Autistisen lapsen vanhemmat

sanna

Hei!
Löytyisikö 06-alueelta muita autistisen lapsen vanhempia. Olisi kiva vaihtaa ajatuksia sekä ehkä ystävystyä

27

2997

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ollaan ujoja

ja hitaita - mutta monet meistä tällä palstalla on jo aika vanhojakin - ihan aikuisen iässä. En tiedä montako lapsellista täällä on, mutta ilmeisesti aika monta.

Kullakin ikäkaudella on omat intressinsä - näin myös meillä asseilla. Tämä netti on siitä hyvä, että on paikasta ja ajasta riippumaton. Autistien vanhemmat ovat aktiivisia muilla sivustoilla, mutta tänne kirjoittaa myös autistiset nuoretkin.

Autismi on geneettinen ominaisuus, joten myös vanhemmilla on autistisia piirteitä itsellään tai isovanhemmilla. Autismi muuttaa olemustaan iän myötä. Monet meistä on nuorekkaita vielä 50 . Useat ovat lapsettomia, mutta lapsellisiakin on.

Oletko sinä omasta mielestäsi autistinen? Jos niin kerro hiukan. Miten autismi ilmenee lapsissasi?

• sanna

En itse ole autistinen vaan lapseni on..
        Lapseni saanut hetki sitten diagnoosin siitä..

• käsite
        sanna kirjoitti:

En itse ole autistinen vaan lapseni on..
        Lapseni saanut hetki sitten diagnoosin siitä..

vaikka et ole autisti, saattaa suvussa olla autistisia piirteitä. Siihen on 50% suurempi todennäköisyys kuin muulla väestöllä. Löytyykö lähipiiristä piirteitä? Ja millaisia. Tämä havainto voi auttaa myös ymmärtämään lastasi paremmin. Tiedät varmaan, että autismi ei ole sairaus, tai vamma sinänsä. Saattaa olla liitännäisvammoja.

Autistit voidaan parhaiten kuntouttaa kouluttamalla. Pienenä puhumattomatkin lapset oppivat puhumaan. On kouluttautuneet jopa tohtoreiksi ja johtajiksi. Siis autismi ei ole este, mutta vaatii paljon työtä vanhemmilta. On asenne kysymys - paneeko aikansa lapseensa vai istuuko mieluummin kapakassa.

• sanna
        käsite kirjoitti:

vaikka et ole autisti, saattaa suvussa olla autistisia piirteitä. Siihen on 50% suurempi todennäköisyys kuin muulla väestöllä. Löytyykö lähipiiristä piirteitä? Ja millaisia. Tämä havainto voi auttaa myös ymmärtämään lastasi paremmin. Tiedät varmaan, että autismi ei ole sairaus, tai vamma sinänsä. Saattaa olla liitännäisvammoja.

Autistit voidaan parhaiten kuntouttaa kouluttamalla. Pienenä puhumattomatkin lapset oppivat puhumaan. On kouluttautuneet jopa tohtoreiksi ja johtajiksi. Siis autismi ei ole este, mutta vaatii paljon työtä vanhemmilta. On asenne kysymys - paneeko aikansa lapseensa vai istuuko mieluummin kapakassa.

Siis nyt menee jo överiksi...
        Tiedän autismista paljon, enkä mielestäni ole sanonut että autismi olisi sinänsä vamma.

Ja mikä perhanan asenne kysymys?? Olen etsinyt uusia ystäviä ja sinä puhut kapakasta.. Saanko kysyä että MIKSI???

• pipo kireällä
        sanna kirjoitti:

Siis nyt menee jo överiksi...
        Tiedän autismista paljon, enkä mielestäni ole sanonut että autismi olisi sinänsä vamma.

Ja mikä perhanan asenne kysymys?? Olen etsinyt uusia ystäviä ja sinä puhut kapakasta.. Saanko kysyä että MIKSI???

Rauhoitu hyvä ihminen. Ei siinä ole mitään pahaa vaikka joskus kävisit baarissakin jos siltä tuntuu.

• sanna
        pipo kireällä kirjoitti:

Rauhoitu hyvä ihminen. Ei siinä ole mitään pahaa vaikka joskus kävisit baarissakin jos siltä tuntuu.

No kun en vaan käy baareissa.
        Elämässä tärkeintä perhe eikä baarit.

