ilmanpainevinkkiä

Ursa

Minulle joskus neuvottiin, että varsinkin farkkuautolla ajaessa jos on semmoinen tunne, että auton takaosa yrittää lähteä luisuun (siis hyvin pienestä liikkeestä on kyse, jonka vaan pepussaan tuntee) niin takarenkaiden ilmanpaineille voi tehdä jotain. Eli vähentää tai lisätä pikkuisen ilmaa. KUMPI näistä auttaa? Olen tuon kerran tehnyt ja hyvin pienellä määrällä oli ajovakauteen selvä vaikutus.

Nyt on siis kyse normaalilastissa kulkevasta autosta, jossa on hyvät renkaat ja ihan parhaat taka-akselilla, ja ilmanpaineet totta kai oikein ja tarkistettu.

Kiitos. =)

*voi olla blondi vaikka on tumma*

19

2204

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kontio

      Juu, lisää painetta taakse jos siltä tuntuu.

      En nyt pysty arvaamaan autosi mallia, mutta johonkin keskikokoiseen farkkuun (esim opel vectra, A4, Mersu C yms) passannee 2.3-2.5 baaria.

      Kesäkumien jälkeen itsekin kauhistelin talvikumien velttoutta, mutta niin se on joka vuosi...Eli ei talvikumeista mitään ratasliksejä ole tehtykään.Pieni velttous kuuluu talvikumiin.

      Jos lisää vakauttaa eikä pieni melunlisäys haittaa, niin kukaan ei kiellä tunkemasta sinne vaikka 2.7:ää...tosin sillon pitää seurata ettei ole liikaa->rengas kuluu keskeltä.

      • Näin yritin omalla pienellä aivokapasiteetilla järkeillä, että kai sitä LISÄTÄÄN eikä pois oteta, mutta varmuuden vuoksi kysyin viisaammilta. =)

        Niin, auto on Xsaran farmarimalli eli normaalit paineet on ohjeen mukaan nimenomaan 2.3 baaria.

        Joo, jos vielä joutuu sulalla asfaltilla ajamaan kun on talvirenkaat alla, niin auto tuntuu viettävän vappua serpentiinien kera koko ajan, jos on juuri kesärenkaista luopunut. =) Lumella ja jäällä ei kyllä sitten huoju.


      • Jamppa1
        Ursa kirjoitti:

        Näin yritin omalla pienellä aivokapasiteetilla järkeillä, että kai sitä LISÄTÄÄN eikä pois oteta, mutta varmuuden vuoksi kysyin viisaammilta. =)

        Niin, auto on Xsaran farmarimalli eli normaalit paineet on ohjeen mukaan nimenomaan 2.3 baaria.

        Joo, jos vielä joutuu sulalla asfaltilla ajamaan kun on talvirenkaat alla, niin auto tuntuu viettävän vappua serpentiinien kera koko ajan, jos on juuri kesärenkaista luopunut. =) Lumella ja jäällä ei kyllä sitten huoju.

        paineiden lisäys parantaa suuntavakavuutta oikeastaan kaikissa autoissa. Yleensä etuvetoisille ilmoitetaan suurinpiirtein samat eteen ja taakse ilman kuormaa. Joissain jopa vähemmän taakse mutta se on asiavirhe. Takana pitää olla vähintään samat kuin edessä, neli- ja takavetoisilla takana aina enemmän.

        Talvirenkaan rungot ovat pehmeämpiä että saadaan käytös rauhallisemmaksi ja ennakoitavammaksi. Liian kovia paineita ei kannata talvella pitää ettei tule liian hätäinen ajaa. Hieman yllättäen se etu- ja takapään paineiden suhde vaikuttaa usein enemmän kuin se kokonaispaine.

        Niin ja se rengas ei kulu mitenkään kieroon vaikka laittaisit 3 bar painetta.


      • Jamppa1 kirjoitti:

        paineiden lisäys parantaa suuntavakavuutta oikeastaan kaikissa autoissa. Yleensä etuvetoisille ilmoitetaan suurinpiirtein samat eteen ja taakse ilman kuormaa. Joissain jopa vähemmän taakse mutta se on asiavirhe. Takana pitää olla vähintään samat kuin edessä, neli- ja takavetoisilla takana aina enemmän.

