysin Häntä varjelemaan minut adventismissa valtoimenaan riehuvalta eksyttävältä hengeltä ja kaikelta väärältä evankeliumilta ja johtamaan minut kaikkeen totuuteen. Hän poisti eksytyksen hengen täyttämällä minut Pyhällä Hengellänsä, joka todistaa minulle joka päivä, että Jeesus – ei Hänen varjonsa – on tie, totuus ja elämä. Pyysin Häntä vaihtamaan varjonsa Hänen läsnäoloonsa. Mikään varjo ei koskaan voi korvata oikean läsnäoloa!”

Hän on pahoillaan, että miljoonat ovat tämän viekkaan eksytyksen vallassa ympäri maapalloa, huijattuina pois Jeesuksen rauhasta ja armosta. Hän rukoilee perheensä puolesta, joka on yhä sidoksissa EGW:hen ja sokeita Jeesukselle. Hänellä on unelma, että kaikki Seitsemännen Päivän Adventistit vielä tulisivat ristin luo.

”Vapaa viimein, vapaa viimein, kiitos kaikkivaltiaalle Jumalalle, olen viimein vapaa!”

http://www.formeradventist.com/tripp2.html

35

1858

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suomennoksesta

      Teksti tuntui jotenkin tosi tutulta.

      Päivä päivältä koen lisää iloa ja varmuutta siitä, että erosin adventtikirkosta. Enenevästi iloitsen Kristuksesta.

      Kantakoot evankeliumi meitä ja kirkastukoot evankeliumi adventisteille!

      • tero-tapio_timonen

        Ylistys ja kunnia Isällemme ja Herrallemme, Jeesukselle Kristukselle, joka sinunkin silmäsi on avannut ja tuonut sinut pimeydestä valkeuteen.

        Tässä sinulle koeteltavaa Hengessä ja Totuudessa:
        http://groups.msn.com/Kristuksenseuraajat

        Siunausta ja rauhaa


    • uskoon tullut

      Ajatella jos luterilaisitakin tulisi uskoon vaikka viisi prosenttia! Adventisteista varmasti reilusti yli puolet on uskossa ja heillä on henkilökohtainen suhde Kristukseen, mutta aina joukossa on myös lustetta. Jeesus sanoikin että heidän tulee antaa kasvaa mukana aina seulontaan asti.

    • Vahva todistus oli! Kiitos sinulle kun näit vaivaa ja käänsit tekstin. Muutkin todistukset olis hienoa ymmärtää suomeksi.

    • JokuMuu
    • Timo Flink

      Kommentoimatta sen enempää kyseistä tarinaa totean lyhyesti, että ainakin minä olen uskossa *ja* adventisti.

      Timo Flink

      • "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon."
        "Sillä jokainen, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon, on minun veljeni ja sisareni ja äitini." (Matt 7:21, 12:50)

        Onkos taivaallisen Isän tahto, että opetat harhoppia ihmisille ja eksytät ihmisiä pois uskosta?


      • Timo Flink
        uskova_1 kirjoitti:

        "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon."
        "Sillä jokainen, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon, on minun veljeni ja sisareni ja äitini." (Matt 7:21, 12:50)

        Onkos taivaallisen Isän tahto, että opetat harhoppia ihmisille ja eksytät ihmisiä pois uskosta?

        Minä opetankin ihmisiä uskon tielle, en pois uskosta. Jos haluat tietää mitä opetan, tule kuuntelemaan.

        Timo Flink


      • Voidellun kunniaksi

        Eri srk;ssa on vilpittömiä Kristuskeskeisiä ihmisiä...joita johdetaan keskinäiseen rakkauteen ja Jumalan salaisuuden tuntemiseen...toivottavsti Timokin on sillä tiellä...? :)
        Instituutiot ovat vain kasvualustoja Kristuksen sisäiseen tuntemiseen sekä ihmisen ja Jumalan kohtaamiseen; jopa Adventtikirkossa voi tulla uskoon ja olla uskossa?´
        Moni SPA-PDA;ssa oleva osaa ymmärtää Ellenin olleen aikansa lapsi ja osaa erottaa harhat ja väärät opit.
        Profeetta hän ei ole eikä ole ollut; ei omien sanojensa mukaan eikä muiden väittämisestä huolimatta. Hän oli eräänlainen okkultisti=spiritualisti, joka oli rajalla kulkija, unen näkijä; oikean ja väärän usein sekoittuessa.
        On muistettava , että "Jumala itse lähettää suuren eksytyksen seuloakseen kansaansa ja ihmisiä" Raamatun mukaan?


