Sanotkos sen selvemmin

Eilisessä A-piste ohjelmassa toimittaja haastatteli joitakin sokerijuurikkaan suurtuottajia. Haastatteluista kävi ilmi, ettei EU:n suunnittelema sokeriuudistus mikään katastrofi ole eikä ainakaan heidän viljelyään lopeta. Juurikkaan viljelystä on tähän asti kuulemma maksettu parempia tukirahoja kuin vehnän viljelystä, minkä vuoksi tuotantosuunnan muuttamista kannattaa harkita vasta tuntuvamman hinnanmuutoksen tapahduttua.

Tämä on Oiva (isolla) esimerkki taas siitä, kuinka tuet ohjaavat tuotantoa. Tuotetaan sitä, mistä veronmaksajat maksavat parhaiten eli missä Kepu ja MTK ovat eniten osanneet huijata kansalta rahaa.

MTK on tainnut siis ihan turhaan pitää meteliä sokerijuurikastuotannon loppumisesta Suomessa, kun nämä suurtilalliset suhtautuvat asiaan noin kylmän rauhallisesti.

MTK ja sen poliittinen siipi Kepu ovat huolissaan maatalousyrittäjien toimeentulosta. Eilisen perusteella nämä ovat varmaan eniten siis huolissaan Björn Wahlroosin, Ehrnroothien ja monikansallisen elintarvikejätti Daniscon toimeentulosta, kun nämähän ovat niitä, jotka eniten tuota tukea saavat eli kai se on niin, että heidän toimeentulonsa on MTK:n ja Kepun mielestä heikoimmalla tolalla tai ainakin vaaran alaisena Suomessa.

22

660

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älykääpiönpaljastaja

      ja taas sieltä tullaan niin asiantuntemuksella...

      • Näille kepuleille pitää kertoa totuuksia pala kerrallaan ja senkin joutuu kertaamaan useampaan otteeseen ennen kuin alkaa mennä perille, jos sitenkään.

        En minä nyt halua kehua asiantuntemuksella, tarkkaavainen asioiden seuraaminen ja kepuliudesta vapaa järki riittävät pitkälle. Mutta kiitos joka tapauksessa tunnustuksesta.


      • kiva kiva
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Näille kepuleille pitää kertoa totuuksia pala kerrallaan ja senkin joutuu kertaamaan useampaan otteeseen ennen kuin alkaa mennä perille, jos sitenkään.

        En minä nyt halua kehua asiantuntemuksella, tarkkaavainen asioiden seuraaminen ja kepuliudesta vapaa järki riittävät pitkälle. Mutta kiitos joka tapauksessa tunnustuksesta.

        "tarkkaavainen asioiden seuraaminen"
        etpä sinä kovin tarkkaavaisesti osaa seurata kun olet aika usein väärässä.

        trollius kuvaa sinua parhaiten nykyään


    • kuunnella/katsella

      kyseistä ohjelmaa avoimin korvin/silmin.

      Tidoksi sinulle väärien teitojen levittäjälle:

      Sokerijuurikkaan hintaa lasketaan ja siitä saatavaa tukea nostetaan.

      Ilmeisesti sinulla on vaikeuksia ymmärtää asioita niin ettet vääristä niitä.

      No onhan sinulla jo tuosta vääristelystä useamman vuoden kokemus näillä sivuilla. Siinänsä mielenkiintoista kun näilläkin sivuilla on erikseen sivusto otsikolla maataloustuki ja kuitenkaan et niillä sivuilla viihdy.

    • flame warriori
      • Otsikossa hymiö

        ...


    • paineita..

      päästä vapaamuurarijärestössä, (pääkallo ja sääriluu) astetta ylempään kastiin ja siihen täytyy yrittää hankkia näyttöä!

      • missään lossissa

        Jos vapaamuurarit olisivat yhtä tyhmiä kuin mielipodepankki, niin silloinhan jäsenten keskimääräinen ÄÖ olisi noin 70 pintaan.

        Kerrotaanpas tässä pojille, että joku jäsen täällä hilluu palstoilla paskaa puhuen.


      • höperyys
        missään lossissa kirjoitti:

        Jos vapaamuurarit olisivat yhtä tyhmiä kuin mielipodepankki, niin silloinhan jäsenten keskimääräinen ÄÖ olisi noin 70 pintaan.

        Kerrotaanpas tässä pojille, että joku jäsen täällä hilluu palstoilla paskaa puhuen.

        niihinkin.