        Talvirenkaan rungot ovat pehmeämpiä että saadaan käytös rauhallisemmaksi ja ennakoitavammaksi. Liian kovia paineita ei kannata talvella pitää ettei tule liian hätäinen ajaa. Hieman yllättäen se etu- ja takapään paineiden suhde vaikuttaa usein enemmän kuin se kokonaispaine.

        Niin ja se rengas ei kulu mitenkään kieroon vaikka laittaisit 3 bar painetta.

        Kiva kun täältä tietoa löytyy.

        Jotenkin ei olla vielä oltu auton kanssa parhaat kaverit tänä syksynä kuten viime vuonna, silloin totesin että muuten tuo toosa on ihan tavallinen tylsä auto, mutta lumessa ja jäällä se on loistava auto.

        Kokeilen olisko rengaspaineilla osuutta asiaan. ;)


      • v70
        Jamppa1 kirjoitti:

        paineiden lisäys parantaa suuntavakavuutta oikeastaan kaikissa autoissa. Yleensä etuvetoisille ilmoitetaan suurinpiirtein samat eteen ja taakse ilman kuormaa. Joissain jopa vähemmän taakse mutta se on asiavirhe. Takana pitää olla vähintään samat kuin edessä, neli- ja takavetoisilla takana aina enemmän.

        Talvirenkaan rungot ovat pehmeämpiä että saadaan käytös rauhallisemmaksi ja ennakoitavammaksi. Liian kovia paineita ei kannata talvella pitää ettei tule liian hätäinen ajaa. Hieman yllättäen se etu- ja takapään paineiden suhde vaikuttaa usein enemmän kuin se kokonaispaine.

        Niin ja se rengas ei kulu mitenkään kieroon vaikka laittaisit 3 bar painetta.

        Jamppa1 kirjoitti: "Niin ja se rengas ei kulu mitenkään kieroon vaikka laittaisit 3 bar painetta."

        Olen itse käyttänyt jo pitkään talvirenkaissa suosituksiin nähden reilua ylipainetta nykyisessä ja edellisessä farmarivolvossani. Renkaiden kulumiseen tai nastojen lähtöön ei paineella näytä olevan ainakaan heikentävää vaikutusta.

        Ajo-ominaisuudet, pito ja jarrutusmatkat ym. tekijät ovat tietenkin riippuvaisia rengaspaineista, joten autonvalmistajan suosituksista alkaen voi lähteä hakemaan itselleen sopivinta yhdistelmää.


      • srgjfnjvskfksdkjlsdjk

        Miksi taakse enemmän? Oma havaintoni on päinvastainen eli jos takana vähemmän, auto kulkee vakaammin suoraan ja liukkaalla perä pitää paremmin. Tietenkään ei saa olla liian alhainen takana, mutta takana normaali ja edessä hieman korkeampi tuntuu mukavalta. Ja edessähän se auton suurin painokin on, ettei ihan lyttänillä ja liian hyvin pitävillä eturenkailla kannata ajaa.


      • kokeillut
        Jamppa1 kirjoitti:

        paineiden lisäys parantaa suuntavakavuutta oikeastaan kaikissa autoissa. Yleensä etuvetoisille ilmoitetaan suurinpiirtein samat eteen ja taakse ilman kuormaa. Joissain jopa vähemmän taakse mutta se on asiavirhe. Takana pitää olla vähintään samat kuin edessä, neli- ja takavetoisilla takana aina enemmän.

        Talvirenkaan rungot ovat pehmeämpiä että saadaan käytös rauhallisemmaksi ja ennakoitavammaksi. Liian kovia paineita ei kannata talvella pitää ettei tule liian hätäinen ajaa. Hieman yllättäen se etu- ja takapään paineiden suhde vaikuttaa usein enemmän kuin se kokonaispaine.

        Niin ja se rengas ei kulu mitenkään kieroon vaikka laittaisit 3 bar painetta.

        Jamppa1 kirjoitit: "Yleensä etuvetoisille ilmoitetaan suurinpiirtein samat eteen ja taakse ilman kuormaa. Joissain jopa vähemmän taakse mutta se on asiavirhe."