• äiti
        sanna kirjoitti:

Viestini ei ollut tarkoitettu henkilökohtaiseksi. Meidän assien puhe saattaa kuulostaa epäkohteliaalta ja suorasukaiselta. lauomme helposti asioita joita ajatus tuo mieleen.

Viimeinen lause merkitsi assi-lapsen kasvatus on vaativa tehtävä ja valinta. Jos ei ole valmis pistämään itseään likoon täysipäiväisesti, on vaara, että kasvatus ei onnistu toivotulla tavalla.

• autisti itsekin
        sanna kirjoitti:

Taidat olla autisti itsekin tietämättäsi, koska ihan turhasta kiihdyt, etkä pysty asiallisesti keskustelemaan. Autistin kannattaa harkita tarkasti hankkiiko lapsia, sillä se on periytyvää.

• sanna
        autisti itsekin kirjoitti:

Taidat olla autisti itsekin tietämättäsi, koska ihan turhasta kiihdyt, etkä pysty asiallisesti keskustelemaan. Autistin kannattaa harkita tarkasti hankkiiko lapsia, sillä se on periytyvää.

no se on sun kommenttisi. Etsin kylläkin ystäviä..

Oletkos joku lääkäri? Luulen että tiedän sun paremmin josko minulla olisi autismi

Että josko antaisit olla!?! Ja hauskaa päivänjatkoa sinulle

• ei tiedä
        sanna kirjoitti:

no se on sun kommenttisi. Etsin kylläkin ystäviä..

Oletkos joku lääkäri? Luulen että tiedän sun paremmin josko minulla olisi autismi

Että josko antaisit olla!?! Ja hauskaa päivänjatkoa sinulle

Autismi ei ole ongelma ihmiselle itselleen. Se on ongelma lähinnä muille, jotka eivät osaa kommunikoida hänen kanssaan. Oma autismini selvisi itselleni vasta 50 . Tämä on sopiva ikä käsitellä asiaa ilman paineita. Voin ymmärtää nyt paremmin itseäni.

Olisiko diagnoosista ollut itselleni hyötyä aikaisemmin. En usko - pikemminkin haittaa. Autismia tunnettiin niin huonosti, että siitä tiedosta ei olisi ollut hyötyä läheisillkään. Nyt se voi auttaa heitä ymmärtämään paremmin vanhempaansa - ja minäkin ymmärrän paremmin omia vanhempiani.

Parhaiten olen oppinut tuntemaan autismia toisilta autisteilta. Kaikki autistiset sukulaiseni eivät itse pidä itseään autisteina. Jopa autistiksi diagnosoitu sukulaiseni sanoo, ettei hänellä ole enää autismia. Autismi ei katoa, mutta muuttaa muotoa ja sen ja muiden ihmisten kanssa oppii tulemaan toimeen.

Minun on aina ollut mukava olla yksin. Vain suurin ponnisteluin hakeudun muiden seuraan. Sosiaalisissa tilanteissakin huomaan hetken kuluttua olevani yksin keskellä lattiaa, josta hakeudun pian johonkin varjoisaan nurkkaan. En viihdy juhlissa. En osaa small talkia. En osaa tanssia. Nuorempana kokeilin, mutta vastapuoli sai minusta hetkessä tarpeekseen.

Autismia ei tarvitse pelätä tai vältellä. Siitä ei pääse eroon. Lähinnä oppii elämään niin, että muut eivät huomaisi erikoislaatuisuuttasi. Olin nuorempana työnhakutesteissä. Ihmettelin, kun en ymmärtänyt tunteita koskevien kysymysten asettelua. En tienyt mitä niiohin vastata ja vastasin varmaan aika omituisesti, koska en läpäissyt testejä.

Monet tunteet, kuten esimerkiksi kateus on abstraktina käsitteenä vaikea ymmärtää. Kun joku kertoi, että yhteiskunnallinen edistys perustuu kateuteen, en ymmärtänyt mistä on kysymys. Olen tarkka oikeudenmukaisuuden toteutumisesta, mutta kateuden tunne on käsittämätön.

Puolison veli pitää minua tunteettomana, sillä en tiedä mitä on empaattisuus. Kun myöhemmin tajusin mitä empaattisuus tarkoittaa, huomasin, että otan tietoisesti osaa lähimmäisten ongelmiin, mutta en pysty eläytymään niihin.

