Luovuin veilystä kesällä ja päätin, etti venettä enää tule. No, kolme kuukautta on kulunut ja olen alkanut hakea jotain pientä mukavaa weekenderiä. Edellinen oli hollantilainen teräsvene. Parempaa matkavenettä en löydä, olenkin päättänyt vaihtaa veneilyn vain lyhyisiin retkiin aikaisempien yli kuukauden matkojen sijaan. Pyydänkin nyt kokemuksia ja mahdolllisesti kulutus tietoja veneista jotka ovat tai vastaavat esim. beikku 2255 C SB V6 tai maksimissaan beikku 2455 C SB V8 . Ne joilla ei ko. veneistä ole omaa veneily kokemusta olkoot kerrankin arvostelematta jenkkejä. Lienevät veneitä siinä missä moni muukin.
Beikkuko???
47
12212
Vastaukset
- Carlos
Menee vähän asian vierestä mutta koska olen kiinnostunut Hollantilaisista teräsveneistä niin on pakko vähän udella.
Minkä merkkinen vene sinulla oli. Pärjääkö sillä meriolosuhteissa kunnon kelissä, kun pitävät niitä vain sisävesille soveltuvina vaikka varmasti niitä on hyvinkin merikelpoisia.- 9 m 9 kn
Tiedän yhden teräshollannikkaan, joka on ollut kipparillaan nyt n. 15 vuotta. Pituutta karvan verran alle 10 metriä. Sillä on käyty Helsingistä pitäen ainakin Tallinnassa kerran, pari kesässä.
Keinuuhan se. Riippuu sitten päästä ja sisuskaluista, miten sen kokee. Voi olla joillekin kelissä epämiellyttävää, mutta tuskin niinkään vaarallista.
Lähdimme tuon kipparin kanssa yhtä matkaa Tallinnaan kesällä 2002. Hautovan lämmin pläkäkeli yli puolimatkaan saakka. Sitten sää muuttui äkisti. Vastaamme tuli Unto-myrsky, joka kaatoi Suomen sisämaassa neliökilometreittäin metsää.
Ei se mitään valtavaa aallokkoa ehtinyt nostaa, mutta koko lailla kuoppaiseksi meno muuttui! Suunnilleen samanlaista ryskettä oli Porkkalanselän ylitys kuluneena kesänä "vanhassa" 12 m/s tuulessa. Vettä tuli kuin aisaa ja juuri näkyvyyden puute vilkkaasti liikennöidyllä reitillä oli joka tapauksessa ainakin minulle isompi huolenaihe kuin merenkäynti. Omaa gepsiä ei ollut kummallakaan. Kaveri ajeli sähkökompassinsa varassa vähän minun edelläni, minulla oli laina-GPS, johon ei oltu ohjelmoitu reittipisteitä. Saatoin vain tarkistaa sijaintimme, verrata sitä karttaan ja todeta kaverin ajelevan precis oikeaan suuntaan.
Paria tuntia myöhemmin joka tapauksessa kippistettiin hollannikkaan kipparin kanssa töijaustömpsyjä Piritassa ja virnisteltiin, että selvittiinpäs siitäkin! Förstitkin olivat jo toipuneet pikku järkytyksestään.
Sanoisin, että ainakin tuolla hollantilaisella pärjää Suomen rannikko-olosuhteissa ihan kivasti. - bluewater
Pitää paikkansa, että suuri osa hollnatilaisista teräsveneistä on tehty kanava/sisävesi käyttöön. Uusien veneiden kohdalla tämän huomaa CE-merkinnän kategoriasta C, sisävesi
Mutta kyllä hollntilaiset osaavat meriveneitäkin teräksestä vääntää esim. Altena yachtingin Bule Water Trawler sarja on saanut CE-merkinnän A, joka on erittäin harvinainen moottorivene puolella. Jos en ole väärässä niin yksikään suomalainen vene ei ole A-kategoriassa - Beikulla Onakseen...
No, merkkiä en viitsi paljastaa (veneitä niin vähän suomessa että asiaa tuntevat tietävät heti mistä yksilöstä kyse), mutta vene oli 90 luvun alusta. Nykyään samanlaisen rungon saa ainakin Pedrolta (Suomessa http://www.steelyacht.com). Tärkeänä pidin pitkää ja syvää köliä. Oman paattini pituus oli 10,5 ja leveys 3,5. Syväys kuitenkin jo hollantilaiseksi hyvä 1,3 m. Vene oli aikoinaan tullut suoraan suomeen. En tiedä paljonko suunnittelusa oli huomioitu merikäyttöä, mutta merellä se on ollut jo 14 kesää ja jäi merelle uudella omistajalla merelle. Itse kipparoin paattia kolme kesää. Vastaan kuten joskus ennemminkin, kyllä hollatilaisella pärjää. Kelin kesto oli kiinni lähinnä aatojen /tuulen suunnasta. Lievään sivuvastaiseen 14 m/s (tuulen kertoivat seuraavana päivänä tankkauspaikassa) Kihdin selällä ei sinänsä ollut mikään ongelma, muttei siitä enää nauttinutkaan. Jos tuuli olisi ollut sivumyötäinen olisin joutunut luovimaan, kuten tein tuulen ja aaltojen jo pienennyttyä samalla matkalla tullessa Parattulaan (aalto ei kyllä ollut mitään aivan pientä). Aalloissa / tuulesssa joka on luokkaa "huomautus veneilijöille" meillä ei vielä ollut oikeastaan mitään vaikeuksia. No suora sivu aaltoon kulkeminen ei todellakaan ole mukavaa, mutta noilla tuulilla on jo ruvettava "ohjaamaan" venettä. Kovan tuulen varoituksen aikana jäin mielummin rantaan. Eräs tärkein syy oli veneen laituriin saaminen kovalla tuulella, ei ole kaikkein helpoin manööveri. Painoa kun on yli 10 tonnia ja myös tuulipintaa riittää. Keulapotkurikin tuppaa tuntumaan silloin coctail sekoittimelle. Ainut mitä kaipasin lisää paattin oli 20 -40 hv tehoa. Moottori kehitti maksimisaan n. 80 hv. Varsinkin aallokossa ajaessa tuntui välillä sille, että tehoa olisi saanut olla sellainen 100 -120 hv. Nopeutta hollantilaisella ei todellakaan kannata tavoitella. Kulkee runkonopeutensa ja se on siinä. Kaiken kaikkiaan, jos alottaisin veneilyn taas todellisena harrastuksena/kesän viettotapana hankkisin edelleen hollantilaisen. Netti auttaa paljon ostopaikkaa etsiessä. Hollannissa tarjonta on mahtavaa (kts.http://www.botentekoop.nl) Toisaalta, miksei myös esim. teräksinen North Steel voisi tulla kyseeseen. No, nämä ovat niitä asioita missä on mukana tunne, veneen hinta ja jokaisella veneilijällä viimeisenä ostovaiheessa tulee järki.