        Mulla on auto, jolle valmistaja ilmoittaa ilman kuormaa taakse 0.1 bar vähemmän. Luulin (kun kuulin), että ajettavuuden takia takana pitää olla vähintääs sama kuin edessä ja pidin niin. Ajettavuus oli välillä kaamea ja muuttelin paineita. Viimein kokeilin, että laitan taakse vähemmän, valmistajan ohjeen mukaan, ja kyllä oli hyvä ajaa sen jälkeen. Jos taakse laittaa isommat paineet näkee auton asennostakin, että paino nojaa enemmän etupään varassa. Silloin takapäässä on pito kevyempi eikä pidä suuntaa kurssissa. Tai mistä johtuukaan. (Tämä siis oli etuveto).


      • tuo
        kokeillut kirjoitti:

        Jamppa1 kirjoitit: "Yleensä etuvetoisille ilmoitetaan suurinpiirtein samat eteen ja taakse ilman kuormaa. Joissain jopa vähemmän taakse mutta se on asiavirhe."

        Mulla on auto, jolle valmistaja ilmoittaa ilman kuormaa taakse 0.1 bar vähemmän. Luulin (kun kuulin), että ajettavuuden takia takana pitää olla vähintääs sama kuin edessä ja pidin niin. Ajettavuus oli välillä kaamea ja muuttelin paineita. Viimein kokeilin, että laitan taakse vähemmän, valmistajan ohjeen mukaan, ja kyllä oli hyvä ajaa sen jälkeen. Jos taakse laittaa isommat paineet näkee auton asennostakin, että paino nojaa enemmän etupään varassa. Silloin takapäässä on pito kevyempi eikä pidä suuntaa kurssissa. Tai mistä johtuukaan. (Tämä siis oli etuveto).

        pienessä ja kevyessä autossa! Omaan Farmariin valmista suosittaa 0,1 bar enemmän, mutta kuormattuna pitäisi nostaa 2,5bar:sta 3,2bariin ja viel jos ottaa huomioon rengasvalmistajan suostituksen se pitäisi olla 3,5bar takapyörillä kuormattuna


      • Jamppa1
        kokeillut kirjoitti:

        Jamppa1 kirjoitit: "Yleensä etuvetoisille ilmoitetaan suurinpiirtein samat eteen ja taakse ilman kuormaa. Joissain jopa vähemmän taakse mutta se on asiavirhe."

        Mulla on auto, jolle valmistaja ilmoittaa ilman kuormaa taakse 0.1 bar vähemmän. Luulin (kun kuulin), että ajettavuuden takia takana pitää olla vähintääs sama kuin edessä ja pidin niin. Ajettavuus oli välillä kaamea ja muuttelin paineita. Viimein kokeilin, että laitan taakse vähemmän, valmistajan ohjeen mukaan, ja kyllä oli hyvä ajaa sen jälkeen. Jos taakse laittaa isommat paineet näkee auton asennostakin, että paino nojaa enemmän etupään varassa. Silloin takapäässä on pito kevyempi eikä pidä suuntaa kurssissa. Tai mistä johtuukaan. (Tämä siis oli etuveto).

        auto sulla on. Se mitä sanoin paineista, pätee kaikkiin autoihin mitä olen tyypannut. Kaikkia maailman autoja en minäkään ole ajanut joten poikkeuksiakin voi olla. Yleensä kuormaan nähden liian pienistä takapaineista seuraa vetelyä ja sellainen nulju ajotuntuma. Eihän paineita tarvitse edes laskea että näin tapahtuu, riittää kun lastaa auton täyteen niin ajo-ominaisuudet heikkenee samantien.

        "Jos taakse laittaa isommat paineet näkee auton asennostakin, että paino nojaa enemmän etupään varassa."

        - No jos se auto on etupainoinen, kuten etuvetoiset yleensä, niin väkisinhän se paino nojaa enemmän etupään varassa. Ei rengaspaineet vaikuta siihen mitenkään.


      • kontio
        srgjfnjvskfksdkjlsdjk kirjoitti:

        Miksi taakse enemmän? Oma havaintoni on päinvastainen eli jos takana vähemmän, auto kulkee vakaammin suoraan ja liukkaalla perä pitää paremmin. Tietenkään ei saa olla liian alhainen takana, mutta takana normaali ja edessä hieman korkeampi tuntuu mukavalta. Ja edessähän se auton suurin painokin on, ettei ihan lyttänillä ja liian hyvin pitävillä eturenkailla kannata ajaa.

        srgjfnjvskfksdkjlsdjk->

        tarkoittaako vakaa takapää alipaineista etupäätä?

        ei mulla ainakaan...


      • srgjfnjvskfksdkjlsdjk
        kontio kirjoitti:

        srgjfnjvskfksdkjlsdjk->

        tarkoittaako vakaa takapää alipaineista etupäätä?

        ei mulla ainakaan...

        Kirjoitin että juuri ylipaineinen etupää vakauttaa takapäätä.


      • kokeillut
        Jamppa1 kirjoitti:

        auto sulla on. Se mitä sanoin paineista, pätee kaikkiin autoihin mitä olen tyypannut. Kaikkia maailman autoja en minäkään ole ajanut joten poikkeuksiakin voi olla. Yleensä kuormaan nähden liian pienistä takapaineista seuraa vetelyä ja sellainen nulju ajotuntuma. Eihän paineita tarvitse edes laskea että näin tapahtuu, riittää kun lastaa auton täyteen niin ajo-ominaisuudet heikkenee samantien.

        "Jos taakse laittaa isommat paineet näkee auton asennostakin, että paino nojaa enemmän etupään varassa."

        - No jos se auto on etupainoinen, kuten etuvetoiset yleensä, niin väkisinhän se paino nojaa enemmän etupään varassa. Ei rengaspaineet vaikuta siihen mitenkään.

        2001 vuoden Polo. Vajaan vuoden kokemuksella (eli ei paljon, joten otan toki vastaan hyviä vinkkejä edelleen, jos tunnet auton). Sen nuljun ajotuntuman ja vetelyn vajaapaineisilla totesin kanssa. Havaintoni, että 0.1 bar alemmat paineet takana ilman kuormaa on hyvä, on n. 0.2 bar valmistajan suositusta isommilla paineilla sekä edessä että takana ja kesärenkailla. Enemmän jos nosti sai taas ajaa kieli keskellä suuta. Ennen kun kokeilin laskea takarenkaiden paineita, oli auto aina paljon vakaampi silloin kun takapenkillä oli väkeä. Silloin kylläkin pidin takana vielä isommat paineet.


      • kokeillut kirjoitti:

        2001 vuoden Polo. Vajaan vuoden kokemuksella (eli ei paljon, joten otan toki vastaan hyviä vinkkejä edelleen, jos tunnet auton). Sen nuljun ajotuntuman ja vetelyn vajaapaineisilla totesin kanssa. Havaintoni, että 0.1 bar alemmat paineet takana ilman kuormaa on hyvä, on n. 0.2 bar valmistajan suositusta isommilla paineilla sekä edessä että takana ja kesärenkailla. Enemmän jos nosti sai taas ajaa kieli keskellä suuta. Ennen kun kokeilin laskea takarenkaiden paineita, oli auto aina paljon vakaampi silloin kun takapenkillä oli väkeä. Silloin kylläkin pidin takana vielä isommat paineet.

        No mulla näyttää suositus olevan 2.3 sekä edessä että takana. Tarkemmin kun ajattelee, niin ajelin isomman lastin kanssa pari kertaa viime vuonna alkutalvesta, siksihän minä silloin takarenkaiden painetta nostin, ja jätin silleen pitkäksi aikaa. Nyt on valitettavasti erimerkkiset renkaat edessä ja takana, en tiedä onko silläkin osuutta asiaan.


      • Jamppa1
        kokeillut kirjoitti:

        2001 vuoden Polo. Vajaan vuoden kokemuksella (eli ei paljon, joten otan toki vastaan hyviä vinkkejä edelleen, jos tunnet auton). Sen nuljun ajotuntuman ja vetelyn vajaapaineisilla totesin kanssa. Havaintoni, että 0.1 bar alemmat paineet takana ilman kuormaa on hyvä, on n. 0.2 bar valmistajan suositusta isommilla paineilla sekä edessä että takana ja kesärenkailla. Enemmän jos nosti sai taas ajaa kieli keskellä suuta. Ennen kun kokeilin laskea takarenkaiden paineita, oli auto aina paljon vakaampi silloin kun takapenkillä oli väkeä. Silloin kylläkin pidin takana vielä isommat paineet.

        meinasin nimittäin lähinnä volkkaria kun kirjoitin takapaineiden nostosta. Volkkareita ja audeja on tullut eniten ajettua. Yleensä parhaaksi on havaittu ilman kuormaa kaksi vetoisilla samat joka nurkassa ja nelivedoilla takana 0,2-0,4 enemmän. Toki jotkut kaksivetoiset, esim. vanhemmat audi sataset vaatii enemmän taakse aina.