Olen elänyt vaihtelevaa ja värikästä elämää kaikesta huolimatta ilman diagnoosia. Olen jopa tyytyväinen etti diagnoosia ole tehty. Se olisi lapsuudessani johtanut jopa laitokseen, jossa kenties olisin vieläkin.

• sanna
        ei tiedä kirjoitti:

Autismi ei ole ongelma ihmiselle itselleen. Se on ongelma lähinnä muille, jotka eivät osaa kommunikoida hänen kanssaan. Oma autismini selvisi itselleni vasta 50 . Tämä on sopiva ikä käsitellä asiaa ilman paineita. Voin ymmärtää nyt paremmin itseäni.

Olisiko diagnoosista ollut itselleni hyötyä aikaisemmin. En usko - pikemminkin haittaa. Autismia tunnettiin niin huonosti, että siitä tiedosta ei olisi ollut hyötyä läheisillkään. Nyt se voi auttaa heitä ymmärtämään paremmin vanhempaansa - ja minäkin ymmärrän paremmin omia vanhempiani.

Parhaiten olen oppinut tuntemaan autismia toisilta autisteilta. Kaikki autistiset sukulaiseni eivät itse pidä itseään autisteina. Jopa autistiksi diagnosoitu sukulaiseni sanoo, ettei hänellä ole enää autismia. Autismi ei katoa, mutta muuttaa muotoa ja sen ja muiden ihmisten kanssa oppii tulemaan toimeen.

Minun on aina ollut mukava olla yksin. Vain suurin ponnisteluin hakeudun muiden seuraan. Sosiaalisissa tilanteissakin huomaan hetken kuluttua olevani yksin keskellä lattiaa, josta hakeudun pian johonkin varjoisaan nurkkaan. En viihdy juhlissa. En osaa small talkia. En osaa tanssia. Nuorempana kokeilin, mutta vastapuoli sai minusta hetkessä tarpeekseen.

Autismia ei tarvitse pelätä tai vältellä. Siitä ei pääse eroon. Lähinnä oppii elämään niin, että muut eivät huomaisi erikoislaatuisuuttasi. Olin nuorempana työnhakutesteissä. Ihmettelin, kun en ymmärtänyt tunteita koskevien kysymysten asettelua. En tienyt mitä niiohin vastata ja vastasin varmaan aika omituisesti, koska en läpäissyt testejä.

Monet tunteet, kuten esimerkiksi kateus on abstraktina käsitteenä vaikea ymmärtää. Kun joku kertoi, että yhteiskunnallinen edistys perustuu kateuteen, en ymmärtänyt mistä on kysymys. Olen tarkka oikeudenmukaisuuden toteutumisesta, mutta kateuden tunne on käsittämätön.

Puolison veli pitää minua tunteettomana, sillä en tiedä mitä on empaattisuus. Kun myöhemmin tajusin mitä empaattisuus tarkoittaa, huomasin, että otan tietoisesti osaa lähimmäisten ongelmiin, mutta en pysty eläytymään niihin.

Olen elänyt vaihtelevaa ja värikästä elämää kaikesta huolimatta ilman diagnoosia. Olen jopa tyytyväinen etti diagnoosia ole tehty. Se olisi lapsuudessani johtanut jopa laitokseen, jossa kenties olisin vieläkin.

En koe olevani autistinen. Olen erittäin sosiaalinen ja viihdyn ihmisten parissa siksi olenkin varmasti hoito alalla.

• lähtökohdat
        sanna kirjoitti:

En koe olevani autistinen. Olen erittäin sosiaalinen ja viihdyn ihmisten parissa siksi olenkin varmasti hoito alalla.

lapsesi hoitoon. Ilmeisesti lapsesi tulevaisuus askarruttaa sinua. Itse uskon, että autismi ei ole niin suuri peikko, kun esimerkiksi asiasta hoitoalan kirjallisuudesta saa. Autistit kyllä pärjäävät elämässä, kunhan saavat oikeanlaisen kasvuympäristön. Maaseutu on ilmeisesti paras.