Siispä olisiko kellään kertoa minulle lisää noista beikuista. - Beikulla On.....
Beikulla Onakseen... kirjoitti:
No, merkkiä en viitsi paljastaa (veneitä niin vähän suomessa että asiaa tuntevat tietävät heti mistä yksilöstä kyse), mutta vene oli 90 luvun alusta. Nykyään samanlaisen rungon saa ainakin Pedrolta (Suomessa http://www.steelyacht.com). Tärkeänä pidin pitkää ja syvää köliä. Oman paattini pituus oli 10,5 ja leveys 3,5. Syväys kuitenkin jo hollantilaiseksi hyvä 1,3 m. Vene oli aikoinaan tullut suoraan suomeen. En tiedä paljonko suunnittelusa oli huomioitu merikäyttöä, mutta merellä se on ollut jo 14 kesää ja jäi merelle uudella omistajalla merelle. Itse kipparoin paattia kolme kesää. Vastaan kuten joskus ennemminkin, kyllä hollatilaisella pärjää. Kelin kesto oli kiinni lähinnä aatojen /tuulen suunnasta. Lievään sivuvastaiseen 14 m/s (tuulen kertoivat seuraavana päivänä tankkauspaikassa) Kihdin selällä ei sinänsä ollut mikään ongelma, muttei siitä enää nauttinutkaan. Jos tuuli olisi ollut sivumyötäinen olisin joutunut luovimaan, kuten tein tuulen ja aaltojen jo pienennyttyä samalla matkalla tullessa Parattulaan (aalto ei kyllä ollut mitään aivan pientä). Aalloissa / tuulesssa joka on luokkaa "huomautus veneilijöille" meillä ei vielä ollut oikeastaan mitään vaikeuksia. No suora sivu aaltoon kulkeminen ei todellakaan ole mukavaa, mutta noilla tuulilla on jo ruvettava "ohjaamaan" venettä. Kovan tuulen varoituksen aikana jäin mielummin rantaan. Eräs tärkein syy oli veneen laituriin saaminen kovalla tuulella, ei ole kaikkein helpoin manööveri. Painoa kun on yli 10 tonnia ja myös tuulipintaa riittää. Keulapotkurikin tuppaa tuntumaan silloin coctail sekoittimelle. Ainut mitä kaipasin lisää paattin oli 20 -40 hv tehoa. Moottori kehitti maksimisaan n. 80 hv. Varsinkin aallokossa ajaessa tuntui välillä sille, että tehoa olisi saanut olla sellainen 100 -120 hv. Nopeutta hollantilaisella ei todellakaan kannata tavoitella. Kulkee runkonopeutensa ja se on siinä. Kaiken kaikkiaan, jos alottaisin veneilyn taas todellisena harrastuksena/kesän viettotapana hankkisin edelleen hollantilaisen. Netti auttaa paljon ostopaikkaa etsiessä. Hollannissa tarjonta on mahtavaa (kts.http://www.botentekoop.nl) Toisaalta, miksei myös esim. teräksinen North Steel voisi tulla kyseeseen. No, nämä ovat niitä asioita missä on mukana tunne, veneen hinta ja jokaisella veneilijällä viimeisenä ostovaiheessa tulee järki.
Siispä olisiko kellään kertoa minulle lisää noista beikuista.Hollantilaisia löytyy lehden webistä. http://www.botentekoop.nl
- Otsoni
On pohjanmeren rannalla, joten heillä on varmasti tietotaitoa meriveneistä, toki heillä on niitä kanavia ja muita sisävesiä, mutta kattelkaapa karttaa, eikö meilläkin. Jos olet hankkimassa teräsvenettä, saat hyvän meriveneen Hollannista, mutta myös suomesta löytyy laadukkaita aluksia, sekä sisä että merialueille.P.s. Tsaari Nikolai kävi hakemassa laivanrakennusoppia Hollannista ja niiltä ajoilta on suureksi osaksi peräisin ns. merimiessanasto ja purjelaiva-aikaiset termit.
- tuokin
Otsoni kirjoitti:
On pohjanmeren rannalla, joten heillä on varmasti tietotaitoa meriveneistä, toki heillä on niitä kanavia ja muita sisävesiä, mutta kattelkaapa karttaa, eikö meilläkin. Jos olet hankkimassa teräsvenettä, saat hyvän meriveneen Hollannista, mutta myös suomesta löytyy laadukkaita aluksia, sekä sisä että merialueille.P.s. Tsaari Nikolai kävi hakemassa laivanrakennusoppia Hollannista ja niiltä ajoilta on suureksi osaksi peräisin ns. merimiessanasto ja purjelaiva-aikaiset termit.
silleen,mieti kuitenkin jos merelle lähdet 10,000 kilon veneellä jossa on 50 hv moottori,eihän tuo toimi.ovat kanavakäyttöön tarkoitettu.meriveneet erikseen heilläkin,merihän heilkin on mutta eipä ole näitä kanavaveneitä siellä.
- Onakseen ja taisin
tuokin kirjoitti:
silleen,mieti kuitenkin jos merelle lähdet 10,000 kilon veneellä jossa on 50 hv moottori,eihän tuo toimi.ovat kanavakäyttöön tarkoitettu.meriveneet erikseen heilläkin,merihän heilkin on mutta eipä ole näitä kanavaveneitä siellä.
Veneen omistaneena kokemukseni on toisenlainen. Tehoa oli kuitenkin vähän enemmän kuin 50 hv.
Kaikella kunnioitusella mielipidettäsi kohtaan.
- sammmmm
Ittellä ei ole kumpaakaan noista, vaan 2755 180heppaisella dieselillä. Tuolla 3-4 henkinen perhe tekee mukavasti ainakin n. viikon reissuja. Kulutus on n. 24l tunnissa, matkanopeus n. 24 solmua. Pensamyllyllä vie tietysti jonkinverran enemmän.
- ei koskaan enää
Ostin joitakin vuosia sitten Beikun 2155 vm -89 ja tarkoituksena oli harrastaa viikonloppu ja viikoretkiä 4-henkisellä perheellä.