        No, renkaitakin on monenlaisia ja myös mieltymyksiä, kuka mieltää "nuljumisen" mitenkin. Itse olen törmännyt polossa takapään suuntavakavuuden heikkenemiseen kovilla paineilla ainoastaan peilijäällä ja tietyillä huonoilla renkailla.

        Sellaisen havainnon olen kanssa tehnyt että jos etupäässä on liikaa niin takapäätä voi olla vaikea saada kohdilleen. Esim. quattrosta käytännön esim. 2,8 joka nurkassa eikä mene suoraan. Pudotetaan etupää 2,5 niin menee kuin juna. Kaikki vaikuttaa kaikkeen...


    • Etuvetoisen auton takapyörien laakereiden väljyys saattaa myös aiheuttaa sellaista takapään luisuunlähdön tunnetta, ne kannattaa tarkistaa/tarkistuttaa, jos ilmanpaineiden muuttelu ei tuo asiaan helpotusta.

      • Kiitoksia vastauksistanne. :) Kertoisin tuntuuko auto jotenkin erilaiselta lisättyjen paineiden ansiosta, jos olisin tänään ehtinyt niin paljon että käymään huoltoasemalla. Mutta HUOMENNA sitten.

        Totta kai se riippuu autosta ja selviää oikeastaan vasta kokeilemalla, niin kuin moni on todennut. Minä en enää farkkuautoon tottuneena huomaa paljon eroa sen ja pienemmän henkilöauton välillä, mutta muistan kyllä kun ensimmäisiä kertoja ajelin farmariautolla pikkuisen japsiauton jälkeen. Tuntui ettei ole mutkissa minkäänlaista käsitystä siitä, missä peräpää on menossa. =D Joten kai siinä sitten jonkinlainen ero on.

        Oli ehkä hyvä, etten ryhtynyt rekkakuskiksi...


      • Kupee
        Ursa kirjoitti:

        Kiitoksia vastauksistanne. :) Kertoisin tuntuuko auto jotenkin erilaiselta lisättyjen paineiden ansiosta, jos olisin tänään ehtinyt niin paljon että käymään huoltoasemalla. Mutta HUOMENNA sitten.

        Totta kai se riippuu autosta ja selviää oikeastaan vasta kokeilemalla, niin kuin moni on todennut. Minä en enää farkkuautoon tottuneena huomaa paljon eroa sen ja pienemmän henkilöauton välillä, mutta muistan kyllä kun ensimmäisiä kertoja ajelin farmariautolla pikkuisen japsiauton jälkeen. Tuntui ettei ole mutkissa minkäänlaista käsitystä siitä, missä peräpää on menossa. =D Joten kai siinä sitten jonkinlainen ero on.

        Oli ehkä hyvä, etten ryhtynyt rekkakuskiksi...

        Coupé mallissani olen viiden ajovuoden aikana huomannut positiivisen vaikutuksen takapään paineiden nostolla nimenomaan löysillä talvirenkailla.
        Suosituspaineet ovat e2.6/t2.4. Itse pidin Nokian 1:llä 2.6-2.8 tasaisesti molemmissa päissä.
        Uusilla kitkoilla en ole päässyt vielä testaamaan paineita.


    • Anonyymi

      Pumppaa takarenkaisiin 3,1 baria, niin kärrys pysyy tiellä. Eteen 2.9

    • Anonyymi

      Kumipallona luokses pompin...kun enempi on aina parempi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      99
      5305
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3573
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3205
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      443
      2496
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      252
      1537
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1291
    7. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      85
      1289
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1238
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1213
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      138
      1139
    Aihe