Tänä päivänä suurin ongelma on myöhemmin diagnosoiduilla väärin ymmärretyillä autistiteilla. Kun diagnoosin saa varhain hoitojärjestelyt ovat oikean suuntaiset. Jos psykiatrian palveluihin joutuu turvautumaan, pitää osata varoa psykodynaamisia tulkintoja ja hoitoja (Gillgerg, Ikonen, Kerola, ym). Neurologit taas mielellään syöttävät pillereitä (Tavi). Periaatteessa lääkkeitä ja terapiaa ei autisti tarvitse, jos ei ole liitännäisoireita.

• sanna
        lähtökohdat kirjoitti:

lapsesi hoitoon. Ilmeisesti lapsesi tulevaisuus askarruttaa sinua. Itse uskon, että autismi ei ole niin suuri peikko, kun esimerkiksi asiasta hoitoalan kirjallisuudesta saa. Autistit kyllä pärjäävät elämässä, kunhan saavat oikeanlaisen kasvuympäristön. Maaseutu on ilmeisesti paras.

Tänä päivänä suurin ongelma on myöhemmin diagnosoiduilla väärin ymmärretyillä autistiteilla. Kun diagnoosin saa varhain hoitojärjestelyt ovat oikean suuntaiset. Jos psykiatrian palveluihin joutuu turvautumaan, pitää osata varoa psykodynaamisia tulkintoja ja hoitoja (Gillgerg, Ikonen, Kerola, ym). Neurologit taas mielellään syöttävät pillereitä (Tavi). Periaatteessa lääkkeitä ja terapiaa ei autisti tarvitse, jos ei ole liitännäisoireita.

autismi on lievän ja keskivaikean väliltä ja uskon että kun saamme oikeanlaisen hoitopaikan sekä leikkihetket kuntoutusohjaajan kanssa jatkuvat lopputulos on hyvä

• Äiti
        sanna kirjoitti:

autismi on lievän ja keskivaikean väliltä ja uskon että kun saamme oikeanlaisen hoitopaikan sekä leikkihetket kuntoutusohjaajan kanssa jatkuvat lopputulos on hyvä

En ole vähään aikaan täällä käynyt, rankka vaihe takana, nyt vähän helpompi jakso, jaksaa ajetella muutakin kun että pääsis nukkumaan. Tämä autisti lapsen rinnalla olo on myötä ja vasta mäkeä. Ja siihen tarvitsee paljon tukea ja ymmärtäviä ihmisiä, toivottavasti et säikähtänyt noita edellisiä kommentteja vaan kuullaan vielä. Omalla tavalla ymmärrän yllä olevia kommentteja, se ei ole ollut helppoa olla aikaisemmin autisti lapsen vanhempi saati sitten autistinen lapsi. Onneksi minun lapseni syntyi minulle ja tällä vuosi kymmenellä, uskon että tänäpäivänä lapsellani on hyvä tulevaisuus kaikkine kuntoutuksineen, ainoana suurena ongelmana näen niin kutsutut terveet ihmiset.

• Anu
        käsite kirjoitti:

Istuuko mieluummin kapakassa...?Mä luulen, että autistisen lapsen vanhemmilla ei tosiaankaan ole aikaa istua kapakassa, miten kehtaat edes kirjoittaa tuollaista?Häpeä!Eikä ole totta, että kaikki autistit oppivat puhumaan jos niitä vain opettaa, minun lapseni puhui ensin ja sitten lopetti ja kuule vaikka kuin paljon antaisit aikaasi autistiselle lapsellesi hän vaan on ja pysyy omissa ihmeellisyyksissään.En kehtaisi sinuna edes vierailla tällä palstalla kirjoittelemassa tuollaisia idioottimaisuuksia jos sinulla itellä ois autistinen lapsi tietäisit kuin raskasta tälläisen lapsen kanssa on elää.Kahdella kolmasosalla autisteja on myös lisäksi kehitysvamma näitä elokuvan sademiehiä on kuule harvassa.Hei SANNA minkäikäinen lapsesi on?Minun autistinen poikani on seitsemän vuotta. Olen kyllä 08-alueelta mutta ois kiva kirjoitella?