Varsin pian saimme huomata, että moiseen käyttöön vene ei sovi ollenkaan; bensan kulutus hirveä, säilytystiloja ei ole ollenkaan, ulkotilaa ei ole lainkaan, sisätilatkin lähes olemattomat, runko oli erittäin ohutlaminaattista mikä hirvitti, koska kannella kävellessä koko kansi notkui alla, vaikka vene oli 230 hv-varustettu ei se meinannut nousta millään plaaniin neljän hengen kuormalla, aallokossa kulku oli erittäin epämiellyttävää.
Meillä moinen kokeilu jäi vuoden mittaiseksi ja sai aikaan päätöksen, että Beikkua ei meidän perheeseen enää huolita.- Beikulla Onak.....
Olen kyllä miettinyt tuon bensan hintaa, mutta toisaalta diesel koneinen vene maksaa heti aika reilusti enemmän. Olenkin siksi jo miltei varmasti päätynyt vain kutos koneeseen. Mainitsit ettei 230 hv noussut kunnolla. Tuo pistää taas miettimään, ei suurempaa konetta vaan alkuperäistä päätöstä luopua veneilystä toistaiseksi. Toisaalta tarkennan perheemme kokoa, vain kaksi aikuista. Tuo säilytys tilojen puute on kyllä meitäkin jo valmiiksi askarruttanut. Odottelen lisää kokemuksia...
- timo
Beikulla Onak..... kirjoitti:
Olen kyllä miettinyt tuon bensan hintaa, mutta toisaalta diesel koneinen vene maksaa heti aika reilusti enemmän. Olenkin siksi jo miltei varmasti päätynyt vain kutos koneeseen. Mainitsit ettei 230 hv noussut kunnolla. Tuo pistää taas miettimään, ei suurempaa konetta vaan alkuperäistä päätöstä luopua veneilystä toistaiseksi. Toisaalta tarkennan perheemme kokoa, vain kaksi aikuista. Tuo säilytys tilojen puute on kyllä meitäkin jo valmiiksi askarruttanut. Odottelen lisää kokemuksia...
Veneily ei ole kivaa jos kokoajan on jokin paikka rikki, useita korjauksen alla tai pelko siitä mikä pettää seuraavaksi. Baylinereista löytyy heloposti huonoja yksilöitä, mutta varmasti muistakin. Veneen kanssa saa usein puuhtastella aivan riittämiin ja ainakin itse askartelen mielummin "kehityskohteiden" kuin jatkuvasti hajoavien asioiden parissa. Useimmiten kun vielä vanhan korjaus ei venetarvikkeilla ole mitenkään edullista.
Mutta se sopiva vene oli sitten merkiltään mikä tahansa löytyy varmasti kun käy katsomasa paikanpäällä. Laatu/ laadun puute ja taso jota itse haluaa selviää varmasti. - pettyneelle
Beikussasi ei todellakaan ollut V8 moottoria 230hv teholla vaan ilmeisesti pikku nelonen 130hv. Tai sitten potklurivalinta oli aivan totaalisen väärä.
V8 230hv koneteholla tuo malli kukee aivan hemmetisti ja plaaniin hyppää kuin raketti.
Aallokossa liukuva vene on aina kova ajettava ja varsinkin kun kyseessä on noin pieni ja kevyt vene. Beikun aallokko-ominaisuudet eivät ole huonot, sillä pohja on sen verran jyrkkä.
Sisätilat neljälle 6m veneessä eivät voi olla kovinkaan suuret. Mitä oikein olet odottanut?
Mahdatkohan tietää veneistä yhtään mitään? - Kovasti pettynyt
pettyneelle kirjoitti:
Beikussasi ei todellakaan ollut V8 moottoria 230hv teholla vaan ilmeisesti pikku nelonen 130hv. Tai sitten potklurivalinta oli aivan totaalisen väärä.
V8 230hv koneteholla tuo malli kukee aivan hemmetisti ja plaaniin hyppää kuin raketti.
Aallokossa liukuva vene on aina kova ajettava ja varsinkin kun kyseessä on noin pieni ja kevyt vene. Beikun aallokko-ominaisuudet eivät ole huonot, sillä pohja on sen verran jyrkkä.
Sisätilat neljälle 6m veneessä eivät voi olla kovinkaan suuret. Mitä oikein olet odottanut?
Mahdatkohan tietää veneistä yhtään mitään?Tekisi mieli vastata yhtä idioottimaisesti kuin sinä mutta koitan malttaa mieleni:
Takaan, että maileja on veneluokalla enemmän takana kuin Sinulla, tosin ei huviveneellä.
Sisätilat eivät tokikaan voi olla tuon kokoisessa kovin suuret mutta yhtä huonoja säilytystiloja ei vastaavankokoisista muista löydy, myös muiden vastaavan kokoisten sisätilojen suunnittelu on pääsääntöisesti parempaa. (olen käynyt karkeasti arvioiden 2000 veneessä, joskin joukkoon toki mahtuu useita samanmerkkisiäkin).
Kiitos ehdotuksestasi mutta tiedän kyllä minkä venee ja minkä koneen omistin; neljän hengen kuormalla vene ei todellakaan ollut mikään raketti ja ilman tavaroitakin oli plaaniin nousu erittäin huonoa. Vastaavia kommentteja olen kuullut muiltakin. Potkuri oli alkuperäinen ja ehjä, joten saattaa olla, että parempiakin on olemassa mutta aivan poskellaan se ei varmastikaan ollut.
Aallokossa ko vene oli erittäin huono ajettava!
Aiheesta on turha edes keskustella, minä en kommentoinut miten joku muu tuon kokoluokan vene käyttäytyy vaan kerroin, että ko vene oli vastenmielinen ja huono aallokossa.
Osa ajon ja koko veneen vastenmielisyydestä tuli aiemminkin mainitsemastani ERITTÄIN ohuesta kansimateriaalista. tuntui kuin koko vene menisi kahtia kun edes pientä hakkaamista ilmeni, kävely kannella oli niinikään erittäin epämiellyttävän oloista kannen "heijaamisen" takia.
Vene oli MINUN mielestäni erittäin huono ja olen tyytyväinen, että pääsin eroon! Kovasti pettynyt kirjoitti:
Tekisi mieli vastata yhtä idioottimaisesti kuin sinä mutta koitan malttaa mieleni:
Takaan, että maileja on veneluokalla enemmän takana kuin Sinulla, tosin ei huviveneellä.
Sisätilat eivät tokikaan voi olla tuon kokoisessa kovin suuret mutta yhtä huonoja säilytystiloja ei vastaavankokoisista muista löydy, myös muiden vastaavan kokoisten sisätilojen suunnittelu on pääsääntöisesti parempaa. (olen käynyt karkeasti arvioiden 2000 veneessä, joskin joukkoon toki mahtuu useita samanmerkkisiäkin).