    • Otsikossa hymiö

      ...

    • RUUTIA HÄNEEN

      Valehteleva Mielipuolipuniki juoksee mutkille ja heittelee haisevia hätäpaskoja hämäysmielessa aina seuraavan mutkan jälkeen.

    • Tyhmä on se jota huiputetaan

      Ohjelman tekijät kompastuivat omaan tyhmään näppäryyteensä.

      Kyselivät asioita kylän ämmiltä.

      Ohjelmassa esitellytn Ehrnroothit eivät saa tukiaisia senttiäkään.

      He eivät edes viljele juurikasta.

      Mutta meuhkatkaa hölmöt silti.

    • Gutta-Perkka

      Enpä ole kaltaistasi tuotanto- ja yritysterroristia ennen tavannut.

      Minkä takia jonkun sokeriuudistuksen pitäisi olla
      joku katastrofi!

      Se on sinulle ilmeisesti joku päämäärä.

      Oletkos ikinä kuullut, että rationaalisessa maailmassa yleensä missä tahansa tuotetaan sitä, mistä maksetaan eniten. Milläs periaattella sinä oikein toimit?

      Karibialla ja St.Kitt-Nevikselläkin tuotetaan sokeria sen takia, koska EU maksaa siitä hyvin.

      Itke ja kadehdi nyt sitten sitäkin.

      Oletkos suuressakin ahdingossa sen takia, että Wahlroos saa Åminnegårdin maisemaan aina kuuluneista upeista sokerijuurikasviheriöistä
      muutaman kymppitonnin ja tilanhoitaja ja sokeripalstasta vastaava mukavaa työtä.

      Kuinka paljon sekin on sinulta muka pois!
      Voisitko tarkentaa ja antaa joitakin lukuja.

      Mitä olisi Ranskakaan ilman kauniita sokerijuurikaspeltojaan!

      Kuka sitä jaksaisi silloin enää ajaa Ranskan ympäri-ajojakaan!

      Etkö todellakaan kykene ymmärtämään sellaista yksinkertaista asiaa, että 1 neliömetri on suurempi kuin 1 hehtaari ja yhden neliömetrin sokeripinta-alasta ei yleensä makseta samaa
      summaa kuin vaikkapa 1 hehtaarin sokerijuurikas-
      viljely-alasta, joka sinusta on ilmeisesti suuri vääryys sekin.

      Sinun sortologiikkasi mukaan hehtaarin viljelyalasta ja sadosta pitäisi maksaa enemmän kuin 100 hehtaarin viljelyalasta ja sadosta, vai!

      • En ole mistään katkera enkä kitkerä. Kirjoitan maataloustuista pelkästään valistusmielessä. Kansalaistenhan on hyvä tietää asioista totuus. Miksi ihmeessä totuutta pitäisi peitellä? Jos tuet tosiasiassa ohjautuvat suuryrityksille ja ökyrikkaille, niin miksi tämä pitäisi salata.

        Minusta pitää tuoda esiin myös se, miten MTK ja Kepu perustelevat tuen tarvetta ja tutkia sitten sitä vasten, ketkä todellisuudessa saavat eniten tukia.

        En käsitä lainkaan sitä, millä perusteella nimeät minut tuotanto- ja yritysterroristiksi. Minähän olen useasti yrittänyt muita täällä saada ymmärtämään, että maatalouden tulisi toimia nimenomaan normaalilta yrityspohjalta.

        Sokeriuudistuksen katastrofaalisista vaikutuksista puhui MTK. Kysy heiltä, miksi sen pitäisi olla joku katastrofi. Minä kerroin eilisen ohjelman perusteella vain se, etteivät viljelijöiden ja MTK:n puheet taida aivan vastakaan toisiaan.

        Rationaalisessa maailmassa tuotetaan sitä, mistä maksetaan eniten. Tätä periaatetta olen koko ajan pitänyt asiassa johtolankana. Pitäisi tuottaa sitä, mistä kuluttajat ovat valmiita maksamaan eniten eikä sitä, mistä saa eniten poliittiseen päätöksentekoon perustuvia tukia. Jälkimmäinen malli on sovjet-malli eikä toiminut.

        Olen kyllä ymmärtänyt asian niin, että monet vilejlijät ovat kritisoineet pinta-alaperusteisia tukia enkä minä, joka asetan koko tukemisen mielekkyyden kyseenalaiseksi. Ehkä näiden viljelijöiden näkemys on sitten jotain sortologiikkaa. He sortavat sillä tavoin esim. Björn Wahlroosia.