• Autistin äiti.
        käsite kirjoitti:

Tai ehkä tämä kirjoittaja on itse tälläinen sademies.Ihmetyttää vaan, että on vara tulla tänne arvostelemaan muita ja antamaan neuvoja.Se on kuule sillälailla, että jo pelkkä arjen pyörittäminen on melkoista rumbaa kun yksi (jo seitsen vuotias) karkailee, syö pesuaineita,rasvoja,mausteita ja kaikkea sopimatonta ja pissailee lattioille ja kakkailee ja maalaa sillä jokapaikan, valvoo yöllä tuntikausia....Ja paljon kuule muuta haastavaa käyttäytymistä,saa olla silmät selässä ja sekää ei riitä... ja siinä on vielä toiset lapset joille pitäisi antaa aikaa työpäivän jälkeen...mieti kuule vähän ennen kuin tulet tänne puhumaan kapakassa istumisista...Vai onko sinulla itsellä sellainen tunne, että sinun vanhemmat ovat istuneet aikoinaan kapakassa?

• sanna
        Anu kirjoitti:

Istuuko mieluummin kapakassa...?Mä luulen, että autistisen lapsen vanhemmilla ei tosiaankaan ole aikaa istua kapakassa, miten kehtaat edes kirjoittaa tuollaista?Häpeä!Eikä ole totta, että kaikki autistit oppivat puhumaan jos niitä vain opettaa, minun lapseni puhui ensin ja sitten lopetti ja kuule vaikka kuin paljon antaisit aikaasi autistiselle lapsellesi hän vaan on ja pysyy omissa ihmeellisyyksissään.En kehtaisi sinuna edes vierailla tällä palstalla kirjoittelemassa tuollaisia idioottimaisuuksia jos sinulla itellä ois autistinen lapsi tietäisit kuin raskasta tälläisen lapsen kanssa on elää.Kahdella kolmasosalla autisteja on myös lisäksi kehitysvamma näitä elokuvan sademiehiä on kuule harvassa.Hei SANNA minkäikäinen lapsesi on?Minun autistinen poikani on seitsemän vuotta. Olen kyllä 08-alueelta mutta ois kiva kirjoitella?

Näille sivuille tosiaan eksyy vaikka minkälaista porukkaa.. =)

Mun poikani tulee helmikuussa 3 vuotta.
        Saakos sun ikää kysellä?
        Joo uudet ystävät on aina tervetulleita =)

• Anu
        sanna kirjoitti:

Saakos sun ikää kysellä?

Minun poika on seitsemän vuotta ja hänelle tehtiin diagnoosi kolmivuotiaana.Itse olen kolmenkympin hujakoilla.Voihan se olla,että jotkut kirjoittelee noita juttuja ihan vaan ärsyttääkseen muita ihmisiä...Meillä poika kehittyi aikalailla normaalisti kahden ja puolen vuoden ikään ja sitten alkoivat autistiset piirteet vähitellen ilmetä ja puhumaan oppinut poika lopetti kokonaan puhumisen kolmen ja neljän ikävuoden välillä.Haastavaa käyttäytymistä tuli todella paljon siinä kolmen ja neljän ikävuoden välillä ja autismi syveni vaikeaksi.Tällähetkellä poika asuu asumisyksikössä muualla ja käy kotona jokatoinen viikonloppu, se on todella hyvä paikka jossa häntä nyt kuntoutetaan aamusta iltaan ja opetetaan kuvkommunikaation käyttöä..yms.Oli pakko tehdä tälläinen ratkaisu toisten lapsien ja oman työni takia tai olisin joutunut lopettamaan työt ja olemaan kotona jotta olisimme jaksaneet.

• Anu
        sanna kirjoitti:

Saakos sun ikää kysellä?

Niin ja vielä; poika on nyt koulussa toista vuotta erityiskoulussa.Kehitysvammaiset ja autistiset(POJALLANI ON MYÖS KEHITYSVAMMADIAGNOOSI se annettiin nelivuotiaana kun autismi oli syventynyt vuoden aikana tosi paljon) aloittavat koulun kuusi vuotiaana.Poika muutti nyt toisen kouluvuoden alussa asumisyksikköön.Siinä on sit erityiskoulu vieressä.Asumisyksikköön muuttamiseen saakka poika kävi tilapäishoidossa muutaman kerran kuukaudessa kahden vuoden ajan.Silloin alkoi käydä kun haastava käytös paheni ja sitä oli todella paljon; kakailua, pissailua, karkailua, yövalvomisia...jne.

• ritalin
        käsite kirjoitti:

Puhuit vissiin lievästi Assisista henkilöistä puhuessasi autisteista. Aivan kuten otsikkokin osoittaa.

• ritalin
        ritalin kirjoitti:

Puhuit vissiin lievästi Assisista henkilöistä puhuessasi autisteista. Aivan kuten otsikkokin osoittaa.

siinä tapauksessa erehdyit lähettämään viestisi väärälle henkilölle. Puhuit itsesi ristiin, kun sanot, että autismi on laaja käsite ja sitten vertaat asseja tasavertaisiksi autistien kanssa.

• Äiti
        ritalin kirjoitti:

siinä tapauksessa erehdyit lähettämään viestisi väärälle henkilölle. Puhuit itsesi ristiin, kun sanot, että autismi on laaja käsite ja sitten vertaat asseja tasavertaisiksi autistien kanssa.

Tukea tällä tarvitaan eikä toistensa selkään puukottamista, miksi täytyy olla niin nekatiivinen. Me ollaan täällä samassa jamassa kaikki auttakaamme toisiamme, on jo muutenkin raskasta. IIIIIIIIIIhanaa kun sataa lunta. ( vaikka taitaa pojalla olla kohta kurkku kipeä kun syö sitä koko ajan.) Jaksamista kaikille.

• äiti
        Äiti kirjoitti:

Tukea tällä tarvitaan eikä toistensa selkään puukottamista, miksi täytyy olla niin nekatiivinen. Me ollaan täällä samassa jamassa kaikki auttakaamme toisiamme, on jo muutenkin raskasta. IIIIIIIIIIhanaa kun sataa lunta. ( vaikka taitaa pojalla olla kohta kurkku kipeä kun syö sitä koko ajan.) Jaksamista kaikille.

kun maltat haastella meidän outojen ötököitten ja limanuljaskoitten kanssa...

• delfiini67

Täällä 11-vuotiaan autistisia piirteitä omaavan pojan äiti. Puhetta korvaavaksi tavaksi pojalleni löytyi ihan vanhingossa tuettu kirjoittaminen. Ei siis tarkoituksella ole yritetty. Poika vain alkoi kirjoittamaan. Sen jälkeen kotona kaikki on ollut helppoa. Hän saa kerrottua nyt mitä hän haluaa sanoa. Toki kuvatkin ovat tukena koko ajan.Varsinkin tunteiden käsittelyssä kirjoittaminen on tuonut todella paljon helpotusta pojalle.

• delfiini67

Itsekin olen jo monet vuodet kaivannut sitä, että saisin vaihtaa ajatuksia autismista juuri vanhempien kanssa, eikä aina vain erilaisten ammatti-ihmisten kanssa, jotka eivät koskaan näe lasta tutkimuskäynneillä aidoimmillaan. He näkevät vain jännittyneen lapsen. Itse asiassa poikamme on kuin itse aurinko, mutta osaa olla myös ukonilma. Mutta ukonilma menee äkkiä ohi, ja taas aurinko paistaa.

• Sanna

Meillä myös poika todella hyväntuulinen ja nauravainen. Osaa selkeästi myöskin näyttää huonon mielen ja turhautumisen.. =)

• delfiini67
        Sanna kirjoitti:

Meillä myös poika todella hyväntuulinen ja nauravainen. Osaa selkeästi myöskin näyttää huonon mielen ja turhautumisen.. =)