Kiitos ehdotuksestasi mutta tiedän kyllä minkä venee ja minkä koneen omistin; neljän hengen kuormalla vene ei todellakaan ollut mikään raketti ja ilman tavaroitakin oli plaaniin nousu erittäin huonoa. Vastaavia kommentteja olen kuullut muiltakin. Potkuri oli alkuperäinen ja ehjä, joten saattaa olla, että parempiakin on olemassa mutta aivan poskellaan se ei varmastikaan ollut.
Aallokossa ko vene oli erittäin huono ajettava!
Aiheesta on turha edes keskustella, minä en kommentoinut miten joku muu tuon kokoluokan vene käyttäytyy vaan kerroin, että ko vene oli vastenmielinen ja huono aallokossa.
Osa ajon ja koko veneen vastenmielisyydestä tuli aiemminkin mainitsemastani ERITTÄIN ohuesta kansimateriaalista. tuntui kuin koko vene menisi kahtia kun edes pientä hakkaamista ilmeni, kävely kannella oli niinikään erittäin epämiellyttävän oloista kannen "heijaamisen" takia.
Vene oli MINUN mielestäni erittäin huono ja olen tyytyväinen, että pääsin eroon!on samanlainen vene.kone 230hv ja sillä teholla vene on tosiaan plaanissa heti kun antaa hanaa.
sisätilat riittää kolmelle jotenkuten mutta säilytystila on olematon.bensan kulutus on ihan normaali sisäperä v-kasissa ei se siittä pienene ostat minkä merkin tahansa.rungon materiaali ja kannen on ehkä liian ohutta se on selvinnyt monestakin yhteydestä,joten se ei ole mitään uutta!- beikku 2155
pettyneelle kirjoitti:
Beikussasi ei todellakaan ollut V8 moottoria 230hv teholla vaan ilmeisesti pikku nelonen 130hv. Tai sitten potklurivalinta oli aivan totaalisen väärä.
V8 230hv koneteholla tuo malli kukee aivan hemmetisti ja plaaniin hyppää kuin raketti.
Aallokossa liukuva vene on aina kova ajettava ja varsinkin kun kyseessä on noin pieni ja kevyt vene. Beikun aallokko-ominaisuudet eivät ole huonot, sillä pohja on sen verran jyrkkä.
Sisätilat neljälle 6m veneessä eivät voi olla kovinkaan suuret. Mitä oikein olet odottanut?
Mahdatkohan tietää veneistä yhtään mitään?moi. onko sulla tietoa noista potkureista. mulla 4.3l v6 175hp.potkuri siinä on ny 15 muita numeroita ei näy.on kolmelleen melko hinaaminen plaanniin. mut sit täysillä vetäissä tuntus et voi olla isompikin potkuri. kone sen verra huutaa. et olisiko vinkkejä?
- kyllä beikku hyvä
Kovasti pettynyt kirjoitti:
Tekisi mieli vastata yhtä idioottimaisesti kuin sinä mutta koitan malttaa mieleni:
Takaan, että maileja on veneluokalla enemmän takana kuin Sinulla, tosin ei huviveneellä.
Sisätilat eivät tokikaan voi olla tuon kokoisessa kovin suuret mutta yhtä huonoja säilytystiloja ei vastaavankokoisista muista löydy, myös muiden vastaavan kokoisten sisätilojen suunnittelu on pääsääntöisesti parempaa. (olen käynyt karkeasti arvioiden 2000 veneessä, joskin joukkoon toki mahtuu useita samanmerkkisiäkin).
Kiitos ehdotuksestasi mutta tiedän kyllä minkä venee ja minkä koneen omistin; neljän hengen kuormalla vene ei todellakaan ollut mikään raketti ja ilman tavaroitakin oli plaaniin nousu erittäin huonoa. Vastaavia kommentteja olen kuullut muiltakin. Potkuri oli alkuperäinen ja ehjä, joten saattaa olla, että parempiakin on olemassa mutta aivan poskellaan se ei varmastikaan ollut.
Aallokossa ko vene oli erittäin huono ajettava!
Aiheesta on turha edes keskustella, minä en kommentoinut miten joku muu tuon kokoluokan vene käyttäytyy vaan kerroin, että ko vene oli vastenmielinen ja huono aallokossa.
Osa ajon ja koko veneen vastenmielisyydestä tuli aiemminkin mainitsemastani ERITTÄIN ohuesta kansimateriaalista. tuntui kuin koko vene menisi kahtia kun edes pientä hakkaamista ilmeni, kävely kannella oli niinikään erittäin epämiellyttävän oloista kannen "heijaamisen" takia.
Vene oli MINUN mielestäni erittäin huono ja olen tyytyväinen, että pääsin eroon!etpä taida poika riepu paljon tietää beikusta mulla itellä 2155 130hv ja nousee pintaan vielä 6 aikuista ja kahdella henkellä nopeus 31 mailia mitattu gps,llä ei selittelyä ja itse painan 80kg kävellessä kannella se todellakaan notku olisko teillä ne veneet jo niin lahoja että tukirakenteet ei vaan enää kestä niin niitähän halvalla saa ostakaa vaan sellaisia
- omakehu huh huh
kyllä beikku hyvä kirjoitti:
etpä taida poika riepu paljon tietää beikusta mulla itellä 2155 130hv ja nousee pintaan vielä 6 aikuista ja kahdella henkellä nopeus 31 mailia mitattu gps,llä ei selittelyä ja itse painan 80kg kävellessä kannella se todellakaan notku olisko teillä ne veneet jo niin lahoja että tukirakenteet ei vaan enää kestä niin niitähän halvalla saa ostakaa vaan sellaisia
kulutus n. 30l/h matkavauhti 18-21 solmua huiput 23solmua.
Siinä totuus 2155 sen 130 hv mallista!
Eihän tuon paino/teholuokan paatti mikään raketti ole.
6 aikuisella erittäin hankala saada plaaniin, neljä etukabiiniin ainakin
jotta edes jotain mahdollisuuksia.
MYYTY! (ehkä seuraava omistaja asentaa tehokkaamman myllyn) - beikku
omakehu huh huh kirjoitti:
kulutus n. 30l/h matkavauhti 18-21 solmua huiput 23solmua.
Siinä totuus 2155 sen 130 hv mallista!
Eihän tuon paino/teholuokan paatti mikään raketti ole.
6 aikuisella erittäin hankala saada plaaniin, neljä etukabiiniin ainakin
jotta edes jotain mahdollisuuksia.