      • adventistiksi
        Timo Flink kirjoitti:

        Minä opetankin ihmisiä uskon tielle, en pois uskosta. Jos haluat tietää mitä opetan, tule kuuntelemaan.

        Timo Flink

        Adventistien opetuslapseksi.


      • Adventisti
        Timo Flink kirjoitti:

        Minä opetankin ihmisiä uskon tielle, en pois uskosta. Jos haluat tietää mitä opetan, tule kuuntelemaan.

        Timo Flink

        Timo opettaa Jeesuksen takaisintulon riemua ja hyvää sanomaan pelastuksesta ilman Elleniä. Pelastus on mahdollista vain Pojan kautta?
        Jos Timo lainaa elleniä, se on vain niistä kohdin, kun Ellen korottaa oikeita asioita?

        Toisaalta esim. pastori Wiljam Aittala ei kaseteissaan lainannut kertaakaan Elleniä ja oli kirkon johdossa monta vuotta?
        Jos ei julkisesti ala puhua Elleniä vastaan, saa pitää työpaikkansa Adventtikirkossa.
        Näin nykyään, olenko oikeassa Timo?


      • Timo Flink
        Adventisti kirjoitti:

        Timo opettaa Jeesuksen takaisintulon riemua ja hyvää sanomaan pelastuksesta ilman Elleniä. Pelastus on mahdollista vain Pojan kautta?
        Jos Timo lainaa elleniä, se on vain niistä kohdin, kun Ellen korottaa oikeita asioita?

        Toisaalta esim. pastori Wiljam Aittala ei kaseteissaan lainannut kertaakaan Elleniä ja oli kirkon johdossa monta vuotta?
        Jos ei julkisesti ala puhua Elleniä vastaan, saa pitää työpaikkansa Adventtikirkossa.
        Näin nykyään, olenko oikeassa Timo?

        Kun saarnaan, saarnaan Raamatusta. Ellen Whiten kirjoituksiin olen viitannut hyvin harvoin. Seuraan yksinkertaisesti sitä Ellen Whitenkin ajatusta, että Raamattu tulee olla saarnaamisen lähteenä ja saarnan tulee *aina* korostaa Jeesusta, oli aihe mikä tahansa. Henkilökohtaisesti allekirjoitan sola Scriptura, sola gratia et fide ja solus Christus -periaatteet. Nämä olivat kyllä Ellen Whitenkin näkemykset.

        Kuten olen jo aiemmin todennut, Ellen Whiten kirjoitusten hyväksyminen ei ole kirkon jäsenyyden ehto. Tämä pätee myös työntekijään. Silti kirkko virallisesti tunnustaa EGW:n kirjoitusten arvon eikä kenelläkään ole oikeutta puhua kirkon näkemyksiä vastaan saarnatuolista.

        Seurakuntakuri tulee kysymykseen vain silloin, jos henkilö syyllistyy jatkuvaan ja tahalliseen seurakunnan opin vastaiseen opettamiseen. Nämä ovat olleet harvinaisia tapauksia.

        Timo Flink


      • pauttia ..........(tulee taas)
        Timo Flink kirjoitti:

        Kun saarnaan, saarnaan Raamatusta. Ellen Whiten kirjoituksiin olen viitannut hyvin harvoin. Seuraan yksinkertaisesti sitä Ellen Whitenkin ajatusta, että Raamattu tulee olla saarnaamisen lähteenä ja saarnan tulee *aina* korostaa Jeesusta, oli aihe mikä tahansa. Henkilökohtaisesti allekirjoitan sola Scriptura, sola gratia et fide ja solus Christus -periaatteet. Nämä olivat kyllä Ellen Whitenkin näkemykset.