      • Topi
        Mielipidepankki kirjoitti:

        En ole mistään katkera enkä kitkerä. Kirjoitan maataloustuista pelkästään valistusmielessä. Kansalaistenhan on hyvä tietää asioista totuus. Miksi ihmeessä totuutta pitäisi peitellä? Jos tuet tosiasiassa ohjautuvat suuryrityksille ja ökyrikkaille, niin miksi tämä pitäisi salata.

        Minusta pitää tuoda esiin myös se, miten MTK ja Kepu perustelevat tuen tarvetta ja tutkia sitten sitä vasten, ketkä todellisuudessa saavat eniten tukia.

        En käsitä lainkaan sitä, millä perusteella nimeät minut tuotanto- ja yritysterroristiksi. Minähän olen useasti yrittänyt muita täällä saada ymmärtämään, että maatalouden tulisi toimia nimenomaan normaalilta yrityspohjalta.

        Sokeriuudistuksen katastrofaalisista vaikutuksista puhui MTK. Kysy heiltä, miksi sen pitäisi olla joku katastrofi. Minä kerroin eilisen ohjelman perusteella vain se, etteivät viljelijöiden ja MTK:n puheet taida aivan vastakaan toisiaan.

        Rationaalisessa maailmassa tuotetaan sitä, mistä maksetaan eniten. Tätä periaatetta olen koko ajan pitänyt asiassa johtolankana. Pitäisi tuottaa sitä, mistä kuluttajat ovat valmiita maksamaan eniten eikä sitä, mistä saa eniten poliittiseen päätöksentekoon perustuvia tukia. Jälkimmäinen malli on sovjet-malli eikä toiminut.

        Olen kyllä ymmärtänyt asian niin, että monet vilejlijät ovat kritisoineet pinta-alaperusteisia tukia enkä minä, joka asetan koko tukemisen mielekkyyden kyseenalaiseksi. Ehkä näiden viljelijöiden näkemys on sitten jotain sortologiikkaa. He sortavat sillä tavoin esim. Björn Wahlroosia.

        Ei kepulaisten suuttumus johdu siitä mitä sinä kirjoitat maataloudesta, ja sen tukemisesta, vaan siitä että yleensä kirjoitat maataloudesta. Sehän on alue josta saa kirjoittaa vain kepulaiset. Siitä saa päättää -niin kunnissa kuin valtakunnan tasolla- vain kepulaiset.
        Pyhän kolmiyhteyden, Maanviljelijä - MTK - Kepu ulkopuolella vaiettakoon, kaikesta mikä liittyy maatalouteen.
        Noin yksinkertaista se on. Asiahan pitäisi olla -kepulaisten mielestä- jokaiselle itsestään selvä.

        Sen me maalla eläneet "hakaniemenpunikit" olemme saaneet elämämme varrella oppia.


      • saa
        Mielipidepankki kirjoitti:

        En ole mistään katkera enkä kitkerä. Kirjoitan maataloustuista pelkästään valistusmielessä. Kansalaistenhan on hyvä tietää asioista totuus. Miksi ihmeessä totuutta pitäisi peitellä? Jos tuet tosiasiassa ohjautuvat suuryrityksille ja ökyrikkaille, niin miksi tämä pitäisi salata.

        Minusta pitää tuoda esiin myös se, miten MTK ja Kepu perustelevat tuen tarvetta ja tutkia sitten sitä vasten, ketkä todellisuudessa saavat eniten tukia.

        En käsitä lainkaan sitä, millä perusteella nimeät minut tuotanto- ja yritysterroristiksi. Minähän olen useasti yrittänyt muita täällä saada ymmärtämään, että maatalouden tulisi toimia nimenomaan normaalilta yrityspohjalta.

        Sokeriuudistuksen katastrofaalisista vaikutuksista puhui MTK. Kysy heiltä, miksi sen pitäisi olla joku katastrofi. Minä kerroin eilisen ohjelman perusteella vain se, etteivät viljelijöiden ja MTK:n puheet taida aivan vastakaan toisiaan.

        Rationaalisessa maailmassa tuotetaan sitä, mistä maksetaan eniten. Tätä periaatetta olen koko ajan pitänyt asiassa johtolankana. Pitäisi tuottaa sitä, mistä kuluttajat ovat valmiita maksamaan eniten eikä sitä, mistä saa eniten poliittiseen päätöksentekoon perustuvia tukia. Jälkimmäinen malli on sovjet-malli eikä toiminut.