MYYTY! (ehkä seuraava omistaja asentaa tehokkaamman myllyn)höpö höpö laittakaapa poijaat vehkeene kuntoon ja potkurit kohilleen niin varmaan kulkee 31 huom mailia ei solmuja siinä pieni ero kaikki jenkki mittarit on maa maileja ja taatusti lähtee pintaan 6 henkeä jos sulla vain vehkeet kunnossa ja se on tosi matka vauhti on noin 22 mailia koska kaikein järkevin kulutuksen suhteen mutta ei nyt sentään 30l
- omc v6
beikku 2155 kirjoitti:
moi. onko sulla tietoa noista potkureista. mulla 4.3l v6 175hp.potkuri siinä on ny 15 muita numeroita ei näy.on kolmelleen melko hinaaminen plaanniin. mut sit täysillä vetäissä tuntus et voi olla isompikin potkuri. kone sen verra huutaa. et olisiko vinkkejä?
mulla oli edellinen vene bayliner 1952 ja siinä 4,3 v6 potkuri solas 14 3/8-21
ja sillä kulki yksin ajaessa 78,5 km/h maileissa noin 49 5 henkeä kulki 45 mailia kulutus mitattu irtoastialla nopeus 23 mailia 17l tunti - bayliner v6
beikku 2155 kirjoitti:
moi. onko sulla tietoa noista potkureista. mulla 4.3l v6 175hp.potkuri siinä on ny 15 muita numeroita ei näy.on kolmelleen melko hinaaminen plaanniin. mut sit täysillä vetäissä tuntus et voi olla isompikin potkuri. kone sen verra huutaa. et olisiko vinkkejä?
kerroppa vetolaite välitys onko jotain 1,68 mitä nyt ottaa kierroksia ja paljon maks,nopeus niin mititään potkuria ja kerron pari lisäjuttua
- tytyväinen
beikku kirjoitti:
höpö höpö laittakaapa poijaat vehkeene kuntoon ja potkurit kohilleen niin varmaan kulkee 31 huom mailia ei solmuja siinä pieni ero kaikki jenkki mittarit on maa maileja ja taatusti lähtee pintaan 6 henkeä jos sulla vain vehkeet kunnossa ja se on tosi matka vauhti on noin 22 mailia koska kaikein järkevin kulutuksen suhteen mutta ei nyt sentään 30l
kyllä kyllä ostin justiin 2155 130hv koneella nousee pintaan 4 aikuisella aikavaivattomasti ja kun sain omille vesille niin tein potkuri päivityksen ja säätelin vähän konetta ja pari muuta juttua niin maks,nopeus 28 mailia ja kulutus irtoastiasta 24,5l 55min 21 mailia nopeus 2 hen,kuormalla retkitavarat päälle ja kyllä on makee vene
- kyllä nousee
jaa,a mietitäämpä vähän jos 2155 130 koneelle nostaa 4 henkeä pintaan ja kulkee 28 mailia,sulla siinä 230 kone vaikka painavampi kuin nelonen 2155
neloskoneella painaa 1800 kg ja 8 koneella aika tarkasti 2000kg mutta kun 8koneen eduksi reilu 1000kg tehopainosuhde jotain sulla täytynyt olla aika pahasti pielessä, ettei vaan joku kusettanu sinua täysin kastuneella veneellä eli laho paska - Perhevene???
Kovasti pettynyt kirjoitti:
Tekisi mieli vastata yhtä idioottimaisesti kuin sinä mutta koitan malttaa mieleni:
Takaan, että maileja on veneluokalla enemmän takana kuin Sinulla, tosin ei huviveneellä.
Sisätilat eivät tokikaan voi olla tuon kokoisessa kovin suuret mutta yhtä huonoja säilytystiloja ei vastaavankokoisista muista löydy, myös muiden vastaavan kokoisten sisätilojen suunnittelu on pääsääntöisesti parempaa. (olen käynyt karkeasti arvioiden 2000 veneessä, joskin joukkoon toki mahtuu useita samanmerkkisiäkin).
Kiitos ehdotuksestasi mutta tiedän kyllä minkä venee ja minkä koneen omistin; neljän hengen kuormalla vene ei todellakaan ollut mikään raketti ja ilman tavaroitakin oli plaaniin nousu erittäin huonoa. Vastaavia kommentteja olen kuullut muiltakin. Potkuri oli alkuperäinen ja ehjä, joten saattaa olla, että parempiakin on olemassa mutta aivan poskellaan se ei varmastikaan ollut.
Aallokossa ko vene oli erittäin huono ajettava!
Aiheesta on turha edes keskustella, minä en kommentoinut miten joku muu tuon kokoluokan vene käyttäytyy vaan kerroin, että ko vene oli vastenmielinen ja huono aallokossa.
Osa ajon ja koko veneen vastenmielisyydestä tuli aiemminkin mainitsemastani ERITTÄIN ohuesta kansimateriaalista. tuntui kuin koko vene menisi kahtia kun edes pientä hakkaamista ilmeni, kävely kannella oli niinikään erittäin epämiellyttävän oloista kannen "heijaamisen" takia.
Vene oli MINUN mielestäni erittäin huono ja olen tyytyväinen, että pääsin eroon!"Ostin joitakin vuosia sitten Beikun 2155 vm -89 ja tarkoituksena oli harrastaa viikonloppu ja viikoretkiä 4-henkisellä perheellä."
Olet käynyt 2000 veneessä sisällä, ja ostat perheelle matkaveneeksi rapiat 6 metrisen daycruiserin? Oikeesti? - porvari
omakehu huh huh kirjoitti:
kulutus n. 30l/h matkavauhti 18-21 solmua huiput 23solmua.
Siinä totuus 2155 sen 130 hv mallista!
Eihän tuon paino/teholuokan paatti mikään raketti ole.
6 aikuisella erittäin hankala saada plaaniin, neljä etukabiiniin ainakin
jotta edes jotain mahdollisuuksia.
MYYTY! (ehkä seuraava omistaja asentaa tehokkaamman myllyn)kuule mulla 2155 130 hv kulutus 17l/h matkanop maks,vauhti 1 henkilö 100l polttoainetta 52km/h laske siitä solmut tai mailit nopeus mitattu gps,llä
- JaskaMehlo
Kokeneilla jenkkiveneilijöillä on piireissä ihan oma sanontakin Beikuista: "Niistä paistaa aurinko kyljistä läpi."