        Kuten olen jo aiemmin todennut, Ellen Whiten kirjoitusten hyväksyminen ei ole kirkon jäsenyyden ehto. Tämä pätee myös työntekijään. Silti kirkko virallisesti tunnustaa EGW:n kirjoitusten arvon eikä kenelläkään ole oikeutta puhua kirkon näkemyksiä vastaan saarnatuolista.

        Seurakuntakuri tulee kysymykseen vain silloin, jos henkilö syyllistyy jatkuvaan ja tahalliseen seurakunnan opin vastaiseen opettamiseen. Nämä ovat olleet harvinaisia tapauksia.

        Timo Flink

        Seurakunnan johto valitaan seurakunnassa.
        Ylin johto ei voi olla esimies alaspäin seurakuntalaisiin nähden koska sen tulee olla seurakunnan palvelija eikä sen hallitsija.
        Kukaan seurakuntalainen ei voi sivultapäin valtuuttaa ketään naapurinsa esivallaksi.
        Vain Paavalin seurakunnan järjestys voi siten olla oikea.
        Paikallaolijat voivat päättää omasta suhtautumisestaan ja sen ryhmän ulkopuolella olevien asiat tuomitsee Herra.
        Tämä tekee mahdottomaksi konklaavien omien johtopäätöksien tulemisen adventistien järjestyksen mukaisesti sitovaksi säännöksi muille.
        Se mitä apostolit päättivät on jäänyt Raamattuun ohjeeksi jota ei voi muuttaa.
        Mikäli muuttaminen on mahdollista ei ole Raamatulla enäämitään ohjeellista arvoa, vaan kaiken muunkin voi sitten muuttaa korvasyyhynsä mukaan.
        Muuttajien on mahdotonta täyttää Raamatullisen seutakunnan tuntomerkkejä.Te olette sanan ohjeiden muuttajia, ja olette sen vuoksi suuressa pulassa.
        Sitä ei lievennä se, että suosittelette Raamatun sanaa, jossa ihmiset joutuvat teidän vuoksenne ymmälle ja teidän selityksenne varaan tämän tästä.
        Näin menee seurakuntalaisilta Raamatun arvostaminen alaspäin ja teihin tukeutuminen nousee.


      • Timo Flink kirjoitti:

        Minä opetankin ihmisiä uskon tielle, en pois uskosta. Jos haluat tietää mitä opetan, tule kuuntelemaan.

        Timo Flink

        En tule, sillä Raamattu kieltää:

        "Autuas se mies, joka ei vaella jumalattomain neuvossa eikä astu syntisten teitä eikä istu, kussa pilkkaajat istuvat," (Ps 1:1)

        Aivan riittävästi on ellenismisi käynyt jo tällä palstalla ilmi ja myös jatkuva houkuttelusi adventtikirkkoon laittamalla kirkkosi linkkiä joka kirjoitukseen.


      • adv.tisti
        uskova_1 kirjoitti:

        En tule, sillä Raamattu kieltää:

        "Autuas se mies, joka ei vaella jumalattomain neuvossa eikä astu syntisten teitä eikä istu, kussa pilkkaajat istuvat," (Ps 1:1)

        Aivan riittävästi on ellenismisi käynyt jo tällä palstalla ilmi ja myös jatkuva houkuttelusi adventtikirkkoon laittamalla kirkkosi linkkiä joka kirjoitukseen.

        Oletko aivan varma siitä, että toteutat ns. oikein siteeramaasi *Raamatunpaikkaa.

        Jos mielestäsi adventismi on harhapolulla, niin ehdottomasti sinun todella pitäisi kolkutella kirkon ovia ja tulla sisäpuolelle puhumaan ns. harhaa vastaan. Silloinhan olet "evankelista", Herran työmies, elopellolla.