Poika on ollut aina erittäin hyväntuulinen, mutta päänsärkyjen aikana ei kärsi millään mitään sisarusten kiukuttelua yms. Muuten ei piittaa mitään vaikka kiukuttelisivat kuinka. Mutta 8-vuotiaana, kun poika oppi itsekseen lukemaan ja laskemaan,hän alkoi kiukuttelemaan. Hän aina oli isosiskon koulukirjojen ympäröimänä sängyssä. Englannin ja matikan kirjat oli suosikkeja. Muutenkin poika on aina ollut todella kovasti kiinnostunut kirjoista. Pojan ollessa 9-vuotias huomasin ihan vahingossa , että tämä poikahan osaa lukea, laskea ja kirjoittaa.Ennemmin luulin että hän vain katselee kuvia niistä. Oli se aika shokki mullekin. Kyllä oikein onnen porua väänsin. Vaikkakaan hän ei pysty sitä vielä kaikille näyttämään, koska hän tarvitsee tuntoaistimusten puutteen vuoksi tuen käteensä miltei kaikkeen mitä hän tekee. Sinun lapsesi on nyt 3-vuotias. Muistan erittäin hyvin kuinka aurinkoinen ja hymyilevä minun oma poikanikin oli siinä iässä. Minun pojallani on valokuvamuisti. Hän muistaa suuria määriä tietoa pelkän näköaistin avulla. Hän ikäänkuin ottaa kirjan aukeamasta kuvan. Nyt on huomenna taas ratsastus joka saatiin alkuun kesäkuussa. Se on ollut mahtava juttu. Se selvästi auttaa kehon tunnistamiseen ja asentotuntoon jotka pojalla ovat heikot. Voi sitä aurinkoisuutta kun poika tulee ratsastamasta tai musiikkiterapiasta. Myöhään vasta niitä saatiin, mutta sitäkin tehokkaampia ne ovat. Niistä on ollut erittäin paljon hyötyä varsinkin tunnetasolla. Ilman omaa aktiivisuutta niitä ei olisi saatu. Kannattaa sanoa ammatti-ihmisille, jos huomaatte pojalla esim. kehon hahmotuksen vaikeutta, että pääsisis fysioterapiaan esim. Meidän pojalla ei ole fysioterapiaa ollut. Kun ratsastus alkoi ratsastusterapeutti kysyi, että koska fysioterapia loppui. Sanoin ettei sitä ole koskaan ollutkaan. Ratsastusterapeutti on itse fysioterapeutti ja hän pudisteli päätään, kun näki kuinka huonosti poika hallitsi kehoaan ja ihmetteli miksei fysioterapiaa ole ollut. Nyt asento on tosi paljon parantunut hevosen selässä ja meillä on käytössä istuintyyny pöytätason tehtävissä, se auttaa istumaan suoremmassa. Kannattaa tosiaan pyytää rohkeesti terapiaa, jos siltä näyttää, että tarvitaan sellaisia, fysioterapiaa, toimintaterapiaa ( se tulee ilm myöhemmässä vaiheessa ) tai musiikkiterapiaa. Esim. Yhdysvalloissa sellaiset aloitetaan heti automaattisesti, esim. puheterapia aloitetaan, vaikkei vastavuoroista kommunikaatiota olisi pätkääkään. On ollut ilo nähdä, kuinka terapioitten myötä pojan itsetunto on kehittynyt. Lisäksi itse teemme omia terapioitamme. Tietokonehommia ja kaupassa asiointia, joista poika tykkää valtavasti. Poika tykkää varsinkin kauppareissuista ja innostuu niillä puhumaankin. Kyllä se on niin että mieluinen tekeminen auttaa rentoutumaan ja sitä kautta puhumaan. Meidän pojalla on aina ollut vahvuutena palapelit. Vaikka silloin kun poika oli 3- vuotias, niitä opeteltiin molemmat itkien. Minä ensin odotin,että poika laittaisi itse. Hänhän suuttui. Minä sitten ajattelin, että nyt tehdään sitten yhdessä, pojan kädellä laitoin palat kohdalleen. Kerran pari niin tehtiin, niin sitten yhtäkkiä poika laittoikin seuraavalla kerralla kaikki palat ihan itsenä isesti paikoilleen, oli kiinnostunut asiasta ja sai siitä myönteistä kokemusta. Sen jälkeen palapelit on olleet mieluisia.Asiaa olisi vaikka kuinka paljon. Tulee jotenkin nostalginen olo, kun muistelen omaa poikaani saman ikäisenä kuin sinun lapsesi on. Oikea pikku hurmuri hän oli ja on yhä. Ja kiitos kun puolustit mua kun olin kirjoittanut isoilla kirjaimilla ja joku moitti sitä kovasti. Hommattiin juuri internet-liittymä, ja heti sitten hakeuduin autismi-asioissa keskusteluun, koska asun pienellä paikkakunnalla eikä täällä oikein vertaisperheitä ole. Olimme sopeutumisvalmennuskurssilla kesällä ensimmäistä kertaa ja se antoi paljon. Sai ensi kertaa jutella toisten perheiden vanhempien kanssa. Meidän poika siellä oli vanhempién kanssa grillailemassa aina illalla. Ja hurmasi varsinkin yhden toisen perheen äidin. Asiaa olisi vaikka kuinka paljon, mutta jätetään ensi kertaan

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2338
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2213
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1545
    4. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1534
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      124
      1447
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      19
      1093
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      984
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      117
      954
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      89
      944
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      883
    Aihe