Bayliner on halvempi kuin esim.samankokoinen Sea Ray, WellCraft, Chris-Craft, Formula tms. Olet varmaan huomannutkin juuri hinnan olevan beikun kilpailuvaltti em.jenkekjä vastaan. Tosin, se halvempi hinta ei tule tyhjästä; materiaaleissa, viimeistelyssä, laadussa kokonaisuutena on säästetty, monen mielestä ero on niin pieni näihin kalliimpiin jenkkeihin että Beikun ostaminen kannattaa ja ovatkin olleet tyytyväisiö usein beikkuunsa.Toisaalta taas moni pitää Beikkua "jenkkiveneiden piltemana" edelleen. Ja kyllähän niissä eroa on, joku Sea Rayn 340:nen on ihan eriluokan vene kuin Beikun vastaavat samanikäiset veneet..Se on vähän kuin vertaisi jotain kotimaista Tristania englantilaiseen samankokoiseen Fairlineen tai Princessiin. Toki täytyy muistaa että Tristaneita saat pari kappaletta yhden Feikun hinnalla ja siksi tosiaan voi heittääkkin perustellusti ilmoille kysymyksen; kannattaako se tosiaan vai tyytyisikö asteen askeettisempaan ja säästää paljon rahaa.Kyllähän kummallain veneellä pääsee paikasta a paikkaan b ja aika laadukkaastikkin vielä.Priorisoimisesta kyse ja tietysti budjetista ;)- Beikulla Onakseen ja takaisin
Mielipide oli totisinta totta. En haekkaan sitä parasta venettä, koska käyttö jäänee vähäiseksi. Käyttö tarkoituksen mahdollisesti muuttuessa haen luultavasti jotain muuta.
Taitaa taas mennä selittelyn puolelle... no, olen kuitenkin nyt tutustunut ko. veneisiin ja päätynyt jopa tekemään tarjouksen.
Hankkisin tietenkin mielummin vaikka Four Windsin, mutta kuten kirjoitit käyttötarkoitus ja budjetti....
Tyytynen siis aluksi näissä weekendereissä beikkuun.... - Beikku
Beikulla Onakseen ja takaisin kirjoitti:
Mielipide oli totisinta totta. En haekkaan sitä parasta venettä, koska käyttö jäänee vähäiseksi. Käyttö tarkoituksen mahdollisesti muuttuessa haen luultavasti jotain muuta.
Taitaa taas mennä selittelyn puolelle... no, olen kuitenkin nyt tutustunut ko. veneisiin ja päätynyt jopa tekemään tarjouksen.
Hankkisin tietenkin mielummin vaikka Four Windsin, mutta kuten kirjoitit käyttötarkoitus ja budjetti....
Tyytynen siis aluksi näissä weekendereissä beikkuun....Senkin voi ottaa huomioon, että Beikun tehtaan omistaja vaihtui n.-89 eli ne "siniset" vanhemman mallin paatit oli valmistettu huonommista ja edullisemmista materiaaleista. Kun taas -90 -> ne "punaraitaiset" ovat uuden omistajan aikaan saaman laadun parannusprojektin tuotteita, käytetty laadukkaampia materiaaleja. Ovat myös hiukan "modernimman" näköisiä. Tokihan uudempikin huonolla käytöllä voi olla pahemman näköinen kuin vanhempi hyvässä käytössä ollut, yksilöitä ne ovat. Ja juuri monikin ostaa Beikun Sea Ray:n sijasta juuri sen hinnan takia, tinkien laadusta. Iso osahan joutuu tekemään hiton paljon työtä et saa edes Beikun maksettua ja vähillä rahoilla ostettuna Sea Ray on yksinkertaisesti vaan liian kallis ostettavaksi. Ja halvemmallakin pääsee saareen ku ei oo liian vaativa. Hintansa väärttejä ovat kaikki.
Itsellä 2052 -90 ja 2300 km ajettu kahtena kesänä. Oma ainakin on yksilö parhaimmasta päästä ja olen ainakin ollut tyytyväinen omaani. - potkurin koko
Beikku kirjoitti:
Senkin voi ottaa huomioon, että Beikun tehtaan omistaja vaihtui n.-89 eli ne "siniset" vanhemman mallin paatit oli valmistettu huonommista ja edullisemmista materiaaleista. Kun taas -90 -> ne "punaraitaiset" ovat uuden omistajan aikaan saaman laadun parannusprojektin tuotteita, käytetty laadukkaampia materiaaleja. Ovat myös hiukan "modernimman" näköisiä. Tokihan uudempikin huonolla käytöllä voi olla pahemman näköinen kuin vanhempi hyvässä käytössä ollut, yksilöitä ne ovat. Ja juuri monikin ostaa Beikun Sea Ray:n sijasta juuri sen hinnan takia, tinkien laadusta. Iso osahan joutuu tekemään hiton paljon työtä et saa edes Beikun maksettua ja vähillä rahoilla ostettuna Sea Ray on yksinkertaisesti vaan liian kallis ostettavaksi. Ja halvemmallakin pääsee saareen ku ei oo liian vaativa. Hintansa väärttejä ovat kaikki.
Itsellä 2052 -90 ja 2300 km ajettu kahtena kesänä. Oma ainakin on yksilö parhaimmasta päästä ja olen ainakin ollut tyytyväinen omaani.mikähän ois 2155 beikun oikea potkuri koko kone on mercruiser 175hp 4.3l v6.? nyt siinä on 15, tuntus et vois olla isompikin..
- katsoppa tarkemmin
kuule otappa maalaamaton 3cm vahva lasikuitulevy ja pistä vasten aurinkoa nin tuleeko siitä valon säteet läpi, taatusti joka lasikuitu veneen läpi paistaa aurinko tai kirkas valo,riippuu täysin siitä miten kuitu on käsitelty koska kuitu on lasia siitä tulee valo läpi, ei varmaan minkään jenkkiveneen kylet ole 3cm pohjat on enempiki
- Chrisu mies..
Itse ajelen chris craftilla, ja useimmilla kamuillani on beikut..Itse en Chrisua mitenkään parempana pidä suhteessa beikkuihin.. Kummissakin on hyvä ja huonoja puolia suhteessa toisiinsa.. Vene se on beikkukin siinä missä chrisu tai sea ray yms, osta ihmeessä vaan jos sopivan hyvän yksilön löydät.. Niissähän on niitä vanhoja hyviä helmiäkin, ja uudempia paskaksi laulettuja..
- BBB
Saitko hommattua kesäks beikkuu?