        Jos siitä kieltäytyy, ei ole Herran työssä mukana. Silloinhan ei voi mennä kapakkaan laulamaan ja soittamaan Jeesuksesta, kun pilkkaajat istuvat siellä, jne.
        Jos jumalattomien nouvoissa vaeltaa, niin silloin tekee niitä töitä, mitä jumalattomat tekevät, mutta jos menee jumalattomien luo ja todistaa Jeesuksen sovitustyön merkitystä, ts, ristin evankeliumia, sovitusta, armoa, niin siinä ei kulje niissä neuvoissa.

        Mietipä uudelleen kantasi, kirjoitan näin pilke silmäkulmassa. Tervetuloa, toivottaa vmp. Lahti


      • sini-silmänen
        Timo Flink kirjoitti:

        Kun saarnaan, saarnaan Raamatusta. Ellen Whiten kirjoituksiin olen viitannut hyvin harvoin. Seuraan yksinkertaisesti sitä Ellen Whitenkin ajatusta, että Raamattu tulee olla saarnaamisen lähteenä ja saarnan tulee *aina* korostaa Jeesusta, oli aihe mikä tahansa. Henkilökohtaisesti allekirjoitan sola Scriptura, sola gratia et fide ja solus Christus -periaatteet. Nämä olivat kyllä Ellen Whitenkin näkemykset.

        Kuten olen jo aiemmin todennut, Ellen Whiten kirjoitusten hyväksyminen ei ole kirkon jäsenyyden ehto. Tämä pätee myös työntekijään. Silti kirkko virallisesti tunnustaa EGW:n kirjoitusten arvon eikä kenelläkään ole oikeutta puhua kirkon näkemyksiä vastaan saarnatuolista.

        Seurakuntakuri tulee kysymykseen vain silloin, jos henkilö syyllistyy jatkuvaan ja tahalliseen seurakunnan opin vastaiseen opettamiseen. Nämä ovat olleet harvinaisia tapauksia.

        Timo Flink

        7. Sillä monta villitsijää on lähtenyt maailmaan, jotka eivät tunnusta Jeesusta Kristukseksi, joka oli lihaan tuleva; tämä tämmöinen on villitsijä ja antikristus.
        8. Ottakaa vaari itsestänne, ettette menetä sitä, minkä me olemme työllämme aikaansaaneet, vaan että saatte täyden palkan.
        9. Kuka ikinä menee edemmäksi eikä pysy Kristuksen opissa, hänellä ei ole Jumalaa; joka siinä opissa pysyy, hänellä on sekä Isä että Poika.
        10. Jos joku tulee teidän luoksenne eikä tuo mukanaan tätä oppia, niin älkää ottako häntä huoneeseenne älkääkä sanoko häntä tervetulleeksi;
        11. sillä joka sanoo hänet tervetulleeksi, joutuu osalliseksi hänen pahoihin tekoihinsa
        ccccccccccccccccc
        10. Palvelkaa toisianne, kukin sillä armolahjalla, minkä on saanut, Jumalan moninaisen armon hyvinä huoneenhaltijoina.
        11. Jos joku puhuu, puhukoon niinkuin Jumalan sanoja; jos joku palvelee, palvelkoon sen voiman mukaan, minkä Jumala antaa, että Jumala tulisi kaikessa kirkastetuksi Jeesuksen Kristuksen kautta. s aina ja iankaikkisesti. Amen.
        12. Rakkaani, älkää oudoksuko sitä hellettä, jossa olette ja joka on teille koetukseksi, ikäänkuin teille tapahtuisi jotakin outoa,
        13. vaan iloitkaa, sitä myöten kuin olette osallisia Kristuksen kärsimyksistä, että te myös hänen kirkkautensa ilmestymisessä saisitte iloita ja riemuita.
        14. Jos teitä solvataan Kristuksen nimen tähden, niin te olette autuaat, sillä kirkkauden ja Jumalan Henki lepää teidän päällänne.
        15. Älköön näet kukaan teistä kärsikö murhaajana tai varkaana tai pahantekijänä tahi sentähden, että sekaantuu hänelle kuulumattomiin;
        16. mutta jos hän kärsii kristittynä, älköön hävetkö, vaan ylistäköön sen nimensä tähden Jumalaa.
        17. Sillä aika on tuomion alkaa Jumalan huoneesta; mutta jos se alkaa ensiksi meistä, niin mikä on niiden loppu, jotka eivät ole Jumalan evankeliumille kuuliaiset?
        18. Ja "jos vanhurskas vaivoin pelastuu, niin mihinkä joutuukaan jumalaton ja syntinen?"


