Olen suhtautunut aika usein täällä kritiikillä Keskustan harjoittamaan politiikkaan. Vahingollistahan se on Suomelle ja suomalaisille ylisummaan tietysti ollut, mutta helposti jää silloin huomamatta ne muutamat harvatkin hyvät päätökset, jotka on luettava Kepun ansioksi.
Kun eilen tuli nostettua esiin ministeri Korkeojan kohdalla kysymys mahdollisesta esteellisyydestä toimia maatalousministerinä, tämä sopiikin jatkoksi tähän. Jokainen voi miettiä sitten tämän seuraavassa esiteltävän päätöksenkin vaikutusta myös ministerin oman edun kannalta maatilatalouden harjoittajana.
Maatalousministeri Korkeoja päätti noin vuosi takaperin (?), että Suomen kansallista 142-maataloustukea (ns. pohjoinen tuki) alennetaan. Pohjois-Suomen maanviljelijät vastustivat ajatusta katkerasti ja tarttuivat asiassa myös vasemmistoliittolaiseen apuun eli Esko Seppäseen.
Korkeojan ratkaisu oli kuitenkin erinomainen. Siinä ei annettu tuen painottua niin, että maanviljely muodostuisi tukien avulla kannattavammaksi hallanaroilla suoseuduilla tai tunturimaisemissa. Näillä seuduilla viljelyä harrastelevien olisi siirryttävä mieluummin etelään suotuisimmille viljelysalueille. Tämä kai oli Korkeaojan perimmäinen ajatus ja oikea olikin.
Korkeaoja ansaitsee siis täyden tunnustuksen siitä, että hän ministerinä pyrkii edes Suomen sisällä painottamaan maatalouden harjoittamista seuduille, missä se on luontaisesti kannattavinta. Tässä on sitä Ryysyrannan Joosepin kertomuksen viisautta. Ei ole järkeä viljellä siellä, missä halla aina panee sadon. ministeri Korkeaoja on ilmeisesti tutustunut tähän Jooseppi-tarinaan.
Annetaan tunnustusta
4
233
Vastaukset 4
- Nähty
Nosto alempaa:
"Olisihan se hyvä, että edes joku häpy olisi olemassa.
Punaisilta asvaltti lampailta häpyhuulet puuttuu kokonaan. Heidät on ympärileikattu. Säälittävimpänä esimerkkinä voisi mainita Mielipidepankin."- nähty
Mielipidepankki kirjoitti:
oli sitten kertoa kepulaisen debatin tasosta.
..vaan ehkä kyseisen(lainaamani) viestin kirjoittaja halusi tulla ja laskeutua tasollesi, nähtyään missä mielen pimeissä syövereissä kuljet.
- ja muutosvastarintainen
Pohjois- ja Itä-Suomen maatalous on perua Vennamon asutuspolitiikan ajoilta, jolloin pääkaupunkiseudullakin jaettiin rintamamiestontteja, että jokainen perhe voisi omavaraisesti viljellä osan tarvitsemistaan elintarvikkeista.
Pääkaupunkiseudulla rintamamiestontit on kaavoitettu uudelleen 8-12 perheen asuntotonteiksi, mutta Itä- ja Pohjoissuomessa niitä pitäisi edelleen ylläpitää kaupunkilaisten tuella.
Korkeasoja ansaitsee tunnustuksen, kun hän ei enää ole kepulainen konservatiivi ainakaan tässä asiassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Törkeä petosepäily Suomussalmella
Uutisoi maikkari. Uhrin nimiin on nostettu pankkilainaa, hänet on saatu sijoittamaan hevosiin ja ostamaan autoja. Ei ta833515Poliisi etälamautti, sitten pahoinpiteli
Vaikeasti kehitysvammaisen niin vakavasti että kuoli pian sairaalassa. Ei osannut kehitysvammainen heti noudattaa polii4001294Anni Ihamäki saa tylyä kommenttia TTK:sta - Erityisesti tämä "vääryys" ärsyttää
Kaikille ei ole mieleen se, että Anni Ihamäki on mukana uudella Tanssii Tähtien Kanssa -kaudella. Ihamäki saa varsin ty38984Mies, olen pahoillani kun olen kuvitellut
Että pitäisit minusta. En sitä mistään tähdistä kuitenkaan lukenut, mulle vaan tuli jostain semmoinen tunne, kun itse ty72873Päivän Riikka: Pandan suklaatehdas Jyväskylästä Viroon
Menkää töihin! Viroon! --- Liki sata vuotta kestänyt suklaantuotanto makeisvalmistaja Pandan tehtaalla Vaajakoskella pä197806Mitä et ole valmis sietämään ihmissuhteissasi ja miksi?
Aiemmin jo kyseltiin mitkä vaatimukset olivat mielestänne liiallisia. Kyselläänkin nyt sitä, että millaisilla asioilla s281743Tiesitkö? Vappu Pimiän ensimmäinen aviomies ei ole Teemu-rakas
Vappu Pimiä on tätä nykyä naimisissa Teemu Huuhtasen kanssa. Pimiä on toista kertaa naimisissa, sillä ensimmäinen liitto22720Älä nyt ylikuormitu vaikka sinusta pidänkin rakas nainen
Tiedän, että olet minulle oikea. En halua pilata tätä juttua malttamattomuudella, mutta epäilen. Haluan vain olla lähel33641Sysmä tarvitsee päätöksiä
Sysmä tarvitsee päätöksiä – ei p*anjauhantaa** Kirjoitan kuntapolitiikan ulkopuolisena tarkkailijana. Sysmän poliittinen20617Älä katoa elämästäni
Kävelyllä mietin olisitpa varjo takanani vierelläni sivullani Älä katoa koskaan ole siinä pidä kädestäni kiinni ole kan33586