- beikku
kyllä 2155 beikku on hyvä vaikka 130hv koneella itellä sellainen ja nosee pintaan 4 h kuormalla ihan hyvin kun vaan osaa käyttää venettä ja itse painan 80kg ja kun kävelen kannella niin ei se notku ainakaan mun veneessä olisko teillä niin lahoja ne veneet että ei kannet kestä niin niin niitähän halvalla saa
- 2155
Taatusti notkuu sinunkin Beikkusi kansi siinä kävellessä - muuta väittäessäsi, valehtelet, mutta se ei ole mitään "lahoamista" vaan johtuu siitä, ettei ole pieneen veneeseen mahdollisimman avaria tiloja sullottaessa, saatu tukipisteitä riittävästi. Tilaahan tuonkoisessa Beikussa kyllä riittää muihin samankoikoisiin verrattaessa, mutta aiheuttaa juuri tuon notkumis ongelman
- beikku
2155 kirjoitti:
Taatusti notkuu sinunkin Beikkusi kansi siinä kävellessä - muuta väittäessäsi, valehtelet, mutta se ei ole mitään "lahoamista" vaan johtuu siitä, ettei ole pieneen veneeseen mahdollisimman avaria tiloja sullottaessa, saatu tukipisteitä riittävästi. Tilaahan tuonkoisessa Beikussa kyllä riittää muihin samankoikoisiin verrattaessa, mutta aiheuttaa juuri tuon notkumis ongelman
ja taatusti notkuu ratakiskoki muta kuinka paljon,sama homma näissä veneissä
ja mitippä mitä se tekee jos kannessa ei anna mikän periin 2 metrin aallokossa - 2155
beikku kirjoitti:
ja taatusti notkuu ratakiskoki muta kuinka paljon,sama homma näissä veneissä
ja mitippä mitä se tekee jos kannessa ei anna mikän periin 2 metrin aallokossaMitähän tekemistä tuolla nyt on käveltäessä kannen notkumisen kanssa ?
- vkl kruiseri
Meillä on 2455 Sunbridge ´89 5.8 V8 koneella. On oltu vaimon kanssa todella tyytyväisiä. Sitä on aikaisemmin pidetty hyvin, eikä mitään vikaa ole ollut.
Kulutus on vähän alle 2 ltr/merimaili, matkavauhtina on pidettu 22-24 solmua (2800-3000 rpm). Huiput on jotain 29 s näin syksyllä.
Kovasti näitä täällä mollataan, mutta kyllä mun mielestä siinä on sentään paljon venettä siihen hintaan! Miksi kaikki kokeneimmat veneilitjät on täällä palstalla eikä vesillä? Miksen koskaan näe marinoissa näitä "olen veneillyt yli 70 vuotta ja ajan 8500 mailia kesässä" -tyypppejä??- kaksnel20jäviisviis
Mulla oli aiemmin 2455 Sunbrigde -88 5.0 bensa. Vene oli hyvä, kunnes vaihdatin siihen GM 6,2 diesel koneen. Ongelma kesällä oli konehuoneen lämpeneminen ja tehojen siitä johtuva lasku. Myös meteli muuttui kovemmaksi. Lopullinen niitti oli perävetolaitteen hajoaminen ( osa syynä varmaankin diesel koneen vääntö ), jonka jälkeen myin veneen pois. Itse vene oli minusta hyvä, hyvän näköinen ja tykkäsin myös * jenkki * sisustuksesta.
Siispä 10 v tauon jälkeen ostin tänä kesänä samanlaisen 5,0 bensa kasilla. GPS nopeudeksi mittasin 59 km/h. Hyvä matkanopeus 45 km/h, jolloin kulutus noin 1,7 L / mph. ( keskimääräinen kulutus, sis. satama ajot, tyhjäkäynnit ym. pöpöttelyt on mun käytössä n. 20 L /h. eli tankillisella pärjää n. 10 h. ) Minusta Beikun hinta-laatu suhde on erinomainen. - senkuntietäis
kaksnel20jäviisviis kirjoitti:
Mulla oli aiemmin 2455 Sunbrigde -88 5.0 bensa. Vene oli hyvä, kunnes vaihdatin siihen GM 6,2 diesel koneen. Ongelma kesällä oli konehuoneen lämpeneminen ja tehojen siitä johtuva lasku. Myös meteli muuttui kovemmaksi. Lopullinen niitti oli perävetolaitteen hajoaminen ( osa syynä varmaankin diesel koneen vääntö ), jonka jälkeen myin veneen pois. Itse vene oli minusta hyvä, hyvän näköinen ja tykkäsin myös * jenkki * sisustuksesta.
Siispä 10 v tauon jälkeen ostin tänä kesänä samanlaisen 5,0 bensa kasilla. GPS nopeudeksi mittasin 59 km/h. Hyvä matkanopeus 45 km/h, jolloin kulutus noin 1,7 L / mph. ( keskimääräinen kulutus, sis. satama ajot, tyhjäkäynnit ym. pöpöttelyt on mun käytössä n. 20 L /h. eli tankillisella pärjää n. 10 h. ) Minusta Beikun hinta-laatu suhde on erinomainen.Miksi jenkkiveneilijöillä
- Veneet kulkevat kmh tai maamaileja, ei solmuja kuten muilla veneilijöillä?
- Meriteiden säännöt ovat aivan hakusessa, ei osata väistämissääntöjä eikä viittoja?
- Veneet ovat useammin hinauksessa kuin minkään muun mallin vehkeet?
- Ei ole rannassa eikä väylillä mitään käytöstapoja
- On iso maha, tatuoitu kalju niska, ja heilutellaan jurrissa heppiä, kuseskellaan muiden veneiden suuntaan avoimesti?
Sen kun saisi tietää mikä niissä jenkkiveneissä aiheuttaa yllä olevat ilmiöt. - kyllätietäs
senkuntietäis kirjoitti:
Miksi jenkkiveneilijöillä
- Veneet kulkevat kmh tai maamaileja, ei solmuja kuten muilla veneilijöillä?
- Meriteiden säännöt ovat aivan hakusessa, ei osata väistämissääntöjä eikä viittoja?
- Veneet ovat useammin hinauksessa kuin minkään muun mallin vehkeet?
- Ei ole rannassa eikä väylillä mitään käytöstapoja
- On iso maha, tatuoitu kalju niska, ja heilutellaan jurrissa heppiä, kuseskellaan muiden veneiden suuntaan avoimesti?
Sen kun saisi tietää mikä niissä jenkkiveneissä aiheuttaa yllä olevat ilmiöt.voi hyvä mies ei kait se vene tiedä ajaako sitä isomahanen vai kalju mies kulli kourassa ja jenkki veneet kulkee mailea koska niissä on mailimittarit jos niissä olisi km mittarit niin ne kulkis kilometrejä/h ja mailit,solmut,kilometrit on täysin verrannollisia toisiinsa ihan päässälaskiessa,katso kun nopeuden voi ilmaista monella tavalla. mutta eihän kaikilla hukkuneillakaan ole ollut jenkkivene
- 2155
senkuntietäis kirjoitti:
Miksi jenkkiveneilijöillä
- Veneet kulkevat kmh tai maamaileja, ei solmuja kuten muilla veneilijöillä?