      • uskova myös
        adv.tisti kirjoitti:

        Oletko aivan varma siitä, että toteutat ns. oikein siteeramaasi *Raamatunpaikkaa.

        Jos mielestäsi adventismi on harhapolulla, niin ehdottomasti sinun todella pitäisi kolkutella kirkon ovia ja tulla sisäpuolelle puhumaan ns. harhaa vastaan. Silloinhan olet "evankelista", Herran työmies, elopellolla.

        Jos siitä kieltäytyy, ei ole Herran työssä mukana. Silloinhan ei voi mennä kapakkaan laulamaan ja soittamaan Jeesuksesta, kun pilkkaajat istuvat siellä, jne.
        Jos jumalattomien nouvoissa vaeltaa, niin silloin tekee niitä töitä, mitä jumalattomat tekevät, mutta jos menee jumalattomien luo ja todistaa Jeesuksen sovitustyön merkitystä, ts, ristin evankeliumia, sovitusta, armoa, niin siinä ei kulje niissä neuvoissa.

        Mietipä uudelleen kantasi, kirjoitan näin pilke silmäkulmassa. Tervetuloa, toivottaa vmp. Lahti

        löytyy palsta missä mielipiteet on kummallista kyllä otettu Raamatusta
        http://groups.msn.com/Seurakunta
        Harvinaista meidän aikanamme.


      • ??????????
        Voidellun kunniaksi kirjoitti:

        Eri srk;ssa on vilpittömiä Kristuskeskeisiä ihmisiä...joita johdetaan keskinäiseen rakkauteen ja Jumalan salaisuuden tuntemiseen...toivottavsti Timokin on sillä tiellä...? :)
        Instituutiot ovat vain kasvualustoja Kristuksen sisäiseen tuntemiseen sekä ihmisen ja Jumalan kohtaamiseen; jopa Adventtikirkossa voi tulla uskoon ja olla uskossa?´
        Moni SPA-PDA;ssa oleva osaa ymmärtää Ellenin olleen aikansa lapsi ja osaa erottaa harhat ja väärät opit.
        Profeetta hän ei ole eikä ole ollut; ei omien sanojensa mukaan eikä muiden väittämisestä huolimatta. Hän oli eräänlainen okkultisti=spiritualisti, joka oli rajalla kulkija, unen näkijä; oikean ja väärän usein sekoittuessa.
        On muistettava , että "Jumala itse lähettää suuren eksytyksen seuloakseen kansaansa ja ihmisiä" Raamatun mukaan?

        Onko Timo sitten okkultistipappi?


      • Timo Flink
        ?????????? kirjoitti:

        Onko Timo sitten okkultistipappi?

        En ole.

        Timo Flink


      • Aramiz
        uskova_1 kirjoitti:

        En tule, sillä Raamattu kieltää:

        "Autuas se mies, joka ei vaella jumalattomain neuvossa eikä astu syntisten teitä eikä istu, kussa pilkkaajat istuvat," (Ps 1:1)

        Aivan riittävästi on ellenismisi käynyt jo tällä palstalla ilmi ja myös jatkuva houkuttelusi adventtikirkkoon laittamalla kirkkosi linkkiä joka kirjoitukseen.

        Uskova yksi on mielestään hyvä kadotukseen johtaja, Ja kulkee kuulema hame päällä? on ko asiassa perää saattapi ollakin Jutut on ainakin Epäpyhiä Lapsellisia tarinoita. Hän haluaa kavereita sinne kadokseensa, Jossa hänen ilonsa on. Sivistystä hän ei ole saanut. Oma seurakunta
        hänellä on konkurrsissa eli Henkisessä vararikossa. Kastettuja Kristittyjä on vankilat pullollaan. Menis vaikka vankila saarnaajaksi
        Mikä synti sinua painaa kun et voi laittaa kuvaasi palstalle, Häpeet kai menneisyytäsi?