        Olen kyllä ymmärtänyt asian niin, että monet vilejlijät ovat kritisoineet pinta-alaperusteisia tukia enkä minä, joka asetan koko tukemisen mielekkyyden kyseenalaiseksi. Ehkä näiden viljelijöiden näkemys on sitten jotain sortologiikkaa. He sortavat sillä tavoin esim. Björn Wahlroosia.

        vapo.

        "maatalouden tulisi toimia nimenomaan normaalilta yrityspohjalta."
        Mitä mallia käytetään Usan vaiko brasilian.

        ei täällä mitään tukia tarvitsisi jos työvoima kustantaisi yhtä paljon mitä se noissa kahdessa maassa tekee.
        Kumpi malli sopisi sinulle paremmin?

        Katastrofi koskisikin enemmän teollisuutta ja kuljetusliikkeitä... työt vain loppuisivat.
        Ja muutama maataloustyöntekijä lähtisi kortistoon.

        Ja toinen seikka on se että samoilla perusteilla, mitä sokerin kohdalla käytetään, voidaan koko ala lopettaa suomesta ja siirtää vaikka ranskaan. Siinä vaiheessa suomen kansantalous olisi yksinkertaisesti nesteessä.

        "Pitäisi tuottaa sitä, mistä kuluttajat ovat valmiita maksamaan eniten eikä sitä, mistä saa eniten poliittiseen päätöksentekoon perustuvia tukia."
        väärä tietoa taas kerran. Ja kuitenkin mainostat itseäsi totuuden kertojana.

        Ei sitä tuoteta mistä saa eniten tukia vaan sitä mistä jää eniten katetta.
        toivottavsti tuo ei ole liian vaikeaa ymmärtää?

        "Jälkimmäinen malli on sovjet-malli eikä toiminut."
        Eu=neuvostoliitto?


      • saa kirjoitti:

        vapo.

        "maatalouden tulisi toimia nimenomaan normaalilta yrityspohjalta."
        Mitä mallia käytetään Usan vaiko brasilian.

        ei täällä mitään tukia tarvitsisi jos työvoima kustantaisi yhtä paljon mitä se noissa kahdessa maassa tekee.
        Kumpi malli sopisi sinulle paremmin?

        Katastrofi koskisikin enemmän teollisuutta ja kuljetusliikkeitä... työt vain loppuisivat.
        Ja muutama maataloustyöntekijä lähtisi kortistoon.

        Ja toinen seikka on se että samoilla perusteilla, mitä sokerin kohdalla käytetään, voidaan koko ala lopettaa suomesta ja siirtää vaikka ranskaan. Siinä vaiheessa suomen kansantalous olisi yksinkertaisesti nesteessä.

        "Pitäisi tuottaa sitä, mistä kuluttajat ovat valmiita maksamaan eniten eikä sitä, mistä saa eniten poliittiseen päätöksentekoon perustuvia tukia."
        väärä tietoa taas kerran. Ja kuitenkin mainostat itseäsi totuuden kertojana.

        Ei sitä tuoteta mistä saa eniten tukia vaan sitä mistä jää eniten katetta.
        toivottavsti tuo ei ole liian vaikeaa ymmärtää?

        "Jälkimmäinen malli on sovjet-malli eikä toiminut."
        Eu=neuvostoliitto?

        Jos kokeiltaisiin vaikka Australian mallia tai sitä mallia, jota WTO:ssa James Harbinson ehdotti neuvottelupohjaksi.

        Suomessa kyllä syötäisiin senkin jälkeen, kun maatalosuprotektionismi lopetettaisiin. Samalla tavoin se ruoka työllistäisi edelleen muodossa tai toisessa.

        Olen samaa mieltä siitä, että tuotetaan sitä, mistä jää eniten katetta. Kuitenkin tukien määrä on niin suuri joissain tuoteryhmissä, että se vaikuttaa olennaisesti siihen, millaiset katteet ovat. Maaseutuyrittäjän voi sen vuoksi olla houkuttelenpaa harjoittaa maataloutta kuin toimia esim. matkailuyrittäjän, koska jälkimmäisessä tapauksessa katteet pitää yrittää saada kokonaan markkinoilta.

        EU=Neuvostoliitto maatalouden osalta. Ja se tässä valitettavaa onkin.