- Meriteiden säännöt ovat aivan hakusessa, ei osata väistämissääntöjä eikä viittoja?
- Veneet ovat useammin hinauksessa kuin minkään muun mallin vehkeet?
- Ei ole rannassa eikä väylillä mitään käytöstapoja
- On iso maha, tatuoitu kalju niska, ja heilutellaan jurrissa heppiä, kuseskellaan muiden veneiden suuntaan avoimesti?
Sen kun saisi tietää mikä niissä jenkkiveneissä aiheuttaa yllä olevat ilmiöt.Mistä näitä juntteja aina oikein löytyy ??? Eikä raukka ole edes oikein löytänyt faktoja. No näillä palstan merenkulun huipputekijöillähän täällä asiat viimitteen päällä hakusessa, mutta vesillä yleensä enemmin tai vähemmän kusessa - mutta vikahan on tietysti jenkkiveneilijöiden ;)
- mätiedän
senkuntietäis kirjoitti:
Miksi jenkkiveneilijöillä
- Veneet kulkevat kmh tai maamaileja, ei solmuja kuten muilla veneilijöillä?
- Meriteiden säännöt ovat aivan hakusessa, ei osata väistämissääntöjä eikä viittoja?
- Veneet ovat useammin hinauksessa kuin minkään muun mallin vehkeet?
- Ei ole rannassa eikä väylillä mitään käytöstapoja
- On iso maha, tatuoitu kalju niska, ja heilutellaan jurrissa heppiä, kuseskellaan muiden veneiden suuntaan avoimesti?
Sen kun saisi tietää mikä niissä jenkkiveneissä aiheuttaa yllä olevat ilmiöt.Mä ihmettelen että miksi jenkkivene nostaa niin monella karvat pystyyn? Kenties vanhat jäärät muistelee niitä 20 vuotta sitten olleita "juppiveneilijöitä"?? Että kuinka silloin hävetti kun jenkkivene porhalsi oman bellaveneen ohi kovaa vauhtia?
- Puuuuuuuh
senkuntietäis kirjoitti:
Miksi jenkkiveneilijöillä
- Veneet kulkevat kmh tai maamaileja, ei solmuja kuten muilla veneilijöillä?
- Meriteiden säännöt ovat aivan hakusessa, ei osata väistämissääntöjä eikä viittoja?
- Veneet ovat useammin hinauksessa kuin minkään muun mallin vehkeet?
- Ei ole rannassa eikä väylillä mitään käytöstapoja
- On iso maha, tatuoitu kalju niska, ja heilutellaan jurrissa heppiä, kuseskellaan muiden veneiden suuntaan avoimesti?
Sen kun saisi tietää mikä niissä jenkkiveneissä aiheuttaa yllä olevat ilmiöt.Tämä nimimerkki senkuntietäis taitaakin olla ihan mensan jäsenistöä kun noin fiksuja täällä juttelee ! Vähän vastaavaa yleistämistä kun että kaikki purjehtijat on ruotsalaisia ja pukeutuu purjehduskenkiin ja norjalaisiin villapaitoihin.. Hoh hoijaa mikä urpo !!
- senkuntietäis
Huahhahhaa, in your dreams. Miksi olisin kateellinen sataman kurjimmalle ruttelolle jossa heiluu suurimmat torvelot? kusi lentää ja palaneet niskat vilkkuu neljännesvuosisadan ikäisestä kuhmuisesta kiulusta, möly kaikaa ja vanha kone sauhuaa raakaa bensankäryä. Surkuteltavaa se on eikä kadehdittavaa, mutta useimmiten häiritsevää. Vitsikästäkin, jos kuppauuno hylyssään luulee olevansa kadehdittava.
- senkuntietäis
lisään vielä. Minulla vm 1982 pikkubuster , samanikäisellä 28hp tohatsu 2-tahtikoneella. Enkä siis ole kateellinen kenellekään jenkkipaatilla ajeleville. Pitkäaikaistyötön peruspäivärahalla. elikkäs varmaa ja vakaata tuloa kaikki ne n. 409 euroa /kk netto. Lisätienestejä kuutamokeikoilla ja pullojen ja tölkkien keruulla. Lisäksi olen juntin näköinen ja yksinkertainen. Näistä syistä johtuen, en ole kateellinen kenellekään, kun en tiedä paremmasta.
- Etkyllätiedäkään
Ehkäpä sun olisi syytä jättää tuo viinakin, se kun tuntuu tekevän sinusta idiootin. Miksi kirjoitella tuollaista, jos ei kerran ole edes omakohtaista kokemusta asiasta.
- halkoja
Vaimoni ja kaksi ala-asteikäistä lasta mökkeilemme ja veneilemme 2-5 päivän retkiä pitkin ja poikin Saimaata Beikulla vm. 89 2155 Ciera Sunbridge, koneena Volvopenta D3 190 tuplapotkurivetolaitteella. Kulutus on 0,7 - 0,8 l per mpk matka-ajossa 22-28 solmua tai tuntikulutuksena laskien 12 l/h (tarkka kirjanpito kolmelta kesältä). Huippuja 39 solmua.
Jyrkällä v-pohjalla menee suht ok kovemmassakin kelissä (sisävesillä), trimmeillä keula alas ja vauhti liukukynnykselle 16-17 solmun tuntumaan.
Tilat ovat ok pienelle perheelle muutaman päivän pyrähdyksiin. Ainahan tuota tilaa enemmänkin voisi tietty olla mutta sittenhän niitä kulujakin olisi enemmän. Mutta pitää tietty muistaa tämä 21 jalan mitta niin siinä mielessä vene on kyllä oikea tilaihme, seisomakorkeus kannen alla, pieni vessa ja pentteri sekä nukkumatilat neljälle.
Maasähkö ja jääkaappi on tullut asennettua jälkikäteen, suosittelen. Vessa on mallia alkuperäinen kemiallinen, enkä aio septisysteemiä asentaakaan. Ei sitä muutaman yön reissuja verten oikeasti tarvitse. Keulapotkuria joskus kaipailisi kun tuo tuuli ottaa aika napakasti korkeahkoon kylkeen mutta ilmankin pärjää kun vähän miettii ja ennakoi.
Jos jotain negatiivista mietin niin vesisateella näkyvyys on heikko johtuen naurettavan pienestä tuulilasinpyyhkijästä mutta kyllä silläkin on tullut pärjättyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .573175Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472911Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242719Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541817- 711104
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101081Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193971- 44829
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101822Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26820