        Tee parannus kun sinulla on vielä aikaa ja tule oikeaksi Kristityksi, Sillä Kristitty sinä et kyllä nykyisin varmasti ole se on varmaa se


      • Aramiz kirjoitti:

        Uskova yksi on mielestään hyvä kadotukseen johtaja, Ja kulkee kuulema hame päällä? on ko asiassa perää saattapi ollakin Jutut on ainakin Epäpyhiä Lapsellisia tarinoita. Hän haluaa kavereita sinne kadokseensa, Jossa hänen ilonsa on. Sivistystä hän ei ole saanut. Oma seurakunta
        hänellä on konkurrsissa eli Henkisessä vararikossa. Kastettuja Kristittyjä on vankilat pullollaan. Menis vaikka vankila saarnaajaksi
        Mikä synti sinua painaa kun et voi laittaa kuvaasi palstalle, Häpeet kai menneisyytäsi?

        Tee parannus kun sinulla on vielä aikaa ja tule oikeaksi Kristityksi, Sillä Kristitty sinä et kyllä nykyisin varmasti ole se on varmaa se

        Nyt on taas päivän naurukiintiö täysi. Olet kyllä maailman huvittavin.


      • JokuMuu
        Timo Flink kirjoitti:

        Kun saarnaan, saarnaan Raamatusta. Ellen Whiten kirjoituksiin olen viitannut hyvin harvoin. Seuraan yksinkertaisesti sitä Ellen Whitenkin ajatusta, että Raamattu tulee olla saarnaamisen lähteenä ja saarnan tulee *aina* korostaa Jeesusta, oli aihe mikä tahansa. Henkilökohtaisesti allekirjoitan sola Scriptura, sola gratia et fide ja solus Christus -periaatteet. Nämä olivat kyllä Ellen Whitenkin näkemykset.

        Kuten olen jo aiemmin todennut, Ellen Whiten kirjoitusten hyväksyminen ei ole kirkon jäsenyyden ehto. Tämä pätee myös työntekijään. Silti kirkko virallisesti tunnustaa EGW:n kirjoitusten arvon eikä kenelläkään ole oikeutta puhua kirkon näkemyksiä vastaan saarnatuolista.

        Seurakuntakuri tulee kysymykseen vain silloin, jos henkilö syyllistyy jatkuvaan ja tahalliseen seurakunnan opin vastaiseen opettamiseen. Nämä ovat olleet harvinaisia tapauksia.

        Timo Flink

        "Kuten olen jo aiemmin todennut, Ellen Whiten kirjoitusten hyväksyminen ei ole kirkon jäsenyyden ehto. Tämä pätee myös työntekijään."

        Noin ehkä virallisessa tiedonannossa. Minä olen kuitenkin nähnyt läheltä tuota käytäntöä paikallisseurakunnissa ja uskallan väittää toista.

        Jos pyrit esim. kasteelle ja ilmaiset eriävän mielipiteesi EGW:n suhteen, niin mitenkähän mahtaa käydä ? Irtoaako seurakunnan jäsenyys ? Harvapa tietysti tuohon rupeaa.

        Entäpä sitten jo jäsenenä olevat/työntekijät ? Jäsenyyden päättyminen on kyllä veitsenterällä. Otetaanpa vaikka esimerkkinä tapaus tapaus Kyti.

        http://koti.mbnet.fi/kyti/

        Seurauksena on putoaminen B-luokkaan. Vähintään.

        Eli lyhennettynä. Saat pitää jäsenyytesi, vaikka olisit eri mieltä - kunhan pidät pääsi kiinni.


      • vai kuis on?
        uskova myös kirjoitti:

        löytyy palsta missä mielipiteet on kummallista kyllä otettu Raamatusta
        http://groups.msn.com/Seurakunta
        Harvinaista meidän aikanamme.

        Jos me Hengessä vaellamme niin meillä on yhteys keskenämme.
        On hyvä että heillä on oma painimattonsa siellä.
        Ei sinne enää muita tarvita.


      • merim.raimo
        Timo Flink kirjoitti:

        Kun saarnaan, saarnaan Raamatusta. Ellen Whiten kirjoituksiin olen viitannut hyvin harvoin. Seuraan yksinkertaisesti sitä Ellen Whitenkin ajatusta, että Raamattu tulee olla saarnaamisen lähteenä ja saarnan tulee *aina* korostaa Jeesusta, oli aihe mikä tahansa. Henkilökohtaisesti allekirjoitan sola Scriptura, sola gratia et fide ja solus Christus -periaatteet. Nämä olivat kyllä Ellen Whitenkin näkemykset.

        Kuten olen jo aiemmin todennut, Ellen Whiten kirjoitusten hyväksyminen ei ole kirkon jäsenyyden ehto. Tämä pätee myös työntekijään. Silti kirkko virallisesti tunnustaa EGW:n kirjoitusten arvon eikä kenelläkään ole oikeutta puhua kirkon näkemyksiä vastaan saarnatuolista.

        Seurakuntakuri tulee kysymykseen vain silloin, jos henkilö syyllistyy jatkuvaan ja tahalliseen seurakunnan opin vastaiseen opettamiseen. Nämä ovat olleet harvinaisia tapauksia.

        Timo Flink

        Olen sitä mieltä että Ellen Wite ei toiminut tämän periaatteen mukaan....Scripta manent.


      • pelkurit eivät tule.
        uskova_1 kirjoitti:

        En tule, sillä Raamattu kieltää:

        "Autuas se mies, joka ei vaella jumalattomain neuvossa eikä astu syntisten teitä eikä istu, kussa pilkkaajat istuvat," (Ps 1:1)

        Aivan riittävästi on ellenismisi käynyt jo tällä palstalla ilmi ja myös jatkuva houkuttelusi adventtikirkkoon laittamalla kirkkosi linkkiä joka kirjoitukseen.

        Hän kun ei ole mies, niin hän istuu ja pilkkaa mennen tullen uskovia ihmisiä, eli heitä, jotka uskovat Jeesuksen sovitustyöhön omassa sydämessään.

        Riitta väittää v2006 kirjoituksissaan, että taivaspaikassaan käy katselemassa vaivattuja joka sapatti.

        Nyt kysyisin, kuinka moni kristitty aikoo perillä astua sapattisin helvettikokouksiin, että pysyisi sydämessään taivaassa ja nyt laitan viittauksen raamattuun, mistä Riitta antoi vahvistuksen uskolleen.

        Jes. 66:22-24

        22. Niinkuin uudet taivaat ja uusi maa, jotka minä teen, pysyvät minun kasvojeni edessä, sanoo Herra, niin pysyy teidän siemenenne ja teidän nimenne.
        23. Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra.
        24. Ja he käyvät ulos katselemaan niiden miesten ruumiita, jotka ovat luopuneet minusta; sillä heidän matonsa ei kuole, eikä heidän tulensa sammu, ja he ovat kauhistukseksi kaikelle lihalle.

        Luvussa 24 sanotaan, että he ovat kauhistukseksi kaikelle lihalle! Eli ilmeisesti Riitallekin taivaassa nämä on kauhistukseksi, eli Riitta Nenosen taivaan rakkauslaulu on pelon taivas ja nytkin pitää saarnata helvetin oppeja, kuten esimerkiksi.

        http://www.google.fi/search?hl=fi&client=firefox-a&rls=org.mozilla:fi:official&channel=s&q=Taivaan Portit ja Helvetin liekit&btnG=Haku&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

        helvetin liekit ja taivaan portit.

        ..
        Aika tarvitsee helvetin piiskan, ei Jumalan rakkauden Pojassaan viittoittamaan taivaan paikkaa.

        Henkilökohtaisesti Jumalan rakkaus Pojassaan on herättänyt minut taivastielle, sovitus, mittaamattoman rakkauden työ. Eikä piiska.


    • ..........

      Hyvä että tuli uskoon ja pääsi irti adventtikirkosta.

      • Kasvua liikkeessä

        Kaksituhatta uskovaa liittyy Adventtikirkkoon joka päivä. Kymmenet tuhannet saavat kuulla kolmen enkelin sanomaa joka päivä. Saarnaajia tulee lisää satoja kuukaudessa. Aina jos joku lähtee, sata tulee tilale.


      • ..............................
        Kasvua liikkeessä kirjoitti:

        Kaksituhatta uskovaa liittyy Adventtikirkkoon joka päivä. Kymmenet tuhannet saavat kuulla kolmen enkelin sanomaa joka päivä. Saarnaajia tulee lisää satoja kuukaudessa. Aina jos joku lähtee, sata tulee tilale.

        Pääseekö taivaaseen ne, joita on enemmän, vai ne, jotka ehtii ensin?


      • Sisäpiirissä
        .............................. kirjoitti:

        Pääseekö taivaaseen ne, joita on enemmän, vai ne, jotka ehtii ensin?

        Adventistin mukaan kiirettä pitää pitää ja heitä on eniten kasvamaan päin. He täyttävät aina kaikki ehdot, ihan kaikessa! Niin pahuudessa kuin hyvyydessä. EGW kertoo kirjoissaan lisää ja vastaa oikein sinulle kaikessa.


      • tekee
        Kasvua liikkeessä kirjoitti:

        Kaksituhatta uskovaa liittyy Adventtikirkkoon joka päivä. Kymmenet tuhannet saavat kuulla kolmen enkelin sanomaa joka päivä. Saarnaajia tulee lisää satoja kuukaudessa. Aina jos joku lähtee, sata tulee tilale.

        Ellun kana tekee kesän.


    • Huomasin, että palsta taitaa nostaa vanhat tekstit alkuun, jos niihin tulee uusi vastaus. Katsotaanpas nyt kuinka käy.

      • Näköjään nosti, mutta ei adventismi-palstalle, vaan tälle herätysliikkeet-palstalle, johon juttu oli alunperin kirjoitettukin.


      • Sanan miekka.
        uskova_1 kirjoitti:

        Näköjään nosti, mutta ei adventismi-palstalle, vaan tälle herätysliikkeet-palstalle, johon juttu oli alunperin kirjoitettukin.

        Jeesus on raamatullisesti iankaikkisen elämän lähde ja meille armolahjana saatavissa uskon kautta.

        Toinen osa on tuomion jälkeen kuolema, jonka helvetin tuli saa aikaiseksi ja lopputulos tuhka jonka jälkeen luodaan Uusi taivas ja maa. Kaikki entinen on sitten mennyt.

        Room. 6:23
        23. Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.
        Joh 6:39.40
        Ja minun lähettäjäni tahto on se, että minä kaikista niistä, jotka hän on minulle antanut, en kadota yhtäkään, vaan herätän heidät viimeisenä päivänä.
        Sillä minun Isäni tahto on se, että >>>jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."


    • USA:n eksytyksistä

      Jumalalle mikään ei ole mahdotonta sillä amerikkalisen adventuistikultinkin jäsen voi tulla uskoon.

      • Ibra.-sat

        Ei kuitenkaan suomalainen adventisti voi tulla kristityksi. En ole koskaan kuullut että advemntisti olisi tullut uskoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      134
      2172
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      378
      1641
    3. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      27
      1335
    4. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      227
      1196
    5. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      109
      1029
    6. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      125
      994
    7. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      94
      983
    8. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      55
      958
    9. Herätänkö minä sinut itkullani nainen

      Kysyn tässä kun kaipuun aallot lyövät ylitseni ja ihmettelen missä olet toivoessani, että olisit tässä vierelläni. On va
      Ikävä
      25
      878
    10. Vastaa nyt kun kuitenkin valvot!

      Vai pelkäätkö että miehesi herää? Ppm:lle 😉
      Ikävä
      111
      828
    Aihe