      • nähdä kuinka
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Jos kokeiltaisiin vaikka Australian mallia tai sitä mallia, jota WTO:ssa James Harbinson ehdotti neuvottelupohjaksi.

        Suomessa kyllä syötäisiin senkin jälkeen, kun maatalosuprotektionismi lopetettaisiin. Samalla tavoin se ruoka työllistäisi edelleen muodossa tai toisessa.

        Olen samaa mieltä siitä, että tuotetaan sitä, mistä jää eniten katetta. Kuitenkin tukien määrä on niin suuri joissain tuoteryhmissä, että se vaikuttaa olennaisesti siihen, millaiset katteet ovat. Maaseutuyrittäjän voi sen vuoksi olla houkuttelenpaa harjoittaa maataloutta kuin toimia esim. matkailuyrittäjän, koska jälkimmäisessä tapauksessa katteet pitää yrittää saada kokonaan markkinoilta.

        EU=Neuvostoliitto maatalouden osalta. Ja se tässä valitettavaa onkin.

        kauan syödään. Jos et ole vahingossa huomaan niin ilmaston ääri-ilmiöt ovat yleistyneet,ja ne vaikeuttavat koko maapallon ruokahuoltoa.

        Lämpimien alueiden maaperän paljastuminen kasvillisuudesta kiihdyttää ilmaston lämpenemistä ja eroosio on kiihtynyt perinteisten viljely tapojen ja perinteisten viljelykasvien poistuminen käytöstä.

        Saa nähdä kuinka kauan esim. Australia pystyy toimimaan sillä teholla mitä se nyt pystyy.
        http://www.finpro.fi/fi-FI/Market Information/Country Information/Aasia/Australia/Artikkelit/Australia Ennätyskuivuus uhkaa talouskasvua.htm


      • nähdä kuinka kirjoitti:

        kauan syödään. Jos et ole vahingossa huomaan niin ilmaston ääri-ilmiöt ovat yleistyneet,ja ne vaikeuttavat koko maapallon ruokahuoltoa.

        Lämpimien alueiden maaperän paljastuminen kasvillisuudesta kiihdyttää ilmaston lämpenemistä ja eroosio on kiihtynyt perinteisten viljely tapojen ja perinteisten viljelykasvien poistuminen käytöstä.

        Saa nähdä kuinka kauan esim. Australia pystyy toimimaan sillä teholla mitä se nyt pystyy.
        http://www.finpro.fi/fi-FI/Market Information/Country Information/Aasia/Australia/Artikkelit/Australia Ennätyskuivuus uhkaa talouskasvua.htm

        Jos Suomesta on tulossa tämän kehityksen myötä maapallon vilja-aitta, sen suurempi syy meillä on pyrkiä tuettomaan ja suojatullittomaan maatalouteen.


      • kehitys
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Jos Suomesta on tulossa tämän kehityksen myötä maapallon vilja-aitta, sen suurempi syy meillä on pyrkiä tuettomaan ja suojatullittomaan maatalouteen.

        ei ole suotavaa, koska sen tuloksena on pohjoisen pallon puoliskon jäätyminen sen jälkeen kun golf-virta on pysähtynyt.

        Sitä ennen salo-joki on pyyhkäissyt nokian tehtaan mereen.

        Milloin voimme pyrkiä esteettömään työvoiman liikkumiseen, nythän asia niin että se on lailla estetty.


    • Keskustaporvari

      ...juurikkaan viljely Suomesta lopu vaikka sokeritehtaat pistää ovensa kiinni. Eihän toki?

      • Gutta-Perkka

        Kyllä EUuussa ja maailmassa rahaa piisaa.

        EU-tukia on varaa nostaa vaikka kuinka.

        Jos tehtaat lopettavat niin voihan sitä neuvotella hyvät kuljetustuet; mitä pitemmällä tehdas sen parempi ja toinen vaihtoehto on tietenkin lopettaminen ja sehän vasta maksaakin; ei viljelijän yhtä vähän kuin sokeritehtaankaan kannata ihan pilkkahinnalla
        lopettaa. Niillä rahoilla sitten viljelee ja jalostaakin kauan vaikka mitä ja voi ottta riskejäkin.

        EU-tuet ovat aivan minimissään. Paljon enemmän voisi maksaa ja kokonaistasapaino ja kannattavuus säilysi paljon suuremmillakin tarkennetuilla tuilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1333
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      670
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe